Aika ajoin, jotkut, mahdollisesti adventistit, tulevat tännekin vaatimaan uskovaisilta sapatin viettoa, jotta he voisivat saada jumalan hyväksynnän. Tälle ei löydy raamatullisia perusteita. Asia on hyvin esitetty seuraavan linkin takana:
http://www.gotquestions.org/Suomi/sapatin-noudattaminen.html
Jumala ei vaadi sapatin viettämistä nykyään
13
127
Vastaukset
- 1234567---
Sapatin johdosta on tullut tuomioita. Laodikean kirkolliskokouksessa 364 jKr. Jumalan oikean sapatin viettäjät julistettiin pannaan. Canon XXIXX alkaa: Kristittyjen ei tule seurata juutalaisuutta lepäämällä sapattisin, vaan heidän on työskenneltävä tuona päivänä mieluummin kunnioittaen Herran päivää, ja jos voivat levättävä silloin kristittyinä. Mutta jos joku havaitaan olevan juutalaisuuden kannattaja julistettakoon hänet pannaan, EROON KRISTUKSESTA. - Index Canonum.
Keisari Konstantinus sääti kuuluisan sunnuntailakinsa v.321 jKr. joka kuuluiseuraavasti: Auringon kunnioitettavana päivänä asettukoot kaupungin viranomaiset ja kansa lepoon jne....
Täällä Suomessakin adventistit eivät saaneet pitää kauppojaan aikoinaan sunnuntaisin auki, sillä LAKI koski kaikkia. Nyt on ollut muutamia vuosia toisin, sunnuntaisin on saanut olla kaupat auki sunnuntaisin. Mutta kuinka kauan jää nähtäväksi !
Kellä valta he lakeja laativat.
Jumala on kirjoittanut kymmenkäskyä omalla sormellaan kahteen kivitauluun, myöskin sapattikäskyn. Ps. 89:35. En minä liittoani riko, enkä muuta sitä mikä on minun huuliltani lähtenyt.
Jesaja kirjoittaa: Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muutaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.
Kymmenenkäskyn laki on ikuinen ja muuttamaton. - Kristusonkaikki
Joh 5:
16 Ja sentähden juutalaiset vainosivat Jeesusta, koska hän semmoista teki sapattina.
17 Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä".
Jumala ei vietä sapattia, eikä Jeesus viettänyt sapattia, vaan teki Jumalallista parantamis- ja julistustyötä myös sapattina. Jeesuksen työ oli julistaa evankeliumia ja julistaa Jumalan valtakuntaa ja todistaa se ihmein ja merkein.
Jumala ja Jeesus ja Pyhä Henki eivät voi levätä ennenkuin kaikki on asetettu ennalleen ja kaikki on jälleen 'sangen hyvää' tai 'erittäin hyvää'.
Toki me ihmiset tarvitsemme lepopäivän, mutta se ei ole enää Mooseksen lain käskyn noudattamista, vaan vapautta Kristuksessa.
Vapaus Kristuksessa ei anna lupaa tehdä syntiä, vaan täyttää meidät Kristuksen rakkaudella voidaksemme osoittaa elämällämme Kristuksen kaltaisuutta.
Galatalaiskirje varoittaa meitä vakavasti joutumasta uudelleen lain orjuuteen, jolloin yritämme ansaita pelastuksen ja poljemme jalkoihimme Jumalan armon ja Kristuksen täydellisen sovitustyön.
Emme voi ansaita pelastustamme, emme voi saada Jumalalta mitään omilla teoillamme, kaikki on armoa ja kaikki annetaan Kristuksen tähden. Sen tähden, että Jumala ensin rakasti meitä, me rakastamme muita ihmisiä ja teemme heille hyvää.
Eihän adventisti siinä pahaa tee, jos hän lepää lauantaina Kristuksen tähden, eikä siinä toinenkaan pahaa tee, jos hän lepää jonain muuna päivänä Kristuksen tähden. Itsellensä pahaa tekee se, joka ei itsellensä lepoa anna minään päivänä, mutta ei hän siinä Jumalaa vastaan riko.- 1234567---
Jeesus sanoi: Tule ja seuraa minua. Jeesus meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synägoogaan opettamaan ja samalla paransi sairaita. Juutalaiset närkästyivät tästä. Jeesus teki sapatista ihmisläheisemmän parantamalla sairaita. Eläimet tuli nostaa sapattisin kaivosta jos sinne putoaa sehän on itsestään selvää.
Puusepän verstaan ovet pysyivät kiinni, koska ne eivät kuuluneet välttämättömiin töihin sapattisin.
Nythän on niin, että sapattisin on suurimmalla osalla kirkkojensa ovet kiinni sapattisin, paitsi silloin on auki kun heillä on siivoustalkoita tai myyjäisiä sapattisin. Lehdistä luettua: Lauantaina klo 9 alk. siivoustalkoot. klo 12 kirkon siivoustalkoot. klo 12 kirkon pihan siivoustalkoot. La klo 12 lähetyshuutokauppa. La klo 10-13 myyjäiset rukoushuoneella. La klo 9 kevättalkoot. jne.....
Monella olisi lyhyt kirkkomatka jos sapattisin olisi jumalanpalvelukset kirkoissa ja seurakunnissa Jeesuksen esimerkin mukaan, mutta nythän ei ole niin.
Monet julistajat julistavat, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille. . Eräskin erääseen vapaaseensuuntaukseen kuuluva kirjoitti aikoinaan: Nyt on Uudenliiton aika. Sapatti kuului Mooseksen aikaan. Sapatti ei kuulu Jumalan ja Kristuksen seurakunnalle.
1700-luvun Luterilaisessa virressä on asiaa. Virsi 135.1. Nää käskysanaa KYMMENEN, ne MEILLE kautta Mooseksen JUMALA ITSE ILMOITTI, JA SIINAILLA KIRJOITTI, AH HERRA ARMAHDA.
136.1. Ken tahtoo olla KRISTITTY, ja kristittynä kuolla, EI SILLE OUTO, PEITETTY, SAA HERRAN LAKI OLLA, JONK' ANTOI ITSE JUMALA.
Jumalan kymmenkäskyn laki on ikuinen ja muuttamaton. - tähän.totuttu
1234567--- kirjoitti:
Jeesus sanoi: Tule ja seuraa minua. Jeesus meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synägoogaan opettamaan ja samalla paransi sairaita. Juutalaiset närkästyivät tästä. Jeesus teki sapatista ihmisläheisemmän parantamalla sairaita. Eläimet tuli nostaa sapattisin kaivosta jos sinne putoaa sehän on itsestään selvää.
Puusepän verstaan ovet pysyivät kiinni, koska ne eivät kuuluneet välttämättömiin töihin sapattisin.
Nythän on niin, että sapattisin on suurimmalla osalla kirkkojensa ovet kiinni sapattisin, paitsi silloin on auki kun heillä on siivoustalkoita tai myyjäisiä sapattisin. Lehdistä luettua: Lauantaina klo 9 alk. siivoustalkoot. klo 12 kirkon siivoustalkoot. klo 12 kirkon pihan siivoustalkoot. La klo 12 lähetyshuutokauppa. La klo 10-13 myyjäiset rukoushuoneella. La klo 9 kevättalkoot. jne.....
Monella olisi lyhyt kirkkomatka jos sapattisin olisi jumalanpalvelukset kirkoissa ja seurakunnissa Jeesuksen esimerkin mukaan, mutta nythän ei ole niin.
Monet julistajat julistavat, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille. . Eräskin erääseen vapaaseensuuntaukseen kuuluva kirjoitti aikoinaan: Nyt on Uudenliiton aika. Sapatti kuului Mooseksen aikaan. Sapatti ei kuulu Jumalan ja Kristuksen seurakunnalle.
1700-luvun Luterilaisessa virressä on asiaa. Virsi 135.1. Nää käskysanaa KYMMENEN, ne MEILLE kautta Mooseksen JUMALA ITSE ILMOITTI, JA SIINAILLA KIRJOITTI, AH HERRA ARMAHDA.
136.1. Ken tahtoo olla KRISTITTY, ja kristittynä kuolla, EI SILLE OUTO, PEITETTY, SAA HERRAN LAKI OLLA, JONK' ANTOI ITSE JUMALA.
Jumalan kymmenkäskyn laki on ikuinen ja muuttamaton.Pitää paikkansa olemme pitäneet lauantaisin siivoustalkoita rukoushuoneella. Kokoukset ovat yleensä sunnuntaisin ja pyhäkoulut.
- totuusjulkisentään
Me adventistit emme vietä Mooseksen lain mukaista sapattia, vaan meillä on omat sapattimääräykset. Amerikasta tulleet säädökset ovat täällä Suomessakin edelleen käytössä.
Sanottakoon tämä nyt suoraan kiertelemättä, ettei aina velehdeltaisi.
Lauantaisin on jumalanpalvelus.
Sapatti ei ole meille mikään pelastus. Kristus sovitti meidän syntimme ja Hän on meidän pelastajamme ja iankaikkisen elämän antaja.
Sapatti ei anna meille mitään bonuksia tai tee meistä parempia - meillä nyt on tällainen tapa seurakunnissa.
Jotkut kertovat omissa nimissään jotain muuta - jääkööt ne omaan arvoonsa.- totuus.tämä
Myöskin Jeesus meni tapansa mukaan synägoogaan sapattisin opettamaan.
totuus.tämä kirjoitti:
Myöskin Jeesus meni tapansa mukaan synägoogaan sapattisin opettamaan.
Niin, muina päivinä olisi ollut vähän turha opettaa, kun ei olisi ollut kuulijoita.
- 1234567---
Tipale kirjoitti:
Niin, muina päivinä olisi ollut vähän turha opettaa, kun ei olisi ollut kuulijoita.
Olen nähnyt elämässäni näitä sapatin vastustajia vaikka kuinka paljon. Heillä on monenmoiset sepitykset.
- eipaljoakuormaa
Jeesus siis teki sapattina työtä. Hän ei sen jälkeen enää tehnyt kirvesmiehen työtä, kun hän lähti julistamaan evankeliumia ja keräsi ympärilleen opetuslapsijoukon. Hän keskittyi evankeliumin työhön kokoaikaisesti ja opetti nuo opetuslapset, joille jätti sitten evankeliumin työn, kun hänen oli aika lähteä.
Me adventistit emme vaadi keneltäkään muulta sapatin viettämistä, koska sapatti ei ketään pelasta. Meillä on nyt semmoinen amerikasta tullut tapa, jolla ei ole mitään tekemistä Mooseksen sapattikäskyn kanssa.
2 Moos 31:
13 "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän
15 Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti,
16 Ja pitäkööt israelilaiset sapatin.
17 Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä
Sapattikäsky annettiin Israelin kansalle merkiksi Israelin ja Jumalan välille. Kenellekään muulle ei ole tuo sapattikäsky kohdistettu.
Älköön siis kukaan luulko, että me adventistit viettäisimme sapattia muun kuin amerikasta tulleen tavan vuoksi.
Pakanoista Jeesuksen omiksi tulleille ei pantu paljon kuormaa. Apostolit pohtivat asiaa ja tulivat tähän päätökseen.
Apt 15:
28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
Tuntuu olevan liikkeellä ihmisiä, jotka haluavat sotkea asioita ja sitten toiset luulevat heidän olevan adventisteja. Ehkä tämä selventää asiaa.Pelastus on yksin Jeesuksessa ja vain uudestisyntymisen kautta tulemme Jumalan lapsiksi. Kuuliaisuus Sanalle on luonnollinen seuraus siitä, että olemme jo pelastuneet. Sillä ei siis hankita pelastusta, kuten arvon kriitikkomme monesti valheellisesti väittävät. Itse en ole koskaan uskonut ns. armotalouskausi oppiin, joka on erittäin suosittu, etenkin karismaatikkojen keskuudessa, jossa taitaa olla peräti 7 erilaista "liittoa" parhaimmillaan. Ja sitä oppitaustaa vasten ymmärrän erittäin hyvin, että Jumalan 10 käskyä "maistuvat puulta" suurimmalle osalle kristillistä maailmaa. Mutta tarkennukseksi laitan näkyville aiheeseen liittyvät opinkohtiemme tiivistelmät, miten näistä asioista opetamme oikeasti:
10. Pelastuskokemus
Äärettömässä rakkaudessaan ja armossaan Jumala siirsi kaikki meidän syntimme Kristukseen, joka oli puhdas synnistä, jotta me hänessä saisimme Jumalan vanhurskauden. Pyhän Hengen johtamina me tajuamme tarpeemme, tunnustamme syntisyytemme, kadumme rikkomuksiamme ja turvaudumme uskossa Jeesukseen, Herraan ja Kristukseen, Sijaiseen ja Esimerkkiin. Tämä usko, joka ottaa vastaan pelastuksen, tulee Jumalan sanan voimasta ja on Jumalan armon lahja.
Kristuksen kautta meidät vanhurskautetaan, otetaan Jumalan pojiksi ja tyttäriksi ja vapautetaan synnin herruudesta. Henki synnyttää meidät uudesti ja pyhittää meidät; Henki uudistaa mielemme, kirjoittaa Jumalan rakkauden lain sydämeemme ja antaa meille voimaa elää pyhää elämää. Hänessä pysyen tulemme jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja omistamme pelastusvarmuuden sekä nyt että tuomiolla. (2.Kor. 5:17-21; Joh. 3:16; Gal.:4; 4:4-7; Tit. 3:3-7; Joh. 16:8; Gal. 3:13,14; 1.Piet. 2:21,22; Room. 10:17; Luuk. 17:5; Mark. 9:23,24; Ef. 2:5-10; Room. 3:21-26; Kol. 1:13,14; Room. 8:14-17; Gal. 3:26; Joh. 3:3-8; 1.Piet. 1:23; Room. 12:2; Hepr. 8:7-12; Hes. 36:25-27; 2.Piet. 1:3,4; Room. 8:1-4; 5:6-10.)
19. Jumalan laki
Jumalan lain suuret periaatteet on ilmaistu kymmenessä käskyssä, ja niiden noudattamisesta Kristus antoi elämässään esimerkin. Niissä ilmenee Jumalan rakkaus sekä se, mikä ihmisen käyttäytymisessä ja ihmissuhteissa on Jumalan tahdon ja tarkoituksen mukaista, ja ne velvoittavat kaikkia ihmisiä kaikkina aikoina. Nämä käskyt muodostavat perustan liitolle, jonka Jumala on tehnyt kansansa kanssa, ja mittapuun Jumalan tuomiolla. Pyhän Hengen vaikutuksen kautta ne osoittavat synnin ja herättävät ihmisen tajuamaan Vapahtajan tarpeensa.
Pelastus on kokonaan armosta eikä teoista, mutta sen hedelmänä on kuuliaisuus Jumalan käskyille. Tämä kuuliaisuus kehittää kristillistä luonnetta ja edistää hyvinvointiamme. Se on osoituksena rakkaudestamme Herraan ja huolenpidostamme lähimmäisiämme kohtaan. Uskon kuuliaisuus osoittaa Kristuksen voiman muuttaa ihmiselämää, ja siten se vahvistaa kristillistä todistusta. (2.Moos. 20:1-17; Ps. 40:8,9; Matt. 22: 36-40; 5.Moos. 28:1-14; Matt. 5:17-20; Hepr. 8:8-10; Joh. 15:7-10; Ef. 2:8-10; 1.Joh. 5:3; Room. 8:3,4; Ps. 19:8-15.)
20. Sapatti
Hyvää tekevä Luoja lepäsi seitsemäntenä päivänä kuuden luomispäivän jälkeen ja asetti sapatin kaikille ihmisille luomisen muistomerkiksi. Jumalan muuttumattoman lain neljäs käsky velvoittaa viettämään tätä seitsemännen päivän sapattia lepo- ja jumalanpalveluspäivänä sekä kristillisen palvelun päivänä Jeesuksen, sapatin Herran, opetuksen ja esimerkin mukaisesti. Sapatti on päivä, jolloin iloitsemme yhteydestämme Jumalaan ja toisiimme.
