Ihmettelin kun ei vene meinannut jaksaa nousta liukuun. No vettä oli varmasti jo 500 litraa välipohjassa. No pilssi päälle, ajattelin että ompa sadevettä tullut paljon.
Illalla vene laiturissa ja katsoin kun vesiraja vaan vajoaa. Veneessä taas vettä reilusti.
No vene ylös. Keskellä köliä oli 50 cm pitkä, tuuman levyinen alue, josta meni sormi, sekä vesi läpi.
Venettä säilytetty trailerilla. Lasikuitu oli täysin pehmeää. Kyseessä 80-luvun kotimainen ht-vene pituutta 580.
Enpä ole ennen tuollaiseen törmännyt. silloin tehty moka, ja se kostautuu vaarallisesti tasan 30-vuotta myöhemmin.
Keväällä geeli oli kölistä täysin ehjä ja siisti.
Alkoi ht-vene vuotamaan
20
1240
Vastaukset
- Kokkoainetta
Välipohjat ovat vihoviimeisiä rakenteita. Veneessä ei saisi olla mitään paikkaa, jota ei voi tarkistaa ja tuulettaa. Tuokin paikka on ollut varmaan märkänä viimeiset 30 vuotta. Talvella sulanut ja jäätynyt, jolloin pinta on hajonnut ja vesi imetynyt kuituun.
Toisaalta veneen käyttöiäksi on varmaan ajateltu parikymmnentä vuotta, jonka se on hyvin kestänytkin.
Vanhassa veneessä vastuu siirtyy valmistajalta ylläpitäjälle ja pitää varautua siihen, että kaikkia rakenteita seurataan. - umpiluuparempaa
Tulee mieleen onkohan joskus korjattu huonosti esim jollain kitillä, hiottu ja maalattu nätiksi. Aikaamyöten ryskytyksessä hajonnut?
Lasikuitu voi imeä vettä muutaman % kokonaispainostaan, mutta jos sandwits rakenteita voi täyte toimia sienenä... - Yammusi
Huh huh. Tuossa oli onnettomuuden ainekset lähellä.
Itseäni harmittaa omassa veneessäni, että pohjaa vaikea seurata veneen sisältä. - tosiaankin
joo, mulle kans kävi lasikuitu veneen kanssa, ostin ja oli maalattu päälle, no meni muutaman vuotta niin ne kiven iskemät oli todellakin tummia ja sormella sai tökkiä läpi.
Rälläkkä vaan päälle ja hioo kaiken tumman ja mädänneen pois, ja kunnon mattoa j hartsia ei se sitten enää vuoda. - kalkkilaivanorja
Välipohjat eivät ole vihoviimeisiä rakenteita,jotenkinhan se kävelykansi on pohjasta nostettava,yleensä paras ratkaisu on vahvojen jäykisteiden päällä lepäävä taso.Mielestäni ei järkeä siinä että koko kansi olisi rei itetty luukkuja täyteen että pääsisi tutkimaan,hyvin toteutetut rakenteet eivät vaadi sitä.
Vanhoissa veneissä vaan tuppaa olemaan useasti urtsua tai jotai muuta turhaa kellukeainetta,ahtaat kotelot,huono viimeistely.Vesi jää pyörimään.
Topcoat ja gelcoat eivät ole varinaisesti vedenpitäviä pinnoitteita,laituri säilytys vaatisi tarvittavan määrän epoksimaalia vesirajan alapuolelle suluksi.
pilssissä usein on vain topparia joka ei sinäänsä ole ongelma jos se on pääsääntöisesti kuiva.
Riippuen vaurion laajuudesta kannattaa harkita korjausta itse,pehmeä viistäen pois,muotti ja sisäkannesta pala pois jotta pääsee muottia vasten laminoimaan.- Vihoviimeistä
Mielestäni jokaiseen paikkaan pitää päästä näkemään. Etenkin pohja pitää pystyä näkemään, kuivaamaan ja tarvittaessa korjaamaan molemmilta puolilta.
Irrotettava turkkilevy on hyvä, mutta jos sellaisia ei ole, niin luukku välttää.
Aika mielenkiintoista, että yhdellekään vastaajalle ei uponnut ajatusmaailmaan aloittajan kommentti "Venettä säilytetty trailerilla. Lasikuitu oli täysin pehmeää. Kyseessä 80-luvun kotimainen ht-vene pituutta 580."
Jos aloittaja on vetänyt vinssin voimalla venettä trailerille vuosikausia ja jokaisen ajokerran jälkeen, niin totta ihmeessä pohja antaa periksi. 1980-luvulla kun vene laskettiin keväällä veteen ja nostettiin syksyllä vedestä, aallokon aiheuttaman pistekuormitus ei ole mitään verrattuna näiden "traileri kuivilla ja vene väkisin kyytiin" aiheuttamien toheloiden aiheuttamaan vastaavaan.- aloittaja....x
Tässä nyt toheloinnista ole kyse. Ehjä vene kestää kyllä pistekuormitusta. Lasikuitu oli kyllä ihan pehmeää.
- rekenneanalyysi
aloittaja....x kirjoitti:
Tässä nyt toheloinnista ole kyse. Ehjä vene kestää kyllä pistekuormitusta. Lasikuitu oli kyllä ihan pehmeää.
Ehjässä veneessä trailerin kumirullista aiheutuva pistekuormitus aiheuttaa materiaalin väsymisen, josta aiheutui se vaurio, jonka jälkeen vene ei enää ole ehjä. Väsyneen laminaatin tunnistaa juuri siitä pehmeydestä, eli kuidut ovat ehjiä ja hartsi ympäriltä on täysin finito. Talvella jäätyvä vesi voi hieman nopeuttaa väsymisprosessia sen loppuvaiheissa, mutta ei mitenkään olennaisesti.
- niinsevaanonjoo
ei se vaikuta vedätkä vai et trailerille, se kosteus kun kondensoituu ja ei kuiva sen mädäntymisen aiheuttaa
- palikka32
Olisiko siellä sitten pilssissä lojunut vettä ja talvi tehnyt tepposet.
Eipä se ehjä runko traileroinnista hajoa,tietty tekniikka vaikuttaa,raskaampi paatti kannattaa pukata kyytiin kun ralli pyörännapoja myöten vedessä.
Tuommoset jenkkilässä käytetyt sukset trailerin pyörien tilalla kiinnostaa. - palikka32
Tai ennemminkin koko lavetti upoksissa,siitä senkun uittelee purkin kyytiin.
Sanoisin että pytty polyesteria,asiallinen kuidutus,maali päälle ja menee taas vuosikausia.- Myösheikkolahjainen
Niin tai jeesusteippi. Lopputulos on yhtä taattu.
- aloittajam
Vene korjattu kyllä nyt ihan asianmukaisesti. Jatkossa traileri saa olla upoksissa. Ei ainakaan siitä kohti enää hajo. Rouvunkiä ja tavallista matto, pineinä kerroksina....
- TääOnProvoEikö
Älä valehtele.
Vene voi olla korjattu, muttei asianmukaisesti.
Tässä ajassa se ei ole edes ehtinyt kuivua niin paljoa, että paikkausta voisi asianmukaisesti aloittaa. Vesi on kulkenut kuitua pitkin laajalle alueelle ja se pitää kuivata ettei vettä suljeta pintojen väliin rikkomaan kerroksia.
Lisäksi venettä ei korjata tuolla tavalla. - mietaaskorjasin
TääOnProvoEikö kirjoitti:
Älä valehtele.
Vene voi olla korjattu, muttei asianmukaisesti.
Tässä ajassa se ei ole edes ehtinyt kuivua niin paljoa, että paikkausta voisi asianmukaisesti aloittaa. Vesi on kulkenut kuitua pitkin laajalle alueelle ja se pitää kuivata ettei vettä suljeta pintojen väliin rikkomaan kerroksia.
Lisäksi venettä ei korjata tuolla tavalla.No hyvä että sitä tietoa taas löytyy. Kyllä siitä kaikki paska hieottu pois. Puhaltimella kuivattu kosteus pois. Tuon hintaluokan vehkeeseen enempää kannata tehdä. Toki voi purkaa koko venee, kuivattaa hallissa vuoden. Mutta eipä ole sen arvoista.
- MiesJaKirves
mietaaskorjasin kirjoitti:
No hyvä että sitä tietoa taas löytyy. Kyllä siitä kaikki paska hieottu pois. Puhaltimella kuivattu kosteus pois. Tuon hintaluokan vehkeeseen enempää kannata tehdä. Toki voi purkaa koko venee, kuivattaa hallissa vuoden. Mutta eipä ole sen arvoista.
Pohjan reikä pitää aina korjata molemmilta puolilta.
Talven yli seisottaminenkin olisi kuivannut rakennetta koska pakkasilla on kuivaa.
En tiedä onko se vene minkä arvoinen, mutta ne ihmiset, jotka sillä liikkuvat voivat olla arvokkaita. Ajattelitko antaa lahjaksi lapsenlapsille?
- Metalheart2
Metallia alle, kuudesta metristä pienempään avoveneluokassa 70% uusista myydyistä veneistä on metallia ja siihen on syynsä.
- fghjklkjhvc
Alumiini syöpyy salakavalasti suolan ja muun korroosion vaikutuksesta.
- eisyövy
en suolaa kaloja veneessä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 925278
- 564111
- 252219
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282048Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161805- 151454
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹281270Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201056- 211000
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43991