ystävä salasi sairautensa

säikähdin

Vasta hiljattain havahduin, kun tuttuni maniavaihe alkoi.
Hän syö truxal-nimistä lääkettä. Onko kokemusta siitä. Kauanko mania kestää, onko olemassa joku sykli, että menee tietty aika ennenkuin mania jakso keskimäärin uusii. Tässä tapauksessa fyysinen tapaturma ilmeisesti laukaisi. Kun ystävä niin haukkuu, loogista olisi että hän haluaisi katkaista välit. Mutta tämä takertuu vain enemmän.

1

167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdkjghk

Truxal ei kyllä ole kovinkaan pätevä lääke juuri tähän vaivaan monoterapiana. Maniavaiheeet ja niiden kesto ovat hyvin yksilöllisiä. Joillakin kestää pidempään joillakin vaihtelee manian ja depression välillä kiihkeästi ja nopeasyklisesti.
      Mania pitäisi saada heti katkaistua. On hyvä jos merkit tunnistaa hyvissä ajoin ja hoitava taho voi esim.ohjata sairaalaan tms.
      Hyvä jos hänellä on tuollainen ystävä mitä sinä olet. Jos hän yhtään kuuntelee sinua niin yritä saada häntä hoitoon jotta maaninen tila saataisiin hetimmiten asettumaan. Kysyt häneltä mikä on hoitava taho(mtt tms.) ja yrität saada häntä sinne. Jos ei suostu niin ota hoitavaan tahjoon yhteyttä ja kerro tilanteesta. Mania voi kehittyä hengenvaaralliseksi tilaksi, se siis ei todellakaan ole aina hienon euforista ja ihanaa.
      Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      174
      10772
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      78
      5455
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5032
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      4192
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      3992
    6. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      36
      3863
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3668
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3343
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      47
      3299
    10. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      75
      3213
    Aihe