AIRAM kovametalli

Pilmari

Airam on tuttu jo lapsuudesta kun perustaja oli esimieheni kun veljesten höyrysahalla aloitin"putupoikana" 13 vuotiaana. Monia merkittäviä yrityksiä oli perustamassa
ja nytkin lienee lamppujen ohella autoilijoille olevan talvisin nastarenkaat, joissa
kovametalli edelleen.
Eiköhän 1952 Olympialaisissakin näyttötaulut ja liikennevalot jo mukana...

28

830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häjypoika.ex

      Melkoisia veljeksiä olivat aikanaan. Monipuolinen osaaminen oli valtti kehittää
      yrityksiään maailmallakin tunnetuiksi. Moottorikelkat tulivat mukaan LYNX ? aluksi
      Kurikassa...

      • häjypoika.ex

      • Coca.colaa
        häjypoika.ex kirjoitti:

        VELSA OY
        on Veljekset Saari lyhenne, joka Kurikassa toimi ja johtokunnan puheenjohtajana
        AIRAM toimitusjohtaja Eero Saari,,,,
        - - -
        http://www.matesla.fi/ajokalut/larva024.htm

        Monessa mukana ehtivät veljekset olla. 1952 on jäänyt erityisesti mieleen kun aioin mennä Olympialaisia katsomaan. Liikennevalot ja CocaCola ylläreitä ....


    • puulaukkuunen
    • Airam on tuttu lampuistaan ja punaisista termospulloistaan. Kovametalleihin entiedä Airamin sortuneen. Noissahan lienee karbiidipohja kovutta luomassa ja sidoksena joku kovametalli, ehkä koboltti

      • saaren.veljekset

        Kovametalli tuli Airamille heti alussa kun lamppuihin tarvittiin ja samalla myös
        saatiin auton renkaisiin liukuesteitä - yhteistyössä se onnistui ja edelleenkin toimii...


      • Epäilevä.Tuomas
        saaren.veljekset kirjoitti:

        Kovametalli tuli Airamille heti alussa kun lamppuihin tarvittiin ja samalla myös
        saatiin auton renkaisiin liukuesteitä - yhteistyössä se onnistui ja edelleenkin toimii...

        Mihin lamppuihin tarvitaan kovametallia ja miksi?


    • sydämellinenkö

      Hehkulamppuihin sydänlanka..hmm

      • Epäilevä.Tuomas

        Hehkulamppujen sydänlanka on volframia. Kemiallinen merkki W.
        Edison käytti aluksi hiililankaa.


    • nastarenkaissa

      Saari oli mukana kovametallia perustaessa ja firma teki mm. Nokian nastat kait edelleenkin.

    • Ei tässä mitkään veljesten maininnat tekijöinä auta. Wikipedia ei tuollaista metallia tunne ja se on paljon se.

    • Auton pyörien nastoissa käytetäään terästä. Pilmarin mainitsemaa erikoismetallia ei ole olemassa. Hintakin on ratkaiseva.

      • teräsfaari

        INSINÖÖRI - p-kele
        Ei hajuakaan asiasta nytkään.


    • häjypoika.ex

      AIRAM/KOVAMETALLI
      Per. 1947, lak. 1969. Alussa tehtiin leikkaavia työkaluja, sitten tulivat kallioporat sekä talvirenkaiden Kometa-nastat. Ensimm. koenastat tehtiin 1959.

      Lamppujen hehkulangat olivat myös kovametallia. Tehdas Espoon Lintuvaara (oli alussa Tallberginkatu 1). Liikevaihto 140 Mmk 1957. [Airam-historiikki.]

      • Kyse on mainostamastasi Airam metallista, jota ei ole olemassa.


      • kop.santeri

        Dokumentteja vaadin esittämäänperusteettomien väitteittesi tueksi AINA !!


      • kop.santeri kirjoitti:

        Dokumentteja vaadin esittämäänperusteettomien väitteittesi tueksi AINA !!

        Ensinnäkin, nastoja ei voi valmistaa metallista, jota ei ole olemassa. Vaikka sitä olisi olemassa, ei se olisi järkevää kalliin hinnan takia.

        Nastat tehdään näin ollen halvasta teräksestä m.o.t.


      • Ruuneman kirjoitti:

        Kyse on mainostamastasi Airam metallista, jota ei ole olemassa.

        VALOTAULUT
        oli 1952 kisoissa maailmalla tunnustusta saanut uutuus!
        - - -
        Airam suunnittelee ja hoitaa Helsingin Olympialaisten valotulostaulun ja saa maailmanlaajuista huomiota virheettömän tekniikan ansiosta v. 1952.


      • Älä puhu silti Airam-metallista


      • p.ilmari

        Kovametalli oy oli osa AIRAM-konserniakin ja kehitti Kometa-nastat mm. v. 1959


      • Vanha.autoteknikko

        Nastarenkaitten nastat ovat kovametallia, ei terästä. Teräs ei kestä kulutusta. Nastarenkaitten kehitysvaiheessa oli vaikka minkälaista kokeilua, pääasiassa teräksisillä "nastoilla". S P J Keinänen oli yksi eturivin kehittäjistä.
        Kovametalli on tehty metallikarbidijauheista jotka on sintrattu koboltilla kasaan. Nastan kovametalliydin on teräksisen laipallisen holkin sisällä.

        Hehku- ja halogeenilappujen hehkulanka on volframia. Hehkulampun keksijänä pidetty Thomas Alva Edison käytti hehkulankana hiililankaa ja saattaa niitä hiililankalamppuja olla erikoistarkoituksiin (mihin muuhun kuin koulujen laboratorioihin?) saatavana vieläkin. Hiililankalamppujen huono puoli on ainakin niitten suuri herkkyys jännitteelle eli hiilen sähkönjohtavuudella on negatiivinen lämpötilakerroin.


      • häjypoika-x
        Ruuneman kirjoitti:

        Kyse on mainostamastasi Airam metallista, jota ei ole olemassa.

        KOVAMETALLI oy kuului Airam-konserniin. Kurikassa aloitettiin moottorikelkkojen valmistus, joka muutti Rovaniemelle kun sukuyritys myytiin VALMETille.
        Airam-metallista en ole koskaan puhunut.
        Helsingin liikennevalot ja Olympiastadionin valotaulut sai maailmalla tunnustusta.


    • jou.tavoiset

      AIRAM
      on kuten avaaja kertoo ja ruune.manneineen höperehtii joutavoisia

    • Sen verran selvisi,että nastat on wolframia. Wolfram ei ole airam. Airam pysyy lamppu-ja temospullotehtaana.

      • Kovametalli.oy oli osa AIRAM-konsernia ja KOMETA-nastat kehitti 1959


      • Metallit ja muutkin aineet kirjoitetaan aina pienellä alkukirjaimella.

        Siis: Airam ei ole airam! Tämä riittänee! AIRAM vielä vähemmän!


    • insinööri.ruunelle

      ÄLYKÄÄPIÖ !!
      Pitää kirjoittaa selvää suomea kun puhutellaan "insinööriä".

    • rautalampinen

      Airam on lamppuja tekevä yritys. Mitä sotketten?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      391
      4976
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      285
      2761
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      155
      1985
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      104
      1668
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1533
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      63
      1397
    7. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      51
      1390
    8. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1377
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      64
      1334
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1111
    Aihe