Hei! Mulla volvo D3 130 v.2007 välijäähdyttimessä 2mm reikä. Tietääkö kukaan miksi? Voiko vinkuva ääni tulla siitä .Voisko sen ehkä tukkia?
Reikä volvon välijäähdyttimessä
26
1952
Vastaukset
- eikkaleikka
Väännä siihen reikään vaikka M3 kierteet ja ruuvaa ruuvi siihen. varmaan viheltää, siis jos reikä on ilmapuolella.
- Juoruilee
En tiedä juuri tuosta koneesta, mutta kyseessä voi olla juorureikä eli pieni reikä, josta vesi valuu ulos. Reiän tarkoituksena on ilmaista, että järjestelmässä on vuoto. Siitä nimi juorureikä.
Ei kannata tukkia. - Arvailua_vain
Käytön kannalta siinä ei pitäisi olla mitään reikiä auki.
Reiän olemassaoloa voi selittää se että siitä lasketaan tiivistynyt vesi talviseisonnan ajaksi tai tyhjennetään kertyneen öljysakan liuotusneste pesun jälkeen tai muu ei-käyttöön liittyvä syy.- TietoaAinoastaan
Tarkoitatko, että Volvolla ei ole juorureikää välijäähdyttimen vuodolle?
Olisi aika ihmeellistä, mutta nimimerkkisi kertoo paljon. - Kyllä_vaan
TietoaAinoastaan kirjoitti:
Olisi aika ihmeellistä, mutta nimimerkkisi kertoo paljon.Kuvitteletko että Volvolla olisi välijäähdyttimessä reikä, josta se puhaltaisi koko ajan turbolle johdetut kampikammion öljyhöyryt- , turbosta vuotaneet öljymoskat ja jäähdytyksessä tiivistunyt vesi, paineella pitkin moottoritilaa ?
Nimimerkkisi vaikuttaa pilalta. - Toinen-arvailija
TietoaAinoastaan kirjoitti:
Olisi aika ihmeellistä, mutta nimimerkkisi kertoo paljon.Tällaista tavaraa pitää sisällään välijäähdytin jos sitä ei puhdisteta.
Tietenkin, kuten täällä joku viisas esitti, pysyyhän se puhtaampana jos tuo moska puhalletaan koko ajan reiästä paineella pitkin moottoritilaa.
https://www.youtube.com/watch?v=kbjUxiEprBA - SäOletLuttana
Kyllä_vaan kirjoitti:
Kuvitteletko että Volvolla olisi välijäähdyttimessä reikä, josta se puhaltaisi koko ajan turbolle johdetut kampikammion öljyhöyryt- , turbosta vuotaneet öljymoskat ja jäähdytyksessä tiivistunyt vesi, paineella pitkin moottoritilaa ?
Nimimerkkisi vaikuttaa pilalta.Muuten vaikutat fiksulta, mutta jos luet aloituksen tarkkaan, niin huomaat, että välijäähdyttäjässä on reikä. Sille reiälle, jonka olemassaoloa nyt epäilet, olet itsekin ollut keksimässä syitä.
Onko hiukan skitsofreninen olo :D
Uskallan väittää, että reiästä ei tule mitään ulos koska juorureiät laitetaan tiivisteiden väliin.
- d5biesel
Kannesa oli kans juorureikä ku tuputti käydesä
- Älä_tuki_sitä
Sen tarkoituksena on ilmaista, että järjestelmässä on vuoto. Siitä nimi juorureikä
- Volvoko
Kyllä sieltä tosiaan puhaltaa aika lujaa .Coolerissa oli myös pieni vesivuoto laipan tiivisteestä ja puhallus levitti merivettä aika hyvin
- HyväProvo
Coolerissa oli vuoto ja se näkyi juorureiästä tulevana vetenä.
Olipa hyvä sattuma, että reikä oli vahingossa syntynyt juuri sinne. - Volvoko
HyväProvo kirjoitti:
Coolerissa oli vuoto ja se näkyi juorureiästä tulevana vetenä.
Olipa hyvä sattuma, että reikä oli vahingossa syntynyt juuri sinne.Siis reijästä tuli pelkkää ilmaa ja pieni vesivuoto oli laipan tiivisteessä ja reijästä puhaltava paine levitti sen
- Yanmarilla
Olisko reikä sitä varten, ettei kondensoitunut vesi menisi männän päälle startissa, voisi vääntyä kiertokanki.
- Volvoko
Kesällä kondensoitumista ei varmaan tapahdu.Pakkasella en ajele kun on nuo jäät
- Yanmarilla
Jos reikää ei olisi, vesi kondensoituu coolerin pohjalle, moottorin jäähtyessä kesälläkin, kylmällä enemmän. Usko vaan, sitä varten se reikä on, se on sen verran pieni, että ahtopaine silti riittää. Voi sen tukkiakin, kokeile mitä tapahtuu?
- ekavekaratomiinus
Volvoko kirjoitti:
Kesällä kondensoitumista ei varmaan tapahdu.Pakkasella en ajele kun on nuo jäät
Minulla erimerkkinen kone, mutta toissa syksynä kun irrotin välijäähyn päästäkseni käsiksi lämmönvaihtimeen, ihmettelin kun kääntäessäni sen 90 ° pystyyn sieltä tuli (imusarjaa kohti) varmaan muutama ruokalusikallinen makeaa vettä. Ei ollut suolaista eikä glykolia. Tuo oli siis glykoliajon jälkeen. Talven kun sitä päissäni mietin ,niin tulin tulokseen ,että sen on pakko olla kondenssivettä.
- Volvoko
ekavekaratomiinus kirjoitti:
Minulla erimerkkinen kone, mutta toissa syksynä kun irrotin välijäähyn päästäkseni käsiksi lämmönvaihtimeen, ihmettelin kun kääntäessäni sen 90 ° pystyyn sieltä tuli (imusarjaa kohti) varmaan muutama ruokalusikallinen makeaa vettä. Ei ollut suolaista eikä glykolia. Tuo oli siis glykoliajon jälkeen. Talven kun sitä päissäni mietin ,niin tulin tulokseen ,että sen on pakko olla kondenssivettä.
Kiitos faktapohjaisesta kommentista :) Eli ilmeiseti oikeasti kondensoituu
- Reikäsaha
Kyllä sen on pakko olla kondessivedenpoistoreikä. Kannattaa porata sellainen autoonkin koska autoissa ei ole sellaista. Parempi muutenkin porata reikiä, että vesi pääsee pois.
Pakoputkessakin on usein vettä, joka näkyy valkoisena höyrynä. Pakoputkeen ei parin millin reikä riitä vaan pitää käyttää vähintään 8mm poraa.
Turbon jälkeen pitää porata useita reikiä koska on tunnettu tosiasia, että paineen kasvaessa kosteus tiivistyy pintoihin. Se on tuttu ongelma etenkin ahdetuissa koneissa. Sateisella ilmalla imusarja on kuin Imatran koski.
Joka muuta väittää, on fysiikkaa lukenut! - Volvoko
Heh! Tulee mieleen ohjelma menneiltä ajoilta nimeltään valehtelioiden klubi. Kiitos kumminkin pohdiskelusta. En ole varma tuleeko minua häiritsevä vinkuva/uliseva ääni tuosta reiästä vai sittenkin vetolaitteesta SX (paljekumi öljyt vaihdettu . Tukilaakeri ei tuntunut pyöritettäessä huonolta.murrosnivel ok,ajettu ainoastaan 100h.
Ääni tuntuu pahiten alueella 2400-2800k turbon paineen ollessa 60-90. Osaisko tuohon joku jotain sanoa (mielellään kokemusperäisesti ) :) ?- KysyItseltäsi
Vakavasti ottaen noin pienestä reiästä imupuolella ei niin paljoa ääntä mahdu ulos, että se kantaisi koneen äänen yli.
Et maininnut onko ääni uusi vai ei. Minulla veneessä kuuluu sopivalla kierrosnopeudella eräänlaista ujellusta, joka on ihan puhtaasti rakenteiden resonanssa. Kun vaihtaa hiukan paikkaa tai jopa kääntää päätä, ääni ei enää kuulu.
Turbo taas alkaa viheltämään n. 1200 rpm kohdalla, mutta koneen ääni peittää sen korkeammilla kierroksilla. Kyseessä on selvä vihellys.
En kuitenkaan väitä etteikö ujellus voisi johtua mekaanisesta kulumisesta.
Ehkä kaikkein tärkein kysymys on: onko ääni ollut aina vai onko se uusi. - Volvoko
Minulla vene ollut vasta tämän kesän.Edellisen omistajan mukaan ääni ollut aina. Olen myös taipuvainen ajattelemaan että ääni ei sittenkään tule reiästä ,vaikka nimenomaan painepuolella onkin. Joskus luin että ulinaa/vinkunaa muistuttava ääni vois tulla jopa potkurista?
- Arvatenkinkin
Volvoko kirjoitti:
Minulla vene ollut vasta tämän kesän.Edellisen omistajan mukaan ääni ollut aina. Olen myös taipuvainen ajattelemaan että ääni ei sittenkään tule reiästä ,vaikka nimenomaan painepuolella onkin. Joskus luin että ulinaa/vinkunaa muistuttava ääni vois tulla jopa potkurista?
Tuskin potkurista sentään, eihän siellä ole mitään, mikä ulisee.
Mekaaninen ulina kuuluu yleensä laakereista tai hammaspyöristä. Uliseva laakeri voi olla kuuma ja siinä pitäisi olla tuntuvaa klappia. En usko laakeriin, jos on kestänyt pitkään.
Veikkaan merivaihdetta. Silloin ulinan pitäisi olla vaimeampaa, kun öljy on ylärajalla ja vastaavasti kovempaa alarajalla. - Volvoko
Arvatenkinkin kirjoitti:
Tuskin potkurista sentään, eihän siellä ole mitään, mikä ulisee.
Mekaaninen ulina kuuluu yleensä laakereista tai hammaspyöristä. Uliseva laakeri voi olla kuuma ja siinä pitäisi olla tuntuvaa klappia. En usko laakeriin, jos on kestänyt pitkään.
Veikkaan merivaihdetta. Silloin ulinan pitäisi olla vaimeampaa, kun öljy on ylärajalla ja vastaavasti kovempaa alarajalla.Ääni kuuluu tosiaan vain ajossa ,selvimmin kierroslukualueella n.2400-2800 ja nopeudella 14-20s, paikallaan käytettäessä samoilla kierroksilla ei lainkaan.Voisko tosiaan olla sittenkin tukilaakeri tai kulmavaihteen hammaspyörät (Ajomäärä vain 100h)
- omatoimisesti
Volvoko kirjoitti:
Ääni kuuluu tosiaan vain ajossa ,selvimmin kierroslukualueella n.2400-2800 ja nopeudella 14-20s, paikallaan käytettäessä samoilla kierroksilla ei lainkaan.Voisko tosiaan olla sittenkin tukilaakeri tai kulmavaihteen hammaspyörät (Ajomäärä vain 100h)
Joku laakerihan se vaikuttaa olevan.
Jos pääset turboon helposti käsiksi, niin kokeile se ensin. Se ei välttämättä ulvo ilman kuormaa.
Kannattaa myös mietti voiko ääni tulla jakohihnasta tai ohjaimesta. Jos katkeaa, tulee hyvin, hyvin kallis remontti. Tarkasta myös muut hihnat.
Jos ulina jatkuu, se on vaihteessa. Ikävä kyllä.
Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä, turbo kyllä ujeltaa niilliä kierroksilla/nopeuksilla joilla ahtopaineet ovat suurimmillaan. Liukuvassa veneessä suurin kuormitus osuu juuri mainitulle nopeusalueelle, jota siksi tulee taloudellisuuden nimissä välttää käyttämästä pidempiä aikoja.
- VihreitäSattuu
Ahtopaine nousee kierrosluvun mukaan. Sillä ei ole maksimia, joka olisi jossain muualla kuin kierrosten maksimissa. Maksimipaine voi tietenkin olla rajoitettu esimerkiksi hukkaportilla, mutta silloinkin maksimi on myös suurimmilla kierroksilla.
Taidat sekoittaa ahtopaineen ja vääntömomentin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2371568Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle231354- 961306
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan61197Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9978- 14952
Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86940Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.66915- 32890
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43881