Kouvolan kaupunki eli Kouvolan veronmaksajat kohtaavat pikapuolin Kymi Ring -hankkeen tapauksessa asetelman, jossa kaupunki eli kaupunkilaiset pyritään asettamaan "tapahtuneen tosiasian" hyväksyjiksi. Käytännössä esillä on kahden miljoonan euron pääomalaina.
Kymi Ringin puuhaajat syöttävät julkisuuteen perätysten "argumentteja", mitkä eivät kuitenkaan kestä kriittistä tarkastelua. Tämän päivän (lauantai 10.09.16) Kouvolan Sanomien mielipide-sivulla iittiläinen Matti Virtanen kertoo aiheesta selkeän asiallisesti, millä tavalla julkisuutta vedätetään. Hänen mukaansa tuon kahden miljoonan määräisen lainan taustat ovat epämääräiset kuten myös mahdollisen käyttöasteen aviointi on vedetty mielikuviteuksellisesti yläkanttiin. Jo aikaisemmin olemme saaneet "informaatiota", jonka mukaan moottoripyöräkilpailut on lyöty lukkoon kahden vuoden päähän. Edelleen on radan puuhaajien taholta "todettu", että Kymi Ring voisi tulla "Formula-1"-kilpailujen järjestämispaikaksi. Kymi Ringin puuhaajat yrttävät menettelyllään luoda "tapahtuneen tosiasian" tilanteen, jolla Kouvolan päättäjät yritetään laittaa selkä seinää vasten. Samaa konstia käytti Pekka Perä Talvivaaran käyntin polkaisemiseksi.
Kun tiedämme F-1-kilpailujen edellyttämät massiiviset investoinnit, niin jokaisen pitäisi tajuta, että ne vaativat massiiviset rakennelmat ja samalla myös massiivisen määrän rahoitusta, johon Kymi Ringin kohdalla ei ole mitään mahdollisuuksia. Ajatellaanpa vain, kuinka Putin on vienyt läpi Sotshin F-1-radan ja Persianlahden öljymagnaatit kustantaneet sinne oman F-1-ratansa. Tillola ei kuulu Putinin vallan piiriin eikä Iitissä vaikuttane öljysheikkejäkään.
Ottavatko Pohjola, Sohlberg ja Pakari puheistaan myös täyden taloudellisen vastuun, joka voi nousta satoihin miljooniin euroihin tai ehkä jopa miljardiluokkaan? Kouvolan kaupungin kohdallakin olisi varmaan paikallaan, että Kymi Ringin innokkaimmat kannattajat ottaisivat henkilökohtaisen taloudellisen vastuun rapsauttamalla ratapapereihin oman nimensä omalla vastuullaan ilman kaupungin tai veronmaksajien mukaanvetämistä ja olisivat sitten itse vastuussa myös taloineen ja tavaroineen, jos Kymi Ring -hanke menisi mönkään ja velat menisivät perintään.
Kymi Ringin puuhaajat itse yksin vastuuseen
93
2780
Vastaukset
- WarrellaSuon
No formula yksi on kaukainen asia ja ei sitä kukaan edes yritä väittää tapahtuvan ainakaan kovin nopeasti.
Moni näköjään unohtaa tahallaan tai vahigossa nuo ajoharjoittelu radat. Ja muutenkin tuo lainakin kovin helposti näköjään käännetään formula ykkösiin vaikka siellä vodaan pitää monenlaisia kilpailuja ja tapahtumia.
Jos lähdetään tuolla ajatuksella että puuhaajien henkilökohtaisesta taloudellisesta vastuusta niin Kouvolasta löytyy tuolle ajatukselle oikeakin kohde johon on oikeasti laitettu jo miljoonia ilman mitään realismia. Tuohon utopistiseen Ratamokeskukseen suolle on oikeasti laitettu miljoonia vaikka sillä ei oikeasti ole ollut koskaan mitään oikeaa tulevaisuutta ja tekemistä Kouvolan terveypalveluiden tulevaisuuden kannalta, no tietysti se että tuolla höpinällä tuhottiin kouvolalaisten tulevaisuus tuolla saralla.- Tutkinnan_paikka
Ratamokeskus on oma tarinansa. Kuulin eräältä taholta ettei tältä seudulta löydy ketään joka sille olisi rakennusluvan myöntänyt. Pelkkä maaperätutkimus oli jo este luvan myöntämiselle. Valtuustossa on liikaa höperöitä jotka ei osaa edes tuollaisia perusasioita lukea.
Kosarin sivuilla vielä muutama tai ainakin yksi jaksaa jankata nimimerkkien takaa tuon puolesta mutta ei enää aikoihin kukaan omalla nimellä. Eipä ole enää lehden ratamonaisetkaan kehdannut tuota toitottaa vaikka olivat jostain syystä sitouneet Ratamokeskuksen puolesta. Jossain oli vielä jokin aika sitten linkki siihen kun laittoivat satojen miljoonien terveyspalvelut romuttavan Ratamokeskuksen suolle edullisemmaksi ja järkevämmäksi kun nykyisen sairaalan putkiremontin. Jos oli sen toimittajan järkevin ajatus kuten kuulin niin muita en halua edes kuulla.
Olisi kiva kuulla että kuka tai ketkä oli tämän Ratamokeskuksen taustajoukot ja paikallisten terveyspalveluiden tuhoajat. Kovasti huhutaan Kokoomukseen ja yksityisen puolen kannattajiin. Kyllä tietysti raha liikkui ja veronmaksjat maksoi vaikka ei edes kuviteltu että jotain näkyvää saadaan noilla miljoonilla. - Tihrusilmä
Juhani Pousin kaveri kyseli 2010 - 2013 jokaisessa johtokunnan kokouksessa, miten Ratamokeskus etenee. Hän suunnitteli rakentavansa omakotitalon Kouvolan keskustan liepeille ja antoi ymmärtää, että Jatke toteuttaisi hankkeen hyvävelihintaan, mikäli Ratamokeskus-hanke lähtisi ripeästi liikkeelle.
- vihdoinkinkvl
Vihdoinkin edistystä Kouvolaan. Kymi ring ja Ratamo tulevat tarpeeseen ja tukevat Kouvolan kehitystä. Tätä vastustavat ängyrät eivät enää löydä paikkaansa koko maapallolla koska maailma kehittyy ja ängyrät ei.
- Tarkkuutta
Kymi ring tulee.
Ratamo jo on meillä.
Ratamokeskusta ei tule. - KehittyväKouvola
Mitenkäs se matkailukeskus etenee? Iso projekti tuokin Kouvolan tulevaisuuden kannalta.
- Kysynpähänvain
Missä on sanottu että F1 tulee radalle?
- WarrellaWirran
F-1 -klpailujen järjestämisen mahdollisuudesta Tillolassa kertoi äskettäin EKK-Motorsport ry:n puheenjohtaja Juhani Pakari. Kymi Ring Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kari O. Sohlberg puolestaan on kertonut, että Bernie Ecclestone on ollut hankkeen vahva puolestapuhuja. Kouvolan Sanomat uutisoi sunnuntaina 17.7.2016, että ratamoottoripyöräilyn GP-sarjan MM-osakilpailua koskeva sopimus oli allekirjoitettu lauantaina 16.7.2016. Kilpailu järjestettäisiin v. 2018 (tai v. 2019) Tillolan radalla.
Kymi Ring Oy:n puuhamiesten taholla on arvioitu, että v:n 2018 kilpailuja seuraamaan saapuisi 70.000 kisavierasta, joista 25.000-28.000 ulkomaalaisia. Kouvolan kehitysyhtiön Kinnon kokousmatkailupäällikkö Anu Kärkkäinen on todennut, että Kouvolan alueella on n. 1500 petipaikkaa. Kun puhutaan uusien majoituspaikkojen rakentamisesta, niin niitten kannattavuutta täytyy luonnollisesti arvioida mahdollisesti harvakseltaan järjestettävien kilpailutapahtumien taustaa vasten. Tiettävästi meluhaittojen osalta ymäristölupa-asian käsittely on kesken ja päätös saattaa tulla nyt syksyn 2016 mittaan.
Jos Kymi Ring -ratahanke olisi erinomainen hanke taloudelliselta kannattavuudeltaan, niin miksipä rahaporukat eivät sitä ryhtyisi toteuttamaan oman vaurautensa avulla ja siihen joukkoon sujahtaisivat oikein luontevasti myös Kouvolan kaupungin keskeiset averiäät päättäjät. Miksi veronmaksajia tarvittaisiin laisinkaan projektin takuuväkenä?- voittajienpuolella
Pulinat pois. Tuki on demokraattisella enemmistöllä päätetty. Vastustajat hävisivät ja pitävät nut turpansa kiinni. Näin toimii demokratia.
- FaktatKuntoon
On puhuttu Formula-luokan kilpailujen järjestämisestä, ei F1. On vain sanottu, että F1 kelpaisi radalle sen turva-alueiden puitteissa (tietyin muutoksin, lue: asfaltointi).
- ffjwsrweurheh
Paikallislehdessä puhuivat että haaveilevat siitä. Malesia mm vetäytyy koska Formulat ei tee seutukunnalle hyvää.
- Eikiinnostaketään
FaktatKuntoon kirjoitti:
On puhuttu Formula-luokan kilpailujen järjestämisestä, ei F1. On vain sanottu, että F1 kelpaisi radalle sen turva-alueiden puitteissa (tietyin muutoksin, lue: asfaltointi).
Tuskin riittää Suomessa raha formulakisoihin, eikä tämä edes markkina-alueena sellainen että tuo sirkus tänne tulisi edes suuresta maksusta. Aivan huuhaata tuollaiset suunnitelmat.
- huuhaahuu
Tuolla ei tulla näkemään edes Motogp kisoja! Kellään ei ole rahaa täällä laittaa siihen. Jaa 30 000 katsojaa maailmalta!? Salli mun vähän nauraa. Ei tule ikinä tapahtumaan. Toki radalta puuttuu rahojen lisäksi myös ympäristölupa. Tämähän on täyttä vedätystä koko projekti! Nytkin joku Pohjolan motogp kaveri lennätettiin tänne katsomaan jotain radan tapaista ja siitä tehtiin iso juttu. Kohta ajetaan. Ei varmasti ajeta!!!
- KohillanOvat
Onhan tuo 30 000 katsojaa selvästi optimistisempi kuin kukkenheimiin unelmoidut 550 000 katsojaa vuodessa eli yli 1500 katsojaa joka ikinen päivä.
Kisat olisivat kerran vuodessa ja jos aikaisemmin Imatralla pidettyjen kisojen katsojamääriä muistellaan, niin eipä tuo 30 000 katsojaa olisi mikään ihme. - huuhaahuu
KohillanOvat kirjoitti:
Onhan tuo 30 000 katsojaa selvästi optimistisempi kuin kukkenheimiin unelmoidut 550 000 katsojaa vuodessa eli yli 1500 katsojaa joka ikinen päivä.
Kisat olisivat kerran vuodessa ja jos aikaisemmin Imatralla pidettyjen kisojen katsojamääriä muistellaan, niin eipä tuo 30 000 katsojaa olisi mikään ihme.Tällä ei ole kukkenheimin kanssa mitään tekemistä muuta kuin se, että aivan samanlainen huuhaa projekti kyseessä! Kymen seudun Guggenheim hah hah! No niin tosiaan onkin. Vauhdin maailma lehdessä vai mikä se on niin otsikko kirjoitti "Kymiring ei suostu avaamaan rahoitustaan". Ei varmaan joo avaa kun sitä ei ole...
- Riku1
Kaikki lähistöllä asuvat, jotka rataa kovasti vastustavat; miettikääpä paljonko voitte Airbnb-tyylisestä majoituksesta pyytää, jos majoituspaikat ovat noin vähissä? MotoGP-kisa ilmeisesti kuitenkin ihan sovittu juttu jo.
Muutenkin käyttöä riittää kohtuullisesti, jos melurajat saadaan Ahvenistoa järkevämmiksi niin matka pk-seudulta on Suomen nykyisellä ratatilanteella hyvinkin lyhyt. - Periaatteesta.pelätä
Mitään ei saisi kehittää, aina pitää vastustaa.
- reikäsetpieruverkkarit
Kouvolalaiset pelkää kaikke uutta.
- Häiritsee
Kun ei kiinnosta juuri minua, niin sitä ei saa tehdä. Näinhän sitä ajatellaan.
- WarrellaWirran
reikäsetpieruverkkarit kirjoitti:
Kouvolalaiset pelkää kaikke uutta.
Tuohon tokaisuun, jotta "Kouvolalaiset pelkää kaikke uutta." sopii tässä saumassa huomauttaa, että Tillolan Kymi Ring hanke sijoittuu Iittiin. Ja Iitti sen kun kääntelee selkäänsä vai pitäisikö luonnehtia jotta ahteriaan Kouvolan taholle. Ymmärtääkseni Iitin Kymi Ringin puuhaajien olisi haettava rahoituksensa ja takauksensa Lahdesta eikä laisinkaan olla mankumassa taloustukea Kouvolalta. Niin, voi tässä samalla arvioida, että onhan niissä reikäsissä verkkareissa hyvä tuuletus.
- huuhaahuu
Nyt on onneksi raha-hanat kiinni valtiolta. Rupeaa sielläkin porukat tajuaan millainen kusetus tämä koko hanke on. Koitetaan pumpata rahaa vaan valtiolta. Ei valtion kuulu tämmöisiä maksaa. Ja mitä nyt on rahaa valtiolta tullut niillä rahoilla on tehty moottorirataa vaikka rahat tarkoitettu ajoharjoitteluratojen tekoon. Miksi ihmeessä näin on tehty? Olisiko tässä jopa paikka pienelle oikeusjutulle?
- haisthomovittu
Haist homo vittu. Täynnä pää isäsi perseeseen js ulise siellä.
- Hiipparijollanorsunaskel
Hintti hinttari! Oonko mäki nyt kova ku osaan homotella!?!
- taustahallinto
Ehkäpä manskin kivetys onnistuu. Tosin rahat voi loppua siitäkin tuikitärkeestä,
- cxvvbmkjsa
http://www.moottoriurheilu.tv/motogp-sarjan-huipulle-noussut-aki-ajo-tallainen-tavallinen-kovaa-tyota-tekeva-ukkeli/
Hah hah. Ei tule ikinä motogp:t yhtään minnekkään suomessa eikä varsinkaan iittiin! Millonkohan tämä kupla puhkeaa kunnolla? Voi sitä onnen päivää siinä vaiheessa. - JalatMaahan
Valtio työntää toista miljardia pakoloisiin mistä ei senttiäkään saa takaisin muut kuin turvapaikkabisneksen pyörittäjät. Nyt pari miljoonaa investointiin mikä todennäköisesti tuo oikeasti tuloja paikkakunnalle. Kummassa on sitä järkeä?
- kukkenheimi.kouvolaan
"Kummassa on sitä järkeä?"
ei kummassakaan. molempien hyödyt ovat valetta. jos maahanmuuttajista olisi hyötyä, jokainen valtio kilpailisi kuka saa niitä eniten. jos moottoriurheilu-rata tai -keskus olisi kannattavaa bisnestä suomessa, niitä olisi tehty jo vuosikymmeniä sitten rakennettu monia uusia eikä ja todellakin muualle kuin kouvolaan.
jos näitä ratoja kerran tarvitaan, miksi vanhat kilparadat kasvaa heinää suomessa?
ainoa mihin pitäisi investoida on vienti. tollot ette tajua. jotani vitun woodinnoja rakennellaan johonkin lopetetun paperitehtaan tiloihin. vatipäät yrittää keksiä miten taloelementtejä tehdään, vaikka suomi on täynnä tehtaita missä homma osataan, mutta silti tulosta ei synny, koska ei suomessa ole kysyntää. ihme ettei urpot alkanu keksimään miten tehdä paperia suomen markkinoille voikkaan paperitehtaan tiloissa.
siinähän investoitte. ihan sama. kaikki on jo vituillaan ni ei tunnu tässä konkurssissa yhtään. jokainen suomalainen saa syntyessään 274 euron arvoisen äitiyspakkauksen ja reilut 19 000 euroa valtion velkaa. tämä ei sisällä kuntien eikä yksityisten velkaa. - kekeruusperiajamaan
Kalliita ratoja rakennettin joo huitsin nevadaan ja nyt ne maat luopuu isännyyksistään kuten Malesia. Täysin kannattamatonta.
- Anonyymi
kukkenheimi.kouvolaan kirjoitti:
"Kummassa on sitä järkeä?"
ei kummassakaan. molempien hyödyt ovat valetta. jos maahanmuuttajista olisi hyötyä, jokainen valtio kilpailisi kuka saa niitä eniten. jos moottoriurheilu-rata tai -keskus olisi kannattavaa bisnestä suomessa, niitä olisi tehty jo vuosikymmeniä sitten rakennettu monia uusia eikä ja todellakin muualle kuin kouvolaan.
jos näitä ratoja kerran tarvitaan, miksi vanhat kilparadat kasvaa heinää suomessa?
ainoa mihin pitäisi investoida on vienti. tollot ette tajua. jotani vitun woodinnoja rakennellaan johonkin lopetetun paperitehtaan tiloihin. vatipäät yrittää keksiä miten taloelementtejä tehdään, vaikka suomi on täynnä tehtaita missä homma osataan, mutta silti tulosta ei synny, koska ei suomessa ole kysyntää. ihme ettei urpot alkanu keksimään miten tehdä paperia suomen markkinoille voikkaan paperitehtaan tiloissa.
siinähän investoitte. ihan sama. kaikki on jo vituillaan ni ei tunnu tässä konkurssissa yhtään. jokainen suomalainen saa syntyessään 274 euron arvoisen äitiyspakkauksen ja reilut 19 000 euroa valtion velkaa. tämä ei sisällä kuntien eikä yksityisten velkaa.Vanha rata esim. Keimola kasvoi heinää ja hävitettiin kukkahattu tätien halujen vuoksi. Moottoriurheilu kun on äänekästä ja saastuttavaa heidän mielestään. Nyt rakennettu ihan h.......tin rumia kerrostaloja. Kuitenkin toisella kädellä vingutaan miksi nuoriso rallaa mopoilla ja autoilla nurkissa. Eikö radoille voisi kehitellä sitä varten alueita, tai järjestää ajopäiviä valvonnassa. Myös Ahveniston rata ollut liipaisimella, rata jolla on omalla tavalla kulttuurillisesti paikka moottorimaailmassa. Sielläkin metelistä yms. valitettu, vedottu ympäristön pilaantumiseen. Miksi kaupunkia on laajennettu radan suuntaan? Ei asiat ole aina niin mustavalkoisia, näitä ratoja kuitenkin tarvitaan. Jos on tapahtunut taustalla jotain rikollista, toki se pitää selvittää ja saattaa asianosaiset vastuuseen.
- khjsahdasd
http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2017/02/02/Kymi Ring avasi mahdollisuudet F1-kilpailulle Suomeen — MotoGP-osakilpailun ajankohta vahvistetaan ensi kesänä/2017221859692/4
Joo joo tottakai. Rahankeräys yritys alkaa jälleen! - WarrellaWirran
Joopa joo. Nyt tuli juuri äskettäin mediajulkisuudessa selväksi, jotta F1-kisat KymiRing-puuhaajien haaveissa siiintelevät. Jussi Pakarikin oli siinä yhteydessä esillä ja totta kai projektipäällikkö Timo Pohjola. Vissiinkin he sitten lupautuvat vastuuvelvollisiksi, jos koko rojekti menisi kanttuvei.
Viime eduskuntavaalien alla keväällä 2015 oli Kouvolan kaupungintalolla avoin yleisötilaisuus, jossa juontaja kysyi eri puolueitten panelisteilta kantaa KymiRing-hankkeeseen. Ainoastaan silloin vielä perussuomalainen Pekka Karhuvaara ja Vihreitten edustaja ilmaisivat asettuvansa KymiRing-hanketta vastaan. Mieleen jäi mm. demarien Harry Helmisen jylisevä julistus, jossa Hän ilmoitti KymiRing-hankkeen olevan sitä kaikkein siunauksellisinta, mitä Kouvolan tienoo tarvitsee. Vot sie! - sdffsdffd
Lopun alkua....
http://www.bike.fi/uutiset/racebike/dorna-kymi-ringin-gp-siirtynee-vuodelle-2019 - sdffsdffd
He tekevät lopullisen päätöksen! Salli mun nauraa. Ei paljon päätöksiä tarvita, vittu kun radasta ei ole tietokaan.
http://yle.fi/uutiset/3-9500089 - Konkka_2020
Olipahan Timo Pohjolalta kysytty jossain radiohaastattelussa, että miksi rata-alueella ei ole yhtään rakennus kalustoa. No oli juuri nyt sitten kalusto huollettavana. Kovin kauan se huolto kestää kun rata-alueella ei ole tapahtunut yhtään mitään moneen kuukauteen... Toivottavasti kukaan ei enää laita yhtään rahaa tähän tulevaan konkurssiin. Ihan oikeesti. Thaimaa sai kisat 2019 koska saivat radan valmiiksi 50 miljoonalla eurolla. Suomessa ei tuommoisen radan valmistus maksa kun 100 miljoonaa...
- RataPäällikötJaMuut
Koneet vietiin urakoitsijoiden toimesta pois työmaalta tuottavimmille paikoille kun laskuja ei ole ajallaan maksettu. Taitaa tämäkin hyvä hanke kaatua rahoitukseen, tuota yksityisen puolen rahoitustahan ei ole kerrottu. No saivathan Tille ja muut vetäjät hyvän tilin
- Realissti
Tuo rata ei tule ikinä valmistumaan siihen pisteeseen että MotoGP- saati F1- kisojen -järjestäminen olisi edes TEORIASSA mahdollista, puhumattakaan siitä että noiden kilpailuiden järjestämiseen tarvittavat kymmenet miljoonat löytyisi jostain. Varmastisiellä joskus jotain ajetaan ja rata saa asfaltinkin pinnaksi mutta siihen se sitten jääkin. Maailman kallein jokkisrata.
- Rötösherratkuriin
Parin vuoden päästä on ensimmäinen konkurssi edessä, tässä maksumiehenä sitten rahaa sijoittanut ja takauksia myöntänyt yhteiskunta. Sen jälkeen homma voidaan saada jotenkin pyörimään jatkuvilla tukieuroilla. Näinhän liki aina käy tämän luokan projekteissa jossa yritetään toisten rahoilla.
- Blowjobbari
Tuolla radalla ei ikinä ajeta sen enempää MkotoGP kuin F1 kisojakaan.
Se ei edes valmistu koskaan.
-Eihän niillä ole rahaa edes tehdä maansiirtotöitä että radan voisi asfaltoida.
-Asfaltointi piti aloittaa 2017 keväällä heti kun lumet sulaa. (EI OLE VIELÄ ASFALTIN MURUAKAAN)
-Maansiirtourakloitsija haki koneensa pois kun laskuja ei maksettu
-yksityisen rahoituksen piti olla kunnossa jo 2016 syksyllä mutta "sitä ei avata sijoittajien pyynnöstä" ei kuitenkaan ole mitään sijoittajia, EI SIIS OLE RAHOJA<! ---YKSITYINEN RAHOITUSHAN OLI EDELLYTYS LAINAN TAKAAMISELLE esim. kouvolan osalta. Miettikääpä itse loput!
EI TULE MITÄÄN RATAA, SITÄ KUN EI PYSTY ILMAN RAHAA TEKEMÄÄN!
Minä tiedän mitä tässäKIN tulee käymään ja varmasti moni muukin. - Rahatmän
Kai julkinen sektori on tuohon jo sen verran rahaa pumpannut ettei enää voida lopettaa? Ei muuta kuin uusia tukipäätöksiä pöytään. Näinhän näitä projekteja Suomessa tehdään.
- Rahatmän
Miljoona lasku tästä on edessä niin Kouvolalaisille kuin IIttiläisille.
- laskuri123
Paljonko yhteiskunta on tähän jo satsannut tukia ja vakuuksia? Entä paljon se yksityinen raha?
- Pruumpruuuuummmm
Parin vuoden päästä tuolla radalla hienoja suurtapauhtumia, silloin arvostelijoita vituttaa.
- ihanvarmasti
ai niiku maailman kalleimman verovaroilla kustannetun keskenjääneen jokkisradan avajaiset, niikö
- Betonoidi
Herättäjäjuhlatko?
- öhlins
Joko asfaltti on vedetty radalle että pääsis ajaa ?
- MattiHunttalaSuomenosti
Onhan se jo tottakai kun vuosi sitten Herra Pohjola kertoi asfaltoinnin alkavan heti viime keväänä.
No eihän siel oo edes sepeliä levitelty tarpeeksi kun jäi laskut maksamatta maansiirtofirmalle niin hakivat koneet pois, näin mulle kerrottiin.
Ja Vierailijat kun on kysyneet että "Eihän täällä mitään tapahdu , miksi ketään ei näy missään" niin vastauksia on ollut mm. "huoltopäivä, kaikki koneet on huollossa" "myrsky kaatoi 500 puunrunkoa, kaikki koneet ja miehet on niitä raivaamassa" jne.
Ei sitä asfalttia ikinä tule , mene vaan ajelemaan Virtasalmelle.
- turakaisenparatiisi
Unohtakaa vaan se paskanjauhaminen MotoGP- ja F1- kisoista, niitä ei tuolla ikinä tulla järjestämään.
Asfalttirata jonkunlaisena tulee, se on realistista, mutta korkeintaan EM- vaatimukset täyttävänä, Korkeintaan.
Rallicrossrata pitää tulla ehdottomasti.
Ajoharjoittelurata tulee varmasti, sen maksajat on selvillä.
Lisäksi sinne pitäisi saada ainakin motocross- ja speedwayradat, ehkä endurolenkkikin.
Varttimailin kiihdytysrata olisi jo kerrassaan mahtava, sillä saisi yleisöä paikanpäälle todella paljon. - Konkka_2020
Vähän pelkään ettei tule minkäänlaista rataa. Millä muka tämä hanke rahoittaisi itseään? Pelkät kisat siihen ei kyllä riitä.
- Riisto
Julkisella rahallahan tämä on tarkoitus rahoittaa, yksityiset sijoittajat jää vain haaveeksi.
- hfdghfgdhfhgfg
https://www.is.fi/moottoripyoraily/art-2000005423342.html
Vihdoinkin joku järkevä asioista tietävä ja ymmärtävä sanoo totuuden!!!!- muistelesvähä
No vituttaahan se massimestaria kun omisti Keimolan ja viranomaiset sen sulki. Huonoja muistoja herralla varmasti niistä ajoista.
- pakoputkipunaisena
Taitaa tuo rinki nyt jäädä yhdeksi Suomen kalleimmaksi sorakuopaksi, eikös siellä nimittäin ole muutamalla miljoonalla ja maata muokkailtu? Nyt on sitten rahat loppu eikä uutta näköpiirissä.
- dsfser345
Kouvolansanomissa lukee "nyt pitää löytää yksityistä rahoitusta".
Sitä olisi pitänyt löytää aikoja sitten. Paljon ennen kuin hiekkaalaatikolla -kuopalla alettiin leikkimään - Jaskalla
Eiköhän tuossakin hankkeessa joku tai jotkut ole vetänyt satojentuhansien ansioita välistä.
- sdsdgsdfgdf
Tästä tulee kyllä vielä semmoinen sotku kaikkinensa että huh huh.
- dffggh
Napakoissa joku ehdotti formulamiehiä sijoittajiksi tuohon rataan, mutta kukapa nyt pelkästä rakkaudesta lajiin lähtisi mukaan varmaan konkurssipesään omilla miljoonilla. Siksi tälläiset radat yritetään maksattaa yhteiskunnalla.
- Pohjolanmonttu
Taitaa olla työkoneet huollossa vielä piiiitkään....vai puita raivaamassa. Veromarkkoja kun vingutaan niin pitäisi kaikki tieto rahoittajista olla julkista eikä mitään salailua!!! Ei muuta kun Pohjola ja kumppanit lapiot kouraan ja maisemoimaan se soramonttu!!!!
- K.ankkula
Oliko jossain maininta että nyt kymiringiin poltettu 6,5 milliä? Onko siis realismia ykkösvaiheen 25 milliä vai onko tuo 25 tuulesta temmattu alimitoitettu arvio?
- Idioottifghfghg
Ei mitään realismia ole! Edes tuo 6,5 milliä tuskin pitää paikkansa. En tiedä mistä keksitty? Vai onko vaan taktiikkaa kun siihen on jo noin paljon "laitettu" niin pakkohan siihen lisää on saada!? Ulkomaalaistenkin mielestä ei edes 50 milliä riitä, että päättele itse loput...
- Riis
Syön hatullisen paskaa jos tuolla montulla joskus ajetaan joku MM tason suurtapahtuma. Rata kyllä tullaan valmiiksi tekemään jollain konstein, mutta muu infra tulee rahanpuutteen takia jäämää sille tasolle ettei tuolla pidetä kuin kyläkisoja.
- VW-kupla
Just meinasin kommentoida saman lupauksen:)) Jokamiesluokan syysrylläys suurin tuolla pidettävä kisa, tuossa ei taida tarvita päällystettäkään kuin osalle rataa.
- K.ankkula2
PV teki Ringin kanssa sopimuksen ajoharjoittelusta, miksiköhän? Olisi noilla luullut löytyvän hiekkatietä ja kenttää omastakin takaa, mitä järkeä on ajattaa porukkaa Vekaralta tuonne keskeneräiselle soramontulle? Onkohan tänä vain yksi tapa pumpata lisää rahaa projektin tekohengitykseen valtion kassasta?
- 34543retsfsd
Miksi ratahanke edes aloitettiin jos rahoitus ei ollut kunnossa.
- MaanTapa
Suomessa on tapana rakentaa suuria hankkeita, vaikka ei ole edes tietoa mitä tulee maksamaan. Kun rahat ensimmäisellä kierroksella on käytetty, rahan saanti ei ole ongelma, koska rahoittajat joutuvat hommaamaan lisää rahaa, tai heidän aikaisempi sijoitus on arvoton. Mieti nyt vaikka Olkiluotoa tai Länsi-metroa. Sama olisi käynyt Ratamollekin. Nyt vaan ongelma oli laittomasti hommattu rahoitus. Jos KymiRing ikinä toteutuu, uskokaa pois, kyllä siinä veromaksajien kukkarolle mennään kuten aina, mutta välikäsien kautta rahat ovat virallisesti yksityistä.
- P.uhallus
T. Pohjolahan ilmoitti medialle (Kouvolan sanontakin viitannut hiljattain), että Pohjola vahvisti yksityisen rahoituksen olevan kunnossa v. 2015. Kysymys kuuluu, että onko rikollisia/tai laittomia asioita tapahtunut? Kuka tietää mitä Kinnossa tapahtui silloin, kun Timppa oli sen palkkalistoilla?
- Ringinkiertäjä
Onko tuolla firmalla nyt mitään rahoitusta? Työt taitaa olla seis kun rahaa ei ole maksaa edes nyt kertyneitä laskuja? Konkurssihan tuossa on silloin edessä, ainoa pelastus varmaan valtio kun jos ympäristön kunnat ei enää rahoita, eikä sitä yksityistä sijoittajaa taida löytyä. Oliko Iitin kunta tässä se suurin rahoittaja alkuvaiheessa? Paljonko tuon tappio jos korttitalo kaatuu?
- Loissähkö
Kymiring tarvitsee käytännössä uuden sähköaseman tai vähintäänkin satoja tuhansia maksavia kaapelointeja on tehtävä. Aiheesta on tehty tutkimustyökin, joka löytyy netistä. Energiayhtiö ei ole tehnyt vielä juuri mitään sähköistyksen parantamisen osalta.
- Paskaputki
Tuota pointtia ei muuten ole keskusteluissa vielä nähtykään, jos jotain 100 000 katsojan suurkeskusta oikeasti ollaan tekemässä niin tuo paikka vaatii melkoiset investoinnit myös sähköihin ja kunnallistekniikkaan, sähköä, vettä ja kunnon viemäri tarvitaan jotta paska liikkuu. Onkohan näitä kustannuksia jo budjetoitu niiden papereissa joille ne kuuluu?
- jhksdlöljjöll
Ei muuten ole. Ja edelleen luullaan, että tämä haihatusrata toteutuu...
- KSSasiakas
Kumman paikallisen sähköverkon piiriin tuo kuuluisi? Juuri ilmoiteltiin noin 8% korotuksista kun jotain muuntajia ja piuhoja pitää vähän rakentaa, tuon ringin sähköjen tekemisestä saataisi varmaan perusteet taas uuteen reiluun korotukseen.
- KyminSpeedy
KSSasiakas kirjoitti:
Kumman paikallisen sähköverkon piiriin tuo kuuluisi? Juuri ilmoiteltiin noin 8% korotuksista kun jotain muuntajia ja piuhoja pitää vähän rakentaa, tuon ringin sähköjen tekemisestä saataisi varmaan perusteet taas uuteen reiluun korotukseen.
Kymiring on kuitenkin rinnastettavissa asuinalueeseen kokonsa puolesta, niin kapasiteettia tarvii alue lisää. Mutta entäs jos Ringi menee konkkaan, niin meneekö investoinnit hukkaan, vai mitä sitten ? Käykö sitten ringille kuten keimolalle aikanaan
- Vedenpinta
Tuon artikkelin mukaan MotoGP:n ajaminen loppui kuin seinään v. 2014 Laguna Segassa, koska valtio lopetti miljoonien mättämisen kisan järjestämiseen. Lisäksi kyseinen rata on artikkelin kirjoituksen aikaan 2,5 miljoonaa dollaria velkaa Dornalle. Maailmalla on aivan yleinen käytäntö, että valtiot tukevat kisojen järjestämistä. On laskettu että formula ykkösissäkin valtiot tukevat vuositasolla 400 miljoonaa, että saadaan kisat omaan maahan. Kymiringin kisahinta noudattelee yleistä Dornan hinnastoa, joten vuositasolla pitäisi kaivaa kuvetta 7 miljoonan dollarin luokkaa. Maksaako sen lystin Suomi Oy Ab vuosittain ?
https://www.cycleworld.com/2013/10/08/motogp-racing-news-laguna-seca-dropped-from-2014-motogp-calendar - Vedenpinta
Circuit of wales puolestaan budjetoi radan hinnaksi 425 miljoonaa puntaa eli noin 450 miljoonaa euroa. Valtiolta yritettiin kupata 210 miljoonaa puntaa ja dornan kanssa tehtiin soppari, vaikka rataa ei edes ollut. Kisat järjestettiin kahtena vuonna vararadalla ja persnettoa kuitattiin 1,2 miljoonaa puntaa. Homman takasi käytännössä valtio ja veronmaksajat maksoivat lopulta tappiot. Tilintarkastaja pistettiin selvittämään, minne rahaa katosi. Circuit of Walesista on tänä päivänä jäljellä ainakin hienot suunnitelmat paperilla.
http://www.walesonline.co.uk/news/politics/company-behind-circuit-wales-lost-12170226 - KallisRingi
Onko tähän asti suurin rahoittaja ja takaaja ollut Iitin kunta? Paljoko kunta ottaa takkiinsa kun projekti kaatuu?
- IITINKalastaja
Onkohan noin käytännössä ?
"Alueen hulevesiä ei päästetä sellaisenaan ympäristöön vaan niitä käsitellään laajalla järjestelmällä, jossa on useita tasausaltaita. Kerättyä vettä käytetään muun muassa ajoharjoitteluradalla. Varikkoalueen vedet kulkevat erottimien kautta vesienkäsittelyjärjestelmään."
https://kuntatekniikka.fi/2017/04/21/koska-kymi-ringilla-ajetaan-f1-kilpailu-moottorirata-nousee-iitin-tiltun-kotikuntaan/ - T-P2
Kova on Kouvolan päättäjien usko tähän projektiin kun nyt aletaan kiireellä kaavoittelemaan tien toiselle puolelle teollisuustontteja, tuskin tuonne korpeen on millään firmalla kauheaa hinkua jos ei tuota rataprojektia loppuun tehdä.
- kjhkjhlljklkj
Mutta tämäkin projekti jos rata toteutuu ja jos ja jos ja jos tädillä olis munat se olis setä.
- Pacea
kukahan maksaa motoringin toimiston vuokrat Kouvolassa.
onko pohjola itse vai meneekö veronmaksajan piikkiin sekin.kauluspaita taitaa olla ainut minkä on saanut aikaan. - Porvari05
Nuo kymiring - kauluspaidat ovat aikanaan keräilykohteita.. niitä tuskin on kovin montaa alkuperäistä olemassa.
- Hyväsoramonttu
Tänään ohi tuosta ajellessa piti oikein pysähtyä ja käydä työmaata katsomassa harjun reunalta, komia kuoppa tuonne on kyllä tehty, mutta pahasti on vielä keskeneräinen eikä mitään liikettä näkynyt työmaalla. Tuskin tuolla vielä ensi kesänä suurempia kisoja ajellaan.
- fdgdrt345
Ei ensi kesänä olekkaan tarkoitus kisata vaan vuonna 2019. Ei tuola ole kuin hiekkakuppa ja sellaisekse se jää.
- Yksinkertaista
Onko Kouvolan matkakeskuksen ja hotellin rakentaminen sidottu Kymiringin valmistumiseen moottoriradaksi? Mikäli on, niin matkakeskus kaikkineen siirtyy 2020-luvun hankkeisiin. Miten monitoimiareenan rakentaminen onnistuu ilman matkakeskus- hotellihanketta? Tuskin sekään toteutuu tässä vaiheessa, vaan siirtyy vuosilla eteenpäin.
- KovatOliPuheet
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/bbe40c48-4f9d-49f0-be11-8d29bc5b2ad5
Puheet punnitaan. - uihuhyg
— Ratahankkeen henkilöistä ei ole kuulunut mitään uutta viimeiseen puoleen vuoteen.
Eli eiköhän tämä ratahanke ollut tässä. Rahat riitti hiekkalaatikolla sen verran että saatiin hiekkoja vähän siirrettyä paikasta toiseen.
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/bac05471-a0c3-4de6-a11e-4f703ea00f8b - heitävolttihomo
Heitä jo homo voltti.
- Raksapieru
Vuoden 2008 paikkeilla vanha rakennusneuvos eli Pousi vei kuntaliitoksen toiset puuhamiehet eli Nybergin ja Hasun pällistelemään Tillolan soramonttua Kouvolan Sanomien toimittajan kanssa. Kouvolan Sanomat uutisoi jo silloin kuvan kera, että siihen soramonttuun Pousi ja muutama muu visiönääri oli suunnittelut moottoriurheilukeskusta.
Pousilla oli näitä suunnitelmia takataskussa toteutettavaksi, kunhan ensin kuntaliitos saataisiin juntattua läpi. Kuntaliitoksen myötä saatiin köyhälle Kouvolalle näihin hankkeisiin lisää maksumiehiä. - LisääRahaa
Ringillä taas kaivellaan, valmiiksi tuskin kuitenkaan saadaan näillä rahoilla. Vuoden päästä taas ruinataan rahaa Kouvolalta, Iitiltä ja valtiolta, ja pakko on antaa kun muuten jää rata kesken.
- fghfghfgh
Kyllä veikkaan, että rahaa ei kyllä tipu enää tähän konkurssiin yhtään millään. Niinhän se on sanottu jo poliitikkojen toimesta, että rahaa ei tipu valtiolta enää. Millähän nää kuvittelee tulevaisuudessa pärjäävänsä? Jostain pitäis tulla tuloja. Joku armeijan harjoittelu oli kyllä kanssa aivan täys kupla. Ja sitten nuo myytävät asunnot. Kuka hitto ostaa keskeltä ei mitään jonkun perhanan ylihintaisen kopin.
- Palo-ovi
Esitteissä punainen Jaguar on asunnon "eteisessä".
Pitääkö jaguarin tankki tyhjentää joka kerta, että palomääräykset täyttyy?
Onnea silti hankkeelle.- Ympäröivätodellisuus
Rakennusvarman toimitusjohtajalla mainonta menee aika paljon mielikuvituksen ja toiveajattelun puolelle, kun hän mainostaa rakentavansa 60 luksusasuntoa Tillolan soramontun rinteeseen. Rekkojen renkaat ujeltavat muutaman kymmenen metrin päässä valtatiellä aamusta iltaan. Voihan siellä joskus joku entinen ralli- tai formulakuski käydä ajelemassa ratakierroksia, joista tosin ei makseta mitään.
- fsdfsdfsdfsd
On kyllä niin haavemaailmaa taas kyllä tämäkin hanke. Vähän niinkuin motogp ja F1 kisat tillolan montussa.
- Anonyymi
tätä ketjua olis hyvä jatkaa taas. onko paikallisia jotka voisi oikeasti käydä katsomassa mitä siellä on valmiina ja mitä kesken?
- Anonyymi
Kävin katsomassa. Työkoneet olivat taas metsätöissä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569