Autistinen kansa

Jari Tervo lanseeraa uutta kirjaansa Matriarkkaa, joka ilmestyy 15.9.2016.

http://www.hs.fi/paivanlehti/10092016/a1473396444989

Cambridgen yliopiston psykologian professorin Simon Baron-Cohenin testillä Jari on selvittänyt omia autistisia piirteitään. Tunnistin itsessäni autistisia piirteitä, ja minun mielestäni ne sopivat suurimpaan osaan suomalaisista, Tervo kertoo.

Jos Jari kerran tuntee itseänsä autistiseksi, onhan se uskottava, mutta, että koko kansa.

171

265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Himmelsauge

Kummallinen vuodatus. Kaikkea pitää viritellä kun on kirjanmyynti kysymyksessä. Toivotaan että tehoaa kun lukija on haukuttu rasistiksi ja diagnotisoitu autistiseksi.

• kivekkäät

Alkaneet Tervon möläytykset äglömään. Tulevan kirjan aihe on mielekäs, sillä monien tietämys inkeriläisistä ja kärsimyksistä olematon. Joutuivat Stalinin vainon kohteeksi: Rasismia pahimmillaan. Tämä, jota vihervassarit kutsuvat nyt rasismiksi on vain mielikuvanvarjo.

• Tervo tuntuu olevan hurmoksessa sen auttamisen kanssa.
      Tervolta ja vihreitten kansanedustajalta kysyttiin sopivaa tulijoitten määrää ei vastausta vaan auttaa pitää jankutus jatkui.
      Perustuslakiin vedotaan jatkuvasti ,lakiin joka ei tunnista nykypäivän kansanvaelluksia ,nyt jos kirjotettais veikkaan sanamuotojen olevan erilaisia.
      Persujen terho ilmitoi sen että lupaamalla auttaa ja resurssien puutteessa sen avun epääminen on petos toivorikasta tulija kohtaan.
      Evakot sotketaan edelleen politikkojen toimesta maahantulijoihin ja sitä pirän käsittämättömänä rinnastuksena.
      Minua ei ollenkaan haittaa olla autistinen elämäntapa pyöräilijä, yksinäisyyrestä on tilaa tehrä havaintoja .

• SunnuntainaSateita

Aika vaikeaa oli eilen katsoa Stillerin järjestämää "keskusteluohjelmaa". Ylivoimalla 3-1 todettiin jälleen, että maahanmuutto on välttämätöntä eikä sillä saa olla mitään ylärajaa. Rahalla ei kuulemma ole mitään väliä.
      Oli kuvottavaa kuunneltavaa kahdelta vasemmanpuoleiselta.

Rasismista puhuttaessa Sampo oli väärä henkilö vastaamaan siihen.

Hesari vielä mainostaa Tervon kirjaa ja antaa tilaa suomalaisten solvaamiseen.

Suomen Sisun Palomalta odotetaan nyt jyrkän kielteistä lausuntoa tästä.

• kaikkionmahdollista.ko

Sampo oli asiallinen, muiden kohdalla myötähäpeä on oikea ilmaisu.

• Seurasin

Ei siellä tuotu esiin maahanmuutto olisi välttämätöntä ja rahalla ei ole väliä, esiin tuli miten tulisi suhtauta, ilmi tuli persujen tietty näkökanta vastaan kahden suvaitsevaisempi miten se tulisi hoitaa.

• JariTervo_ensin

pisti itsensä matalaksi,
      ja sitten veti koko Suomen kansan kaltaisekseen ja mukaansa.

• JariTervon

typeryys on ällöttävää, etoo katkoakaan hätä.

Mitään kirjaansa en enää ikinä pysty lukemaan.

• Omamokas

Huomaa kuitenkin että se ei ole Tervon syy. Osannetko arvella kenen sen sijaan.

• ent.siivoojaparka
        Omamokas kirjoitti:

Herrane aika.
        Pitääkö sellaisenkin löytää "syyllinen"?

• SyyllinenLöytyi
        Omamokas kirjoitti:

Tarkoittanet, että Tervon isän olisi pitänyt laskea reisille...

• Tynnyrissäonahdasta

Onx kivaa ymmärtää tahallaan väärin? Jos joku urvelo sanoo ettei ikinä enää pysty lukemaan Tervon kirjoja, niin ei se Tervon syy ole, vaan urvelon, jonka näkemys ei riitä ja tajunta on tukkeutunut. Mitä tekemistä Tervolla on sen asian kanssa?

• eirahantajua

Tervo on surkea luseri.. Natottajamamuttaja.. Kressilubissa parku, kun Suomi ei pidä ovea selkosen selällä kaikille mamuille!

• ei.siinä.mitä

Jaa ja Sampo persujen näkökannan jota en aina sulata.

• Tervon kirjoitus on aiheuttanut autistisien lasten vanhemmissa pahennusta.

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1473474190452?ref=hs-art-luetuimmat-#1

Rasismi yhdistettynä autismiin. Tämän tyyppiset vastakkainasettelut lisäävät kansamme kahtiajakoa. Jos Tervo ajattelee, että rasistit ovat paskasakkia niin tarkoittaako hän myös autisteja?

• Luki-luki

Ymmärrätkö sinä tahallaan väärin vai oletko oikeasti tyhmä? Vai miksi vääntelet selvää asiaa vai etkö lukenut linkkiä lainkaan? Vai etkö ymmärtänyt lukemaasi?

• jhghgjh

Ihan oikea kysymys korppikselta Tervon suhteen. Linkissä äiti kertoi ettei poikansa ole rasisti vaikka on autisti. Ei se kerro mitään Tervon ajattelusta. Luki-luki taitaa olla itse pöljä.

• Oh-hoh

Hupsista. Tarkoitin aloituksen linkkiä. Luen tuon mihin ilmeisesti viittaat vaikka huomena ... Tai siis tänään mutta vasta kun on uusi päivä.

• IhmeSotkua-Autistejako
        Oh-hoh kirjoitti:

Hupsista. Tarkoitin aloituksen linkkiä. Luen tuon mihin ilmeisesti viittaat vaikka huomena ... Tai siis tänään mutta vasta kun on uusi päivä.

@Oh-hoh Kuka sinä olet? Et ole kirjoittanut tähän ketjuun aikaisemmin.

• kylmätotuus

Tervohan sanoi, ettei hänellä ole tarkoitus leimata autistisia ihmisiä mitenkään.

• ent.siivoojaparka
        kylmätotuus kirjoitti:

Tervohan sanoi, ettei hänellä ole tarkoitus leimata autistisia ihmisiä mitenkään.

Sanoi mitä sanoi, mutta leimasi kuitenkin.

• Eikäleimannut

Aika metkaa että rasisti tms. negatiivispainotteinen pelkuri lukee saman tekstin aivan eri tavalla, löytää ihan eri sisällön kuin me muut, jotka emme sorsi hädänalaisia avun tarvitsijoita.

• Ottakkeeselevee

No nyt ma luin tuon "korppiksen" toisenkin linkin. Ja kyllä ma aika paljon tälle foorumille näpyttelen kun tykkään naputtelusta.

Tervo on ilmeisesti käsitellyt autismi-sanaa sillä tavalla kuin kansan syvät rivit sen käsittävät. Tässäkin ketjussa joku sanoo autistisia "älyllisesti kehitysvammaisiksi" vaikka asia ei ole niin.

Tervoa ei siis tarvitse eikä voi aiheesta mestata kun puolen kansan päät pitäisi panna pölkylle tuollaisesta tietämättömyydestä ja rumasta luulemisesta.

• Jää.nähtäväksi

Saa nähdä antaako Tervo tyhjentävän vastauksen ilmaisuilleen oliko se harkittu vai harkitsematon.

• Näkyijo

Kommentoit siis lukematta linkkiä ollenkaan. Siinä vastaus kerrottiin. Pitää tosin ymmärtää lukemansa joka näyttää kommenttien perusteella olevan varsin vaikeaa.

• Näkyijo kirjoitti:

Kommentoit siis lukematta linkkiä ollenkaan. Siinä vastaus kerrottiin. Pitää tosin ymmärtää lukemansa joka näyttää kommenttien perusteella olevan varsin vaikeaa.

Mistä luit Tervon vastauksen autismi/rasismi reaktioihin?

• Etköitselukenut

Sinun aloituksestasi.

• Tiiedän_

Jari Tervo on VAIN rahan perässä.

• Etmitään

Juuu, niin kuin me kaikki tahdomme saada työstämme palkan. Aivan samalla tavalla hänkin.

• EI_SAMALLA_

tavalla todellakaan!

• Tismalleensamalla

Kirjoittaminen on hänen työtään ja kun kirja tulee valmiiksi, sen täytyy saada julkisuutta, eihän kukaan muuten tietäisi että on tullut uusi kirja. Aivan samoin tekevät muutkin kirjailijat, Sofi Oksanen tuli nyt ekana mieleen.

Ei kannattaisi antaa vihan sokaista järjen, vaikka vähäisenkin, ääntä.

• ent.siivoojaparka
        Tismalleensamalla kirjoitti:

Kirjoittaminen on hänen työtään ja kun kirja tulee valmiiksi, sen täytyy saada julkisuutta, eihän kukaan muuten tietäisi että on tullut uusi kirja. Aivan samoin tekevät muutkin kirjailijat, Sofi Oksanen tuli nyt ekana mieleen.

Ei kannattaisi antaa vihan sokaista järjen, vaikka vähäisenkin, ääntä.

Se on hyvä, että uusista kirjoista annetaan vähän tuollaista esimakua mediassa, niin tietää jo ennakolta, mikä kirja voisi olla lukemisen arvoinen ja mikä ei.

Esimerkkeinä juuri tuo Tervo ja mitä niitä on ollut viimeaikoina muita; ainakin se tapaus Auer ja Jari Sillanpään elämäkerta. En halua mitään niistä joululahjaksikaan. Pitääkin kirjoittaa se joulupukille.

Ei ole kysymys pelosta (vaikka muotisana vaikuttaa olevan), siihen on turha vedota. En pelkää kirjoja yleensäkään. Tympii vain ja lukematta ne jäisi minulta kuitenkin.

• Näköalatavartuisivat

No niinpä, täällä tuntuu olevan paljon kommentoijia joiden kannattaisi no. lukea. Ja paljon. Kaikenlaista.

• ent.siivoojaparka
        Näköalatavartuisivat kirjoitti:

No niinpä, täällä tuntuu olevan paljon kommentoijia joiden kannattaisi no. lukea. Ja paljon. Kaikenlaista.

Kyllä minä luen aika paljon.
        Sinunkin kommenttisi luen aina. Avartavatko ne sitten näköalojani kuinka paljon, sitä en ole ajatellut. Eivät varmaan ainakaan tietoisesti.

• henrjii

jaahas, atte on nimennyt meidät jo apinoiksi

• Autistisia apinoita nollia .

• Kasvajakehity

Sinä se vasta apina olet jos et tiedä mitä autismi tarkoittaa ja on.

• Kasvajakehity kirjoitti:

Sinä se vasta apina olet jos et tiedä mitä autismi tarkoittaa ja on.

Jos minua tarkoitat. Tiedänpä hyvinkin mitä autismi tarkoittaa.

Syvällisemmin olen perehtynyt aspergerin oireyhtymään.

• quahog

atte?

• quahog kirjoitti:

atte?

Siinäs näet et ole sisäpiiriläinen kun et tunne kirjoittajia.

• quahog
        korppis kirjoitti:

Siinäs näet et ole sisäpiiriläinen kun et tunne kirjoittajia.

Epäilen etten ole oikeastaan menettänyt siinä mitään.
        Pitäisikö tuntea?

Kummastelin myös tätä vastaustasi "Autistisia apinoita nollia ."
        Yritin löytää jotakin järjellistä siinä, mutta paukkuni eivät riittäneet.

• Korppis1
        quahog kirjoitti:

Epäilen etten ole oikeastaan menettänyt siinä mitään.
        Pitäisikö tuntea?

Kummastelin myös tätä vastaustasi "Autistisia apinoita nollia ."
        Yritin löytää jotakin järjellistä siinä, mutta paukkuni eivät riittäneet.

Kuten jo kirjoitin et tunne palstalaisia, et atten tapaa nimitellä nimenomaan meitä suomalaisia....hänen mielestään olemme nollia apinoita jne..

Jos sait tuosta autismi lisästä pahan mielen, unohda koko juttu.

• Kyllä.tänne.mahtuu

Keskustelusta tulossa autistinen.

• Jokaiseen ketjuun pesii joku jolla ei itseasiassa ole mitään asiaa vaan kuhan huutelevat mitä sylki suuhun tuo. Tervomaista ajattelemattomuutta.

• henrjii

mä panen paremmaksi.
      Koko mailma on autistinen kansa

• Korppis1

Jos koko maailma olisi autistinen ei olisi sotia, ei konflikteja vaan kaikki eläisivät itsekseen omaa erinomaista elämäänsä. Joku järjestelisi lyijykyniä jonoon, joku bongailisi auroja ohitustien sillalla jne.

• eise.mitään

Suomi pelasi autistisesti jääkiekkoa ruotsia vastaan häviten.

• Minä en ole yksityiskohtien tuijottaja vaan kokonaisuuksien katsoja. Viihdyn ihmisjoukoissa, olen niissä kotonani. Olen sosiaalinen, osaan olla myös yksin. Minussa ei ole autismin piirteitä, silti olen helvetin huolestunut maahan virtaavista oudon kulttuurin omaavista ihmisistä. Minulla kun on vaistot tallella ja osaan nähdä kokonaisuuksia.

• Sama-täällä-

Voin allekirjoittaa viestisi oman itseni kuvauksena.

Minulle on joskus ollut mieluisia nämä Ruben Stillerin jutut HUUMORINSA takia,

mutta nyt tuli LOPPU.

Ikinä enää en katso / kuuntele hänen höpinöitään.

Miksi yksi mies oli pantu ylivoiman eteen? Hän puhui järkevästi ja oikein.
        Meillä on leikattu lasten koulutuksesta ja yliopistojen tutkijoilta on viety mahdollisuudet,

jotta tuo pirun elintasopyrkyreitten valehteleva ja julkean itsekäs porukka saadaan elätettyä,
        samalla he raiskaavat ja alistavat nyt jo suomalaisia, katsokaa vaikka "Perjantai"-ohjelma.
        ME päätimme nyt, että oli viimeinen kerta kun sen katson.

Lauri Kivinen on täysi ääliö, kun on pilannut TV: totaalisesti. Mikael Jungner olisi ollut sata kertaa älykkäämpi ja todella myös suomalaisia kannustava!
        Tuo ääliö Lauri Kivinen nostaa (omasta vaatimuksestaan) melkein kaksi kertaa enemmän palkkaa kuin Jungner.

• eiOSTETAtervoa

Tervon mielestä suurin osa suomalaisista on vissiin paska- ja roskasakkia...

Mielestäni roska- ja paskasakkiin kuuluu ihminen, joka tupkakoimalla kymmeniä vuosia on tuhonnut kehoaan, aivojaan ja jounut alkoholia.

Se, että Tervo lopetti tupakoinnin jokunen vuosi sitten, ei tee tyhjäksi kymmeniä vuosia jatkunutta tupakointia.

Mielestäni ihmistä katsomalla näkee, mitä hän syö, miten hän huolehtii terveydestään.
      Miten ihminen, joka ei edes kykene huolehtimaan omasta kehostaan, voisi neuvoa muita elämisessä?

Autistit eivät sitäpaitsi ajateele, minkä värisiä tai minkä näköisiä toiset ovat. Autistit ovat omassa maailmassaan, sulkeutuneita.

Taitaa Tervolle käydän kuin KISSAVIDEOIDEN tyypille, joka oli ruudussa joka paikassa aukomassa suutaan sen yhden ja saman asian puolesta.
      Ne kissavideot ei soi kuin YLE.n kanavilla, eikä levyjä osta juuri kukaan.

Järkevä ihminen boikotoi, eikä osta Tervon kirjaa.
      On häpeällistä autisteja kohtaan. Tervohan sivulauseessa sanoo, että autistit ovat sitä samaa paskasakkia, johon suomalaiset kuuluvat.

HÄPEÄLLISTÄ ! Saisi pyytää anteeksi.

Kävelevät terveyspommit eivät eivät herätä sitä paitsi kunnioitusta kenenkään silmissä.

ELI KUKAHAN SE ON RASISTI?

• Revisiitä-jososaat

" Kävelevät terveyspommit eivät eivät herätä sitä paitsi kunnioitusta kenenkään silmissä. " - Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa?

Kunnioitan suuresti sellaisia, jotka osaavat pitää itsensä terveenä, hyvässä kunnossa ja huolta habituksestaan. Ja uskaltavat välittää vielä toisistakin, niistä muista, vieraista tulijoista, joista ummikkosuomalainen, köyhäkulttuurinen metsäkansa, sivistymätön, pienisieluinen, vailla hengen hedelmiä, humalassa örveltävä junttikansa vie mieluummin hengen kuin antaa apua ja tukea.

• AlexUbergood

Tervo saa pitää ajatuksensa sekä kirjansa!

• Niinsinäkin

Mistä hitosta sinä tiedät Tervon ajatuksista jos et lue kirjojaan tai tutustu muuten? Yksi toimittajan / toimittajien esille nostama ja alleviivaama sana tai lause ei kerro kenestäkään yhtään mitään. Enkä itse aina edes usko kaikkiin heidän juttuihinsa. Pelkkää myynninedistämistä.

• kylmätotuus

Tervo puhui paljon oikeaa asiaa.

Hän sanoi,etteivät sosiaalisuus ja vuorovaikutus toisten kanssa ole vahvuuksiamme.
      Tottahan se on minunkin mielestäni.

Autistisuuden minä yhdistin hänen puheessaan suomalaisten sulkeutuneisuuteen ja puhumattomuuteen.

Muutin Vantaalle v. 1974 ja minusta oli outoa, etteivät ihmiset puhuneet toisilleen sanakaan busseissa tai paikallisjunissa. Täysin mykkää porukkaa koko sakki.
      Jotkut olivat lukevinaan tai tuijottelivat kengänkärkiään. Ne onnekkaat, joilla oli ikkunapaikka katselivat mitäännäkemättömillä silmillään satoja kertoja näkemiään maisemia.

Tulin seudulta, jossa linja-auton täytti puheensorina, joten olihan se melkoinen muutos tottua täydelliseen hiljaisuuteen.

Taidanpa olla Tervon kanssa samoilla linjoilla rasismista ja maahanmuuttajistakin.

Loka saa vapaasti lentää. Ei se näyttöruudun läpi kuitenkaan silmilleni pääse.

• Evakonpoika

Iso isä joutui torjumaan maahanmuuttoa ase kourassa.
        Katosi Karjalassa. Nyt vieraan maan sotilaita majoitetaan hotelleissa.
        Näitä tappelijoita Tervo ja Emma Kari haluavat lisää.

• en.tiedä
        Evakonpoika kirjoitti:

Iso isä joutui torjumaan maahanmuuttoa ase kourassa.
        Katosi Karjalassa. Nyt vieraan maan sotilaita majoitetaan hotelleissa.
        Näitä tappelijoita Tervo ja Emma Kari haluavat lisää.

Ovatko tuoneet esiin haluavansa maahanmuuttajia, saatko sen kuvan kun eivät ole riittävän vastaisia.

• ent.siivoojaparka

"""""Tulin seudulta, jossa linja-auton täytti puheensorina, joten olihan se melkoinen muutos tottua täydelliseen hiljaisuuteen."""

Et kestä hiljaisuutta? Minä taas pidän hiljaisuudesta.
        Muistan, miten aina töistä tullessani huokaisin helpottuneena, kun vaihdoin sieltä koko päivän kestäneestä hulabalosta meillepäin tulevaan bussiin, missä kaikki käyttäytyivät hillitysti, lukivat, kuuntelivat plupit korvillaan musiikkia, nukkuivatkin ... Ihana rauha ja hiljaisuus, kun pääsin kotiin.

• Rasistionpelkuri

Ihanaa että joku harva osaa katsella asioita muiltakin puolilta kuin vain omasta navastaan lähtien ("kylmätotuus").

S-tanan surullista että joku voi ymmärtää ihmisten hädänalaisuuden sodan jaloissa noin päin honkia ja kankkulan kaivoa vaikka omainen on ollut mukana järjestämässä ihmisiä hätään ja pulaan ("Evakonpoika"). Vai juuri sen takiako?

• kylmätotuus
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

"""""Tulin seudulta, jossa linja-auton täytti puheensorina, joten olihan se melkoinen muutos tottua täydelliseen hiljaisuuteen."""

Et kestä hiljaisuutta? Minä taas pidän hiljaisuudesta.
        Muistan, miten aina töistä tullessani huokaisin helpottuneena, kun vaihdoin sieltä koko päivän kestäneestä hulabalosta meillepäin tulevaan bussiin, missä kaikki käyttäytyivät hillitysti, lukivat, kuuntelivat plupit korvillaan musiikkia, nukkuivatkin ... Ihana rauha ja hiljaisuus, kun pääsin kotiin.

Minä tarvitsen omat hiljaiset hetkeni, kuten olen useasti aiemminkin kirjoittanut.
        Luonnossa liikkuminen antaa siihen oivan mahdollisuuden. Samalla lataan myös "akkujani".

Kerroin tuossa aiemmin kokemuksistani 1970-luvulla.
        Nythän tilanne on muuttunut siltä osin, ettei tarvitse enää kengänkärkiään tuijottaa.

Tilalle ovat tulleet iki-ihanat kännykät. Toinen toistaan älykkäämpi seuralainen.
        Busseissa, junissa ja metroissa ihmiset puhuvat kännyköihinsä tai hipelöivät niitä jatkuvasti. Joskus tulee mieleeni niinkin älytön ajatus, että mahtaakohan siellä langan toisessa päässä olla ketään.

Pääasia on kuitenkin, että välttyy esim. katsekontaktilta kanssamatkustajaan. Tuollainenkin "kohtaaminen" voisi olla kauhea kokemus.

Miksiköhän Suomessa on niin valtava määrä yksinäisiä ihmisiä? Sitä pohtikaamme!

• ent.siivoojaparka
        kylmätotuus kirjoitti:

Minä tarvitsen omat hiljaiset hetkeni, kuten olen useasti aiemminkin kirjoittanut.
        Luonnossa liikkuminen antaa siihen oivan mahdollisuuden. Samalla lataan myös "akkujani".

Nythän tilanne on muuttunut siltä osin, ettei tarvitse enää kengänkärkiään tuijottaa.

Tilalle ovat tulleet iki-ihanat kännykät. Toinen toistaan älykkäämpi seuralainen.
        Busseissa, junissa ja metroissa ihmiset puhuvat kännyköihinsä tai hipelöivät niitä jatkuvasti. Joskus tulee mieleeni niinkin älytön ajatus, että mahtaakohan siellä langan toisessa päässä olla ketään.

Pääasia on kuitenkin, että välttyy esim. katsekontaktilta kanssamatkustajaan. Tuollainenkin "kohtaaminen" voisi olla kauhea kokemus.

"""Pääasia on kuitenkin, että välttyy esim. katsekontaktilta kanssamatkustajaan. Tuollainenkin "kohtaaminen" voisi olla kauhea kokemus."""

Puhutko nyt siis itsestäsi, vai? Miksi se sinulle niin kauheaa olisi?
        Minä välttelen katsekontaktia vain tietystä kulttuurista tulevien miesten kanssa. Siihen minulla on omat syyni kokemusteni pohjalta.

• kylmätotuus kirjoitti:

Kylmätotuus@

Juttelin suomalaisista mieheni kanssa. Hän tykkää, suomalaisista, jotka eivät kailota kovaan ääneen linja-autoissa eikä junissa kuten hänen maamiehensä Hollannissa. (olen samaa mieltä) Suomalaiset hän kokee ystävällisinä ja auttavaisina. Kun hän kohtaa hänelle tuntemattoman ihmisen esim. ravintolassa hänellä ei ole vaikeuksia saada juttuseuraa.

Hollannissa on myös paljon yksinäisiä ihmisiä, leskiä. Kun kävelemme kylämme pääkatua sen huomaa. Terasseilla istuu hyvin pukeutuneita kampaajalta tulleita vanhempia naisia bongailemassa ohikulkijoita ja etsimässä seuraa toisista yksinäisistä.

