Voiko minulla olla jokin kilpirauhasen sairaus?

mikävikana3-

Olen nuori nainen. Alan olemaan jo tosi uupunut näihin vaivoihin, joita minulla on ja nyt mietinkin että voisiko oireeni viitata johonkin kilpirauhasen sairauteen. Lähisuvussani on kikpirauhasen vajaatoimintaa, jonka takia minulla on mitattu vuosittain näitä arvoja, jotka ovat kuulemma olleet ok. Vuonna 2015 tulos P-TSH 1,3 ja 2016 P-TSH 2,0 ja P-T4-V 18,1. Ovatko nämä testit riittävät jos haluan selvittää onko vaiva kilpirauhasessa? Omat oireeni viittaavat lähinnä liikatoimitaan. Oireita mm. kova väsymys, jonka takia tarvitsen päivittäin päiväunet. Päiväunien jälkeenkin olen usein väsynyt. Leposykkeeni n. 90. Lisääntynyt hikoilu ilman rasitusta. Myös esim. kädet ja jalat voivat hikoilla vaikka olisivat samalla kylmät. Päivittäiset/lähes päivittäiset päänsäryt. Välillä kipua ollut myös silmien takana, näkö todettu olevan todella hyvä. Olen myös päivittäin hermostunut ja ahdistunut. Olen alipainoinen vaikka joudun syömään tosi tiheästi, muuten tulee todella heikko ja pyörryttävä olo.

10

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jdkjfkldjf

      Ei voi olla kilpirauhaseen liittyvää sairautta.

    • Kipinkapinlääkäriin

      Hei. Ehkä vajaatoimintaa, siihen tyroksiinikokeilua ehkä tarvitset. Pyydä lääkäriltäsi tai käy yksityisellä. Isällä oli vajis, minullakin sitten samoja oireita. Mieto lääke auttaanut.

      • placeboa

        Jos P-TSH 2,0 ja P-T4-V 18,1. Tällöin ei ole vajaatoimintaa ja jos tällaisessa tapauksessa pienestä annoksesta Thyroxinia saa apua, niin se on placebo-vaikutus


      • tutkimaan-vaan

        > Jos P-TSH 2,0 ja P-T4-V 18,1.

        Eivät poissulje vajaatoimintaakaan. Johtava brittiendo kertoo joskus joutuvansa nostamaan T4v:n arvoihin 24...28 ja silloin tarkkailevansa T3v:tä. TSH nollilla.

        Rahallahan aloittajan ongelmaan saisi valaistusta eli mittauttamalla ainakin nämä: T4v, T3v, TPOab, TGab, kortisoli, ferritiini, B12, D ja folaatti. TSH jos ei vielä ole lääkitystä.


      • toisinsanoennaiset
        tutkimaan-vaan kirjoitti:

        > Jos P-TSH 2,0 ja P-T4-V 18,1.

        Eivät poissulje vajaatoimintaakaan. Johtava brittiendo kertoo joskus joutuvansa nostamaan T4v:n arvoihin 24...28 ja silloin tarkkailevansa T3v:tä. TSH nollilla.

        Rahallahan aloittajan ongelmaan saisi valaistusta eli mittauttamalla ainakin nämä: T4v, T3v, TPOab, TGab, kortisoli, ferritiini, B12, D ja folaatti. TSH jos ei vielä ole lääkitystä.

        Hypokondria tulee yhteiskunnalle kalliiksi.


    • killiy

      Kilpirauahsen liikatoiminta aiheuttaa laihtumista,ylikierrosta kehossa,mielessä,vapinaa,löysiä ulosteita,aineenvaihdunnassa liikakiihtymistä,hikoilua,heikotusta,hermojen kiristymistä,keho käy ylikierroksilla-vajaatoiminta päinvastoin sitä mitä krjoitettiin-painon nousua.uupumusta,hiusten lähtöä,kuivumista,ahdistusta ym epämääräistä -Varaa aika lääkäriin jotta verikokeilla saa tiedot arvoista,ohjeen mukaan aamulla labraan ennen kello 10,00 koe.Anemiakin saattaa olla ,mutta kysymäsi arvot sun täytyy kysyä lääkäriltä joka määräsi kokeet,ilmeisesti ei mitään hälyyttävää,ja vajaatoiminnassa kehon toiminta hidastuu ja syke ja palee.Syötkö tarpeeksi lämmintä ateriaa ja vihanneksia?Mullakin molemmin puolin suurasitteina kilpparit sekä liikatoimintana että vajiksena.sisaruksilla kuudesta-kolmella on liikatoimita ja 2lla vajaatoiminta,itse kontrollissa kerta vuoteen ja ok arvot.

      • todennäköisyyspohdintaa

        "Kaikkeen" vastasi professori Välimäki tv:ssä (muistaakseni 2.5.2014) kun kysyttiin, mihin kilpirauhashormonit vaikuttavat. Kolmesataa (300) oiretta onkin ThyroidUK:n kokoamassa oirelistassa. Oireet melkein kaikki esiintyvät jossain muussakin sairaudessa.

        Joten toisaalta googlaaja voi innostua aiheetta epäilemään kilpirauhasta.

        Mutta toisaalta kilpirauhanen on niin yleinen syy että sitä on syytä ensimmäisenä epäillä.
        Lääketilaston mukaan boin 320 tuhatta oli vuonna 2015 killparilääkkeiden käyttäjiä.
        Joidenkin arvio on että samansuuruinen määrä on diagnosoimatta.
        Diagnosoimatta kun ei ole tutkittukaan .
        Diagnosoimatta kun verikoearpajaisissa on osunut "viitearvojen" sisään.
        (Jolloin annetaan sydän- ja verisuonisairausien sekä Hashimoton paheta.)

        (Lääketilastoissa eivät näy ulkomailta lääkkeensä tuovat.)


    • nbvnbvnbv
      • klkdlkflödkf

        Ja mitähän vielä? Jättäkää se googlettaminen ja terveydenhuollon turhanpäiväinen rasittaminen typerillä jutuillanne.


      • Hypokondria

        Ja sitten kun se lääkäri ei suostu tekemään pään magneettikuvausta, niin ollaan hyvin vihaisia ja haukutaan lääkäri. Hypokondria todellakin maksaa paljon, kuten joku jo kirjoittikin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2024
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1730
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1167
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      2
      1134
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      132
      1078
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      976
    Aihe