Se on vertauskuva lunastuksestamme Kristuksessa, merkki pyhittämisestämme, tunnus uskollisuudestamme ja esimakua ikuisesta tulevaisuudestamme Jumalan valtakunnassa. Sapatti on Jumalan iäti pysyvä merkki hänen ikuisesta liitostaan itsensä ja kansansa välillä. Kun tätä pyhää aikaa vietetään iloiten illasta iltaan, auringonlaskusta auringonlaskuun, juhlitaan Jumalan luomis- ja lunastustekoja. (1. Moos. 2:1-3; 2.Moos. 20:8-11; Luuk. 4:16; Jes. 56:5-7; 58:13,14; Matt. 12:1-12; 2.Moos. 31:13-17; Hes. 20:12,20; 5.Moos. 5:12-15; Hepr. 4:1-11; 3.Moos. 23:32; Mark. 1:32.)
- Jeesuksenrakkaus
Eri uskonnollisissa kirkoissa ja seurakunnissa on erilaisia tulkintoja eri aiheista.
Adventistien tulkinta on tullut suoraan amerikan 7 päivän adventisteilta ja niihin ei Suomen adventtikirkko eikä seurakunnat ole uskaltaneet tehdä omia tulkintoja.
Moni adventtikirkkoon kuuluva ei kuitenkaan pidä niitä itseään sitovina, he sitoutuvat Kristukseen ja haluavat kasvaa Kristuksen kaltaisuudessa ja lukevat ja tutkivat itse Raamattua ja asettautuvat sen mukaan Kristuksen jalkojen juureen. He eivät vain tee siitä mitään numeroa, mutta yksityisissä keskusteluissa se tulee ilmi, jos on läheiset luottamukselliset suhteet.
Näin on monien muidenkin seurakuntien jäsenten laita. Vaikka he eivät siitä mitään numeroa teekään, he vaeltavat Kristuksen läsnäolossa ja oppivat siitä, mitä Pyhä Henki heille Raamatun Sanasta avaa. He eivät suinkaan pitäydy jonkun seurakunnan tai kirkkokunnan viralliseen tulkintaan, vaan haluavat itse Kristuksen seurassa oppia, kuinka opitaan rakastamaan lähimmäisiä Kristuksen kaltaisella rakkaudella.
Eivät Kristuksen omat eri seurakunnissa suinkaan heitä käskyjä yli laidan, vaan haluavat sitoutua siihen, joka sisältää kaikki käskyt: 'Rakasta Jumalaa ja rakasta lähimmäistä.'
Matt. 22:37
Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
Matt. 22:39
Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
On selvää, että kukaan ei saa tulla ihmisen ja Jeesuksen läheisen suhteen väliin ja sanoa, että näin ja näin sinun on tehtävä, puhuttava ja ajateltava. Jokainen tekee kerran itsestään ja elämästään tiliä Jeesuksen edessä ja silloin merkitsee vain se, mitä Jeesus on sanonut, ei se mitä säädöksiä ja tulkintoja ihmiset ja seurakunnat ovat tehneet. Jos tekisimme huolellisen analyysin, kahta samanlaisella tulkinnalla varustettua ihmistä ei olisi olemassa, jossakin kohtaa oma tulkinta olisi aina poikkeava jonkun toisen tulkinnasta, joskus pienessä, joskus isommassa asiassa. Enemmän tulee siis totella Jumalaa kuin ihmistä. Voisinpa jopa varoittaa ottamasta vastaan valmiita oppeja ja tulkintoja, niitä kaupataan kyllä ahkerasti tänä päivänä, kaikki opetus ja julistus pitäisi tutkia Raamatun sanan valossa, onko asia niin, kuin on kirjoitettu. Raamattu on kokonaisuus ja yhden jakeen opit ovat aina vaarallisia, juuri niitä meille kaupitellaan kovasti. Harva vain ryhtyy siihen vaivannäköön, että alkaisi tutkia opetuksia, moni vain huutaa amenta ja menee harhaan ...
