Miten on, jos lentokoneeseen viedään 800kiloa painava tanko ja se pistetään roikkumaan vetypalloilla ja tanko kiinnitetään vapaasti kulkevaan kelkkaan joka kulkee kiskoilla koneen pituussuunnassa. Kiskoissa on järjestelmä, ette kiskot pitää tangon hallitusti vaikka palloja olisi liikaakin.
1. Miten käy lentokoneen lentoon lähdössä ja nousussa jos verrataan että kone on tyhjä tangosta ja palloista, kelkka kiskoineen on siellä valmiina tai siellä on juuri ja juuri leijuva tanko.
2.Miten kelkka käyttäytyy jos palloja on liian vähän, että tanko lepää kiskoilla kunnolla. ja kone kiihdyttää,
3.Entäs leijuvalla tangolla (Ei paina mutta ei nousekkaan)
4.Miten tanko käyttäytyy kelkkoineen jos palloja tulee epähuomiossa liikaa.
Tanko vedyllä painottomaksi ja lentokoneeseen.
13
59
Vastaukset
- Huutiukko
Entäpä jos särjellä olisi jalat?Olisiko se hiiri?Montako enkeliä mahtuu tanssimaan nuppineulan päässä?Onko etupuoli parempi kuin takapuoli?Mikä se on se välikäsi?
- nimimerkki.toinen
Höpsis.
Tärkeää on se, montako naulaa sopii enkelin päähän.
- pjghogojhgo
1. Tangon massa alkaa vaikuttaa lentokoneeseen, kun se pääsee kiskon päähän. Massan hitauden takia tanko tietenkin liikkuu lentokoneen suhteen taaksepäin ja vetää kelkan perässään.
2. Ei juuri poikkea kohdasta 1. , kuten eivät suuremmin poikkea 3 ja 4:kään. Massa on se, joka ratkaisee kiidyttäessä.Jokseenkin näin, joskin on tietysti otettava huomioon koneen kiihtyvyyteen vaikuttavana tekijänä täysienvetypallojen koneen kokonaismassaa pienentävä vaikutus.
- NäinköhänOn
Duoda duoda, sanoi Nikke Pärmi. Ei kai se hidas massa siitä mihinkään vähene, vaikka sitä kellutettaisiin? Tulikohan nyt pieni ajatusvirhe? Kone saattaa kyllä nousta kevyemmin, mutta massan hitasu säilyy.
NäinköhänOn kirjoitti:
Duoda duoda, sanoi Nikke Pärmi. Ei kai se hidas massa siitä mihinkään vähene, vaikka sitä kellutettaisiin? Tulikohan nyt pieni ajatusvirhe? Kone saattaa kyllä nousta kevyemmin, mutta massan hitasu säilyy.
Tuota lentokoneen tapauksessa pohtiessa tosiaan kannattaa istahtaa miettimään. ;)
Mitäpä jos nostettaisiin vetypalloilla kalaverkkoja taivaalle? Mahtaisi lentokoneita tippua komeasti.
Oho En olisi Kollimaattorilta odottanut "virhettä" sen verran pidän kollimaattori todella hyvänä ratkomaan tätä ongelmaa.
Vastauksia joita en tosin ihn kaikkia tiedä.
1. Mutta tangon paino on suunnilleen se minka lentokoneellinen vety palloja kannatteleisin, Ilma massa koneessa korvataan siis tangolla ja palloilla. Koneen paino vaa'alla ei muutu mihinkään. eikä mylskään kiihdytettäessä koska ilmamassa (paino) koneen sisällä on korvautunut tangolla ja vedyllä.
2. Koneen kiihdytettäessä tanko painuu taaksepäin kun pallojen noste ei kerran riitä.
3. Pallot kumoavat eteenpäin kallistuessaa tangon taaksepäin pyrkivän komponentin täysin.
4. Pallot vetävät tankoa koneen etuosaan kuten vetypallokin narun nokassa tekee kiihdytettävässä autossa.
Huomaa että on vaikeaa hahmottaa koneen sisällä olevan ilman painon ja vaikutuksen kiihdytettäessä. Iso ilmapalloa toiseen heitettäessä huomaa myös sen että siinä tulee massaa mukana, myös pallon takana toinen mokoma.Ilmeisesti kehittelit kysymyksesi tuosta heliumpallon käyttäytymisestä kiihtyvyys suuntaa vasten.
Syy ilmiöön on kaiketi siinä että ilmamassan kiihdytys aiheuttaa siihen epätasaisen vaakasuuntaisen painejakautuman koska että ilma on kokoon puristuvaa ja kevyemmät pallot pyrkisivät Archimeden mukaan vastakkaiseen suuntaan.
1. Jos koko koneen ilmatila on korvattu vetypalloilla ja tangolla , tätä ilmanpaineen muutosta ei tapahdu ja pallot sekä tanko käyttäytyvät kuten mikä tahansa (hidas) massa ja siirtyvät kiihdytyksessä taaksepäin.
Muihin kohtiin uskallan olettaa että vaikka pallojen noste normaalitiheyksisessä (huh) ilmassa on sama kuin tangon paino, niin ilman tiheyden vaakasuuntainen muutos ei synnytä samaa 'vaakanostetta' kuin tangon kiihtyvyys edellyttäisi, joten tilanne tangon liikkeen suhteen olisi sama kaikissa tapauksissa.- airfoiljokaeikirj
e.d.k Se ilmamäärä ei muutu onko kone liikkeessä tai paikallaan, jos noste riittää paikallaan yhden G vaikutuksessa riittä se 1,1 tai 0,9G voimissa.
Soppaa sekoittaakseni laiva kelluu koska se syrjäyttää tilavuutensa verran vettä, se on helpompi noin mieltää kuin että paine kannattaa laivaa. Silti valtamerilaivan saa kellumaan 10l saippuavettä jos on sopiva muotti johon laiva istuu ja laivan kyljet ja muotti ei anna perään. Kaadat vain Saippuavettä muotin ja laivan rungon väliin että saippua vesiraja nousee normivesirajalle. silloin laiva lisätessä vain vettä alkaa seurata sitä vesirajan tasoa. Saippuavesi siksi että adheesio sotkee puhtaalla vedellä kokeen, niin pieni rako on.. Mutta se 10l riittää edelleen vaikka olisi 1,1G tai 0,9G
- nimimerkki.toinen
Teräksessä vety aiheuttaa haurautta. Tanko hajoaa tuhannen pillun päreiksi kun lentokone nousee ilmaan.
- vaiteliaskolmasmies
Pääsitpä sanomaan miehekkäästi 1000 pi--n.
Olisit voinut sanoa 1000000 pi--pe--ky--im--ho--hu--ku--pa--sp--n.
Olisiko vastaus siellä muovilla ja jeesus-teipillä tiivistetyn foliohatun sisällä, jonne ei takuulla kantaudu ylimääräisiä ärsykkeitä täältä oikeasta maailmasta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 202712
Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää
Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos1842513Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa
Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢1391414Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista
Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah2431234- 1051137
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs37960Olet ollut aika törkeä minua kohtaan
Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta46947Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin
maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises32864- 132820
- 43764