Kokemuksia keittiön rosteritaustasta?

Rosetta

Keittiösuunnitelma on hautonut mietintämyssyssä monta kuukautta ja nyt rupeaa selkenemään :). Välitilojen laatat saavat lähteä ja tilalle suunnittelen rosteritaustaa (esimerkki kuvassa http://www.puustelli.com/pls/extranet/docs/3298.JPG ).

Minkälaisia kokemuksia/käsitystä teillä on rosterista taustamateriaalina? Tiedän, että roiskeet näkyvät helpommin, mutta ovat vältettävissä esim. autovahalla. Huhuja olen kuullut myös harjatusta alumiinilaminaatista, joka äkkiseltään kuulostaisi helppohoitosemmalta. Onko siitä lisätietoa? Hinta, laatu, sävy?

Suuri kiitos jo etukäteen vastauksista! Kaikki kommentit ja ajatukset asiasta ovat tervetulleita...

9

2410

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20v alalla

Urani alkuaikoina syynnittelin keittiön omaan kotiini, tietty. Silloin noin 20 v sitten laitettiin nykyiseen äitini ja isäni keittiöön rosteritaustat. Ovat edelleen tyylikkäät ja siistin näköiset. Kestäneet hyvin 20 v innokkaan kokkailun, eivätkä vieläkään kyllästytä.
      Harjattu alumiini naarmuuntuu helpommin, muuten varmasti tyylikäs ja hieman edullisempi vaihtoehto.

• Rosetta

Tuota itsekin olen ajatellut, että rosteri olisi ajatonta ja antaisi rauhallisen taustan, jota voisi sitten piristää vuodenaikojen mukaan tavaroille, tekstiileillä ja kasveilla.

Onko mainitsemassasi keittiössä rosteria jokaisessa välitilassa vai vaan vesipisteseinällä? Itselle tulee keittiöön yksi ikkunallinen sivu ilman yläkaappeja. Mietin vaan, että minkänäköinen rosteritausta on tuollaisella seinällä, kun taustan reunat jäävät näkyviin.

Harjattu alumiini ei itseäni kiinnosta juuri naarmuuntumisen takia, mutta kuulin, että on tulossa harjattua alumiinilaminaattia?

• mää
        Rosetta kirjoitti:

Tuota itsekin olen ajatellut, että rosteri olisi ajatonta ja antaisi rauhallisen taustan, jota voisi sitten piristää vuodenaikojen mukaan tavaroille, tekstiileillä ja kasveilla.

Onko mainitsemassasi keittiössä rosteria jokaisessa välitilassa vai vaan vesipisteseinällä? Itselle tulee keittiöön yksi ikkunallinen sivu ilman yläkaappeja. Mietin vaan, että minkänäköinen rosteritausta on tuollaisella seinällä, kun taustan reunat jäävät näkyviin.

Harjattu alumiini ei itseäni kiinnosta juuri naarmuuntumisen takia, mutta kuulin, että on tulossa harjattua alumiinilaminaattia?

halvalla esim. keittiö.netissä, hintakin on asiallinen. Sinällään tuo on vähän "alumiinimaisempi", mutta helppohoitoisempi ja siis huomattavasti halvempi, plus: työstettävissä halutun kokoiseksi!

• oli edellisesssä

edellisessä talossamme oli rosterikeittiö. Eli koneet ja välitila olivat rosteria. Uudessa ei ole lainkaan rosteria, kun huuvakin on alumiinia ja kaikki koneet valkoisia. Se rosterinen tausta oli kyllä todella tuskainen puhtaana pidettävä. Syystä tai toisesta se tuntuu imevän itseensä kaiken lian noin metrin säteeltä. Rosterinen jääkaappi vaati myös pieteettiä puhtaanapidon suhteen. Kestävä se oli ja helppo asentaa, mutta siinä ne hyvät puolet sitten ovatkin.

Meidän tapauksessa kyseessä on kaksi lapsinen perhe, joten sekin saattaa vaikuttaa näkökulmaan.

• Rosetta
        oli edellisesssä kirjoitti:

edellisessä talossamme oli rosterikeittiö. Eli koneet ja välitila olivat rosteria. Uudessa ei ole lainkaan rosteria, kun huuvakin on alumiinia ja kaikki koneet valkoisia. Se rosterinen tausta oli kyllä todella tuskainen puhtaana pidettävä. Syystä tai toisesta se tuntuu imevän itseensä kaiken lian noin metrin säteeltä. Rosterinen jääkaappi vaati myös pieteettiä puhtaanapidon suhteen. Kestävä se oli ja helppo asentaa, mutta siinä ne hyvät puolet sitten ovatkin.

Meidän tapauksessa kyseessä on kaksi lapsinen perhe, joten sekin saattaa vaikuttaa näkökulmaan.

Tosi hyvä kuulla myös kritiikkiä rosterista - kiitos viestistä!

Kirjoitit, että rosterin puhtaanapito oli tosi hankalaa. Käytitkö taustassa jotain rosterin suoja-ainetta tms.? Mä oon hiukan ulapalla, kun juuri kaverini sanoi, että hänen edellisessä kämpässään ollut rosteritausta oli helppohoitoinen. Toki heidän talouteensa kuului vain kaksi aikuista ja siistejä vielä molemmat :).

Meillä on myös lapsia, joten tuo sormenjälkiongelma tottakai mietityttää varsinkin kylmälaitteissa. Tuohonkin olen saanut muutaman käyttökokemuksen, että hoitoaineen kanssa homma toimii vaivattomasti. Ilman sitä tilanne on kuulemma aivan eri ja sormenjäljet ovat kuulemma melkein mahdotonta saada pois.

Tosi vaikea päättää toi kodinkonemateriaali. Rosterissa näkyy jäljet, alumiini kuulemma naarmuuntuu (ja on meidän keittiöön mielestäni liian vaalea) ja valkoisiin koneisiin olen ehtinyt kyllästyä, kun aiemmissa asunnoissamme on sellaiset ollut.

• 20v alalla
        Rosetta kirjoitti:

Kirjoitit, että rosterin puhtaanapito oli tosi hankalaa. Käytitkö taustassa jotain rosterin suoja-ainetta tms.? Mä oon hiukan ulapalla, kun juuri kaverini sanoi, että hänen edellisessä kämpässään ollut rosteritausta oli helppohoitoinen. Toki heidän talouteensa kuului vain kaksi aikuista ja siistejä vielä molemmat :).

Meillä on myös lapsia, joten tuo sormenjälkiongelma tottakai mietityttää varsinkin kylmälaitteissa. Tuohonkin olen saanut muutaman käyttökokemuksen, että hoitoaineen kanssa homma toimii vaivattomasti. Ilman sitä tilanne on kuulemma aivan eri ja sormenjäljet ovat kuulemma melkein mahdotonta saada pois.

Tosi vaikea päättää toi kodinkonemateriaali. Rosterissa näkyy jäljet, alumiini kuulemma naarmuuntuu (ja on meidän keittiöön mielestäni liian vaalea) ja valkoisiin koneisiin olen ehtinyt kyllästyä, kun aiemmissa asunnoissamme on sellaiset ollut.

Oletko ajatellut integroituja kodinkoneita?
        Vielä rosteritaustasta:oma kokemukseni on kyllä, että ihan tavallisessa perheessä rosteri on helppohoitoinen tausta. Meillä se oli, ja äidilläni edelleen, vesipisteen sekä lieden välitilassa, eikä imenyt vaan hylki likaa. Pelkkien pöytäkaappien ja tason yläpuolelle en sellaista puolen metrin rosterisiivua laittaisi.

• Rosetta
        20v alalla kirjoitti:

Oletko ajatellut integroituja kodinkoneita?
        Vielä rosteritaustasta:oma kokemukseni on kyllä, että ihan tavallisessa perheessä rosteri on helppohoitoinen tausta. Meillä se oli, ja äidilläni edelleen, vesipisteen sekä lieden välitilassa, eikä imenyt vaan hylki likaa. Pelkkien pöytäkaappien ja tason yläpuolelle en sellaista puolen metrin rosterisiivua laittaisi.

Sen verran integroidaan, että astianpesukoneeseen tulee kalustelevy päälle (ohjauspaneeli jää näkyviin). Kylmälaitteeksi tulee Festivon kylmiöpakastin ja koska sen integrointiviritys on mielestä tympeän näköinen, laite tulee kokonaan rosterista.

Ystävälläni oli aivan samanlainen kokemus tuosta rosteritaustan helppohoitoisuudesta kuin sinullakin (kodinkoneet on sitten toinen juttu). Pelkkä pyyhkiminen silloin tällöin kuulemma riitti. Toivottavasti näin käy myös meillä!

Tosi mukava kuulla ammattilaisen mielipiteitä. Kyllä mäkin tulin äsken siihen tulokseen, että unohdan sen rosterin "vapailta" seiniltä. Alustavasti harkitsen, josko taustan vain maalaisi (kuten osoitteessa http://www.puustelli.com/pls/extranet/docs/3363.JPG ). Meillä kun tuo taustaseinä on pääasiassa ikkunaa, niin turhaanko sinne reunoille on kaakelia laittaa, sillä käytännössä ne kohdat ovat kulmauksia, joissa ei muutenkaan tule pahemmin työskenneltyä.

Kiitti vielä kommenteista!

• minäpä
        Rosetta kirjoitti:

vuodesta 93 jolloin keittiömme tehtiin. Windus on oiva aine senkin puhdistamiseen. Pyyhkäisemällä helposti puhtaaksi. Vain positiivisia kokemuksia ja vanhemmilleni laitettiin juuri myös....

• se oli rosteria
        Rosetta kirjoitti:

ja pinta oli sellainen himmeä, ei kiiltävä kuten allastasossa. Siihen hierrettiin jotain ainetta pintaan, joka piti tehdä siitä helppohoitoisempi, mutta ei siitä mitään apua ollut. Varsinkin lieden takaa sai olla jatkuvasti putsaamassa.

Ehkä tuo pintakäsittely vaikuttaa oleellisesti puhdistettavuuteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2892
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2742
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2342
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1668
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      240
      1568
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1495
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1256
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe