Paluu partioon mahdollista...

vanhoilla päivillä?

Partiovarvasta on kutkuttanut monet kerrat, mutta en ole saanut aikaiseksi ottaa yhteyttä mihinkään lippukuntaan täällä pääkaupunkiseudulla ja kysäistä mitenkä näin "vanhalla" iällä olisi mahdollista päästä mukaan jälleen touhuihin. Nuorempana olin hyvinkin innokas partiolainen, mutta yläasteen jälkeen kun kaikki muutti muualle olosuhteiden pakosta (tuppukylä) niin partio loppui kuin seinään. Sen jälkeen on tullut muutettua monen monituista kertaa ja jotenkin on tuntunut vaikealta tunkea mukaan vieraisiin partio porukoihin.
Onko Helsingissä mahdollista 29-v "ei niin aikuisen" liittyä mukaan johonkin poppooseen ja mitäs nämä nykypäivän partiolaiset oikein edes puuhailee???

6

900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Warneri
    • aina

      Kyllä ihan hyvin voi liittyä johonkin porukkaan. Toiminta riippuu ainakin tätä nykyä todella paljon lippukunnasta ja porukasta..Missä päin Helsinkiä asustat, kannattaa ehkä ainakin hieman sen mukaan lippukuntaa katsoa tai jos kavereita on partiossa niin menee sinne kattomaan. Ja jos se eka porukka ei vaikuta hyvältä niin kannattaa ainakin toinen porukkaa katsastaa ennen kuin tyrmää ajatuksen kokonaan..

    • siis

      ota lippukunnan johtajaan yhteyttä ja kerro itsestäsi ja kiinnostuksestasi

      • indicanina

        ja varaudu siihen, että huomaat pian olevasi laumanjohtaja...


      • K2Arvinen
        indicanina kirjoitti:

        ja varaudu siihen, että huomaat pian olevasi laumanjohtaja...

        Myös leiriteknikoilta on kysytty taitoja
        on talvi- , kesä- , vaellus- ,
        melonta- , purjehdus- ,
        viikonloppu- , pääsiäis- leirejä
        ja tietty jos sinulla vielä
        pakettiauto ja perävaunu.

        Itse en tiedä sillä minulla vain
        auto, perävaunu ja vene
        mutta ei vapaa-ajan ongelmia.

        Ja mitä ikään tulee sinulla on ikää samanverran kun lapsellani

        Ukki 52v


    • teak

      Takavuosina muutin paikkakunnalta toiselle ja aktiivisena partiolaisena halusin tietenkin mukaan toimintaan uudessa asuinpaikassani.

      Huonostihan siinä kävi. Lippukunnat muodostuvat porukoista, jotka ovat tulleet mukaan toimintaan lapsina tai varhaisnuorina, ja kasvaneet yhdessä ja omaksuneet hyvin tiukat tavat ja yhteiset näkemykset. Kauniisti sanoen: lippukunnat ovat sisäänlämpiäviä. Ilmeisesti kuitenkin vaihtelevassa määrin.

      Tokihan lippukunnissa tarvitaan likaisen työn tekijöitä: niitä jotka korjaavat leirin pois kun muut ovat ensin pitäneet hauskaa, jotka kantavat vastuun kun toiminta tökkii jne. Pari vuotta jaksoin uudessa lippukunnassani, joka siis oli turkulainen perinteikäs ja iäkäs meripartioporukka.

      Lippukunnassa tapahtui eräitä asiattomuuksia, joista joihinkin olin osallinen, toisiin en. Lopulta, päätettyäni vaihtaa varusmiespalveluksen siviilisellaiseen, suhtautuminen minuun muuttui erittäin nuivaksi. Kaikki lippukunnathan eivät ole erityisen militaristisia, mutta tämä porukka kyllä oli. Suoraan sanoen, siellä johtajat syrjivät jopa sellaista nuorta miestä, joka ei suorittanut RUK:ta. Nämä silloiset kansamme lähitulevaisuuden toivot sitten kohtelivat oman lippukuntansa nuorempia jäseniä ja naapurilippukunnan tyttöjä erittäin kyseenalaisesti. Arvatkaas haluaisinko edes palata siihen porukkaan!

      Mutta muutoin olisin ilomiellä palailemassa meripartiotoimintaan. Kahdella edellytyksellä: ikävien hommien lisäksi tarjotaan myös mukavia puuhia. En nimittäin aijo siivota teini-ikänsä juuri sivuuttaneen kipparin hyttiä, vaikka tällä olisi millainen ego, enkä osallistua mihinkään simputukseen. Ken siitä nauttii, pysytelköön armeijassa.

      Lisäksi vaatisin, että lippukunnan johto tutkiskelee oman porukkansa henkeä vakavasti, ennen kuin päättävät ottaa uuden johtajan porukkaansa. Kokemusta ja tarjottavaahan minulla toki on. On Atlantti ylitetty ja seilattu paattien päällikkönä. Tulen juttuun nuorten kanssa (kunhan muut johtajat eivät puukota selkään), osaan johtaa, pystyn vetämään ohjelmia ja kehtaan jopa laulaa... yms.

      Heh. Tästähän tulikin markkinointiviesti. No, tajunnanvirtani lopuksi esitän kiteytyksen. Paluu onnistunee kun tietää mihin on päätään työntämässä ja miettii yhdessä lippukunnan johdon kanssa, mitä haluaa tehdä ja tarjota ja mitä tarpeita lippukunnalla on. Samalla kannattaa hiukan selvitellä lippukunnan henkeä ylipäätään, samoin kuin lippukunnan ja taustayhteisön yhteistyötä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1870
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1272
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      989
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      104
      857
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      46
      695
    Aihe