Takuusäätiön laina

velkaneuvoja_suositteli

Ja sen takaisinmaksu. Paljonko lainaa lyhennetään, eli onko se sama, kuin ulosotoon, vai enemmän?

21

1629

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gtsv

Lainaa lyhennetään koko maksuvaralla. Laskentatapa on erilainen kuin uo:ssa: käytännössä varmistetaan ensin välttämättömät kustannukset eli vuokra, sähkö ym., sitten varataan kuukauden ruokarahat ja vasta viivan alle jäänyt luku on maksuvara. Uo ei huomioi elinkustannuksia, vaan pidätys on kaavamainen ja asiakkaat joutuvat välillä turvautumaan toimeentulotukeen.

• fvjfdjvjjfdkbjvti

Jotenkin tuntuu väärältä, että sosiaaliapua käytetään kulutusluottovelkojen lyhentämiseen, mutta ei velkojilla ole varmasti mitään sitä vastaan.

• velkaneuvoja_suositteli

"sosiaaliapua käytetään kulutusluottovelkojen lyhentämiseen"

-Keneltä se on pois, jos takuusäätiö takaa lainani, jolla maksan velkani, ja tämän jälkeen maksan sentilleen takuusäätiön takaaman lainan pois??

Ensimmäiselle vastaajalle (gtsv) iso kiitos asiallisesta vastauksesta.

• fvjfdjvjjfdkbjvti

En kritisoinut sinua, vaan tartuin vain gtsv:n viestin viimeiseen virkkeeseen, joka meni näin: "Uo ei huomioi elinkustannuksia, vaan pidätys on kaavamainen ja asiakkaat joutuvat välillä turvautumaan toimeentulotukeen. "

fvjfdjvjjfdkbjvti kirjoitti:

En kritisoinut sinua, vaan tartuin vain gtsv:n viestin viimeiseen virkkeeseen, joka meni näin: "Uo ei huomioi elinkustannuksia, vaan pidätys on kaavamainen ja asiakkaat joutuvat välillä turvautumaan toimeentulotukeen. "

Joo, anteeksi, en lukenut ajatuksen kanssa kirjoitustasi..
        Tässä on vaan ollut aika isoja asioita tarjolla, joista suurin oli se, että vouti soitti vaimolle, ja sanoi, että ulosmittaan talonne.

Asun ok-talossa pienellä paikkakunnalla, jossa jokainen tuntee toisensa, joten jos asunto ulosmitataan, niin samalla aukeaa metallisorvarin paikka, koska minun päiväni on silloin luettu.
        En todellakaan voi elää ajatuksen kanssa, että työkaverit lukee netistä, että asunnon pakkohuutokauppa osoitteessa se ja se ja paikkakunta perässä..

Minulla ulosotossa noin 11000€ ja vaimolla noin 45000, josta syystä vouti ulosmittaa asunnon.
        Itse olen puolittanut velkani neljässä vuodessa, joten se ei ole ongelma, mutta vouti katsoo, että vaimon tämänhetkinen 45 tuhatta on liikaa hänen tuloillaan.

Tänään soitti velkaneuvoja ja sanoi, että asumismenonne ovat todella pienet, ja sitä myötä maksuvaranne velkajärjestelyyn on hyvä, joten hän sanoi, että en todellakaan usko, että asuntoanne ulosmitataan.

Asumme ok-talossa, josta velkaa noin 60 tuhatta, arvo noin 130-140 tuhatta vapaalla myynnillä.

• 9-6

Takuu-säätiöllä on ilmainen puhelinpalvelu, soita sinne.

Ulosoton suostumuksella lienee mahdollista myydä talo itse, kunhan sekä asuntolaina että ulosotossa olevat velat tulevat maksettua.

• tiukempimaksuohjelma
        velkaneuvoja_suositteli kirjoitti:

Tässä on vaan ollut aika isoja asioita tarjolla, joista suurin oli se, että vouti soitti vaimolle, ja sanoi, että ulosmittaan talonne.

Asun ok-talossa pienellä paikkakunnalla, jossa jokainen tuntee toisensa, joten jos asunto ulosmitataan, niin samalla aukeaa metallisorvarin paikka, koska minun päiväni on silloin luettu.
        En todellakaan voi elää ajatuksen kanssa, että työkaverit lukee netistä, että asunnon pakkohuutokauppa osoitteessa se ja se ja paikkakunta perässä..

Minulla ulosotossa noin 11000€ ja vaimolla noin 45000, josta syystä vouti ulosmittaa asunnon.
        Itse olen puolittanut velkani neljässä vuodessa, joten se ei ole ongelma, mutta vouti katsoo, että vaimon tämänhetkinen 45 tuhatta on liikaa hänen tuloillaan.

Tänään soitti velkaneuvoja ja sanoi, että asumismenonne ovat todella pienet, ja sitä myötä maksuvaranne velkajärjestelyyn on hyvä, joten hän sanoi, että en todellakaan usko, että asuntoanne ulosmitataan.

Asumme ok-talossa, josta velkaa noin 60 tuhatta, arvo noin 130-140 tuhatta vapaalla myynnillä.

Sisältyykö teidän ulosottovelkoihin jokin vakuudellinen velka kuten as.luotto tai autoluotto? Muuten yhteenlaskettu uovelka on aika suuri takuusäätiön takaukslle. Mutta kannattaa yrittää. Tai jos vaimo saisi maksettua vapaaehtoisesti enemmän ulosoottoon, ehkä se tyydyttäisi voutia. Mieluummin puuroa ja hernerokkaa kuin asunnoton!

• gtsv

Kysymys aloittajalle: mitä vouti täsmällisesti ottaen sanoi talon ulosmittauksesta? Onko edessä talon pakkomyynti vai olisiko sittenkin tehty turvaava ulosmittaus? Tässä on vissi ero.
        Pakkomyynnissä talosta ei yleensä saa täyttä arvoa, teidän tapauksessanne asuntovelkaa on vielä niin paljon, että myyntituotto hupenee pankkilainan maksuun. Pankilla on talostanne pantti ja he ovat etuoikeutettuja ulosottovelkojiin nähden. Vouti joutuisi näkemään ison vaivan - saamatta yhtään rahaa uo-velkojen kuittaukseen.
        Turvaavassa ulosmittauksessa vouti estää talon "sala"kaupan ja rahojen siirtämisen kiireen vilkkaa muiden velkojien ulottumattomiin. Voitte vapaasti myydä talonne markkinoilla, mutta myyntitulo käytetään asuntolainan maksuun ja uo-velkoihin. Vasta jos velkojen maksun jälkeen jotain jää, saatte rahaa itsellenne. Pikaisesti laskien 70-80 000 euron myyntivoitosta menee kuluihin useampi tuhatlappunen ja sitten raha jaetaan molemmille (?) omistajille puoliksi. Tämä summa ei riitä kattamaan vaimosi velkoja, omasi kyllä kuittaantuvat. Talomarkkinat ovat pikkupaikkakunnilla aika hiljaiset tällä hetkellä.
        Jos velat lyhenevät ihan rahamaksuilla, ei pakkomyyntiin ole mitään tarvetta. Oma asunto on lain mukaan viimeisenä listalla, kun omaisuutta lähdetään realisoimaan, valitettavasti se tuppaa olemaan monella se ainoa omaisuus.

• Ota-nyt-järki-käteen

"Asun ok-talossa pienellä paikkakunnalla, jossa jokainen tuntee toisensa, joten jos asunto ulosmitataan, niin samalla aukeaa metallisorvarin paikka, koska minun päiväni on silloin luettu. En todellakaan voi elää ajatuksen kanssa, että työkaverit lukee netistä, että asunnon pakkohuutokauppa osoitteessa se ja se ja paikkakunta perässä."

Mitä vittua?? Millainen pelkuri munaton paskahousu täytyy miehen olla että tappaaa itsensä jonkun tuollaisen syyn takia??? Ei paljon typerämpää ja lapsellisempaa syytä voi olla kun joku maineen menettämisen pelko!

