ADHD ja parisuhde

ADHD_lapsen_äiti

Lapsellani on ADHD ja hyvin heikko impulssikontrolli. Kehitystä parempaan on kokonaisuudessaan kuitenkin tapahtunut iän myötä. Nukkumaan hänet saa nykyisin jotenkin ihmisten aikaan, tosin useimmiten vain melatoniinin avulla. Vielä hän kuitenkin saa aivan järjen vastaisia raivareita, jos tunteet ottavat hänestä vallan. Hän on hyvin omaehtoinen myös. Mieheni ei kyennyt pitämään hänestä, ei kestänyt raivareita ja jätti minut varmasti suureksi osaksi tämän takia. Kamppailen monen kielteisin tunteen kanssa yksin jäätyäni. Tunnen katkeruutta miehelleni, että hän ei kyennyt rakastamaan eikä kestänyt. Tunnen katkeruutta lapsen sairaudelle ja oireilulle. Olen katkera itselleni, että en synnytyssairaalassa kyennyt vaatimaan nopeammin keisarinleikkausta, vaan lapsen tilanne meni hapenpuutteeseen ja hän syntyi velttona. Välillä tuntuu, että elämäni on ihan romuna ADHD:n vuoksi. Silti on jatkettava ja jaksettava. Mutta minäkin olen ihminen, ja kaipaan rakkautta, onnellista parisuhdetta ja elämänkumppania. Mutta mieheni sanoi minulle toistuvasti, että ei yksikään mies tule jaksamaan eikä kestämään.

1

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täällläkanssa

      Moi! Mulla myös muksu jolla erittäin heikko impulssikontrolli. Sen lisäksi diagnosoitu myös tunne-elämän kypsymättömyys. Adht:ta ei ole, jonkin sortin keskittymishäiriö lievänä kuitenkin. Ymmärrän täysin mitä koet, mun lapsella nää tunnehäiriöt ja heikko impulssikontrolli saavat aikaan jotain niin järjetöntä, että heikompia hirvittää. Jos lapsi pettyy, niin pettymys on potenssiin tuhat ja paskimmassa tapauksessa siitä seuraa myös väkivaltaisia purkauksia. Välillä mustakin tuntuu että ei jumalauta tän äitiyden pitänyt tälläistä olla. Muksuni on ollut todella haastava aina. Nukkuminen on ollut aina yhtä helvettiä, ja ensimmäinen kokonainen yö oli muksun ollessa 3v. Nykyään nukkuminen sujuu kyllä, mutta se nukahtaminen, se on edelleen haastavaa. Muksuni on jo koulussa, siellä sattuu ja tapahtuu aika useinkin. Olen sanonut suoraan koululle että jos ette pärjää, niin laittakaa muksu erikoisluokalle. Tätä ei kuitenkaan tehdä koska muksu on myös älykäs joten oppimisvaikeuksia ei ole. Muksun kanssa pärjää kyllä, mutta haastavaa se on. Tilanteita täytyy yrittää ennakoida, ja kestää sitten nämä helvetinmoiset purkaukset. Muksu on kaikesta huolimatta (jos näin saa sanoa) erittäin rakas ja yritänkin saada taottua hänen päähänsä että hän on tärkeä ja rakas. Itsetunto-ongelmia myös riittää ja hän kokee ettei hän ole hyvä missään. Vaikka onkin erittäin lahjakas monessa eri asiassa mm. urheilussa. Kyllästynyt ja niin helvetin tympääntynyt aina selittelemään että tää muksu nyt vaan on tämmönen, ei se toisten kiusaksi huonosti käyttäydy. Mutta elämä on elämää, ja mulle muksu on tärkeä ja hitosti onnellinen siitä että on terve, ihana ja muutenkin täydellinen muksu.

      Mutta se miksi halusin vastata sulle (yleensä en kirjoita tänne), on se että älä luovu toivosta. Minullakin on parisuhde, ei muksun isän kanssa, mutta pitempi sellainen kuitenkin. Aluksi mies oli kauhuissaan, mutta nyt hänkin välittää muksusta, ja yhdessä perheenä selvitään päivästä toiseen ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1831
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1749
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1662
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe