AIRAM kovametalli

Pilmari

Airam on tuttu jo lapsuudesta kun perustaja oli esimieheni kun veljesten höyrysahalla aloitin"putupoikana" 13 vuotiaana. Monia merkittäviä yrityksiä oli perustamassa
ja nytkin lienee lamppujen ohella autoilijoille olevan talvisin nastarenkaat, joissa
kovametalli edelleen.
Eiköhän 1952 Olympialaisissakin näyttötaulut ja liikennevalot jo mukana...

28

920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häjypoika.ex

      Melkoisia veljeksiä olivat aikanaan. Monipuolinen osaaminen oli valtti kehittää
      yrityksiään maailmallakin tunnetuiksi. Moottorikelkat tulivat mukaan LYNX ? aluksi
      Kurikassa...

      • häjypoika.ex

      • Coca.colaa
        häjypoika.ex kirjoitti:

        VELSA OY
        on Veljekset Saari lyhenne, joka Kurikassa toimi ja johtokunnan puheenjohtajana
        AIRAM toimitusjohtaja Eero Saari,,,,
        - - -
        http://www.matesla.fi/ajokalut/larva024.htm

        Monessa mukana ehtivät veljekset olla. 1952 on jäänyt erityisesti mieleen kun aioin mennä Olympialaisia katsomaan. Liikennevalot ja CocaCola ylläreitä ....


    • puulaukkuunen
    • Airam on tuttu lampuistaan ja punaisista termospulloistaan. Kovametalleihin entiedä Airamin sortuneen. Noissahan lienee karbiidipohja kovutta luomassa ja sidoksena joku kovametalli, ehkä koboltti

      • saaren.veljekset

        Kovametalli tuli Airamille heti alussa kun lamppuihin tarvittiin ja samalla myös
        saatiin auton renkaisiin liukuesteitä - yhteistyössä se onnistui ja edelleenkin toimii...


      • Epäilevä.Tuomas
        saaren.veljekset kirjoitti:

        Kovametalli tuli Airamille heti alussa kun lamppuihin tarvittiin ja samalla myös
        saatiin auton renkaisiin liukuesteitä - yhteistyössä se onnistui ja edelleenkin toimii...

        Mihin lamppuihin tarvitaan kovametallia ja miksi?


    • sydämellinenkö

      Hehkulamppuihin sydänlanka..hmm

      • Epäilevä.Tuomas

        Hehkulamppujen sydänlanka on volframia. Kemiallinen merkki W.
        Edison käytti aluksi hiililankaa.


    • nastarenkaissa

      Saari oli mukana kovametallia perustaessa ja firma teki mm. Nokian nastat kait edelleenkin.

    • Ei tässä mitkään veljesten maininnat tekijöinä auta. Wikipedia ei tuollaista metallia tunne ja se on paljon se.

    • Auton pyörien nastoissa käytetäään terästä. Pilmarin mainitsemaa erikoismetallia ei ole olemassa. Hintakin on ratkaiseva.

      • teräsfaari

        INSINÖÖRI - p-kele
        Ei hajuakaan asiasta nytkään.


    • häjypoika.ex

      AIRAM/KOVAMETALLI
      Per. 1947, lak. 1969. Alussa tehtiin leikkaavia työkaluja, sitten tulivat kallioporat sekä talvirenkaiden Kometa-nastat. Ensimm. koenastat tehtiin 1959.

      Lamppujen hehkulangat olivat myös kovametallia. Tehdas Espoon Lintuvaara (oli alussa Tallberginkatu 1). Liikevaihto 140 Mmk 1957. [Airam-historiikki.]

      • Kyse on mainostamastasi Airam metallista, jota ei ole olemassa.


      • kop.santeri

        Dokumentteja vaadin esittämäänperusteettomien väitteittesi tueksi AINA !!


      • kop.santeri kirjoitti:

        Dokumentteja vaadin esittämäänperusteettomien väitteittesi tueksi AINA !!

        Ensinnäkin, nastoja ei voi valmistaa metallista, jota ei ole olemassa. Vaikka sitä olisi olemassa, ei se olisi järkevää kalliin hinnan takia.

        Nastat tehdään näin ollen halvasta teräksestä m.o.t.


      • Ruuneman kirjoitti:

        Kyse on mainostamastasi Airam metallista, jota ei ole olemassa.

        VALOTAULUT
        oli 1952 kisoissa maailmalla tunnustusta saanut uutuus!
        - - -
        Airam suunnittelee ja hoitaa Helsingin Olympialaisten valotulostaulun ja saa maailmanlaajuista huomiota virheettömän tekniikan ansiosta v. 1952.


      • Älä puhu silti Airam-metallista


      • p.ilmari

        Kovametalli oy oli osa AIRAM-konserniakin ja kehitti Kometa-nastat mm. v. 1959


      • Vanha.autoteknikko

        Nastarenkaitten nastat ovat kovametallia, ei terästä. Teräs ei kestä kulutusta. Nastarenkaitten kehitysvaiheessa oli vaikka minkälaista kokeilua, pääasiassa teräksisillä "nastoilla". S P J Keinänen oli yksi eturivin kehittäjistä.
        Kovametalli on tehty metallikarbidijauheista jotka on sintrattu koboltilla kasaan. Nastan kovametalliydin on teräksisen laipallisen holkin sisällä.

        Hehku- ja halogeenilappujen hehkulanka on volframia. Hehkulampun keksijänä pidetty Thomas Alva Edison käytti hehkulankana hiililankaa ja saattaa niitä hiililankalamppuja olla erikoistarkoituksiin (mihin muuhun kuin koulujen laboratorioihin?) saatavana vieläkin. Hiililankalamppujen huono puoli on ainakin niitten suuri herkkyys jännitteelle eli hiilen sähkönjohtavuudella on negatiivinen lämpötilakerroin.


      • häjypoika-x
        Ruuneman kirjoitti:

        Kyse on mainostamastasi Airam metallista, jota ei ole olemassa.

        KOVAMETALLI oy kuului Airam-konserniin. Kurikassa aloitettiin moottorikelkkojen valmistus, joka muutti Rovaniemelle kun sukuyritys myytiin VALMETille.
        Airam-metallista en ole koskaan puhunut.
        Helsingin liikennevalot ja Olympiastadionin valotaulut sai maailmalla tunnustusta.


    • jou.tavoiset

      AIRAM
      on kuten avaaja kertoo ja ruune.manneineen höperehtii joutavoisia

    • Sen verran selvisi,että nastat on wolframia. Wolfram ei ole airam. Airam pysyy lamppu-ja temospullotehtaana.

      • Kovametalli.oy oli osa AIRAM-konsernia ja KOMETA-nastat kehitti 1959


      • Metallit ja muutkin aineet kirjoitetaan aina pienellä alkukirjaimella.

        Siis: Airam ei ole airam! Tämä riittänee! AIRAM vielä vähemmän!


    • insinööri.ruunelle

      ÄLYKÄÄPIÖ !!
      Pitää kirjoittaa selvää suomea kun puhutellaan "insinööriä".

    • rautalampinen

      Airam on lamppuja tekevä yritys. Mitä sotketten?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      82
      3323
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      95
      2993
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      53
      2252
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1695
    5. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      20
      1684
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      11
      1630
    7. Olisitpa rakkaimpani

      Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras
      Tunteet
      6
      1468
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      22
      1458
    9. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1391
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      38
      1364
    Aihe