Dieselin hammashihna

Ava245

Hammashihna pyörittää venemoottorini nokka-akselia. Onkohan tällainen yleistä nykyaikaisissa moottoreissa ? Huolto-ohjeen mukaan hihna vaihdetaan 2500 käyttötunnin jälkeen. Tämän saavuttamiseen meillä menisi 40 vuotta. Autojen moottoreissa ohjeistetaan ajokilometrien lisäksi vaihtamaan hihna 6….10 vuoden välein. Samaa moottoria on mopoautoissa, agregaateissa yms. ja niiden huolto-ohjeissa vaihtoväli on 40000 km tai 4 vuotta. Nyt arvuuttelen monenko vuoden välein venemoottorin hihna tulisi vaihtaa. Voisiko ajatella, että venekäytössä olosuhteet ovat vähemmän kuluttavia ja kumia hapertavia = vähemmän käynnistyksiä ja käyttöä ja siksi vuosimääräistä vaihtoväliä ei ilmoiteta.

29

2421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uteliasja

      Missä koneessa on hihna käytössä, merikoneissa on hammaspyörästöllä toimiva?

      • nvcncv

        Esim. Lompardinin koneet on hihnalla, on muitakin pikkudieseleitä.


    • Ex-Santtu

      No mulla on ainakin purjeveneissä Volvo MD22L jossa on hihnakäyttöinen nokka-akseli. Samaa konetta näkee 2000 vuoden tienoilla tehdyissä veneissä myynti-ilmoissa jonkunkin verran.

    • 34423

      Eri juttuja
      -hihna
      -ketju
      -rattaat
      -akseli
      -solenoidi
      -paineilma
      Näillä siis venttileitä auki.

      • Nenutooh

        Solenoidi? ?? tai paineilma? ???? Olisi todella mielenkiintoista saada lisää tietoa siitä miten nämä käyttävät venttiileitä.


      • Käytössä_jo
        Nenutooh kirjoitti:

        Solenoidi? ?? tai paineilma? ???? Olisi todella mielenkiintoista saada lisää tietoa siitä miten nämä käyttävät venttiileitä.

        Noita on käytössä mutta ei ns. "kuluttajamoottoreissa". F1 autoissa ja vastaavissa on ollut jo vuosia käytössä kun toimivat suurilla kierrosnopeksilla paremmin kuin perinteisemmät tekniikat. Tuskin yleistyvät ihan lähiaikoina normaalikäytössä.


      • sekasim-män
        Käytössä_jo kirjoitti:

        Noita on käytössä mutta ei ns. "kuluttajamoottoreissa". F1 autoissa ja vastaavissa on ollut jo vuosia käytössä kun toimivat suurilla kierrosnopeksilla paremmin kuin perinteisemmät tekniikat. Tuskin yleistyvät ihan lähiaikoina normaalikäytössä.

        Ei ole paineilma- tai solenoiditoimisia venttiilejä polttomoottorissa ollut.
        Sotket nyt paineilma toimiseen " palautusjouseen", nokat käyttää f1-autoissakin venttiilejä.


    • Reiska2K

      Kaikissa kumia sisältävissä koneenosissa on yleensä mainittu myös kalenteriaika, joka on yleensä viisivuotta.
      Tietysit jos tuo osa on sellaisessa tehtävässä, mikä ei aiheuta vakavaa ongelmaa tai peräti onnettomuutta, voi tuota kalenteriaikaa jokainen tarkastella omalla tavallaan.
      Ilmailun puolella tuosta viidenvuoden rajasta pidetään tarkasti kiinni ja letkut vaihdetaan sen mukaisesti.
      Nokkahihnan kanssa en kyllä lähtisi soveltamaan, ellei ole varmuutta kuinka venttiilit käyttäytyvät hihnan katketessa.
      Sitten on vielä turvallisuuskysymys. Mihin joudutaan kun kone menee pois pelistä?
      NPR radiossa, Car talk ohjelmassa joku kysyi, voisiko hän ajaa autolla hihnan loppuu, sillä ko. autossa venttiilit eivät osu mäntiin.
      Kaverit vastasivat yksimielisesti, että ei suositella. Heidän mielestään ei ole turvallista menettää moottoria Interstate I 95 (paikoin monikaistainen moottoritie), keskimmäisellä kaistalla kahden eighteen wheehlerin välissä(puoliperävaunu rekka).
      Vesilläkin voi olla sellainen paikka, että voi joutua pahaan paikkaan koneen pettessä.
      Tässä nyt oli joitakin ajatuksia ko. aiheesta vuosikymmenien ajalta kerättynä :)

      • Syyskuunviimeinen

        "Ellei ole varmuutta miten venttiilit toimivat hihnan katettua " Outo lause kertakaikkiaan. Ja väärä. Varmaa on että venttiilit ei toimi koska nokka-akseli ei niitä käytä. Vakava moottorivaurio on täysin varma. Hihna pyörittää nokka-akselia joka ohjaa venttiilin toimintaa.


      • Nojopaoli
        Syyskuunviimeinen kirjoitti:

        "Ellei ole varmuutta miten venttiilit toimivat hihnan katettua " Outo lause kertakaikkiaan. Ja väärä. Varmaa on että venttiilit ei toimi koska nokka-akseli ei niitä käytä. Vakava moottorivaurio on täysin varma. Hihna pyörittää nokka-akselia joka ohjaa venttiilin toimintaa.

        Jess us mitä moottorimiehiä täällä. Käsittämätön vastaus. Niin monta virhettä ja jopa täydellistä tietämättömyyttä. Hauska oli tuo kohta missä sanottiin jotain tuubaa siitä että osuu venttiilit mäntään . Ei osu eikä kuulu osua.
        Kirjoittajalla ei ole pienintäkään käsitystä moottorin toiminnasta.


      • Saaritollo1

        Joissain koneissa on männän yläkuolokohta ylempänä kuin venttiilin alin kohta sen ollessa auki. Eli kun hihna katkeaa niin nokka akseli pysähtyy, joku vena jää auki, kampi jatkaa liikettään ja mäntä lyö venttiiliin. Ymmärsitkö?


      • Juuripa-niin
        Saaritollo1 kirjoitti:

        Joissain koneissa on männän yläkuolokohta ylempänä kuin venttiilin alin kohta sen ollessa auki. Eli kun hihna katkeaa niin nokka akseli pysähtyy, joku vena jää auki, kampi jatkaa liikettään ja mäntä lyö venttiiliin. Ymmärsitkö?

        Käytännöllisesti kaikissa dieselmoottoreissa on palotila ja sen muoto sellainen että jos venttiilit sekoo, niin mäntään osuu ja kipeesti.
        Vain muutamia bensiinimoottoreita on joissa vahinkoa ei tule venttiilien sekoilusta ja tietenkin vanhat sivuventtiilikoneet jolta ajalta em. kirjoittajan tietokin taitaa olla.


      • Varisevatl

        Jos mäntä osuu aukiolevaan venttiiliin niin se venttiilin jousi antaa periksi. Se ei aiheuta täyttä katastrofia jos mäntä ja venttiili edes kohtaavat. Ei sekään tapaus tietenkään olisi terveellistä. Mutta se katastrofi syntyy siitä että sylinterissä oleva paine ei poistu pakoventtiilin kautta kuten pitäisi. Paine on niin kova että mäntä ei pääse ylös asti vaan se kaikki paine kohdistuu kiertokankeen ja kampiakseliin joita kumpaakaan ei ole tehty kestämään sellaisia voimia.


      • joofin
        Varisevatl kirjoitti:

        Jos mäntä osuu aukiolevaan venttiiliin niin se venttiilin jousi antaa periksi. Se ei aiheuta täyttä katastrofia jos mäntä ja venttiili edes kohtaavat. Ei sekään tapaus tietenkään olisi terveellistä. Mutta se katastrofi syntyy siitä että sylinterissä oleva paine ei poistu pakoventtiilin kautta kuten pitäisi. Paine on niin kova että mäntä ei pääse ylös asti vaan se kaikki paine kohdistuu kiertokankeen ja kampiakseliin joita kumpaakaan ei ole tehty kestämään sellaisia voimia.

        Miten se jousi voi periksi antaa,
        kun nokka painaa venttiiliä


      • Ikjuyhgtrfd
        Varisevatl kirjoitti:

        Jos mäntä osuu aukiolevaan venttiiliin niin se venttiilin jousi antaa periksi. Se ei aiheuta täyttä katastrofia jos mäntä ja venttiili edes kohtaavat. Ei sekään tapaus tietenkään olisi terveellistä. Mutta se katastrofi syntyy siitä että sylinterissä oleva paine ei poistu pakoventtiilin kautta kuten pitäisi. Paine on niin kova että mäntä ei pääse ylös asti vaan se kaikki paine kohdistuu kiertokankeen ja kampiakseliin joita kumpaakaan ei ole tehty kestämään sellaisia voimia.

        Voi taivas - jousi antaa periksi jne. Nyt ollaan jo kaukana metsässä.


      • 180
        Syyskuunviimeinen kirjoitti:

        "Ellei ole varmuutta miten venttiilit toimivat hihnan katettua " Outo lause kertakaikkiaan. Ja väärä. Varmaa on että venttiilit ei toimi koska nokka-akseli ei niitä käytä. Vakava moottorivaurio on täysin varma. Hihna pyörittää nokka-akselia joka ohjaa venttiilin toimintaa.

        Jos lainaat toisen kirjoitusta, niin tee se kunnolla. Reiska ei puhunut mitään venttiilien toimimisestä, vaan niiden käyttätymisestä hihnan katkettua, siis suhteessa männän liikkeisiin.
        Meillä on vieläkin käytössä moottoreita, joissa hihnan pettäminen ei tee muuta kuin, että matka katkeaa.
        Mikäli omistaja sen tietää ja haluaa jäädä tien poskeen jonnekin huitsin nevadaan kaputin jälkeen, on se hänen asiansa.
        Tuossa joku kirjoitti venttiilijousista ja niiden mahdollisesta avusta tässä rytäkässä.
        Se mustarauta liikkuu siellä sylinterissä sellaisella vauhdilla, että siinä ei mikään jousi kerkeä mitään vaimentamaan - rojua syntyy, jos rakenne on sellainen, että ne kiinni ottaa.


      • sportage4
        Varisevatl kirjoitti:

        Jos mäntä osuu aukiolevaan venttiiliin niin se venttiilin jousi antaa periksi. Se ei aiheuta täyttä katastrofia jos mäntä ja venttiili edes kohtaavat. Ei sekään tapaus tietenkään olisi terveellistä. Mutta se katastrofi syntyy siitä että sylinterissä oleva paine ei poistu pakoventtiilin kautta kuten pitäisi. Paine on niin kova että mäntä ei pääse ylös asti vaan se kaikki paine kohdistuu kiertokankeen ja kampiakseliin joita kumpaakaan ei ole tehty kestämään sellaisia voimia.

        Jopa oli tarina pelkkää lannoitetta, ei sitten minkäänlaista tietoa moottori toiminnasta.


    • Katoavaa_dieseleistä

      Hihna löytyy jopa Yanmarin 4.3L kuutosesta.
      Venekäytössä hihna ei joudu niin kovalle rasitukselle kuin autoissa, eli siitä arviot.

      • VenttiileitäSäätänyt

        Suurin osa teistä hihnoista ja venttiileistä kirjoittavista saisi mennä opiskelemaan moottorien tekniikkaa ja sitten kun hallitsette ne paljon paremmin/ymmärrettävämmin voinette kirjoitella tälle palstalle oikeita neuvoja eikä noita aiemmin kirjoiteltuja vääriä "mutu tietojanne".

        Toivottavasti noita kirjoitettuja asioita ei kukaan luulisi tosiksi ja rikkoisi moottorinsa.


    • elänuukaile

      Eiköhän kannattaisi vaihtaa nyt, kustannus verrattuna riskiin olematon...

      volvon joissain remmeissä esim. leveä hammashihna kompressori ahtimessa suositellaan viisivuotta vaihto väliksi, tosin mitään tosi tramaattista ei tapahdu jos hihna männöö poikki.

    • Ava245

      Kyseessä on lombardini 13 hv:n kone. Kysyin asiaa Lombardini-servicestä Italiasta ja suosittelevat uusimaan remmin 10 vuoden välein. Huolto-ohjeessa on vain 2500 tunnin jälkeen.

      • Tehtaan vaihtosuositus kuulostaa järkevältä.
        Pari moottorinvaihtoprojektia olen tehnyt ja molemmissa erikseen pysähtynyt harkitsemaan, että olisiko Lombardini varteenotettava vaihtoehto. Moottori on moderni ja paperilla hyvä (kevyt, hiljainen, taloudellinen). Nokkahihna on ollut pääsyy siihen, että se on jäänyt harkinnasta pois. Venemoottorin tärkein ominaisuus on luotettavuus. Lombardinissa on liikaa sellaista jota en pysty itse merellä huoltamaan ja/tai korjaamaan. Lisäksi: jos oletetaan käyttöiäksi 30 vuotta, joutuu hihnaremontin tekemään kaksi kertaa -> Ylimääräinen vaiva ja kustannus.


    • Taistoaatos

      Oma lombardini 702, vuosimalli 2003,ajettu 2100h. Mietin juuri laitanko hihnan vaihtoon tänä syksynä vai ensivuonna, kun tulee 2500h täyteen. Mitä liene kustantaa remminvaihto?
      Hyvin on pelittänyt ajan 400-500h/ vuosi.

      • eivenäläistärulettia

        Vaihda nyt, turhaa kaivaa verta nekusta, kuitenkin kalvaa takaraivossa kestääkö hihna vai ei ja mikä on säästösi jos vaihdat ensi vuonna?


    • Raunoks

      Noissa vastauksissa on niin paljon puppua, että älä lue niitä.
      - Vaihdata hihna sen ohjeen mukaan, mikä tulee ensin vastaan.
      - Älä yritä tehdä itse. Virhe käy kalliiksi.
      - Ota yhteys moottorin maahantuojaan (Mepratuote Turku) ja kysy sieltä nevoa sen suhteen kuka on lähin ja paras huoltopiste.
      Periaatteessa samat ohjeet muille hihnakoneille.

      • Joo-niin

        Ja huolla suuttimet samalla ettei vaan satu vahinkoa ja jäät henken vaarallisesti aaltojen armoille.


      • jhgjghj
        Joo-niin kirjoitti:

        Ja huolla suuttimet samalla ettei vaan satu vahinkoa ja jäät henken vaarallisesti aaltojen armoille.

        Pöljä !!


      • kuinka-niin
        jhgjghj kirjoitti:

        Pöljä !!

        Kyllä se on tyhmyyttä jos jää huoltamattomien suuttimien takia merihätään.


    • singertikkaviimeisiäkö

      Ompelukoneissa on hihnat ja meridieseleissä hammasrattailla toimiva venttiilikoneikko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

      Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

      Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

      Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe