"Asiakas lataa ostoksensa liukuhihnalle ja jää tyytyväisenä odottamaan maksamista. Mikä unohtui?"
Niin, unohtuiko se kapula vai kuuluuko seuraavan jonottajan asettaa se ennen kuin alkaa latoa omia ostoksiaan hihnalle?
Jos joku kapulan laittaminen tai laittamatta jättäminen aiheuttaa raivostumista, niin suosittelen joogaa, meditoimista tai pilleripurkkiin turvautumista.
Itselleni on kuitenkin miettimättä selvää, että laitan aina kapulan ostosteni perään ja eteenkin jos edellinen ei viitsinyt vaivautua. Samoin toimin myös ovista kulkiessani; pidän seuraavalle ovea auki ja jos edellinen ei pitänyt minulle, avaan oven itse sen sijaan että kävelisin sitä päin. Raivoa en koskaan, mutta jos pidän toiselle ovea auki ja tämä vastaa hiljaisuudella ja katsekotaktin välttelyllä, saata sanoa "eipä kestä".
Näen tuossa kapula-gatessa myös poliittisen aspektin.
Kokoomuslainen laittaa pulikan vain omien ostostensa alkuun, kun taas vihervassari laittaa sen mielellään myös seuraavan jonottajan puolesta.
Valitsin linkin kyselyssä vaihtoehdon 3.
http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-2000001262274.html
Raivon vallassa vai ei?
63
218
Vastaukset
Laitan kapulan edellisen asiakkaankin ostosten perään jos hän on unohtanut laittaa.
Ei minun verenpaineeni nouse yhtään noin vähästä.
En ole vihervasuri, kaikkea muuta, silti olen kohtuullisen avulias.
Mitä olen katsellut vihervasureita, he ehkä viimeisenä laittaisivat kapulan, ovat rähjäisen ja pöllyssä olevan näköisiä suurin osa. Särkevät paikkoja muka hyvän asian puolesta. Heitä ei kiinnosta mistä saadaan rahat kaikkiin heidän vaatimuksiinsa, tuhoavat enemmän kuin saavat hyvää aikaan. Eikö anarkistitkin ole noita vihervasureita."En ole vihervasuri, kaikkea muuta, silti olen kohtuullisen avulias."
Näköjään kuitenkin myönnät (ilmeisen tahattomasti), että kaverista välittäminen ja auttaminen ovat enemmän vihervasemmistolaisen kuin oikeistolaisen ominaisuuksia.- EipäsVedelläNaruja
expimot kirjoitti:
"En ole vihervasuri, kaikkea muuta, silti olen kohtuullisen avulias."
Näköjään kuitenkin myönnät (ilmeisen tahattomasti), että kaverista välittäminen ja auttaminen ovat enemmän vihervasemmistolaisen kuin oikeistolaisen ominaisuuksia.Täysin väärä näkemys ja toiveajattelua.
Mielikki selventää sanomistaan painaen vihervasurit asiallisesti lyttyyn kuten pitääkin
"Mitä olen katsellut vihervasureita, he ehkä viimeisenä laittaisivat kapulan, ovat rähjäisen ja pöllyssä olevan näköisiä suurin osa. Särkevät paikkoja muka hyvän asian puolesta. Heitä ei kiinnosta mistä saadaan rahat kaikkiin heidän vaatimuksiinsa, tuhoavat enemmän kuin saavat hyvää aikaan. Eikö anarkistitkin ole noita vihervasureita."
Vastaus tuohon lopun kysymykseen on, että anarkistit ovat vihervasureita.
- kapulakassalla
Itse laitan aina kapulan ostosteni perää, jos siis jonossa on muita. Jos takana ei ole ketään, ihan turhahan sitä on laittaa. Eniten minua tuossa jutussa ihmetytti, että tuollaisesta joudutaan raivon partaalle. Minulle on aina ollut ihan sama, laitanko itse sen ostosteni perään vai seuraava jonottaja. Yleensä aina laitan itse. Joskus on sattunut niin, että minulla on paljon tavaroita ja muutama vielä kassalle nostamatta. Seuraava asiakas sitten laittaa kapulan. Millaista porukkaa nykyisin ihmiset ovat, jos tuollaisestakin tulee riitaa. Voi hyvänen aika!
- Amazooni
Huomasin miesten lasiovelle samaan aikaan tullessaan teeskentelevän avaavansa sen kanssani. Ilkeä hymy naamallaan.
Siksi vetäydyn pois miehen lähestyessä ovea, enkä ojenna kättäni oven avaukseen. Jos menen sisälle ensin, suljen oven miehen edestä vihaisesti. Jotkut ovat herrasmiehiä ja kiitän heitä nyökäten.
Sa*tanat naisten siivillä elävä voivat kyllä kietoa kätensä kaulaani kuin oikeutetusti. Tai kaupassakin jonossa änkeä päälle kosketukseen.
Yleensä pidän ostoskärryä käsivarren matkan päässä takanani ja hyvää matkaa edessä olevaan kassalla.
Missä miehiä, siellä nöyrryytetään naisia oman egon vahvistukseksi.
Se on ainoa mistä ne luomakunnan pedot saavat tyydytystä.
Kulkuneuvoissa ja ruokakaupassakin. Kapula-kielikin on ominta alaa minulle.
Jos kapulaa ei ole, laitan kapulan.
Kiusallanikin.
Jos kapula on, olen laittamatta.
Kiusallanikin.
-
Aloitus vaikuttaa poliittiselta.
Etenkin vihjailee "rakastamaani" vihreään-liikkeeseen. :)
-
Kapuloita rattaisiin siis.
Maksoi mitä maksoi.
Asiassa kuin asiassa.
-
Motto:
Kapula vihreille suuhun ja sidottuna Vantaaseen! :)
H.En raivoa, laitan tarpeen tullen kapula ostosten eteen ja taakse, liikuntaahan se vaan on.
Herrasmiesmäisyys on kyllä katoavaa kansantaidetta. Se jaellaan nykyisin pärstäkertoimen perusteella. Tosin olen huomaavinani naisistakin sellainen piirre, että he ovat tottuneet olemaan enemmän vastaanottavalla puolella kuin antavalla puolella.
Oisko kaikilla kuitenkin se oma "kapularaivonsa"? Mulla on taipumus turhautua liikenteessä, kun ihmiset ei osaa kävellä oikealla puolella pyörätiellä, nimenomaan siis oikealla puolella. Ja jos joskus olen itekin ollut väärällä puolella, on mua jopa "uhattu" fillarilla. Fillaristi katsonut mua koko ajan tuimasti silmiin (vai upposko hän ehkä) ja ajannut suoraan päin, vasta viimeiselle metrillä väistänyt.
Mäkin kävelin siis joskus väärällä puolella. Se oli sitä aikaa kun mulla oli koira jota en osannut kouluttaa. Se piti kulkea vasemmalla puolellani, tai maailmankirjat oli sekaisin. Joten tänä päivänäkin väistän koira-ihmisiä, vaikka tulisivat vastaan miltä puolelta vaan.- EipäsVedelläNaruja
Jalankulkija saa kulkea kevyenliikenteen väylää kummalla puolen vaan tai vaikka keskellä. Jalankulkija on silloin jalkakäytävällä.
EipäsVedelläNaruja kirjoitti:
Jalankulkija saa kulkea kevyenliikenteen väylää kummalla puolen vaan tai vaikka keskellä. Jalankulkija on silloin jalkakäytävällä.
Onko näin? Tyhmää jos on, pitäisi olla sama järjestely kuin ajotielläkin, selkeät säännöt. Onko jalkakäytävä eri kuin pyörätie? Kyllä silti jalkakäytävälläkin voisi olla sellainen yleisjutska, ettei tarvi koko ajan väistellä.
Ennen oli sellainen kirjoittamaton sääntö parkkipaikoistakin, että niissä ajetaan vastapäivää. Ei sellaistakaan enää harrasteta.Expimotille muuten unohdin sanoa että onpa kiva nähdä sut(sua?)!
Pientä uhmaa mulla rinnassain heti lauantai-aamusta :P Onko tää vielä aamua...hmp.f kirjoitti:
Onko näin? Tyhmää jos on, pitäisi olla sama järjestely kuin ajotielläkin, selkeät säännöt. Onko jalkakäytävä eri kuin pyörätie? Kyllä silti jalkakäytävälläkin voisi olla sellainen yleisjutska, ettei tarvi koko ajan väistellä.
Ennen oli sellainen kirjoittamaton sääntö parkkipaikoistakin, että niissä ajetaan vastapäivää. Ei sellaistakaan enää harrasteta.On se näin ollut jo vuosia, kuulemma.
Munkin mielestä huono systeemi, mutta muuttui ilmeisesti sen vuoksi että niin suuri osa ihmisistä ei koskaan omaksunut sitä oikeassa reunassa kulkemista.
Sääntöä muuttamalla saatiin rikkeiden määrä putoamaan radikaalisti.hmp.f kirjoitti:
Expimotille muuten unohdin sanoa että onpa kiva nähdä sut(sua?)!
Pientä uhmaa mulla rinnassain heti lauantai-aamusta :P Onko tää vielä aamua...Kiva lukea sinuakin.
En mä lähde täältä kulumallakaan, mutta välillä pidän pientä huilia.
Välillä ei vain tule ollenkaan mielenkiintoisia aloituksia, enkä jaksa inspiroitua ala-arvoisesta soopasta.expimot kirjoitti:
Kiva lukea sinuakin.
En mä lähde täältä kulumallakaan, mutta välillä pidän pientä huilia.
Välillä ei vain tule ollenkaan mielenkiintoisia aloituksia, enkä jaksa inspiroitua ala-arvoisesta soopasta."expimot"
Voisit alkaa ajatella "sartunnaista poikkeilemistasi" siten, että se ei oikein oikeuta arvostelemiseen.
Ilman ajattelemista on näytelmäsi ala-arvoinen kuin aloitukset joita haukut.
-
Minä olen palstalla jokainen päivä.
Minä myös mainitsen kommentit jotka ovat mielestäni soopaa.
-
Miten sinä kehtaat tuolla tavoin?
Etkö ymmärrä että lävitsesi näkyy jotain sairaan-keltaista visvaa?
H.hunksz kirjoitti:
"expimot"
Voisit alkaa ajatella "sartunnaista poikkeilemistasi" siten, että se ei oikein oikeuta arvostelemiseen.
-
-
H."satunnaista...
H.hunksz kirjoitti:
"expimot"
-
-
H.Niin, palstailutyylejä on monenlaisia.
Jatka sinä vain omallasi, minä teen niin kuin itseäni huvittaa.expimot kirjoitti:
Niin, palstailutyylejä on monenlaisia.
Jatka sinä vain omallasi, minä teen niin kuin itseäni huvittaa."expimot"
Mätää sitten...
H.hunksz kirjoitti:
"expimot"
Mätää sitten...
H.Pitääks sua rapsuttaa leuan alta välillä myös, vähän kurittaa korv... täh! kuka vaihtoi ällän ja koon paikan?
- EipäsVedelläNaruja
hmp.f kirjoitti:
Ennen oli sellainen kirjoittamaton sääntö parkkipaikoistakin, että niissä ajetaan vastapäivää. Ei sellaistakaan enää harrasteta.Autossa, bussissa tai raitiovaunussa kyydissä ollut matkustaja ja ulos astuva muuttuu jalankulkijaksi. Siinä korttelin kohdalla ei ole minkäänlaista vihjettä yhteisen väylän olemassaolosta. Ei voida edellyttää keneltäkään, että joku aavistaisi täysin jalkakäytävän näköisellä olevan laillisesti pyöräilijöitä ( pysäkin kohdalla täytyy pyöräilijän väistää yli pyörätienkin käveleviä ).
Jalankulkijoissa on lapsia ja vanhuksia, joille joidenkin merkkien symboliikka ei välttämättä ole niin selvä eivätkä välttämättä edes seuraa merkkejä, kun ne ovat ”ajoneuvonkuljettajille”.
Tulisi oikeudellisia ongelmia mikäli määrättäisiin, että jalankulkijan täytyy käyttää oikeaa tai jompaakumpaa reunaa. Esim. vanhuksen horjahtaminen tai impulsiivisen lapsen eksyminen siltä linjalta saattaisi aiheuttaa pyöräilijälle ”oikeuden ajaa päälle”. Ts. voisi siirtää syyllisyyden ja korvausvelvollisuuden jalankulkijalle ja hyvin varustautunut anarkistipyöräilijä voisi käyttää tätä hyväkseen ( niinkuin jossain sanoit "toteuttaa itseään" ) aiheuttaen vanhukselle vaikka vaikean lonkkamurtuman ilman ehkä omia vaurioita .
Lapset eivät pysty erottamaan oikeaa ja vasenta. Se on monille vielä armeijassakin vaikeaa.
”””Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa”””
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P40
Yleensä-sanan suositusmerkitys selviää heijastimen käytöstä
42 § sivu 7
**Valiokunta on katsonut tarpeelliseksi lisätä lakiin suosituksen jalankulkijan heijastimen käytöstä. Suosituksen tarkoituksena on edistää erillisten tai vaatetukseen kuuluvien heijastimien käyttöä pimeässä kuljettaessa.
Rangaistuksen uhalla tehostettua heijastimen käyttövelvollisuutta ei ole pidetty tarkoituksenmukaisena lakivaliokunnan lausunnossa mainituista syistä.
Ehdotetun säännöksen suositusluonne ilmenee sanasta ”yleensä”. Suosituksen rikkomisesta ei voida tuomita rangaistukseen, mutta poliisimies voi huomauttaa laiminlyönnistä ja opastaa jalankulkijan oikeaan menettelyyn. Heijastimen käyttöä olisi edistettävä myös ilmaisjakeluin ja tiedotustoiminnalla.
Heijastinsuositus ei poista ajoneuvon kuljettajan velvollisuutta varautua siihen, että pimeällä tiellä voi liikkua myös ilman heijastinta olevia jalankulkijoita.
Säännöksen suositusluonteesta johtuu, ettei sillä ole vahingonkorvausoikeudellisia vaikutuksia mahdollisissa onnettomuustilanteissa.**
http://www.eduskunta.fi/pdf/valiokuntamietinnot/LiVM4-1980.pdf
So. jalankulkija saa pyörätiellä ( jos jalkakäytävää ei ole ) ja yhdistetyllä kulkea keskellä tai reunassa. Ja niin se pitää ollakin.
Tuosta parkkipaikkajutusta en ole kuullutkaan. EipäsVedelläNaruja kirjoitti:
Autossa, bussissa tai raitiovaunussa kyydissä ollut matkustaja ja ulos astuva muuttuu jalankulkijaksi. Siinä korttelin kohdalla ei ole minkäänlaista vihjettä yhteisen väylän olemassaolosta. Ei voida edellyttää keneltäkään, että joku aavistaisi täysin jalkakäytävän näköisellä olevan laillisesti pyöräilijöitä ( pysäkin kohdalla täytyy pyöräilijän väistää yli pyörätienkin käveleviä ).
Jalankulkijoissa on lapsia ja vanhuksia, joille joidenkin merkkien symboliikka ei välttämättä ole niin selvä eivätkä välttämättä edes seuraa merkkejä, kun ne ovat ”ajoneuvonkuljettajille”.
Tulisi oikeudellisia ongelmia mikäli määrättäisiin, että jalankulkijan täytyy käyttää oikeaa tai jompaakumpaa reunaa. Esim. vanhuksen horjahtaminen tai impulsiivisen lapsen eksyminen siltä linjalta saattaisi aiheuttaa pyöräilijälle ”oikeuden ajaa päälle”. Ts. voisi siirtää syyllisyyden ja korvausvelvollisuuden jalankulkijalle ja hyvin varustautunut anarkistipyöräilijä voisi käyttää tätä hyväkseen ( niinkuin jossain sanoit "toteuttaa itseään" ) aiheuttaen vanhukselle vaikka vaikean lonkkamurtuman ilman ehkä omia vaurioita .
Lapset eivät pysty erottamaan oikeaa ja vasenta. Se on monille vielä armeijassakin vaikeaa.
”””Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa”””
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P40
Yleensä-sanan suositusmerkitys selviää heijastimen käytöstä
42 § sivu 7
**Valiokunta on katsonut tarpeelliseksi lisätä lakiin suosituksen jalankulkijan heijastimen käytöstä. Suosituksen tarkoituksena on edistää erillisten tai vaatetukseen kuuluvien heijastimien käyttöä pimeässä kuljettaessa.
Rangaistuksen uhalla tehostettua heijastimen käyttövelvollisuutta ei ole pidetty tarkoituksenmukaisena lakivaliokunnan lausunnossa mainituista syistä.
Ehdotetun säännöksen suositusluonne ilmenee sanasta ”yleensä”. Suosituksen rikkomisesta ei voida tuomita rangaistukseen, mutta poliisimies voi huomauttaa laiminlyönnistä ja opastaa jalankulkijan oikeaan menettelyyn. Heijastimen käyttöä olisi edistettävä myös ilmaisjakeluin ja tiedotustoiminnalla.
Heijastinsuositus ei poista ajoneuvon kuljettajan velvollisuutta varautua siihen, että pimeällä tiellä voi liikkua myös ilman heijastinta olevia jalankulkijoita.
Säännöksen suositusluonteesta johtuu, ettei sillä ole vahingonkorvausoikeudellisia vaikutuksia mahdollisissa onnettomuustilanteissa.**
http://www.eduskunta.fi/pdf/valiokuntamietinnot/LiVM4-1980.pdf
So. jalankulkija saa pyörätiellä ( jos jalkakäytävää ei ole ) ja yhdistetyllä kulkea keskellä tai reunassa. Ja niin se pitää ollakin.
Tuosta parkkipaikkajutusta en ole kuullutkaan.Okei, koska nuorella ihmisellä on niin vaikeaa erottaa vasen ja oikea, niin romutetaan koko liikennejärjestely. Mopot saavat ajaa missä huvittaa jne. Sinänsä puhut asiaa, mutta se ontuu.
En ole pitänyt tuota pyörätien liikennejärjestelyä mitenkään lailla säädetyksi, vaan suositukseksi. Ei siis niin, että sakkoja rapisee jos käveleekin väärin. Mutta sehän on ihmisen perus-slogan nykyisin, "koska mä voin". Niin sitten pitää tehdä miten huvittaa, sujuvuutta tai muita ihmisiä ajattelematta.Maan-tiellä käveltiin ennen oikealla.
Kunnes joku poikkeuksellisen fiksu virka-mies huomasi että jalan-kulkijan on helponpi huomata auto, jos se tulee vastaan.
Kun että se tulisi salaa takaa.
-
Olkoon sitten niin, että köyhät kulkevat aina vasemmalla :)
H.- EipäsVedelläNaruja
hmp.f kirjoitti:
Okei, koska nuorella ihmisellä on niin vaikeaa erottaa vasen ja oikea, niin romutetaan koko liikennejärjestely. Mopot saavat ajaa missä huvittaa jne. Sinänsä puhut asiaa, mutta se ontuu.
En ole pitänyt tuota pyörätien liikennejärjestelyä mitenkään lailla säädetyksi, vaan suositukseksi. Ei siis niin, että sakkoja rapisee jos käveleekin väärin. Mutta sehän on ihmisen perus-slogan nykyisin, "koska mä voin". Niin sitten pitää tehdä miten huvittaa, sujuvuutta tai muita ihmisiä ajattelematta.Tuossa nimenomaan ajatellaan ihmistä eikä pyöräilijää. Onneksi. Vielä.
Sillä, joka käyttää jotain ajoneuvoa, pitää olla vastuu ja velvollisuudet.
Minä jäin vain miettimään....jos jotkut pillastuu siitä että unohtui kapula (laitan sen jos puuttuu eroittamaan omat ostokseni edellisistä ja yleensä omieni perään eli kuten muutkin, sinne minne sitä tarvitaan. En ole seuraillut minkä poliittisen suunnan kannattajat käyttäytyvät etiketinnvastaisesti tai pelkän järjenvastaisesti kaupan kassajonolla enkä muutenkaan pysty ulkonäön ja pukeutumisen perusteella eroittelemaan jyviä akanoista (vr. vihervassarit vs. poroporvarit),
Minulla on muuta tekemistä.
Ja jos tollaset asiat saa kansan raivon valtaan niin se on pelkkää elämisen suloista helppoutta ja ongelmien vähyyttä. Kuten tyttäreni sanoisi "i-landsproblem". Ei ihme että muutama kymmentuhatta turvapaikan hakijaa on saanut yhteiskuntamme täysin ratkeamispisteeseen, kun noin mitättömästä asiasta kirjoitetaan jopa lehdissä ja tehdään tutkimuksua. Wau.- Heikunkeikku
Enpä usko, että on kovin yleistä, että ihminen saa raivarin, jos edellinen ei laita kapulaa.
Täällä päin on tapana, että kun on nakannut ostoksensa hihnalle, niin se kapula sitten pistetään valmiiksi seuraavaa asiakasta silmälläpitäen. Harvemmin joku unohtaa.
Mitä siitä sitten, jos unohtaa niin unohtaa. Nappaan kapulan sitten itse ja homma on hanskassa.En minäkään mitään kapularaivoa ole havainnut, muuta kuin iltapäivälehtien sivuilla.
Ripurapu ihan sama, kunhan ei laiteta kapuloita rattaisiin.
- korppis1
Onpas "miehinen" aloitus.
- jotta-tolleen-niin-
Minäkin tahdon laittaa kapuloita rattaisiin. Joka kerran käydessäni laitan kapulan, joko eteen tai taakse. Koskaan en laita kahta kapulaa, sillä se voi kaataa pienen yrityksen.
Järjellä ajatellen kapulalla erotetaan omat ostokset edellä menevän ostoksista. Takaa tulevat erottavat omat ostokset minun ostoksista, jos eivät halua minun ostavan hänen valitsemiaan tuotteita. Tässä piilee tietenkin se pulma, jos kauppias palkkaa henkilökuntaa lisäämään minun ostosteni määrää, ja laittaa oman väen tuomaan minun tavaroihini lisää ostoksia. Monenlaista käytäntöä, jos on pikkuostokset niin pidän huolen omista ostoksistani, en viitsi mitään kapuloita silloin, mutta en halua maksattaa omia ostoksia edelliselläkään asiakkaalla.
Mutta jos ostan seuraaville kolmelle viikolle eväät niin silloin laitan ensin kapulan ja sitten lastaan rauhassa omat ostokseni hihnalle.
Omien ostosten perään laitan aina kapulan, en halua maksaa seuraavankaan asiakkaan ostoksia.
Sulassa sovussa on aina kapuloita hihnalla pyöritelty, helpottaa varmaan kassaneidin hommia kun kapulat on selkeästi paikoillaan.
Mitään politiikkaan vivahtavaakan en tässä toimenpiteessä koskaa ole nähnyt enkä nää. Ehkäpä ensi viikolla kun käyn kaupassa voin vaikka nähdäkin.
Enemmän viherpipertäjät ja kokoomuslaiset yms erottuvat siitä mitä siinä hihnalla on kuin kapulakäytöksestä."Mitään politiikkaan vivahtavaakan en tässä toimenpiteessä koskaa ole nähnyt enkä nää. Ehkäpä ensi viikolla kun käyn kaupassa voin vaikka nähdäkin."
No ei mullakaan alla päässä soimaan "Kansainvälinen" kun joku jättää kapulat laittamatta. Kunhan tuli mieleeni lisätä tekstiin tuollainen poliittinen metafora, vähän niin kuin olisi lisännyt ripauksen sahramia.
https://www.youtube.com/watch?v=3BIvqbyku5g&feature=youtu.be&t=121
- ö-Öö
Tiedä politiikasta.
Mutta on toi totta, käytännöt vaihtelevat. Aivan selkeä havainto on, pohjoisessa ihmiset ei useinkaan laita kapulaa omien ostostensa jälkeen, tsadissa laitetaan useimiten. Oletan, johtuu asiakasmääristä. Pöndellä ihmiset tottuneet asioimaan pienissä kaupoissa, ei isoja jonoja. Tsadissa hommeli enenpi liukuhihnaa. Nopeuttaa kaman lastaamista, jos laittaa kapulan valmiiksi, vetää paremmin, kaikki kiinni kassan käyttäjästä.
Sitäpaitsi, usein kapuloita ei ole kuin muutama. Siitä ongelmia, jos etummainen ei laita kapulaa, takaa hankala kurkotella.
Itse laitan kapulan ostosteni jälkeen. Ihan periaatteessa alan latomaan tavaraa linjalle, heti, kun mahtuu laittamaan. Riippumatta kapuloista. Jos joku ystävällisesti maksaa mun ostokset, sehän van kiva asia :D
=DW= - Tavuviiva
Noo kapuloista on mulla vaihtelevia kokemuksia. Viikolla oli kaupassa kassalla vain kaksi kapulaa, joten kiirettä piti. Yritän laittaa aina, mutta onnistumisprosentti on 95 %, koska joskus olen ajatuksissani, haaveilen ja herään nolona pahoitellen. Joskus kapulan takaa on seuraavan asiakkaan tavaroita tulvinut minun puolelleni ja maininnut, etten tällä kertaa aio maksaa. Ei ole päreet palaneet. Joskus ne kapulat on edellisellä niin kaukana ja mulla vähäiset ostokset, ettei voi heti toimia.
Pyörätiekäytös on tosi kirjavaa, etten sanoisi kuin viidakossa. Minä rimputtelen rohkeasti kelloa riittävän ajoissa, ettei edellä kävelevä saa p-halvausta ja rupea säntäilemään.
Tässä päivänä muutamana taksinkuljettaja arvosteli aiheesta suojateitä, joitä pyöräilijä ei saisi ylittää ajaen. On kuulemma pahoja tilanteita, kun joku singahtaa fillarilla auton editse. Yritin tinkiä, että jos on hiljaista, voisko mennä....ei mennyt lävitse.
Pikkulapset pyörineen myötäpelottaa kaikkein eniten ja ne jotka vielä kyyditsevät toisiaan ja tullaan risteykseen, missä on vilkas liikenne.
En ole oikein ehtinyt poliittista kantaa kysellä, mutta pitäiskö kysyä..ehkä se on terveysriski...."Tässä päivänä muutamana taksinkuljettaja arvosteli aiheesta suojateitä, joitä pyöräilijä ei saisi ylittää ajaen."
Tämä on tärkeä aihe.
Tuo milloin saa ja milloin ei saa pyöräillä suojatien yli on liian monelle ihmiselle epäselvää. On ja tulee aina olemaan, vertaa kevyenliikenteenväylän oikeassa reunassa kulkeminen.
Siispä sääntöä tulisi muuttaa siten, että pyörällä saa AINA ajaa suojatien yli.
Olisi selkeää ja helppo kaikkien muistaa.
Ja lopuksi vähän kurkumaa...
Se katumaasturissa sään suojassa, mukavalla penkillä musiikista nauttiva kapitalisti voi vallan hyvin opetella pysähtymään kiltisti siihen suojatien eteen ja päästämään fillarikommunistit sun muut ekoliikkujat turvallisesti kadun yli.- EipäsVedelläNaruja
expimot kirjoitti:
"Tässä päivänä muutamana taksinkuljettaja arvosteli aiheesta suojateitä, joitä pyöräilijä ei saisi ylittää ajaen."
Tämä on tärkeä aihe.
Tuo milloin saa ja milloin ei saa pyöräillä suojatien yli on liian monelle ihmiselle epäselvää. On ja tulee aina olemaan, vertaa kevyenliikenteenväylän oikeassa reunassa kulkeminen.
Se katumaasturissa sään suojassa, mukavalla penkillä musiikista nauttiva kapitalisti voi vallan hyvin opetella pysähtymään kiltisti siihen suojatien eteen ja päästämään fillarikommunistit sun muut ekoliikkujat turvallisesti kadun yli.Vielä selkeämpi, yksinkertaisempi ja turvallisempi olisi niinkun Norjassa, että pyörätieltä tai yhdistetyltä tuleva väistää aina kaikki. Kääntyvätkin.
Jos nyt joku nykyisistä säännöistä saa jotenkin vaikeat.
Tavuviiva. Tuo on ongelma. Monet pyöräilijät kuvittelevat ajaessaan pelkällä jalkakäytävällä, että kääntyvän auton täytyy väistää. Ei tietenkään, kun pyöräilijä ajaa laittomassa paikassa. Ei autollakaan väistetä punaista päin ajavaa vaikka se tulee oikealta. - Tavuviiva
expimot kirjoitti:
"Tässä päivänä muutamana taksinkuljettaja arvosteli aiheesta suojateitä, joitä pyöräilijä ei saisi ylittää ajaen."
Tämä on tärkeä aihe.
Se katumaasturissa sään suojassa, mukavalla penkillä musiikista nauttiva kapitalisti voi vallan hyvin opetella pysähtymään kiltisti siihen suojatien eteen ja päästämään fillarikommunistit sun muut ekoliikkujat turvallisesti kadun yli.Expimo: no, ensin tuli kirjoitusvirhe viittauksessa; taksinkuljettaja arvosteli tietenkin fillaristeja. Ja oon kyllä erimieltä kanssasi siinä, että voin sujahdella mistä vaan. Olen nähnyt aivan kauheita tilanteita itsekin, kun aikuinen pyöräilijä on sivuilleen katsomatta työntynyt "luvalliselle" suojatielle aivan auton eteen. Jotenkin oma itsesuojelu toimii niin, että väistän mieluummin autoilijaa kuin otan kisat, kumpi ensin: lommu autoon ja mun aivot uudessa kypärässä. Muutoin nopeus voisi autoilijoilla olla maltillisempi kun ollaan kaupunkialueella ja vilkkaissa risteyksissä.
Sitten luen vilkkuja. Vilkuttelussa on parantamisen varaa; voisi ilmaista, että muutaman kymmenen metrin päästä käännyn vasemmalle eikä vasta kun autoilija on jo kääntynyt ja on jo esim. parkkialueella. Joskus tekisi mieli mennä "kasvattamaan", vaan taitaa tässäkin olla terveysriskinsä... Tavuviiva kirjoitti:
Expimo: no, ensin tuli kirjoitusvirhe viittauksessa; taksinkuljettaja arvosteli tietenkin fillaristeja. Ja oon kyllä erimieltä kanssasi siinä, että voin sujahdella mistä vaan. Olen nähnyt aivan kauheita tilanteita itsekin, kun aikuinen pyöräilijä on sivuilleen katsomatta työntynyt "luvalliselle" suojatielle aivan auton eteen. Jotenkin oma itsesuojelu toimii niin, että väistän mieluummin autoilijaa kuin otan kisat, kumpi ensin: lommu autoon ja mun aivot uudessa kypärässä. Muutoin nopeus voisi autoilijoilla olla maltillisempi kun ollaan kaupunkialueella ja vilkkaissa risteyksissä.
Sitten luen vilkkuja. Vilkuttelussa on parantamisen varaa; voisi ilmaista, että muutaman kymmenen metrin päästä käännyn vasemmalle eikä vasta kun autoilija on jo kääntynyt ja on jo esim. parkkialueella. Joskus tekisi mieli mennä "kasvattamaan", vaan taitaa tässäkin olla terveysriskinsä..."Ja oon kyllä erimieltä kanssasi siinä, että voin sujahdella mistä vaan. "
Nyt on tapahtunut väärinymmärrys, en puhunut mistä vaan sujahtelusta tai muutenkaan holtittomasta käytöksestä.
Sen että toisella suojatiellä fillaria pitää taluttaa ja toisella saa ajaa voisi muuttaa yhtenäiseksi käytännöksi, fillaristin eduksi.- Tavuviiva
Joo tajusin tuolta riviesi välistä tämän. Pitäisi tarkistaa oma tekstini aina ennen kuin pus the pottom...sorry söheltelyni
- ajoneuvolla-ajetaan
expimot kirjoitti:
"Ja oon kyllä erimieltä kanssasi siinä, että voin sujahdella mistä vaan. "
Nyt on tapahtunut väärinymmärrys, en puhunut mistä vaan sujahtelusta tai muutenkaan holtittomasta käytöksestä.
Sen että toisella suojatiellä fillaria pitää taluttaa ja toisella saa ajaa voisi muuttaa yhtenäiseksi käytännöksi, fillaristin eduksi.Polkupyörä on ajoneuvo, sitä ei tarvitse taluttaa. Jos kevyeliikenteenväylä jossa saa ajaa pyörällä jatkuu suojatienä, sitä saa ajaa. Jos liikkuu sellaisella alueella jossa ei saa ajaa polkupyörällä, voi kävellä taluttaen polkupyörää. Siis on valittava vain sellaiset väylät jossa saa ajaa, ihan kuin muillakin ajoneuvoilla. Väistämis-säännöt on kokonaan toinen asia.
- ö-Öö
ajoneuvolla-ajetaan kirjoitti:
Polkupyörä on ajoneuvo, sitä ei tarvitse taluttaa. Jos kevyeliikenteenväylä jossa saa ajaa pyörällä jatkuu suojatienä, sitä saa ajaa. Jos liikkuu sellaisella alueella jossa ei saa ajaa polkupyörällä, voi kävellä taluttaen polkupyörää. Siis on valittava vain sellaiset väylät jossa saa ajaa, ihan kuin muillakin ajoneuvoilla. Väistämis-säännöt on kokonaan toinen asia.
Väärin.
Äläpä jaa väärää tietoa. Suojatie on eri asia, kuin pyörätien jatke. Suojatie on AINA ylitettävä pyörää taluttaen. Pyörätienjatkeella voi ajaa fillarilla. Siihenkin omat sääntönsä.
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt
=DW= - EipäsVedelläNaruja
ajoneuvolla-ajetaan kirjoitti:
Polkupyörä on ajoneuvo, sitä ei tarvitse taluttaa. Jos kevyeliikenteenväylä jossa saa ajaa pyörällä jatkuu suojatienä, sitä saa ajaa. Jos liikkuu sellaisella alueella jossa ei saa ajaa polkupyörällä, voi kävellä taluttaen polkupyörää. Siis on valittava vain sellaiset väylät jossa saa ajaa, ihan kuin muillakin ajoneuvoilla. Väistämis-säännöt on kokonaan toinen asia.
Pyöräilijä tulee kevyenliikenteen väylää, joka jatkuu suojatienä ja jalkakäytävänä. Pyöräilijä ajaa suojatietä käyttäen yli ja törmää vasemmalta kolmion takaa tulevan auton kanssa. Autoilijaa ei tuomittu. Miksi?
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1996/19960125
Polkupyöräwiki väittää tähän päätökseen viitaten, että saa ajaa. Onkohan luettu päätöstä väärästä kohtaa?
""Tämä pyörätien jatkeen epäselvä merkintätapa on johtanut siihen, että käytännössä ajoradan saa ylittää suojatietä pitkin pyöräillen. Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään (1996:125) todennut, että suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä suojatielle. Sillä ei ole siis merkitystä, jatkuuko pyörätie tien toisella puolen vai ei. Toisin sanoen, suojatie ei ole pyörätien jatke vain niissä tapauksissa, joissa suojatielle saavutaan polkupyörällä jalkakäytävältä, jolla ajaminen pyörällä on muutoinkin kiellettyä yli 12-vuotiailta. [12]""
http://tinyurl.com/y4jttrz - Autoilijatuomittiin
Pyöräilijä tulee kevyenliikenteen väylää, joka jatkuu suojatienä ja jalkakäytävänä. Pyöräilijä ajaa suojatietä käyttäen yli ja törmää vasemmalta kolmion takaa tulevan auton kanssa. Autoilijaa ei tuomittu. Miksi?
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1996/19960125
Polkupyöräwiki väittää tähän päätökseen viitaten, että saa ajaa. Onkohan luettu päätöstä väärästä kohtaa?
""Tämä pyörätien jatkeen epäselvä merkintätapa on johtanut siihen, että käytännössä ajoradan saa ylittää suojatietä pitkin pyöräillen. Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään (1996:125) todennut, että suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä suojatielle. Sillä ei ole siis merkitystä, jatkuuko pyörätie tien toisella puolen vai ei. Toisin sanoen, suojatie ei ole pyörätien jatke vain niissä tapauksissa, joissa suojatielle saavutaan polkupyörällä jalkakäytävältä, jolla ajaminen pyörällä on muutoinkin kiellettyä yli 12-vuotiailta. [12]""
http://tinyurl.com/y4jttrzItse olet lukenut väärästä kohtaa. Tai et ole lukenut loppuun saakka.
- EipäsVedelläNaruja
Autoilijatuomittiin kirjoitti:
Itse olet lukenut väärästä kohtaa. Tai et ole lukenut loppuun saakka.
Heh-heh. Nimenomaan ei lueta lopusta. Katso tarkemmin.
- Autoilijatuomittiin
Katso itse tarkemmin ja päiväysmerkinnät myös!
- EipäsVedelläNaruja
Katso itse tarkemmin ja päiväysmerkinnät myös!
Mikä oli autoilijan tuomio? Sakkojako? Kuinka paljon?
- Autoilijatuomittiin
Mikä oli autoilijan tuomio? Sakkojako? Kuinka paljon?
Etkö osaa lukea?
- EipäsVedelläNaruja
Etkö osaa lukea?
En osaa. Siksi kysyn.
- Autoilijatuomittiin
En osaa. Siksi kysyn.
Toivottavasti joku sulle puupäälle viitsii selittää.
- EipäsVedelläNaruja
Toivottavasti joku sulle puupäälle viitsii selittää.
Osaisko joku muu selittää mikä oli autoilijan tuomio?
- EipäsVedelläNaruja
Osaisko joku muu selittää mikä oli autoilijan tuomio?
Tai ei tarvitse selittää vaan kertoa autoilijan tuomio.
- saaajaaoletväärässä
Tai ei tarvitse selittää vaan kertoa autoilijan tuomio.
Pyöräilijä saa ajaa. Polkupyöräwiki on oikeassa. Sinä olet väärässä.
- EipäsVedelläNaruja
saaajaaoletväärässä kirjoitti:
Pyöräilijä saa ajaa. Polkupyöräwiki on oikeassa. Sinä olet väärässä.
Niin, sillähän ei pyöräilijälle ja pyöräilywikille ole mitään merkitystä, että poliisi ja eduskunnan apulaisoikeusasiamies ovat tuosta asiasta eri mieltä.
- kesi.vä
Jos ei muita ole hihnalle tulossa eikä ole edessäkään en laita kapulaa. Säästän kassahenkilön yksipuolipuolista liikettä jännetuppitulehduksen edistämiseksi. Jos on Joona kapuloin molemminpuolin ostokseni.
- kesi.vä
Joona = jonoa
- puuceepaperia
Iltapäivälehdillä on akuutti uutispula joten hurjat otsikot on revittävä vaikka mistä:))
Ja jokainen klikkaus tuo mainosten kautta rahaa.Annoin sulle vahingossa yläpeukun, kun piti klikata "kommentoi" -sanaa. Sori siitä.
Tosin kirjoitit ihan asiaa, joten ei mennyt peukku hukkaan.
Piti sanomani, että ei tarvitse mainoksista huolehtia kun käyttää selaimessa mainostenesto-lisäosaa.
Meniköhän väliviivat oikein?- houkutukset
expimot kirjoitti:
Annoin sulle vahingossa yläpeukun, kun piti klikata "kommentoi" -sanaa. Sori siitä.
Tosin kirjoitit ihan asiaa, joten ei mennyt peukku hukkaan.
Piti sanomani, että ei tarvitse mainoksista huolehtia kun käyttää selaimessa mainostenesto-lisäosaa.
Meniköhän väliviivat oikein?Ne mainokset on siellä vaikka adblock,tms. estää niitä näkymästä. Mainostajia laskutetaan juttujen klikkausten perusteella. Sen takia oikein poskettomia juttuja kutsutaan klikki-huoraamiseksi;)
- Himmelsauge
Pikkujuttu, laitat kapuloita tarvittavan määrän. On ihmisellä voimat vähissä jos tuosta pitää valittaa, nehän on niin kevyitä. Harvemmin jos käy kaupassa ei tarvitse usein kapulapeliä pelata 😎🎶
- Tavuviiva
Oon kanssa S-Galaxi-tyttö ja raivostuttaa, kun näyttö pomppii hysteerisesti, jotta mainokset asettuu paikoilleen. Mistä mä nitistän ne? Peukaloissa asennusvikaa tiettyjen asioiden suhteen, kämmenpuolella kysymysmerkkeinä....
- poispoispois
Jos käytät Google Chrome selainta,mainokset lähtee AdBlock ohjelmalla.
http://adblock-plus-chrome.fi.softonic.com/download
Sitä vihreää lootaa klikkaat,ei muuta. - exrek
Turha raivostua toisten mokista, kun ei itsekään täydellinen ole. Kapulan laittaminen hihnalle on niin pieni asia, etten ole sitä koskaan ajatellutkaan. Myös kerran kun matu heitti ostoskorin lattialle toisten jalkoihin, nostin sen vain rauhallisesti paikoilleen. Aikaahan minulla, kun muutenkin siinä jonossa piti seisoa.
Ketjussa kommentit siirtyivät myös pyöräilijöihin. Onhan selkeät säännöt, mutta ei aina voi olettaa, että kaikki pyöräilijät niitä tuntevat tai noudattavat. Itse yleensä väistän pyöräilijöitä, vaikka sääntöjen vastaisesti polkevatkin. Näin saatan opettaa heille vääriä tapoja, mutta koska itsekin olen paljon pyörällä kulkenut tiedän, että on paljon helpompaa automaattivaihteisessa autossa hetkeksi siirtää jalkansa polkimesta toiseen kuin pysähtyä, nousta pyörän selästä ja polkea uudestaan liikkeelle.
Toki pelkään myös vahinkoja. Taannoin nuorena miehenä valtatietä ajaessani tuli mummo pikkutieltä tuulilasista läpi lähes syliini, ja sitä samaa en halua kokea uudelleen. Kävin itsekin paikattavana samassa sairaalassa, ja näin uhrin röntgenkuvat. Molemmat jalat olivat poikki ja toinen kahdessa kohdassa.
Minua ei kukaan syyttänyt, ei viranomaiset eikä omaisetkaan, ja myöhemmin minulle ilmoitettiin mihin ja miten voin esittää korvausvaatimukset.
Sanoin, että sellaisia ei minulla ei ole. Autossani on kaskovakuutus, tikit käsivarsistani otetaan pian pois, mutta tämä mummo ei pyöräile eikä kävelekään pitkään aikaan, ehkä ei enää koskaan.
Tapahtumasta syyllistin myös osin itseni. Jos vähän tarkemmin olisi sivuille katsonut, vahinko ei ehkä olisi tapahtunut.
Parempi on joustavuus kuin itsekkyys. - Tavuviia
Olisipa exrekin kaltaisia autoilijoita tuolla enemmän. Arvostan asennettasi.
- oletteko-tullu-hulluksi
TYPERÄ HÖPÖ ALOTUS,
KUKA noin tyhmään alotukseen viitti alkaa jauhaa p a s k a a
joka on itsestään selvä juttu,
on aivan sama kumpi laittaa kapulan,- Korppis1
Onhan se "miehen" hyvä kysyä laittaako kapulan eestä tai takaa. ;DD
- joopastajoo
Laitan aina kapulan ensin jos edellinen asiakas ei ole sitä laittanut ja laitan myös sen jälkeen kun olen latonut ostokseni hihnalle.
Sattuipa kerran että kassaneiti otti kapulan pois ennen kuin edellä oleva asiakas oli alkanut maksamaan. Tietenkin meinasi ostokseni mennä edellisen laskuun. Huomautin kassaneitiä virheestä, jolloin kassaneiti alkoi anteeksi pyydellä meiltä molemmilta asiakkailta. Edellinen asiakas vaan tuumaili että eihän nuo sinun ostoksesi olisi niin paljon maksaneet, olisit antanut vaan mennä samaan laskuun.
Tänään sattui että naisten huoneeseen mennessäni ja ovea kiinni laittaessa yhtä-äkkiä joku tarttui oveen takanani. Säikähdin tietenkin koska en huomannut että takanani oli toinen samaan paikkaan tulija. - eppu2
Empä ole moiseen raivoon törmännyt, en edes tullut ajatelleeksi.
Itse laitab aina kapulan jälkeen ostosten. Jos joku ei laita, niin otan itse. Se siitä.
Tuossa juuri tänään kaksi pikkutyttöä piti minulle ovea auki, molemmissa käsissäni oli tavaraa.
Sanoin ´kiitos´ ja toinen tyttö sanoi, ´ole hyvä.´
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?901757- 851242
- 1101123
- 71954
- 102884
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56828- 47741
- 36732
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47681- 33663