sylikö tekee levottomaksi?

musmu

Tyttärelläni on muutaman kuukauden ikäinen vauva. Alussa otin usein syliini, mutta enää en oikein tohdi, kun kuulema vauva tulee levottomaksi, jos on muitten sylissä.
En ymmärrä mikä ihme villitys nuorilla äideillä, kun pelätään tuollaista.
Voisko joku kertoa, mistä oikein on kysymys.

12

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sylittäkö.sitten

      Onpa omituista, en ole kuullutkaan. Itse olen aina pitänyt lapsenlapsia paljon sylissä ja nyt muutaman vuoden vanhoina lykkäävät mieluusti pikkutakamuksensa mummun syliin ja tykkäävät kun suljen syliin ja silitän. Kaikkea sitä kuulee, mutta enpä mene vastaan väittämään, jos kerran nuori äiti on sitä mieltä.

    • daisy113

      No äitihän se lapsensa paras asiantuntija on. Sanoisin, että jos haluat hyvät välit lapsenlapseen niin älä nyt ainakaan väheksy ja ole uskomatta tytärtäsi. Hän on nyt äiti, ja hänen kuuluukin etsiskellä rajoja suhteessa sinuun ja luoda omaa äitiyttään.

      Jotkut vauvat kaipaavat paljon rauhaa ympärilleen, ja uudet tilanteet ja ihmiset voivat mennä uniin. Meidän vauva jätti yleensä päiväunet välistä mummolareissujen jälkeen ja yökin meni levottomasti. Oli ollut niin paljon uutta ja uusia sylejä. Kyllähän pienellä vauvalla vaikuttaa monetkin asiat uniin ja levollisuuteen. 4kk vauvakin voi jo vierastaa, eli sekin voi olla syynä ettei äiti halua että vauva kiertelee muihin syleihin.

      Kunnioita tässä asiassa tytärtäsi, niin siitä tulee vielä hedelmällinen perusta isovanhemmuudellesi.

    • Sylittäkö.sitten

      Jäin oikein miettimään aloittajan kirjoitusta. Olisiko niin että vauva kokee sinun sylisi turvallisemmaksi kuin oman äitinsä sylin? Protestoi, kun joutuukin äitinsä syliin sinun sylisi sijasta. Tosin äiti puhuu "muiden" sylistä. Onkohan kokemusta muista kuin sinusta? Olisiko vähän mustasukkainen lapsestaan? Jos tämä vaikka tykästyisi mummuun enemmän kuin äitiinsä. Tosin pelko on turha, äiti on rakkain.

      Muistan kun oma vauvani nukahti autuas ilme kasvoilla yläkerrassa asuvan työkaverini syliin. Hän piipahti usein illalla juttelemassa. Ilmeisesti hänen pullea sylinsä ja rehevät rintansa olivat mukavampi patja kuin minun luiseva sylini ja pienet rintani. En kyllä osannut asiaa harmitella vaan nauroimme sitä yhdessä.

      • isoäiti11

        No voi höpö höpö! Vauvako tuntisi mummon sylin turvallisemmaksi kuin henkilön johon on kiintynyt ja joka huolehtii tarpeista kokoajan yötä päivää? Vauvalle tutuin syli on aina turvallisin syli. Todennäköisesti oma lapsesi on nukahtanut aikoinaan paremmin kaverin syliin, kun on ollut valmiiksi väsytetty ja kaverisi on jaksanut uusilla voimilla nukuttaa. Vauvathan voivat myös laittaa"suojavaiheen" päälle, ja vieraan sylissä nukahtavat samantien. Tämä ei viesti turvallisuudentunteesta vaan ihan päinvastaisesta asiasta.

        Äidillä voi olla ihan hyvät syyt ajatuksilleen. Vauva voi vierastaa tai muuten vain olla temperamentiltaan herkästi häiriintyvä. Olette te isovanhempikollegani kyllä välillä ihan höpsöjä. Niin kuin unohtaisitte kaiken äitiydestä isovanhemmiksi tultuanne. Sanon tämän kaikella rakkaudella. Älkää väheksykö tuoreita äitejä, sillä kukaan ei tunne lasta kuin äiti. Meidän ikäpolvelle on neuvottu ihan eri tavalla lastenhoitoasioita, ei ole saanut luottaa omiin tunteisiinsa ja on pitänyt kaikessa noudattaa muiden sanomisia. Ehkäpä siksi olemmekin nyt isovanhempina niin ulalla nykyvanhempien maailmasta?

        Olen itse ilolla seurannut oman lapseni äitiyttä, joka on voinut imettää lasta aina hänen sitä vaatiessa, nukkua vauvan vieressä yöt ja yleensäkin vastata itkuun niin kuin luonnolliselta äidille tuntuu. Heille on puhuttu vauvan ja äidin ainutlaatuisesta suhteesta ja kiintymyksestä, sekä myös siitä kuinka vauvat tietyssä iässä vierastavat muita ihmisiä ja tämä on aivan luonnollinen asia. Olen itse työskennellyt elämäni kasvatusalalla, ja mielestäni on mahtavaa kuinka äitien annetaan nykyään olla lastensa parhaita asiantuntijoita (ellei sitä oma äiti tai anoppi ole teilaamassa). Näin sitä kasvaa tunne-elämältään tervettä uutta sukupolvea.


    • onkokyse

      äitimyytistä ja lapsen tarkoitushakuisesta vieraannuttamisesta omasta isästään, isovanhemmista, suvusta luonnehäiriöisenä..

    • Sylittäkö.sitten

      On päivänselvää, että jos muutaman kuukauden ikäinen lapsenlapseni tulisi sylissäni levottomaksi, olisin häiritsemättä. Minulle tuo vain on niin ihmeellistä, kun olen elänyt kahden jo isoksi kasvaneen lapsenlapsen mukana ja nyt pienempien.
      Sinuako sitten, isoäiti11, lapsenlapsesi vierastavat, vai tunnetko jonkun muun mummon, jota lapsenlapset vierastavat. Minä luen tästä ensimmäistä kertaa ja ihmettelen niin että mietin jo asettuvani "onkokyse"n kanssa samalle puolelle mieluummin kuin leimaantumalla höpsöksi. Olen ihan eri alalla kuin kasvatus, mutta omat lapseni olen kasvattanut ja ollut mukana kasvattamassa nämä teini-ikäiset ja nyt muutaman vuoden vanhat lapsenlapset.
      Olen myös eri mieltä siitä, että oma äiti on paras kasvattaja. 60-70-luvun vaihteessa ekalapsen saaneena nuorena olin tosi kokematon. Arvostin paljon neuvolassa saamiani ohjeita, noudatin niitä ilolla (en siis pakolla), oikein hyvä ja tasapainoinen lapsesta tulikin.
      Musmulla on oikeus olla äimänä ja ehkä ehdottaa äidille, että ottaisi puheeksi neuvolassa lapsen mahdollisen "herkästi häiriintyvän temperamentin".

      • japuheeksi

        Raision kaupungin perättömän "viranomais" lausuman, selvityksen, lapsen tarkoityshakuisen "viranomais" vieraannuttamisen tuomioistuimessa yhteistyössä "äidin" kanssa.. poliisitutkintaan!!!


      • isoäiti11

        Voi että, meneeköhän tämä yritys nyt ihan hukkaan. Ehkäpä tuo oman äitiytesi vaikeus nyt heijastuu, etkä oikein ymmärrä tätä "vierastaminen" -termiä, ja sitä että kyllä vauvalle aina paras hoitaja on oma äiti. Toiset äidin vain tarvitsevat enemmän tukea kuin toiset. Tarkoitan koko sydämestäni sitä, kun sanon että nykypolven vanhemmat ovat parempia kuin me aikanaan. Suurin osa meistä on joutunut jo vauvaiällä eroon äidistä äidin työsskäynnin tai vastaavan vuoksi, ja tämä heijastuu meidän kyvyttömyyteen ymmärtää vauvoja. On aivan normaalia, että vauva vierastaa mummoaan - sillä mummot harvoin asuvat lastenlastensa luona ja ottavat heistä samanlaista vastuuta kuin äitinsä. Kyllä minun lapsenlapseni on vierastanut minua joskus puolen vuoden iässä, ihan normaaliahan se on, en minä ole lapsen äiti!

        Herkästi häiriintyvässä temperamentissakaan ei ole mitään pahaa, on vain tärkeää että äiti silloin tarjoaa lapselle paljon syliään ja rakkautta, eikä vaadi kohtuuttomia lapselta (kuten vieraiden, vauvan näkökulmastahan mummo on vieras!, syliä silloin kuin lapsi siitä selvästi vaivaantuu.

        Musmuhan saa tuntea ihan mitä tuntee, mutta suosittelen kyllä varauksella neuvomaan tuoretta äitiä. Kyllä äidin tuntemuksiin pitää luottaa, ainakin jos haluaa hyvät välit pitää tuoreeseen perheeseen. Muistutanpa siitäkin, että eihän meillä isovanhemmilla ole oikeuksia lapsenlapsiimme. On tyydyttävä siihen mitä meille vanhempien taholta annetaan.

        Tässä on yksi artikkeli vierastamisesta. Kyseessä on täysin normaali ilmiö vauvoilla, kun he oppivat tunnistamaan äitinsä ja isänsä, ja ymmärtävät että muut ihmiset eivät ole niin läheisiä.

        http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Kasvu-ja-kehitys/Lapsi-0-1-v/Vierastaminen-on-luottamuksenosoitus/


      • mummutäällä

        Eivät minun lapsenlapseni ole koskaan minua vierastaneet.


      • lapsenlapsesi
        mummutäällä kirjoitti:

        Eivät minun lapsenlapseni ole koskaan minua vierastaneet.

        onkin vieraannutettu omasta isästään, isänpuoleisista isovanhemmista ym. suvustaan perättömin ja perusteettomin "viranomais" lausumin, selvityksin tuomioistuimessa yhteistyössä "äidin" kanssa..


      • rhwe
        lapsenlapsesi kirjoitti:

        onkin vieraannutettu omasta isästään, isänpuoleisista isovanhemmista ym. suvustaan perättömin ja perusteettomin "viranomais" lausumin, selvityksin tuomioistuimessa yhteistyössä "äidin" kanssa..

        Aloituksessa sanottiin että vauva menee levottomaksi muiden sylissä. Mikään ei viittaa siihen etteikö äidin sylissä olisi tarpeeksi. Opetelkaa ymmärtämään lukemaanne.

        Ja kyllä, pieni vauva voi karsastaa muiden kuin oman äidin ja isän syliä. Se on vierastamista, ja täysin normaali ilmiö eikä kerro sinänsä mitään esim. mummon ja lapsenlapsen välisestä suhteesta. Kyllä meidän lapset ovat kaikki vauvoina vierastaneet isovanhempiaan (eiväthän isovanhemmat asu meidän kotona, joten näin ollen ovat vieraampia kuin vanhemmat). Eivät isovanhemmat sitä itse edes tajunneet, vaan luulivat itkun olevan aina nälkää, väsymystä jne., mutta kyllä äiti tietää parhaiten. Kunnioittakaa lastenlasten vanhempia, jos haluatte olla tekemisissä.


    • Vaarallistapeliä

      Ei vauvaa voi liikaa pitää sylissä. Sinun kannattaisi jutella vakavasti tyttäresi kanssa aiheesta. Pitääkö tyttäresi vauvaa kuinka monta tuntia päivässä sylissään, vai onko hän sitä äitityyppiä, jonka mielestä ei saa totuttaa vauvaa sylittelyyn? Liian vähälle sylihoidolle jäänneistä lapsista tulee "omituisia" minusta. :/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe