Miksi Maasähköälaturi on alkanut kuumenemaan niin että sen tuuletin käy lähes jatkuvasti taukoakin kyllä on? Ennen ei ole tuuletin käynyt mielestäni laisinkaan. Kuumeneeko liikaa jos sisällä käytetään irto puhallinta vai jokin muu syy? Irto puhaltimen irroitin mutta kuumenee kun maasähköä kytketään.
Vieressä oleva isolatori mik sen nimi on suomeksi on kylmä, ei sen tehtävä ole jakaa sähköä niin että startti on täynnä.
Maasähköälaturi
17
247
Vastaukset
- ariel371
Onkohan sinulla akut ehtoopuolella ja onko latausvirta suunnilleen sama kuin ennenkin? Jos et ole tätä pannut merkille, tee seuraava testi. Tutki hiukan akkujesi lämpöjä kun lataus on ollut päällä puolisen päivää. Mahdollisesti yksi akuista kuumenee selkeästi enemmän kuin toiset. Jos niin on, kytke se akku irti. Tuo akku on loppu ja se haukkaa virtaa laturista muuttaen sen lämmöksi. Siksi laturi työskentelee kuumana koska sen läpi menee totuttua enemmän virtaa läpi.
Itselläni oli sama ilmiö ja huomasin täydeksi olettamani 4×180 Ah akuston ottavan liki 40 A virtaa maasähkölaturista. Yksi akuista oli huomattavan lämmin verrattuna toisiin. Sen irrottamalla latausvirta liki nollaantui ja maasähkölaturi hiljeni.
Yleisesti voisi epäillä myös laturin jäähdytyksen tukkeutumista, mutta veneet ovat yleensä varsin pölyttömiä. - Sotkemiseltanäyttää
"Miksi Maasähköälaturi on alkanut kuumenemaan niin että sen tuuletin käy lähes jatkuvasti taukoakin kyllä on? Ennen ei ole tuuletin käynyt mielestäni laisinkaan. "
Eipä ole aikaisemmin tullut vastaan maasähköllä toimivaa akkulaturia jonka sisällä on tuuletin. Kuinkas tehokas laturi onkaan kyseessä? Montako ampeeria on maksimivirta, ja mille nimellisjännitteelle tuo on? 12V, 24V, vai jotain muuta?
"Kuumeneeko liikaa jos sisällä käytetään irto puhallinta vai jokin muu syy? Irto puhaltimen irroitin mutta kuumenee kun maasähköä kytketään."
Siis minkä sisällä? Veneen vai sen akkulaturin?
Oletko siis modifioinut kaupasta otettua sähkölaitetta poistamalla sieltä osia (puhaltimen)?!?
"Vieressä oleva isolatori mik sen nimi on suomeksi on kylmä, ei sen tehtävä ole jakaa sähköä niin että startti on täynnä."
Isolator lienee galvaaninen eristin, eikä se pystyisikään jakamaan sähköä, vaan pitää maaverkon johtojen ja veneen saman jännitteen johtojen potentiaalit toisiinsa nähden kelluvina. Toisin sanoen niiden nollajohtojen välinen jännite voi olla aivan mitä tahansa, ja samoin niiden vaihejohtojen välinen jännite. Vaihe ja nollajohtojen välillä taas on maaverkossa ja vneen verkossa tietty sama jännite, ellei siinä ole lisäksi muuntajaa.
Kokonaisuutena kysymyksesi on äärimmäisen sekava, mikä viittaa joko tuntemattomiin lukuisiin kirjoitusvirheisiin, siihen ettei äidinkielesi ole suomi, tai siihen ettet tunne sähköasioita juuri lainkaan, tai sitten olet ns trolli.- Joakim1
Minulla on 25 A 12 V maasähkölaturi tuulettimella, joka käy silloin kun latausvirta on suuri. Ehkä jossain 10 A paikkeilla lakkaa käymästä kokonaan. 25 A 12 V on 300 W, joten 90% hyötysuhteella laite kuumenee vielä 30 W teholla.
Battery Isolator on tyypillinen termi jakodiodille tai vastaavalle laitteelle releillä tai puolijohteilla toteutettuna. - Ehkätämätästä
Eli tuuletus johtunee vain kovasta latauksesta, nyt jääkaappi ja lämmitin käytössä. Lämmitintä en ole juuri kätellyt. Webasto tuntuu vievän sähköä kun käynnistyi yölläkin pari kertaa. Kysymys varmaankin sekava kun asiat eivät ole selviä. Kios taas jokakim ja ariel
- Akkukuumaa
Kauanko teillä on hupiakut käytössä , sis montakohan vuotta kestävät noin keskimäärin?
- ariel371
Kuusi kautta meni mulla ja niistä kolme viimeistä kautta oli ympärivuotisia. Ihan tavalliset akut.
Minulla kestänyt 2-3 vuotta.Tavallisia korkillisia autonakkuja. Syykin selvisi.En ole huolehtinut niitten latauksesta.
- Tarkista-akut
Meillä oli toissakesänä sama ongelma. Akut olivat loppu ja kuumenivat. Laturi yritti ladata ja pörisi lähes koko ajan. Kun akut vaihdettiin. Ongelma hävisi.
- 1ooooooooooooooooooooooo
Itselläni edelliset, akkuvettä laitoin aina keväällä,kestivät yli 10 vuotta ja olisivat varmaan kestäneet enemmänkin,mutta katsoin että on aika vaihtaa.Nykyiset on huoltovapaat 5? vuotta käytössä nyt.
- latureissa.eroja
Kaikki maasähkölaturit eivät ole samanlaisia. Edellisessä isokokoisesa 30A laturissani ei ollut lainkaan tuuletinta eikä se kuumentunut. Se kyllä lämpeni jkv, jos akut olivat päässeet purkautumaan ja latausvirta oli suuri.
Nykyinen Mastevolt ChargeMaster 12/25-3 on pienikokoinen ja sen tuuletin alkaa hurista aina, kun laturi lataa - silloinkin kun latausvirta on hyvin vähäinen. Akut ovat uudet.
Akkumonitori voisi olla hyvä hankinta. Tietysti voltti- ja ampeerimittarillakin pärjää. Aloittaja ei kertonut akkujensa tilasta eikä latausvirrasta. - Normitouhua
Meillä on starttiakun lisäksi kaksi 100 Ah hupiakkua. Maasähkölaturin puhallin kytkeytyy päälle säännöllisesti silloin, kun hupiakkuja on tyhjennetty riittävästi ennen maasähkön kytkemistä. Maasähköllä varustetusta satamasta toiseen purjehdittaessa tätä ei tapahdu koskaan. Sen sijaan kahden lisäsähköttömän yön jälkeen aivan varmasti, jos koneajo ei ole ladannut akkuja riittävästi.
Laturin jäähdytyksen tehostamiseksi olen tehnyt yksinkertaisen viritelmän, jonka avulla laturitilan tuuletusta voi tilapäisesti parantaa. Laturimme on kiinnitetty salongin sohvan selkänojan takana olevaan saranoituun luukkuun, ja sen ympärillä olevassa tilassa on normaalisti suhteellisen kehno ilmanvaihto. Kun kuulen että puhallin kytkeytyy päälle, siirrän sohvan verhoilua sivuun ja avaan luukun yläreunan. Tällä tavoin lämpö pääsee paremmin poistumaan, ja puhaltimen saa nopeammin vaikenemaan. Kyllä se varmaan johtuu siitä, että joku akku alkaa olemaan sippi ja haukkaa siellä enemmän virtaa. Toinen vaihtoehto on, että laitteen sisälle on muuttanut villakoira.
Nykyään lähes kaikki laturit alkaa olemaan puhaltimettomia, ainakin Defan ja Philippin laturit ei tuhise enää ollenkaan.- aloittajaaaaa
Akut ovat olleet vasta kolme kautta käytössä, Varta purpose dual 90 2 kpl .
Laturin merkkiä en muista . Akut eivät mielestäni kuumene ja tuuletinkin näyttää puhtaalta. Pihtivirtamittarilla sitten kaapeleita pitkin etenemään, minne sitä sähköä oikein menee, jos menee.
- mamivanha
Samalla kantsii katsoa akkujen liitokset onko löysiä/hapettuneita samoin laturin päässä...
- yfd6hsdhj
Eiköhän se syy kuitenkin ollut tässä kohtaa: " Irto puhaltimen irroitin mutta kuumenee kun maasähköä kytketään."
Kun laitetta modataan ymmärtämättä asiasta mitään ei liene ihme jos tulee ongelmia tai laite hajoaa. aloittajaaaaa kirjoitti:
Akut ovat olleet vasta kolme kautta käytössä, Varta purpose dual 90 2 kpl .
Laturin merkkiä en muista . Akut eivät mielestäni kuumene ja tuuletinkin näyttää puhtaalta.Onkohan latausvirta ollut oikea? Jos nuo ei ole AGM-akut ja laturi on AGM-asetuksessa, voisin kuvitella akkujen kuluvan nopeammin loppuun ja varmaan toisinkin päin. AGM-akkuja kuuluisi ladata 14,7 voltilla ja ei-AGM-akkuja 14,4 voltilla. Omaasa Biltema-laturissa tässä pitää olla tarkkana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387705Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381925Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4859Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793