Mitä meidän tulisi sitten sanoa?
On hyvä kuulua seurakuntaan ja olla uskovien yhteydessä ja rohkaista ja kannustaa ja lohduttaa toisia Taivaan matkamiehiä ja naisia. Täydellistä seurakuntaa ei ole olemassa, mutta vajavaisinakin ja erehtyvinä ne ovat meille annetut, jotta me vahvistuisimme uskossa ja saisimme intoa Jumalan Sanan tutkimiseen ja Jumalan läsnäolossa viipymiseen. On hyvä myös osoittaa rakkautta uskon veljille ja sisarille Kristuksessa, vaikka olemmekin eri mieltä useissa tulkinnoissa. Meitä yhdistää usko ja armo, olemme kaikki armosta pelastettuja ja Kristus rakastaa meitä kaikkia, siksi meidänkin tulisi rakastaa toisia Kristuksen omia.
Jeesus, meidän Herramme ja Jumalamme tuli itse neuvomaan meitä, miten meidän tulee tulkita Vanhaa Testamenttia; emme me enää kivitä ketään synnin tekijää kuoliaaksi, niinkuin Mooseksen kautta tullut käsky oli, Jumala on Jeesuksen kautta kerran tuomitseva kaikki. Mutta Vanha Testamentti varoittaa meitä synnin seurauksista, mutta se kertoo myös meille sen, että olemme kaikki syntisiä, emme siis ole parempia kuin kukaan toinen. Yksikään meistä ei kelpaa Jumalalle, me olemme kertakaikkiaan lihamme puolesta täydellisesti kelpaamattomia, siksi tämä nykyinen lihamme ei peri taivasten valtakuntaa, mutta se uudestisyntynyt ihminen meissä tulee sen kerran omistamaan ikuisesti, mutta siihen tarvitaan uusi taivaallinen ruumis, jonka kerran saamme.
Siunausta sinun matkallesi Jeesuksen seurassa, viivy hänen jalkojensa juuressa hiljaa kuunnellen, mitä hän haluaa sinulle puhua. Hänellä on sinulle tärkeä tehtävä tässä ajassa. - Jeesuksenläsnäolossa
'sapatin vastustajia'
Eiväthän toki ne, jotka eivät koe sapattia omalle kohdalleen asetuksi, vastusta sapattia viettäviä. Ei toki, mehän iloitsemme kaikista niistä, jotka haluavat viipyä Jeesuksen läsnäolossa ja rukouksessa ja uskovien yhteydessä. Jokainen saa itse sydämessään viettää aikaa Herran kanssa sellaisena päivänä, kuin itse parhaaksi kokee, sehän on meidän muiden tulkinta, niinkuin Paavali kirjoittaa. Emme siis vastusta mitään päivää, kaikki päviät ovat erinomaisia Jeesuksen läsnäolossa viipymiseen ja rukoukseen ja uskovien yhteyteen ja evankeliumin työhön.
Room. 14:5
Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.- 1234567---
Suuri osa kansasta pitää sunnuntain parempana pyhäpäivänä, koska se on antikristuksen pyhittämä päivä. Kotimaa24 3.8.14 kirjoitus. Paavin 10 ohjetta onneen. 5:des ohje: Pyhitä lepopäivä sunnuntai on perheen aikaa.
1700-luvun Luterilaisen virsikirja virsi kertookin antikristuksesta pedosta paavista kuinka "Jumalan käskyi wastaan räyskyi".
Tunsin perheen jossa perheen äiti tuli uskoon ja piti sapatin pyhänäpäivänä. Hänen miehensä vastusti kovasti sapattia, ja haukkui vaimoaan juutalaiseksi. Kyllä vastustajia löytyy.
Eräällä pienellä paikkakunnalla 60 luvulla, kun adventistit tulivat pitämään kokoussarjojaan, niin vapaat suunnat vastustivat näiden sarjojen pitämistä. Kyllä vastustusta on vaikka kaikki ei näykään ulospäin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448199Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432201Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262092- 951708
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811647- 301217
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071081Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53995
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28860