AIRAM kovametalli

Pilmari

Airam on tuttu jo lapsuudesta kun perustaja oli esimieheni kun veljesten höyrysahalla aloitin"putupoikana" 13 vuotiaana. Monia merkittäviä yrityksiä oli perustamassa
ja nytkin lienee lamppujen ohella autoilijoille olevan talvisin nastarenkaat, joissa
kovametalli edelleen.
Eiköhän 1952 Olympialaisissakin näyttötaulut ja liikennevalot jo mukana...

28

1007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häjypoika.ex

      Melkoisia veljeksiä olivat aikanaan. Monipuolinen osaaminen oli valtti kehittää
      yrityksiään maailmallakin tunnetuiksi. Moottorikelkat tulivat mukaan LYNX ? aluksi
      Kurikassa...

      • häjypoika.ex

      • Coca.colaa
        häjypoika.ex kirjoitti:

        VELSA OY
        on Veljekset Saari lyhenne, joka Kurikassa toimi ja johtokunnan puheenjohtajana
        AIRAM toimitusjohtaja Eero Saari,,,,
        - - -
        http://www.matesla.fi/ajokalut/larva024.htm

        Monessa mukana ehtivät veljekset olla. 1952 on jäänyt erityisesti mieleen kun aioin mennä Olympialaisia katsomaan. Liikennevalot ja CocaCola ylläreitä ....


    • puulaukkuunen
    • Airam on tuttu lampuistaan ja punaisista termospulloistaan. Kovametalleihin entiedä Airamin sortuneen. Noissahan lienee karbiidipohja kovutta luomassa ja sidoksena joku kovametalli, ehkä koboltti

      • saaren.veljekset

        Kovametalli tuli Airamille heti alussa kun lamppuihin tarvittiin ja samalla myös
        saatiin auton renkaisiin liukuesteitä - yhteistyössä se onnistui ja edelleenkin toimii...


      • Epäilevä.Tuomas
        saaren.veljekset kirjoitti:

        Kovametalli tuli Airamille heti alussa kun lamppuihin tarvittiin ja samalla myös
        saatiin auton renkaisiin liukuesteitä - yhteistyössä se onnistui ja edelleenkin toimii...

        Mihin lamppuihin tarvitaan kovametallia ja miksi?


    • sydämellinenkö

      Hehkulamppuihin sydänlanka..hmm

      • Epäilevä.Tuomas

        Hehkulamppujen sydänlanka on volframia. Kemiallinen merkki W.
        Edison käytti aluksi hiililankaa.


    • nastarenkaissa

      Saari oli mukana kovametallia perustaessa ja firma teki mm. Nokian nastat kait edelleenkin.

    • Ei tässä mitkään veljesten maininnat tekijöinä auta. Wikipedia ei tuollaista metallia tunne ja se on paljon se.

    • Auton pyörien nastoissa käytetäään terästä. Pilmarin mainitsemaa erikoismetallia ei ole olemassa. Hintakin on ratkaiseva.

      • teräsfaari

        INSINÖÖRI - p-kele
        Ei hajuakaan asiasta nytkään.


    • häjypoika.ex

      AIRAM/KOVAMETALLI
      Per. 1947, lak. 1969. Alussa tehtiin leikkaavia työkaluja, sitten tulivat kallioporat sekä talvirenkaiden Kometa-nastat. Ensimm. koenastat tehtiin 1959.

      Lamppujen hehkulangat olivat myös kovametallia. Tehdas Espoon Lintuvaara (oli alussa Tallberginkatu 1). Liikevaihto 140 Mmk 1957. [Airam-historiikki.]

      • Kyse on mainostamastasi Airam metallista, jota ei ole olemassa.


      • kop.santeri

        Dokumentteja vaadin esittämäänperusteettomien väitteittesi tueksi AINA !!


      • kop.santeri kirjoitti:

        Dokumentteja vaadin esittämäänperusteettomien väitteittesi tueksi AINA !!

        Ensinnäkin, nastoja ei voi valmistaa metallista, jota ei ole olemassa. Vaikka sitä olisi olemassa, ei se olisi järkevää kalliin hinnan takia.

        Nastat tehdään näin ollen halvasta teräksestä m.o.t.


      • Ruuneman kirjoitti:

        Kyse on mainostamastasi Airam metallista, jota ei ole olemassa.

        VALOTAULUT
        oli 1952 kisoissa maailmalla tunnustusta saanut uutuus!
        - - -
        Airam suunnittelee ja hoitaa Helsingin Olympialaisten valotulostaulun ja saa maailmanlaajuista huomiota virheettömän tekniikan ansiosta v. 1952.


      • Älä puhu silti Airam-metallista


      • p.ilmari

        Kovametalli oy oli osa AIRAM-konserniakin ja kehitti Kometa-nastat mm. v. 1959


      • Vanha.autoteknikko

        Nastarenkaitten nastat ovat kovametallia, ei terästä. Teräs ei kestä kulutusta. Nastarenkaitten kehitysvaiheessa oli vaikka minkälaista kokeilua, pääasiassa teräksisillä "nastoilla". S P J Keinänen oli yksi eturivin kehittäjistä.
        Kovametalli on tehty metallikarbidijauheista jotka on sintrattu koboltilla kasaan. Nastan kovametalliydin on teräksisen laipallisen holkin sisällä.

        Hehku- ja halogeenilappujen hehkulanka on volframia. Hehkulampun keksijänä pidetty Thomas Alva Edison käytti hehkulankana hiililankaa ja saattaa niitä hiililankalamppuja olla erikoistarkoituksiin (mihin muuhun kuin koulujen laboratorioihin?) saatavana vieläkin. Hiililankalamppujen huono puoli on ainakin niitten suuri herkkyys jännitteelle eli hiilen sähkönjohtavuudella on negatiivinen lämpötilakerroin.


      • häjypoika-x
        Ruuneman kirjoitti:

        Kyse on mainostamastasi Airam metallista, jota ei ole olemassa.

        KOVAMETALLI oy kuului Airam-konserniin. Kurikassa aloitettiin moottorikelkkojen valmistus, joka muutti Rovaniemelle kun sukuyritys myytiin VALMETille.
        Airam-metallista en ole koskaan puhunut.
        Helsingin liikennevalot ja Olympiastadionin valotaulut sai maailmalla tunnustusta.


    • jou.tavoiset

      AIRAM
      on kuten avaaja kertoo ja ruune.manneineen höperehtii joutavoisia

    • Sen verran selvisi,että nastat on wolframia. Wolfram ei ole airam. Airam pysyy lamppu-ja temospullotehtaana.

      • Kovametalli.oy oli osa AIRAM-konsernia ja KOMETA-nastat kehitti 1959


      • Metallit ja muutkin aineet kirjoitetaan aina pienellä alkukirjaimella.

        Siis: Airam ei ole airam! Tämä riittänee! AIRAM vielä vähemmän!


    • insinööri.ruunelle

      ÄLYKÄÄPIÖ !!
      Pitää kirjoittaa selvää suomea kun puhutellaan "insinööriä".

    • rautalampinen

      Airam on lamppuja tekevä yritys. Mitä sotketten?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      112
      4498
    2. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      200
      3717
    3. 202
      3011
    4. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      77
      2872
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      60
      2747
    6. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      84
      1421
    7. 60
      1266
    8. Aitolehti Capital

      HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      1092
    9. Missä kuussa

      Rakkaasi on syntynyt?
      Ikävä
      61
      1006
    10. MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka

      Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t
      Maailman menoa
      120
      1003
    Aihe