Milloin voi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle?

palpal

Olen ollut sairaana yli vuoden, josta todisteena on lääkärin kirjoittama B-lausunto. Olen ollut työtön tänä aikana. En heti alkuun ymmärtänyt että olin oikeutettu KELA:n myöntämään sairaspäivärahaan. Sain päivärahaa kassasta ja olin tyytyväinen asemaani. Koska sairauteni on kestänyt yli vuoden, voisin ymmärtääkseni hakea työkyvyttömyyseläkettä. Edellyttääkö työkyvyttömyyseläkkeen saaminen että nimenomaan KELA:sta on vuoden verran saanut päivärahaa? Nyt olen saanut KELA:sta päivärahaa kuutisen kuukautta ja "väärin perustein" kassasta 6kk. Kysymykseni kiteytettynä; onko todetun sairauden kesto vaiko KELA:n maksamien sairaspäivien määrä, se "aika/tekijä" joka määrää milloin voin hakea työkyvyttömyys-eläkettä?

15

4070

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jfjdfjkdhfjkhf

Kelan maksamien päivien määrä, eli 300. Tästä yleensä kuntoutustuelle, eli määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle ja näitä, kun muutama vuosi takana mahdollisesti toistaiseksi voimassa olevalle työkyvyttömyyseläkkeelle.

• Nimimerkille "palpal": Kelan sairauspäiväraha on ensisijainen etuus työkyvyttömyyseläkkeeseen nähden. Ensisijaisuus tarkoittaa sitä, että hakija on ensin noin vuoden ajan oikeutettu sairauspäivärahaan ja työkyvyttömyyseläke voi alkaa vasta tämän jälkeen. Tätä vuoden aikaa kutsutaan ensisijaisuusajaksi (ESA). Kela vahvistaa ESA-ajan, jota tarvitaan työeläkehakemuksen käsittelyssä. Yleensä Kela kehoittaa tekemään eläkehakemuksen, kun päivärahaa on maksettu noin 150 päivää. Työkyvyttömyyseläkkeen maksaminen voi siis
      alkaa vasta ensisijaisuusajan päättymisen jälkeen.

• ..eli palpal on siis pakotettu lypsämään Kelalta (valtiolta) mahdollisesti usean sadan verran sairaspäivärahapäiviä päästäkseen työkyvyttömyyseläkkeelle!? Mitä jos palpal onkin Roope Ankka joka ei huoli Kelan rahaa vaan pärjää omillaan tämän odotusajan - eikö tällöin ikinä pääse työkyvyttömyyseläkkeelle?

• kelanvedättämä
        anderslonnqvist kirjoitti:

..eli palpal on siis pakotettu lypsämään Kelalta (valtiolta) mahdollisesti usean sadan verran sairaspäivärahapäiviä päästäkseen työkyvyttömyyseläkkeelle!? Mitä jos palpal onkin Roope Ankka joka ei huoli Kelan rahaa vaan pärjää omillaan tämän odotusajan - eikö tällöin ikinä pääse työkyvyttömyyseläkkeelle?

Ei se nyt noinkaan mene. Sairauspäivärahaa on haettava Kelalta. Sairauspäivärahan myöntäminen ei ole sekään mikään itsestään selvyys.
        Jos lääkäri on kirjoittanut B-lausunnon sekä sairauspäivärahalle ja työkyvyttömyyseläkettä varten, tulee Kela suurella todennäköisyydellä hylkäämään molemmat.

Annan sinulle neuvon. Kun haet sairauspäivärahaa, älä koskaan hae samalla B-lausunnolla työkyvyttömyyseläkettä, sillä Kelalle paljastuu hoitavan lääkärin suunnitelma puoltaa potilaan työkyvyttömyyseläkettä.

Hakemalla ensin VAIN sairauspäivärahaa, sinulla on paremmat mahdollisuudet saada myönteinen päätös.

• dfghjoiuyh

Valitettavasti sinulle ei tulla myöntämään työkyvyttömyyseläkettä. Teoriassa on mahdollista päästä lääkärin b-lausunnon ja 300 yhtämittaisen sairauspäivän jälkeen työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta käytännössä tämä ei onnistu.

Lääkärin b-lausunnolla ei ole muuta virkaa kuin se, että sillä pääsee hakemaan eläkettä. Eläkepäätöstä ei tehdä b-lausunnon perusteella.

• dfdkfjdkjf

Kyllä se tehdään B-lausunnon perusteella.

• dfghjhvb
        dfdkfjdkjf kirjoitti:

Kyllä se tehdään B-lausunnon perusteella.

Ei muuten tehdä. Eläkepäätöstä ei tee B-lausunnon laatinut lääkäri, vaan työeläkeyhtiön lääkäri, joka ei perustele päätöstään hoitavan lääkärin B-lausunnolla.

• dfkjkdjfkj
        dfghjhvb kirjoitti:

Ei muuten tehdä. Eläkepäätöstä ei tee B-lausunnon laatinut lääkäri, vaan työeläkeyhtiön lääkäri, joka ei perustele päätöstään hoitavan lääkärin B-lausunnolla.

Tarkkuutta: se tehdään B-lausunnon perusteella. Haepa ilman.

• thhhgh
        dfghjhvb kirjoitti:

Hölöpölö. Kuka on väittänytkään että b lausunnon tehnyt lääkäri päättää?? B lausunto ja haku päälle

• Oikaisija
        dfkjkdjfkj kirjoitti:

Tarkkuutta: se tehdään B-lausunnon perusteella. Haepa ilman.

B-lausuntoa tarvitaan, että voi HAKEA eläkettä, mutta edelleenkään b-lausunnon perusteella ei päätöstä tehdä, usko jo!

• 44vuotiaana
        Oikaisija kirjoitti:

B-lausuntoa tarvitaan, että voi HAKEA eläkettä, mutta edelleenkään b-lausunnon perusteella ei päätöstä tehdä, usko jo!

Suomenkieli vaikeaa? Päätös tehdään sen perusteella, mitä B-lausunto pitää sisällään. Sillä, mitä mieltä B-lausunnon kirjoittanut lääkäri on potilaasta, on tämän oma asian, ja se mitä vakuutuslääkäri on tästä mieltä on toinen asia. Vakuutuslääkäri katsoo asiaa eri näkökulmasta. Ihmisille ei olisi niin jumalattoman vaikeaa päästä eläkkeelle, jos vähän viitsisivät tehdä taustatyötä; ihan täällä netissä. Täällä vakuutuslääkärit kirjoittavat mitä haluavat B-lausunnoissa nähdä tai niistä lukea. Ja aina voi soittaa vakuutuslääkärille ja kysyä ihan suoraan. Itse olen eläkkeellä ja oli aivan helvetin helppo päästä eläkkeelle. Viikossa tuli eläkepaperit. Ja en edes miellä itseäni kovinkaan sairaaksi, vaan eihän sillä ole merkitystä miten minä minkäkin asian miellän, se on vakuutuslääkärin päätettävissä se asia...

• paskana

Itse olin lääkäreiden, kelan ja työkkärin pompoteltavana 16 vuotta kunnes sain kelalta eläkkeen. Sen sain kolmen eri sairaus diagnoosin perusteella, joten helppolla eläkkeelle ei pääse.

• Taitaa_käydä_niin

Aloittajan tapauksessa että kun kelan ensisijaisuuspäivät on käytetty niin eläkehakemus tulee hylkynä takaisin jolloin joudut takaisin kortistoon ja vuoden päästä olet nollannut kelan päivät ja homma alkaa alusta.

Eli virallisesti tervehdyt vuodeksi jotta saat aloittaa kaiken uudelleen.

• StemunBlues

Kyllä kai työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy edellyttää, että sairaus on parantumaton. Vuoden tai kahden masennus tai muut mielenterveysongelmat yms.vaivat, jotka pahdollisesti parantuvat tulevina vuosina eivät tue myönteistä työeläkepäätöstä.

Jos sairastat etenevää ja parantumatonta sairautta tai olet onnettomuuden seurauksena pysyvästi vammautunut, todennäköisyys myönteisestä sairaseläkepäätöksestä kasvaa.

Minulla diagnosoitiin ensisijaisesti etenevä ms-tauti 01/2008. Tähän sairauteen ei tunneta hidastavaa tai parantavaa hoitoa, vaan se johtaa vääjäämättä invalidisoitumiseen. Jatkoin työelämässä vielä 2-3 vuotta, mutta lihasheikkous sekä koordinaatio- ja tasapainohäiriöt pakottivat sairaslomalle, joka jatkui vuoden verran. Sairasloma-ajan päätyttyä minulle myönnettiin määräaikainen sairaseläke ja sittemmin sairaseläke. Opiskelin vielä eläkeyhtiön kuntoutustuella uuden ammatin oppisopimuskoulutuksena,.. Oppisopimuskoulutuksen jälkeen fysiikka oli siinä määrin heikentynyt, ettei työnteko ollut millään mittarilla realistinen vaihtoehto. En muista kuviota, päivämääriä ja lähettämiäni hakemuksia tarkasti, enkä jaksa niitä kaivella esiin.

Neurologi- ja muita lääkärikäyntejä matkan varrelle on mahtunut kymmeniä ja B-lausuntojakin kertyi kymmenkunta. Kohdallani julkinen terveydenhuolto, sairaspäivärahat ja eläkeyhtiö ovat toimineet erittäin hyvin - ts. mitään taisteluita ei ole tarvinut käydä asioiden eteenpäinviemiseksi.

Onnea ja toivotaan, että saat selvyyden sairaseläkekuvioon.

• Jhvuhv

Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsevät nykyään käytännössä vain ylipainoiset naiset, psyykkisten syiden vuoksi eli suomeksi ulkonäköpaineiden takia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4631
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      498
      2437
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      2001
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      1909
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      81
      1586
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1505
    7. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      12
      1186
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      102
      984
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      124
      842
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      839
    Aihe