Naiset elävät pitempään joten leskeys taitaa olla meidänkin naisten ikäryhmässä se yksinäisyyden aiheuttaja.

Olemme itseasiassa sivistynyttä kansaa, osaamme pitää välimatkan tuntemattomiin. Juttelimme myös eri kulttuureista, joissa kyläyhteisöt tekevät ihmiset sosiaalisiksi. Kyläyhteisöissä on vain se huono puoli, että rajoitetun ryhmän keskenäistä sisäsiittoisuutta esiintyy.

Selailin äskeen facebookia. Ystävälistat antoivat ymmärtää, että olemme hyvin sosiaalinen kansa. Minun pitäisi kai huolestua itsestäni koska minulla on vain noin 50-ystävää, useimmilla satoja.

Olen koko elämäni ollut ulospäinsuuntautunut, mutta iän myötä alan rakastamaan yksinäisyyttä. En kuitenkaan halua erakoitua, mutta jonkinlainen rauha sekä ulkoisesti, että sisäisesti on toivetilani.

• kylmätotuus

"""Pääasia on kuitenkin, että välttyy esim. katsekontaktilta kanssamatkustajaan. Tuollainenkin "kohtaaminen" voisi olla kauhea kokemus."""

Puhutko nyt siis itsestäsi, vai? Miksi se sinulle niin kauheaa olisi?
        Minä välttelen katsekontaktia vain tietystä kulttuurista tulevien miesten kanssa. Siihen minulla on omat syyni kokemusteni pohjalta.

En puhunut itsestäni. Tapoihini ei kuulu vältellä katsekontaktia. Silmäthän ovat sielun peili.

• kylmätotuus
        korppis kirjoitti:

Kylmätotuus@

Juttelin suomalaisista mieheni kanssa. Hän tykkää, suomalaisista, jotka eivät kailota kovaan ääneen linja-autoissa eikä junissa kuten hänen maamiehensä Hollannissa. (olen samaa mieltä) Suomalaiset hän kokee ystävällisinä ja auttavaisina. Kun hän kohtaa hänelle tuntemattoman ihmisen esim. ravintolassa hänellä ei ole vaikeuksia saada juttuseuraa.

Hollannissa on myös paljon yksinäisiä ihmisiä, leskiä. Kun kävelemme kylämme pääkatua sen huomaa. Terasseilla istuu hyvin pukeutuneita kampaajalta tulleita vanhempia naisia bongailemassa ohikulkijoita ja etsimässä seuraa toisista yksinäisistä.

Naiset elävät pitempään joten leskeys taitaa olla meidänkin naisten ikäryhmässä se yksinäisyyden aiheuttaja.

Olemme itseasiassa sivistynyttä kansaa, osaamme pitää välimatkan tuntemattomiin. Juttelimme myös eri kulttuureista, joissa kyläyhteisöt tekevät ihmiset sosiaalisiksi. Kyläyhteisöissä on vain se huono puoli, että rajoitetun ryhmän keskenäistä sisäsiittoisuutta esiintyy.

Selailin äskeen facebookia. Ystävälistat antoivat ymmärtää, että olemme hyvin sosiaalinen kansa. Minun pitäisi kai huolestua itsestäni koska minulla on vain noin 50-ystävää, useimmilla satoja.

Olen koko elämäni ollut ulospäinsuuntautunut, mutta iän myötä alan rakastamaan yksinäisyyttä. En kuitenkaan halua erakoitua, mutta jonkinlainen rauha sekä ulkoisesti, että sisäisesti on toivetilani.

Suomessa on paljon yksinäisiä ihmisiä kaikissa ikäluokissa.

Fb-ystävät ovat asia erikseen. Harvat heistä ovat ystäviä sanan varsinaisessa merkityksessä.

Minä en ole ollut koskaan kiinnostunut koko naamakirjasta. Oikeat tosiystävät riittävät minulle.

Toivottavasti saavutat toivetilasi!

• kylmätotuus

• ent.siivoojaparka
        kylmätotuus kirjoitti:

En puhunut itsestäni. Tapoihini ei kuulu vältellä katsekontaktia. Silmäthän ovat sielun peili.

Jaha.
        Puhuit siis suomalaisista yleensä? Mutta etkös sinä sitten olekaan suomalainen?
        Vai oliko se jotain sellaista, että en minä mutta kaikki nuo muut suomalaiset?

• kylmätotuus

Jaha.
        Puhuit siis suomalaisista yleensä? Mutta etkös sinä sitten olekaan suomalainen?
        Vai oliko se jotain sellaista, että en minä mutta kaikki nuo muut suomalaiset?

Etkö sinä vieläkään ole oivaltanut lukuisista kirjoituksistani huolimatta, että olen suomalainen ja kaiken kukkuraksi vielä savolainen?
        Toistan: Olen suomalainen.
        Oletko sinä?

Toinen kysymyksesi on sen sävyinen, etten näe tarvetta vastata siihen.
        Saat päätellä itse, mitä tarkoitin.

• ent.siivoojaparka
        kylmätotuus kirjoitti:

Etkö sinä vieläkään ole oivaltanut lukuisista kirjoituksistani huolimatta, että olen suomalainen ja kaiken kukkuraksi vielä savolainen?
        Toistan: Olen suomalainen.
        Oletko sinä?

Toinen kysymyksesi on sen sävyinen, etten näe tarvetta vastata siihen.
        Saat päätellä itse, mitä tarkoitin.

Mutta oletkos ihminen?

Kirjoitit:
        """Busseissa, junissa ja metroissa ihmiset puhuvat kännyköihinsä tai hipelöivät niitä jatkuvasti.
        Pääasia on kuitenkin, että välttyy esim. katsekontaktilta kanssamatkustajaan. Tuollainenkin "kohtaaminen" voisi olla kauhea kokemus."""

• kylmätotuus

Mutta oletkos ihminen?

Kirjoitit:
        """Busseissa, junissa ja metroissa ihmiset puhuvat kännyköihinsä tai hipelöivät niitä jatkuvasti.
        Pääasia on kuitenkin, että välttyy esim. katsekontaktilta kanssamatkustajaan. Tuollainenkin "kohtaaminen" voisi olla kauhea kokemus."""

Vastaisit ensin sinulle esitettyyn kysymykseen, ennenkuin esität vastapuolelle uuden kysymyksen. Se kuuluu keskustelutapoihin.

Toistan kysymykseni, jos et sitä ensimmäisellä kerralla ymmärtänyt.
        Oletko suomalainen?

Vastaan kuitenkin asiattomaan kysymykseesi.

Olen ihminen, vaikka olenkin savolainen. Meitähän et kovin korkealle noteeraa. Minulle ennakkoluuloinen arviosi on merkityksetön.

• ent.siivoojaparka
        kylmätotuus kirjoitti:

Vastaisit ensin sinulle esitettyyn kysymykseen, ennenkuin esität vastapuolelle uuden kysymyksen. Se kuuluu keskustelutapoihin.

Toistan kysymykseni, jos et sitä ensimmäisellä kerralla ymmärtänyt.
        Oletko suomalainen?

Vastaan kuitenkin asiattomaan kysymykseesi.

Olen ihminen, vaikka olenkin savolainen. Meitähän et kovin korkealle noteeraa. Minulle ennakkoluuloinen arviosi on merkityksetön.

Jaha, no sittenhän sinäkin käyttäydyt niinkuin ne kuvailemasi ihmiset busseissa, junissa ja metroissa, kun kerta olet ihminen.
        Sen vain halusin tietääkin.

Nii joo, olen Suomen kansalainen. Mitä siitä sit? Kyllä minä silti katson ihmisiä silmiin, niinkuin suurin osa suomalaisista yleensäkin, vaikka muuta väität.

• 1eero

Tervo oli eilen witterisssä pahoitellut lausuntoaan autismista, kertoi käyneensä jossain testissä jossa oli ilmennyt hänessä on taipumus autistimisiin piirteisiin ja arvellut sen olevan tyypillistä suomalaisille. Sisäänpäin käänteisyys sulkeitunut tuoko se joillekkin rasistisia mielipiteitä voi olla vaikutammeko metsäläisiltä muutosten paineissa astuessamme eurooppaan jossa ehkä ajatellaan avarammin.
      Sana autistinen voidaan käsittää väärinkin, olla poikkeva ei ihmiset ole samallaisia klooneja erillaisuus on ihmislajin menestymisen tae hyvässä ja pahassa.

• Kävin joskus sihteerikurssin, ja siellä yksi osio oli eri kansalaisuuksien voimakkaimmista piirteistä, mitä tulee ottamaan huomioon. Turha väittää että kaikki maailman kansalaiset olisivat samanlaisia.

Esim. kun suomalainen tekee bisnestä etelä-eurooppalaisen kanssa, hän menee suoraan asiaan. Ei kuulumisia, ei korulauseita. Autistista. Kurssilla meitä opetettiin lause lauseelta miten rakennetaan vaikkapa tarjouskysely, ei suomalainen muuten osaa. "Paljonko maksaa?" ja se on siinä.

Multa kysyttiin tässä pari viikkoa sitten, että onko minun mielestä suomalaisen ja suomenruotsalaisen välillä sosiaalisia eroja. On, valtavat erot. Hurrit harrastaa enemmän smalltalkia, pitävät suuria juhlia (esim. rapujuhlat), suomalaiset vetäytyvät omaan majaan jurosti eikä niin välitä puhua säästä ja sairauksista. Sitten kun satutaan koolle, puhutaan politiikkaa vakavalla naamalla.

Ehkä tuo autismi on vähän yliampuva. Mutta ei se haittaa provoilla vähän silloin tällöin. Pistää ihmiset miettimään.

• ent.siivoojaparka

No mitkä piirteet sinun omasta mielestäsi ovat sitten niitä parhaita, kunnioitettavimpia ja mitkä suorastaan naurettavan halveksittavia ja hävettäviä?

• Tasanjuurinoin

Kiitos "hmp.f". Sinä olet ihana - ja oikeassa.

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

No mitkä piirteet sinun omasta mielestäsi ovat sitten niitä parhaita, kunnioitettavimpia ja mitkä suorastaan naurettavan halveksittavia ja hävettäviä?

Miksi kysyt? Ihminen on kuitenkin kokonaisvaltainen, vai oisko, hänessä on monta miestä, kuten Happoradio laulaa.

Kunnioitettavaa on mun mielestä joku keskitie, missä on ripaus kaikkea. Vähän provoilin samaan henkeen kuin aloituskin, ja nostin esiin suomenruotsalaisten sosiaalisuuden vs suomalaisten jurouden. Mutta voihan se sosiaalisuuskin äärimmillään olla pelkästään äänekästä ja pinnallista.

• Tasanjuurinoin kirjoitti:

Kiitos "hmp.f". Sinä olet ihana - ja oikeassa.

Älähän nyt taas laita tätien kaulimet heilumaan.

• ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

Miksi kysyt? Ihminen on kuitenkin kokonaisvaltainen, vai oisko, hänessä on monta miestä, kuten Happoradio laulaa.

Kunnioitettavaa on mun mielestä joku keskitie, missä on ripaus kaikkea. Vähän provoilin samaan henkeen kuin aloituskin, ja nostin esiin suomenruotsalaisten sosiaalisuuden vs suomalaisten jurouden. Mutta voihan se sosiaalisuuskin äärimmillään olla pelkästään äänekästä ja pinnallista.

Provoilit todellakin ihan typeryyteen asti lokeroimalla kaikki suomalaiset juroiksi ja ruotsinsuomalaiset sosiaalisiksi.
        Omapahan on häpees.

Mihin siellä teidän sihteerinkursillanne tähdättiin sellaisella ennakkoasenteella ihmisten luonteesta yleistäen sen mukaan, ovatko he suomalaisia vai suomenruotsalaisia vaiko jostain muualta?
        Tarvitsevatko sihteerit sellaista ennakkoasennetta työssään?

• kylmätotuus
        hmp.f kirjoitti:

Älähän nyt taas laita tätien kaulimet heilumaan.

Tämä täti ainakaan ei sinua kaulimella kumauta. Pehmoisella untuvalla vaan sipaisen.

• ent.siivoojaparka
        kylmätotuus kirjoitti:

Tämä täti ainakaan ei sinua kaulimella kumauta. Pehmoisella untuvalla vaan sipaisen.

Söpöä minustakin on aina, kun joku kehuu ja kiittelee itseään puskasta.

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Provoilit todellakin ihan typeryyteen asti lokeroimalla kaikki suomalaiset juroiksi ja ruotsinsuomalaiset sosiaalisiksi.
        Omapahan on häpees.

Mihin siellä teidän sihteerinkursillanne tähdättiin sellaisella ennakkoasenteella ihmisten luonteesta yleistäen sen mukaan, ovatko he suomalaisia vai suomenruotsalaisia vaiko jostain muualta?
        Tarvitsevatko sihteerit sellaista ennakkoasennetta työssään?

Se osio kurssista tähtäsi samaan, mihin moni maahanmuuttajavastainen tähtää - maassa maan tavalla, ja kohti ymmärrystä ja sitä kautta kunnioitusta.

• kylmätotuus kirjoitti:

Lämminkiitos kylmätotuus :)

• kylmätotuus

Tässä eräs juttu suomenruotsalaisten sosiaalisuudesta ja sen vaikutuksesta ihmisiin.

http://www.studio55.fi/tastapuhutaan/article/suomenruotsalaiset-elavat-suomenkielisia-pidempaan-tassa-syy/127736

Oletukseni on, että sosiaalisuus ja yhteisöllisyys lisäävät hyvinvointia ja elinikää, sekä parantavat elämänlaatua muidenkin kuin vain suomenruotsalaisten keskuudessa.

Pulmana on vaan se, miten saada ihmiset toimimaan yhdessä nykyaikana.
        Talkoita taitavat järjestää enää urheiluseurat. Pihatalkoita saattavat järjestää myös taloyhtiöt. Niihin osallistuvat kuitenkin samat ihmiset vuodesta toiseen, eikä uusia tulokkaita juurikaan ole.

Omasta lapsuudestani ja nuoruudestani muistan perunanistutustalkoot, heinänteko-ja perunannostotalkoot, joihin osallistui koko kylänväki, kukin kykyjensä mukaan.
        Se oli sitä sosiaalisuutta ja opetti myös sosiaalisia taitoja.

Näin toimittiin täällä synnyinseudullani Savossa.
        Elinaikahan oli silloin paljon lyhyempi, mutta jokainen tunsi itsensä tarpeelliseksi omassa yhteisössään ja se tunne on todella tärkeä kaiken ikäisille.

Onkohan se jokin "heimoni" erityispiirre, että täällä ollaan mielestäni edelleen jokseenkin sosiaalisia? Valitettavasti se on vähenemään päin joissakin piireissä.

• Joo, kuuntelin linkin haastattelun ja tottahan Tervo puhui. Hieman provoilevasti ja kärjistetysti, mutta sai kuin saikin keskustelua aikaan tunnetuimmasta kansallispiirteestämme: juroudesta ja yksinäisyyteen hakeutumisesta (joista on taas ihan lyhyt matka jonkinasteiseen autismiin). Jos minä saisin euron joka kerrasta kun minulle on "maailmalla" kerrottu kasku niistä kahdesta suomalaisesta jotka istuivat tuppisuuna koko illan viinalasi edessään sanomatta sanaakaan toiselleen, kunnes puolen yön jälkeen seppo sano matille että no mitäs mies ja matti vastas v...ttu tulitko sinä tänne pitään puhetta vai juomaan?, niin olisin miljonääri.

Muukalaisviha tai xenofobia on sitten vähän eri juttu kuin varsinainen rasismi. Minä sanoisin että suomalaisten epäluuloisuus muukalaisia kohtaan on enemmänkin juuri xenofobiaa, pelkoa ja epäluuloa yleensäkin muukalaisia kohtaan, kuin varsinaista rasismia. Pelkoa ja epävarmuutta siitä mitä mahdollisia muutoksia status quohon tulee tapahtimaan, mitä vaikeuksia, ongelmia, sairauksia, puutetta, rikollisuutta jne nämä muukalaiset tuovat tullessaan. Tietyt järjestöt ja poliittisesti sitoutuneet kalastavat sitten näissä sameissa vesissä levittäen islaminpelkoa, lietsoen vihaa ja inhoa levittäen väärää tietoa ja huhupuheita saaden vähemmän perillä olevat kansalaiset äänestämään sitten heidän agendojaan, pelkkää hyväksikäyttöä.

Autismi on diagnoosi ja ei koko kansaa voi leimata autistiseksi, vaikka tiettyjä piirteitä voikin löytää jotka viittaisivat siihen. Suomalainen yksinäisyyteen hakeutuminen ja vähäpuheisuus, liitettynä muukalaispelkoon voi kyllä tuoda pinnalle rasismia, aina sitä mukaa miten maahan saapuneet muukalaiset aina vain vähemmän vastaavat sitä ennakkokäsotystä, mikä meillä on "kunnon" ihmisistä. Asenteiden muuttuminen tapahtuu hitaasti ja luulenkin että suomalainen nuoriso ja nuoret aikuiset ovatkin aimo harppauksen vanhempaa sukupolvea edellä asiassa.

Tervohan myy tietenkin kirjaansa. Kuten monet uutkin jotka ovat julkisuudessa antaneet lausuntojaan ajankohtaisista asioista ;)

• hhttpp

Luin jostain, en MV-lehdestä että 2020 jälkeen ruotsissa on 40% väestöstä mamuja.
        Kuinka pärjäätte niiden kanssa, eivät ole oppineet elämään omassa maassaan, eivätkä siellä opi nähtävästi ikinä, kuinka muualle muuttaminen muuttaisi heidän tapojaan?
        Jos elämää on, nähdään vielä kuinka käy, uskon että ei kovin hyvin.

• hhttpp kirjoitti:

Luin jostain, en MV-lehdestä että 2020 jälkeen ruotsissa on 40% väestöstä mamuja.
        Kuinka pärjäätte niiden kanssa, eivät ole oppineet elämään omassa maassaan, eivätkä siellä opi nähtävästi ikinä, kuinka muualle muuttaminen muuttaisi heidän tapojaan?
        Jos elämää on, nähdään vielä kuinka käy, uskon että ei kovin hyvin.

Kiitos kysymästä, meidän paikalliset turvapaikanhakijat ja pakolaiset ovat ihan kilttejä ja järjestävät meille paikallisille tilaisuuksia ja juhlia ja kokoontumisia että oppisimme tuntemaan heitä paremmin ja ei tarvitsisi pelätä. Ai niin, ei heitä kovin montaa ole ja vuonna 2040 heidän lapsensa ja lapsenlapsensa ovat jo hyvin integroituneet ja enemmän ruotsalaisia kuin ruotsalaiset itse :)

• "Paloma.se.co"

Käyhän psyko-hunksin palstalla myös diagnosoimassa.
        Siellä on mässäilevät pidot, koska useat uskovat/kehtaavat kaiken sanomansa menevän hunksin piikkiin, hänelle ivaksi ja pilkaksi :)

Ps. Huomasin kirjoittaneeni tänään riimin, ja laittaneeni musan jotka sopivat sinulle.
        Kirjailehan sinnekin, musalla tietysti höystettynä.

Hali

H.

• hhttpp
        Paloma.se.co kirjoitti:

Kiitos kysymästä, meidän paikalliset turvapaikanhakijat ja pakolaiset ovat ihan kilttejä ja järjestävät meille paikallisille tilaisuuksia ja juhlia ja kokoontumisia että oppisimme tuntemaan heitä paremmin ja ei tarvitsisi pelätä. Ai niin, ei heitä kovin montaa ole ja vuonna 2040 heidän lapsensa ja lapsenlapsensa ovat jo hyvin integroituneet ja enemmän ruotsalaisia kuin ruotsalaiset itse :)

Siellähän on niin rauhallista ja auvoista yhteiseloa. Jos teidän kulmilla on, niin onko koko maassa.
        Olen saanut ihan muunlaista infoa. Kertomasi on kuin jehovien kuvailema paratiisi maan päällä.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Siellä on mässäilevät pidot, koska useat uskovat/kehtaavat kaiken sanomansa menevän hunksin piikkiin, hänelle ivaksi ja pilkaksi :)

Ps. Huomasin kirjoittaneeni tänään riimin, ja laittaneeni musan jotka sopivat sinulle.

Hali

H.

Onko se sinun oma aloituksesi?
        Joskus minusta tulee että olet kuin se villi muksu siellä päiväkodissa tai esikoululuokalla joka tekee mitä tahansa (pahaakin) vain sen takia että huomattaisiin.
        Kyllä sinä ihan riittävää huomiota saat täällä onhan sinulla riimittelvä mummokaarti seuranasi.

• Hyörimässä

He he hunski mummolassa hihi

• Paloma.se.co kirjoitti:

Onko se sinun oma aloituksesi?
        Joskus minusta tulee että olet kuin se villi muksu siellä päiväkodissa tai esikoululuokalla joka tekee mitä tahansa (pahaakin) vain sen takia että huomattaisiin.
        Kyllä sinä ihan riittävää huomiota saat täällä onhan sinulla riimittelvä mummokaarti seuranasi.

"Paloma.se.co"

Ei tietenkään ole.
        Olet toinen tai kolmas, joka lankesi tuohon perinteisen herjaan.
        Sitä käytetään usein muuallakin.
        Hätäiset tuppaavat uppoavan siihen alta aika-yksikön.
        -
        Outoa että syytät minua tuosta H-hakuisuudesta.
        Olen yksi heistä joka tekee todella harvoin aloituksia, verrattuna moniin muihin.
        Enkö vain olekin?
        -
        Outoa on myös nuo kaksi muuta klisheetä.
        Mummot ja riimit.
        Riimi-musa aloitus on ihan kaikille, ei sen tarkoitus ole valikoida tahi osoitella mihinkään suuntaan.
        Se nyt on vaan elämän-laki, kirjoita romanttisesti, niin aina joku valittaa.
        Kirjoita hauska tarina, niin aina kaikki ovat kunnioituksesta hiljaa :)

H.

• sivusta
        hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Hali

H.

Tuskin lienee tarkoitustakaan yhtä mollata. Aihe antaa monenlaisia kommentteja mitä itsekullekin asiasta tulee mieleen.
        Luin vasta tänään koko ketjun läpi, enkä edes ajatellut kenestä lienee kyse.

• sivusta kirjoitti:

Tuskin lienee tarkoitustakaan yhtä mollata. Aihe antaa monenlaisia kommentteja mitä itsekullekin asiasta tulee mieleen.
        Luin vasta tänään koko ketjun läpi, enkä edes ajatellut kenestä lienee kyse.

"sivusta"

Juu, juu...huoks!
        Elämme siis toivossa.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Ei tietenkään ole.
        Olet toinen tai kolmas, joka lankesi tuohon perinteisen herjaan.
        Sitä käytetään usein muuallakin.
        Hätäiset tuppaavat uppoavan siihen alta aika-yksikön.
        -
        Outoa että syytät minua tuosta H-hakuisuudesta.
        Olen yksi heistä joka tekee todella harvoin aloituksia, verrattuna moniin muihin.
        Enkö vain olekin?
        -
        Outoa on myös nuo kaksi muuta klisheetä.
        Mummot ja riimit.
        Riimi-musa aloitus on ihan kaikille, ei sen tarkoitus ole valikoida tahi osoitella mihinkään suuntaan.
        Se nyt on vaan elämän-laki, kirjoita romanttisesti, niin aina joku valittaa.
        Kirjoita hauska tarina, niin aina kaikki ovat kunnioituksesta hiljaa :)

H.

Ei se nyt niin herjanakaan ollut tarkoitettu.
        Nopeesti katsottuna voisi niinkin ajatella.
        Mummot. k-k ja sinä....riimittely ei tule kaikille silleen luonnollisena tapana ilmaista ajatuksiaan ja kommunikoida toistensa kanssa. Minä osaan kirjoittaa riimejä kun on tarvis, mutta yleensä vältän niitä.
        Ja sitten vielä toi kolmas klishee
        siniset nikit jotka tekevät aloituksia ovat yhden käden sormilla laskettavissa... minun puolestani saisit tehdä enemmän asia-aloituksia eikä tota romanttista liirum-laarum hömppää. Ruohonjuuritasolta.

Ei se nyt niin herjanakaan ollut tarkoitettu.
        Nopeesti katsottuna voisi niinkin ajatella.
        Mummot. k-k ja sinä....riimittely ei tule kaikille silleen luonnollisena tapana ilmaista ajatuksiaan ja kommunikoida toistensa kanssa. Minä osaan kirjoittaa riimejä kun on tarvis, mutta yleensä vältän niitä.
        Ja sitten vielä toi kolmas klishee
        siniset nikit jotka tekevät aloituksia ovat yhden käden sormilla laskettavissa... minun puolestani saisit tehdä enemmän asia-aloituksia eikä tota romanttista liirum-laarum hömppää. Ruohonjuuritasolta.

"Paloma.se.co"

K/K ansaitsee tunnustusta.
        -
        Musa-riimi on vain YKSI aloitus.
        Se tosin toistuu 100 kommentin välein.
        Vaan ei jankuttaen toistu, kuten ehkä olet huomannut.
        Riimit elävät, musan lonkerot kietoutuvat aina uusin tavoin.
        Kyseessä niissä ei ole liirum-hömppä.
        Niissä on kyse ihmisestä ja hänen tunteistaan.
        Asiaa nekin ovat.
        -
        Minun muut aloitukseni ovat aina olleet asia-aloituksia, ole hyvä ja etsi-hämmästy.
        Niihin kommentoidaan vähän.
        Mutta minä en ala aloittelemaan taudeista, luu-valoista, teko-lonkkien uusista tansseista.
        Kehutaan minua sitten miten tahnsa, niin olen liian fiksu ja älykäs jankuttamaan hoito-ammattien eduista, vaaroista, vammoista ja muista vajavaisuuksista.

Taatana.
        Peekelekki.

H.

• kummaste.len
        hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Hali

H.

Ihan sivusta.
        Yltää huomionhakuisuus jo sellaisiin korkeuksiin että siihen ei joka poika pystykään. Oikeasti, oletko todella noin yksinäinen?

• HP.k
        Paloma.se.co kirjoitti:

https://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/59582-hs-tukholman-mellakat-maksavat-miljoonia-euroja
        Ei oikein hyvältä näytä.

• ent.siivoojaparka
        HP.k kirjoitti:

https://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/59582-hs-tukholman-mellakat-maksavat-miljoonia-euroja
        Ei oikein hyvältä näytä.

Näkyy olevan vanha hinta-arvio. Vuodelta 2013.

Sen jälkeen on edistytty paljon sillä alalla.
        Pommeja räjähtelee ja autoja poltellaan jatkuvasti joka puolella Ruotsia, jopa meidän ennen niin rauhallisessa kunnassa. Niistä ei vain enää välitetä paljon mediassa kertoa. On se jo niin jokapäiväsistä, ettei sillä ole merkittävää uutisarvoa, ellei sitten ole pahoja henkilövahinkoja sattunut niitten yhteydessä.

Mutta "vakuutushan ne korvaa".

• Korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

Olin unohtaa kysyä sinulta Paloma. Uskotko ihan oikeesti, että vuonna 2040 islamilaiset olisivat integroituneet ruotsalaisiksi. Hollannissa ei ole onnistuttu vaikka siellä on jo pitkät perinteet, turkkilaisista ja marokkolaisista.

• Korppis1 kirjoitti:

Olin unohtaa kysyä sinulta Paloma. Uskotko ihan oikeesti, että vuonna 2040 islamilaiset olisivat integroituneet ruotsalaisiksi. Hollannissa ei ole onnistuttu vaikka siellä on jo pitkät perinteet, turkkilaisista ja marokkolaisista.

Uskon että valtaosa pakolaisista (uskonnosta riippumatta) ovat yli kahdenkymmenen vuoden aikana oppineen riittävästi maan tapoja ja sulautuneet valtaväestöön ihan kiitettävästi. Nyt jo näkyy heidän kasvava osallistumisensa esim. terveydenhoitoalan työtehtäviin. Heistä tulee uusruotsalaisia, joiden menneisyys oli jossain muualla, mutta nykyisyys ja tulevaisuus Ruotsissa.
        Islam on integroitumista jarruttava tekijä, joskin suurin osa islaminuskoisistakin tulee sopeutumaan ja integroitumaan yhteiskuntaamme, luopumatta uskonnostaan tai kulttuuristaan, joka ei ole vaatimuskaan modernissa yhteiskunnassa. Monokulttuurien aika loppui meillä jo joskus viisikymmentäluvulla.

• korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

Uskon että valtaosa pakolaisista (uskonnosta riippumatta) ovat yli kahdenkymmenen vuoden aikana oppineen riittävästi maan tapoja ja sulautuneet valtaväestöön ihan kiitettävästi. Nyt jo näkyy heidän kasvava osallistumisensa esim. terveydenhoitoalan työtehtäviin. Heistä tulee uusruotsalaisia, joiden menneisyys oli jossain muualla, mutta nykyisyys ja tulevaisuus Ruotsissa.
        Islam on integroitumista jarruttava tekijä, joskin suurin osa islaminuskoisistakin tulee sopeutumaan ja integroitumaan yhteiskuntaamme, luopumatta uskonnostaan tai kulttuuristaan, joka ei ole vaatimuskaan modernissa yhteiskunnassa. Monokulttuurien aika loppui meillä jo joskus viisikymmentäluvulla.

Oletko integroitunut ruotsalaiseksi ruotsalaiseen yhteiskuntaan? Olet usein antanut ymmärtää olevasi suomalainen ja jopa ajatellut kaksoiskansalaisuutta, miksi? Petze on integroitunut suomalaisuuteen, mutta ei vaihda kansalaisuutta vaan tulee aina olemaan hollantilainen.

Ymmärrätkö sinä mitä minä kirjoitan.

Muslimit eivät koskaan integroidu länsimaiseen yhteiskuntaan. He muodostavat omia yhteisöjä eri maihin varjellen tapojaan ja kulttuuriaan, ettei länsimaisuuden hapatus tartu.

Olet naivi uskoessasi islamiuskoisten integroitumiseen. Ei, niin ei tule tapahtumaan. Uskonto on vahva. Uskossa ihminen säilyttää oman kulttuurinsa tapansa sekä epäluulot muita uskontoja kohtaan.

Eihän luterilainen tosiuskova lotkauta korvaansakaan jos hänen uskoaa kyseenalaistetaan.

Et ole päässyt eroon neukkukammostasi. Se on sisälläsi ja seuraa sinua koko elämäsi ajan. Aivan kuin länsimainen elämäntapa kammottaa islamiuskoista.

• psykoottinenko
        hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Hali

H.

Onki sulla oma psyko-hunksi palsta??? Mä luuli et se on vaan joku ketju.

• psykoottinenko kirjoitti:

Onki sulla oma psyko-hunksi palsta??? Mä luuli et se on vaan joku ketju.

"psykoottinenko"

Virveli.
        Juu.
        Se on yhden penkin levyinen ja pituinen.

H.

• kummaste.len kirjoitti:

Ihan sivusta.
        Yltää huomionhakuisuus jo sellaisiin korkeuksiin että siihen ei joka poika pystykään. Oikeasti, oletko todella noin yksinäinen?

"kummaste.len"

Miten ihmeessä liitit tähän yksinäisyyden?
        Oliko tarkoitus vain ivailla?
        Vai joku asia?

H.

• korppis1 kirjoitti:

Oletko integroitunut ruotsalaiseksi ruotsalaiseen yhteiskuntaan? Olet usein antanut ymmärtää olevasi suomalainen ja jopa ajatellut kaksoiskansalaisuutta, miksi? Petze on integroitunut suomalaisuuteen, mutta ei vaihda kansalaisuutta vaan tulee aina olemaan hollantilainen.

Ymmärrätkö sinä mitä minä kirjoitan.

Muslimit eivät koskaan integroidu länsimaiseen yhteiskuntaan. He muodostavat omia yhteisöjä eri maihin varjellen tapojaan ja kulttuuriaan, ettei länsimaisuuden hapatus tartu.

Olet naivi uskoessasi islamiuskoisten integroitumiseen. Ei, niin ei tule tapahtumaan. Uskonto on vahva. Uskossa ihminen säilyttää oman kulttuurinsa tapansa sekä epäluulot muita uskontoja kohtaan.

Eihän luterilainen tosiuskova lotkauta korvaansakaan jos hänen uskoaa kyseenalaistetaan.

Et ole päässyt eroon neukkukammostasi. Se on sisälläsi ja seuraa sinua koko elämäsi ajan. Aivan kuin länsimainen elämäntapa kammottaa islamiuskoista.

Olen aina ollut nopea integroitumaan menettämättä kuitenkaan mitään oleellista suomalaisesta identiteetistäni (passi on vain pieni, pahvikantinen vihko).Varmasti aika pitkälle samalla tapaa kuin Petze on integroitunut Suomeen: me kutsuimme aikaisemmin sitä "over the wall"-sopeutumiseksi: puhumme maan kieltä, noudatamme maan lakeja ja tapoja, syömme maan ruokaa, seurustelemme paikallisten kanssa, elämme maan säännöillä ja hyvässä sovussa yhteisöissämme. Säilytämme samalla oman identiteettimme syntyperäisinä suomalaisina. (Me= minä ja Lutunen ja sadat tuhannet muut suomalaiset jotka ovat integroituneet ruotsalaiseen yhteiskuntaan SUOMALAISINA tai ruotsinsuomalaisina, ei ruotsalaisina.

Tällaisesta samanlaisesta sopeutumisesta näen ympärilläni, entisissä työpaikoissani, kavereiden ja ystävien keskuudessa lukemattomia esimerkkejä siitä miten muslimit ovat sopeutuneet loistavasti asumaan ja elämään täällä. Ne jotka eivät ole sopeutuneet ja ovat esim. radikalisotuneet tai yhdessä muiden syrjäytyneiden siirtolaisnuorten ja kantaruotsalaisrten nuorten kanssa polttelevat autoja ja aiheuttavat häiriötä ovat valitettavasti se pieni murto-osa heistä joista puhutaan, kirjoitetaan mediassa ja kuvitellaan edustavan muslimien enemmistöä täällä Ruotsissa.

• konkariesh

Veikkaan, että Tervo tarkoittaa "autistisuudellaan" jotain Aspergerin kaltaista autistisuutta. Asperger poistunee sillä nimellä sairausluokituksesta, mutta sitä käytetään vielä ja Asperger on autismin kirjoon kuuluva syntyperäinen neurobiologinen häiriö, joka on usealle etu, sillä siihen liittyy usein poikkeuksellista lahjakkuutta jollain alueella, esim musiikissa, matematiikassa jne... Neurobiologisiin häiriöihin lukeutuu monia muita diagnooseja ja usein samalla henkilöllä todetaan olevan useita neurobiohäiriöitä.
      Monet taiteilijat ovat "omineet" aspergerin ja aika moni ihminen löytää itsestään "assiin" sisältyviä piirteitä. Mm. Juice Leskinen on kertonut olevansa as-henkilö, samoin Miina Äkkijyrkkä ja moni kuuluisa taiteilija, puhumattakaan tiedemiehistä.
      Silti jokainen ihminen on omanlainen yksilö, eikä ole samanlaisia "asseja".

• "konkariesh"

Menepä sinäkin tekemään diagnoosi tuonne psyko-hunksi aloitukseen.
        Sielläkin viitataan fiksuus, älykkyys ja lahjakkuus.

H.

• konkariesh
        hunksz kirjoitti:

"konkariesh"

Menepä sinäkin tekemään diagnoosi tuonne psyko-hunksi aloitukseen.
        Sielläkin viitataan fiksuus, älykkyys ja lahjakkuus.

H.

Kiitos kehotuksesta:) arvoisa hunksz , olen tehnyt Asperger-testin aikoinaan, kun tunnen muutamia as-henkilöitä. En täytä tarpeeksi kriteereitä diagnoosiksi asti, mutta kuten totesin, niin täytän monta, kuten näköjään Tervokin.
        Moni ystäväni ja tuttuni on tehnyt myös testin ja sama tulos.
        Itsekultakin löytynee vaikka mitä, jopa diagnoosiksi asti, jos tekee tarpeeksi testejä ja lukee liikaa. Ennen vanhaan sanottiin, ettei kannata lukea lääkärikirjojoa liikaa, sillä lukemalla sinulla on pian kymmeniä sairauksia.
        Mutta Tervo lienee osin oikeassa väitteessään, sillä tyypillinen suomalainen tykkää, kaipaa paljon omaa rauhaa, ainakin välillä, eikä kaipaa suuria ihmisjoukkoja ympärilleen, aivan kuin autistinen välttää sosiaalisia tilanteita ja tykkää tehdä työnsä mieluummin yksin kuin ryhmässä jne..

• Meikäläinen kun ei ole näihin mielenterveysjuttuihin syventynyt, niin ei edes kunnolla tiedä, mikä on autistinen.
      Sitä pitää ihteesä jotakuinkin täyspäisenä.
      Mutta teennäinen minä en ole, enkä tuuliviiri.
      Enempi minua jurppii Suomessa teennäisyys .
      Seitkytluvulla oli muodikasta olla neukkujen ystävä, koko kansa yritettiin aivopestä neukkujen ystäväksi.
      Nyt on tämä rasismi. Tottakai sitä on, mutta se ei ole rasismia, jos tosiasiat tunnustaa.
      Nyt on menossa kilpalaulanta, kuka on puhtain rasismista. Siitä ei hyvää seuraa.
      Sellaista hölmöyttä käytetään maailmalla surutta hyväksi.

• Huomenta@ kurkku kipeä, nenä vuotaa, silmät sirittää, mutta yritän kirjoittaa kuin olisin terve suomalainen ; )

Ymmärränhän minä sen, että Tervo provosoi, aivan kuten minä, joka otin asian käsittelyyn, varma aihe ja varmat vastakkain asettelut puolesta/vastaan. Kirjan myyntiä Tervolta/aloituksen myyntiä minulta.

Suomalaisuus on minulle hyvin tärkeää kaikessa, mutta toki osaan nauraa prototyypityksille olipa kyse minkä maan kansalaisista hyvänsä.

Itse en ole suomalaisuuden prototyyppi ja hyvä niin, minua ei ulkomailla tunnisteta tuppisuu suomalaiseksi ; ) En muutenkaan tunne ketään suomalaista, joka istuisi tuntitolkulla ja ryyppäisi puhumatta vastapuolelle mitään. Tämän tyypin markkinointi olisi syytä unohtaa se kun vie jonnee kuus-seitkytluvulle kun alkoholin käyttö oli tuolle ajalle tyypillinen seurustelumuoto.

Ketjussa ylistettiin suomen-ruotsalaisuutta ja heidän iloisia rapujuhlia. Rapujuhlista muistan seuraavan aamun krapulan.

Luin myös, että eri kansalaisuuksilla on erilaisia kaupankäyntimuotoja.

Olin Tunisiassa ostoskujan kultakaupassa. Kuuntelin pitkän esitelmän korusta jonka halusin ostaa. Sain tarjouksen joka oli tehty kauppiaan isoisän syntymäpäivän kunniaksi. No, lopuksi kysyin paljonko maksaa siis hyvin suomalaisittain. Kun kuulin hinnan aloin tinkimään, tinkiminen ei taida olla suomalaista, vai? Hinta putosi puoleen tein kaupat ja lähdin tyytyväisenä ulos. Vähenpikin vaahtoaminen olisi riittänyt.

Kylmätotuus totuttuun tapaansa kirjoitti totta.

"Tervo puhui paljon oikeaa asiaa". "Taidanpa olla Tervon kanssa samoilla linjoilla rasismista ja maahanmuuttajistakin."

Tervo pääsi haluamaansa tavoitteeseen, yksi kirja myyty ; )

• kylmätotuus

Olen muodostanut mielipiteeni kirjoittamistani asioista jo aikoja sitten, joten Tervon puheilla ei ollut niihin mitään vaikutusta.

En osta Tervon kirjaa, enkä myöskään Auerin teosta.

Tämä on ymmärtääkseni keskustelupalsta, jossa kaikilla on oikeus ilmaista omat mielipiteensä. Niin minulla kuin sinullakin, vaikka näkemyksemme eroavaisitkin toisistaan.

Rähinäremmiin en aio liittyä jatkossakaan.

Hyvää sunnuntai-iltapäivää sinne korpeen täältä Savosta!

• Korppis, älä juo rapujuhlissa suomalaisittain, niin ei tule krapula.

• hmp.f kirjoitti:

Korppis, älä juo rapujuhlissa suomalaisittain, niin ei tule krapula.

Ne olivatkin ruotsalaisten ystävieni järjestämät rapujuhlat.

• korppis kirjoitti:

Ne olivatkin ruotsalaisten ystävieni järjestämät rapujuhlat.

Hekö sulle krapulan antoi? :))

Mä opin viime kerralla ettei pidä syödä lihat katkenneista sakseista.

• Mikätaimissäero

Rapujuhlista juolahti: olen ollut aika monessa mukana, tosin työn puolesta, ja huomannut eron. Ruotsinkielinen laulaa jo ennen kuin on juonut yhtään, suomalainen laulaa vasta kun on juonut liikaa.

• eppu2

Jaahas, että Tervoko väittää tuntevansa Suomen kansan. Räikeää yleistystä.
      Sosiaalisten tilanteiden pelko voi johtua monista syistä, esin paniikkihäiriöstä.
      Puhutaan kansanluonteesta. Mikä se oikeastaan on, ja jos sellainen on, miksi siitä pitää puhua negatiivisessa sävyssä.
      Mitä vikaa siinä on, jos tuntee, ettei halua olla suuna ja päänä joka paikassa.
      Tervo tietysti on, että kirjakauppa käy.
      Sitäpaitsi, jos puhutaan luonteenpiirteistä, yhdessä on yhtä suuntaa enemmän ja toisessa toista, joku on luontaisesti hiljainen ja toinen vilkas.
      Pitääkö, jokaisesta luonteenpiirteestä tehdä diagnoosi.
      Ja sitten pilleriä poskeen ja lääketehtaan pamput nauraa partoihinsa.

• "eppu2"

Koska aloitus on Tervon kirjan mainos, miksi innostuit?
        Olisit vaan antanut korppiksen höpötellä itsekseen nimmareillaan.
        Menepä tekemään diagnoosi myös psyko-hunkki-aloitukseen.

H.

• hunksz kirjoitti:

"eppu2"

H.

Hunks olet kateellinen ja vainoharhainen.

• korpikirjailija kirjoitti:

Hunks olet kateellinen ja vainoharhainen.

"korpikirjailija"

Kuten Palomakin vihjaisi.
        Vuosia sitten minusta sanotut piirteet.
        Eivät yhtään mitään uutta.

H.

• autismitestaaja
        hunksz kirjoitti:

"korpikirjailija"

H.

Nimimerkki hunkszilla on autistisia piireteitä.

• Korppis1
        hunksz kirjoitti:

"korpikirjailija"

H.

Hyvä, että tiedostat ongelmasi, mutta

-ongelmista voi päästä eroon jos oikein yrittää ja halua on.
        -Opettele vetämään omia ketjujasi siten, että sinun ei tarvitse kerjätä osanottajia ketjuihisi toisten ketjuista.
        -vainoharhaisuutta on, jos vain minä kirjoittelen omissa ketjuissani. ;DD.

• eppu2
        hunksz kirjoitti:

"eppu2"

H.

Minulla kun ei ole pätevyyttä diagnoosien tekoon.

• JUUUUUH-

Lainaan Korppista:

Jos Jari kerran tuntee itseänsä autistiseksi, onhan se uskottava, mutta, että koko kansa.

Tervo on vähän vajakki ja ilkeä sen lisäksi. - Koko kansa ei ole.

• ent.siivoojaparka

Sehän on ihan luonnollista ihmisille, että jos näkee itsessään jotain poikkeavaa ja vajavaista, niin aletaan sanomaan puolustuksena, että "suurin osa ihmisistä on ..." Olettehan kuulleet esim. sateenkaariliikkeen puolustukset pokkeavuudelleen.

Niinkuin bussissa yksi vieressäni rykivä ja räkivä totesi minulle köhimisensä välissä, että "varmaan sinullakin on flunssa". No eipä ollut, eikä tullut.

• Liianisoprosentti

"JUUU...H":lle: kyllä tämä kansa no. on sitä.

• ent.siivoojaparka

Pitää myöntää, että tässä on vähän sellainen tervomaisen autistinen olo.

Viime yönä taas lupaavat kemistinalut kokeilivat kemiallisten tuotteittensa tehoa ja voimakkuutta meidän kylällä.
      Kahden aikaan yöllä räjäyttivät hiekkalaatikon, minkä sirpaleet ja sora oli lentänyt pitkään matkaan ja räjähdys kuului monien kilometrien päähän. (Onhan tosin voineet olla jotain rallikiinnostuneitakin, jotka halusivat nähdä miten sora lentää).

Viiden maissa aamulla oli räjäytetty postin keltainen postilaatikko keskustassa. Sitä en kuullut, koska nukuin. Jotain hiiltyneitä kirjeenriekaleita oli ollut siitä jäljellä, painavemmat sirpaleet olivat lentäneet huit hiiteen.

Ei enää oikein viitsi täällä lähteä yökävelyille niinkuin ennen, etten joudu epäiltynä poliisin pidättämäksi. Se saa aikaan sellaisen autistisen syrjäänvetäytyvän paskasakkimaisen olon.

• korppis1

Ruotsalaisia pojanviikareita otaksun.

• ent.siivoojaparka
        korppis1 kirjoitti:

Ruotsalaisia pojanviikareita otaksun.

No kerropa sitten tietosi poliisille, koska tiedät keitä he olivat.
        Olisiko ruotsalaississakin niin lupaavia kemistinalkuja?
        Onhan siitä tosin ollut juttua, että niitä ruotsalaisia pojanviikareita on lähtenyt taistelemaan ISIS:in joukkoihinkin.

Niinhän ne sanoi slummissakin ruotsalaisten tulevan aina kaupungista saakka kuseksimaan ja paskomaan heidän rappukäytäviinsä (minne pääsi vain avaimella sisään).

• Ymmärsit ja sait peukutukseni ; )

• kesi.vä

Minä kun olen aina ollut ylpeä suomalaisuudestani. Suomi on pitkä maa ja meillä on maakuntia joissa ihmisten sanotaan olevan erilaisia. Hämäläiset ovat hitaita, karjalaiset puheliaita jne.
      Tänä maailman mullistuksen aikana, kun minä ammennan voimaani juurista, suomalaisesta mytologiasta ja olen entistä entistä ylpeämpi, niin jostain syystä (kaupallisuutta ja huomionhakuisuutta saadakseen) täytyy suomalaisuudesta nostaa negatiivissävytteisesti joitain piirteitä esiin.
      Suomalaiset ovat sivistyneitä, metsäkansaa, mutta ei metsäläisiä. Tätä mieltä minä :)

• ent.siivoojaparka

Hyvänä käyttäytymisenä minäkin pidän sitä (enkä autismina), ettei yleisillä paikoilla huudeta, möykätä ja mellasteta niinkuin villi marakattilauma ääntään koroittaen toisten äänten yli ja huudeta toisen korvan juuressa niin, että menee korvat lukkoon.

• Minen usko, että muka suomen kansa autistista,
      että muka älyllisesti kehitysvammaisia oltaisiin,
      emme muka tunnistaisi toisten tunteita, juu, juu ja juupati juu
      Tervo saa itse olla ihan rauhassa autistinen.

Enempi tämä kansa on depressiivistä,
      masennukseen taipuvaista,
      sen näkee jo noista hurjista työttömyysluvuista
      elämän ja olemisen tyytyväisyys hakusessa
      liian monet asiat hiertävät.

En taaskaan lukenut linkkiä, mutta kun aloituksessa lainattiin professoria,
      niin lainaan minäkin

"liekkö tuo nyt ihan nuinkaan" sanoi muinoin
      pehmeiden menetelmien prof. Pentti Ala-Suutari
      ja uskon hänen sanojaan.

• Iteolet

Kuka sulle on sanonut että autisti on "älyllisesti kehitysvammainen"? Monet heistä ovat jollain erityisalalla erittäin lahjakkaita ja he oppivat ja muistavat kaiken mitä heille opetetaan. Opettajan vain täytyy osata asiansa, oikeat menetelmät eli tietää miten oppi viedään perille.

Autismi on jotenkin paremmalta kalskahtava sairaus kuin depressio, joka no. kertoo ihmisen älyllisen tason ja ajatusmaailman mädännäisyyden luullusta viisaudesta huolimatta.

• puurotjavellit
        Iteolet kirjoitti:

Kuka sulle on sanonut että autisti on "älyllisesti kehitysvammainen"? Monet heistä ovat jollain erityisalalla erittäin lahjakkaita ja he oppivat ja muistavat kaiken mitä heille opetetaan. Opettajan vain täytyy osata asiansa, oikeat menetelmät eli tietää miten oppi viedään perille.

Autismi on jotenkin paremmalta kalskahtava sairaus kuin depressio, joka no. kertoo ihmisen älyllisen tason ja ajatusmaailman mädännäisyyden luullusta viisaudesta huolimatta.

Autismi on kommunikointihäiriö muihin ihmisiin (ympäristön) ja depressio on masennus. Kumpikaan ei ole puhekielessä tarkoitettu mielenvikaisuus.

• Mitämullemöliset

No jos en huomannut panna sairaus-sanaa sitaatteihin niin miksi sinä et osoita kommenttiasi tuolle edelliselle joka teki autismista vian ja vamman?

• Iteolet kirjoitti:

Valitettavasti en tunne ketään, jolla olisi tuo ominaisuus.

Ainoa lähteeni käyttää artkkelissaan useita kertoja termejä :
        "eriasteisesta älyllisestä kehitysvammaisuudesta...
        ...Autismi on keskushermoston kehityshäiriö...
        ..ei ole korjaavaaa lääkitystä..."

Lainasin asiat sieltä suoraan ja jos se ominaisuus mielestäsi on minussa niin se sitten on, en väitä vastaan. Jaa, ehkäpä omakin lahjahkuuteni on tuosta "sairaudesta" niin kuin sinä autismia nimität peräisin, mene ja tiedä.

Miten muuten luit kirjoitukseni, kertaakaan en käyttänyt sanaa sairaus, mutta itse valitetavasti niputit molemmat käyttämäni ominaisuudet sanan "sairaus" alle.
        mutta menköön.

Ehkä kannattaa lukea myös professsorin sanat, niilläkin toki jotain tarkoitan.

• Omituisia.otuksia

Tervomaista autismia löytyy palstalaisista moneen lähtöön kun on pitempään seurannut heidän kirjoituksia voi heistä tehdä luonneanalyysin,minkälaista heidän jokapäiväinen elämä on kun ainakin he jotka uhraavat kaiken vapaa-aikansa palstalle.

• ent.siivoojaparka

Myönnän aivan suosiolla olevani lievästi autistinen.

En pidä sitä mitenkään luonnevikana tai häiriönä. Minulla on oikeus olla sellainen, mitä luonnostaan olen. Jos ei sitä joku hyväksy, niin sehän ei ole minun ongelmani vaan hänen. Miksi minun pitäisi muuttua? Yhtä hyvin häntä silloin voisi vaatia muuttumaan sellaiseksi kuin minä olen.

Mitä vanhemmaksi tulen, niin sitä enemmän nautin hiljaisuudesta ja yksin olosta. Mitä vanhemmaksi tulen, niin sitä enemmän minua rasittaa sellaiset puhemyllyt, joilla suu käy nonstoppina tyhjäkäyntiä kuin porpottava rokkapata, puhuvat sanomatta yhtään mitään, monesti vielä yhteen ääneen ja huutamallakin.
        Helposti suljen silloin vähän ajan päästä korvani ja vaivun hiljaa omaan ajatusmaailmaani, sulkeudun sinne missä viihdyn.

Voisin hyvinkin kuvitellani istuvani jonkun kanssa samassa huoneessa tuntitolkulla puhumatta kumpikaan yhtään mitään, ellei ole jotain asiaa.

Mielestäni, jos nyt koko Suomen kansa nyt on yhtä "suomalaisia" kuin minä, niin on huutava vääryys pakottaa heidät hyväksymään ja jaksamaan omassa kotimaassaan niin erilaisia ihmisiä kuin mitä sinne lappaa, jos se tuntuu heistä rasittavalta. "Autistiset" suomalaiset ovat kotonaan, omassa kotimaassaan. Maahantunkeutuvat heidän oloaan häiritsevät eivät ole.

Kyllä maailmassa pitäisi saada olla vielä pieni maailmankolkka, missä hiljaisuutta ja eristäytymistä rakastavatkin (autistiset suomalaiset) voisivat viihtyä.

• Omituisia otuksia@

Autisteilla on erilaisia vahvuuksia jota meillä sosiaalisilla yksilöilla ei ole.
        He mm. keräävät havaintoja aivoihinsa ja muistavat ne jälkikäteen hyvin tarkkaan ja pitkältä aikaväliltä sekä hyvässä järjestyksessä.
        Meillä korvessa on autistimies, joka bongailee autoja ohitustien sillalta ja katujen risteyksistä. Uskon hänen tietävän kaikkien bongaamiensa autojen rekisterinumerot tai automerkit.

Miten on sinun laitasi, bongailet meitä sosiaalisia toistemme kanssa keskustelevia palstalaisia. Kirjaatko meidän vapaa-ajan viettoa ja keskusteluita sievään kronologiseen järjestykeen aivoihisi vai joudutko pitämään apuna muistikirjaa?

• ent.siivoojaparka
        korppis kirjoitti:

Omituisia otuksia@

Autisteilla on erilaisia vahvuuksia jota meillä sosiaalisilla yksilöilla ei ole.
        He mm. keräävät havaintoja aivoihinsa ja muistavat ne jälkikäteen hyvin tarkkaan ja pitkältä aikaväliltä sekä hyvässä järjestyksessä.
        Meillä korvessa on autistimies, joka bongailee autoja ohitustien sillalta ja katujen risteyksistä. Uskon hänen tietävän kaikkien bongaamiensa autojen rekisterinumerot tai automerkit.

Miten on sinun laitasi, bongailet meitä sosiaalisia toistemme kanssa keskustelevia palstalaisia. Kirjaatko meidän vapaa-ajan viettoa ja keskusteluita sievään kronologiseen järjestykeen aivoihisi vai joudutko pitämään apuna muistikirjaa?

Nyt!!!
        En minä ainakaan niitä mieleeni ole painanut sen kummemmin, kunhan muistan aina edellisen rekkarin, mutta paras paikkani oli juuri seisoa yhdellä mootoritien yläpuolella olevalla sillalla, joskus vilkasliikenteisen tien bussipysäkillä, bongailemassa rekkareita.
        Joskus sain yli kaksikymmentäkin peräkkäistä. Kauanko siinä seisoin/istuin aina kerrallaan, siitä ei ole oikein käsitystä.
        Bongattiin rekkareita 001-999.
        Vieläkin kesken. Minulla on seuraava vasta 903, mutta nyt en ole niin aktiivisesti niitä enää bongaillutkaan kuin aluksi. Koskahan sen aloitin? En ole varma, mutta on siitä jokunenkin vuosi.

• Korppsi1

Nyt!!!
        En minä ainakaan niitä mieleeni ole painanut sen kummemmin, kunhan muistan aina edellisen rekkarin, mutta paras paikkani oli juuri seisoa yhdellä mootoritien yläpuolella olevalla sillalla, joskus vilkasliikenteisen tien bussipysäkillä, bongailemassa rekkareita.
        Joskus sain yli kaksikymmentäkin peräkkäistä. Kauanko siinä seisoin/istuin aina kerrallaan, siitä ei ole oikein käsitystä.
        Bongattiin rekkareita 001-999.
        Vieläkin kesken. Minulla on seuraava vasta 903, mutta nyt en ole niin aktiivisesti niitä enää bongaillutkaan kuin aluksi. Koskahan sen aloitin? En ole varma, mutta on siitä jokunenkin vuosi.

Meillä oli poikien kanssa tapana kun ajelimme pitempiä matkoja autolla arvailla seuraavaksi tulevan auton väri, joskus automerkki jne. Toinen hupa kuka arvaa lähemmäksi mihin aikaan olemme perillä.

• eppu2

En pidä sitä mitenkään luonnevikana tai häiriönä. Minulla on oikeus olla sellainen, mitä luonnostaan olen. Jos ei sitä joku hyväksy, niin sehän ei ole minun ongelmani vaan hänen. Miksi minun pitäisi muuttua? Yhtä hyvin häntä silloin voisi vaatia muuttumaan sellaiseksi kuin minä olen.

Mitä vanhemmaksi tulen, niin sitä enemmän nautin hiljaisuudesta ja yksin olosta. Mitä vanhemmaksi tulen, niin sitä enemmän minua rasittaa sellaiset puhemyllyt, joilla suu käy nonstoppina tyhjäkäyntiä kuin porpottava rokkapata, puhuvat sanomatta yhtään mitään, monesti vielä yhteen ääneen ja huutamallakin.
        Helposti suljen silloin vähän ajan päästä korvani ja vaivun hiljaa omaan ajatusmaailmaani, sulkeudun sinne missä viihdyn.

Voisin hyvinkin kuvitellani istuvani jonkun kanssa samassa huoneessa tuntitolkulla puhumatta kumpikaan yhtään mitään, ellei ole jotain asiaa.

Mielestäni, jos nyt koko Suomen kansa nyt on yhtä "suomalaisia" kuin minä, niin on huutava vääryys pakottaa heidät hyväksymään ja jaksamaan omassa kotimaassaan niin erilaisia ihmisiä kuin mitä sinne lappaa, jos se tuntuu heistä rasittavalta. "Autistiset" suomalaiset ovat kotonaan, omassa kotimaassaan. Maahantunkeutuvat heidän oloaan häiritsevät eivät ole.

Kyllä maailmassa pitäisi saada olla vielä pieni maailmankolkka, missä hiljaisuutta ja eristäytymistä rakastavatkin (autistiset suomalaiset) voisivat viihtyä.

Hyvä kirjoitus. Löysin tuosta paljon itseäni.

• kesi.vä

Tuohon ei ole mitään lisättävää eikä poisotettavaa.
        No joo, siis, että nyt on suomalaisten aika tukea toistemme hyviä puolia eikä repimällä repiä esiin mitään "luonnevikoja" ja jos niitä pulpahtaa niin ollaan yhdessä me kantikset.

• kimjub
    • HP.k
      • SEN-NIMEN-

takia en MV-lehteä lue enkä tule lukemaan ikinä.

Lukisin, jos nimi olisi "Mitä sonninpaskaa?"

(bullshit)

• jämptiniin
    • de-meter

Minun käsittääkseni autismin kirjo on laaja ja kuten kirjoituksista näkee, monet tunnistavat itsessään autistisia piireitä, minäkin. Enkä koe sitä mitenkään pahana.
      Eeva Kilpi on kuvannut autismia (jonkinasteista) kauniisti. Hän puhuu ihmisen perusyksinäisyydestä ja katsoo, että vain sieltä käsin voi (aika ajoin) kurkottaa ihmisyhteyttä kohti. Eikä niin, että tämä "sosiaalinen eläin" eläisi symbioosissa yhden tai monen lajitoverinsa kanssa ja ahdistuisi yksinolosta.
      Olen Eeva Kilven kanssa samoilla linjoilla. Vaikka lähtökohtaisesti pidän ihmisistä, olen kiinnostunut heistä ja minulla on ystäviä ja tuttuja, en jaksa olla pitkään jatkuvassa kontaktissa kenenkään kanssa. Se ahdistaa.
      Pidän tuota piirrettä hyvin suomalaisena. Meillä on juuret syvällä kotimaan mullassa, olemme itseriittoisia, mutta nöyrällä tavalla. Vieraslajit ovat vieraslajeja, juurtuakseen niiden on pakko viedä tilaa muilta. Minulle tuo ylistetty ja tavoiteltu "monikulttuurisuus" on yhtä kuin juurettomuus. Ainakin se on kolikon kääntöpuoli, enkä pääse ajatuksesta, että hyvin tunteenomaisesti maahanmuuttajiin suhtautuvat ovat jotenkin sidoksissa omaan historiaansa: onko heitä itseään syrjitty, ovatko he jääneet osattomiksi jostakin elintärkeästä ?
      Totta kai minuunkin sattuu kun näen vaikka näitä meidän naapureita, alaikäisiä turvapaikan hakijoita ja kun tiedän heidän kohtuullisen toiveensa : saada elää rauhassa ja hyväksyttynä perheensä kanssa, saada täällä työtä ja ystäviä.
      Sellaista toivetta ei vain voi täyttää noin vain. Me emme voi vaikuttaa sen maa oloihin, missä heidän kotinsa on. Meillä ei ole välttämättä tarjota heille työtä, ystävyys rakentuu hitaasti, jos ollenkaan. Kotouttamistoimet, jos niitä yleensä onkaan, ovat jollakin tavoin keinotekoisia ja pakkaavat epäonnistua kulttuurierojen vuoksi.

Tervon kirjoja en ole lukenut, vaikka olen saanut jonkun niistä lahjaksikin. Minusta hän vaikuttaa pinnalliselta ja populistiselta, mutta se saattaa tietysti olla pelkkää ennakkoluuloa.

• eppu2

Täyttä asiaa, demeter! Tekstejäsi on ilo lukea.

• Kenokaula

@de-meter tanakkaa tekstiä, komppaan. Samoinkuin siivoojaparan aikaisempaa luonnehdintaa.

• de-meter

Kiitos eppu2 ja Kenokaula. Minäkin yhdyn kehuihin siivoojaparalle. Kiva nähdä, että vielä löytyy samoin ajattelevia...

• konkariesh

Samaa mieltä ja samoilla linjoilla de-meterin ja siivoojaparan kanssa.
        Loppujen lopuksi, kun ollaan omia persoonoita ja "sopivasti sosiaalisia" niin ei hätää. Olen sanonut lukuisille tutuilleni, että olen sopivasti sosiaalinen ja itseäni ei haittaa, jos olen välillä hiljaa ja tuppisuuna, joskus koen puheripulia:) ...ei pitäisi toisiakaan haitata.

• Jos-läskipää-

Jari Tervo vielä on jossain TV-ohjelmassa joskus , sitä emme ikinä katso /kuuntele.

Suomalaisia vihaava äijä Jari Tervo.

• Samaa.mieltä

pelkkää bullshit'iä, ei osteta.

• Eijunalauta

Herrranpieksut sentään tuollaista tyhmyyden määrää. Eivät kommenttinne Tervosta mitään kerro ja oletan että ette kumpikaan keksi kenestä sen sijaan ...

• Suomen mannerhein kaikessa.

• Kielioppikateissa

Jos tarkoitat suomalaista sotamarsalkkaa niin hänen nimensä, niin kuin kaikkien muittenkin, kirjoitetaan isolla alkukirjaimella myös keskellä lausetta = Mannerheim.

• Tervon mainitsemasta autistisesta kansasta poimin yhden suomalaisen miehen, joka ei ketään koskaan häirinnyt. Eli yksinäisen miehen elämää. Ikää oli karttunut 52-vuotta. Viime lauantaina hän asteli kotikylänsä ainoaan kapakkaan. Istui kaiketi yskin omassa pöydässään ja naukkaili mitä nyt lie naukkaillut. Liekö puhunut kenenkään kanssa sitä en tiedä.

Sain puhelinsoiton illalla. Soittaja kertoi Toivosta, tästä samaisesta miehestä, joka tapettiin ja ryöstettiin, hänen eloton ruumiinsa heitettiin ojaan. Toivo ryöstettiin rahan ja arvoesineiden toivossa. Ryöstäjät olivat aijemmin saman yönä ryöstäneet toisenkin miehen, jolta he olivat anastaneet mm. puhelimen.
      Puhelimen...pitikö heidän matkustaa toiselta puolen maailmaa Otanmäkeen ryöstämään Toivo. Eikös heillä ollut älykännykät farkkujen taskussa jo tänne saapuessaan. En ymmärrä.

Nämä ei autistiset muunmaalaiset tulevat ajan saatossa sekoittumaan suomalaisten autistien kanssa. Odotettavissa ei ole Arabian kuumaverisiä jälkeläisiä vaan yhden asian aspergereita.

• SyöksLottakin

Ketjussa puhutaan suomenruotsalaisten puheliaisuudesta, laulelusta yms.
      Taustalla perussyynä voi olla suomenruotsalaisten älyn puute.
      Älykkyysjärjestys on suomensuomalaiset - suomenruotsalaiset - ja heikoimpana riikinruotsalaiset
      http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001139149.html

Tietoa ei ole mihin kohtaan ruotsinsuomalaiset sijoittuvat...

• Revisiitä

" Mutta ainoastaan hieman paremmin – suuria eroja ei ollut. "

Ja se pienen pieni ero johtunee siitä, kun lukee, puhuu ja ajattelee kahdella eri kielellä. Koetapa itse, jos osaat, pystyt ja kykenet.

• SyöksLottakin
        Revisiitä kirjoitti:

" Mutta ainoastaan hieman paremmin – suuria eroja ei ollut. "

Ja se pienen pieni ero johtunee siitä, kun lukee, puhuu ja ajattelee kahdella eri kielellä. Koetapa itse, jos osaat, pystyt ja kykenet.

Ehkä riittävä ero kuitenkin.

"Ja se pienen pieni ero johtunee siitä, kun lukee, puhuu ja ajattelee kahdella eri kielellä." Pystyn lukemaan, puhumaan ja ajattelemaan 4llä kielellä, viidennellä vain heikosti. Kuvittelitko suomenruotsalaisten tehneen testin suomeksi? Samoin riikinruotsalaistenkin suomeksi? Ja tulokset johtuvat tästä? Hupaisa tapaus olet.

• Mitämuutajäänytväliin

On parempi olla "hupaisa" kuin ilkeä ja pahansuopa. Kuviteltu älykkyys ja luultu viisaus menevät jotenkin hukkaan kun elämänasenne on inhottava ja toisten arviointi ja arvostelu kertoo iljettävän likaisesta mielen puolesta.

• Korppis1
        Mitämuutajäänytväliin kirjoitti:

On parempi olla "hupaisa" kuin ilkeä ja pahansuopa. Kuviteltu älykkyys ja luultu viisaus menevät jotenkin hukkaan kun elämänasenne on inhottava ja toisten arviointi ja arvostelu kertoo iljettävän likaisesta mielen puolesta.

Revisiitä@

Itseasiassa ruotsinkielellä puhuttaessa, ajatellaan ruotsinkielellä. Kovin olisi tökköä ja hiljaista miedän tuvassa jos kääntäisin jokaisen lauseen englannista suomeksi, ennen kuin vastaisin miehelleni tai päinvastoin jos mieheni ajattelisi hollanniksi ensin ja sitten kääntäisi lauseensa engalnniksi.

• SyöksLottakin
        Mitämuutajäänytväliin kirjoitti:

<<< On parempi olla "hupaisa" kuin ilkeä ja pahansuopa. >>>
        Tulkitsen tämän niin, että sinä pidät hupaisuuttasi parempana ja minä faktojen esittäjänä olenkin ilkeä ja pahansuopa.
        Tuli tuosta mieleeni selattuani tänään 8 lehteä, niin jossain oltiin sitä mieltä, että koululaitos on pahasti epäonnistunut, koska lasten elämään valmistelun ja faktatiedon tarjoamisen sijaan pidetään tärkeämpänä sitä, että koulussa on hauskaa. Katsoessani nuorten toimintaa ( ei tietenkään kaikkien ), niin en saatane olla eri mieltä.

• Korppis1 kirjoitti:

Revisiitä@

Itseasiassa ruotsinkielellä puhuttaessa, ajatellaan ruotsinkielellä. Kovin olisi tökköä ja hiljaista miedän tuvassa jos kääntäisin jokaisen lauseen englannista suomeksi, ennen kuin vastaisin miehelleni tai päinvastoin jos mieheni ajattelisi hollanniksi ensin ja sitten kääntäisi lauseensa engalnniksi.

"feikki-korppis1"

Väärin!
        Täysin maalaismainen virhe!

Kaikilla kielillä ajatellaan ensin ja puhutaan vasta sitten.
        Tässä en takoita puheen asiallisuutta tms.
        Vaan kielellistä toimintaa.
        -
        Ajattelu tehdään sillä kielellä joka on itseä lähinnä.
        Tuota lähinnä olevaa ei voi valita.
        Se on ja pysyy.
        Jos se vaihtuu, sitä ei vaihda ihminen tietoisesti.

H.

• Korppis1
        hunksz kirjoitti:

"feikki-korppis1"

Väärin!

-
        Se on ja pysyy.

H.

Minä en ajattele suomeksi kun puhun engalantia. Väärinkö, se on sinun mielestä, joka et puhu yleensä kieliä. Kirjoittaminen on ihan eri asia kuin puhuminen. Jos alan kirjoittamaan englantia joudun tarkistelemaan oikeinkirjoitusta. Puhuessa en käytä aiojeni käännösohjelmaa. Mutta ethän sinä sitä voi ymmärtää-

• hunksz kirjoitti:

"feikki-korppis1"

Väärin!

-
        Se on ja pysyy.

H.

Ennenkuin luen pitemmälle edes mun on pakko kommentoida ja kertoa sinulle että voit päivittää tietosi asiasta.
        Me jotka puhumme useampia kieliä päivittäin ei TODELLAKAAN ajatella ensin asiaa suomeksi ja sitten käännetä toiselle kielelle. Puhumme ja ajattelemme samalla kielellä. Näemme useinmyös unia eri kielillä.
        Se nyt vain ON niin.

Ennenkuin luen pitemmälle edes mun on pakko kommentoida ja kertoa sinulle että voit päivittää tietosi asiasta.
        Me jotka puhumme useampia kieliä päivittäin ei TODELLAKAAN ajatella ensin asiaa suomeksi ja sitten käännetä toiselle kielelle. Puhumme ja ajattelemme samalla kielellä. Näemme useinmyös unia eri kielillä.
        Se nyt vain ON niin.

"Paloma.se.co"

Mainitsinko jonkun kielen?
        -
        Aloituksen pituus riittää.

H.

• Korppis1
        hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Mainitsinko jonkun kielen?
        -
        Aloituksen pituus riittää.

H.

Hunksi, ulkona kuin lumiukko kuten aina.

• Onko apinoilla rahaa???

Vain kysymys. On näin luulen kun Saksa maksaa ja elättää suomen kansaa, kuin Aatu aikoinaan.

• henrjii

apinat ei tarvitse rahaa mihinkään kun sitä ei voi syödä

• lk4623vswaäöte

Oli tarjouskorissa nätin näköinen t-paita ruusun kukkineen juuri minun kokoani. Tietenkin otin sen mukaani ja sovitin sitä kotonani. Yhtä-äkkiä kuului naurun remakka, kysyin "mitä nauratte?" Vastaus. "kaikenlaisia loveja sitä sinullakin on" ja kikatus jatkui.
      En ollut ajatellut että t-paidassa luki: "rebel love be with me"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      67
      12090
    2. Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa

Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san
      Maailman menoa
      72
      5178
    3. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      298
      3196
    4. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      197
      3120
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäkö. Asiattomatkin kommentit saa laittaa. -🏚️
      Ikävä
      137
      2280
    6. Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?

Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo
      Tv-sarjat
      22
      1487
    7. Tyhmä persuväite = köyhä argumentti

Väite, että vasemmistopuolueita äänestäisivät vain “köyhät, tapatyöttömät tai heikoilla lahjoilla varustetut”, kertoo en
      Maailman menoa
      30
      1478
    8. Kirjoita

… jotakin minkä vain kaivattusi tietää
      Ikävä
      102
      1442
    9. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      51
      1423
    10. 40 vuotta töitä paiskinut ja 3 vuotta työttömänä mamuna Suomessa, sama eläke

Jokin mättää. Eläkettä ei pidä maksaa lainkaan mamuille jos työhistoriaa ei ole vähintään 10 vuotta takana.
      Maailman menoa
      234
      1394
    Aihe