Mitä helvettiä sillä on väliä mitä jotkut randomit työkaverisit sinusta ehkä ajattelevat? Kyllä maailmaan puhetta mahtuu. Näytä keskisormea ja käske huolehtia omista asioistaan.

Oma isäni, kevyet mullat hänelle, omasi monta vikaa mutta pelkuriraukka hän ei luoja nähköön ollut. Bisnekset menivät perselleen useamman kerran, nimi oli milloin missäkin lehdessä, mutta häntä se ei hetkauttanut suuntaan eikä toiseen.

Hänen mielilauseensa oli "Tiineeksi ne ei saa ja tappaa ne ei uskalla". Joten mikäs hätä ollessa.

• kuivasoksa

Nyt saatan puhua läpiä päähäni, mutta silti...

Mielestäni onhan se parempi, että on takuusäätiö, joka TAKAA ylivelkaisen tai talouskusessa olevan lainan aiempien velkojen maksamiseksi yhdellä lainalla. Takuusäätiö ei siis lainaa, vaan antaa takuun lainaan jonka velallinen sitten käy hakemassa pankistaan.

Mutta takuu säätiöllä on sit tosi kovat ehdot. Lainalla on maksimi, eli ei saa olla yli 33 000 euroa velkaa, sit on sellainen koetusaika jolloin et ota velkaa ja hoidat asiasi kunnollisesti ja pystyt myös hoitamaan sovitulla tapaa niitä olemassa olevia velkoja, niin voit sitten saada sen yhdistelmälainan jolla maksat kaiken pois ja maksat sitä sitten pankkiin... vakuuksistahan se pankkilainan saaminen yleensä on aina kiini... Ja JOS saat sen takauksen ja pankki antaa sen lainan, niin sillon viimeistään velalliselta menee myös luottotiedot, eli sitten et enää todellakaan saa enää uutta lainaa kunnes olet maksanut ne luottosi pois, etkä saa todellakaan mitään 1/3 velkaa anteeksi, vaan maksat kaikki omasta selkänahastasi.....

Itse olen täällä jo triljoona kuusitoista biljoonaa ziljoonaa viivatatti kertaa sen jo sanonut, että jos mikä niin se on epis, että on velkajärjetelylaki ja sen lain pointti on se, että velallinen pääsee takaisin normaaliin elämään ja pääsee sitten sen koettelemuksen jälkeen olevan luototiedottomuusajan jälkeen jopa ottamaan taas velkaan ja huippu on se, että jonkin verran on ollut myös uutta ylivelkaantumista joka on sit jouduttu käsittelemään uudelleen velkajärjestelynä.... Eli siis miettikääs... jos vaikka 25v ikänen ihminen velkaantuu parissa vuodessa pahasti ja sit on se järjestely vaikka 5v ja siihen vielä muutama vuosi sitä tarkkaikuaikaa, niin se on jo hyvinkin lähellä 40v ennenkuin on jalat kuivana... ja jos todella vielä tämä rumba käydään toisen kerran, niin ihminen on tuhlanut koko ikänsä sotkemiseen...

Ja tämä kaikki vaan sen takia ettei ole läpinäkyvää positiivista luottorekisteriä johon myös pankkien ulkopuoliset tahot sitoutuisivat.

"Sisältyykö teidän ulosottovelkoihin jokin vakuudellinen velka kuten as.luotto tai autoluotto? "
      -Asunto on tietysti asuntolainan panttina, mutta muut velat ei liity asuntoon, eikä asunto ole muiden lainojen panttina.

Oliko kyseessä turvaava ulosmittaus, vai oikea ulosmittaus, sitä en tiedä, koska en ollut itse puhelimessa.
      Ymmätääkseni laki on sellainen, että meille annetaan mahdollisuus myydä talomme itse, ja jos emme saa sitä myytyä, niin sitten se pakkohuutokaupataan.

Koska omistamme talon puoliksi, niin myös myyntitulokin menee puoliksi, eli molemmille 70000 ja tästä päältä pois asuntolaina 30000 ja sitten ulosotto, eli minun tapauksessa minulle jää rahaa 30000€, ja vaimolta ulosotto lyhenee 10000€, eli asunnon myynti ei oikeastaan hyödytä yhtään mitään, mutta minähän sitä en voi päättää.

Ajatus oli, että haemme yhdessä velkajärjestelyyn, mutta nyt velkaneuvoja soitti, ja sanoi, että minun kannattaa hakea takuusäätiön lainaa.

Aion sitä toki hakea, mutta en tule sitä saamaan, koska takuusäätiö ei takaa sellaisessa (tällaisessa) tapauksessa, kun velka kuitataan maksetuksi muutenkin kohtuullisessa ajassa.

• 4812

"Aion sitä toki hakea, mutta en tule sitä saamaan, koska takuusäätiö ei takaa sellaisessa (tällaisessa) tapauksessa, kun velka kuitataan maksetuksi muutenkin kohtuullisessa ajassa."

Ei Takuu-säätiöllä mitään tuollaista ehtoa ole. Ainoastaan käräjäoikeuden myöntämän velkajärjestelyn tuo estää tarpeettomana.

Miten tämä nyt sitten pitäisi tulkita..

Lähde Takuu-säätiö:

Säätiön takaama järjestelylaina on yksi vapaaehtoisista velkojenjärjestelykeinoista. Se on tapa järjestellä velkoja silloin, kun niiden maksu ei muutoin onnistu. Et voi saada takausta, jos sinulla on muita kohtuullisia keinoja selviytyä veloista.

http://www.takuu-saatio.fi/palvelumme/takuu-saation-takaus

"Pikaisesti laskien 70-80 000 euron myyntivoitosta menee kuluihin useampi tuhatlappunen"
      -Olemme asuneet reilusti yli kaksi vuotta asunnossamme, joten jos itse myymme, niin kuluihin ei mene senttiäkään, jos ihan tarkkoja ollaan.
      Jos asut alle kaksi vuotta asunnossasi ja myyt sen, niin myyntivoitosta menee vero, mutta meidän tapauksessa ei mene.

• Verottomuus_haitaksi

Omakotitalon myyminen pienellä paikkakunnalla on hidasta ja haastavaa hommaa. Vielä hankalampaa se on ilman välittäjää. Kovin moni ostaja nimittäin kuvittelee, että välittäjä kantaa jonkinlaista vastuuta talon kunnosta. Tästä tietysti seuraa johtopäätös, että suoraan myyvä omistaja on huijari, jonka talo ei ole kelvannut rehelliselle välittäjälle. Siksi välittäjän palkkio saattaa käytännössä olla pakollinen meno tai hinta putoaa entisestään.

Myyntivoiton verosta ei tarvitse huolehtia kahden vuoden asumisen jälkeen. Tosin teille voisi olla hyötyä siitä, jos aika ei olisi täynnä. Silloin saisitte todennäköisesti vähennyskelpoista tappiota tulevien vuosien verotukseen.

• tshyvävaihtoehto

Jos itse myyymällä saisi 140tonnia niin pakkohuutokaupalla ehkä puolet siitä. On kyllä aika paskamainen vouti joka laittaisi talon pakkomyntiin kun ei siitä lyhene uovelat juuri lainkaan. TS säätiön takaus tule yhteisesti pariskunnalle, vain jos velat on edellisestä elämästä saa sen erikseen, raja taitaa olla jonkin verran korkeampi kuin yksinäiselle. Svea fix laina on ehkä myös varteenotettava rahoitusmahdollisuus mutta sen katto on 25000

Tänään tuli liput ja laput postissa koskien takuu säätiön takaushakemusta.

Kiinnostus lopahti jo ensimmäisiä rivejä lukiessani, jossa luki, että minun maksuvarani on 924€/kk.
      Nettotulot on noin 1600€, joista ulosotto vie noin 550€/kk.
      Jos haen ja saan takuu säätiön takauksen, niin minulle jää noin 600€/kk, kun ulosotossa käteen jää noin tonni.

Ulosotto summa on vähän alle 7000€, joten se on kuitattu ulosoton kautta parissa vuodessa, ja tietysti TS:n takauksella noin vuodessa, mutta mieluimmin jatkaisin UO:n asiakkaana, kun tuo 600€/kk on summa jolla ei elä.

Onkohan mahdollista irtautua koko roskasta maksamalla ulosottoon kuten ennenkin, vai onko tässä nyt pakko hakea tuota takausta?

Tiedän, että ainoan oikean vastauksen saa asiaa hoitavalta velkaneuvojalta, mutta tänään en saa häntä enää kiinni.

• miksiTSajaanälkäkuurille

No sulla ei taida olla ongelmaa kun ulosotossa on noin vähän, mutta ymmärsin että huolena oi että vouti uhkaa myydä talon vaimon uovelkojen takia. Eli eikö teidän kannattaisi hakea TS-takausta yhdessä (jos velat mahtuu niiden raamiin) jolloin toivottavasti saisitte lainaa velkojen poismaksamiseen ja rauhaa asumiseen. Oliko tuo 600 ennen vain jälkeen asuntovelan maksamista. On vaikeaa ymmärtää miksi TS haluaa vaikeuttaa asuntolainojen poismaksua päättämällä liian tiukkoja maksuohjelmia. Rahaa pitäisi vähintään jäädä lainojen jälkeen toimentulominimin verran. Sossutoimisto tuskin avittaa kun on tällaisia velanmaksujärjestelyuitä.

• gtsv

Ainoan oikean vastauksen saat itse asiassa voudilta. Hän päättää, myydäänkö talonne ja kuitataanko velkanne sitä kautta. Kun otat vielä Säätiön jonon huomioon, en usko sinun hyötyvän lainatakuusta ajallisesti saati rahallisesti. Vaimosi tilanne on erilainen. Jos hän mitenkään kykenee painamaan velkasummansa alle Säätiön rajan, kannattaisi lainaa harkita.

"Eli eikö teidän kannattaisi hakea TS-takausta yhdessä"
      -Kyllä, mutta se ei onnistu, koska vaimolla velkaa papereiden mukaan 49000 ja minulla se 7000€.
      Yhteisesti haettaessa max velka on muistaakseni 45000€.

Toisekseen minua ei hirveän paljon kiinnosta kituuttaa neljällä ja puolella sadalla kymmentä vuotta, kun velkajärjestelyn pituudeksi oli merkitty 120kk.

Minulla ei ole hajuakaan, että maksestaanko tuosta kuudesta sadasta vielä asuntolainan lyhennys, mutta luultavasti se on tuossa jo huomioitu, koska 451€ on minimi, mikä pitää käteen jäädä nettona kuukaudessa.

Onneksi olivat sentään laittaneet talon arvoksi hinnan, jonka me maksoimme talosta 13 vuotta sitten, joten vouti laskee, että vaimon osuus huutokaupasta on noin 30-40000, eli pankki kuittaa asuntolainan maksetuksi, ja vouti jää nuolemaan näppejään.

Talon jäämistä meille puoltaa tuo 10 vuoden kituutus, vaikka esityshän se vasta on, ei lopullinen päätös.

"Kun otat vielä Säätiön jonon huomioon, en usko sinun hyötyvän lainatakuusta ajallisesti saati rahallisesti."

-Olet oikeassa. jono on 4kk, ennenkuin paperit otetaan käsittelyyn, ja jos käsittely vie vaikka kuukauden, niin velkaa on ulosotossa4500-5000€, jolloin palataan taas tähän:

"Et voi saada takausta, jos sinulla on muita kohtuullisia keinoja selviytyä veloista."
      -Ylläoleva on suora lainaus TS:n sivuilta, eli minun takaushakemus on aivan turhaa ajan tuhlausta, niin minulta, kuin asian käsittelijöiltäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe