Vesitetty rakkauden kaksoiskäsky

Bibeln

Rakasta Jumalaa YLI KAIKEN, ja lähimmäistä niinkuin itseäsi, -kuuluu paljon siteerattu rakkauden kaksoiskäsky johon sanotaan koko lain ja profeettojen sisältyvän.

Luther opetti kymmenen käskyn olevan jaetun kahteen laintauluun (2.Moos.20. luku). Ensimmäisen taulun sisältö puhuu ihmisen suhteesta Jumalaan, mikä on kaikkein tärkeintä uskonnossa. Siksi nämä kolme ensimmäistä käskyä ovat sijoitetut ensimmäisiksi. Seitsemän viimeistä käskyä, eli toinen taulu koskevat ihmisten suhteita toisiinsa. Ensimmäisen taulun suunta on vertikaalinen, toisen horisontaalinen.

Samoin rakkauden kaksoiskäskyssäkin on kaksi osaa. Ensimmäinen osa on tärkein, se puhuu ihmisen suhteesta Jumalaan ja tiivistää kaiken sen mitä Mooseksen ensimmäisessä taulussa sanotaan. Toinen osa kaksoiskäskystä taas on analoginen toiselle Mooseksen taululle ja tiivistää sen kaiken sisällön.

On tärkeää huomata että käsketään rakastamaan Jumalaa "yli kaiken!" -siis jopa enemmän kuin itseään, enemmän kuin lähimmäistään"! Jumalan tahto on että rakastamme Häntä yli kaiken mitä on kuviteltavissa.

Aabraham on tällaisesta rakastamisesta hyvä esimerkki sillä Aabraham oli uskollinen "koko hänen huoneessaan" (Biblia), hän totteli Jumalaa ja oli uskollinen silloinkin kun Jumala käski hänen uhrata ainoan poikansa Iisakin polttouhriksi, Aabraham oli valmis tottelemaan Jumalaa enemmän kuin järkeään. Hän rakasti Jumalaa enemmän kuin mitään; yli kaiken. Tästä syystä Jumala häntä ylistää "uskon isäksi" ja Jeesus ja apostolit ylistävät häntä kaikkien niiden "isäksi" jotka uskovat Uuden Liiton aikana.

Jumala koetteli Aabrahamin uskoa sillä varmasti hän kärsi sielussaan polttavaa tuskaa joutuessaan uhraamaan ainoan poikansa joka oli kaiken lisäksi hänelle syntynyt Jumalan itsensä lupaamana vielä hänen ja Saaran vanhoilla päivillä yliluonnollisesti. Iisakin täytyi olla hänelle jopa rakkaampi kuin hänen oma henkensä mutta Aabraham päätteli (kuten Raamattu opettaa) että Jumala on voimallinen hänelle herättämään Iisakin vaikka kuolleista tai uuden pojan jos niin on Jumalan tahto. Niinpä Jumala kielsi Aabrahamia uhraamasta poikaa, nähdessään tämän horjumattoman luottamuksen kaiken inhimillisen tuskansa keskellä siihen että Jumala ei tee väärin. Hän rakasti Jumalaa yli kaiken. Varmasti hän olisi vielä mieluummin uhrannut omankin henkensä.

Jeesus opettaa:

"Jos joku tulee minun tyköni, ja ei vihaa isäänsä ja äitiänsä, ja emäntäänsä ja lapsiansa, ja veljiänsä ja sisariansa, ja päälliseksi omaa henkeänsä, ei se taida olla minun opetuslapseni. " (Luukas 14:26)

Tässä näemme Jeesuksen itsensä julistavan ensimmäisen taulun käskyt yhteen lauseeseen tiivistettynä. Hän sanoo toisin sanoin saman kuin mikä on rakkauden kaksoiskäskyn ensimmäinen osa: "rakasta Jumalaa YLI KAIKEN!"

--------

Voiko sitten lähimäisen rakastaminen olla Jumalaa vastaan?

Ensimmäiseksi on vastattava että tietyin edellytyksin Jeesuksen/Jumalan mielestä voi! Miksi Hän muuten sanoisi näin?

Hän tarkoittaa tällä sitä että me kaikki ihmiset olemme erehtyväisiä ja syntisiä, siksi ei saa antaa lähimmäisenkään vietellä itseään tottelemattomuuteen Jumalan sanaa vastaan. Kyllä monesti,- ihan joka päiväkin kohtaamme lähimmäisiä jotka eivät tunne Jumalaa ja viettelevät meitä tekemään jotain minkä tiedämme synniksi. Jos lähimmäinen viekoittelee, käskee, tai muulla tavalla houkuttelee syntiin tai tottelemattomuuuteen Jumalan sanaa kohtaan, on rakastettava enemmän ("yli kaiken") Jumalaa ja toteltava Häntä! Siis Jeesuksen sanoin: on "vihattava" lähimmäisyyttä joka vie eroon Jumalasta.

Jos lähimmäisenrakkaus näyttää vaativan jotain mikä on ristiriidassa Jumalan tahdon (Raamatun) kanssa, on toteltava Jumalaa ja Hänen käskyään enemmän. Käytännön esimerkkinä voi mainita vaikkapa homouden synnin. Nykyään sitä vaaditaan hyväksymään rakkauden kaksoiskäskyn ja lähimmäisenrakkauden nimissä, mutta se on Jumalan käskyä vastaan. Siksi ei tule tässä totella muuta kuin Jumalan sanaa.

Kaksoiskäsky on siis kaksiosainen. Ensin tulee uskollisuus Jumalan sanalle, sitten vasta ihmisrakkaus. Oikea ja vilpitön lähimmäisenrakkaus ja kaksoiskäskyn toteutuminen voikin tapahtua vain siellä missä Jumalan sanakin saa kunnian. Jos taas tämä käsky paloitellaan ja poimitaan siitä vain jälkimmäinen osa, joka näyttää sopivan nykyaikaisiin uskomuksiin, hylätään ensimmäinen, tärkein. Silloin kyse on oikeammin pahuudesta ja synnistä kuin rakkaudesta. Mikä tapahtuu Jumalan tahtoa vastaan, se ei koskaan voi olla oikeaa rakkautta vaan on valhetta, pimeyteen eksymistä ja vihaa.

Toinen asia, vielä monin verroin tätä tärkeämpi on se, ettei yksikään meistä ihmisistä koskaan kykene täyttämään kaksoiskäskyn kumpaakaan osaa. Sen teki puolestamme yksin Jumalan Poika Golgatan keskimmäisellä ristillä. Mutta armo ei tarkoita lupaa elää tahallisessa synnissä. Juuri siksi meidän tulee katua syntejämme ja rukoilla niistä anteeksiantamusta jokapäiväisessä parannuksessa, "uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.

91

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rgtrg

      Ajattelepa missä kaikessa muussa ovat ns uskovaiset harhautettuja ja suoraan sanoen väärässä.

    • Bibeln

      Laintaulujen suhteesta toisiinsa:

      Jatkan vielä vähäsen tärkeää asiaa. Miksi laintaulut ja kaksoiskäsky ovat juuri siinä järjestyksessä että ensin tulee suhde Jumalaan ja vasta sitten suhde toisiin ihmisiin?

      Sillä on oma tärkeä viestinsä sillä järjestys perustuu siihen ettei ihminen voi "vain ruveta rakastamaan lähimmäistään", päättäen tehdä näin, sillä ihminen on turmeltunut, perisyntinen ja ei kykene omasta aloitteestaan tähän.

      Sen tähden aina ENSIN tulee se että suhde Jumalaan on kunnossa. vasta sitten ihminen kykenee tekemään otollisia tekoja Jumalan edessä, armon ja Pyhän hengen valaisemana ja voimaannuttamana!

      Pyhä Henki vaikuttaa meissä tahtomista ja tekemistä, noita hyviä parannuksen hedelmiä joita Jeesus vaatii. Ensi tulee aina ARMO, ansioton rakkaus minun osakseni, ja Jumalan uudestisynnyttävä voima kasteen pesossa, syntyy USKO. Parannus ja hyvät teot ovat USKON hedelmää.

      Usko siis synnyttää hyviä tekoja eli aitoa rakkautta lähimmäiseen ja parannuksen hedelmiä. Ilman uskoa ei ole parannustakaan. Epäuskoisen ihmisen on siis turha kuvitella voivansa olla töineen Jumalan edessä otollinen jotka kuitenkaan eivät voi tapahtua ilman itsekkyyden likaamaa tahraisuutta ja salaisesti omaksi kunniaksi.

      Ihminen ei voi puristaa itsestää sen enempää parannusta kuin muitakaan uskon hedelmiä, vaan siihen tarvitaan uudestisyntyminen ja uskomisen lahja jota epäuskoisilla ja Jumalan sanan kieltäjillä ei ole.

      kaikki heidän "lähimmäisenrakkautensa" tapahtuu heidän oman lihansa kunniaksi ja itsekkäistä motiiveista, salaisessa omankunnianpyydössä.

      • nää_on_näitä

        "kaikki heidän "lähimmäisenrakkautensa" tapahtuu heidän oman lihansa kunniaksi ja itsekkäistä motiiveista, salaisessa omankunnianpyydössä. "

        Pyydän että nouset sieltä itsesyytöksistä ja hyväksyt sen mikä sinussa on pyhää. Itsesyytös ei ole itsensä eikä Jumalan työn kunnioitusta eikä rakastamista. Pyhyys on jokaisessa "vaik´ ei aina esille loista"


      • Aamen Bibeln :)


      • Bibeln
        nää_on_näitä kirjoitti:

        "kaikki heidän "lähimmäisenrakkautensa" tapahtuu heidän oman lihansa kunniaksi ja itsekkäistä motiiveista, salaisessa omankunnianpyydössä. "

        Pyydän että nouset sieltä itsesyytöksistä ja hyväksyt sen mikä sinussa on pyhää. Itsesyytös ei ole itsensä eikä Jumalan työn kunnioitusta eikä rakastamista. Pyhyys on jokaisessa "vaik´ ei aina esille loista"

        Minä uskon Jumalan sanaa joka sanoo:

        "Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää." (Room. 7:18)

        Itsessämme olemme vain syntiä ja saastaa. Olemme kuivia oksia, tulta varten varattuja.

        Mutta Kristus on kaikkien syntisten Valkeus. Hänelle kunnia ja ylistys iankaikkisesti! Kristuksessa olen kasteeni ja uskoni kautta kokonaan pyhä. Kastepuvun valkeus symboloi vanhurskauden vaatetta jonka Jumalan Poika, Herra, pukee päällemme ansiottomasta armosta. Jokainen joka Kristuksessa on, saa elää autuaasti ja lähteä täältä pois autuaasti!

        https://www.youtube.com/watch?v=WCiBaoyucEU


      • kiiskivastarannalta

        Kiitos Herralle, että vielä näkee raamatullista opetusta. Hyvin kirjoitettu. Koen, että olet osunut asian ytimeen. Siunausta.


      • Vesittäjänä rakkauden kaksoiskäskylle ovat nyt Bibeln ja sinä. J.Nasaretilainen itse ei puhunut mm. homoseksuaalisuudesta mitään joka teille puolestaan on ykkösaihe joka yhteydessä.


      • kaijalle.keksi
        sage8 kirjoitti:

        Vesittäjänä rakkauden kaksoiskäskylle ovat nyt Bibeln ja sinä. J.Nasaretilainen itse ei puhunut mm. homoseksuaalisuudesta mitään joka teille puolestaan on ykkösaihe joka yhteydessä.

        Jeesuksen aikaan ei tunnettu sanaa homoseksuaalisuus. Mutta Jeesus opetti samanaukupuolen seksistä kuten Moosekselle Jumala oli puhunut. Se on kauhistus Jumalalle!


      • kaijalle.keksi kirjoitti:

        Jeesuksen aikaan ei tunnettu sanaa homoseksuaalisuus. Mutta Jeesus opetti samanaukupuolen seksistä kuten Moosekselle Jumala oli puhunut. Se on kauhistus Jumalalle!

        Et vaan vastenmielisillä nimityksillä nimittelevä multinikki löydä jakeita joilla tuotakaan väitettäsi todistaisit.


      • NakkiNapsahtaa
        kaijalle.keksi kirjoitti:

        Jeesuksen aikaan ei tunnettu sanaa homoseksuaalisuus. Mutta Jeesus opetti samanaukupuolen seksistä kuten Moosekselle Jumala oli puhunut. Se on kauhistus Jumalalle!

        Jos tuon lukkee vanhastatestamentista tarkasti niin Jumala kauhistuu ja hirvistyy jos mies yhtyy toiseen mieheen kuten naiseen yhdytään. Jos mies työntäsi sukupuoli elimensä toisen miehen sukupuolielimen sisään, niin kyllä lääkäritkin kauhistuisi.


      • Hyvä.huomio
        NakkiNapsahtaa kirjoitti:

        Jos tuon lukkee vanhastatestamentista tarkasti niin Jumala kauhistuu ja hirvistyy jos mies yhtyy toiseen mieheen kuten naiseen yhdytään. Jos mies työntäsi sukupuoli elimensä toisen miehen sukupuolielimen sisään, niin kyllä lääkäritkin kauhistuisi.

        Aivan. Todellakin. Näinhän se Raamatussa sanotaan! Mies ei yksiselitteisesti voi maata miehen kanssa kuten naisen kanssa maataan.


      • NakkiNapsahtaa kirjoitti:

        Jos tuon lukkee vanhastatestamentista tarkasti niin Jumala kauhistuu ja hirvistyy jos mies yhtyy toiseen mieheen kuten naiseen yhdytään. Jos mies työntäsi sukupuoli elimensä toisen miehen sukupuolielimen sisään, niin kyllä lääkäritkin kauhistuisi.

        Oli noita kauhistuksia muitakin:

        5Moos. 7:25
        Heidän jumaliensa kuvat polttakaa tulessa. Älä himoitse hopeata ja kultaa, joka niissä on, äläkä ota siitä itsellesi mitään, ettet joutuisi sen paulaan, sillä se on Herralle, sinun Jumalallesi, kauhistus.

        5Moos. 14:3
        Älä syö mitään, mikä on kauhistus.

        5Moos. 17:1
        "Älä uhraa Herralle, sinun Jumalallesi, raavasta tai lammasta, jossa on joku vamma, mikä paha vika tahansa, sillä se on kauhistus Herralle, sinun Jumalallesi.


      • kiiskivastarannalta
        sage8 kirjoitti:

        Vesittäjänä rakkauden kaksoiskäskylle ovat nyt Bibeln ja sinä. J.Nasaretilainen itse ei puhunut mm. homoseksuaalisuudesta mitään joka teille puolestaan on ykkösaihe joka yhteydessä.

        Homoseksuaalisuus-asiaan on otettava kantaa, koska kirkon suhtautuminen spn-lakiin on vedenjakaja, mitä tulee opetukseen synnistä ja avioliitosta. Sillä tulee olemaan perustavaa laatua oleva merkitys uskovien pappien asemaan, sielunhoidollisiin kysymyksiin ja yleensäkin ev.lut. kirkon tehtävään.

        Jos sinusta rakkauden kaksoiskäskyn vesittämistä on Raamatun kannan esilletuominen, niin ei voi mitään. Sinun mielestäsi Jumalan Sanaa ei saisi puhua?


      • kiiskivastarannalta kirjoitti:

        Homoseksuaalisuus-asiaan on otettava kantaa, koska kirkon suhtautuminen spn-lakiin on vedenjakaja, mitä tulee opetukseen synnistä ja avioliitosta. Sillä tulee olemaan perustavaa laatua oleva merkitys uskovien pappien asemaan, sielunhoidollisiin kysymyksiin ja yleensäkin ev.lut. kirkon tehtävään.

        Jos sinusta rakkauden kaksoiskäskyn vesittämistä on Raamatun kannan esilletuominen, niin ei voi mitään. Sinun mielestäsi Jumalan Sanaa ei saisi puhua?

        "Homoseksuaalisuus-asiaan on otettava kantaa, koska kirkon suhtautuminen spn-lakiin on vedenjakaja, mitä tulee opetukseen synnistä ja avioliitosta. Sillä tulee olemaan perustavaa laatua oleva merkitys uskovien pappien asemaan, sielunhoidollisiin kysymyksiin ja yleensäkin ev.lut. kirkon tehtävään. "

        Miten muka? Kirkkohan vihkii aioon jo nyt sellaisia ketä Raamatun mukaan ei tulisi vihkiä (eronneita, aviorikoksen tehneitä jne).

        Nuohan ovat Raamatun mukaan joko kielletty tai syntejä.

        MIksi tämä yksi asia olisi yhtään sen enempää vedenjakaja tai perustavaa laatua olevampi kun mikään mukaan asia joissa kirkko on muuttunut yhteiskunnan mukana? Perustelethan vastauksesi.


      • Antirasisti
        kiiskivastarannalta kirjoitti:

        Homoseksuaalisuus-asiaan on otettava kantaa, koska kirkon suhtautuminen spn-lakiin on vedenjakaja, mitä tulee opetukseen synnistä ja avioliitosta. Sillä tulee olemaan perustavaa laatua oleva merkitys uskovien pappien asemaan, sielunhoidollisiin kysymyksiin ja yleensäkin ev.lut. kirkon tehtävään.

        Jos sinusta rakkauden kaksoiskäskyn vesittämistä on Raamatun kannan esilletuominen, niin ei voi mitään. Sinun mielestäsi Jumalan Sanaa ei saisi puhua?

        Kiiskivastarannaöta: "Jos sinusta rakkauden kaksoiskäskyn vesittämistä on Raamatun kannan esilletuominen, niin ei voi mitään. Sinun mielestäsi Jumalan Sanaa ei saisi puhua?"

        Jumalan Sanassahan ei kielletä ei heteroseksuaalisuutta eikä homoseksuaalisuutta. Joten ei se rakkauden kaksoiskäsky tässä suhteessakaan ole epäselvä.


      • kiiskivastarannalta kirjoitti:

        Homoseksuaalisuus-asiaan on otettava kantaa, koska kirkon suhtautuminen spn-lakiin on vedenjakaja, mitä tulee opetukseen synnistä ja avioliitosta. Sillä tulee olemaan perustavaa laatua oleva merkitys uskovien pappien asemaan, sielunhoidollisiin kysymyksiin ja yleensäkin ev.lut. kirkon tehtävään.

        Jos sinusta rakkauden kaksoiskäskyn vesittämistä on Raamatun kannan esilletuominen, niin ei voi mitään. Sinun mielestäsi Jumalan Sanaa ei saisi puhua?

        "...kirkon suhtautuminen spn-lakiin on vedenjakaja, mitä tulee opetukseen synnistä ja avioliitosta."

        Aivan, kuten aikoinaan naispappeuskin.


    • Luojan_luoma

      Eikä puolta sanaa --niin kuin itseäsi -- eli itseni rakastaminen on oltava ensin ja sitä vertaan niin tiedän kuinka rakastan lähimäistäni.

      Vesitetty tosiaan koko käsky. Jos Jumala loi minut, mikä kieltää minun rakastamasta sitä minkä Hän loi? Miksi sitä ei saa sanoa ensin tai edes toiseksi. Onko Luoja "onnellinen" kun joka hetki piilottelen sitä minkä Hän loi, onko se Hänen kunnioittamistaan - rakastamistaan?

      Minussa on se minkä sain Luojalta ja sitä rakastan ja tiedän että Se on jokaisessa

      • Bibeln

        "Minussa on se minkä sain Luojalta ja sitä rakastan ja tiedän että Se on jokaisessa"

        >>> Olet sinä Perkeleeltäkin jotain saanut, nimittäin syntymälahjaksi sait häneltä sydämesi pahuuden, irstaisuuden, kateuden, pimeyden työt, katkeruuden, kovakorvaisuuden ja itsekkyyden, puhumattakaan monista vielä paljon vakavammista vioista.

        Sanalla sanoen, synnyit maailmaan paitsi Jumalan luomana, tarkoitettuna alunperin Jumalan yhteyteen ja Hänen kuvakseen mutta tämä Jumalan kuva sinussa oli jo syntyessään niin turmeltunut että synnyit maailmaan Perkeleen lapsena, Jumalan vihan alaisena "lihana", perisyntisenä, mustana ja turmeltuneena. Jo ennenkuin sanoit sanaakaan, sisimmässi jo asui pohjaton pahuus ja kapinan tuli Jumalaa vastaan.

        ------------------------
        Jumalan sana opettaa:


        "Mitä lihasta syntynyt on, se on liha" (Jeesus, Joh. 3:5)

        "Jumalattomat ovat kääntyneet pois jo äitinsä kohdusta, valhetteliat ovat eksyneet hamasta äitinsä kohdusta." (Ps. 58:4)

        " Niinkuin kirjoitettu on: ei ole kenkään vanhurskas, ei yksikään;
        Ei ole yhtäkään ymmärtäväistä, ei ole ketään, joka etsii Jumalaa.
        Kaikki ovat poikenneet pois ja ynnä kelvottomaksi tulleet: ei ole yhtään, joka hyvää tekee, ei yhtäkään. " (Room. 3:10-)

        ----------------------

        Vähä Katekismus, Kristinoppi opettaa:

        "Syntiinlankeemuksessa Jumalan kuva ihmisessä turmeltui. Ihminen mieltyi pahaan. Hänellä ei enää ole halua eikä voimaa hyvään. Hän ei rakasta Jumalaa vaan itseään ja maailmaa.

        Tämä jumalanvastainen taipumus kulkee perintönä koko ihmissuvussa, ja sitä sanotaan perisynniksi. Tästä sisäisestä turmeluksesta johtuvat pahat ajatukset, puheet ja teot, joita sanotaan tekosynneiksi."


    • SeNytVaanOnNiin

      Ihmisrakkaus on fundamentalisteille sairautta ja heidän pahuutensa Jumalan hyvyyttä.

      • Libukalle

        Liberaalille Jumalan hyvvyys on pahuutta ja ihmisen pahuus hyvyyttä.


      • tähän suuntaa se ikävä kyllä välillä tuntuu kääntyvän.


    • SeNytVaanOnNiin

      "Aabraham on tällaisesta rakastamisesta hyvä esimerkki sillä Aabraham oli uskollinen "koko hänen huoneessaan" (Biblia), hän totteli Jumalaa ja oli uskollinen silloinkin kun Jumala käski hänen uhrata ainoan poikansa Iisakin polttouhriksi, "Aabraham oli valmis tottelemaan Jumalaa enemmän kuin järkeään. Hän rakasti Jumalaa enemmän kuin mitään; yli kaiken. Tästä syystä Jumala häntä ylistää "uskon isäksi" ja Jeesus ja apostolit ylistävät häntä kaikkien niiden "isäksi" jotka uskovat Uuden Liiton aikana."

      Olen kuullut tästä sellaisen version, että Aabraham kiihkomielisyydessään ja hengellisessä ylpeydessään luuli omia harhaluulojaan Jumalan puheeksi ja Jumala puhui Aabrahamille järkeä vasta siinä vaiheessa kun oli toteuttamassa tekoaan.

      Yllämainittua kohtaa käyttävät mielellään seurakuntien pomot pitääkseen lauman kasassa.

      • Bibeln

        "Olen kuullut tästä sellaisen version, että Aabraham kiihkomielisyydessään ja hengellisessä ylpeydessään luuli omia harhaluulojaan Jumalan puheeksi ja Jumala puhui Aabrahamille järkeä vasta siinä vaiheessa kun oli toteuttamassa tekoaan."


        >>> Saanko arvata? Julistajana on ollut varmaan Wille Riekkinen tai joku smanhenkinen?


      • SeNytVaanOnNiin
        Bibeln kirjoitti:

        "Olen kuullut tästä sellaisen version, että Aabraham kiihkomielisyydessään ja hengellisessä ylpeydessään luuli omia harhaluulojaan Jumalan puheeksi ja Jumala puhui Aabrahamille järkeä vasta siinä vaiheessa kun oli toteuttamassa tekoaan."


        >>> Saanko arvata? Julistajana on ollut varmaan Wille Riekkinen tai joku smanhenkinen?

        Ei ollut etkä ikinä arvaa kuka ellet omaa uutta ilmestystietoa. :)


    • Antirasisti

      Itse en arvuuttele enkä arvota rakkauden kaksoiskäskyn osia. Se on yksi kokonaisuus, jota ei voi eritellä. Käsky, mikä käsky! Pitää toteuttaa molemmat osat, muuten se ei täyty.

      Sama kuin jos kysyisi mikä on ensisijaisin kolmiyhteisessä Jumalassa. Ei yksin mikään vaan kaikki yhdessä.

      Siis muista rakastaa lähimmäistäsi kuin itseäsi.

      • Bibeln

        On kyllä totta että molemmat tarvitaan kuten sanotkin. Mutta asia ei ole aivan noin yksiviivainen sillä varsin usein ihminen joutuu valinnan eteen:

        Tottelenko Jumalaa ja menetän tällä kohtaa ihmisten välisen rakkauden ja ystävyyden vai suostunko ihmisiin ja käännän selkäni Jumalalle?

        Joskus saa vain toisen vaikka haluaisi molemmat. Se johtuu ihmisten omasta pahuudesta, ei suinkaan Jumalasta.


      • Antirasisti
        Bibeln kirjoitti:

        On kyllä totta että molemmat tarvitaan kuten sanotkin. Mutta asia ei ole aivan noin yksiviivainen sillä varsin usein ihminen joutuu valinnan eteen:

        Tottelenko Jumalaa ja menetän tällä kohtaa ihmisten välisen rakkauden ja ystävyyden vai suostunko ihmisiin ja käännän selkäni Jumalalle?

        Joskus saa vain toisen vaikka haluaisi molemmat. Se johtuu ihmisten omasta pahuudesta, ei suinkaan Jumalasta.

        Mutta käsky on Jumalan käsky ja yksiselitteinen. Siis siinä ei ole mitään muttia, jos aikoo totella Jumalaa.


      • Bibeln
        Antirasisti kirjoitti:

        Mutta käsky on Jumalan käsky ja yksiselitteinen. Siis siinä ei ole mitään muttia, jos aikoo totella Jumalaa.

        Ei kai kukaan tässä niin ole väittänytkään?


      • Antirasisti
        Bibeln kirjoitti:

        Ei kai kukaan tässä niin ole väittänytkään?

        Bibeln: "Mutta asia ei ole aivan noin yksiviivainen sillä varsin usein ihminen joutuu valinnan eteen:"

        Siis ei mitään muttia. Käsky on ehdoton ja yksiselitteinen!


      • pertsa2012eikirj
        Bibeln kirjoitti:

        Ei kai kukaan tässä niin ole väittänytkään?

        Kaksoiskäsky vain näyttää mihin kaikki muut käskyt perustuvat ja
        ovat vailla Tarkempaa sisältöä ellei olisi vaikkapa roomalaiskirjettä.

        Nykyään kaksoisäskyä on käytetty valkaisemaan homoilusynnit
        kaikensuvaitsevan "rakkauden" nimissä.
        Älkää eksykö ja eksyttäkö pojat :-)


      • Antirasisti
        pertsa2012eikirj kirjoitti:

        Kaksoiskäsky vain näyttää mihin kaikki muut käskyt perustuvat ja
        ovat vailla Tarkempaa sisältöä ellei olisi vaikkapa roomalaiskirjettä.

        Nykyään kaksoisäskyä on käytetty valkaisemaan homoilusynnit
        kaikensuvaitsevan "rakkauden" nimissä.
        Älkää eksykö ja eksyttäkö pojat :-)

        Huono selitys jättää käsky täyttämättä!

        Eli Jumalan käsky rakastaa lähimmäisiä on EHDOTON!

        "Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat," (Luuk. 6:27)


      • Täsmälleen noin.


    • UskovaNoora

      Hyvin kirjoitettu, Bibeln! Rakkauden kaksoiskäskystä usein jopa unohdetaan kokonaan se ensimmäinen osa, käsky rakastaa Jumalaa, jolloin kaiken mitaksi jää vain ihmisten omat määritelmät rakkaudesta, humanismi.

      • Bibeln

        Niinpä juuri!

        Kuuntelin eilen Ylen aamuhartauden ajellesani töihin päin, siitä kumpusivat nämä ajatukset. Siellä puhui kirkon diakonissa. Rakkauden kakasoiskäsky oli vahvasti esillä mikä tietysti on luonnollista diakonille hänen kutsumuksensa luonteen vuoksi.

        Tietynlainen väärä painoarvo oli kuitenkin kaksoiskäskyn jälkimmäiselle osalle ladattu, nimittäin ihmisrakkaudesta tehtiin kaiken mitta koko kristillisyydessä. Puhujan mukaan ainoastaan tätä vasten on kaikki yksin mitattava. Puheessa, niinkuin yleensäkin nykyisin, kuitenkin korostettiin kaksoiskäskystä vain vaakasuoraa, ihmisten välistä dimensiota. Puhuttiin kauniisti "läsnä olemisesta ja vierellä kulkemisesta" mitkä ovatkin tärkeitä asioita. Mutta pystysuora dimensio, ihmisen suhde Jumalaan jäi kaiken perustana huomiotta, ihmisten välisen rakastamisen noustessa yksin koko kristillisyyden mitaksi, ja samalla kaiken uskonopin ainoaksi ohjenuoraksi.

        Tämä on sikäli pirullista eksytystä että se hämää näennäisellä lähimmäisenrakkaudellaan, mutta johtaa ihmiset lain orjuuteen, yrittämään kilvoitella omissa voimissaan. Jättäessään pois suhteen Jumalaan, se jättää pois armon ja Pyhän Hengen, eli ohjaa ihmiset luonnollisessa tilassaan kilvoittelemaan lain töissä. Se ei ole kristillisyyttä sillä hyvät teot kumpuavat uskon kautta todeksi eletystä armosta ja saavat voimansa Pyhästä Hengestä.


        Puhe ihmisten välisestä rakastamisesta on tyhjää, petollista puhetta jos sitä ei perusta puhe ihmisen suhteesta Jumalaan, puhe synnistä ja armosta, puhe evankeliumista, Jeesuksen armotaloudesta.

        Ilman näitä kehoitus hyviin tekoihin on pelkkää lain saarnaa.


    • "Maallistuneelle ateistille - tai liberaalille uskovaiselle, joka ottaa sivistyneen näkökulman uskonnolliseen keskusteluun - fundamentalismin jumala on selvästi pahansuopa, jopa suorastaan julma, demoninen voima, joka ilokseen yllyttää ihmiset kiinni toistensa kurkkuihin."

      - Malise Ruthven

      Raamatulliseen auktoriteettiin yksisilmäisesti uskova ulkoistaa vastuunsa ja ihmisyytensä Jumalalle mikä ei todellakaan ole Jumalan tahto. Jumala pelastaa yksilöitä, ei oikeauskoisten lahkoja tai kultteja.

      Mitä mieltä olette näistä "Raamatullisista" väärän Jeesuksen seuraajista tai uudesta viinistä juopuneista? Kyseisiä ilmiöitä ei jostain ihmeen syystä juuri kyseenalaisteta ns. tosiuskovien keskuudessa mikä tekee heidän vakaumuksestaan melko epäilyttävän ja epäluotettavan.

      Onko usko näissä piireissä pelkkä vallankäytön ja jumalallisen auktoriteetin väline?

    • kiitosSulle

      Kiitos doktatikos hyvästä aloituksesta! Lisää tälläisiä ja Räyhikset voivat pysyä poissa!!!

      • mitä.kummaa

        Kuka "doktatikos"? :D


      • Paitsi, että AP on Bibeln. Olenko ainut selvä täällä? Ja kaikki muut Hengestä juopuneita tai Jeesus-narkomaaneja?


      • mitä.kummaa
        Sähkö__Jänis kirjoitti:

        Paitsi, että AP on Bibeln. Olenko ainut selvä täällä? Ja kaikki muut Hengestä juopuneita tai Jeesus-narkomaaneja?

        Olen selvinpäin. Ymmärsin sekä sen, että aloittaja on Bibeln että sen, että doktatikos tarkoittaa dogmatikosta. Päätin silti huomauttaa väärästä kirjoitusasusta.


      • mitä.kummaa kirjoitti:

        Kuka "doktatikos"? :D

        :D ...


    • "On tärkeää huomata että käsketään rakastamaan Jumalaa "yli kaiken!" -siis jopa enemmän kuin itseään, enemmän kuin lähimmäistään"! Jumalan tahto on että rakastamme Häntä yli kaiken mitä on kuviteltavissa."

      Jos lapsella on oikeus isään ja äitiin mutta vanhemmat rakastavat Jumalaa enemmän kuin omia lapsiaan mitä silloin tapahtuu?

      Eikö kyse ole heitteillejätöstä ja lastensuojeluasiasta?

      Ei ihme, että Freud totesi (fundisten) Jumalan olevan orpolasten vanhempien korvike.

      • RakastaLähimmäistäsi

        Paras tapa (ja ekä ainoa) tapa rakastaa Jumalaa on rakastaa niin lähimmäisiään kuin vihmiehiään. Tietty voi viedä aina uhrin temppeliin jos rakastaminen ei huvita.


    • evitaeikirj

      Kiitos Bibein hyvästä aloituksesta. Näin minäkin olen asian ymmärtänyt.
      Itseäni häiritsee juuri tuo ihmisen korottaminen yli Jumalan Sanan.
      Jumalasta se on lähtöisin ihmiseen se rakkaus lähimmäiseenkin, koska kaikki hyvyys tulee Jumalalta. Eikä se rakkaus lähimmäiseen, vaikka sitä niin kovasti korotetaan suhteessa Jumalaan, ihmisessä niin kovin voimallista ole kun katselee ympärilleen.
      Jumalan kunnioituksesta ei juuri puhuta, mutta ihmisestä kylläkin.
      Ihminen kaikkine raadollisuuksineen ylistetään. Uskovankin kun pitäisi alkaa hyväksymään kaikki Jumalan Sanan vastaisuudet ja Jumalan pilkkakin. Aivan kuin Jumala kaikkitietävänä ja kaikkialla olevana ja ihmisen luojana ei tietäisi, mitä tekoa ihminen on.

      • J.Nasaretilainen ei ITSE koskaan sanonut, että hänen ristinkuolemansa olisi kaikkein tärkein pointti oikeastaan millekään, vaan hän vaati tekoja lähimmäisten hyväksi, hän opetti kuinka ihmisen pitää elää ihmisenä.

        Raamattu on pääosin muutenkin myyttien, legendojen, yliluonnollisten näkyjen, muiden kulttuurien mytologioiden jäljittelyn ja yleensä taikauskoisen ajan kokoelmaa jonka ovat silloiset ihmiset kirjoittaneet niistä lähtökohdista joita silloin luultiin ja pidettiin totena.


      • oletko.jehova
        sage8 kirjoitti:

        J.Nasaretilainen ei ITSE koskaan sanonut, että hänen ristinkuolemansa olisi kaikkein tärkein pointti oikeastaan millekään, vaan hän vaati tekoja lähimmäisten hyväksi, hän opetti kuinka ihmisen pitää elää ihmisenä.

        Raamattu on pääosin muutenkin myyttien, legendojen, yliluonnollisten näkyjen, muiden kulttuurien mytologioiden jäljittelyn ja yleensä taikauskoisen ajan kokoelmaa jonka ovat silloiset ihmiset kirjoittaneet niistä lähtökohdista joita silloin luultiin ja pidettiin totena.

        Ei sanonutkaan mutta sanoi, että Hänen kuolemansa olisi. Miksi takerrrut tuohon ristiin?


      • Siksi takerrun ristiin, koska se mitä siitä kirjoitan, on totta eikä kunnon selitystä keneltäkään siihen tule. Minusta on oleellinen pointti mitä asianomainen eli hän, joka sentään on jonkinlainen tekijä ko. tapahtumassa, arvelee tai jättää arvelematta mitä todella siinä tapahtuu.


      • oletko.jehova
        sage8 kirjoitti:

        Siksi takerrun ristiin, koska se mitä siitä kirjoitan, on totta eikä kunnon selitystä keneltäkään siihen tule. Minusta on oleellinen pointti mitä asianomainen eli hän, joka sentään on jonkinlainen tekijä ko. tapahtumassa, arvelee tai jättää arvelematta mitä todella siinä tapahtuu.

        Ihan turhaan jankutat. Jeesus kuoli ristillä ja sillä selvä.


      • oletko.jehova kirjoitti:

        Ihan turhaan jankutat. Jeesus kuoli ristillä ja sillä selvä.

        Olenko väittänyt muuta?


      • oletko.jehova
        sage8 kirjoitti:

        Olenko väittänyt muuta?

        "J.Nasaretilainen ei ITSE koskaan sanonut, että hänen ristinkuolemansa olisi kaikkein tärkein pointti oikeastaan millekään"
        Jankutat tätä ristiä kaikken aikaa. Jeesuksen kuilemalla on merkitys ei sillä kuoliko ristillä rastilla! Onko nyt selvä?


      • oletko.jehova kirjoitti:

        "J.Nasaretilainen ei ITSE koskaan sanonut, että hänen ristinkuolemansa olisi kaikkein tärkein pointti oikeastaan millekään"
        Jankutat tätä ristiä kaikken aikaa. Jeesuksen kuilemalla on merkitys ei sillä kuoliko ristillä rastilla! Onko nyt selvä?

        Kyllä kai J.Nasaretilaisen sanoillakin on merkitystä?

        Se on vaan totuus mitä kirjoitan eikä kukaan sitä totuutta ole kyennyt valheeksi väittämään. Jos totuutta pyritään painamaan syrjään siitä vaikemalla tai vaientamalla se ei muuta minun käsitystäni miksikään. Tulen edelleenkin siitä kirjoittamaan.


      • kiiskivastarannalta
        sage8 kirjoitti:

        Kyllä kai J.Nasaretilaisen sanoillakin on merkitystä?

        Se on vaan totuus mitä kirjoitan eikä kukaan sitä totuutta ole kyennyt valheeksi väittämään. Jos totuutta pyritään painamaan syrjään siitä vaikemalla tai vaientamalla se ei muuta minun käsitystäni miksikään. Tulen edelleenkin siitä kirjoittamaan.

        Mikä merkitys J Nasaretilaisen opetuksilla on sinun elämässäsi?


      • kiiskivastarannalta kirjoitti:

        Mikä merkitys J Nasaretilaisen opetuksilla on sinun elämässäsi?

        Toivon, että minun vasen käteni ei tiedä mitä oikea tekee. Silti se tietää, mutta sitä en kerro.


      • kiiskivastarannalta
        sage8 kirjoitti:

        Kyllä kai J.Nasaretilaisen sanoillakin on merkitystä?

        Se on vaan totuus mitä kirjoitan eikä kukaan sitä totuutta ole kyennyt valheeksi väittämään. Jos totuutta pyritään painamaan syrjään siitä vaikemalla tai vaientamalla se ei muuta minun käsitystäni miksikään. Tulen edelleenkin siitä kirjoittamaan.

        Jeesus sanoi, että hänen kuolemallaan on merkitys syntien anteeksisaamisessa.

        "Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: 'Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini.'

        Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: 'Juokaa tästä, te kaikki. Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.


      • kiiskivastarannalta kirjoitti:

        Jeesus sanoi, että hänen kuolemallaan on merkitys syntien anteeksisaamisessa.

        "Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: 'Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini.'

        Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: 'Juokaa tästä, te kaikki. Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

        Tuo ei kumoa sitä mitä hän sanoi usein aiemmin siitä, miten ihmisen pitää elää ihmisenä toisten joukossa.


      • oletko.jehova
        sage8 kirjoitti:

        Kyllä kai J.Nasaretilaisen sanoillakin on merkitystä?

        Se on vaan totuus mitä kirjoitan eikä kukaan sitä totuutta ole kyennyt valheeksi väittämään. Jos totuutta pyritään painamaan syrjään siitä vaikemalla tai vaientamalla se ei muuta minun käsitystäni miksikään. Tulen edelleenkin siitä kirjoittamaan.

        Toki voit kirjoitgaa ihan mitä haluat mutta minusta on huvittavaa kun jankutat Jeesuksen ristinkuolemalla olevan jollekin muulle merkitystä kuin sinulle. Kristityille merkitsee Jeesuksen kuolema ja varsinkin ylösnousemus kuolleista. Ei risti tai rasti sitä miksikään muuksi muuta joten fokuksesi on pahasti pielessä.


      • oletko.jehova
        sage8 kirjoitti:

        Tuo ei kumoa sitä mitä hän sanoi usein aiemmin siitä, miten ihmisen pitää elää ihmisenä toisten joukossa.

        Fikuksesi on jälleen pielessä. Elämänohjeet ovat tarkoitettu ihmisen maallista vaellusta varten mutt ne eivät pelast ketään. Kiinnitä siis myös huomiota mitä Jeesus sanoi Jumalan kanssa elämisestä, se on ikuisuuskysymys.


      • oletko.jehova
        oletko.jehova kirjoitti:

        Fikuksesi on jälleen pielessä. Elämänohjeet ovat tarkoitettu ihmisen maallista vaellusta varten mutt ne eivät pelast ketään. Kiinnitä siis myös huomiota mitä Jeesus sanoi Jumalan kanssa elämisestä, se on ikuisuuskysymys.

        Fokuksesi on.....


      • paalu.jehova
        oletko.jehova kirjoitti:

        Fikuksesi on jälleen pielessä. Elämänohjeet ovat tarkoitettu ihmisen maallista vaellusta varten mutt ne eivät pelast ketään. Kiinnitä siis myös huomiota mitä Jeesus sanoi Jumalan kanssa elämisestä, se on ikuisuuskysymys.

        Jehova se on?


    • Antirasisti

      Jeesushan opetti rakkauden kaksoiskäskyä nimenomaan farisealaisille lainopettajille, joita tämäkin palsta on pullollaan, kuten edellä olemme voineet lukea. Raamatun Sanaa siis vääristellen. Hän vielä lisäsi:

      Matteus 5: 43 "Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' 44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, 45 jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. 46 Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin* tee niin? 47 Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin? 48 Olkaa siis TÄYDELLISIÄ, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen."

      Eli Jumalan käsky rakastaa lähimmäisiä on EHDOTON!

      "Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat," (Luuk. 6:27)

      • Rakkaustekoja

        Jumala on RAKKAUS, siksi meidän on helppo rakastaa.


      • Antirasisti
        Rakkaustekoja kirjoitti:

        Jumala on RAKKAUS, siksi meidän on helppo rakastaa.

        Kyllä.

        Joh. 3:16 "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

        Oisko tässä vähän esimerkkiä siitä kuinka tärkeä tuo RAKKAUDEN KAKSOISKÄSKY KOKONAISUUDESSAAN JA EHDOITTA (sitku, mutku) on.


      • kiiskivastarannalts
        Antirasisti kirjoitti:

        Kyllä.

        Joh. 3:16 "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

        Oisko tässä vähän esimerkkiä siitä kuinka tärkeä tuo RAKKAUDEN KAKSOISKÄSKY KOKONAISUUDESSAAN JA EHDOITTA (sitku, mutku) on.

        Nyt kun spn-avioliitto on "kuuma peruna" niin voitko kertoa, mitä sinusta on rakkauden kaksoiskäskyn mukainen suhtautuminen asiaan.
        Toivoisin perusteluja. Kiitos jo etukäteen.


      • Antirasisti
        kiiskivastarannalts kirjoitti:

        Nyt kun spn-avioliitto on "kuuma peruna" niin voitko kertoa, mitä sinusta on rakkauden kaksoiskäskyn mukainen suhtautuminen asiaan.
        Toivoisin perusteluja. Kiitos jo etukäteen.

        Rakkauden kaksoiskäsky ei ota kantaa instituutioihin vaan suhteeseen Jumalan ja lähimmäisten kanssa.


      • kiiskivastarannalta
        Antirasisti kirjoitti:

        Rakkauden kaksoiskäsky ei ota kantaa instituutioihin vaan suhteeseen Jumalan ja lähimmäisten kanssa.

        Ottaa kantaa mitä syvimmin. Koska fundiksia syytetään lähimmäisenrakkauden puutteesta, koska eivät voi hyväksyä spn-avioliittoa.
        Siispä uudestaan kysyn, mikä on mielestäsi rakkauden kaksoiskäskyn mukainen suhtautuminen spn-avioliittoon?


    • ”Jos taas tämä käsky paloitellaan ja poimitaan siitä vain jälkimmäinen osa….” ja ”… joka näyttää sopivan nykyaikaisiin uskomuksiin…”

      Tekeekö käskyn paloitteleminen toisinpäin sitten siitä yhtään sen kummempaa kuin että se näyttää sopivan nykyaikaiseen fundamentalismiin paremmin?

      ”Ensimmäinen osa on tärkein, se puhuu ihmisen suhteesta Jumalaan….”
      ”käsketään rakastamaan Jumalaa "yli kaiken!" -siis jopa enemmän kuin itseään, enemmän kuin lähimmäistään"!”

      Ja mitä Raamatusta sitten löytyy:

      Matteuksen evankeliumi:
      22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
      22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
      22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
      22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
      Markuksen evankeliumi:
      12:29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
      12:30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi.'
      12:31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.' Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
      12:32 Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
      12:33 Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit."

      Luukkaan evankeliumi:
      0:25 Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
      10:26 Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?"
      10:27 Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

      Johanneksen evankeliumi
      13:34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne.

      1.Johanneksen kirje:
      4:16 Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
      4:17 Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.
      4:18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.
      4:19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.
      4:20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.
      4:21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.

      Galatalaiskirje:
      5:13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
      5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

      Ehkä sinun pitää kirjoittaa Raamattua uudestaan, joka vastaa sinun näkemystäsi paremmin?

      • ”Jeesus opettaa:

        "Jos joku tulee minun tyköni, ja ei vihaa isäänsä ja äitiänsä, ja emäntäänsä ja lapsiansa, ja veljiänsä ja sisariansa, ja päälliseksi omaa henkeänsä, ei se taida olla minun opetuslapseni. " (Luukas 14:26)”

        Yllättäen noukit kohdan, jossa oikeutat vihan.

        Tässä näemme Jeesuksen itsensä julistavan ensimmäisen taulun käskyt yhteen lauseeseen tiivistettynä.

        Ja kun otetaan koko konteksti tälle, niin se menee siten, että vertaus alkaa siitä, kun eräs mies laittoi suuret illalliset ja kutsui sinne vieraita. Miten kävi? No,

        14:18 Mutta he rupesivat kaikki järjestään estelemään. Ensimmäinen sanoi hänelle: 'Minä ostin pellon, ja minun täytyy lähteä sitä katsomaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä.'
        14:19 Toinen sanoi: 'Minä ostin viisi paria härkiä ja menen niitä koettelemaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä.'
        14:20 Vielä toinen sanoi: 'Minä otin vaimon, ja sentähden en voi tulla.'
        14:21 Ja palvelija tuli takaisin ja ilmoitti herralleen tämän. Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalleen: 'Mene kiiruusti kaupungin kaduille ja kujille ja tuo köyhät ja raajarikot, sokeat ja rammat tänne sisälle.'

        Isäntä suivaantui ja ottikin vieraakseen kaikki nuo halveksittavat ja inhotut ihmiset.

        14:22 Ja palvelija sanoi: 'Herra, on tehty, minkä käskit, ja vielä on tilaa.'
        14:23 Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;
        14:24 sillä minä sanon teille, ettei yksikään niistä miehistä, jotka olivat kutsutut, ole maistava minun illallisiani.'"

        Tästä Jeesus jatkaa:

        14:26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
        14:27 Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.

        14:28 Sillä jos joku teistä tahtoo rakentaa tornin, eikö hän ensin istu laskemaan kustannuksia, nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi,
        14:29 etteivät, kun hän on pannut perustuksen, mutta ei kykene saamaan rakennusta valmiiksi, kaikki, jotka sen näkevät, rupeaisi pilkkaamaan häntä
        14:30 sanoen: 'Tuo mies ryhtyi rakentamaan, mutta ei kyennyt saamaan valmiiksi'?
        14:31 Tahi jos joku kuningas tahtoo lähteä sotimaan toista kuningasta vastaan, eikö hän ensin istu ja pidä neuvoa, kykeneekö hän kymmenellä tuhannella kohtaamaan sitä, joka tulee häntä vastaan kahdellakymmenellä tuhannella?
        14:32 Ja ellei kykene, niin hän, toisen vielä ollessa kaukana, lähettää hänen luoksensa lähettiläät hieromaan rauhaa.

        Ja opetus päättyy aivan toiseen asiaan:

        14:33 Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni

        ”Jos lähimmäinen viekoittelee, käskee, tai muulla tavalla houkuttelee syntiin tai tottelemattomuuuteen Jumalan sanaa kohtaan, on rakastettava enemmän ("yli kaiken") Jumalaa ja toteltava Häntä!”

        Tuo taas ei oikeastaan liity tähän käskyyn kuin osittain. Kun oikeasti noudatamme tuota käskyä kokonaisuudessaan, se antaa meille raamit siitä, miten meidän tulee suhtautua tuohon ja rakkauden kautta toimia oikein.

        Eli aina KOKO käsky – eikä mitään tuollaisia paloitteluja.


      • ihan.naurattaa
        mummomuori kirjoitti:

        ”Jeesus opettaa:

        "Jos joku tulee minun tyköni, ja ei vihaa isäänsä ja äitiänsä, ja emäntäänsä ja lapsiansa, ja veljiänsä ja sisariansa, ja päälliseksi omaa henkeänsä, ei se taida olla minun opetuslapseni. " (Luukas 14:26)”

        Yllättäen noukit kohdan, jossa oikeutat vihan.

        Tässä näemme Jeesuksen itsensä julistavan ensimmäisen taulun käskyt yhteen lauseeseen tiivistettynä.

        Ja kun otetaan koko konteksti tälle, niin se menee siten, että vertaus alkaa siitä, kun eräs mies laittoi suuret illalliset ja kutsui sinne vieraita. Miten kävi? No,

        14:18 Mutta he rupesivat kaikki järjestään estelemään. Ensimmäinen sanoi hänelle: 'Minä ostin pellon, ja minun täytyy lähteä sitä katsomaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä.'
        14:19 Toinen sanoi: 'Minä ostin viisi paria härkiä ja menen niitä koettelemaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä.'
        14:20 Vielä toinen sanoi: 'Minä otin vaimon, ja sentähden en voi tulla.'
        14:21 Ja palvelija tuli takaisin ja ilmoitti herralleen tämän. Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalleen: 'Mene kiiruusti kaupungin kaduille ja kujille ja tuo köyhät ja raajarikot, sokeat ja rammat tänne sisälle.'

        Isäntä suivaantui ja ottikin vieraakseen kaikki nuo halveksittavat ja inhotut ihmiset.

        14:22 Ja palvelija sanoi: 'Herra, on tehty, minkä käskit, ja vielä on tilaa.'
        14:23 Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;
        14:24 sillä minä sanon teille, ettei yksikään niistä miehistä, jotka olivat kutsutut, ole maistava minun illallisiani.'"

        Tästä Jeesus jatkaa:

        14:26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
        14:27 Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.

        14:28 Sillä jos joku teistä tahtoo rakentaa tornin, eikö hän ensin istu laskemaan kustannuksia, nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi,
        14:29 etteivät, kun hän on pannut perustuksen, mutta ei kykene saamaan rakennusta valmiiksi, kaikki, jotka sen näkevät, rupeaisi pilkkaamaan häntä
        14:30 sanoen: 'Tuo mies ryhtyi rakentamaan, mutta ei kyennyt saamaan valmiiksi'?
        14:31 Tahi jos joku kuningas tahtoo lähteä sotimaan toista kuningasta vastaan, eikö hän ensin istu ja pidä neuvoa, kykeneekö hän kymmenellä tuhannella kohtaamaan sitä, joka tulee häntä vastaan kahdellakymmenellä tuhannella?
        14:32 Ja ellei kykene, niin hän, toisen vielä ollessa kaukana, lähettää hänen luoksensa lähettiläät hieromaan rauhaa.

        Ja opetus päättyy aivan toiseen asiaan:

        14:33 Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni

        ”Jos lähimmäinen viekoittelee, käskee, tai muulla tavalla houkuttelee syntiin tai tottelemattomuuuteen Jumalan sanaa kohtaan, on rakastettava enemmän ("yli kaiken") Jumalaa ja toteltava Häntä!”

        Tuo taas ei oikeastaan liity tähän käskyyn kuin osittain. Kun oikeasti noudatamme tuota käskyä kokonaisuudessaan, se antaa meille raamit siitä, miten meidän tulee suhtautua tuohon ja rakkauden kautta toimia oikein.

        Eli aina KOKO käsky – eikä mitään tuollaisia paloitteluja.

        Olet varmaan palstan eniten Raamattua postaava ateisti :D


      • Antirasisti
        mummomuori kirjoitti:

        ”Jeesus opettaa:

        "Jos joku tulee minun tyköni, ja ei vihaa isäänsä ja äitiänsä, ja emäntäänsä ja lapsiansa, ja veljiänsä ja sisariansa, ja päälliseksi omaa henkeänsä, ei se taida olla minun opetuslapseni. " (Luukas 14:26)”

        Yllättäen noukit kohdan, jossa oikeutat vihan.

        Tässä näemme Jeesuksen itsensä julistavan ensimmäisen taulun käskyt yhteen lauseeseen tiivistettynä.

        Ja kun otetaan koko konteksti tälle, niin se menee siten, että vertaus alkaa siitä, kun eräs mies laittoi suuret illalliset ja kutsui sinne vieraita. Miten kävi? No,

        14:18 Mutta he rupesivat kaikki järjestään estelemään. Ensimmäinen sanoi hänelle: 'Minä ostin pellon, ja minun täytyy lähteä sitä katsomaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä.'
        14:19 Toinen sanoi: 'Minä ostin viisi paria härkiä ja menen niitä koettelemaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä.'
        14:20 Vielä toinen sanoi: 'Minä otin vaimon, ja sentähden en voi tulla.'
        14:21 Ja palvelija tuli takaisin ja ilmoitti herralleen tämän. Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalleen: 'Mene kiiruusti kaupungin kaduille ja kujille ja tuo köyhät ja raajarikot, sokeat ja rammat tänne sisälle.'

        Isäntä suivaantui ja ottikin vieraakseen kaikki nuo halveksittavat ja inhotut ihmiset.

        14:22 Ja palvelija sanoi: 'Herra, on tehty, minkä käskit, ja vielä on tilaa.'
        14:23 Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;
        14:24 sillä minä sanon teille, ettei yksikään niistä miehistä, jotka olivat kutsutut, ole maistava minun illallisiani.'"

        Tästä Jeesus jatkaa:

        14:26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
        14:27 Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.

        14:28 Sillä jos joku teistä tahtoo rakentaa tornin, eikö hän ensin istu laskemaan kustannuksia, nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi,
        14:29 etteivät, kun hän on pannut perustuksen, mutta ei kykene saamaan rakennusta valmiiksi, kaikki, jotka sen näkevät, rupeaisi pilkkaamaan häntä
        14:30 sanoen: 'Tuo mies ryhtyi rakentamaan, mutta ei kyennyt saamaan valmiiksi'?
        14:31 Tahi jos joku kuningas tahtoo lähteä sotimaan toista kuningasta vastaan, eikö hän ensin istu ja pidä neuvoa, kykeneekö hän kymmenellä tuhannella kohtaamaan sitä, joka tulee häntä vastaan kahdellakymmenellä tuhannella?
        14:32 Ja ellei kykene, niin hän, toisen vielä ollessa kaukana, lähettää hänen luoksensa lähettiläät hieromaan rauhaa.

        Ja opetus päättyy aivan toiseen asiaan:

        14:33 Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni

        ”Jos lähimmäinen viekoittelee, käskee, tai muulla tavalla houkuttelee syntiin tai tottelemattomuuuteen Jumalan sanaa kohtaan, on rakastettava enemmän ("yli kaiken") Jumalaa ja toteltava Häntä!”

        Tuo taas ei oikeastaan liity tähän käskyyn kuin osittain. Kun oikeasti noudatamme tuota käskyä kokonaisuudessaan, se antaa meille raamit siitä, miten meidän tulee suhtautua tuohon ja rakkauden kautta toimia oikein.

        Eli aina KOKO käsky – eikä mitään tuollaisia paloitteluja.

        Kiitos mummonmuori selventävistä näkökulmista.


      • Muista.Jeesuksen.Sanat
        mummomuori kirjoitti:

        ”Jeesus opettaa:

        "Jos joku tulee minun tyköni, ja ei vihaa isäänsä ja äitiänsä, ja emäntäänsä ja lapsiansa, ja veljiänsä ja sisariansa, ja päälliseksi omaa henkeänsä, ei se taida olla minun opetuslapseni. " (Luukas 14:26)”

        Yllättäen noukit kohdan, jossa oikeutat vihan.

        Tässä näemme Jeesuksen itsensä julistavan ensimmäisen taulun käskyt yhteen lauseeseen tiivistettynä.

        Ja kun otetaan koko konteksti tälle, niin se menee siten, että vertaus alkaa siitä, kun eräs mies laittoi suuret illalliset ja kutsui sinne vieraita. Miten kävi? No,

        14:18 Mutta he rupesivat kaikki järjestään estelemään. Ensimmäinen sanoi hänelle: 'Minä ostin pellon, ja minun täytyy lähteä sitä katsomaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä.'
        14:19 Toinen sanoi: 'Minä ostin viisi paria härkiä ja menen niitä koettelemaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä.'
        14:20 Vielä toinen sanoi: 'Minä otin vaimon, ja sentähden en voi tulla.'
        14:21 Ja palvelija tuli takaisin ja ilmoitti herralleen tämän. Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalleen: 'Mene kiiruusti kaupungin kaduille ja kujille ja tuo köyhät ja raajarikot, sokeat ja rammat tänne sisälle.'

        Isäntä suivaantui ja ottikin vieraakseen kaikki nuo halveksittavat ja inhotut ihmiset.

        14:22 Ja palvelija sanoi: 'Herra, on tehty, minkä käskit, ja vielä on tilaa.'
        14:23 Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;
        14:24 sillä minä sanon teille, ettei yksikään niistä miehistä, jotka olivat kutsutut, ole maistava minun illallisiani.'"

        Tästä Jeesus jatkaa:

        14:26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
        14:27 Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.

        14:28 Sillä jos joku teistä tahtoo rakentaa tornin, eikö hän ensin istu laskemaan kustannuksia, nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi,
        14:29 etteivät, kun hän on pannut perustuksen, mutta ei kykene saamaan rakennusta valmiiksi, kaikki, jotka sen näkevät, rupeaisi pilkkaamaan häntä
        14:30 sanoen: 'Tuo mies ryhtyi rakentamaan, mutta ei kyennyt saamaan valmiiksi'?
        14:31 Tahi jos joku kuningas tahtoo lähteä sotimaan toista kuningasta vastaan, eikö hän ensin istu ja pidä neuvoa, kykeneekö hän kymmenellä tuhannella kohtaamaan sitä, joka tulee häntä vastaan kahdellakymmenellä tuhannella?
        14:32 Ja ellei kykene, niin hän, toisen vielä ollessa kaukana, lähettää hänen luoksensa lähettiläät hieromaan rauhaa.

        Ja opetus päättyy aivan toiseen asiaan:

        14:33 Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni

        ”Jos lähimmäinen viekoittelee, käskee, tai muulla tavalla houkuttelee syntiin tai tottelemattomuuuteen Jumalan sanaa kohtaan, on rakastettava enemmän ("yli kaiken") Jumalaa ja toteltava Häntä!”

        Tuo taas ei oikeastaan liity tähän käskyyn kuin osittain. Kun oikeasti noudatamme tuota käskyä kokonaisuudessaan, se antaa meille raamit siitä, miten meidän tulee suhtautua tuohon ja rakkauden kautta toimia oikein.

        Eli aina KOKO käsky – eikä mitään tuollaisia paloitteluja.

        "Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni."

        Tämän sai myös Aito Avioliitto ry eilispäivän osanotosta päätellen huomata. Pelkkä Jeesuksella ratsastaminen ei tuonut AA-yhdistykselle Jumalan siunausta vaan päinvastoin Jeesus osoitti, että yhdistystä vetää saatanalliset voimat.

        Rakkauden kaksoiskäskyä ei voi vesittää, sen sai AA:kin huomata.


      • Jeessuksen.morsiuspuku
        Muista.Jeesuksen.Sanat kirjoitti:

        "Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni."

        Tämän sai myös Aito Avioliitto ry eilispäivän osanotosta päätellen huomata. Pelkkä Jeesuksella ratsastaminen ei tuonut AA-yhdistykselle Jumalan siunausta vaan päinvastoin Jeesus osoitti, että yhdistystä vetää saatanalliset voimat.

        Rakkauden kaksoiskäskyä ei voi vesittää, sen sai AA:kin huomata.

        Rakkaus voittaa vihan. Meidän tulee uskovina rakastaa Jeesuksen esimerkin mukaan.


      • Jeessuksen.morsiuspuku kirjoitti:

        Rakkaus voittaa vihan. Meidän tulee uskovina rakastaa Jeesuksen esimerkin mukaan.

        Juuri tähän meidän krisittyjen tulee uskoa.


      • eräs.uskova
        mummomuori kirjoitti:

        Juuri tähän meidän krisittyjen tulee uskoa.

        Varmasti teidän krisittyjen tulee näin tehdä :)
        Kaksoiskäsky ei ole kaksoiskäsky, ellei molempia kohtia noudata tai ole niitä sisäistänyt, mikä oli kaksoiskäskyn ensimmäinen osa ?
        Turhaan postailet puolta Raamattua tänne, ellet ymmärrä mitä Jeesus kaksoiskäskyllä tarkoittaa.

        Matt. 22:37

        Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
        Matt. 22:39

        Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.


      • eräs.uskova kirjoitti:

        Varmasti teidän krisittyjen tulee näin tehdä :)
        Kaksoiskäsky ei ole kaksoiskäsky, ellei molempia kohtia noudata tai ole niitä sisäistänyt, mikä oli kaksoiskäskyn ensimmäinen osa ?
        Turhaan postailet puolta Raamattua tänne, ellet ymmärrä mitä Jeesus kaksoiskäskyllä tarkoittaa.

        Matt. 22:37

        Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
        Matt. 22:39

        Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.

        Olen lukenut nuo kohdat varmaan satoja kertoja ja todella niitä miettynyt. Molemmat kuuluvat kiinteästi yhteen.

        Rakastan Jumalaa ja otan Hänen rakkautensa vastaan. Sillä rakkaudella rakastan itseäni ja lähimmäisiäni ja otan heidän rakkautensa vastaan.

        Rakkaus ei koskaan ole yksisuuntaista!


      • eräs.uskova
        mummomuori kirjoitti:

        Olen lukenut nuo kohdat varmaan satoja kertoja ja todella niitä miettynyt. Molemmat kuuluvat kiinteästi yhteen.

        Rakastan Jumalaa ja otan Hänen rakkautensa vastaan. Sillä rakkaudella rakastan itseäni ja lähimmäisiäni ja otan heidän rakkautensa vastaan.

        Rakkaus ei koskaan ole yksisuuntaista!

        No ei ole yksisuuntaista, mutta silti Jumalaa yli kaiken, kuten Jeesus opettaa, muuten koko kaksoiskäskyltä on pohja pois.


      • eräs.uskova kirjoitti:

        No ei ole yksisuuntaista, mutta silti Jumalaa yli kaiken, kuten Jeesus opettaa, muuten koko kaksoiskäskyltä on pohja pois.

        Kaksoiskäskyltä on pohja pois, jos jomman kumman sieltä poistaa!


      • Mummo.tietää.paljon
        mummomuori kirjoitti:

        Kaksoiskäskyltä on pohja pois, jos jomman kumman sieltä poistaa!

        Olet täysin oikeassa mummonmuori, amen!


      • kiiskivastarannalta
        mummomuori kirjoitti:

        Kaksoiskäskyltä on pohja pois, jos jomman kumman sieltä poistaa!

        Jumalan rakastaminen on Hänen käskyjensä noudattamista.
        Esim. Eräässä seurakunnassa mies ja tämän isän vaimo elivät yhdessä. Seurakunta suvaitsi tuota paria, vaikka kyseessä oli vakava synti. Syntihän vie kadotukseen, mutta seurakunta ei tehnyt elettäkään nuhdellakseen miestä.
        Mitä teki Paavali. Hän sanoi, että mies olisi hylättävä Saatanan haltuun, että miehen sielu ehkä pelastuisi. Kumpiko oli rakkaudellisempi tapa toimia?


      • kiiskivastarannalta kirjoitti:

        Jumalan rakastaminen on Hänen käskyjensä noudattamista.
        Esim. Eräässä seurakunnassa mies ja tämän isän vaimo elivät yhdessä. Seurakunta suvaitsi tuota paria, vaikka kyseessä oli vakava synti. Syntihän vie kadotukseen, mutta seurakunta ei tehnyt elettäkään nuhdellakseen miestä.
        Mitä teki Paavali. Hän sanoi, että mies olisi hylättävä Saatanan haltuun, että miehen sielu ehkä pelastuisi. Kumpiko oli rakkaudellisempi tapa toimia?

        Ennen vanhaan suku ja eri sukupolvet asuivat yhdessä ja huolehtivat heikoimmista. Mitäs syntiä siinä on? Nykypäivänä mummi tai pappa (-puoli) voi asua satojen kilometrien päässä. Vanhemoien ihmisten tarvitsevuus ja yksinäisyys ahdistaa, kun ei yksinkertaisesti pääse aina auttamaan.


      • kiiskivastarannalta kirjoitti:

        Jumalan rakastaminen on Hänen käskyjensä noudattamista.
        Esim. Eräässä seurakunnassa mies ja tämän isän vaimo elivät yhdessä. Seurakunta suvaitsi tuota paria, vaikka kyseessä oli vakava synti. Syntihän vie kadotukseen, mutta seurakunta ei tehnyt elettäkään nuhdellakseen miestä.
        Mitä teki Paavali. Hän sanoi, että mies olisi hylättävä Saatanan haltuun, että miehen sielu ehkä pelastuisi. Kumpiko oli rakkaudellisempi tapa toimia?

        ”Jumalan rakastaminen on Hänen käskyjensä noudattamista.”

        Eli molemmat käskyt aina yhdessä.

        ”…mies ja tämän isän vaimo elivät yhdessä…”

        Eli poika ja äiti?

        Mitä tällä on tekemistä tämän käskyn kanssa?


      • Eksyttääjälle
        mummomuori kirjoitti:

        Kaksoiskäskyltä on pohja pois, jos jomman kumman sieltä poistaa!

        Jos ei ole ensimmäsitä ei ole myöskään toista. Mutta toista ei tarvita siihen, että on ensimmäinen.
        Liberaalien tapaan yrität tehdä ihmisestä Jumalan vertaisen.


      • Eksyttääjälle kirjoitti:

        Jos ei ole ensimmäsitä ei ole myöskään toista. Mutta toista ei tarvita siihen, että on ensimmäinen.
        Liberaalien tapaan yrität tehdä ihmisestä Jumalan vertaisen.

        Miksi pyrit vesittämään koko käskyn?


      • kiiskivastarannalta
        Sovitus kirjoitti:

        Ennen vanhaan suku ja eri sukupolvet asuivat yhdessä ja huolehtivat heikoimmista. Mitäs syntiä siinä on? Nykypäivänä mummi tai pappa (-puoli) voi asua satojen kilometrien päässä. Vanhemoien ihmisten tarvitsevuus ja yksinäisyys ahdistaa, kun ei yksinkertaisesti pääse aina auttamaan.

        Esimerkin mies piti äitipuoltaan vaimonaan.


    • ArtoTTT

      Nykyaikana "rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi" yritetään käyttää syntihyväksyntään, kukaan ei saa muistuttaa lähimmäistä että joku asia olisi syntiä, jos niin teet oletkin fariseus jne. Kun vain hoetaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, niin kaikki synnit onkin sallittuja, eikä kukaan saa arvostella niitä ja Jumalakin siunaa sinut ja elämäsi, voiko tämän suurempaa harhaoppia ollakkaan?

      Harva muistaa, että käsky ei ollut Jeesuksen oma vaan käskyn molemmat osat nostettiin esiin Mooseksen laista, tässä on hyvä katsoa missä yhteydessä rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi esitettiin alun perin, yhteys oli täysin päinvastainen mihin sitä nykyään yritetään yhdistää.

      3. Moos. 19:
      17 "Älä paheksu lähimmäistäsi vain ajatuksissasi, vaan nuhtele häntä avoimesti; muuten joudut osalliseksi hänen syyllisyydestään. 18 Älä kosta omaan kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra.

      • Rakasta.lähimmäistäsi

        3. Moos 19:ssa siis tuodaan lähimmäisen rakkauden perustava ajatus esiin: kielletään kaikenlainen sortaminen. Rakasta, älä sorra, kiusaa tai halvenna.

        33 "Kun maahanne tulee muukalaisia asumaan keskuudessanne, älkää sortako heitä. 34 Kohdelkaa joukossanne asuvia siirtolaisia ikään kuin he olisivat heimolaisianne ja rakastakaa heitä kuin itseänne


      • Vihapuhekielto
        Rakasta.lähimmäistäsi kirjoitti:

        3. Moos 19:ssa siis tuodaan lähimmäisen rakkauden perustava ajatus esiin: kielletään kaikenlainen sortaminen. Rakasta, älä sorra, kiusaa tai halvenna.

        33 "Kun maahanne tulee muukalaisia asumaan keskuudessanne, älkää sortako heitä. 34 Kohdelkaa joukossanne asuvia siirtolaisia ikään kuin he olisivat heimolaisianne ja rakastakaa heitä kuin itseänne

        Kaikenlainen rasismi ja ulkomaalaisviha sekä esimerkiksi seksuaalivähemmistöihin kohdistuva vihapuhe on Raamatun mukaan kiellettyä. Sen kun KD:n kansanedustajat vain muistaisivat.


      • homottajalle
        Vihapuhekielto kirjoitti:

        Kaikenlainen rasismi ja ulkomaalaisviha sekä esimerkiksi seksuaalivähemmistöihin kohdistuva vihapuhe on Raamatun mukaan kiellettyä. Sen kun KD:n kansanedustajat vain muistaisivat.

        Muista sinä ja lopeta valehtelusi!


    • mjinyby7g7tt

      Aloituksen kirjoittanut unohtaa tiettyjä faktoja.
      Rikollisuudelle vääreneetty raamattu on saatanallisuuden käsikirja ja kun sitä tulkitaan vielä saatanallisemmaksi niin helevettiin matkaaville sopaska on valmista sopaskaa!
      Väärennetyssäkään raamatussa ei Jeesuskaan olet mitään rakkauden kaksoiskäskyä asettanut joten se siitä....

      • onneksi.ei.ole.saatanaa

        Jos saatana olisi olemassa niin te änkyräuskovat olisitte hyviä esimerkkejä saatanasta ihmishahmojen muodossa. Niin pirullisia olette ajatuksinenne.


    • entinen.on.vesittynyt

      Rakkauden kaksoiskäskyn toista osaa, sitä jossa puhutaan että pitää rakastaa lähimmäistä kuten itseään, ollaan vasta ollaan panemassa täytäntöön liberaalien tuulten puhaltaessa niin luterilaisessa kuin katolilaisessakin kirkoissa.

      • Antirasisti

        Markus 12
        32. Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
        33. Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit."
        34. Kun Jeesus näki, että hän vastasi ymmärtäväisesti, sanoi hän hänelle: "Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta".


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 521
      7870
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

      kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      232
      2712
    3. Kun katsoin häntä

      Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2601
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

      On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      163
      1979
    5. Haluisin niin

      Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      119
      1835
    6. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      6
      1626
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

      Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      2
      1376
    8. Minkälainen koti

      kaivatullasi on?
      Ikävä
      76
      1203
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

      Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1188
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

      Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1165
    Aihe