Meillä taloyhtiössä rusotuomipihlajarivistö istutettu tn. näkösuojaksi. Ovat siinä kasvaneet nähdäkseni hyvin vähällä hoidolla 7 vuotta. Osa kasvaa vähän nihkeästi parimetrisen tukimuurin vieressä, rungot ja oksat hentoja. Oksia kasvaa tyvestä lähtien harvakseltaan. Osassa yksiloissä myös kilpaileva runko. Voiko alaoksat/kilpailevan rungon poistaa - jos niin milloin on se hetki? Tarvitaanko vuosittaista leikkuuta, haluaisin niistä enemmän näkösuojaa? Pyydän asiallista tietoa ja neuvoja, koska en ole mikään hortonomi. Kiitos jo etukäteen avusta.
Rusotuomipihlaja
2
698
Vastaukset
- Leikkausta
Vapaasti kasvavaa pensasaitaa ei tarvitse joka vuosi leikata, ellei halua sitä tiettyyn muotoon, mutta kilpalatvat ja -rungot on hyvä poistaa. Ihanteellinen leikkauksen ajankohta on kevät. Leikkaa niin tyvestä kuin vain mahdollista. Vanhoja, kuolleita ja vioittuneita oksia voi leikata pois sitä mukaan kun niitä syntyy.
- AlliumCaeruleum
Sanot, että osa kasvaa vähän nihkeästi. Yksi tavallisimpia syitä puiden huonovointisuuteen on se, että niiden juuristoalueella ajellaan painavilla päältäajettavilla ruohonleikkureilla. Se tiivistää maata ihan liikaa ja juuristo on vaikeuksissa ja puuparka kituu. Vähän pitäisi ajatella, kun kasveja istutetaan! Se, joka kasvin istuttaa, on vastuussa sen hyvinvoinnista. Minun niin käy sääliksi parturoitujen nurmikoiden puuparkoja. Minusta puilla ja muillakin kasveilla on ihan oma arvonsa ja niille pitää yrittää tarjota mahdollisimman hyvät kasvuolot. Niiden kiduttaminen pitäisi olla lailla kielletty!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k1284496- 1553769
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1033506Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia412859- 1361806
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta381602Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk251258Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi211231Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌231173Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421165