Pomponrahkan suolla Raision ja Turun rajalla menee 2km pitkospuureitti. Onko reitti kuljettavassa kunnossa ja mihin voi yleensäkin auton jättää?
Pomponrahkan pitkospuureitti
21
8438
Vastaukset
- Luonnosta_nauttien
Pomponrahkan alueella kulkee lukuisia reittejä tämän 2km pitkospuureitin lisäksi. Kannattaa todellakin tutustua tähän harvinaiseen metsä/suo-alueeseen. Alueella kannattaa kävellä myös penger polku eli polku menee kahden järven välistä kannasta pitkin sekä kiivetä Raikulin kallion näköalapaikalle. Eniron kartasta pytyy hyvin erottamaan osan poluista, tosin siinäkään ei kaikkia ole merkattu esim Raikulin kalliota ei lue lainkaan kartassa, mutta se on niiden kahden järven oikealla puolella oleva kartassa näkyvä kallio alue jossa kulkee polkuja. Auto parkkiin Pomponrahkan p-alueelle Haapa-alhon tielle josta lähtee polku suoraan p-paikalta.
- Reittejäreittejä
Pomponrahkassa kulkee kolme rengasreittiä 2km,4km ja 6km. 2km reitti on suo luontopolku joka kiertää vain pienen Pomponrahkan suoalueen ympäri. 4km polku menee Pomponrahkan varsinaiselle suolle ja sieltä Raikulin kallion näköalapaikalle sekä penger polulle jonka jälkeen reitti yhtyy pienen Pomponrahkan kierrokseen.
6km polku menee Pomponrahkan varsinaiselle suolle ja sieltä kuuluisalle Pirunpesälle josta matka jatkuu Pomponrahkan pohjoipuolen kautta Raikulin kallion näköalapaikalle, sieltä penger polun kautta Isosuolle ja Rajakalliolle jonka jälkeen reitti yhtyy pienen Pomponrahkan kierrokseen.
Näistä reiteistä voi jokainen valita mieluisimman. Alueella kulkee myös lukuisia yhdyspolkuja joita pitkin voi yhdistellä näitä reittejä.- suopulla
Onko ne erimittaiset reitit merkitty jotenkin, että osaisi mennä haluamansa reitin ympäri. Kun siellä kuulema menee myös paljon joitain yhdysreittejä.
- Koitatehäseinämaalaus
En tiedä onko vielä tolppa merkintöjä, sininen,keltainen ja punainen. Turun hiihtomajan respasta saa ainakin ilmaiseksi kävely karttoja mukaan Pomponrahkan vaellukseen.
Tässä Vuoden 2015 hiihtomajan tiedote " Tutustu Pomponrahkan alueeseen. Valloita Pomponrahkan suo ja Isosuo. Kiipeä Raikulin kalliolle ja kulje pengerpolku. Viraile Pirunpesällä ja Rajakallion nuotiopaikalla. Pieni Pomponrahkan kierros merkitty maastoon ja puihin värimaalauksin. Iso pomponrahkan kierros ja Isosuon kierros eivät erotu maastosta merkittynä reittinä. ( 2017 kesällä reitti merkinnät uudisteaan ja liitetään osaksi Suokullan reitti merkintöjä johon yhdistetään Iso pomponrahkan kierros ja Isosuon kierros)" - Pysypolulla
Pomponrahkan alue on luonnonsuojelu-aluetta joka tarkoittaa että luvaton liikkuminen merkattujen polkujen ulkopuolella on kielletty joten jos reittiä ei ole merkattu maastoon niin sitä ei saisi kävellä. Kurjenrahkan merkattu polku keltainen puisto viiva opastaa kulkijan luvallista reittiä Merttelään.
- Pomponrahkan_säännöt
ALUEELLA ON KIELLETTY.
Koirien irtipäästäminen; maa- ja kallioperän vahingoittaminen tai muovaaminen; kasvien ja
kasvinosien kerääminen ja vahingoittaminen; metsästys ja eläinten häiritseminen ja pesien
vahingoittaminen; muu toiminta, joka saattaa muuttaa alueen maisemakuvaa tai vaikuttaa
epäedullisesti kasvillisuuden ja eläimistön säilymiseen.
Moottoriajoneuvolla ajaminen.
Kannattaa huomioida että tämä koskee VAIN luonnonsuojelualue osaa eli varsinaista Pomponrahkaa. Saat toki kävellä merkitsemättömiäkin polkuja pitkin.
- Reittisuositus
Reitti välillä Pomponrahka-Isosuo-Merttelä on merkitty puihin.
- Pitkostaputkosta
Eihän siinä pienen Pomponrahkan kierroksessa ole juuri mitään nähtävää. Kannattaa kävellä 6km iso Pomponrahkan kierros.
- Tottaturiset
Se pieni Pomponrahkan kierros on vain koirien ulkoiluttamiseen tarkoitettu reitti. Jos haluaa kokea koko Pomponrahkan alueen niin 6km reitti on siihen tarkoitettu. Reitti kulkee lentoaseman ympäri käyden mm. Karhulankalliolla,Sortinvuorella,Rotanvuorella ja Rajakalliolla.
- rakkikoira
Onko Pomponrahkan kierros tarkoitettu vain koirien irti päästämisiin? Toistuvasti siellä juoksentelevat isot rakit pitkin metsiä omistajien hymistellessä perässä. Ei kai ulkoilureittejä ole tehty huonosti koulutettuja rakkeja ja sivistymättömiä piskien omistajia varten.
Olen toivonut susien eksyvän myös näihin metsiin ja harventavan sitä irrallaan juoksevaa piskikantaa. Voisivat myös säikytellä näitä sivistymättömiä piskien omistajia. - Rikkovatsääntöjä
Sännöissä sanotaan selvästi että Pomponrahkan alueella ei saisi pitää koiria vapaana, mutta hyvin harva sitä sääntöä tuntuu noudattavan. Tosin tätä tapahtuu kyllä vain ulkoiluttajien suosimalla luontopolulla eli 2km pikku pomponrahkan kierroksella. Isoa Pomponrahkan kierrosta koiran kusettajat eivät juurikaan kävele ja syyksi epäilenkin laiskuutta. Suosittelenkin kaikille alueella ilman koiria rekeilevien kiertämään iso Pomponrahkan kierros 6km.
- juu_
Rikkovatsääntöjä kirjoitti:
Sännöissä sanotaan selvästi että Pomponrahkan alueella ei saisi pitää koiria vapaana, mutta hyvin harva sitä sääntöä tuntuu noudattavan. Tosin tätä tapahtuu kyllä vain ulkoiluttajien suosimalla luontopolulla eli 2km pikku pomponrahkan kierroksella. Isoa Pomponrahkan kierrosta koiran kusettajat eivät juurikaan kävele ja syyksi epäilenkin laiskuutta. Suosittelenkin kaikille alueella ilman koiria rekeilevien kiertämään iso Pomponrahkan kierros 6km.
Kiitos, että suosittelet. Mutta minun mielestäni olisi aivan erittäinkin hyvä, että sitten ne eri polut olisi selkeästi merkitty!
Itse olen sen lyhyen reitin kiertänyt viime talvella ensimmäisen kerran ja nyt syksyllä toisen kerran, kummallakaan kerralla en irrallaan juoksevia koiria nähnyt, taluttimessa olevan kylläkin.
Olen myös samaa mieltä, että se lyhyt reitti on aivan järjetön aikuiselle ihmiselle... tuntui vähän pöljältä sen kierrettyä, että tämäkö se nyt oli se mahtava pomponrahkan luontopolku.
Joten kaikki hyvin, jos ne muut pitemmät reitit olisi selkeästi merkitty ja opastus niille olisi myös selkeä siitä parkkipaikan kohdilta eli vuokrapalstojen luota.
Se lyhyt reitti sopii parhaiten lapsille luontoelämykseksi.
Edelleen, muistaakseni nyt syksyllä oli uudet laput eli tiedotteet, että alueella tehdään jonkinlaisia metsänhoidollisia töitä, joten pitkospuita voi olla pois paikoiltaan. Näitä töitähän tehtiin jo viime talvenakin ja samaten tiedotteita olis asiasta polun varteen laitettu. - pettynytkulkija
Olen täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.
Itsekkin etsin niitä reittejä. En löytänyt alku- enkä loppupäätäkään.
Aikani joitain polunpätkiä kulkiessani tulin kiitoradan päähän josta kuraista maastopyörillä pilattua polun tapaista pitkin saavuin jonnekkin isolle hiekkakentälle.
Ehkä olin oikealla suunnalla kun yritin löytää Valkkisvuorelle.
En jaksanut enää jatkaa matkaa kun ei minkäänlaisia opasteita näkynyt missään joten palasin takaisin kurapolkua luontopolulle ja siitä autolle. - Polkupartio
Reitti seloste Turun latumajan ry.
Iso Pomponrahkan kierros 6km erkanee pienen Pomponrahkan kierroksesta pitkostetun suon noin puolivälistä. Huom. Ison Pomponrahkan kierroksen Pitkospuut eivät ole käytettävissä ensi kesään asti joten vaihtoehtoinen yhdyspolku kulkee Leilikallion alueen ja suon välistä jäte kangasta pitkin ylittäen pomponojan. Tämän jälkeen reitti yhtyy varsinaiseen ison Pomponrahkan kierrokseen ( jonka oikealle kääntyvää osuutta ei ole käytössä ) Rajakallion etelä puolella. Käännytään vasemmalle ja jatketaan Rotanvuoren alarinnettä kohti lentoasemaa. Reitti kulkee lentoaseman aidan välittömässä läheisyydessä lentoaseman ympäri. Reitiltä erkanee myös polku Valkkisvuoren kautta Merttelään (seuraa pyhän Henrikin polku opastusta)
4km kierros erkanee pienen Pomponrahkan kierroksesta penger poluksi kutsuttujen lampien luota ja lähtee kohti lentoasemaa. Ennen asemaa käännytään oikealle ja jatketaan kunnes reitti yhtyy Ison Pomponrahkan kiertoon ( Siipitie). Loppu osan reitti kulkee yhdessä Ison Pomponrahkan kierrosta Pirunpesälle ja siitä varsinaiselle Pomponrahkan suolle. Huom. Pitkospuut puuttuvat myös tästä kohtaa joten vaihtoehtoinen reitti kulkee hetken matkaa ohikulkutien varressa kulkevaa jalkakäytävää pitkin. - MrFantom
Pomponrahka on nykyään myös maastopyöräilijöiden suosiossa. Ei ole ainakaan minua häirinnyt.
- Anonyymi
pettynytkulkija kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.
Itsekkin etsin niitä reittejä. En löytänyt alku- enkä loppupäätäkään.
Aikani joitain polunpätkiä kulkiessani tulin kiitoradan päähän josta kuraista maastopyörillä pilattua polun tapaista pitkin saavuin jonnekkin isolle hiekkakentälle.
Ehkä olin oikealla suunnalla kun yritin löytää Valkkisvuorelle.
En jaksanut enää jatkaa matkaa kun ei minkäänlaisia opasteita näkynyt missään joten palasin takaisin kurapolkua luontopolulle ja siitä autolle.Pyörällä runnotaan läpi pöheikköjen luonnonsuojelualueella.Lisäksi herkkä sammal ja jäkälä maasto tuhoutuu tyhmien pyöräilijöiden vuoksi. Ei paljon järki pakota, ja laiskojakin kun ei jaksa kävellä.
- Anonyymi
Rikkovatsääntöjä kirjoitti:
Itse en ole koskaan nähnyt koiria irti pomponrahkalla. Taitaa olla hiihtäjien marmatusta, tai muuten ahdasmielisten itkua.Pyöräilijöitä kyllä kulkee pitkin metsiä.
- Valkkisvuori
Pomponrahkan alueella kannattaa ehdottomasti käydä Turun korkeimman vuoren huipulla eli valkkisvuoren. Matkaa Pomponrahkan p-alueelta noin 3km. Polku kulkee Rajakallion,Rotanvuoren ja Sortinvuoren kautta.
- Talvijuurekas
Minä kysyisin sienestämisestä Pomponrahkassa. Löytyykö myöhäissyksyn sieniä sieltä?
- Talvijuurekas
Vastaanpa itse: että on ollut p/c:stä koko sienestys nyt: ensin kuivaa koko syksyn, ja nyt sitten pläjäytti oikein varsinaisen...
Melkein tuntuu siltä, ettei tämä ole niitä normaaleja "ensilumi sulaa aina pois" jne, tämä kaiketi tulee jäämään...
- Anonyymi
Muuten kiva paikka, mutta turkulaiset kokoontuu kyyläämään toisiaan tänne. Varsinkin hiihtäjät oikea maanvaiva talvella,hyvä kun parkkipaikalle uskaltaa.
Jos satut omistamaan koiran olet toisen luokan kansalainen, aivan toista kuin kunnon cityturkulaiset luontoretkeilijät tonnin (1000€) rinkan kanssa uusissa suksissaan. Suksisivat vituun
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855