Hei
Tuli mieleen ajatus kun olen tutustunut rottiin. En siis tiedä vielä paljoakaan rotista mutta ajattelin, josko täältä löytyisi selvyys mieltäni askarruttavaan kysymykseen.
Onko kesyrotta ja villirotta sama asia? Millaisia eroja näissä on? Eikö kesyrotta ole ollut jos pitkään ihmisten lemmikkinä ja mahdollisesti  eroavaisuuksia kun on erilaisia värejä yms.  Vai voisiko villirotasta edes teoriassa saada kesyä? En kyllä tiedä miksi kukaan sellaiseen lähtisi mutta edes teoriassa :D
Olen ymmärtänyt että rottaa voisi kouluttaa suhteellisen helposti jos vain tietää mitä haluaa kouluttaa. Oletteko kouluttaneet rottianne vai onko rotat pääosin vain seurarottina? 
Ystävällisin terveisin, Rotaton
Kesyrotta ja "villirotta"
1
568
Vastaukset
- SedäKesyrotta ja villi isorotta on samaa lajia, mutta käyttäytymiseltään hyvin erilaisia. Villit rotat on jo nuorena paljon aggressiivisempia eikä ne välitä ihmisen seurasta, eli niistä ei saa samalla tavalla kesyä kuin satoja vuosia jalostetusta kesyrotasta. Joskus villirotta on päässyt astumaan kesyrottanaaraan vahingossa, ja tuloksena on poikasia joista ei oikein saa lemmikkinä pärjääviä, vaikka toinen vanhempi onkin kesy. Kesyrotalta puolestaan puuttuu luonnossa pärjäämiseen tarvittavia vaistoja ja se on liian luottavainen ja peloton. Villirotta esimerkiksi puree herkästi puolustautuakseen, kesyrotta ei oikeastaan koskaan vaikka sille tekisikin ikäviä toimenpiteitä. 
 Rotan kokemukset ihmisistä vaikuttaa tietysti myös paljon. Samoin on myös epämääräisesti kasvatettu kesyrotta voi olla saanut villin luonteen ja epätoivottuja taipumuksia.
 Kesyrotan ja villirotan eroa voi ihan perustellusti verrata koiraan ja suteen, tai kesykissaan ja eurooppalaiseen metsäkissaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset424905
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut183646
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti693443
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1012798
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral862670
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k302620
- Anteeksi TAamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa161683
- En mä tahallani ole näin hankala.Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161536
- Harmittaako mies, että yhteys katkesi?Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?2011428
- 1521311