AIRAM kovametalli

Pilmari

Airam on tuttu jo lapsuudesta kun perustaja oli esimieheni kun veljesten höyrysahalla aloitin"putupoikana" 13 vuotiaana. Monia merkittäviä yrityksiä oli perustamassa
ja nytkin lienee lamppujen ohella autoilijoille olevan talvisin nastarenkaat, joissa
kovametalli edelleen.
Eiköhän 1952 Olympialaisissakin näyttötaulut ja liikennevalot jo mukana...

28

859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häjypoika.ex

      Melkoisia veljeksiä olivat aikanaan. Monipuolinen osaaminen oli valtti kehittää
      yrityksiään maailmallakin tunnetuiksi. Moottorikelkat tulivat mukaan LYNX ? aluksi
      Kurikassa...

      • häjypoika.ex

      • Coca.colaa
        häjypoika.ex kirjoitti:

        VELSA OY
        on Veljekset Saari lyhenne, joka Kurikassa toimi ja johtokunnan puheenjohtajana
        AIRAM toimitusjohtaja Eero Saari,,,,
        - - -
        http://www.matesla.fi/ajokalut/larva024.htm

        Monessa mukana ehtivät veljekset olla. 1952 on jäänyt erityisesti mieleen kun aioin mennä Olympialaisia katsomaan. Liikennevalot ja CocaCola ylläreitä ....


    • puulaukkuunen
    • Airam on tuttu lampuistaan ja punaisista termospulloistaan. Kovametalleihin entiedä Airamin sortuneen. Noissahan lienee karbiidipohja kovutta luomassa ja sidoksena joku kovametalli, ehkä koboltti

      • saaren.veljekset

        Kovametalli tuli Airamille heti alussa kun lamppuihin tarvittiin ja samalla myös
        saatiin auton renkaisiin liukuesteitä - yhteistyössä se onnistui ja edelleenkin toimii...


      • Epäilevä.Tuomas
        saaren.veljekset kirjoitti:

        Kovametalli tuli Airamille heti alussa kun lamppuihin tarvittiin ja samalla myös
        saatiin auton renkaisiin liukuesteitä - yhteistyössä se onnistui ja edelleenkin toimii...

        Mihin lamppuihin tarvitaan kovametallia ja miksi?


    • sydämellinenkö

      Hehkulamppuihin sydänlanka..hmm

      • Epäilevä.Tuomas

        Hehkulamppujen sydänlanka on volframia. Kemiallinen merkki W.
        Edison käytti aluksi hiililankaa.


    • nastarenkaissa

      Saari oli mukana kovametallia perustaessa ja firma teki mm. Nokian nastat kait edelleenkin.

    • Ei tässä mitkään veljesten maininnat tekijöinä auta. Wikipedia ei tuollaista metallia tunne ja se on paljon se.

    • Auton pyörien nastoissa käytetäään terästä. Pilmarin mainitsemaa erikoismetallia ei ole olemassa. Hintakin on ratkaiseva.

      • teräsfaari

        INSINÖÖRI - p-kele
        Ei hajuakaan asiasta nytkään.


    • häjypoika.ex

      AIRAM/KOVAMETALLI
      Per. 1947, lak. 1969. Alussa tehtiin leikkaavia työkaluja, sitten tulivat kallioporat sekä talvirenkaiden Kometa-nastat. Ensimm. koenastat tehtiin 1959.

      Lamppujen hehkulangat olivat myös kovametallia. Tehdas Espoon Lintuvaara (oli alussa Tallberginkatu 1). Liikevaihto 140 Mmk 1957. [Airam-historiikki.]

      • Kyse on mainostamastasi Airam metallista, jota ei ole olemassa.


      • kop.santeri

        Dokumentteja vaadin esittämäänperusteettomien väitteittesi tueksi AINA !!


      • kop.santeri kirjoitti:

        Dokumentteja vaadin esittämäänperusteettomien väitteittesi tueksi AINA !!

        Ensinnäkin, nastoja ei voi valmistaa metallista, jota ei ole olemassa. Vaikka sitä olisi olemassa, ei se olisi järkevää kalliin hinnan takia.

        Nastat tehdään näin ollen halvasta teräksestä m.o.t.


      • Ruuneman kirjoitti:

        Kyse on mainostamastasi Airam metallista, jota ei ole olemassa.

        VALOTAULUT
        oli 1952 kisoissa maailmalla tunnustusta saanut uutuus!
        - - -
        Airam suunnittelee ja hoitaa Helsingin Olympialaisten valotulostaulun ja saa maailmanlaajuista huomiota virheettömän tekniikan ansiosta v. 1952.


      • Älä puhu silti Airam-metallista


      • p.ilmari

        Kovametalli oy oli osa AIRAM-konserniakin ja kehitti Kometa-nastat mm. v. 1959


      • Vanha.autoteknikko

        Nastarenkaitten nastat ovat kovametallia, ei terästä. Teräs ei kestä kulutusta. Nastarenkaitten kehitysvaiheessa oli vaikka minkälaista kokeilua, pääasiassa teräksisillä "nastoilla". S P J Keinänen oli yksi eturivin kehittäjistä.
        Kovametalli on tehty metallikarbidijauheista jotka on sintrattu koboltilla kasaan. Nastan kovametalliydin on teräksisen laipallisen holkin sisällä.

        Hehku- ja halogeenilappujen hehkulanka on volframia. Hehkulampun keksijänä pidetty Thomas Alva Edison käytti hehkulankana hiililankaa ja saattaa niitä hiililankalamppuja olla erikoistarkoituksiin (mihin muuhun kuin koulujen laboratorioihin?) saatavana vieläkin. Hiililankalamppujen huono puoli on ainakin niitten suuri herkkyys jännitteelle eli hiilen sähkönjohtavuudella on negatiivinen lämpötilakerroin.


      • häjypoika-x
        Ruuneman kirjoitti:

        Kyse on mainostamastasi Airam metallista, jota ei ole olemassa.

        KOVAMETALLI oy kuului Airam-konserniin. Kurikassa aloitettiin moottorikelkkojen valmistus, joka muutti Rovaniemelle kun sukuyritys myytiin VALMETille.
        Airam-metallista en ole koskaan puhunut.
        Helsingin liikennevalot ja Olympiastadionin valotaulut sai maailmalla tunnustusta.


    • jou.tavoiset

      AIRAM
      on kuten avaaja kertoo ja ruune.manneineen höperehtii joutavoisia

    • Sen verran selvisi,että nastat on wolframia. Wolfram ei ole airam. Airam pysyy lamppu-ja temospullotehtaana.

      • Kovametalli.oy oli osa AIRAM-konsernia ja KOMETA-nastat kehitti 1959


      • Metallit ja muutkin aineet kirjoitetaan aina pienellä alkukirjaimella.

        Siis: Airam ei ole airam! Tämä riittänee! AIRAM vielä vähemmän!


    • insinööri.ruunelle

      ÄLYKÄÄPIÖ !!
      Pitää kirjoittaa selvää suomea kun puhutellaan "insinööriä".

    • rautalampinen

      Airam on lamppuja tekevä yritys. Mitä sotketten?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4140
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      35
      3231
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2333
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2208
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      93
      2014
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1857
    7. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1840
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1577
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1547
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1521
    Aihe