Hei
Tuli mieleen ajatus kun olen tutustunut rottiin. En siis tiedä vielä paljoakaan rotista mutta ajattelin, josko täältä löytyisi selvyys mieltäni askarruttavaan kysymykseen.
Onko kesyrotta ja villirotta sama asia? Millaisia eroja näissä on? Eikö kesyrotta ole ollut jos pitkään ihmisten lemmikkinä ja mahdollisesti eroavaisuuksia kun on erilaisia värejä yms. Vai voisiko villirotasta edes teoriassa saada kesyä? En kyllä tiedä miksi kukaan sellaiseen lähtisi mutta edes teoriassa :D
Olen ymmärtänyt että rottaa voisi kouluttaa suhteellisen helposti jos vain tietää mitä haluaa kouluttaa. Oletteko kouluttaneet rottianne vai onko rotat pääosin vain seurarottina?
Ystävällisin terveisin, Rotaton
Kesyrotta ja "villirotta"
1
471
Vastaukset
- Sedä
Kesyrotta ja villi isorotta on samaa lajia, mutta käyttäytymiseltään hyvin erilaisia. Villit rotat on jo nuorena paljon aggressiivisempia eikä ne välitä ihmisen seurasta, eli niistä ei saa samalla tavalla kesyä kuin satoja vuosia jalostetusta kesyrotasta. Joskus villirotta on päässyt astumaan kesyrottanaaraan vahingossa, ja tuloksena on poikasia joista ei oikein saa lemmikkinä pärjääviä, vaikka toinen vanhempi onkin kesy. Kesyrotalta puolestaan puuttuu luonnossa pärjäämiseen tarvittavia vaistoja ja se on liian luottavainen ja peloton. Villirotta esimerkiksi puree herkästi puolustautuakseen, kesyrotta ei oikeastaan koskaan vaikka sille tekisikin ikäviä toimenpiteitä.
Rotan kokemukset ihmisistä vaikuttaa tietysti myös paljon. Samoin on myös epämääräisesti kasvatettu kesyrotta voi olla saanut villin luonteen ja epätoivottuja taipumuksia.
Kesyrotan ja villirotan eroa voi ihan perustellusti verrata koiraan ja suteen, tai kesykissaan ja eurooppalaiseen metsäkissaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1172294- 1301835
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631216Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K961168En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k721060Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik311050Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.431013Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉77975HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio23955Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse56932