Eteisvärinä ja työ

SaikkuSalli

Onkohan palstalla ketään joka on osatyökyvyttömyyseläkkeellä jatkuvan eteisvärinän takia?
Minulla on eteisvärinää todettu n. 3v. sitten, muutaman kerraan on sähköllä rytmi käännetty mutta eipä ole pysynyt kuin vähän aikaa ja taas *väristään*... Todettu myös dilatoiva kardiomyopatia. Olen ollut työelämässä ja viime aikoina kylläkin sairauslomalla, ei kertakaikkiaan jaksa kokoviikkoista työtä. Työmatkakin on suht pitkä, päivän pituus matkoineen normaalisti 11-12 tuntia. Olen ehdottanut työpaikkalääkärille osatyökyvyttömyyseläkkeen hakua, haluaisin kuitenkin vielä olla osittain töissä. Ihmeen niuho suhtautuminen asiaan, en tiedä miksi.
Kirjoittakaa miten teidän tapauksessa onnistui osatyökyvyttömyyseläkkeelle pääsy???? Pitääkö todella olla toinen jalka haudassa ennen kuin näin tapahtuisi???

7

1832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sairaanhyväsydän

      Olin puolisen vuotta osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja jäin 63 v täyttäessäni vanhuuseläkkeelle. Osatyökyvyttömyyden myöntäminen aikaisti vanhuuseläkeiän alkamista tapauksessani noin 11 kk. 16 v sitten diagnosoitiin minullakin kardiomyopatia, erityyppinen kuin sinulla, ns hypertrofinen. Eteisvärinä pysyvänä rytminä noin 10 vuotta. Olin hakenut osa-aikaeläkettä ja se myönnettiinkin. Työterveyslääkäri ehdotti työkyvyttömyyseläkkeen tai osatyökyvyttömyyseläkkeen hakemista. Koska itse olin osatyökyvyttömyyseläkkeen kannalla, haettiin sitä ja myöntö tuli työterveyslääkärin lausunnolla, jonka olelliinen osa oli kardiologin lausunto tilanteestani. Itselläni viikonloppu meni toipumiseen ja luovuin harrastuksistani. Työni oli henkisesti kuormittavaa, mutta fyysisesti aika kevyttä. Työajan puolittaminen auttoi jaksamiseen oleellisesti. Taloudelliselta kannalta osatyökyvyttömyyseläke oli minulle 800 euroa suurempi kuukaudessa.
      Siis eteisvärinä pelkästään ei yleensä riitä eläkeperusteeksi, mutta sen takana olevan perussairauden oireet kylläkin voivat riittää. Jos siis itse tunnet, ettet enää jaksa kokopäiväistä työtä, hyväksy asia ja hae osatyökyvyttömyyseläkettä. Suosittelen hakeutumaan työterveyshuoltoon.

      • SaikkuSalli

        Hei, näin teen. Onko se niin että todella pitää olla 1 vuoden yhtäjaksoinen sairausloma takana ennen kuin voi saada osatyökyvyttömyyseläkkeen? Jostain luin näin. Miten työaikasi keveni viikottain? Teitkö osapäivää? Tai osaviikkoa? Olisi kiinnostavaa kuulla kokemuksia käytännön työelämästä osatyökyvyttömyyseläkkeen aikana.

        Samoin minulla työ on fyysisesti aika kevyttä mutta henkinen puoli on erikseen.

        Yritettiinkö sinulla kääntää rytmiä sähköisesti? (kardioversio)


    • sairaanhyväsydän

      Eteisvärinärytmiä käännettiin lukuisia kertoja lääkkein ja sähköllä. Alkuun eteisvärinä v. 2003 lähtien tuli vuoden-parin välein, sitten yhä tiheämpään. 2/05 aloitettiin amiodaroni estämään flimmeriä-- alkuun ei näyttänyt olevan juuri hyötyä, tehtiin muistaakseni neljä sähköistä rytminsiirtoa ja lopulta päädyttiin lataamaan amiodaronia kuukauden ja tehtiin vielä uusi rytminsiirto-- sitten rytmi pysyikin toista vuotta. Lopulta sekin osoittautui tehottomaksi ja pysyvä flimmeri 10/06 lähtien. 9/11 ja 12/11 näkökenttäpuutoksin ilmenneitä TIA-oireita, inr tasolla 2,6. Todettiin erittäin suuri sydämen vasen eteinen ns smoke-muodostumaa. 4/2012 tehtiin eteiskorvakkeen sulku, Marevan jatkuu kuitenkin edelleen inr-tavoitteena 2,5-3. Uusia TIA-oireita ei ole tullut. Rytminsiirtojen aika oli todella rankkaa. Olin kokopäiväisesti vaativassa työssä. Usein palasin sairaalasta aamuyöllä ja seuraavana aamuna menin töihin. Kukaan, edes itse, ei ajatellut sairauslomaa, olihan ajanvarauskirjat täytetty... Jälkeen päin ihmettelen , olisihan sairauslomaa varmasti kirjoitettu, jos olisin sanonut...

      Sitten varsinaiseen asiaan. osatyökyvyttömyyseläkettä voi hakea vaikka on työssä. Päätös on ennakkopäätös ja jos myöntö tulee eläke alkaa kun työaika ja ansiot vähenevät riittävästi. Jos olet KEVA:n vakuutusturvan piirissä voit kysyä tarkkaa henkilökohtaista arviota eläkkeesi määrästä jne. Voit siis itse päättää milloin otat osatyökyvyttömysseläkkeen vastaan.
      Omassa tapauksessani sydämenvajaatoiminta paheni huhti-toukokuussa 2015 tilapäisestä syystä ja työterveyshoitaja passitti minut seuraavana aamuna työterveyslääkärille. Jäin lopulta reilun kuukauden sairauslomalle. Soitin KEVA:n neuvontaan ja puhelimitse sain tyrmistykseni sellaisen vastauksen, etten voi jäädä osatyökyvyttömyyseläkkeellle, koska olin sairauslomalla. Sain toisenlaista tietoa muualta ja uusi kontakti KEVA:aan myös vahvisti, että viheellistä neuvontaa olin saanut. Ei siis kannata kaikkea heti uskoa...Olin jo aiemmin hakenut osa-aikaeläkettä elokuusta alkaen ja sopinutkin asiasta. Kardiologisten selvittelyjen jälkeen työterveyslääkäri kirjoitti B-lausunnon osatyökyvyttömyyseläkettä varten kesäkuussa. Kesäloman jälkeen jäin elokuun alusta osa-aikaeläkkeelle. Sain päätöksen osatyökyvyttömyyseläkkeen myöntämisestä lokakuun alussa ja minulle maksettiin osatyökyvyttömyyseläke takautuvasti elokuun alusta lähtein, eli siitä lähtien kun olin vähentänyt työntekoni puoleen. Olin töissä joka toinen viikko ja eläkkeellä joka toinen. Se sopi hyvin.Oli ihanaa nukkua esim. yöllisen hengenahdistuksen pilaamia unia myöhempään aamupäivään, tehdä mitä jaksoi ja saada jopa kotitöitä tehdyksi ja aloitella uudelleen syrjään jääneitä harrastuksia. Aiemmin jo pitkään normaali viikonloppu ei riittänyt palautumiseen. Otin lomarahat vapaana jo muutaman vuoden ja sirottelin päivät pitkin vuotta keventämään työrasitusta. Keväällä 2015 työpaikallani tuli päätös, ettei lomarahoja saa muuttaa vapaaksi-se oli pieni katastrofi kohdallani, en olisi halunnut sairauslomalle jne... Osatyökyvyttömyyseläkkeen ansiosta ainakin tapauksessani vanhuuseläkkeen alkamisajankohta aikaistui 63 vuoteen. Kokemukseni viikko työssä-viikko vapaalla kesti siis vain noin 7 kuukautta. Kanssani samassa tilanteessa olevalle-- työtärkeää eikä ihan kuin seinään haluaisi lopettaa, tällaista systeemiä lämpimästi suosittelen.
      Tsemppiä sinulle. Tunnetko kardiomyopatiapotilaiden omaa potilasyhdistystä KARPATIAT ry:tä. Katso vaikka netistä kiinnostaisiko sinua?

      • SaikkuSalli

        Kiitos sinulle. Vertaistuki vaikka näin netissäkin on tärkeää, muuten tuota ei näytä saavan. Nyt kardioversiota oottelemaan, ja katson tilanteen sen jälkeen uusin silmin!


    • sairaanhyväsydän

      Oletko ollut KELAn järjestämällä kuntoutuskurssilla. Itse olin 10 v sitten ja sieltä kyllä sai ajantasaista tietoa eläke/sairausloma-asioista, paljon tukea, ohjeita ja kannustusta ruoka/liikunta/psyykkinen oma ja perheen jaksaminen ym asioihin. Koskapa sydänlihaksemme on sairas, on suuremmalla syyllä syytä pitää kunnossa sepelvaltimotaudin riskitekijät.Hauskaa myös pidettiin ja yritettiin toisiamme tsempata siihen, ettemme ole kardiomyopatiapotilaita ensi sijaisesti, vaan ihan tavallisia ihmisiä, joilla nyt sattuu olemaan tällainen sairaus. Nämä kurssit ovat ilmaisia, matkakulutkin maksetaan. Oma työnantajani maksoi täyden palkankin, jos ei palkkaa saa, saa KELA:n kautta kuntoutusrahaa.
      Kurssipaikat ym löytyy KELA:n sivuilta ja linkit on Karpatiat sivuiltakin. B-lausunto tarvitaan ja suosittelen hakeutumaan henkilökohtaisesti KELA:n kuntoutusasioista tietävän virkailijan puheille.

    • Päevikkii

      Minä pääsin ammatilliseen kuntoutukseen ja sitä kautta kokonaan uusiin töihin. Täältä sain lisätietoja www.ammatillinenkuntoutus.fi

    • nuukka

      Sama juttu mulla lisäksi ohitusleikkaus ja värinät päälle. Noposella olin valmennuksessa ja ne löysi mulle uuden työn nyt on siistit sisä hommat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2860
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2135
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe