Mitkä olisivat parhaita tapoja hyödyntää monivyöseitikkejä. Löysin koivukujalta pelkästään niitä. Sienet aika kuivia, joten paistaminen ei oikein tunnu järkevältä.
Monivyöseitikin käyttö
4
1596
Vastaukset
- SIENIMIES-1
Noiden kanssa kannattaa olla tarkkana että lajinmääritys tulee varmasti oikein.
http://www.luontoportti.com/suomi/fi/sienet/monivyoseitikki
Kyllä niistä nestettä tulee kuumennettaessa kun niitä pilkkoo paljon paistinpannulle- tapio1234567
Ok. Olen ihan täysin varma noista. Kasvoivat koivurivistössä polkupyörätien vieressä rehevässä maastossa. Lähes saman näköistä vaskiseitikkiä vältän, koska samanlaisessa maastossa kasvaa mm. mesinuppiseitikki, jota pidetään lievästi myrkyllisenä (aiheuttaa lieviä mahavaivoja). En pysty varmuudella erottamaan vaskiseitikkiä lähilajeista siis.
PS. Samantapaisesta syystä en käytä melko harvinaista kuusiherkkusientä. Vaikka tunnistan sen melko varmasti, käytän vain ja ainoastaan puistoissa kasvavia pelto- ja nurmiherkkusieniä, koska rehevillä puistomaisilla alueilla ei koskaan kasva valkokärpässientä. - Anonyymi
tapio1234567 kirjoitti:
Ok. Olen ihan täysin varma noista. Kasvoivat koivurivistössä polkupyörätien vieressä rehevässä maastossa. Lähes saman näköistä vaskiseitikkiä vältän, koska samanlaisessa maastossa kasvaa mm. mesinuppiseitikki, jota pidetään lievästi myrkyllisenä (aiheuttaa lieviä mahavaivoja). En pysty varmuudella erottamaan vaskiseitikkiä lähilajeista siis.
PS. Samantapaisesta syystä en käytä melko harvinaista kuusiherkkusientä. Vaikka tunnistan sen melko varmasti, käytän vain ja ainoastaan puistoissa kasvavia pelto- ja nurmiherkkusieniä, koska rehevillä puistomaisilla alueilla ei koskaan kasva valkokärpässientä.Mesinuppiseiikki ja Vaskisetikki myrkyllisiä? Mistähän tämä tieto on lähtöisin? En ole koskaan kuulutkaan. Tuntuu kovin hatusta vetäistyltä.!? Phlegmagium alalajin sieniä jossa joitain syötäviä seitikkejä löytyy. Jos Kehnäsieni on hyvän makuinen niin tässä alalajissa niitä joitain löytyy. Seitikkien monista alalajeista ruokasieniä ei kannata juuri etsiä ja onhan muistettava vaaralliset myrkkyseitikit.
- Anonyymi
Keitin monivyöseitikkejä, ja niistä tuli sitkeitä, joten älä ainakaan keitä niitä, vaan mieluummin paista suoraan kuvina. Sieniä ei kuulemma myöskään saa liottaa vedessä, jos ne eivät ole myrkyllisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882