Vaparit kannattamaan uskonnonopetusta?

tiedepohjaisesti

Tutkimuksellisesti on käynyt ilmi, että uskonnollisen terrorin tekemiseen ovat alttiimpia nuoret, jotka eivät tunne omaa uskontoaan. Niinpä oman uskonnon opetus ehkäisee radikalisoitumista.

Vapaa-ajattelijat vastustavat uskonnonopetusta, varsinkin jakoa oman uskonnon ryhmiin. Haluavatko vapaa-ajattelijat siis helpottaa uskonnollisen ekstremismin leviämistä? Tuskin.

Vapaa-ajattelijat korostavat tutkimustietoon luottamisen merkitystä. Ehkäpä he nyt muuttavat mielipidettään ja ryhtyvät kannattamaan uskonnon opetusta?

Lähde: tämän päivän HS.

9

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukujen.huomioita

      Vapaa-ajattelijain perusvaatimuksena on uskonnonopetuksen poistaminen kouluista. Uskonnoista silti pitää opettaa.
      Nykyisessä tilanteessa liitto kannattaa elämänkatsomustiedon vahvistamista ja avaamista kaikille valittavissa olevaksi katsomusaineeeksi kouluissa.
      http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2016/05/31/vaihto-uskonnosta-elamankatsomustietoon-ajankohtainen/
      http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2015/10/08/humanistit-ja-vapaa-ajattelijat-esittavat-elamankatsomustieto-mahdolliseksi-kaikille/

      Lisäksi kiinnitetään kriittistä huomiota uskonnonharjoituksen ymppäämiseen ja tyrkyttämiseen koulutyöpäiviin: http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2016/05/25/jumalanpalvelus-on-eri-asia-kuin-suvivirsi/

      • ÄläLuotaVapariin

        Eli ei ole näköjään halua ottaa tutkimustietoa huomioon. Se teidän tiedeperustaisuus paljastui taaskin pelkäksi valhepuheeksi.


      • Lukujen.huomioita
        ÄläLuotaVapariin kirjoitti:

        Eli ei ole näköjään halua ottaa tutkimustietoa huomioon. Se teidän tiedeperustaisuus paljastui taaskin pelkäksi valhepuheeksi.

        Uskonnoista on syytä opettaa perustietoja kouluissa, niin omista ja vieraista kuin uskonnottomuudestakin, mutta "oman uskonnon opettaminen" eli "uskonnonopetus" tunnustuksellisen luonteisena ei ole vapaa-ajattelijain kannan mukaan koulun tehtäviä.

        Vapaa-ajattelijat eivät kannata ET:n lopettamista ja yhdistämistä kaikille yhteiseksi "uskontotiedoksi" (jota käytännössä luterilaisset uskonnonopettajat opettaisivat). ET:n vahvistaminen ja avaaminen valittavaksi kaikille tarkoittaa toisaalta nyt sitä, että uskontojen opetus erillisinä oppiaineena säilyisi (toistaiseksi).

        Siittä vaan tukemaaan ET:n a vaamissta kaikille valittavaksi. Sekulaarihumanistinen ja tiedepohkainen ajattelu ja etiikka on paras suoja uskonnollista radikalismia vastaan.


      • ÄläLuotaVapariin
        Lukujen.huomioita kirjoitti:

        Uskonnoista on syytä opettaa perustietoja kouluissa, niin omista ja vieraista kuin uskonnottomuudestakin, mutta "oman uskonnon opettaminen" eli "uskonnonopetus" tunnustuksellisen luonteisena ei ole vapaa-ajattelijain kannan mukaan koulun tehtäviä.

        Vapaa-ajattelijat eivät kannata ET:n lopettamista ja yhdistämistä kaikille yhteiseksi "uskontotiedoksi" (jota käytännössä luterilaisset uskonnonopettajat opettaisivat). ET:n vahvistaminen ja avaaminen valittavaksi kaikille tarkoittaa toisaalta nyt sitä, että uskontojen opetus erillisinä oppiaineena säilyisi (toistaiseksi).

        Siittä vaan tukemaaan ET:n a vaamissta kaikille valittavaksi. Sekulaarihumanistinen ja tiedepohkainen ajattelu ja etiikka on paras suoja uskonnollista radikalismia vastaan.

        Sieltähän se tuli: puhut tiedepohjaisesta ajattelusta, mutta kun sinulle tarjotaan sitä, se ei kelpaakaan. Valhetta valhetta valhetta. Sellaista on vapaa-ajattelu.


    • Minulle ei HS tule, eikä näy verkkoversiossa. Osaatko tiivistää vähän, keiden tekemä tutkimus, mitä vertailtu jne.

      • HS:n juttu johon viitataan taitaa olla tämä:
        http://www.hs.fi/kotimaa/a1473304746371
        "Opettajia koulutetaan puuttumaan koululaisten radikalisoitumiseen – ”Nuoren elämäntavat ja ystäväpiiri voivat muuttua yhdessä yössä”"

        Jutussa kerrotaan, että opettajat kokevat ettei heillä ole tarpeeksi tietoa tai osaamista puuttua nuorten radikalisoitumiseen. Sisäministeriön kansliapäällikkö Tarja Mankkinen kertoo miten tähän on nyt alettu lisätä keinoja opettajille ministeriön selvitysten jälkeen esimerkiksi lisäkoulutuksella sekä poliisien pitämien seminaarien ja luentojen kautta. I
        Kaikissa uskonnoissa esiintyvän radikalismin lisäksi opettajia huolettaa myös poliittinen radikalismi.
        Helsingin oppilashuollon päällikkö puolestaan kertoo miten nopeasti nuorten radikalisoituminen voi tapahtua. Lisäksi jutussa on esimerkkejä miten eri oppilaitoksissa on radikaloistoimusen merkkeihin puututtu ja millaisia toimintatapoja näillä on

        SIsäministeriön selvityksestä kerrotaan, että selvityksen mukaan 60% opettajista "oli havainnut väkivaltaista ajattelua ja siihen viittaavia merkkejä ammattikouluissa ja lukioissa."
        OAJ:n mukaan opettajien kouluttaminen radikalisoitumisen ehkäisyyn on hyvä asia, mutta opettajat tarvitsevat lisäkoulutusta. Etenkin toisen asteen kouluissa on havaittu radikaloisoitumisen merkkejä. Samalla opettajat kuitenkin pelkäävät, että liian herkät aiheettomat epäilykset voivat myös leimata oppilaan ja saada tämän siten radikalisoitumaan. Tätä pelätään etenkin islaminuskoisten oppilaiden kohdalla.

        ”Hyvä medialukutaito auttaa tunnistamaan väkivaltaisten ääriryhmien propagandaa, jolla nuoria houkutellaan mukaan”, sanoo sisäministeriön kehittämispäällikkö Tarja Mankkinen.
        Uskontopohjaista radikalisoitumista voidaan Mankkisen mukaan ehkäistä uskonnonopetusta kehittämällä. ”Uskonnolliseen terrorismiin ryhtyvillä on vähäiset tiedot omasta uskonnostaan. Uskontojen heikko tuntemus lisää ennakkoluuloja ja voi johtaa syrjintään ja vihamielisyyteen”, Mankkinen sanoo.

        Teologian tohtori Inkeri Rissanen taas sanoo, että piilottelun sijaan uskonnoista pitäisi tehdä näkyvää ja arkista. "Jos ramadan näkyy koulussa, se antaa entistä suuremman syyn laulaa myös suvivirttä."

        ---

        Aloituksessa annetaan ymmärtää Mankkista lainaten (ilman selvää viittausta tosin), että "oman" uskonnon opetus vähentäisi radikalisoitumisen riskiä, mutta Mankkinen sanoo selvästi myös, että uskontoJEN heikko tuntemus lisää syrjinnän ja vihamielisyyden riskiä. Olisi siis opetettava uskonnoista, ei "omaa" uskontoa. Teologi taas haluaa lisää uskontoa kouluihin.


      • jimmyogg kirjoitti:

        HS:n juttu johon viitataan taitaa olla tämä:
        http://www.hs.fi/kotimaa/a1473304746371
        "Opettajia koulutetaan puuttumaan koululaisten radikalisoitumiseen – ”Nuoren elämäntavat ja ystäväpiiri voivat muuttua yhdessä yössä”"

        Jutussa kerrotaan, että opettajat kokevat ettei heillä ole tarpeeksi tietoa tai osaamista puuttua nuorten radikalisoitumiseen. Sisäministeriön kansliapäällikkö Tarja Mankkinen kertoo miten tähän on nyt alettu lisätä keinoja opettajille ministeriön selvitysten jälkeen esimerkiksi lisäkoulutuksella sekä poliisien pitämien seminaarien ja luentojen kautta. I
        Kaikissa uskonnoissa esiintyvän radikalismin lisäksi opettajia huolettaa myös poliittinen radikalismi.
        Helsingin oppilashuollon päällikkö puolestaan kertoo miten nopeasti nuorten radikalisoituminen voi tapahtua. Lisäksi jutussa on esimerkkejä miten eri oppilaitoksissa on radikaloistoimusen merkkeihin puututtu ja millaisia toimintatapoja näillä on

        SIsäministeriön selvityksestä kerrotaan, että selvityksen mukaan 60% opettajista "oli havainnut väkivaltaista ajattelua ja siihen viittaavia merkkejä ammattikouluissa ja lukioissa."
        OAJ:n mukaan opettajien kouluttaminen radikalisoitumisen ehkäisyyn on hyvä asia, mutta opettajat tarvitsevat lisäkoulutusta. Etenkin toisen asteen kouluissa on havaittu radikaloisoitumisen merkkejä. Samalla opettajat kuitenkin pelkäävät, että liian herkät aiheettomat epäilykset voivat myös leimata oppilaan ja saada tämän siten radikalisoitumaan. Tätä pelätään etenkin islaminuskoisten oppilaiden kohdalla.

        ”Hyvä medialukutaito auttaa tunnistamaan väkivaltaisten ääriryhmien propagandaa, jolla nuoria houkutellaan mukaan”, sanoo sisäministeriön kehittämispäällikkö Tarja Mankkinen.
        Uskontopohjaista radikalisoitumista voidaan Mankkisen mukaan ehkäistä uskonnonopetusta kehittämällä. ”Uskonnolliseen terrorismiin ryhtyvillä on vähäiset tiedot omasta uskonnostaan. Uskontojen heikko tuntemus lisää ennakkoluuloja ja voi johtaa syrjintään ja vihamielisyyteen”, Mankkinen sanoo.

        Teologian tohtori Inkeri Rissanen taas sanoo, että piilottelun sijaan uskonnoista pitäisi tehdä näkyvää ja arkista. "Jos ramadan näkyy koulussa, se antaa entistä suuremman syyn laulaa myös suvivirttä."

        ---

        Aloituksessa annetaan ymmärtää Mankkista lainaten (ilman selvää viittausta tosin), että "oman" uskonnon opetus vähentäisi radikalisoitumisen riskiä, mutta Mankkinen sanoo selvästi myös, että uskontoJEN heikko tuntemus lisää syrjinnän ja vihamielisyyden riskiä. Olisi siis opetettava uskonnoista, ei "omaa" uskontoa. Teologi taas haluaa lisää uskontoa kouluihin.

        Ei tuossa ainakaan erikseen mitään viittausta tutkimukseen sanottu. Selvin kommentti oli tämä: "Uskonnolliseen terrorismiin ryhtyvillä on vähäiset tiedot omasta uskonnostaan."

        Ei tämä välttämättä tunnu mahdottomalta. Jos kuulee esimerkiksi islamin eri tulkinnoista, ei uskonto ehkä näytäkään enää niin selvältä, eikä yhden imaamin opetus ainoalta oikealta.

        Toki jutun pointin voisi tiivistää toisinkin: Uskonto on potentiaalinen vaaratekijä.


      • jori.mantysalo kirjoitti:

        Ei tuossa ainakaan erikseen mitään viittausta tutkimukseen sanottu. Selvin kommentti oli tämä: "Uskonnolliseen terrorismiin ryhtyvillä on vähäiset tiedot omasta uskonnostaan."

        Ei tämä välttämättä tunnu mahdottomalta. Jos kuulee esimerkiksi islamin eri tulkinnoista, ei uskonto ehkä näytäkään enää niin selvältä, eikä yhden imaamin opetus ainoalta oikealta.

        Toki jutun pointin voisi tiivistää toisinkin: Uskonto on potentiaalinen vaaratekijä.

        Hesarin jutussa ei juurikaan sisäministeriön tutkimuksesta eikä sen tuloksista kerrottu. Ilmeisesti tutkimuksessa oli selvitetty lukioiden ja ammattikoulujen opettajien mielipiteitä ja havaintoja oppilaiden mahdollisesta radikalisoitumisesta sekä keinoista tehdä asialle jotain. Ainakaan uskonnonopetuksen tai sen puutten ja radikalisoitumisen suhdetta ei ole tuossa ole tutkittu. Eikä tulos ole sekään, että ainakaan uskonnottomuus tai tieto monipuolisesti eri uskonnoista lisäisi radikalisoitumisen vaaraa.
        Tiivistelmäsi "Uskonto on potentiaalinen vaaratekijä" osuu nappiin.


    • Vaparipaskaa

      Vapareille totta on vain se, minkä he haluavat olevan totta. Jos tosiasiat ovat ristiriidassa vaparien halujen kanssa, sen pahempi tosiasioille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      878
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe