Hei
Tuli mieleen ajatus kun olen tutustunut rottiin. En siis tiedä vielä paljoakaan rotista mutta ajattelin, josko täältä löytyisi selvyys mieltäni askarruttavaan kysymykseen.
Onko kesyrotta ja villirotta sama asia? Millaisia eroja näissä on? Eikö kesyrotta ole ollut jos pitkään ihmisten lemmikkinä ja mahdollisesti eroavaisuuksia kun on erilaisia värejä yms. Vai voisiko villirotasta edes teoriassa saada kesyä? En kyllä tiedä miksi kukaan sellaiseen lähtisi mutta edes teoriassa :D
Olen ymmärtänyt että rottaa voisi kouluttaa suhteellisen helposti jos vain tietää mitä haluaa kouluttaa. Oletteko kouluttaneet rottianne vai onko rotat pääosin vain seurarottina?
Ystävällisin terveisin, Rotaton
Kesyrotta ja "villirotta"
1
627
Vastaukset
- Sedä
Kesyrotta ja villi isorotta on samaa lajia, mutta käyttäytymiseltään hyvin erilaisia. Villit rotat on jo nuorena paljon aggressiivisempia eikä ne välitä ihmisen seurasta, eli niistä ei saa samalla tavalla kesyä kuin satoja vuosia jalostetusta kesyrotasta. Joskus villirotta on päässyt astumaan kesyrottanaaraan vahingossa, ja tuloksena on poikasia joista ei oikein saa lemmikkinä pärjääviä, vaikka toinen vanhempi onkin kesy. Kesyrotalta puolestaan puuttuu luonnossa pärjäämiseen tarvittavia vaistoja ja se on liian luottavainen ja peloton. Villirotta esimerkiksi puree herkästi puolustautuakseen, kesyrotta ei oikeastaan koskaan vaikka sille tekisikin ikäviä toimenpiteitä.
Rotan kokemukset ihmisistä vaikuttaa tietysti myös paljon. Samoin on myös epämääräisesti kasvatettu kesyrotta voi olla saanut villin luonteen ja epätoivottuja taipumuksia.
Kesyrotan ja villirotan eroa voi ihan perustellusti verrata koiraan ja suteen, tai kesykissaan ja eurooppalaiseen metsäkissaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit1116916KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3886577Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei653317Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521282869Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1082460Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään351940- 1251834
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro211697Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1821367- 741257