Reikä volvon välijäähdyttimessä

Volvoko

Hei! Mulla volvo D3 130 v.2007 välijäähdyttimessä 2mm reikä. Tietääkö kukaan miksi? Voiko vinkuva ääni tulla siitä .Voisko sen ehkä tukkia?

26

2177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikkaleikka

      Väännä siihen reikään vaikka M3 kierteet ja ruuvaa ruuvi siihen. varmaan viheltää, siis jos reikä on ilmapuolella.

    • Juoruilee

      En tiedä juuri tuosta koneesta, mutta kyseessä voi olla juorureikä eli pieni reikä, josta vesi valuu ulos. Reiän tarkoituksena on ilmaista, että järjestelmässä on vuoto. Siitä nimi juorureikä.

      Ei kannata tukkia.

    • Arvailua_vain

      Käytön kannalta siinä ei pitäisi olla mitään reikiä auki.
      Reiän olemassaoloa voi selittää se että siitä lasketaan tiivistynyt vesi talviseisonnan ajaksi tai tyhjennetään kertyneen öljysakan liuotusneste pesun jälkeen tai muu ei-käyttöön liittyvä syy.

      • TietoaAinoastaan

        Tarkoitatko, että Volvolla ei ole juorureikää välijäähdyttimen vuodolle?

        Olisi aika ihmeellistä, mutta nimimerkkisi kertoo paljon.


      • Kyllä_vaan
        TietoaAinoastaan kirjoitti:

        Tarkoitatko, että Volvolla ei ole juorureikää välijäähdyttimen vuodolle?

        Olisi aika ihmeellistä, mutta nimimerkkisi kertoo paljon.

        Kuvitteletko että Volvolla olisi välijäähdyttimessä reikä, josta se puhaltaisi koko ajan turbolle johdetut kampikammion öljyhöyryt- , turbosta vuotaneet öljymoskat ja jäähdytyksessä tiivistunyt vesi, paineella pitkin moottoritilaa ?

        Nimimerkkisi vaikuttaa pilalta.


      • Toinen-arvailija
        TietoaAinoastaan kirjoitti:

        Tarkoitatko, että Volvolla ei ole juorureikää välijäähdyttimen vuodolle?

        Olisi aika ihmeellistä, mutta nimimerkkisi kertoo paljon.

        Tällaista tavaraa pitää sisällään välijäähdytin jos sitä ei puhdisteta.
        Tietenkin, kuten täällä joku viisas esitti, pysyyhän se puhtaampana jos tuo moska puhalletaan koko ajan reiästä paineella pitkin moottoritilaa.

        https://www.youtube.com/watch?v=kbjUxiEprBA


      • SäOletLuttana
        Kyllä_vaan kirjoitti:

        Kuvitteletko että Volvolla olisi välijäähdyttimessä reikä, josta se puhaltaisi koko ajan turbolle johdetut kampikammion öljyhöyryt- , turbosta vuotaneet öljymoskat ja jäähdytyksessä tiivistunyt vesi, paineella pitkin moottoritilaa ?

        Nimimerkkisi vaikuttaa pilalta.

        Muuten vaikutat fiksulta, mutta jos luet aloituksen tarkkaan, niin huomaat, että välijäähdyttäjässä on reikä. Sille reiälle, jonka olemassaoloa nyt epäilet, olet itsekin ollut keksimässä syitä.

        Onko hiukan skitsofreninen olo :D

        Uskallan väittää, että reiästä ei tule mitään ulos koska juorureiät laitetaan tiivisteiden väliin.


    • d5biesel

      Kannesa oli kans juorureikä ku tuputti käydesä

      • Älä_tuki_sitä

        Sen tarkoituksena on ilmaista, että järjestelmässä on vuoto. Siitä nimi juorureikä


    • Volvoko

      Kyllä sieltä tosiaan puhaltaa aika lujaa .Coolerissa oli myös pieni vesivuoto laipan tiivisteestä ja puhallus levitti merivettä aika hyvin

      • HyväProvo

        Coolerissa oli vuoto ja se näkyi juorureiästä tulevana vetenä.
        Olipa hyvä sattuma, että reikä oli vahingossa syntynyt juuri sinne.


      • Volvoko
        HyväProvo kirjoitti:

        Coolerissa oli vuoto ja se näkyi juorureiästä tulevana vetenä.
        Olipa hyvä sattuma, että reikä oli vahingossa syntynyt juuri sinne.

        Siis reijästä tuli pelkkää ilmaa ja pieni vesivuoto oli laipan tiivisteessä ja reijästä puhaltava paine levitti sen


    • Yanmarilla

      Olisko reikä sitä varten, ettei kondensoitunut vesi menisi männän päälle startissa, voisi vääntyä kiertokanki.

      • Volvoko

        Kesällä kondensoitumista ei varmaan tapahdu.Pakkasella en ajele kun on nuo jäät


      • Yanmarilla

        Jos reikää ei olisi, vesi kondensoituu coolerin pohjalle, moottorin jäähtyessä kesälläkin, kylmällä enemmän. Usko vaan, sitä varten se reikä on, se on sen verran pieni, että ahtopaine silti riittää. Voi sen tukkiakin, kokeile mitä tapahtuu?


      • ekavekaratomiinus
        Volvoko kirjoitti:

        Kesällä kondensoitumista ei varmaan tapahdu.Pakkasella en ajele kun on nuo jäät

        Minulla erimerkkinen kone, mutta toissa syksynä kun irrotin välijäähyn päästäkseni käsiksi lämmönvaihtimeen, ihmettelin kun kääntäessäni sen 90 ° pystyyn sieltä tuli (imusarjaa kohti) varmaan muutama ruokalusikallinen makeaa vettä. Ei ollut suolaista eikä glykolia. Tuo oli siis glykoliajon jälkeen. Talven kun sitä päissäni mietin ,niin tulin tulokseen ,että sen on pakko olla kondenssivettä.


      • Volvoko
        ekavekaratomiinus kirjoitti:

        Minulla erimerkkinen kone, mutta toissa syksynä kun irrotin välijäähyn päästäkseni käsiksi lämmönvaihtimeen, ihmettelin kun kääntäessäni sen 90 ° pystyyn sieltä tuli (imusarjaa kohti) varmaan muutama ruokalusikallinen makeaa vettä. Ei ollut suolaista eikä glykolia. Tuo oli siis glykoliajon jälkeen. Talven kun sitä päissäni mietin ,niin tulin tulokseen ,että sen on pakko olla kondenssivettä.

        Kiitos faktapohjaisesta kommentista :) Eli ilmeiseti oikeasti kondensoituu


    • Reikäsaha

      Kyllä sen on pakko olla kondessivedenpoistoreikä. Kannattaa porata sellainen autoonkin koska autoissa ei ole sellaista. Parempi muutenkin porata reikiä, että vesi pääsee pois.

      Pakoputkessakin on usein vettä, joka näkyy valkoisena höyrynä. Pakoputkeen ei parin millin reikä riitä vaan pitää käyttää vähintään 8mm poraa.

      Turbon jälkeen pitää porata useita reikiä koska on tunnettu tosiasia, että paineen kasvaessa kosteus tiivistyy pintoihin. Se on tuttu ongelma etenkin ahdetuissa koneissa. Sateisella ilmalla imusarja on kuin Imatran koski.

      Joka muuta väittää, on fysiikkaa lukenut!

    • Volvoko

      Heh! Tulee mieleen ohjelma menneiltä ajoilta nimeltään valehtelioiden klubi. Kiitos kumminkin pohdiskelusta. En ole varma tuleeko minua häiritsevä vinkuva/uliseva ääni tuosta reiästä vai sittenkin vetolaitteesta SX (paljekumi öljyt vaihdettu . Tukilaakeri ei tuntunut pyöritettäessä huonolta.murrosnivel ok,ajettu ainoastaan 100h.
      Ääni tuntuu pahiten alueella 2400-2800k turbon paineen ollessa 60-90. Osaisko tuohon joku jotain sanoa (mielellään kokemusperäisesti ) :) ?

      • KysyItseltäsi

        Vakavasti ottaen noin pienestä reiästä imupuolella ei niin paljoa ääntä mahdu ulos, että se kantaisi koneen äänen yli.

        Et maininnut onko ääni uusi vai ei. Minulla veneessä kuuluu sopivalla kierrosnopeudella eräänlaista ujellusta, joka on ihan puhtaasti rakenteiden resonanssa. Kun vaihtaa hiukan paikkaa tai jopa kääntää päätä, ääni ei enää kuulu.

        Turbo taas alkaa viheltämään n. 1200 rpm kohdalla, mutta koneen ääni peittää sen korkeammilla kierroksilla. Kyseessä on selvä vihellys.

        En kuitenkaan väitä etteikö ujellus voisi johtua mekaanisesta kulumisesta.

        Ehkä kaikkein tärkein kysymys on: onko ääni ollut aina vai onko se uusi.


      • Volvoko

        Minulla vene ollut vasta tämän kesän.Edellisen omistajan mukaan ääni ollut aina. Olen myös taipuvainen ajattelemaan että ääni ei sittenkään tule reiästä ,vaikka nimenomaan painepuolella onkin. Joskus luin että ulinaa/vinkunaa muistuttava ääni vois tulla jopa potkurista?


      • Arvatenkinkin
        Volvoko kirjoitti:

        Minulla vene ollut vasta tämän kesän.Edellisen omistajan mukaan ääni ollut aina. Olen myös taipuvainen ajattelemaan että ääni ei sittenkään tule reiästä ,vaikka nimenomaan painepuolella onkin. Joskus luin että ulinaa/vinkunaa muistuttava ääni vois tulla jopa potkurista?

        Tuskin potkurista sentään, eihän siellä ole mitään, mikä ulisee.

        Mekaaninen ulina kuuluu yleensä laakereista tai hammaspyöristä. Uliseva laakeri voi olla kuuma ja siinä pitäisi olla tuntuvaa klappia. En usko laakeriin, jos on kestänyt pitkään.

        Veikkaan merivaihdetta. Silloin ulinan pitäisi olla vaimeampaa, kun öljy on ylärajalla ja vastaavasti kovempaa alarajalla.


      • Volvoko
        Arvatenkinkin kirjoitti:

        Tuskin potkurista sentään, eihän siellä ole mitään, mikä ulisee.

        Mekaaninen ulina kuuluu yleensä laakereista tai hammaspyöristä. Uliseva laakeri voi olla kuuma ja siinä pitäisi olla tuntuvaa klappia. En usko laakeriin, jos on kestänyt pitkään.

        Veikkaan merivaihdetta. Silloin ulinan pitäisi olla vaimeampaa, kun öljy on ylärajalla ja vastaavasti kovempaa alarajalla.

        Ääni kuuluu tosiaan vain ajossa ,selvimmin kierroslukualueella n.2400-2800 ja nopeudella 14-20s, paikallaan käytettäessä samoilla kierroksilla ei lainkaan.Voisko tosiaan olla sittenkin tukilaakeri tai kulmavaihteen hammaspyörät (Ajomäärä vain 100h)


      • omatoimisesti
        Volvoko kirjoitti:

        Ääni kuuluu tosiaan vain ajossa ,selvimmin kierroslukualueella n.2400-2800 ja nopeudella 14-20s, paikallaan käytettäessä samoilla kierroksilla ei lainkaan.Voisko tosiaan olla sittenkin tukilaakeri tai kulmavaihteen hammaspyörät (Ajomäärä vain 100h)

        Joku laakerihan se vaikuttaa olevan.
        Jos pääset turboon helposti käsiksi, niin kokeile se ensin. Se ei välttämättä ulvo ilman kuormaa.

        Kannattaa myös mietti voiko ääni tulla jakohihnasta tai ohjaimesta. Jos katkeaa, tulee hyvin, hyvin kallis remontti. Tarkasta myös muut hihnat.

        Jos ulina jatkuu, se on vaihteessa. Ikävä kyllä.


    • Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä, turbo kyllä ujeltaa niilliä kierroksilla/nopeuksilla joilla ahtopaineet ovat suurimmillaan. Liukuvassa veneessä suurin kuormitus osuu juuri mainitulle nopeusalueelle, jota siksi tulee taloudellisuuden nimissä välttää käyttämästä pidempiä aikoja.

      • VihreitäSattuu

        Ahtopaine nousee kierrosluvun mukaan. Sillä ei ole maksimia, joka olisi jossain muualla kuin kierrosten maksimissa. Maksimipaine voi tietenkin olla rajoitettu esimerkiksi hukkaportilla, mutta silloinkin maksimi on myös suurimmilla kierroksilla.

        Taidat sekoittaa ahtopaineen ja vääntömomentin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      149
      1461
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe