Mitä on hoitokokoukset.

nuorikyselee

Olen lukenut paljon vl hoitokokouksista, mutta ei niistä kirjoituksista saa selvää,
joku kirjoittaa siitä pahaa, toinen hyvää.
Mistä saa kunnon tietoja?

100

1943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Wikipediassa

        on myös hyvä kuvaus:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Hoitokokous_(lestadiolaisuus)

        Eihän aloittaja tosissaan tuollaista kysele, vaan jostakin syystä vain haluaa yläpitää keskustelua kestoaiheesta. Siitähän riittään puhetta vielä sadankin vuoden kuluttua. Parissakymmenessä vuodessa kaikki hoitokokouksiin aikuisina osallistuneet ovat likimain kuolleet, mutta sitten niistä vasta villejä juttuja saadaankin kun ollaan huhujen ja kuulopuheiden varassa.


      • NopeaaToimintaaHeti
        Wikipediassa kirjoitti:

        on myös hyvä kuvaus:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Hoitokokous_(lestadiolaisuus)

        Eihän aloittaja tosissaan tuollaista kysele, vaan jostakin syystä vain haluaa yläpitää keskustelua kestoaiheesta. Siitähän riittään puhetta vielä sadankin vuoden kuluttua. Parissakymmenessä vuodessa kaikki hoitokokouksiin aikuisina osallistuneet ovat likimain kuolleet, mutta sitten niistä vasta villejä juttuja saadaankin kun ollaan huhujen ja kuulopuheiden varassa.

        Tehdään SRK:n pomoille aloite: otetaan hoitokokoukset pikimmiten uusintoina. Eivät pääse sitten unohtumaan.


    • Ole_hyvä

      """Menettelyt johtivat eri puolilla Suomea itsemurhiin, mielenterveyden menetyksiin yms. Koska vanhoillislestadiolainen herätysliike ei ole ensisijaisesti mikään herätysliike. Se on sosiaalisten siteiden vahvasti yhdistämä perheiden, sukulaisten ja ystävien muodostama kokonaisuus.

      Tämä kaikki riistettiin tietoisesti erotetuilta ja saatanalle heitetyiltä. Kyseessä oli vahva henkinen kidutus, jonka organisoi Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys (SRK) omien kiertävien hoitomiestensä kautta."""

    • eikait

      Miten joku puolustelee hoitokokouksia?

      • Nehän_olivat

        siunauksellisia.


      • Anonyymi

        Hoitokokouksia puolustelevat hoitajina toimineet/väärin menetelleet. Hoitajat häpäisivät ihmisiä keksittyjen syiden perusteella puhuttelelemalla ja järjestämällä puhutteluja jopa johtokunnan kokoonpanolla kertomatta syytä , vaikka syytä suoraan kysyttiin. Puhuteltavien ympärille koottiin aina vain isompaa porukkaa pilkkaamaan - Kristuksen kirkkolakia käytetiin äkivallan apuvälineenä. Moni hoitsmisen syy on edellern selvittämättä. Julkinen häpäisy on julkinen teko, jota ei voi korjata salaripissä. Odotetaan hoitajien toimia asioiden korjaamiseksi.


    • aloittajaa

      Nuori kirjottaa.
      Mikä ihme saa vanhuksia vl ihmisiä kaltoin kohtelemaan.
      Kilttejä, avuttomia, ruttuisia.
      Sehän on rasistista hulluutta.

    • 12-16

      ####Olen lukenut paljon vl hoitokokouksista, mutta ei niistä kirjoituksista saa selvää,
      joku kirjoittaa siitä pahaa, toinen hyvää.
      Mistä saa kunnon tietoja?#####

      Elä valehtele, sinä et ole lukenut, vaan kirjoittanut sairaudestasi koko nettihistorian.

    • mitsää

      Voi että en saa tietoja.

      • saat_tietoa

        Hoitokokous oli vanhoillislestadiolaisen liikkeen piirissä 1970-luvulla vakiintunut käytäntö, jossa keskusteltiin ns. kristillisestä elämäntavasta ja harjoitettiin liikkeen sisäistä seurakuntakuria. Hoitokokouksia tutkinut Aini Linjakumpu on määritellyt hoitokokoukset ”julkisiksi ja pakotetuiksi sielunhoidollisiksi tilanteiksi, joiden pyrkimyksenä on arvioida ja korjata ihmisen uskonelämään liittyviä asioita”

        Termiä "hoitokokous" on SRK:n pääsihteeri Tuomas Hänninen kuvannut seuraavasti. "'Hoito' tulee sanasta sielunhoito ja 'kokous' siitä, että kutsuttuna keskusteluun osallistui useampi henkilö."

        Aikalaistietojen ja tutkijoiden mukaan hoitokokouksia järjestettiin jo 1950–1960-luvulla, mutta ei tiettävästi siinä laajuudessa, jossa niitä pidettiin 1970-luvulla, ja kokouksia pidettiin vielä 1980-luvun puoliväliin saakka.

        Tutkija Miikka Ruokasen mukaan hoitokokousten tarkoitus oli ”oikean Kristuksen opin säilyttäminen”. Tarve "oikean opin" vaalimiseen olikin ilmeinen, sillä hoitokokoukset sijoittuvat vanhoillislestadiolaisuuden historiassa välittömästi ns. pappishajaannuksen jälkeisiin vuosiin. Vuosina 1960–1962 liikkeestä erotettiin tai itse erosi juuri opillisten erimielisyyksien tähden kaksi kolmasosaa vanhoillislestadiolaisista papeista ja teologeista.

        Tutkija Markku Ihosen mukaan hoitokokousten menettelytavasta on pyritty 1980-luvun jälkeen luopumaan lestadiolaisuudessa. Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistys ry. (SRK) ilmoitti elokuussa 2011, että herätysliike ei enää järjestä hoitokokouksia eikä hyväksy hengellistä väkivaltaa.
        SRK:n pääsihteeri Tuomas Hänninen on ilmoittanut pitävänsä hoitokokouksia valitettavina (Helsingin Sanomat 17.7.2011).

        1970-luvulla kokouksia on pidetty myös nimellä seurakuntapäivät ja sielunhoidollinen neuvonpito. Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen mukaan hoitoon kutsujina toimivat rauhanyhdistysten johtokunnat. Tuomas Lohen mukaan hoitokokousmenettelyn taustalla oli näkemys, että rikkoneen hoitamisessa tuli noudattaa niin sanottua Kristuksen kirkkolakia. Itsensä ”vastuullisiksi kristityiksi” tuntevat kokivat velvollisuudekseen puuttua ongelmalliseksi luokiteltuun käytökseen. Paikallinen rauhanyhdistys toimi jäsentensä ”hengellisenä hallituksena”, joka pyrki vaikuttamaan jäsentensä elämäntapoja koskeviin ratkaisuihin.

        Syntinä pidettyjä asioita ovat olleet muun muassa alkoholi ja kaikki siihen liittyvä, esiaviolliset ja avioliiton ulkopuoliset suhteet, syntyvyyden säännöstely, poliittiseen vasemmistolaisuuteen viittaavat asiat, televisio-ohjelmat ja erilaiset viihteen muodot. Jani Alatalon mukaan asioiden syntisyys saatettiin käytännössä määritellä paikallisella rauhanyhdistyksellä, joten jonkin asian syntisyys tai syntisyysaste saattoi olla erilaista eri puolella Suomea. Alatalon mukaan synnit katsottiin lähes aina ”väärän hengen” aiheuttamiksi. Hoitokokoukset lisääntyivät 1970-luvulla ja vähenivät merkittävästi 1980-luvulle tultaessa. Huippu oli vuonna 1978.

        Hoitokokoukset saivat julkisuudessa osakseen runsaasti kritiikkiä ja herätysliikkeessä alkoi myös sisäinen "pyykinpesu" niiden jälkeen. SRK:n vuosikirjan (1990) mukaan vanhoillislestadiolaisen liikkeen opetukseen oli 1950-luvulta alkaen tunkeutunut ”ankaraa lainomaisuutta”, joka vaikutti hoitokokouksissa ja johti ns. ylilyönteihin.


        Julkinen keskustelu hoitokokouksista vilkastui 2000-luvulla, jolloin internetin keskustelusivustoilla ja lehdistössä alettiin vaatia SRK:lta julkista anteeksipyyntöä hoitokokousten henkisestä ja hengellisestä väkivallasta.

        Syksyllä 2011 SRK:n johtokunta julkaisi kannanilmaisun, jossa pahoiteltiin hoitokokouksissa esiintyneitä väärinkäytöksiä ja oppiharhoja. Samalla SRK sanoutui irti kaikesta henkisestä ja hengellisestä väkivallasta, mitä hoitokokouksissa oli esiintynyt.


        SRK:n julkinen istisanoutuminen painostuksesta, väkivallasta ja hoitokokouksista ei kuitenkaan ole käytännössä johtanut liikkeessä muutoksiin.

        Vanhoillislestadiolaisessa liikkeessä ei ole myöskään tehty aloitettakaan siitä, että hoitokokouksissa keskinäisestä yhteydestä erotetuksi ja "väärähenkisiksi" julistetut henkilöt saisivat heidät erottaneilta anteeksipyynnön ja kutsun osallistua jälleen vanhoillislestadiolaisen yhteisön jäseninä liikkeen toimintaan. Siten vanhoillislestadiolaiset ovat yhä edelleen jättäneet hoitokokousten tuhansille yksityisille ihmisille seuranneen tarpeettoman inhimillisen ja hengellisen kärsimyksen hyvittämättä ja jälkien vastuullinen käsittely on liikkeessä jätetty tekemättä.

        Lisää aiheesta linkissä

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Hoitokokous_(lestadiolaisuus)


      • tokkiisa
        saat_tietoa kirjoitti:

        Hoitokokous oli vanhoillislestadiolaisen liikkeen piirissä 1970-luvulla vakiintunut käytäntö, jossa keskusteltiin ns. kristillisestä elämäntavasta ja harjoitettiin liikkeen sisäistä seurakuntakuria. Hoitokokouksia tutkinut Aini Linjakumpu on määritellyt hoitokokoukset ”julkisiksi ja pakotetuiksi sielunhoidollisiksi tilanteiksi, joiden pyrkimyksenä on arvioida ja korjata ihmisen uskonelämään liittyviä asioita”

        Termiä "hoitokokous" on SRK:n pääsihteeri Tuomas Hänninen kuvannut seuraavasti. "'Hoito' tulee sanasta sielunhoito ja 'kokous' siitä, että kutsuttuna keskusteluun osallistui useampi henkilö."

        Aikalaistietojen ja tutkijoiden mukaan hoitokokouksia järjestettiin jo 1950–1960-luvulla, mutta ei tiettävästi siinä laajuudessa, jossa niitä pidettiin 1970-luvulla, ja kokouksia pidettiin vielä 1980-luvun puoliväliin saakka.

        Tutkija Miikka Ruokasen mukaan hoitokokousten tarkoitus oli ”oikean Kristuksen opin säilyttäminen”. Tarve "oikean opin" vaalimiseen olikin ilmeinen, sillä hoitokokoukset sijoittuvat vanhoillislestadiolaisuuden historiassa välittömästi ns. pappishajaannuksen jälkeisiin vuosiin. Vuosina 1960–1962 liikkeestä erotettiin tai itse erosi juuri opillisten erimielisyyksien tähden kaksi kolmasosaa vanhoillislestadiolaisista papeista ja teologeista.

        Tutkija Markku Ihosen mukaan hoitokokousten menettelytavasta on pyritty 1980-luvun jälkeen luopumaan lestadiolaisuudessa. Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistys ry. (SRK) ilmoitti elokuussa 2011, että herätysliike ei enää järjestä hoitokokouksia eikä hyväksy hengellistä väkivaltaa.
        SRK:n pääsihteeri Tuomas Hänninen on ilmoittanut pitävänsä hoitokokouksia valitettavina (Helsingin Sanomat 17.7.2011).

        1970-luvulla kokouksia on pidetty myös nimellä seurakuntapäivät ja sielunhoidollinen neuvonpito. Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen mukaan hoitoon kutsujina toimivat rauhanyhdistysten johtokunnat. Tuomas Lohen mukaan hoitokokousmenettelyn taustalla oli näkemys, että rikkoneen hoitamisessa tuli noudattaa niin sanottua Kristuksen kirkkolakia. Itsensä ”vastuullisiksi kristityiksi” tuntevat kokivat velvollisuudekseen puuttua ongelmalliseksi luokiteltuun käytökseen. Paikallinen rauhanyhdistys toimi jäsentensä ”hengellisenä hallituksena”, joka pyrki vaikuttamaan jäsentensä elämäntapoja koskeviin ratkaisuihin.

        Syntinä pidettyjä asioita ovat olleet muun muassa alkoholi ja kaikki siihen liittyvä, esiaviolliset ja avioliiton ulkopuoliset suhteet, syntyvyyden säännöstely, poliittiseen vasemmistolaisuuteen viittaavat asiat, televisio-ohjelmat ja erilaiset viihteen muodot. Jani Alatalon mukaan asioiden syntisyys saatettiin käytännössä määritellä paikallisella rauhanyhdistyksellä, joten jonkin asian syntisyys tai syntisyysaste saattoi olla erilaista eri puolella Suomea. Alatalon mukaan synnit katsottiin lähes aina ”väärän hengen” aiheuttamiksi. Hoitokokoukset lisääntyivät 1970-luvulla ja vähenivät merkittävästi 1980-luvulle tultaessa. Huippu oli vuonna 1978.

        Hoitokokoukset saivat julkisuudessa osakseen runsaasti kritiikkiä ja herätysliikkeessä alkoi myös sisäinen "pyykinpesu" niiden jälkeen. SRK:n vuosikirjan (1990) mukaan vanhoillislestadiolaisen liikkeen opetukseen oli 1950-luvulta alkaen tunkeutunut ”ankaraa lainomaisuutta”, joka vaikutti hoitokokouksissa ja johti ns. ylilyönteihin.


        Julkinen keskustelu hoitokokouksista vilkastui 2000-luvulla, jolloin internetin keskustelusivustoilla ja lehdistössä alettiin vaatia SRK:lta julkista anteeksipyyntöä hoitokokousten henkisestä ja hengellisestä väkivallasta.

        Syksyllä 2011 SRK:n johtokunta julkaisi kannanilmaisun, jossa pahoiteltiin hoitokokouksissa esiintyneitä väärinkäytöksiä ja oppiharhoja. Samalla SRK sanoutui irti kaikesta henkisestä ja hengellisestä väkivallasta, mitä hoitokokouksissa oli esiintynyt.


        SRK:n julkinen istisanoutuminen painostuksesta, väkivallasta ja hoitokokouksista ei kuitenkaan ole käytännössä johtanut liikkeessä muutoksiin.

        Vanhoillislestadiolaisessa liikkeessä ei ole myöskään tehty aloitettakaan siitä, että hoitokokouksissa keskinäisestä yhteydestä erotetuksi ja "väärähenkisiksi" julistetut henkilöt saisivat heidät erottaneilta anteeksipyynnön ja kutsun osallistua jälleen vanhoillislestadiolaisen yhteisön jäseninä liikkeen toimintaan. Siten vanhoillislestadiolaiset ovat yhä edelleen jättäneet hoitokokousten tuhansille yksityisille ihmisille seuranneen tarpeettoman inhimillisen ja hengellisen kärsimyksen hyvittämättä ja jälkien vastuullinen käsittely on liikkeessä jätetty tekemättä.

        Lisää aiheesta linkissä

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Hoitokokous_(lestadiolaisuus)

        Seurat on avoin tilaisuus, johon kuka vaan saa osallistua.


      • Anonyymi
        tokkiisa kirjoitti:

        Seurat on avoin tilaisuus, johon kuka vaan saa osallistua.

        Siunattu nimimerkki tokkiisa !

        Seurat ovat avoin tilaisuus kaikille mutta SRK: n tilaisuudet tai seurat eivät ole niitten kristittyjen paikkoja jotka ovat alkaneet seuraamaan Jeesusta turmeluksen kaupungista Yrttitarhaan ja Golgatan mäelle
        Niinkuin lähetys kirjeestä luemme Ruotsin Lapin maalle :
        Rakkaille veljille Herrassa rakkaitten vaimojenne ja lastenne kanssa ja se Kristuksen verellä ostettu lapsilauma jotka hengitätte armon raitista ilmaa esikoisten seurakunnassa ja sen hengen yhteydessä
        Eikö se tokkiisa oo käsittämätön Jumalan armo että oomma saaneet syntyä sen seurakunnan jäseneksi .


    • hoito

      Hoitokokoukset?

    • sairastaa

      Mitä sairautta kokouksissa hoidettiin?.

      • näin_epäilen

        Epäilisin helikobakteeria häädetyn. Mummu sanoi joskus, että vatsa niissä tuli kipeäksi ja kuralle ja että oli karmea haju loppuillasta.


      • ettäkoiraki

        Hoitomieshomeukot haisivat persepaskalle ja tupakille.
        Henki haisi lisäksi suuhygienian puutteen vuoksi "vanhalle mädäntyneelle kalalle"


      • näinhän.se.taisi.mennä

        Hempeä henki oli hyvin edustettuna kokousten 'parannustoimissa'. Henkilöt, joilla oli mielestään hengenerottamisen lahja, saivat monet erottamaan omatoimisesti hengen ruumiista.


      • Anonyymi

        Hoitajien mielenterveysongelmia.


      • Anonyymi

        Politiikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Politiikkaa.

        pontikkaa äiti huutaa


    • paaskahousuja

      Paskansiko ne tupakoivat hoitomiehetkin housuunsa ?.

      • hulluntailaiset

        Hoitomiehistä en tiedä, mutta helluntait kulkevat viikon paskat housuissaan, vaikkeivat norttia vedä kuin salassa.Se lienee heidän bravuurinsa.


      • Mikä_ihmeen_halu

        sinulla on tyhmyytesi paljastaa ?


    • paskat_housuissa

      "Syksyllä 2011 SRK:n johtokunta julkaisi kannanilmaisun, jossa pahoiteltiin hoitokokouksissa esiintyneitä väärinkäytöksiä ja oppiharhoja. Samalla SRK sanoutui irti kaikesta henkisestä ja hengellisestä väkivallasta, mitä hoitokokouksissa oli esiintynyt.[18]

      SRK:n julkinen istisanoutuminen painostuksesta, väkivallasta ja hoitokokouksista ei kuitenkaan ole käytännössä johtanut liikkeessä muutoksiin.

      Vanhoillislestadiolaisessa liikkeessä ei ole myöskään tehty aloitettakaan siitä, että hoitokokouksissa keskinäisestä yhteydestä erotetuksi ja "väärähenkisiksi" julistetut henkilöt saisivat heidät erottaneilta anteeksipyynnön ja kutsun osallistua jälleen vanhoillislestadiolaisen yhteisön jäseninä liikkeen toimintaan. Siten vanhoillislestadiolaiset ovat yhä edelleen jättäneet hoitokokousten tuhansille yksityisille ihmisille seuranneen tarpeettoman inhimillisen ja hengellisen kärsimyksen hyvittämättä ja jälkien vastuullinen käsittely on liikkeessä jätetty tekemättä."

    • Kukkiva.tölli

      Nämä kokouksethan ovat saaneet alkunsa eräästä päijäthämäläisestä pikkukaupungista, jossa yritettiin porukalla hoitaa kuntoon paikkakuntalaista pitkähköä miestä. Kuitenkin turhaan. Mies oli hoitojen ajan kytkettynä seinään kiinnitettyyn renkaaseen, mistä on puolestaan tullut sanonta seinähullu, eli kaupungissa on todella tehty tai ainakin yritetty tehdä historiaa. Tämän sanon perustyrnäväläisenä perunafarmarina ja todistaa voi vaiika tuo nimimerkkini...

      • Karjusenherrasväki

        Kyllä näin on. Faktaa pukkaa.


    • perse_paskaa

      Persepaska on ilmaisu, joka käsittääkseni on lähtöisin VL-liikkeen sanaisesta arkusta. Sanan historia on kuitenkin jossain määrin epäselvä. Milloin sana ilmestyi ensikertaa foorumille?(Kansallinen persepaskapäivä.) Millaiset tapahtumat johtivat sanan syntymiseen? Mikä on elämän tarkoitus? Tärkeitä kysymyksiä, joihin ihmiset joka puolella maailmaa kaipaavat vastauksia.

      Sitten hieman persepaskan nykytilasta. Sana on levinnyt erinäisten keskustelutilanteiden kautta jo varsin laajaan käyttöön ainakin pohjois-pohjanmaalla, ja tulee luultavasti päätymään nykysuomen sanakirjaan muutamien vuosien kuluessa. Persepaskan aurinkoisen tulevaisuuden horisontissa ei siis näy myrskyisiä pilviä! Vielä kerran kiitos tästä sanasta, joka niin kovin usein piristää yhä useamman ihmisen arkea ja juhlaa!

      Persepaska on kova sana. Jos joku asia on perseestä, se ei ole vielä paha ja jos jokin asia on paska, niin sekään ei ole kauhean paha, mutta jos joku asia on Persepaskaa...aijaijai.

    • PalavaPensas

      Mistä nämä hoitokokoukset ovat saaneet alkunsa?
      Ei ainakaan Pyhästä Bibliasta.
      Palatkaa apostoliseen uskoon.

    • yritä_vastata

      Tunnusmerkit täyttävä ei olla "seurakunta" eikä Jumalan seurakunta-yritäpä vastata allaoleviin, montako kyllä-vastausta saat?

      Ota kantaa, jos vastaat “kyllä” anna yksi piste. Jos vastaat ”ei”, anna 0 pistettä.
      1. SRK on AINA OIKEASSA.
      2. Sinä olet aina väärässä, jos on kysymys SRKn ja sinun mielipide-erosta.
      3. Sinä et saa erota siionista, muuten menetät jotain korvaamatonta.
      4. Vain SRK päättää, voitko saada asemaa siionissä.
      5. SRKssamme käytetään omaa kieltä, joita vain jäsenet osaavat tulkita oikein.
      6. SRKssamme jäsenet ovat yksimielisiä kaikesta ja eivät hyväksy eriäviä mielipiteitä.
      7. SRKmme uskoo että meillä on sellaisia erikoisuuksia, jotka tekevät meistä ainutlaatuisia.
      8. SRKmme erottaa normeja rikkoneen henkilöt ilman puolustautumismahdollisuutta.
      9. Suhtaudumme epäilevästi toisiin liikkeisiin, koska pidämme itseämme parhaina.
      10. Jos joku arvostelee meitä, hänet leimataan pahaksi, jopa vainoojaksi.
      11. Vain meidän kauttamme löydät oikean tien.
      12. Vain meidän SRKmme ja jäsenemme ovat etuoikeutettuja.
      13. Käytämme syyllisyyttä jäsentemme hallitsemiseen.
      14. Oppimme perustuvat osittain SRKmme saamiin näkyihin ja visioihin.
      15. Vain meiltä saat täydellistä opetusta.
      16. SRKmme kasvaa ja se on osoitus sen jumalallisesta oikeutuksesta.
      17. SRKmme johtajan ja hänen lähipiirinsä opetukset ovat erehtymättömiä.
      18. Periaatteemme on, että kaikki mitä on sinun on myös meidän.
      19. Antautuminen on välttämätöntä oikean tien löytämiseksi.
      20. Lahjakkuus on sallittua, jos se palvelee ainoastaan SRKn päämääriä.
      21. Tämä SRK synnyttää minut uudesti ja mitätöi entiset kokemukseni.
      22. SRKn jäsenen on edistettävä vain yhteistä hyvää, ei koskaan omaansa.
      23. SRK pakottaa sinut hankkimaan uusia jäseniä.
      24. SRKn huumorintaju liittyy ulkopuolisten halveksimiseen, muu huumori on säädeltyä. SRKsta ei saa laskea leikkiä, se on pilkkaa, josta rangaistaan.
      25. SRK lupaa palkkioita niille, jotka hankkivat jäseniä, joko tässä tai tuonpuoleisessa.
      26. Jos totuus on SRKn etuja vastaan, et voi kertoa siitä kenellekään.
      27. Sinun tulee muuttua SRKn arvojen ja roolien mukaiseksi, muuten olet ulkona.
      28. Kaikki, mikä on SRKn etuja vastaan on kiellettyä ja sinun tulee varjella itsesi siltä.
      29. Sinun tulee ehdoitta suojella myös lakeja rikkonutta jäsentä, jos teko edistää SRKn etuja.
      30. Totuus on se totuus, jonka SRK ja sen nimittämät sanelevat ylhäältä.
      31. Uudet jäsenet käyvät läpi ajatusten ja mielipiteiden muokkaamisen SRKlle sopiviksi.
      32. SRK painottaa, että omaisuuden ja rahan antaminen on jumalallinen teko ja palkitaan taivaassa.
      33. SRKlla on mielikuvia ja visioita ihmeellisestä tulevaisuudesta jossakin.
      34. SRK valvoo jäsenten mielipiteitä pitämällä hoitokokouksia, hengellisen taistelun kouluja, jälkikokouksia, jäsentilaisuuksia ja vaatimalla jäseniltä säännöllisiä todistuspuheenvuoroja ja palveluksia.
      35. Uudistuksia ohi johtajiston ei sallita.
      36. SRKmme ja sen lähipiiri ovat muuttuneet pyhiksi ja koskemattomiksi ja heidän arvostelemisensa tietää onnettomuutta, sairautta tai jopa kuolemaa, jonka itse Jumala langettaa.
      37. Jos aiot erota SRKstä, sinua varoitetaan sen tuhoisista seurauksista.
      38. Jos eroat SRKstä, olet merkitty ja henkisesti ja hengellisesti kuollut SRKn silmissä ja kanssasi ei enää puhuta eikä olla tekemisissä.
      39. SRKn opetus perustuu yliluonnolliseen kokemukseen ja visioihin, joita on jatkuvasti.
      40. Sinua käytetään kaikilla tasoilla hyväksi SRKssä: esim. et voi valita, miten käytät rahasi, aikaasi, ketkä ovat ystäviäsi, kenen kanssa menet naimisiin, mitä syöt ja juot, miten pukeudut, mitä ammatteja voit opiskella ja miten paljon palveluksia sinun on annettava SRKlle.

      • Jes_tuo_on_Ka-

        levin tekele niin Kalevi on kyllä nyt käyttänyt paljon aikaa harhojensa syventämiseen. Kalevilla on SRK-fiksaatio.


    • vastattu_on

      tulihan niitä muutamia "kyllä" vastauksia mutta kysymykset on niin laadittu, että yleensä niihin vastataan "ei".

    • 2vuottamyöhässä

      EINARIN TARINOITA

      Näissä kertomuksissa kerrotaan hoitokokouksista

      TIEDOTTAMISTA KEHITETÄÄN

      -Lehtien toimittajat soittivat minulle usein.
      Olin antanut muutamia haastatteluja, mutta useimmiten vastaukseni olivat olleet lehdissä muunneltuina. Niistä oli tullut murhetta, ja olimme tulleet varovaisiksi. Lopulta olimme päättäneet, ettemme ainakaan toistaiseksi anna toimittajille haastatteluja, koska lopputulos oli tuollainen.
      Myönteistäkin koimme. Yleisradiossa esitettiin ohjelmasarja Usko ja urheilu, ja ohjelmaan pyydettiin myös SRK:n kantaa. Sen antoi Kauko Mäntylä. Hän mainitsi, että ruumiillisen kunnon ylläpitäminen on hyvä ja kannatettava asia. Mutta sellaiseen urheiluun kristitty ei tahdo osallistua, jossa urheilu ja urheilijat korotetaan jumaliksi ja jossa pyhäpäivät uhrataan kilpailuihin ja niiden katsomiseen.

      Vanhoillislestadiolaisesta kristillisyydestä kerrottu tieto oli tiedotusvälineissä usein oikeaa, mutta aika-ajoin joillakin toimittajilla näytti olleen halu lähteä parjauksen tielle. Koko 1960-1970 -lukujen ajan esiintyi eri tiedotusvälineissä toistuvasti arvostelua vanhoillislestadiolaisuutta ja SRK:tä vastaan.

      Sitä aiheutti Jumalan sanaan perustuva usko ja elämänvaellus. Arvostelu kohdistui erityisesti opetukseen, perhe-elämään, "mielenterveyskysymyksiin" sekä suhteeseemme kansankirkkoon ja sen tunnustukseen.

      Vuoden 1979 aikana paine saavutti ennen kokemattomat mitat. Lehtien palstat olivat kirjavanaan repäiseviä otsikoita.
      Niissä esitettiin valheellisia tietoja SRK:stä ja rauhanyhdistyksistä. Vakavimmat syytökset koskivat 1970-luvun sielunhoidollisia keskustelutilaisuuksia. Sen yhteydessä lehdistössä esiintyi termejä kuten esimerkiksi "painostus" ja "henkinen terrori". Ne osoittivat, kuinka vaikeaa ulkopuolisen oli ymmärtää sielunhoidollisten keskustelujen syvyyttä.

      Huomasimme, että kielteisten uutisten vuoksi evankeliumin työ vaikeutui. Ryhdyimme antamaan avoimesti haastatteluja ja luomaan toimittajiin henkilökohtaisia kontakteja.
      Jos lehdissä esitettiin kummallisia väitteitä SRK:stä ja rauhanyhdistyksistä, ne oikaistiin.

      Periaatteemme oli, ettemme lähde kamppailemaan opillisista kysymyksistä tiedotusvälineissä.
      Sitävastoin Jumalan valtakuntaa saa puollustaa aiheettomia syytöksiä vastaan.
      Helmikuussa 1980 Kirjapaja kustansi kirjan Raportti lestadiolaisuudesta. Se käsitteli SRK:tä kohtaan esitettyjä syytöksiä.
      Kirjassa annettiin SRK:lle mahdollisuus vastata. Teoksen toimittaja haastatteli Kauko Mäntylää, Erkki Reinikaista, Erkki Vaaramoa, Voitto Savelaa ja minua.
      Vastasimme sielunhoidollisia keskustelutilaisuuksia koskeviin kysymyksiin muun muassa seuraavasti:
      - Kun on syntymässä väärän hengen seurauksena eriseura, silloin aivan itsestään syntyy keskustelua. Jumalan seurakunta hoitaa. Niin myös tapahtui niin sanotun kososlaisuuden ilmentyessä.

      Oli kysymyksessä eriseuran henkivalta, joka vaikutti katkeruutta, vihaa ja synnin luvallisuutta.
      - Tämä valtakunta on hoitovaltakunta. Se on majatalo, johon Jeesus on jättänyt penningit. Meitä kaikkia ruokitaan, puhdistetaan ja pestään.
      Pyhä Henki hoitaa meitä kutakin tarpeen mukaan.

      Oikaisimme kirjassa monia julkisuudessa olleita vääriä tietoja.
      Suviseurojen yhteyteen oli jo jonkin aikaa järjestetty tiedottamista lehdistölle, mutta nyt ryhdyimme järjestämään tiedotustilaisuuksia ajankohtaisista asioista.
      Ensimmäisen tiedotustilaisuuden pidimme Oulussa 11.12.1979. Siihen saapui runsaasti toimittajia.
      Jaoimme heille monisteen: SRK vastaa ajankohtaisiin arvosteluihin.
      Sen sisällöstä kertovat otsikot: SRK:n ja rauhanyhdistysten toiminnan pääperiaatteet, rauhanyhdistysten toimintaa, pakkousko ja painostus, vanhoillislestadiolaisuus ja mielenterveys, perhe-elämä ja suhde kansankirkkoon.

      Myöhemmin julkaisimme monisteen traktaattina.
      Aktiivisen tiedottamisen seurauksena syytösten tulva alkoi vähentyä ja lehtijuttujen sisältö sai uudenlaisen sävyn. Samalla kehitimme omaa tiedottamista koko ajan.
      Pääperiaatteemme oli, että SRK:n ja rauhanyhdistysten toiminnassa ei ole mitään salattavaa. Seuratilaisuudet ovat avoimia ja niihin kutsutaan kaikkia ihmisiä. Mutta silloin, kun kysymyksessä ovat sielunhoidolliset asiat, tilaisuudet ovat sisäisiä eikä niistä laadita juttuja. Tätä emme tee siksi, että salaisimme jotakin, vaan sen tähden, että Kristuksen rakkaus peittää ja unohtaa kaikki anteeksi annetut synnit.

      HENKIEN TAISTELUSSA

      Kristityt kävivät taistelua maallistumisen mukanaan tuomia syntimuotoja vastaan. Siinä sielunvihollinen sai murheellisia voittoja.
      Rauhanyhdistyksiltä saapui SRK:lle pyyntöjä tulla avuksi hoitamaan yhdistysten sisäisiä vaikeuksia.

      Saatoin olla mukana kolmessa-neljässäkin keskustelutilaisuudessa viikossa, ja ainakin pyhänajat olin menossa.
      Neuvonpidoissa koettiin todeksi Raamatun opetus, kuinka evankeliumin kokonaisuuteen kuuluvat myös neuvon, opetuksen ja nuhteen sanat.

      Keskusteluissa tuli esille, kuinka joidenkin kristittyjen sydämentila oli kuivunut sellaiseksi, että heitä hallitsi muita tuomitseva, kuiva ja leikkaava henki. Joi

      • Monta_totuutta

        Tuo Lepistön Einarin kirjoitus on varmasti vilpittömällä mielellä kirjoitettu, mutta hoitokokoukset sisälsivät (ja sisältävät) monenlaisia muitakin totuuksia. - Rukous on, että Jumala johtaisi niin, ettei opilliset harhat saisi eksyttää. Ja ns. hoitokoukset eivät ole koskaan siunauksellisia, jos rakkaus puuttuu. Raamatussakin sanotaan, kuinka uskoon ja toivoonkin verrattuna rakkaus on suurin.


    • hoitok

      Hoitokokouksissa normaalit asiat tuomittiin synniksi, se oli henkistä manipulointia, sillä haluttiin kertoa, että sinä et ole ok. Se oli ihmisten alistamista SRK:n vallan alle.

      Minulle tuli olo, etten ole kelpaava omana itsenä, koska hoitamisessa ja puheissa oli siitä kysymys, sinä et ole ok. Se toi minulla huonon itsetunnon.

      Luterilaisilla synnintunto lähtee omasta itsestä, ulkopuolinen ei sitä määrittele.
      Jumalaan verrattuna olet syntinen kuten kaikki ihmiset, toisiin ihmisiin nähden olet samanarvoinen....Älkää tuomitko sanotaan Raamatussa.

    • surkeapaikka

      Veeälläläisyys on pitkälle kehittynyt sisäsiittoinen hyvävelijärjestö, jossa on jumalisuuden ulkokuorta, mutta Pyhän hengen työnä uudestisyntyminen puuttuu liki sata prosenttisesti sen jäseniltä.

      kun siinä kokonaisuudessa aletaan sitten muka hoitaa toisen ihmisen hengellistä (lue hengetöntä usein) osuutta ilman että toinen sitä edes haluaa, on kysymyksessä piikkilankaleiri, jolla ei ole mitään tekemistä Raamatun opin mukaisessa ihmisen hoitamisessa.

      suuri osa veeällien opeista on viheliäisiä ihmistekoisia väännelmiä, joiden ainoa tarkoitus on olla itseään tukevia kehäpäätelmiä, joista ei Raamattu tiedä mitään.

    • onneksieipäivääkäänmuk

      Jeesus kysyi aikanaan mm, ; tahdotteko tekin mennä pois ?

      veeällät tunkeutuu taloon pitämään hoitokokousta ilman lupaa ja ilman minkäänlaista tervettä sielunhoidollista näkökulmaa eikä mitääntajua esm perheen kokonaisuudesta, kuinka pienet lapset kokevat tällaisia hyökkäyksiä jne...e li mahdollisimman pöljää touhua kaikki.

      siinä olis mallia lestojen hoitokokouksiin jos Jeesus johonkin heillä kelpaisi.

    • hoidotjatkuvat

      Ei kait ne hoitokokoukset ole ihan täysin loppuneet vieläkään.
      Oman asuinkunnan ry:llä oli muistaakseni vielä 1990-alussa suurempimuotoinen hoitokokous ja muistaakseni yks ei ainakaan nörtynyt parannusta tekeen ja mun tietääksen kulkee kait seuroissa vieläkin.

      • Väärähenkiset

        Usein hoitamisissa hoitajana esiintynyt väitti mykkänä puhuteltavasta keksimäänsä asiaa vihjaillen. Asiaa, josta puhuteltava ei tiennyt mitään. Mikään puhuteltavan arvaus ei osunut oikeaan. Ehei, ei, ei en minä sitä tarkoittanut, ei, ei aivan muusta on kysymys, ei, ei olet käsittänyt väärin, ehei, ei, ei sinä et ymmärrä.... Heikot hoitajat vaativat puhuteltavia tekemään parannusta omista synneistään, mutta eivät suostuneet kertomaan mistä hoitajan synnistä puhuteltavan tulisi tehdä parannusta. On jo aikoja todettu että hoitajat olivat useimmiten väärähenkisiä. Tiedän monta hoitajaa, jotka eivät ole korjanneet tekojaan enkä ole missään vaiheessa pitänyt heitä Pyhän Hengen omistajina.


    • puh.veli

      Suosittelen lämpimästi hoitokokkouksia kaikille.

      • sfin

        Mikäs siinä jos ne vaan hoidetaan pyhän raamatun pohjalta.


    • Lestaukkeli

      Muistan hoitokokouksia Kajaajissa, kotikaupungissani. Oli eräskin kokous, joka alkoi siten, että Kyösti Heikkilä sanoi yhteenvetona "täällä on kahta henkeä, joista kumpikaan ei ole oikea -on kuivaa ja hempeää henkeä" Sitten alkoi monta iltaa kestänyt hoitaminen - se tarkoitti sitä, että ihminen toisensa jälkeen marssi "seurakunnan eteen" ja tunnusti mikrofoniin olleensa väärässä hengessä. Joka kerta seurakunta odotti ensin, mitä etupenkissä istuneet SRK:n veljet tekevät, nostavatko kätensä. Jos nostivat, seurakuntakin siunasi. Tätä on hoitokokous, merkillinen näytelmä, jossa seurakunta siunasi tai "vaikeni" - joskus kävi nimittäöin niin,etteivät etupenkin herrat siunanneetkaan, koska mikrofoniin puhuja ei osannut tunnustaa syntejään oikein... Varsinkin Heikki Saari oli taitava tässä, esimerkiksi Kajaanissa hän julisti suureksi synniksi kuulumisen ammattiliittoon - "tämän lähemmäs ette voi sielunvihollista mennä!". Voi Hyvät Hyssyrät jaHerran pieksut!!! Miettikääpä tämänpäivän lestadiolaiset näitä aikoja, tuntuuko siunauksellisilta? Niinkuin edellä sanoin, se oli suurta teatteria, jonka Oiva Tölli huomasi ja nosti esille, seurauksenaan että joutui sairaalaan vatsahaavan vuoksi - ei uskaltanut nostaa asiaa esille, vaikka tiesi sen olevan vain Heikki Saaren suurta teatteria ja varsinaista "väärää henkeä".
      Vastatkaapa joku lestadiolaisuuden päämies tähän, olenko hakotiellä vai oletteko samaa mieltä? Olisi mukava nähdä vastaus esim. Taskilan Matilta tai Valde Palolalta, he ovet kuitenkin järkimiehiä tähän 70-luvun Heikki Saariin verrattuna.
      p.s. minä en ole (enää) lestadiolainen (arvatkaapa miksi...)

    • hysollaanhiljaanemeneeoh

      se vaikuttaa hempeän hengen tilalle nyt hiipineen isonmmanluokan hiljaisuus.

      pää pensaassa ollessa mailma tuntuu niin pieneltä ja turvalliselta ja se mevainuskokin vahvistuu aivan äärimmilleen.

    • IhminenEiOleHerra

      Rangaistushan siitä tulee kun JUmalan sanan sijasta uskotaan ihmisoppeihin, kuten vanhoillislestadiolaisuudessa, esikoislestadiolaisuudessa ja monissa lmuissakin lestadiolais-ryhmissä.

      Ainahan sammakko kurnuttamaan alkaa, jos se mättäälle päästetään. Jos ihmisiä korotetaan toisten yläpuolelle, niin he rakastuvat valtaansa ja kunniaansa hyvin nopeasti ja alkavat alistamaan muita pysyäkseen vallassa. Ei ole kuin YKSI Herra, hän on Jeesus Kristus. Ja hänkin, vaikka on Herra, alistui syntisten ihmisten palvelijaksi.

    • Hoitokokousten aikana 1970-luvulla rauhanyhdistysten henkilöiden elämää valvottiin tarkasti. Muistan hyvin kun 70-luvulla alettiin puhua hengenviasta. Tällä tavalla henkioppi tuotiin Ry:n sisälle. Tästä se väärän, Raamatun vastaisen opin levittäminen alkoi. Vähän myöhemmin oppiin lisättiin uusia nimikkeitä: väärä henki, isäntähenki, kuiva lakihenki, kososlainen henki, jne. Johtohenkilöt ryhtyivät valvomaan seurakuntalaisten uskonelämää ja ottivat oikeudekseen määritellä kenen tahansa sieluntila omien näkemystensä mukaisesti.

      Pääaihe näissä hoidoissa oli henkiparannus. Olipahan tehnyt, kysynyt, sanonut tai jättänyt tekemättä jotain, keksittiin täysin aiheettomia syytöksiä, kaikki kelpasivat. Tuloksena hoitajat totesivat syytetyssä olevan väärän hengen. Aikaa myöten niille löytyi useita eri nimiä.

      Erityisen paha asia oli kun kysyi Raamatun perustusta henkiopille ja perusteettomille syytöksille. Hoitokokouksissa sanottiin: Ei tässä Raamatuita tarvita, olet Raamatulla sekoittanut itsesi. Tuomiona oli väärä henki vaikka perusteita ei löytynyt eikä löydy koskaan. Srk:n ja muutamat rauhanyhdistysten johtohenkilöt määräsivät mistä hengestä milloinkin oli tehtävä parannus.

      Hoitajat, Ry:n johto ryhtyi toimimaan ihmisten omana tuntona! Jos syytetty ei hyväksynyt syytöksiä ja ei suostunut henkiparannukseen, seurauksena oli erottaminen Ry:stä ja julistaminen uskonsa kieltäneeksi.

      Raamattu kuitenkin opettaa: Tunne ainoastaan sinun syntisi. Siis jokainen tuntee omat syntinsä Jumalan sanan valaisemina. Synti on Jumalan tahdon vastainen teko ja Jumalan tahto on ilmoitettu Raamatussa. Jumalan sana tulee olla jalkaimme kynttilä, ei mikään muu. Silloin emme eksy.

      • Hoitajiensyntielämä

        "Amazed
        11.12.2018 17:41"
        Hyvä kirjoitus! Olen ollut mukana kiusaamiskokouksissa. Mm. kaksimieliset vihjailut sen todistavat, että monet hoitajina toimineet pahentuivat omiin irstaisiin ajatuksiinsa ja etsivät jonkun muun, johon he kanavoivat oman syntielämänsä. He vaativat toisia uskomaan oman omantuntonsa kautta. Syytä he eivät kuitenkaan voineet kertoa eli jäi täysin epäselväksi mistä synnistään he vaativat puhuteltavia tekemään parannusta. Monet näistä asioista odottaa edelleen hoitajien tunnustusta ja asioiden korjaamista. Tiedän muutamia umpikieroja hoitajia, joita en ole elämäni missään vaiheessa pitänyt uskovaisina. Rehellisyys on uskon a ja o.


    • Nyt.on.oikea.aika

      Kaikille meille on nyt tärkeää että alamme järjsetää seurakunnan oikeaksi. Luterilaiseen kirkkoon emme voi enää kuulua.
      Erota kirkosta voi tästä:
      http://www.eroakirkosta.fi

    • hhjjjttt678

      Hoitokokouksia ei siis enää ole? Wikipediasta nyt luettuani sain vasta tietää tämän. Tähän päivään asti olen luullut, että hoitokokoukset ovat vielä tänä päivänäkin käytössä vl-liikkeessä. Uutisissa ja lehtijutuissa nimittäin on ilmaistu usein niin, että 70-luvun hoitokokouksissa oli henkistä väkivaltaa, mikä johtaa käsitykseen, että hoitokokouksia on nykyäänkin, mutta ne ovat vähän erilaisia kuin 70-luvulla.

      • SRK_vastuussa

        Se, että SRK on päättänyt, ettei hoitokokouksia enää pidetä, ei tarkoita sitä, että 70 -luvun hoitokokoukset olisivat selvitetty.
        SRK on edelleen vastuussa siitä, mitä silloin tapahtui, eikä se vastuu lopu, ennenkuin hoitokokoukset ovat perusteellisesti selvitetty ja pyydetty anteeksi. Vastuu on SRK:lla.


      • delli
        SRK_vastuussa kirjoitti:

        Se, että SRK on päättänyt, ettei hoitokokouksia enää pidetä, ei tarkoita sitä, että 70 -luvun hoitokokoukset olisivat selvitetty.
        SRK on edelleen vastuussa siitä, mitä silloin tapahtui, eikä se vastuu lopu, ennenkuin hoitokokoukset ovat perusteellisesti selvitetty ja pyydetty anteeksi. Vastuu on SRK:lla.

        Eräs asuinkunnan jo edesmennyt puhuja ihan julkisesti väitti että hoitokokoukset olivat hyvin siunauksellisia,Oiskohan toi asia ihan näin?


    • vl-pentti

      Hoitokokous tarkoittaa tätä:

      Matt. 18:
      15 "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. [3. Moos. 19:17; Sir. 19:13-17; Luuk. 17:3; Gal. 6:1; Jaak. 5:19,20]
      16 Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'. [5. Moos. 19:15 ; Joh. 8:17; 2. Kor. 13:1; Hepr. 10:28]
      17 Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin. [1. Tim. 5:19,20 | Room. 16:17; 1. Kor. 5:9-13]
      18 Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu.

      2. Kor. 13:1
      Nyt minä kolmannen kerran tulen teidän tykönne. Niin pitää kahden eli kolmen suun kautta kaikkinaiset asiat kiinnitettämän.

    • Raamattu opettaa tekemään parannuksen vain synneistä. Hoitokokouksissa nimenomaan piti tehdä parannus hengistä, siis vastoin Raamattua. Jossain vaiheessa aika yleinen oli parannuksen teko Kososlaisesta hengestä. Tästä opillisesta erheestä on tullut nimitys Henkioppi.

      Tällainen Henkioppi ja menettely ei ole Jumalasta. Silloin kun opetuksessa poiketaan Jumalan Sanasta, on kyseessä väärä oppi, Eriseura. Henkiopin levittäminen ja läpiajo tapahtui systemaattisesti ja organisoidusti Rauhanyhdistyksissä järjestetyissä hoitokokouksissa ja SRK:n tiukassa ohjauksessa. Ei siis ollut kyse joidenkin yksittäisten ihmisten toiminnasta.

      P.Johanneksen ilmestys, Luku 20
      12. Ja minä näin kuolleet, sekä pienet että suuret, seisovan Jumalan kasvoin edessä, ja kirjat avattiin, ja toinen kirja avattiin, joka on elämän, ja kuolleet tuomittiin niistä, mitkä kirjoissa kirjoitetut olivat, töittensä jälkeen.
      13. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka hänessä olivat, ja kuolema ja helvetti antoi ne kuolleet, jotka heissä olivat: ja ne tuomittiin jokainen töittensä jälkeen.

      Meidät itsekukin, jokainen tuomitaan sen mukaan mitä olemme ruumiissamme tehneet. Henkiä emme kykene tekemään, mutta syntiä kyllä osaamme tehdä ja niihin joutua. Synnillä on myöskin aina nimi ja omassatunnossaan jokainen tietää milloin on syntiin joutunut. Jumalan Sana paljastaa meidän tekomme. Synneistä tulee tulee luopua ja tehdä parannus.

      Jumalan Sanan vastainen väärä oppi on ihmisten keksimä, siis ihmisteko. Väärästä opista, eriseurasta pitää luopua ja tehdä parannus. Muuta tietä pelastukseen ei ole.

      • vl-pentti

        eriseura eli heresia


    • eihajuakaanuskosta

      Mutta veeäljohto se pysyy hiljaa ja vaitio pää pensaassa suuressa ylpeydessään.

      että sellaista mailman ainoaa oikeaa oppia ja uskomista hah.

      • säilytä_nahkas

        Se on säilytä nahkas henki päällä.


    • HengetköTyöttömänä

      Henkioppi ja hoitokokoukset halutaan haudata hiljaisuudessa. Niissä saarnoissa, joita olen radion välityksellä kuullut, erityisesti jokavuotisten suviseurojen aikana, ei henkioppi ja siihen liittyvät hoitokokoukset ole olleet lainkaan esillä.

      Hoitokokousten aikana keskeisenä aiheena oli erilaiset henget, mikä tahansa oli joku henki ja yleensä kaikki olikin henkien aiheuttamaa tai vaikutusta. Niistä sitten julkisesti seurakunnan edessä teki parannusta kaikenikäiset, niin nuoret kuin vanhat. Hoitokokoukset oli voimalla toteutettu myllerrys ja täysi kaaos rauhanyhdistyksissä, keskeisenä aiheena väärät henget ja henkiparannus.

      Ennen hoitokokouksia eikä niiden jälkeen ole hengistä puhuttu eikä kuultu mitään. Mihin ne ovat nyt sitten joutuneet. Ovatko ne lukuisat henget nyt työttömänä vaiko muuten vain jouten? Kenties matkoilla tai nukkumassa kuten profeetta Eliaan aikana Baalin profeettain Jumala. (1.Kun 18)

    • ollaanhiljaavaan

      Parannusta ei tehdä ei vaikka henki menis.

      vedetään vaan norttia savu peittää valheet.

      • rivi-vl

        SRK:n johtoa on paljon neuvottu ja nuhdeltu tässä asiassa, miksi he ovat kovakorvaisia?


      • rivilesta
        rivi-vl kirjoitti:

        SRK:n johtoa on paljon neuvottu ja nuhdeltu tässä asiassa, miksi he ovat kovakorvaisia?

        SRK:n johtokunnan mielestä riittää, että se on pahoitellut epämääräisten yksittäisten kristittyjen erehtymistä. Ei puhettakaan, että SRK olisi mennyt harhaan. Melkein kaikki puhujat ovat hyväksyneet SRK:n harhaan menon salaamisen.


      • Irtivääryydestä

        "Melkein kaikki puhujat ovat hyväksyneet SRK:n harhaan menon salaamisen."

        Jokainen väkivaltaisiin hoitamisiin/harhaan menoon syyllistynyt puhuja on täysin jäävi ottamaan kantaa siihen, miten hoitamiset tulisi selvittää. Heidät täytyy ulkoistaa asian käsittelystä.

        Katsotaan vielä seuraava puhujainkokous ja sen päätökset/toimenpide-esitykset. Lopetan vuosikymmeniä vuosittain maksamani opiston jäsenmaksun maksamisen riippuen siitä miten hoitovääryydet aiotaan selvittää.


    • eivätkaikki

      Jeesus sanoo, että hän on "teidän kanssanne maailman loppuun asti"
      Jeesus ei ole eriseurassa.
      Siellä missä hän on, on myös oikea valtakunta ja Hän on sen kuningas.
      Oli myös hyllytettyjä puhujia, jotka ovat myöhemmin puhuneet
      suviseuroissakin.
      Täällä kirjoitettu:
      7.3.2004 17:45
      "en voi
      nimiä antaa , mutta vastauksia kyllä , jos se sallitaan.
      En ole koskaan joutunut tekemään parannusta
      väärästä hengestä, en kerskaile, ja tunnen myös muita."

    • rivi-vl

      Vanhojen asioiden auki levittäminen, on ainoa keino päästä eteenpäin.
      Ensin pitäisi nöyrästi myöntää, että kaikki mitä 70 -luvulla hoitokokouksissa tapahtui oli mielettömän väärin, niitä pitäisi mitä nöyrimmin pyytää anteeksi ja sen jälkeen kaikki sen aikaiset asiat levittää auki ja niistä keskustella julkisesti.

    • rivi-vl

      Vielä on elossa heitä, jotka olivat kovia hoitomiehiä, sen takia hoitokokouksia ei selvitetä. He pelkäävät oman nimensä lokaamista.

      • Jumalantahtoontämä

        Näen, että hoitoongelma on selvitetty! Nyt tulee vain mietittäväksi, miten asiat korjataan. Kaikista suurin ongelma on, että hoitaja/väärintekijä on tällä hetkellä puhujana. Onhan vaikea tunnustaa olleensa väärässä - miltei mahdottomuus. Puhdistus alkaa puhujainkokouksesta/puhujista. Väärintekijöiden tulisi itse vapauttaa itsensä puhujan tehtävästä. Jos näin ei toimita, heille tulisi antaa vapautus, koska puhujuus ollee nöyrtymisen ensteenä. Syytesuoja ei korjaa mitään, vaan tekee sen antajasta myös väärintekijän ja tuudittaa väärähenkisen hoitajan väärään rauhaan. Hoitamisissa puhuteltava ei tiennyt mistä puhutellaan, mutta nyt tiedetään tarkasti missä hoitaja meni väärään.


    • opillinenpuhtaus

      Kenenkään syntien kaivelu ei auta asiassa
      koska kaikki ovat syntiä tehneet.
      On vain uskottava hänen päälle, jonka Isä on lähettänyt.
      Matt.
      9:12 Mutta kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.

      • simppeliasia

        eikö ole vaara että sama seurakunta sairastaa edelleen koska parannusta ei haluta tehdä eikä virheitä tunnustaa.

        korjautuuko asia kun se vanhenee, noin vain ihan itsekseen, niinkö Raamattu opettaa!


    • Selvittämisen vaatimus on tullut aiheesta. SRK:n ja Rauhanyhdistysten toimesta järjestettiin laajasti ja vuosikausia kestäneitä hoitokokouksia, joissa pilkattiin ja häväistiin ihmisiä tosi julmasti. Keksittiin vaikka minkälaisia perusteita syytöksille. Oli todellista sadismia. Henkiä oli jos minkälaisia ja nimisiä. Mikä vaan saattoi olla joku henki. Jos ei hyväksynyt keksittyä syytöstä, oli syytetty heidän mukaansa noussut Jumalan seurakuntaa vastaan. Näin korotettiin Rauhanyhdistys Jumalaksi, sitä piti kuulla ja totella vastoin Raamattua.

      Usko pitää perustua yksin Raamattuun, siihen Jumalan Sanaan, joka meidät uskon kautta voi puhdistaa kaikesta vääryydestä. Jeesuksen lunastustyö on ainoa tie pelastukseen. Minä olen tie, totuus ja elämä opettaa Jeesus itse. Jumalan Sana seisoo ja on pysyvä viimeisenäkin päivänä ja ikuisesti.

      Nyt myöhemmin asioista ei haluttaisi puhua, eikä tunnustaa tapahtuneita. Moni aikoinaan kielletty asia on nyt tullutkin sallituksi, vaikka Raamattu on sama. Muistaa sopii ettei rikokset Jumalan edessä vanhene. Jeesuksen sovintotyö on ainoa joka puhdistaa meidät.

      Perustus on edelleen puhdistamatta. Tunkion voi poistaa ja itsensä puhdistaa kaikesta. Se edellyttää rehellistä toimintaa. Vääryydet ja rikokset pitää tunnustaa, tehdä parannus. Selittely ja vähättely ei puhdista mitään.

      Vääryydessä ei voi olla osallisena vaikka ei itse tekisikään, osallisuuteen riittää että tavalla tai toisella hyväksyy, vaikkapa hiljaa hyväksymällä. Sehän on itsensä pettämistä. Jumalaa ei voida pettää.

      Selvityksen tarkoituksena on oltava asioiden korjaaminen sekä saattaminen totuuden tuntoon parannukseksi ja autuudeksi. Ketään ei saa häpäistä, ei yksilöitä eikä yhteisöä. Toiminnan pitää olla rakentavaa Raamattuun perustuen.

      Raamattu on uskon ylin ohje. Muuta perustusta ei ole.

      • rivilesta

        Mitään selvitystä ei saada aikaiseksi, ellei riittävän moni vaadi sitä. Eräs keino olisi laatia nettiin selvitysaloite, johon selvitystä vaativat voisivat laittaa nimensä. Nimiä pitäisi tulla varmaankin vähintään tuhat, ennenkuin SRK:ssa tapahtuu mitään. Jos ei tapahdu, selvitysvaatimus täytyisi tehdä julkiseksi tiedotusvälineiden kautta. On nähty, että vasta riittävän laaja julkisuus saa SRK:n liikkeelle.


      • Korvausvelvollisuus

        Ei näiden asioiden hoitaminen vaadi pelkästään anteeksipyyntöä "kahden kesken" - monissa tapauksissa asioiden hoitaminen vaatii julkista anteeksipyyntöä. Olivathan monet hoitajat pitäjien juoruakkoja ja -ukkoja. Tähän sopii hyvin muutaman vuoden takaa vertaus suviseurojen puhujainkokouksen alustuksesta. Siinä juoruilijoita verrattiin loassa kelluviin sikoihin. Asioita levitettiin puhuteltavan selän takana ja puhuttelutilanteissa puhuteltavalle nauretttin ja hänen uskoaan pilkattiin - et sinä ymmärrä. Näin annettiin itselle lupa kutsua koolle aina vain isompi ja isompi porukka pilkkaamaan. Hoitajien hirvittävä kateus puhuteltavaan nähden oli yksi suurimmista kiusaamissyistä.

        Ihmisellä on vain yksi elämä. Väärintekijät ovat myös korvausvelvollisia.


      • Kristitty uskoo Jeesukseen, vellu uskoo uskonsa.


    • kuka_

      Kuka nää hoitokokouset ylipäätänsä on alottanut?Kenen päähänpistö on ollut alottaa julmat hoitokokukset?

    • oulusta

      Nyt olisi taas aika miettiä, miten hoitokokoukset selvitetään.
      Miten on mahdollista, että vielä näitä julmia hoitomiehiä on puhujina, kuten Voittonen, Savela, Piri, Hautamäki jne.
      Eikö kukaan uskalla ottaa tätä asiaa puheeksi puhujainkokouksessa. Hoitomiehet pois puhujantehtävistä ja tekemään parannusta tekemisistään. Voiko parannukseen kehottaa, kehottihan Natankin Daavidia.

      • Keskitysleiriläinen

        "Miten on mahdollista, että vielä näitä julmia hoitomiehiä on puhujina, kuten Voittonen, Savela, Piri, Hautamäki jne. "

        Järjestelmän uhreja hekin.


      • Heikothoitajat

        "Järjestelmän uhreja hekin."

        Tämä ei ole totta! Jokainen hoitokokouspaikkakunta/hoitokokouksiin osallistunut tietää, ketkä ja minkälaisin motiivein hoitokokoushoitajat paikkakunnittain valikoituivat. Hoitorooliin ryhtyminen vaati "tietynlaista" luonnetta. En tunne yhtään hienotunteista ja toisen elämää ja uskoa kunnioittavaa uskovaista, joka olisi ryhtynyt hoitajaksi. Näillä hoitamisilla ei ole mitään tekemistä kenenkään autuaaksi tulemisen kanssa. Toimillaan hoitajat ajoivat omia etujaan! Asioita ei ole korjattu.


      • rivilesta
        Heikothoitajat kirjoitti:

        "Järjestelmän uhreja hekin."

        Tämä ei ole totta! Jokainen hoitokokouspaikkakunta/hoitokokouksiin osallistunut tietää, ketkä ja minkälaisin motiivein hoitokokoushoitajat paikkakunnittain valikoituivat. Hoitorooliin ryhtyminen vaati "tietynlaista" luonnetta. En tunne yhtään hienotunteista ja toisen elämää ja uskoa kunnioittavaa uskovaista, joka olisi ryhtynyt hoitajaksi. Näillä hoitamisilla ei ole mitään tekemistä kenenkään autuaaksi tulemisen kanssa. Toimillaan hoitajat ajoivat omia etujaan! Asioita ei ole korjattu.

        Kummallista, että Jumala salli SRK:n harhaan menon. Miksei hän nyt vaikuta tahtoa ja tekemistä, että vääryydet korjattaisiin?


      • Uncharted5

        Niimpä, olisiko sen taustalla käsitys siitä , että SRK olisi maanpäällinen Jumalan valtakunta jonka seurakunta olisi erehtymätön . Kuitenkin historian aikana on menty pieleen useita kertoja . Jos jotain voi oppia niin sen että SRKt yms Ryt ovat vain ihmisten ajallisia kyhäelmiä ja usko on niistä riippumaton asia.


      • kummallisuuttako
        rivilesta kirjoitti:

        Kummallista, että Jumala salli SRK:n harhaan menon. Miksei hän nyt vaikuta tahtoa ja tekemistä, että vääryydet korjattaisiin?

        Kummalista?Jumala on jo alkuunsa sallinut suurimman osan ihmisistä eksyä,Ni mitä kummallista siinä on että suomen siionissa on sallittu tämmöstä tapahtuvan?


    • mevainhenkeä

      ensi vuonna sitten taas,
      kokonnumme aitan taas,
      siel on hoitokokkous.

      lauletaan nuotilla "vaari vaari lähti innoissaan...joulu-joulukuusen hankintaan....".

    • Uncharted5

      Elämme nyt täysin eri ajassa. En voisi kuvitellakkaan nykyaikana että joku tai ainakaan itse lähtisi hoitokokouksien julkisiin nöyryytyksiin. Ja kenellä riittää edes aikaa istuksia ja tuhlata energiaa tuollaisissa hoitokokouksissa? Jokin mennyt tuolloin pieleen isolla porukalla laumassa, nykyään usko kielletään yksilöinä. Langeta voi laumassa ja yksilöinä.

      • Eiolisisaanutosallistua

        "En voisi kuvitellakkaan nykyaikana että joku tai ainakaan itse lähtisi hoitokokouksien julkisiin nöyryytyksiin."

        Miksi aikoinaan niin sai tapahtua ja tuntui jotenkin velvollisuudelta mennä näihin hoitokokousnöyryytyksiin. Kai ihmiset luottivat hoitajien tarkoittavan hyvää. Nyt myöhemmin voitanee todeta, että hoitajat hakivat ratkaisua omiin hirvittäviin ongelmiinsa. Tiedän mistä kirjoitan, koska olen itse osallistunut tällaiseen "kiusaamisprosessiin", jonka syy ei vieläkään ole tiedossa. Olen paljon keskustellut tästä asiakokonaisuudesta ja saanut ohjeeksi, ettei minun olisi missäään tapauksessa saanut osallistua niihin kiusaamistilaisuuksiin. En edelleenkään tiedä, mistä hoitajien synnistä tulisi tai olisi tullut tehdä parannusta. Yksi heistä on puhujana tälläkin hetkellä.


    • Eikiitosjeesus

      Johan se sanotaan laulussakin: Piippolan vaarilla oli talo. Siellä se hoiteli sikojansa, lehmiänsä, lampaitansa, kanojansa jne.
      Sairasta....

    • AikojaTapoja

      Isoäitiä olivat aikoinaan tentanneet, kun kuulemma lempeä liian avoimesti jakoi. Oli vaari ollut mukana ja yksi vaarin ystävä, jota isoäitikin sitten halusi vähän auttaa. Ensin kädellä ja sitten suulla. Sellaisesta avuliaasta toimesta sitten olisi pitänyt tehdä tiliä seurakunnan edessä. Siihen oli isoäiti sanonut että jos hyvän tekemisestä tulee nuhteita, niin siinä tapauksessa hän on mielellään Herran Saatanan oma! Ja sillä tiellä on pysynyt.

      • HoitokokousJohtaja

        Se isoäitis ois kyllä saanu anteeksi, jos ois muistanu pyyhkiä liemet suupielistään.
        Oli aika irstas näky kyll


    • Ei_takuulla_ollut

      Miksi lähdetiin hoitamaan, koko hoitokokoukset olivat väärin, oliko raamatun mukaista toimintaa?

      • Anonyymi

        Jatkoa edelliseen. Toivottavasti palatte helvetin tulessa!!!!!!!!!?!!!!!!!??!!!!!!!!


    • Anonyymi

      Missä raamatussa pidetään hoitokokouksia?

    • Anonyymi

      Hoitokokouksia saa pitää vain yhteisön arvostetuimmat lervat. Kuningas lerva voi ja pystyy murtamaan toisen mielen.

    • Anonyymi

      Raamatusta luemme mm; " jos joku sairastaa, kutsukoot seurakunnan vanhimmat ja voidelkoot öljyllä ja rukoilkoon ja jos on syntejä tehnyt ne annetaan anteeksi...jnee"!

      siinä on terveen seurakunnan opinmukainen ns hoitokokous joskin kys eoli sairaudesta, niin sama pätee sama mihin vaivaan joka uskovalla saattaa olla.

      eli kaikki lähtee potilaan tarpeesta kja tahdosta, harvemmin normaalissa yhteiskunnassa haetaan väkisten kotoa vaikka hammasläkäriin monen miehen voimin !

    • Anonyymi

      Käsittääkseni, hoitokokousten järjestäminen johtui "hengellisestä hurmoksesta", uskonnoissa on todella vaarana joutua hurmokseen. Ainakin minä muistan sen ilmapiirin, kun puhuja ensin piti hurmoksellisen puheen ja sen jälkeen jokainen meni seurakunnan eteen pyytämään anteeksi kososlaista henkeä. Olin itsekin sen puheen ja sen hoitokokousilmapiirin vuoksi, jossakin ihmeellisessä tilassa. En osaa kuvata sitä kunnolla, ehkä jossakin "hurmoksessa".

      • Anonyymi

        Hoitokokoukset olivat persoonallisuushäiriöisten toimintamalli käyttää valtaa uskonnon varjolla niihin, joita he syvästi kadehtivat. Hoitamisista vain ne, joissa puhuteltava oli aloitteentekijänä, ovat siunauksellisia. Kaikki muut ovat "pirujen / erilaisten henkivaltojen vallassa olevien hoitajien yksin organisoimia.


    • jumalanterve! Thaimaaseen ei päärynäporteista pääse ellei hoijeta. junalanrahaa.

    • Anonyymi

      Niileei annettu syntiä anteeksi vaikka toine pyysi, kyllä niin on asiat, se siunaili siinä niin kun oli huono sydän että hän kuolee justiinsa, näytti siltä että se menee justiinsa, mutta junttamiehet sanoi että et sinä vielä kuole vielä on nitroja

    • Anonyymi

      Yöllä se sitten sano että etkö lähtis viemmän terveyskeskukseen kun olen niin huonossa kunnossa ja niin minä vein sitte ja se reissu kesti kolme viikkoa, naapurin emännältä sain kuulla että ne oli kovasti kiduttaneet häntä politiikan takia

    • Anonyymi

      Hoitokokouksia on liikaa arvosteltu, uskottomien toimesta, he eivät ymmärrä koska heillä ei ole pyhää Henkeä. Kun ihminen on epäuskon tilassa hän ei ymmärrä kääntyä parannukseen, joskus pitää antaa kunnon tukkapöllyä että ihminen kääntyy parannukseen ja säilyttää uskonsa. Jos ihminen kuolee synnit tunnolla hän joutuu IKUISESTI HELVETTIIN ja siltä me yritimme ihmiset pelastaa, mutta nykyään kaikki vain valittavat miten nöyryyttävää oli tehdä parannusta, vaikka he itse olivat itsensä siihen tilaan ajaneet. Kannatan hoitokokouksia silloin ja vielä nykyisin, ne pitää aloittaa uudestaan, jotta rauhanyhdistys pysyy terveenä ja oikeassa uskossa

      • Anonyymi

        "Hoitokokouksia on liikaa arvosteltu, uskottomien toimesta, he eivät ymmärrä koska heillä ei ole pyhää Henkeä."

        Ei todellakaan ole arvosteltu liikaa, koska vain ne, joissa puhuteltava oli aloitteentekijänä ovat oikein. Valitettavasti tunnen monia hoitajia, jotka eivät olleet uskovaisia. Vaikka he toimivat muka seurakunnan nimissä, heillä ei ollut seurakuntayhteyttä. He ajoivat yhteisön toimintamalleja vilpillisesti hyväksi käyttäen vain omia etujaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hoitokokouksia on liikaa arvosteltu, uskottomien toimesta, he eivät ymmärrä koska heillä ei ole pyhää Henkeä."

        Ei todellakaan ole arvosteltu liikaa, koska vain ne, joissa puhuteltava oli aloitteentekijänä ovat oikein. Valitettavasti tunnen monia hoitajia, jotka eivät olleet uskovaisia. Vaikka he toimivat muka seurakunnan nimissä, heillä ei ollut seurakuntayhteyttä. He ajoivat yhteisön toimintamalleja vilpillisesti hyväksi käyttäen vain omia etujaan.

        Sitten kaikki hyvin seurakunnassa seuroihin voi mennä kun siellä ei oo hoitomiehiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hoitokokouksia on liikaa arvosteltu, uskottomien toimesta, he eivät ymmärrä koska heillä ei ole pyhää Henkeä."

        Ei todellakaan ole arvosteltu liikaa, koska vain ne, joissa puhuteltava oli aloitteentekijänä ovat oikein. Valitettavasti tunnen monia hoitajia, jotka eivät olleet uskovaisia. Vaikka he toimivat muka seurakunnan nimissä, heillä ei ollut seurakuntayhteyttä. He ajoivat yhteisön toimintamalleja vilpillisesti hyväksi käyttäen vain omia etujaan.

        seurakunnan pitäs paremmin valvoa synnintekijöitä perustaa hoitorinki ne jotka tekee syntiä vaikka katkennut huulipuna yms sellainen puhuttelu ryn kioskissa


      • Anonyymi

        Ehkä on havaittavissa trollauksen läpipaisto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä on havaittavissa trollauksen läpipaisto.

        Ei se ollut trolli nää tyypit kyttää seuroissa katkennut huulipunaa


    • Anonyymi

      Minua kun vielä näätte näissä kokouksissa niin saatte ampua.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      305
      3408
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1379
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1260
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      168
      1078
    Aihe