Todennäköisempi oireilun aiheuttaja?

oirehtija

Kaipaisin mielipiteitä sairakierteen syyllisestä; koti vai työpaikka? Eli olen viimeisen 1 ½ vuoden aikana kärsinyt infektiokierteestä mm. 12 poskiontelopunktiota, reilut 10 antibioottikuuria, 2-3 keuhkokuumetta, keuhkoputkentulehduksia, laryngiittejä... eli lähinnä siis hengitystieinfektioita. On tutkittu yleislääkärillä, keuhkopolilla ja infektiopolilla, eikä mitään varsinaista selitystä ole löytynyt.

Itse olen nyt kallistumassa siihen, että josko kuitenkin taustalla olisi sisäilmaongelmat. Meillä kotona on käynyt homekoira; muutama merkkaus, mutta ei kuulemma mitään ihmeellistä, lähinnä jotain ilmavuotoja ulkoilmasta. Työpaikka onkin sitten jo haastavampi... Esim. 3 viimeistä sairastelukertaa on alkanut välittömästi loman alettua eli en juuri normaalia enempää ole ehtinyt viettää aikaa kotona. Itse olen päätellyt, että tauti iskee, kun stressi hellittää, mutta voisiko kuitenkin olla kotona ongelmia? Toisaalta esim. 4 viikon kesäloma meni ok ja yleensä olen ihan hyvin parantunut taudeista kotona, tosin tasainen yskä on jatkunut jo yli vuoden, välillä pahentuen siis keuhkoputkentulehdukseksi/-kuumeeksi.

Olen ollut nykyisessä työssä 15 vuotta, 3 vuotta sitten palasin parin vuoden hoitovapaalta. Nykyisessä asunnossa olemme asuneet reilut 3 vuotta. Muilla perheenjäsenillä ei tällaista kierrettä ole ollut, vaikka itseni lisäksi 3:lla perheenjäsenellä on astma (todettu siis jo ennen tänne muuttoa). Kummassakaan paikassa en itse huomaa, että olisi selkeästi huonompi tai parempi. Ja esim. kauppareissun jälkeen saatan taas yksiä enemmän kuin lähtiessä kotoota.

9

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mievaan10

      Olet syönyt liikaa antibioottikuureja- kuurin joka toinen kuukausi, näin ei pitäisi menetellä. Miksi poskionteloihisi ei tehdä fessiä?

      Mahdollista on että elimistössäsi on syöpä jossain, koska olet viimeksi käynyt gynekologilla?

      • oirehtija

        Antibioottikuureja on tosiaan ollut ihan liikaa, mutta sanoisin, että valitettavasti lähes poikkeuksetta aiheellisia. Olen sen verran kriittinen antibioottien käyttäjä, että ilman aihetta en aloita kuuria, vaikka lääkäri sen määräisikin.

        Poskiontelokierre on nyt katkennut. FESS oli kyllä sunnitteilla, mutta kun tutkimusten perusteella siitä ei ole kierteeseen mitään apua. Tällä hetkellä ongelma on enemmän keuhkoissa.

        Syöpä vaihtoehto tuntuu kyllä aika poissuljetulta. Keuhkot on kuvattu vuosi sitten ja 1 ½ vuotta sitten olen ollut laparoskopiassa, jossa aika perusteellisesti tutkittiin vatsan aluetta.


    • Epäilyä

      Useimmin homesairauksen syy on kotona kuin työpaikalla. Millaisessa asunnossa asut? Tasakattoisissa taloissa on aina kosteusvaurioita. Onko astianpesukoneliitännät kunnossa? Miten kosteat tilat?

    • ainainenköhä

      Minulla myös jatkunut yskä ja limaisuus yli vuoden. Spirometria oli ihan ok ja kotona puhaltelin kaks viikkoa ilman lääkettä ja avaavan lääkkeen kans, eikä siinäkään selvinnyt mitään poikkeavaa. Astmahoitajan mielestä "jokin" ärsyttää, mutta mikä se sitten on. Olen asunut nykyisessä asunnossa vajaa 2 vuotta, ja uutta asuntoa etsin koko ajan. Yhden kerran olen jo aiemmin vaihtanut asuntoa samanlaisen yskän vuoksi, silloin yskä loppui, mutta mistä löytää kunnollinen asunto.

    • oirehtija

      OKT:ssa, harjakatto. Tähän taloon on tehty lähivuosina 2 kertaa kuntotarkastus. Pintapuolinen tosin, mutta yhtään riskirakennetta ei kummassakaan löytynyt sekä tuo homekoirakäynti. Mitään näkyviä kosteusvaurioita ei ainakaan ole, eikä poissaolon jälkeenkään tunnu mitään hajuja.

      Töissä sen sijaan on ollut kosteusvaurioita, keskimmäinen kerros ja useamman kerran on tullut vettä katon läpi. Enkä ole ainoa, joka oireilee. Mutta isoin kysymys on, että miksi tauti iskee vasta lomalla?

      Nyt olen ollut pari viikkoa kotona keuhkokuumeen takia. Yskä on lähes parantunut, tosin ulkohommien ja kauppareissun jälkeen olin taas enemmän limainen.

      Mulla spirometriassa näkyy muutoksia, myös bronkoskopiassa näkyi limaa keuhkoissa. Lääkkeitä on kokeiltu useampaa, mutta aina yhtä huonolla menestyksellä. Nyt keuhkolääkäri vain pyörittelee päätään, kun keinot on kuulemma käytetty. Nyt vaan odotellaan, että josko itsestään paranisi.

    • kylläharmittaa

      Kyllä työpaikoillakin voi olla ja on valitettavan paljon home/sisäilmaongelmia: http://genano.com/fi/kayttokohteet/sisailmaongelmat-tyopaikalla

      Monissa rakennuksissa ongelmia rakenteen suhteen, virheet tapahtuneet jo rakennusvaiheessa. Ihan uusissakin voi olla. Niin moni Suomessa kärsii sisäilmaoireilusta vaikka siitä monesti vaietaankin tai sanotaan että ihmiset kuvittelee omassa päässään. Nuo hengitystiesairaudet, poskinontelontulehdukset jne on tosi yleisiä oireita. Omassa lähipiirissä paljon saman kohtalon kokeneita :( Toivottavasti vointisi paranee ja syy selviäisi.

    • Lääkäri2

      Kyllä sen homeen haistaa yleensä, haju on joko "mökin haju" tai kellarimainen haju. Johtuu siitä kun lähes kaikilla mökeillä (jotka ovat viileinä suurimman osan ajasta) on mikrobikasvustoa ja kaikissa kellareissa on homemikrobikasvustoa. Monet pitävät sitä mökin hajua ihan miellyttävänäkin kun assosioivat sen mökin hajuineen mukaviin asioihin. Moni tykkää siitä kun "vaatteet tuoksuvat mökille" kotiin tullessa vaikka kyseessä on siis mökin mikrobikasvuun liittyvä haju. Oletko haistanut töissä mökin tai yleisemmin työpaikoilla kellarimaista hajua? Kotona ei siis ole hajua vaikka olisi ollut ilmanvaihto pientäkin poissaolojen aikana, se sulkee homeet pois kodin osalta kyllä hyvin.

      • osaajan.sanomaa

        Home yksistään ei sairastuta ketään vaan myrkyt.

        Vielä kerran itiöistä. Ne ei tee meille mitään, vaan päinvastoin, jos ovat HOMEEN
        itiöitä, niin homeitiön sisältämä betaglukaani puhdistaa meidän keuhkoja
        mikrobien erittämistä aineenvaihduntatuotteista, esim. valinomysiini.

        Pahimmat bakteerit, jotka tuottavat myrkkyjä ovat Bacillus- ja Strepmyces -
        sukujen bakteerit. Homeista pahin on Stachybotrus atra.

        Mirja Salkinoja-Salonen on selvittänyt em. asian. Helena Mussalo-Rauhamaa
        selvitti, että kyseessä on valkosolukato ja allerginen alveoliitti
        keuhkoissa, joka tarkoittaa kroonista tulehdusta. Myös keuhkoputkessa on
        monilla krooninen tulehdus. Esa-Matti Lilus selvitti sen, että altistuksesta
        sairastuneen valkosolut eivät toimi. Toisaalta nämä tulehdukset keuhkoissa
        ja keuhkoputkessa estävät meissä mikrobi-infektiot.


      • Paha.se.jos.ei.haise

        "Haiseeko hometalossa aina homeelta?

        Homevaurioituneessa rakennuksessa ei välttämättä haise tai hajua voi tuntua vain ajoittain. Monet ihmiset eivät tiedä miltä home haisee. Klassinen homeen haju tuntuu esim. leipäpussissa johon unohtunut leipä kasvaa vihreää Penicillium-hometta. Eri homeilla on kuitenkin erilaisia hajuja. Vauriorakenteissa voi tuntua tunkkaista, ummehtunutta, maakellarimaista tai multamaista hajua. Joskus rakennuksessa tuntuva haju voi aiheutua kosteuden vaurioittamista materiaaleista, joissa tapahtuu kemiallista hajoamista. Voimakkaimpia hajuja tulee eräistä maaperämikrobeista kuten sädesienistä eli aktinomykeeteistä sekä Geomyces ja Geotrichum -sienistä. Hometalo voi olla myös täysin hajuton."
        http://indooraid.com/?page_id=86


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      334
      3290
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2043
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1632
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1467
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1346
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1084
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1081
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      83
      1033
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      148
      902
    Aihe