Autohistoriaa

vivazapatapata

Citroen on kenties historian heikoimmin testeissä menestynyt auto. Yhtään vertailuvoittoa ei tule mieleen ja katsastushylsyt on legendaarisen suuria. Myös tiellejättämistilastot ovat surullista luettavaa. Koska citroen alkaa panostaa laatuun? Amerikoista löytyisi yli 300 miljoonaa potentiaalista ostajaa, jos vain auton laatu täyttäisi paikallliset vaatimukset.
Onko ranskalaisilla liikaa rahaa vai liian vähän punkkua?

27

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OskarDirlewanger

      Uuuuuhhh...... en nyt jaksais, mutta yritetään nyt kuitenkin.

      Tekstisi ei ole ollenkaan tietoinen mistään tilastoista. Toisekseen, Citroen on hallinnut rallissa vuodesta toiseen, joten tekstisi on vieläkin huonompi.

      Taidat olla sellainen tyhjänpäiväinen trolli, joka purkaa pettymyksiään makuuhuoneessa tänne. Taisi olla hautalerppaa, kun piti vaimoa hieman kutitella kikkelillä?

      Vai onko aviovuoteesi muuttunut jotakuinkin Sahelinin autiomaaksi, kun se aikaisemmin ollut edes jonkinlainen riemutrampoliini vaakamambon aikana?

      No, mene puhaltelemaan muniisi nurkan taakse taikka bensa-aseman vessaan; Citroen liikkuu silti!

    • jokunenniitäkinriittää

      Simca on paras auto mitä ranskasta on koskaan tullut, mutta tooosi kaukana hyvästä autosta ver japsit, ymmärsivät Simcalla kuitenkin lopettaa moisen roskan tekemisen haitoille, toisin kuin PSA ranskan valtion tuella: paskaa tuutin täydeltä tolloille

    • HyväYritysKumminkin

      Jaahas, tämä 'autoalan diplomi-insinööri' taas yrittää. Mikäpäs siinä, täällä onkin ollut vähän tylsää, kun tuo peruspelle lienee ollut haavojaan nuolemassa. No jospa saisimme huviamme jatkossa vähän paremmin

    • vivazapatapata

      Rallimenestyksellä ei ole mitään tekemistä vakioautojen kanssa. Päinvastoin. Itseään kunnioittavat autotehtaat eivät lähde tuhoamaan luontoa ja tekemään ns. autourheilijoista vammaisia tai heidän vaimoistaan leskiä.
      Citikan testimenestykset on sensijaan maailman toiseksi pienin kirja. Pienenpi kirja on ainoastaan ruotsalaisten sotavoitot. Tämä on fakta.
      Ei kannata olla kateellinen meille diblomi-insinööreille. Palkka on vaivaiset 15K kuussa ja autoedut. Ja autoedulla tarkoitan oikeaa autoa. Tallissani on tällähetkellä mese 500s ja BMW 750i. Lisäksi tietysti pari prätkää. Norton ja Honda Gold Wing. No onhan tietysti vielä Swan laiturissa mutta mitäpä sitä turhia kehuskelemaan. Työkaverini meinasivat kuolla nauruun kun vitsinä heitin että otin työsuhdeautoksi citikka c5.sen.
      Oli aika huono vitsi..

      • HyväYritysKumminkin

        No jopas tämä teini 'autoalan diplomi-insinööri' innostuikin esittelemään mielikuvitustaan ja leluvalikoimaansa.

        Nukketalo ja muoviautot ja muut lelut pelirahoineen ovat tietysti mukavia ja tarpeellisiakin tietyssä iässä, mutta kun jo näytät osaavan kirjoittaa ja sepitellä noita mielikuvitustarinoitasikin, niin eiköhän jo olisi aika noista jo luopuakin. Olethan jo varmasti ainakin teini-ikäinen fyysiseltä iältäsi. Ne kuuluvat lapsuuteen ja lapsuuden unelmiin, vaikka kuinka kivoja olisikin.

        Käyhän vaan koulusi loppuun kunnialla ja hanki ammatti ja työpaikka, niin jotain noista lapsuuden unelmistasi voi toteutuakin. Eikä se isäsi vanha tojota nyt niin hävettävä ole, monella ei ole edes sellaista.


    • vivazapatapata

      Tiedän että citikka on uusköyhälistön auto. Valkokaulusköyhälistö joutuu ottamaan sen halvimman ja huonoimman ajopelin. No, tietysti on hyvä selitellä hinausauton kyydissä sitten itselleen että juma, kyllä on rallimenestystä!
      Monet raiskausten, pahoinpitelyjen uhrit myös yrittävät selitellä asiat itselleen parhain päin. Näin suojaudutaan myös tuskalta jota sitikkakin aiheuttaa.
      Autolehtiä ei uskalleta lukea, koska menestymättömyys aiheuttaa perheväkivaltaa.
      Vain omien, samanhenkisten pöljien kanssa citikan omistaja tuntee olevansa jokin.
      Itselläni on varauksessa seuraavaksi Tesla sähköauto. Maksaa aika paljon, mutta ei kirpaise niinkuin ranskalaisfanaatikkoja. Menkääpä tutustumaan vaikka Arevan työmaalle, niin suomut lähtevät silmistä. Maailman kallein rakennus. Sääli ettei Aatu aikoinaan pistänyt koko maata järjestykseen. Aihetta olisi ollut!

      • HyväYritysKumminkin

        Saako Teslan pienoismalleleluja jo patterikäyttöisinä? Hyvä juttu sinulle. Muitahan kiittää isääsi sitten lahjastasi


    • vivazapatapata

      Naapurini omistaa citikan. Naapurin vaimolta ei tarvitse kysyä mitään, koska siltä on jo kysytty. Kulkee 300 päivää vuodessa silmät mustana.
      Naapurin koira on vauhko ja pelokas. Aina kun naapurin citikka ajaa pihaan alkaa koiran korvia särkevä valitus.
      Mistä koira voi tietää että citikka on niin huono?

    • Tyytyväinencitikisti

      Citroen oli tehnyt laatuautoja jo silloin kun VW ja Toyopet vasta aloittivat kopioimaan ranskalaisten kehittämään teknologiaa omiin persoonattomia hyrysysyihinsä.

      Eipä ole PSA koskaan kärähtänyt päästöhuijauksista eikä "oktomirskeesta"-ongelmista eikä myöskään ruostunut katsastuskelvottomaksi kesken kestotestin.

    • Kloatsu

      Tielle voi jättää vaikka Rollssi. Niitä tilanteita varten on olemassa AL-jäsenkortti. Ja uuteen autoon kannattaa aina ottaa huolenpitosopimus niin eivät remontit rassaa lompakkoa kovin pahasti.

    • vivazapatapata

      Kyllä se auton tielle jättäminen vaan rassaa jos on matkalla lapin hiihtokeskukseen auto korkkaa. Sitä v#tutusta ei lievennä mikään, oli taskussa vaikka millainen platinakortti. ( Niinkuin minulla.)
      Ns. huolenpitosopimuksetkaan eivät ole ilmaisia. Kyllä citikkapöljät sen maksaa lompakostaan.
      Kertauksen vuoksi: Citikalla ei ole yhtään testivoittoa tullut vuosisataan. Autolehtien ammattilaiset eivät ole vedätettävissä niinkuin citikkapöljät.
      Mutta! Voittoja on tullut tiellejättämistilastoissa ja katsastushylsyissä. Niitä lukiessaan tulee citikkapöljälle pala kurkkuun ja housun puntit alkaa vapisemaan.
      Tätä dilemmaa citikkapöljä yrittää selitellä itselleen rallivoitoilla.
      Voi pientä. Mikä pöljän puntissa ei edes värähdä!

    • Olavi60

      On meitä kaikeksi! Mulla ollut useita citikoita esim bx. Ei ruostunut,oli hyvät ajo ominaisuudet,varsinkin huonolla kelillä. Jos tunnistat itsesi N.10 vuoden takaa BMW mies, Mikkeli -Puumala välillä kilvan ajoimme,jossa BMW suistui n170km vauhdissa metsään takanani. Olin citroen bx gti,llä.

    • vivazapatapata

      Tosiaan on meitä kaikeksi! On totta että sadassa vuodessa citroen pystyi kehittämään autoihinsa hyvän ruostesuojauksen. Vielä 70-luvulla kun vei citikkansa ensimmäiseen pesuun niin auto alkoi "kukkia". Ei ranskalainen insinööri tyhmä ole. Vähän hidas vaan. Johtunee alkoholidementiasta.
      Mikä tahansa auto suistuu jäisellä tiellä jos sillä paahtaa 170km/h. Tosin citikalla ei uskalla ajaa kuin kuuttakymppiä. Muuten roiskuu öljyt moottorista ja viimasuoja halkeaa. Citikka bx/gti.n mittarivirhe ja huonot ajo-ominaisuudet sai vauhdin tuntumaan vain kovemmalta. Sama ilmiö kuin polkuautolla alamäessä.

    • Minulla on ollut useita sitikoita nyt ajelen C5:lla. Olen erittäin tyytyväinen niihin. Oli minulla välillä Opelkin. Ei enää koskaan tule olemaan. Zafira oli enemmän verstaalla kuin tiellä ja sielläkin hinauksessa usein. Minulla ei ole varaa Opel remontteihin. Sitikan remontit ovat olleet pääasiassa normaaleja kulutusosien vaihtoa.
      Kun yritin päästä Opelista eroon niin se piti antaa lähes ilmaiseksi huonon maineensa vuoksi

    • vivazapatapata

      "Sitikan remontit ovat pääsiassa normaaleja kulutusosien vaihtoa."
      Öljyjä syöksevä moottori.Kulutusosa.
      Jatkuvasti vaihdettavat koiranluut. Kulutusosa
      Sekoileva sähköjärjestelmä. Kulutusosa.
      Ym, ym. pikkuviat. Kulutusosia vaan.
      Näin meillä naapurissa...
      Ps. Kyllä ooppeli on kestävä auto citikkaan verrattuna. Itse ajoin miljoona km ettei tarvinnut kuin öljyjä vaihtaa.

      • Voisinuapojunen

        Vieläkö tämä moneen kertaan naurettu teini 'autoalan diplomi-insinööri' jaksaa. Keskittyisit nyt vaan koulusi käyntiin, syyslomakin on ihan kohta.


    • OnneksiOnCitikka

      Onneksi oma C5:ni on parinsadan tuhannen kohdalla toimiva ja ruosteeton. Tässä ajassa toyo olisi ruostunut puhki ja vw jonottaisipäästökorjauksiin jossa tehoja vähennetään ja kulutusta lisätään.

    • vivazapatapata

      C5 malli, vaikka onkin jäänyt pahasti kehityksestä jälkeen, on hieno esimerkki siitä, että köyhä, pieni marginaali autotehdas voi kymmenessä vuodessa kehittää jotenkin toimivan mallin.
      Tosin tätä reliikkiä ei edelleenkään näy USA.n markkinoilla , koska jenkit arvostavat laatua.
      Kerran ravintolasta tullessani kotiin 15km, citikka taksi joutui kaksi kertaa lisäämään öljyä moottoriin matkan aikana.
      Laatu peli siis.

      • titityyyyyyyy

        Paskaa puhut, 15 km ja kaksi kertaa lisää öljyä. No ravintolailta taisi mennä pitkäksi.


    • 1223

      Citroenia parempaa autoa saa hakea. itellä on Bx ja ei ole ruosteessa ja toimii helvetin hyvin verrattuna muihin munajatkeisiin tai riisikuppeihin.

    • Ranskiksetkeksiautoilun

      Ranskikset on keksineet auton ja polttomoottorin molemmat, jo 1Kaikä

      Sitikka on tätä nuorempi tehdas. Mutta koko olemassaolonsa ajan se on ollut autoilun suunnannäyttäjiä.

      Sellaisia joita nuori Herra tojoda vakoili joskus sotien välissä.

    • hauskojajuttuja

      Satuinpa hauskalle palstalle! Tämän tarinan aloittaja sylkäisi varmaan juuri tuttinsa pois sillä kun noita testejä katselee menneiltä vuosikymmeniltä citikka on menestynyt testeissä erittäin hyvin ja menestyy edelleen. Autonvalmistuksen historiassa se on ollut todellinen suunnannäyttäjä. Katsoin hiljaittain ohjelman unelma-autoista jossa Audin pääsuunnittelija seisoi -60 luvun DS;n vieressä kertoen auton edustaneen eniten teknisiä innovaatioita - jätti vain kertomatta ettei läheskään kaikkia niitä ole Baijerissa tavoitettu vieläkään Japanista puhumattakaan. Suomessa poliisi ja tulli saivat kieltolaki aikaan ensimmäisen kerran itselleen kunnon autoja takavarikoimalla salakuljettajien piikkimattoihin ajamia Traction Avanteja. Salakuljettajatkin tiesivät ettei niitä millään muulla merkillä ajamalla kiinni saa. Citroen ID 1950 luvulla ja DS omasivat aivan ylivertaisen jousituksen jonka mukana auton jarrut myös tehostuivat
      kuormituksen mukaan. Kun GS malli tuli 1970 siinä oli mm kaikissa pyörissä levyjarrut.
      Tietenkin sitikassa oli heti alusta lähtien hammastanko-ohjaus ja etuveto, citikan insinöörit kun tajusivat että painon pitää olla vetävillä pyörillä. Tätä luetteloa voisi jatkaa vaikka miten kauan mutta tyydyn kysymään tietääkö joku onko siellä Baijerissa tehty autoa jossa olisi aktiivijousitu? Näin joskus mersun mainoksen( markka-aikaan yli miljoonan vehkeen) jossa puhuttiin jostain sellaisesta. Asia selvisi kuitenkin ollessani citikkani kanssa takuuaikaisessa määräaikaishuollossa jolloin tuttu automyyjä tuli juttelemaan kanssani ( Veholla ) ja kertoi ettei heidän eräässä toisessakaan automerkissä, mersussa enää perä lysähdä jos vaimo heittää käsilaukun takapenkille kun tiedustelin syytä hän kertoi että mersu on ostanut citikalta korkeapainepumpun ja jousielementit taakse, nauraen sitten räkäisesti ettei se koske
      taksipilttuita vaan 500 ja 600 sarjaa silloin. Rolss Royce ja Bentley ostivat sitävastoin
      citikalta jouset kaikkiin pyöriin, miksiköhän eivät sieltä päästöhuijauskaupungeista?
      Ajakoon jokainen sillä millä tuntuu autuaimmalta. Itse olen ajanut juuri kymmenen-
      nellä citikallani yli 200000 ja kilometriäkään en vaihtaisi pois. Olen ajanut silti hyvin monilla autoilla, itselläkin on ollut pari saksalaista, viimeksi Audi, en ole jäänyt kaipaamaan, en ainakaan mukavuutta enkä vikahistoriaa.

    • huuhaapuhetta

      Kumma kun Xaroja ja Xantioita näkee menevän kaupungilla ohi ihan ruosteettoman näköisinä. Citroen on harvinaisen aliarvostettu auto.
      Niitä kuitenkin näkee jatkuvasti liikenteessä suht paljon.
      Kait ne ihmiset o päättäny sellaisen ostaa jossain elämänsä vaiheessa.

    • Tyytyväinencitikisti

      Mulla oli muuten xsara kuus vuotta eikä ruostunut mistään vaikken koskaan suojauttanut. Enkä kertaakaan lisännyt öljyä, tarkistin toki välillä. Ei mitään isoja ongelmia, normi huollot. Mukava pikkufarkku. Niitä näkee aika usein vieläkin, ei koskaan ruostuneena. -04 tais olla viimenen. Harmi että oli pakko luopua. Seuraavakin on joko sitikka tai pösöö josvalitsemaan pääsen.

      • hyviävalehtelijoita

        eikä taka-akselia tarvinut vaihtaa..no valehtelijoiden klubi tämä palsta ! fanaatikko omistajat puhuvat täyttä psakaa, muut joille se kerta kokemus psa tuotteesta riitti yrittävät kertoa totuuden tästä citikan pommis...älkää uskoko jotka tänne palstalle erehdytte että sitikka on hyvä, tulette kärsimään jos laitatte: vie rahat ja mielenterveyden, no joku kommentoi että se järki jo osittain mennyt jos moisen kapistuksen laittaa..sen jälkeen käy: tällä henkilöllä on joskus ollut vikaa älyssä mutta sitikan ostamisen jälkeen hän on siitä täysin vapaa !!


      • Silleensä1

      • citikallasiitähuolimatta
        hyviävalehtelijoita kirjoitti:

        eikä taka-akselia tarvinut vaihtaa..no valehtelijoiden klubi tämä palsta ! fanaatikko omistajat puhuvat täyttä psakaa, muut joille se kerta kokemus psa tuotteesta riitti yrittävät kertoa totuuden tästä citikan pommis...älkää uskoko jotka tänne palstalle erehdytte että sitikka on hyvä, tulette kärsimään jos laitatte: vie rahat ja mielenterveyden, no joku kommentoi että se järki jo osittain mennyt jos moisen kapistuksen laittaa..sen jälkeen käy: tällä henkilöllä on joskus ollut vikaa älyssä mutta sitikan ostamisen jälkeen hän on siitä täysin vapaa !!

        Sinun ei enää tarvitse hankkia mitään mielenterveytesi menettämiseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2738
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1074
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      210
      1043
    6. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      937
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    Aihe