Olen ollut sairaana yli vuoden, josta todisteena on lääkärin kirjoittama B-lausunto. Olen ollut työtön tänä aikana. En heti alkuun ymmärtänyt että olin oikeutettu KELA:n myöntämään sairaspäivärahaan. Sain päivärahaa kassasta ja olin tyytyväinen asemaani. Koska sairauteni on kestänyt yli vuoden, voisin ymmärtääkseni hakea työkyvyttömyyseläkettä. Edellyttääkö työkyvyttömyyseläkkeen saaminen että nimenomaan KELA:sta on vuoden verran saanut päivärahaa? Nyt olen saanut KELA:sta päivärahaa kuutisen kuukautta ja "väärin perustein" kassasta 6kk. Kysymykseni kiteytettynä; onko todetun sairauden kesto vaiko KELA:n maksamien sairaspäivien määrä, se "aika/tekijä" joka määrää milloin voin hakea työkyvyttömyys-eläkettä?
Milloin voi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle?
15
4070
Vastaukset
- jfjdfjkdhfjkhf
Kelan maksamien päivien määrä, eli 300. Tästä yleensä kuntoutustuelle, eli määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle ja näitä, kun muutama vuosi takana mahdollisesti toistaiseksi voimassa olevalle työkyvyttömyyseläkkeelle.
Nimimerkille "palpal": Kelan sairauspäiväraha on ensisijainen etuus työkyvyttömyyseläkkeeseen nähden. Ensisijaisuus tarkoittaa sitä, että hakija on ensin noin vuoden ajan oikeutettu sairauspäivärahaan ja työkyvyttömyyseläke voi alkaa vasta tämän jälkeen. Tätä vuoden aikaa kutsutaan ensisijaisuusajaksi (ESA). Kela vahvistaa ESA-ajan, jota tarvitaan työeläkehakemuksen käsittelyssä. Yleensä Kela kehoittaa tekemään eläkehakemuksen, kun päivärahaa on maksettu noin 150 päivää. Työkyvyttömyyseläkkeen maksaminen voi siis
alkaa vasta ensisijaisuusajan päättymisen jälkeen...eli palpal on siis pakotettu lypsämään Kelalta (valtiolta) mahdollisesti usean sadan verran sairaspäivärahapäiviä päästäkseen työkyvyttömyyseläkkeelle!? Mitä jos palpal onkin Roope Ankka joka ei huoli Kelan rahaa vaan pärjää omillaan tämän odotusajan - eikö tällöin ikinä pääse työkyvyttömyyseläkkeelle?
- kelanvedättämä
anderslonnqvist kirjoitti:
..eli palpal on siis pakotettu lypsämään Kelalta (valtiolta) mahdollisesti usean sadan verran sairaspäivärahapäiviä päästäkseen työkyvyttömyyseläkkeelle!? Mitä jos palpal onkin Roope Ankka joka ei huoli Kelan rahaa vaan pärjää omillaan tämän odotusajan - eikö tällöin ikinä pääse työkyvyttömyyseläkkeelle?
Ei se nyt noinkaan mene. Sairauspäivärahaa on haettava Kelalta. Sairauspäivärahan myöntäminen ei ole sekään mikään itsestään selvyys.
Jos lääkäri on kirjoittanut B-lausunnon sekä sairauspäivärahalle ja työkyvyttömyyseläkettä varten, tulee Kela suurella todennäköisyydellä hylkäämään molemmat.
Annan sinulle neuvon. Kun haet sairauspäivärahaa, älä koskaan hae samalla B-lausunnolla työkyvyttömyyseläkettä, sillä Kelalle paljastuu hoitavan lääkärin suunnitelma puoltaa potilaan työkyvyttömyyseläkettä.
Hakemalla ensin VAIN sairauspäivärahaa, sinulla on paremmat mahdollisuudet saada myönteinen päätös.
- dfghjoiuyh
Valitettavasti sinulle ei tulla myöntämään työkyvyttömyyseläkettä. Teoriassa on mahdollista päästä lääkärin b-lausunnon ja 300 yhtämittaisen sairauspäivän jälkeen työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta käytännössä tämä ei onnistu.
Lääkärin b-lausunnolla ei ole muuta virkaa kuin se, että sillä pääsee hakemaan eläkettä. Eläkepäätöstä ei tehdä b-lausunnon perusteella.- dfdkfjdkjf
Kyllä se tehdään B-lausunnon perusteella.
- dfghjhvb
dfdkfjdkjf kirjoitti:
Kyllä se tehdään B-lausunnon perusteella.
Ei muuten tehdä. Eläkepäätöstä ei tee B-lausunnon laatinut lääkäri, vaan työeläkeyhtiön lääkäri, joka ei perustele päätöstään hoitavan lääkärin B-lausunnolla.
- dfkjkdjfkj
dfghjhvb kirjoitti:
Ei muuten tehdä. Eläkepäätöstä ei tee B-lausunnon laatinut lääkäri, vaan työeläkeyhtiön lääkäri, joka ei perustele päätöstään hoitavan lääkärin B-lausunnolla.
Tarkkuutta: se tehdään B-lausunnon perusteella. Haepa ilman.
- thhhgh
dfghjhvb kirjoitti:
Hölöpölö. Kuka on väittänytkään että b lausunnon tehnyt lääkäri päättää?? B lausunto ja haku päälle
- Oikaisija
dfkjkdjfkj kirjoitti:
Tarkkuutta: se tehdään B-lausunnon perusteella. Haepa ilman.
B-lausuntoa tarvitaan, että voi HAKEA eläkettä, mutta edelleenkään b-lausunnon perusteella ei päätöstä tehdä, usko jo!
- 44vuotiaana
Oikaisija kirjoitti:
B-lausuntoa tarvitaan, että voi HAKEA eläkettä, mutta edelleenkään b-lausunnon perusteella ei päätöstä tehdä, usko jo!
Suomenkieli vaikeaa? Päätös tehdään sen perusteella, mitä B-lausunto pitää sisällään. Sillä, mitä mieltä B-lausunnon kirjoittanut lääkäri on potilaasta, on tämän oma asian, ja se mitä vakuutuslääkäri on tästä mieltä on toinen asia. Vakuutuslääkäri katsoo asiaa eri näkökulmasta. Ihmisille ei olisi niin jumalattoman vaikeaa päästä eläkkeelle, jos vähän viitsisivät tehdä taustatyötä; ihan täällä netissä. Täällä vakuutuslääkärit kirjoittavat mitä haluavat B-lausunnoissa nähdä tai niistä lukea. Ja aina voi soittaa vakuutuslääkärille ja kysyä ihan suoraan. Itse olen eläkkeellä ja oli aivan helvetin helppo päästä eläkkeelle. Viikossa tuli eläkepaperit. Ja en edes miellä itseäni kovinkaan sairaaksi, vaan eihän sillä ole merkitystä miten minä minkäkin asian miellän, se on vakuutuslääkärin päätettävissä se asia...
- paskana
Itse olin lääkäreiden, kelan ja työkkärin pompoteltavana 16 vuotta kunnes sain kelalta eläkkeen. Sen sain kolmen eri sairaus diagnoosin perusteella, joten helppolla eläkkeelle ei pääse.
- Taitaa_käydä_niin
Aloittajan tapauksessa että kun kelan ensisijaisuuspäivät on käytetty niin eläkehakemus tulee hylkynä takaisin jolloin joudut takaisin kortistoon ja vuoden päästä olet nollannut kelan päivät ja homma alkaa alusta.
Eli virallisesti tervehdyt vuodeksi jotta saat aloittaa kaiken uudelleen. - StemunBlues
Kyllä kai työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy edellyttää, että sairaus on parantumaton. Vuoden tai kahden masennus tai muut mielenterveysongelmat yms.vaivat, jotka pahdollisesti parantuvat tulevina vuosina eivät tue myönteistä työeläkepäätöstä.
Jos sairastat etenevää ja parantumatonta sairautta tai olet onnettomuuden seurauksena pysyvästi vammautunut, todennäköisyys myönteisestä sairaseläkepäätöksestä kasvaa.
Minulla diagnosoitiin ensisijaisesti etenevä ms-tauti 01/2008. Tähän sairauteen ei tunneta hidastavaa tai parantavaa hoitoa, vaan se johtaa vääjäämättä invalidisoitumiseen. Jatkoin työelämässä vielä 2-3 vuotta, mutta lihasheikkous sekä koordinaatio- ja tasapainohäiriöt pakottivat sairaslomalle, joka jatkui vuoden verran. Sairasloma-ajan päätyttyä minulle myönnettiin määräaikainen sairaseläke ja sittemmin sairaseläke. Opiskelin vielä eläkeyhtiön kuntoutustuella uuden ammatin oppisopimuskoulutuksena,.. Oppisopimuskoulutuksen jälkeen fysiikka oli siinä määrin heikentynyt, ettei työnteko ollut millään mittarilla realistinen vaihtoehto. En muista kuviota, päivämääriä ja lähettämiäni hakemuksia tarkasti, enkä jaksa niitä kaivella esiin.
Neurologi- ja muita lääkärikäyntejä matkan varrelle on mahtunut kymmeniä ja B-lausuntojakin kertyi kymmenkunta. Kohdallani julkinen terveydenhuolto, sairaspäivärahat ja eläkeyhtiö ovat toimineet erittäin hyvin - ts. mitään taisteluita ei ole tarvinut käydä asioiden eteenpäinviemiseksi.
Onnea ja toivotaan, että saat selvyyden sairaseläkekuvioon. - Jhvuhv
Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsevät nykyään käytännössä vain ylipainoiset naiset, psyykkisten syiden vuoksi eli suomeksi ulkonäköpaineiden takia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184631Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4982437Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1422001Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.181909- 811586
- 1461505
- 121186
- 102984
- 124842
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40839