Elävää ravintoa?

zoomailija

Tuossa muutama päivä sitten tyttäremme fretti innostui jahtaamaan kärpästä ja pitikin niin halvatun hauskaa sen kanssa ennen kuin pisteli sen poskeensa. Tuosta tulikin mieleen että voisikohan fretille antaa elävää ravintoa, lähinnä esimerkiksi kaskaita tai muita eläinkaupoissa myytäviä sirkkoja? Älkääkä nyt sitten alkako saarnaamaan asian eettisestä puolesta: ravinnoksihan ne siellä eläinkaupassa myydäänkin.

11

1031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Flamedancer

      Meillä yksi freteistä syö hämähäkkejä ja muurahaisia. Se on mun henk. koht. hämisten tappaja ;) Lenkillä kesäsin se aina vie mut kusiaispesään ja popsii niitä niin kauan, että tassut on puremista kipeät.

      Itse en freteille mitään eläviä hyönteisiä ostaisi, pelkästään sen takia, etten itse tahdo niihin koskea :) Eläviä hiiriä yms. pikkunisäkkäitä en myöskään sen takia, että olen tarpeeksi kauan vollottanut sen hiiren perään, joka ostettiin käärmeelle ruoaksi ja jonka kantolaatikossa luki: kiitos kun annoit minulle kodin.

      En sitten tiedä, kuinka hyviä/terveellisiä hyönteiset on freteille, hillerit kun pääasiassa luonnossa elää pikkunisäkkäillä ja lintujen munilla. Kaipa niitä muutaman voi silloin tällöin antaa, jos fretti syö ne (se saattaa vain tappaa ja jättää siihen), mutta kovin usein en itse ainakaan lähtisi antamaan vedoten ravintoarvoon.

      • Kirppu

        Eiköhän suomen laissa kielletä elävien hiirien ym nisäkkäiden syöttäminen esim käärmeille. Turhaa stressiä. En omille pötköille ainakaan ostaisi sirkkoja, matoja tai hiiriäkään. Tappavat ja syövät kyllä kärpäsiä. Niin tekee vanhempien koirakin, enkä ole niitä sillekään ostanut?!


      • Flamedancer
        Kirppu kirjoitti:

        Eiköhän suomen laissa kielletä elävien hiirien ym nisäkkäiden syöttäminen esim käärmeille. Turhaa stressiä. En omille pötköille ainakaan ostaisi sirkkoja, matoja tai hiiriäkään. Tappavat ja syövät kyllä kärpäsiä. Niin tekee vanhempien koirakin, enkä ole niitä sillekään ostanut?!

        Kielletäänkö? Itelläni ei käärmettä ole vaan kertomani hiiri ostettiin aikoinaan tuttavalla hoidossa olleelle käärmeelle. Oon kuitenkin saanut jostain käsityksen, että jotkut käärmeet syövät vain eläviä hiiriä. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.

        Ja periaatteessa eihän laki voi kieltää lemmikkikissoja pyydystämästä ja tappamasta lintuja ja hiiriä, samoin ei laki voi kieltää äitiä suojelemasta lastaan. Nämä asiat kun ovat geeneissä. Jos kyse on pedosta, se tarvitsee ravinnokseen lihaa, ja jonkunhan sekin liha on jostain revittävä. Onhan se liha tietysti kivempi hankkia valmiiksi muussattuna.


      • viivi_76
        Flamedancer kirjoitti:

        Kielletäänkö? Itelläni ei käärmettä ole vaan kertomani hiiri ostettiin aikoinaan tuttavalla hoidossa olleelle käärmeelle. Oon kuitenkin saanut jostain käsityksen, että jotkut käärmeet syövät vain eläviä hiiriä. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.

        Ja periaatteessa eihän laki voi kieltää lemmikkikissoja pyydystämästä ja tappamasta lintuja ja hiiriä, samoin ei laki voi kieltää äitiä suojelemasta lastaan. Nämä asiat kun ovat geeneissä. Jos kyse on pedosta, se tarvitsee ravinnokseen lihaa, ja jonkunhan sekin liha on jostain revittävä. Onhan se liha tietysti kivempi hankkia valmiiksi muussattuna.

        eläinsuojelaissa elävän ravinnon käärmeille syöttäminen on nykyisin kiellettyä ja eläinkaupoissa myydäänkin pakastettua ruokaa käärmeille.
        Mikäli ostetaan elävää ravintoa, niin se pitäisi tarjoilla tapettuna käärmeelle.


      • elaphegg
        viivi_76 kirjoitti:

        eläinsuojelaissa elävän ravinnon käärmeille syöttäminen on nykyisin kiellettyä ja eläinkaupoissa myydäänkin pakastettua ruokaa käärmeille.
        Mikäli ostetaan elävää ravintoa, niin se pitäisi tarjoilla tapettuna käärmeelle.

        Hieman ot

        Eläinsuojelulaki
        9 § Ruokinta

        Hoidossa olevalle eläimelle on annettava sille sopivaa hyvälaatuista ruokaa ja juomaa. Ruokinnassa on otettava huomioon kunkin eläimen tarpeet ja varmistettava, että jokainen eläin saa
        ravintoa riittävästi.
        Eläimen terveydelle tiettävästi vaarallisen ruoan, juoman tai muun ravinnon antaminen hoidossa olevalle eläimelle on kiellettyä, samoin kuin sellaisten ravintoaineiden antamatta jättäminen, joiden puuttumisen tiedetään aiheuttavan eläimen sairastumisen.

        Eli "elävien selkärankaisten antaminen ruoaksi on Suomen lain mukaan kielletty lukuunottamatta äärimmäisiä tapauksia, joissa käärmeen voidaan katsoa kärsivän ruoan puutteesta enemmän kuin pinkin syödyksi tulemisesta." (Lainaus: matelijat info)


      • viivi76_
        elaphegg kirjoitti:

        Hieman ot

        Eläinsuojelulaki
        9 § Ruokinta

        Hoidossa olevalle eläimelle on annettava sille sopivaa hyvälaatuista ruokaa ja juomaa. Ruokinnassa on otettava huomioon kunkin eläimen tarpeet ja varmistettava, että jokainen eläin saa
        ravintoa riittävästi.
        Eläimen terveydelle tiettävästi vaarallisen ruoan, juoman tai muun ravinnon antaminen hoidossa olevalle eläimelle on kiellettyä, samoin kuin sellaisten ravintoaineiden antamatta jättäminen, joiden puuttumisen tiedetään aiheuttavan eläimen sairastumisen.

        Eli "elävien selkärankaisten antaminen ruoaksi on Suomen lain mukaan kielletty lukuunottamatta äärimmäisiä tapauksia, joissa käärmeen voidaan katsoa kärsivän ruoan puutteesta enemmän kuin pinkin syödyksi tulemisesta." (Lainaus: matelijat info)

        "Eli "elävien selkärankaisten antaminen ruoaksi on Suomen lain mukaan kielletty lukuunottamatta äärimmäisiä tapauksia, joissa käärmeen voidaan katsoa kärsivän ruoan puutteesta enemmän kuin pinkin syödyksi tulemisesta." (Lainaus: matelijat info)"

        itse tiedän joidenkin antavan nykyisinkin valmiiksi tapettua ravintoa.
        Ehkä tässäkin asiassa saa käyttää sitä maalaisjärkeä sillä mitä jos elävä ravinto pääseekin aikas pahastikin pureksimaan ennen syöntiä.
        Ja jotkut tietävästi antavatte vitamiineja ym.
        (olen pahoillani jos menee pahastikin aiheen ohitse)

        2 luku
        Eläintenpito
        3 §
        Yleiset periaatteet
        Eläimiä on kohdeltava hyvin eikä niille saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä. Tarpeettoman kivun ja tuskan tuottaminen eläimille on kielletty. Lisäksi eläintenpidossa on edistettävä eläinten terveyden ylläpitämistä sekä otettava huomioon eläinten fysiologiset tarpeet ja käyttäytymistarpeet.

        Asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä siitä, mitä on pidettävä tarpeettoman kärsimyksen, kivun ja tuskan tuottamisena eläimille.


      • elaphegg
        viivi76_ kirjoitti:

        "Eli "elävien selkärankaisten antaminen ruoaksi on Suomen lain mukaan kielletty lukuunottamatta äärimmäisiä tapauksia, joissa käärmeen voidaan katsoa kärsivän ruoan puutteesta enemmän kuin pinkin syödyksi tulemisesta." (Lainaus: matelijat info)"

        itse tiedän joidenkin antavan nykyisinkin valmiiksi tapettua ravintoa.
        Ehkä tässäkin asiassa saa käyttää sitä maalaisjärkeä sillä mitä jos elävä ravinto pääseekin aikas pahastikin pureksimaan ennen syöntiä.
        Ja jotkut tietävästi antavatte vitamiineja ym.
        (olen pahoillani jos menee pahastikin aiheen ohitse)

        2 luku
        Eläintenpito
        3 §
        Yleiset periaatteet
        Eläimiä on kohdeltava hyvin eikä niille saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä. Tarpeettoman kivun ja tuskan tuottaminen eläimille on kielletty. Lisäksi eläintenpidossa on edistettävä eläinten terveyden ylläpitämistä sekä otettava huomioon eläinten fysiologiset tarpeet ja käyttäytymistarpeet.

        Asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä siitä, mitä on pidettävä tarpeettoman kärsimyksen, kivun ja tuskan tuottamisena eläimille.

        Suomessa syntyneet matelijat opetetaan pienestä pitäen kuolleelle ravinnolle, mutta joskus ulkomailta voi tulla eläin, joka on totutettu elävälle ja sellaiselle voi ehkä alkuun joutua antamaan elävää, jottei nälkään näänny. Nämäkin kyllä pyritään opettamaan kuolleelle.

        "mitä jos elävä ravinto pääseekin aikas pahastikin pureksimaan ennen syöntiä"
        Jos käärme on jo pitkään kieltäytynyt ruuasta, niin sillehän ei isoa ruokaeläintä edes anneta, vaan sellainen vastasyntynyt eli pinkki. Se ei käärmettä pysty puremaan.

        Itse en suostuisi ottamaan käärmettä, joka ei osaa kuollutta syödä, joten en sillä puolustele, että käärmeelleni eläviä hiirulaisia antaisin.

        Mutta nyt menee jo niin pahasti ohi, että lopetan tähän :)


    • tahtoisin vain tietä

      Miten elävänä ostettu ruokintaan tarkoitettu hiiri sitten pitäisi tappaa ennen kuin sen käärmeelle antaa? :/

    • emeryn

      sallittuja keinoja hiiren tappamiseen ovat voimakas isku päähän (esim.pöydän kulmaan) ja hiilidioksidilla tukehduttaminen.Itse asiassa nyt en ole satavarma saako aikuisia hiiriä tappaa iskulla päähän mutta esim.pinkeillä ihan hyvä keino ellei itse omista tuollaista kaasupönttöä.

    • sterref

      Kyllä meilläkin syödään kärpäsiä, mutta lähinnä saalistuksen vuoksi.
      Usein myös jättävät syömättä, kun huomaavat ettei saalis enää liiku.
      Eipä nuo hyönteiset fretin ruokavalioon kuulu, mutta en usko siitä
      olevan haittaakaan. Itse en kuitenkaan freteilleni hyönteisiä ostamalla
      ostaisi. Joskus tulee kyllä nypättyä kärpäseltä siipi, että pedot saavat ryntäillä sen perässä pitkin lattioita.

      Eläviä hiiriä voisinkin ostaa, jos se ei olisi laitointa ja jos tietäisin, että
      hirviöt tappaa sen nopeasti. Mutta elävällä hiirellä leikkiminen menee rääkkäyksen puolelle ja sitä en eläimilleni sallisi. Kuitenkin jos luonnon hiiri tulisi kotiini niin en kyllä tekisi elettäkään estääkseni frettejä tappamasta sitä.

      Mutta jos haluat fretille virikettä, niin kyllä keksit varmasti paremmankin ratkaisun kuin sirkat. Lemmikkieläntarvikekaupoissa on monesti myytävänä moottorillisia palloja ja muita hilavitkuttimia. Niistä on enemmän iloa kun eivät ole kertakäyttöleluja kuten sirkat. Kannattaa välillä ottaa fretiltä leluja pois ja pistää vaikka pariksi päiväksi kaappiin, sitten kun annat lelun takaisin on uutuudenviehätys palannut :)

    • elävää

      Itse antaisin fretin tappaa villin jyrsijän tai linnun, jos tulevat fretin alueelle. Kyllähän noi tuntuu pakastehiiriä/tipujakin "tappavan" raivolla, joten siinäkin saavat toteuttaa luontoaan... Eläinkaupasta oon ostanu (jätti)jauhomatoja ja ne on kyllä tapettu heti; aina ei vaan oo syötäväks asti kelvannu.

      Ja tosi mieluisa virike freteille on ollut vikisevä hiiri onkilelun päässä. Toimii siis mikrosirulla ja "piipittää" aina liikkuessaan, jolloin fretit tykkäävät sitä jahdata ja tappaa. Saa mm. zooplussasta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1762
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1390
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1378
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      125
      1304
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      922
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      891
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      116
      885
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe