Sisävesistön rannalla suurimman osan elämästäni asuneena olen tähän saakka kuvitellut, että veneily on perhekeskeinen ja hyvin keskiluokkainen harrastus, jota pääasiassa harrastetaan joko pienillä avoveneillä, joiden perässä on parikymppinen melutoosa tai sitten enemmän tai vähemmän itsekyhätyillä paateilla, joilla voi putkuttaa hitaasti pitkin selkiä. Nyt kun lainasin ison pinkan kirjastosta Vene-lehtiä, niin tajusin, että veneilyssä on myös toisenlainen ulottuvuus.
Numerossa 11/04 otsikoidaan, että "BMB 24 - mainio valinta venematkailusta haaveilevan perheen ensiveneeksi". Vene on liki kahdeksan metrinen liukuva jenkkityylinen kahden aikuisen ja kahden lapsen asuttava valkokylkinen statusesine. Polttoainetta se syö lehden suosittelemalla matkanopeudella 24 solmua vaatimattomat 44 litraa tunnissa (kaasu pohjassa 96 litraa tunnissa). Vene-lehti laskeskelee, että "(V)vuoden keskimääräisellä 50 tunnin ajolla kuluu noin 2000 litraa bensiiniä".
Ihmettelyn aiheeni onkin, että jos ostaa 80 000 euroa maksavan veneen, niin luulisi, että veneily on valittu vakavaksi harrastukseksi ja vesillä olosta oikeasti nautitaan. 50 tuntia on kuitenkin vähän. Kymmenen päivää ja viisi tuntia päivässä. Siinä se! Omia paattejaan rakentelevat näyttävät viettävän järvellä kaiken vapaa-aikaansa. Asumus ja matkantekoväline ei ehkä ole maailman hienoin, mutta järvi tai meri kiehtoo niin paljon, että siellä halutaan olla. Mikä on veneilyn perimmäinen tarkoitus, jos eteenpäin täytyy päästä noin hirveää kyytiä? Eikö idea olekaan veneilyssä, veneessä olossa, vaan jossain muussa? Satamassa olossa? Missä?
Olen köyhä, mutta en ole kateellinen. Ymmärtäisin näet hyvin Vene-lehden numerossa 10/04 esitellyn uppoumarunkoisen (saa sen kai liukuunkin kun laittaa tarpeeksi voimaa perään) Kent 33 hankinnan, vaikka se maksaa yli 200 000 euroa. Se kestäisi luultavasti loppuiän, kuluttaisi runkonopeudella (vain 6,5 solmua, mikä ei minua haittaisi) n. 3 litraa tunnissa ja tilaa olisi asumiseen hyvin. Se olisi siis kelvollinen vaihtoehto kesämökille. Tuollaisella painavalla ja hiljaiseksi kehutulla paatilla olisi myös mukava taittaa matkaa ja olla todellakin järvellä eikä vain taittaa matkaa järvellä.
Anteeksi jos hypin jonkun varpaille. En vain tajunnut ennen lehtien lainaamista, missä mennään. Itselleni ajatus paukuttavan puolikilpurin ostamisesta on kovin kovin kaukainen. Se ei vastaa käsitystäni veneilystä, mutta käsityksiähän on monenlaisia.
Provosointiakin - rikkaiden veneily
23
4995
Vastaukset
- uuuuuuii
no tuota ensinnäkin missään alle 12m veneessä ei kyllä voi asua. uppoumarunkoista venettä ei saa liukuun vaikka tehot tuplataan, mennään siis tehoissa 5 kertaiseen niin se voi liukua mutta ajo ominaisuuksista ei sitten enää voi puhua. tuskin sellaiset koneet edes mahtuisi veneeseen. veneet suunnitellaan käyttötarkoitukseensa ja nopeuteensa pohjan muodoilla.
kesämökin korvikkeeksi ostaisi 16 metrisen uppoumarunkoisen teräsveneen, tietenkin dieselkoneilla ja valopetroolia tankkiin.- lisäys
tuosta paukuttavasta puolikilpurista: kulutuslukemat jotka kerroit, kertoo veneen painosta. Kun pohja on oikein suunniteltu ja massaa on takana niin eipa se paukutakaan ollenkaan vaan halkoo pehmeästi isommatkin aallot, vaikka tuo 8m on pienehkö vene suomenlahdelle, sisävesillä se on OK.
Käypä joskus tilaisuuden tullen ottmassa testit jossain kaupassa niin voit yäättyä. ei tää oo mikään ostokehotus mut ihan vaan kokemuksen vuoksi. Edelleen, en itsekään hankkisi moista, isompi ja hitaampi sisaävesille on lähempänä omaa mielikuvaani veneilystä. - Yllättynyt
"no tuota ensinnäkin missään alle 12m veneessä ei kyllä voi asua."
Riippuu varmaan vähän siitä, mitä asumisella tarkoitetaan. Jotkut tekevät yli tuhannen kilometrin melontaretkiä ja asuvat teltassa - ja viihtyvät. Tuo mainitsemani Kent 33 näyttää kuvien perusteella hyvinkin asuttavalta. Kahdelle hengelle tilaa kyllä riittää ja pari muksuakin menee varmasti mukaan. - Yllättynyt
lisäys kirjoitti:
tuosta paukuttavasta puolikilpurista: kulutuslukemat jotka kerroit, kertoo veneen painosta. Kun pohja on oikein suunniteltu ja massaa on takana niin eipa se paukutakaan ollenkaan vaan halkoo pehmeästi isommatkin aallot, vaikka tuo 8m on pienehkö vene suomenlahdelle, sisävesillä se on OK.
Käypä joskus tilaisuuden tullen ottmassa testit jossain kaupassa niin voit yäättyä. ei tää oo mikään ostokehotus mut ihan vaan kokemuksen vuoksi. Edelleen, en itsekään hankkisi moista, isompi ja hitaampi sisaävesille on lähempänä omaa mielikuvaani veneilystä."tuosta paukuttavasta puolikilpurista: kulutuslukemat jotka kerroit, kertoo veneen painosta. Kun pohja on oikein suunniteltu ja massaa on takana niin eipa se paukutakaan ollenkaan vaan halkoo pehmeästi isommatkin aallot"
Olen tuontapaisia veneitä pelokkaasti kajakista katsellut (anteeksi yleistys mutta vauhti ja vastuu eivät kyllä näytä käyvän käsikädessä, kaksi kertaa on moinen paatti myös tullut kysymään, että mihin suuntaan tästä pitäisi lähteä jos haluaa päästä...) ja kyllä ne vain näyttävät aallokossa aika lailla nyökkivän, vaikka eivät suorastaan paukutakaan. Ei se meno hirveän mukavalta vaikuta. - Masa
Minkä pirun takia pitää laittaa dieselveneessä valopetroolia tankkiin ???
- paatti.,.
Yllättynyt kirjoitti:
"tuosta paukuttavasta puolikilpurista: kulutuslukemat jotka kerroit, kertoo veneen painosta. Kun pohja on oikein suunniteltu ja massaa on takana niin eipa se paukutakaan ollenkaan vaan halkoo pehmeästi isommatkin aallot"
Olen tuontapaisia veneitä pelokkaasti kajakista katsellut (anteeksi yleistys mutta vauhti ja vastuu eivät kyllä näytä käyvän käsikädessä, kaksi kertaa on moinen paatti myös tullut kysymään, että mihin suuntaan tästä pitäisi lähteä jos haluaa päästä...) ja kyllä ne vain näyttävät aallokossa aika lailla nyökkivän, vaikka eivät suorastaan paukutakaan. Ei se meno hirveän mukavalta vaikuta."...käyvän käsikädessä, kaksi kertaa on moinen paatti myös tullut kysymään, että..."
Hahahaaaa!
Taisi olla Puuhapeten puhuva paatti!! - 9 m 9 kn
>missään alle 12m veneessä ei kyllä voi asua
Veneilen 9,00 metrin pituisella kajuuttaveneellä (moottorisellaisella, tietty). Siinä on 2 2 täysimittaista kiinteää vuodepaikkaa ja 4 hengen ruokailuun riittävä aterio. Vesi-WC:ssä on täysi seisomakorkeus. Ruuanlaitto onnistuu mainiosti ja muutkin mukavuudet ovat mielestämme kohdallaan. Avotilassa istuu isompikin porukka mukavasti eikä se kaipaa mitään hankalaa ja vuotavaa rättikuomua.
Peräkajuutta on normaalioloissa miehittämätön, joten voimme käyttää sitä halutessamme vaikka varastona.
Emme ole kokeneet veneemme asuttavuutta puutteelliseksi, pikemminkin päinvastoin. Sen välirahan, jonka joutuisin maksamaan päästäkseni käsiksi 12-metriseen, käyttäisin mieluummin johonkin muuhun elämänlaatua kohottavaan - vaikkapa maailmanmatkailuun ja purjehduslomiin pasaatituulten alueilla.
Edellisessä veneessämme (7,65 m) oli asuttavuuden suhteen ehkä vähän liikaa kompromisseja, mutta kyllä me silläkin ihan nautinnollisia veneilylomia vietimme!
Siteeraanpa tässä muistinvaraisesti Veikko Huovista: "Sitten on toinen laji ihmisiä, joka ottaa ilonsa arkisemmista asioista, niinkuin vaikka hiekkamaan perunasta ja matikkakeitosta - jos se on talvimatikka, vaan ei kesällinen retku."
Toisen luxus on toiselle ylenkatsomisen arvoinen asia.
- toivo
Moottoriveneellä järvellä nopealla veneellä 24 solmua Hämeenlinna Tampere väli ajoaika reilu 2 tuntia . Eli jos vietät viikon lopun jossain puolessa välissä siirtymiseen käytetään aikaa 2 tuntia muuten joko ajellaann hissukseen tai ollaan rannassa. 50 tunnin matkaajolla vuodessa järvellä voidaan viettää yleensä kaikki kauniit ja vähemmän kauniit kesä ja syksy päivät. Kuka hullu sitä nyt koko viikoloppua viitsii järveä päästä päähän ajella. Itse ajan yleensä hitaalla veneellä 10 tuntia kun olen koko viikonlopun järvellä lopun ajan olen paikoillaan. Joten nopealla veneellä siitä tulee noin 2,5 tuntia.
eli ei se venelehden arvio niin kovin pielessä ole.Kyse oli kuitenkin ajoajasta eikä vesillä olo, ajasta.- Yllättynyt
"Kuka hullu sitä nyt koko viikoloppua viitsii järveä päästä päähän ajella."
Hmm. Minä melon, koska järven pinta on hieno, saarissa on hieno käydä, tunnelma on hidas ja rentouttava ja luonto elää ympärillä. Jotain tämäntapaista olen kuvitellut veneilyynkiin liittyvän. - keppiveneilijä
välillä tuntuu käsittämättömältä, että moni moottoriveneilijä ajelee niin lyhyitä pätkiä. muutama täyspitkä ajopäivä, niin daycruiserillakin pääsisi rannan tuntumassa vaikka mihin. mutta vesillä olo tarkoittaa eri ihmisille todella erillaisia asioita. jos ei halua vaikka mihin, niin mitä sitä turhaa koneella pärryyttämään :o)
ehkäpä sitä pitäisi yrittää katsoa asiota toisten silmin. voisi vaikka oppia nauttimaan veneilystä jollain aivan uudella tavalla. - Anonyymi
Yllättynyt kirjoitti:
"Kuka hullu sitä nyt koko viikoloppua viitsii järveä päästä päähän ajella."
Hmm. Minä melon, koska järven pinta on hieno, saarissa on hieno käydä, tunnelma on hidas ja rentouttava ja luonto elää ympärillä. Jotain tämäntapaista olen kuvitellut veneilyynkiin liittyvän.Terveisin, vanhojen kaivelia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terveisin, vanhojen kaivelia
Kaheli kaivelia!
- Eemil
Kuka kirjoittajan mielestä on suomenssa rikas? ja millainen veneily on rikkaiden veneilyä?
Minusta veneily on kaikkille suotava hieno harrastus harrastaapa sitä sitten kukin milläkin välineellä vesillä. Pelkkää provosointia lähteä kirjoittamaan tällaista. - tyytyväinen
Vaihdoin juuri kalapaattini uuteen noin uuden auton hintaiseen veneeseen. Kallistahan se on mutta huomattavasti viisaampi sijoitus kuin auto.
Ei muuta kuin kesää odottelemaan. - Mile
tosta rikkaiden veneilystä tuli mieleen tuo toistenkin huomioonottaminen ....
noilla kapeilla väylillä ajellessa aina välillä tulee vastaan sen vanhan ladon kokoisia veneitä sopivassa puoliplaanissa nostaen perässään juuri kaivurilla ajetun maantienojan kokoisia ja muotoisia aaltoja .
Voi olla ettei sieltä korkealta yläohjaamosta ehkä havaitse tekemiensä aaltojen kokoa , mutta jos sittenkin sen nopeuden voisi sovittaa sellaiseksi ettei anoppia tule joka kerta uitettua takakannelta ;-)- volvo x 2
Isot ja nopeat veneet ja aallon koko näköjään yhdistetään aina toisiinsa.Itselläni on 10 metrinen ja matkanopeus 25 kn ja sillä vauhdilla aalto on tosi pieni , mutta jos joutuu kapeikoissa pudottamaan vauhdin niin siinä vasta valtava hyökyaalto syntyy , sama tapahtuu kiihdytyksessä.5-6 solmun nopeudella aalto on myös melkoinen -hitaammin ajettaessa ohjailtavuus katoaa ja välinopeuksia 6-20 ei juuri ajeta koska remmiahtimella varustetut koneet pistävät ahtimet pyörimään ja meteli on sen mukainen.
Eka kirjoittaja ihmetteli pieniä vuotuisia ajotuntimääriä, mutta esim itselläni tulee noin 100 h ajoa ja sillä ehdin koko Saaristomeren ympäri moneen kertaan ja kuluttaa kaikki kesäviikonloput ja lomakuukauden. volvo x 2 kirjoitti:
Isot ja nopeat veneet ja aallon koko näköjään yhdistetään aina toisiinsa.Itselläni on 10 metrinen ja matkanopeus 25 kn ja sillä vauhdilla aalto on tosi pieni , mutta jos joutuu kapeikoissa pudottamaan vauhdin niin siinä vasta valtava hyökyaalto syntyy , sama tapahtuu kiihdytyksessä.5-6 solmun nopeudella aalto on myös melkoinen -hitaammin ajettaessa ohjailtavuus katoaa ja välinopeuksia 6-20 ei juuri ajeta koska remmiahtimella varustetut koneet pistävät ahtimet pyörimään ja meteli on sen mukainen.
Eka kirjoittaja ihmetteli pieniä vuotuisia ajotuntimääriä, mutta esim itselläni tulee noin 100 h ajoa ja sillä ehdin koko Saaristomeren ympäri moneen kertaan ja kuluttaa kaikki kesäviikonloput ja lomakuukauden.itsehän näytät toteavan, että jos ei pudottele reilua liukua kapeikossa (huh,huh), niin aaltoa syntyy !! :-O
- Mile
volvo x 2 kirjoitti:
Isot ja nopeat veneet ja aallon koko näköjään yhdistetään aina toisiinsa.Itselläni on 10 metrinen ja matkanopeus 25 kn ja sillä vauhdilla aalto on tosi pieni , mutta jos joutuu kapeikoissa pudottamaan vauhdin niin siinä vasta valtava hyökyaalto syntyy , sama tapahtuu kiihdytyksessä.5-6 solmun nopeudella aalto on myös melkoinen -hitaammin ajettaessa ohjailtavuus katoaa ja välinopeuksia 6-20 ei juuri ajeta koska remmiahtimella varustetut koneet pistävät ahtimet pyörimään ja meteli on sen mukainen.
Eka kirjoittaja ihmetteli pieniä vuotuisia ajotuntimääriä, mutta esim itselläni tulee noin 100 h ajoa ja sillä ehdin koko Saaristomeren ympäri moneen kertaan ja kuluttaa kaikki kesäviikonloput ja lomakuukauden.ELi noin isolla paatilla ei sitten mahdu kapeille väylille koska ohjaamaan et pysty hitaassa uppouma-ajossa, ja kovaa ajaminen on muuten vaarallista.
Tiedossahan tuo aallonmuodostus oli, eikä leveämmillä alueilla noista peräaalloista ole haittaakaan ollut kun on tilaa väistää ja toisaalta isommat voivat pitää vauhtia yllä että ei tule pahaa aaltoa.
Mutta se oli uutta ja herättää ihmetystä, jos ne isommat veneet on noin huonoja ettei niitä ohjaamaan pysty hitaassa ajossa lainkaan !
Kannattanee harkita jonkinlaisen kölin asennuttamista , ellei paatti kulje suoraan.. harmi ettei alunperin sisälly hintaan. .. vai lieneekö sitten huonoa suunnittelua muuten. - JRxxx
volvo x 2 kirjoitti:
Isot ja nopeat veneet ja aallon koko näköjään yhdistetään aina toisiinsa.Itselläni on 10 metrinen ja matkanopeus 25 kn ja sillä vauhdilla aalto on tosi pieni , mutta jos joutuu kapeikoissa pudottamaan vauhdin niin siinä vasta valtava hyökyaalto syntyy , sama tapahtuu kiihdytyksessä.5-6 solmun nopeudella aalto on myös melkoinen -hitaammin ajettaessa ohjailtavuus katoaa ja välinopeuksia 6-20 ei juuri ajeta koska remmiahtimella varustetut koneet pistävät ahtimet pyörimään ja meteli on sen mukainen.
Eka kirjoittaja ihmetteli pieniä vuotuisia ajotuntimääriä, mutta esim itselläni tulee noin 100 h ajoa ja sillä ehdin koko Saaristomeren ympäri moneen kertaan ja kuluttaa kaikki kesäviikonloput ja lomakuukauden.Hämmästyttää hiukan tuo, että veneesi tekisi huomattavaa aaltoa 5-6 solmun nopeudessa. Omani on toki pienempi, vain kahdeksanmetrinen, mutta siinä tavallisimmassa rajoitusnopeudessa (10 km/h eli 5,5 solmua) ei peräaaltoa ole juuri lainkaan.
Mitä ajotuntimääriin tulee, niin alkuperäinen kirjoittaja ei selvästikään ymmärtänyt sitä, että isot asuttavat veneet todella ovat samalla kesämökkejä tai jopa kesäasuntoja, yhtä ajotuntia kohden tulee voi tulla kevyesti 10 muuten veneessä oleskeltua tuntia. Vilkaisin pikaisesti viime kesän lokikirjaa ja totesin, että veneessä nukuttuja öitä kertyi viitisenkymmentä, vaikka säät oli aika kurjat. Tosin ajotuntejakin kertyy vuosittain sellaiset 120-140, eli myönnän itsekin pitäväni aika vähäisenä sitä, jos isolla asumiskelpoisella veneellä kertyy vain 50 tuntia kesässä. - volvo x 2
a.k.o kirjoitti:
itsehän näytät toteavan, että jos ei pudottele reilua liukua kapeikossa (huh,huh), niin aaltoa syntyy !! :-O
Kapeikkoja on monenlaisia ja minun kapeikot ovat alle 300m ja ohitukset tehdään siinä 100 metrin etäisyydeltä ja taisi tulla vähäteltyä sitä veneen mittaa- yli 11 metriä vesirajassa.
- aallon
volvo x 2 kirjoitti:
Isot ja nopeat veneet ja aallon koko näköjään yhdistetään aina toisiinsa.Itselläni on 10 metrinen ja matkanopeus 25 kn ja sillä vauhdilla aalto on tosi pieni , mutta jos joutuu kapeikoissa pudottamaan vauhdin niin siinä vasta valtava hyökyaalto syntyy , sama tapahtuu kiihdytyksessä.5-6 solmun nopeudella aalto on myös melkoinen -hitaammin ajettaessa ohjailtavuus katoaa ja välinopeuksia 6-20 ei juuri ajeta koska remmiahtimella varustetut koneet pistävät ahtimet pyörimään ja meteli on sen mukainen.
Eka kirjoittaja ihmetteli pieniä vuotuisia ajotuntimääriä, mutta esim itselläni tulee noin 100 h ajoa ja sillä ehdin koko Saaristomeren ympäri moneen kertaan ja kuluttaa kaikki kesäviikonloput ja lomakuukauden.Niinpä niin,
pienelläkin saa aikaan kunnon peräaallon kun pistää rungon oikein kunnolla kyntämään...
asiaan kuuluu tietysti se, ettei aaltoa "jätetä" vautia hidastettaessa vaan vedetään niin paljon vettä peräpeilissä kuin suinkin on mahdollista...
Osta kunnon vene niin ei tarvitse isotella - olen huomannut että kunnon alusten >50ft kipparit osaavat jo ajatella - muitakin :) volvo x 2 kirjoitti:
Kapeikkoja on monenlaisia ja minun kapeikot ovat alle 300m ja ohitukset tehdään siinä 100 metrin etäisyydeltä ja taisi tulla vähäteltyä sitä veneen mittaa- yli 11 metriä vesirajassa.
Jos ohitat 100 m päästä niin päästele ihmeessä
sitä liukunopeuttasi ! Ja vaikket päästelisikään, niin jos ohitat 100 m päästä, niin siinähän ehtii kääntämään tarvittaessa keulan vasten hyökyäsi.
Ihmetyttää kyllä kovasti tuo 5-6 solmusi mahtiaalto ja sen alapuolisten nopeuksien ohjautumattomuus... Miten saat aikaan hallitun rantautumisen kovassa sivutuulessa, jos sinulla
ei ole veneessäsi ohjattuvuutta ?? Kertoisitko veneesi merkin, niin osaisi varoa ja auttaakin tarvittaessa rantautumisissa !
- venehullu
Sinä puhut asiaa.Tuntuu että venelehdet markkinoi etupäässä ökyrikkaille.Tavalliset perheveneet jää pienemmälle huomiolle.Harrastin aikoinaan vetouistelukilpailuja, mutta lopetin homman, koska sekin on mennyt välineurheiluksi, liikaa vapoja, mielestäni 5 pitäisi olla maksimi.Että sillee
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453136- 1082573
- 512561
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402228Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4801914- 1101871
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2521855Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91694Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151617R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi241472