Miten kieltäydyn lainaamasta rahaa kaverille ?

TippaDaa

Olen muutaman kerran lainannut hyvälle kaverille rahaa, jotta hän selviäisi tukalasta tilanteesta. Toistaiseksi ei ole maksanut takaisin entisiä ja tarvitsee nyt taas pari tonnia. Minun on tosi vaikea kieltäytyä lainaamasta, vaikka en haluaisi enää lainata. Olemme tunteneet vuosia ja tosi hyviä ystäviä ja hän on luvannut maksaa takaisin monesti, kunhan saan omaisuuttansa myytyä. Minä pärjään vaikka lainaisinkin taas, mutta en haluaisi enää lainata lisää. Miten voisin kieltäytyä ilman että välimme menevät ? Tiedän olevani liian kiltti ja hyväntahtoinen enkä tarpeeksi jämäkkä, mutta ...

13

1362

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksheppa

osta siltä omaisuutta, tai ota pantiksi . Eikö se olisi kaikille helpoin ratkaisu.

• moneymoney

Olet ilmeisesti lainannut jo aika paljon rahaa ja nyt ystäväsi tarvitsisi taas pari tonnia lisää. Sanot suoraan miten asiat on että et lainaa enempää etenkin kun entisetkin lainat on maksamatta. Jos ystävyys tähän kaatuu niin sitten olkoon niin. Raha ja ystävyys ovat yleensä hankala yhtälö.

• ystävät_ja_parasiitit

Ystävyys ja rahan kuppaaminen eivät sovi yhteen.
      Tosiaankin, osta ystäväsi omaisuutta, jos hanellä jotakin sinua kiinnostavaa on.
      Mutta kyllä se on niin, että ystävä joka on koko ajan kinuamassa sinulta rahaa, ei ole ystävä, vaan parasiitti.

• Mitentämäonvaikeeta

Eihän rahaa tarvitse olla vapaana, on menossa johonkin maksuun, vaikka 3 kk päähän, pitää säästää.

Vaikkapa rahasto-osuuksien maksuun.

• Jos totuus (et halua lainata), on liian vaikeaa sanoa, valehtele...

Sano, että lainasit vaikka jollekin sukulaiselle juuri kaikki liikenevät varat, että nyt et pysty.

Onko teillä muuten kirjallinen paperi entisistä veloista?
      Jos ei ole, ja taas jossain vaiheessa kysyy lainaa (ihan varmasti kysyy...), niin sano, että nyt pitää kyllä laittaa jo velat paperille, että muuten unohdat ne. (Pieni valkoinen valhe taasen, että saat mustaa valkoiselle.)
      Summat paperille ja nimet alle.
      Ja sovitte samalla maksuaikataulusta, jos mahdollista...

• jenniina111111

Tämöä on hyvä, jos et pysty totuutta sanomaan. Voit vaikka vaan sanoa, että sinulla ei nyt ole ylimääräistä. Ei kai hän sinun tiliotteistasi tunne? Jos tietää, että sinulla on ylimääräistä, niin valkoinen valhe on hyvä, kuten yllä oleva keksi, tai sano, että säästät jotakin tiettyä asiaa (keksi itse) varten.

• Omistarahoistapäätänminä

Mitähän jos sanoisit, että puhutaan uudesta lainasta vasta sen jälkeen, kun hän on maksanut entiset takaisin. Jos hän ei halua ymmärtää sitä, niin ystävyytenne on aika löyhissä kantimissa. Sinua käytetään hyväksi kuten minua aikoinaan. Olin kiltti, ymmärtäväinen ja mukautuva, mutta sitten mietin, että miksi minun pitäisi miellyttää (ja mielistellä) näitä petkuja. Maksoin oppirahat ja lopetin kerralla muille lainaamisen. Ei ne rahat minullekaan säästämättä olleet tulleet. Suomeksi sanottuna silmäni avautuivat ja otin oman paikkani elämässä.

• loiseläin

Tunnistan itseni näistä parasiiteistä. Joka kuukausi olen kinuamassa lainaksi rahaa kun omat ei riitä eikä puolison. Vaikka pitäisi riittää koska meidän nettotulot kahdelle ihmiselle ovat kuussa 4200 euroa.
      Minulla on ongelma pelaaminen. En ole hakenut apua. Välillä olen voittanut ja maksellut voitoilla velkoja. Kaverit ihmettelee miten mun rahat ei riitä vaikka nostan parempaa palkkaa kuin he. Nyt järkytyin kun laskin että pelaan satoja euroja kuussa. Sitten vippaan "oisko sulla lainata mulle 50-100 e ..." aina samoilta kavereilta ja joka kuukausi. Nyt päätin että en lainaa koska velkaakin jo kavereille satoja euroja, mikään ei riitä. Tosin kyllä itsekin autan kavereitani pulassa jos vain rahaa on. Tekisi mieli sanoa kavereille että älkää lainatko mulle. Että mulla on ongelma johon tarvin apua mutta en osaa hakea. Miehelleni kerroin ja hän vain naureskelee että hehe..taasko meet pelaamaan. Yhtään ei välitä.Pyysin että ottaisi mun pankkikortin haltuun mutta ei ottanut. No..jotenkin tässä täytyy ryhdistäytyä.

• vippailtuon

Jos hän niin hyvä kaveri on, voinet sanoa ettet tahdo vipata. Onhan se vaikea kieltäytyä, koettu on.
      Tuttu henkilö puhui aina tästä, ettei koskaan polta siltoja takanaan, koska tyhmää se olisikin. Vain vaikea toteuttaa käytännössä, koska siihen tarvitaan kaksi.

• takkuinenorava

Mulla oli pikkuserkku aikanaan eräässä jutussa edustajana ja möi palveluita sit myös sukulaisille ja teki sen ihanhyvin. Sitten tuli asiaa tähän yritykseen paikallisesti ja kerroin sille rouvalle, sen miten olen ostanut tämän asian.... Tehtiin pieniä muutoksia minun kansiooni ja se Rouva sit sanoi, että pidetään bisnes ja sukulaiset erillään... Kerroin tämän asian sit myös pikkuserkulle, niin se sano, että toi on totta...

Tämä sama on myös rahanlainaamisessa, kaverit ja sukulaiset ei lainaa rahaa toisilleen, sitä varten on muut paikat. Nykyää on niin paljon ollut tästä rahaongelmista asiaa, että pitäs mennä jo jakeluun.

• Anonyymi

"Tämä sama on myös rahanlainaamisessa, kaverit ja sukulaiset ei lainaa rahaa toisilleen, sitä varten on muut paikat. "

Kommentti: Missä ovat muut paikat? tottakai kavereilta tai sukulaisilta voi pyytää lainaa, kunhan maksaa takaisin. Mitäpä jos elämäntilanne on väliaikaisesti sellainen, että on liian pienet tulot lainan saamiseen?? esim. eläke. Itse autan tottakai, jos sukulainen tai kaveri pyytäisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Tämä sama on myös rahanlainaamisessa, kaverit ja sukulaiset ei lainaa rahaa toisilleen, sitä varten on muut paikat. "

Kommentti: Missä ovat muut paikat? tottakai kavereilta tai sukulaisilta voi pyytää lainaa, kunhan maksaa takaisin. Mitäpä jos elämäntilanne on väliaikaisesti sellainen, että on liian pienet tulot lainan saamiseen?? esim. eläke. Itse autan tottakai, jos sukulainen tai kaveri pyytäisi.

Lähtökohtaisesti sitä lainaa ei edes aiota maksaa takaisin, jos se lainataan ystävältä/sukulaiselta. Ainakaan maksukykyä tähän ei ole. Sitten jonkun vuoden pommituksen jälkeen maksetaan ehkö prosentti velasta ja suututaan. Ei pienituloiselle tule sellaista tilannetta, että lainaa tarvitaan. Lainaa ei voi ottaa jos ei ole tuloja. Laina ei ole tuloa eikä muutu tuloksi.

• Anonyymi

Ei lainattu raha helpota huonossa asemassa olevan tilannetta vaan pahentaa sitä. Eikä siitä ole lainaajallekkaan kuin ongelmia.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      39
      2155
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      202
      1774
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      98
      1455
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      142
      1245
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1167
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      135
      1072
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1038
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      970
    9. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70