Miten ajovalot aina päälle-automattisesti?

13ynnä4

Minulla on 2016 mallinen auto. Tässä ei ole valojen automatiikkaa. Summeri kyllä soi, jos unohdan valot päälle. Mutta kun unohdan laittaa valot päälle.Varsinkin valoisaan aikaan. Vanhuus ei tule yksin, sanotaan.
Mietin nyt miten saa viiksestä jätettyä valot päälle niin, että valot(lyhyet) sammuvat kun auto sammuu? Katselin netistä sulkevia releitä(30A).Eivät maksa paljoa. Kummallekin lyhyelle lampulle oma rele. Auton alkuperäiset ajovalojen johdot saavat olla paikoillaan. Saavat toimia normaalisti.
Ongelmani on, mistä otan esisähkön? Joku johto johon tulee jännite vasta käynnistyksen jälkeen ja joka maadottuu, kun auto sammuu....

18

957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huhuuToyotako

      mikä auto on noin alkeellinen?

      • Syvänmerensukeltaja

        Toyotassa ja muissakin japanilaisessa ajivaloautomatiikka on ollut käytössä ennenkuin saksalaiset olivat edes nähneet unta sellaisesta. Jospa tässä kyseisessä tapauksessa onkin kyseessä juurikin joku saksalaisperäinen automerkki?


      • itämaan_halpiskotterot

        Itäautojen "valoautomatiikka" on yhdellä releellä ja parilla johdonpätkällä tehty purkkaviritys, joka kytkee lähivalot päälle, kun sytytysvirta on kytkettynä.

        Tästä seuraa tällaisia "hauskoja" efektejä:

        - ajovalot päällä käynnistyksen aikana, turhaan rasittamassa akkua
        TAI
        - ajovalot ensin syttyy, sitten sammuu käynnistyksen ajaksi, syttyäkseen uudelleen... tekee gutaa, jos on purkauslamput (xenonin autossa) ...räpsyttely lyhentää niiden elinikää

        - kojelaudan digikello himmenee yöasentoon ajovalojen ollessa päällä, siis aina, eikä siitä saa päivänvalossa selvää

        - kaukovaloja tai takasumuvaloa ei saa päälle ellei ensin laita "oikeasti" valoja päälle eli valokatkaisin lähivaloasentoon

        - ... minkä jälkeen itäautoon unohtuu valot päälle & akku tyhjee, jos itäautossa ei ole valosummeria ja miksi olisi, kun on "hieno" valoautomatiikka

        - ajovaloja ei saa pois päältä (no, pelkät parkit saa päälle, mutta niillähän ei saisi ajella), tämä haittasi taannoin ulkomailla, joissain paikoissa ei ollut tapana tai oli jopa kiellettyä käyttää ajovaloja keskellä päivää


      • 13ynnä4

        Noita ongelmia ei onneksi tullut.Jopa sumuvalokin sammuu kun sammuttaa moottorin.Viiden sekunnin viiveellä tosin.I-stop ei sammuta valoja.Tässä autossa on halo-valot.Olen tyytyväinen.Paukkupakkasia talvessa on ehkä kaksi päivää.Silloin voi laittaa mekaanisesta kytkimestä tehdas malliseksi.Näin ajovalo ei ole starttausen aikana päällä.


      • Syvänmerensukeltaja
        itämaan_halpiskotterot kirjoitti:

        Itäautojen "valoautomatiikka" on yhdellä releellä ja parilla johdonpätkällä tehty purkkaviritys, joka kytkee lähivalot päälle, kun sytytysvirta on kytkettynä.

        Tästä seuraa tällaisia "hauskoja" efektejä:

        - ajovalot päällä käynnistyksen aikana, turhaan rasittamassa akkua
        TAI
        - ajovalot ensin syttyy, sitten sammuu käynnistyksen ajaksi, syttyäkseen uudelleen... tekee gutaa, jos on purkauslamput (xenonin autossa) ...räpsyttely lyhentää niiden elinikää

        - kojelaudan digikello himmenee yöasentoon ajovalojen ollessa päällä, siis aina, eikä siitä saa päivänvalossa selvää

        - kaukovaloja tai takasumuvaloa ei saa päälle ellei ensin laita "oikeasti" valoja päälle eli valokatkaisin lähivaloasentoon

        - ... minkä jälkeen itäautoon unohtuu valot päälle & akku tyhjee, jos itäautossa ei ole valosummeria ja miksi olisi, kun on "hieno" valoautomatiikka

        - ajovaloja ei saa pois päältä (no, pelkät parkit saa päälle, mutta niillähän ei saisi ajella), tämä haittasi taannoin ulkomailla, joissain paikoissa ei ollut tapana tai oli jopa kiellettyä käyttää ajovaloja keskellä päivää

        En tiedä, mitä itämaan autoja tarkoitat, mutta ainakin mitä minulla on ollut japanilaisia 90-luvun malleja, niissä ajovalot syttyvät vasta kun moottori on käynnistynyt. Joten ei kannata puhua paskaa asiasta, josta ei mitään tiedä, mutta olettaa vain. Katsos, olettamushan on tunnetusti kaikkien munausten äiti.. Ja jos jostain kumman syystä haluat välttämättä ajella kokonaan ilman valoja, sekin onnistuu helposti poistamalla ko. automatiikkaa hoitavan releen ihan yhdellä kädenliikkeellä ilman työkaluja. Oliko liian vaikeaa? Summeri näissä on, ei unohdu ajovalot päälle. Miksi muuten kaukovalot ja takasumarit pitäisi saada päälle tässä automaattiasennossa? Sehän on juurikin tarkoitettu päivänvalon aikaan käytettäväksi, jolloin kaukovaloja ei tarvita muuta kuin "räpsyttelyyn" eli ns. kaukovalovilkkutoimintoon. Muuten, nykyisessä eurooppalaisessa autossani, vm. 2008, on täsmälleen samanlainen valoautomatiikka kuin po. japanilaisissa autoissakin. Ja ihan toimiva onkin. Joten päivitä tietosi tähän päivään, niin ei tarvitse ihan puuta heinää huudella..


      • itämaan_ihmeitä

        No, jossain itäautossa on siis tehty fiksusti nuo. Tuohon listaan oli koottu tojolootien ominaisuuksia.


      • Syvänmerensukeltaja

        Kyllä Toyotassakin on nimenomaan automatiikka, joka sytyttää ajovalot vasta moottorin käynnistyttyä, eikä sitä ennen. Mutta jos sinulla on noin paha antipatia ko. automerkkiä kohtaan, niin ymmärrän toki katkeran vuodatuksesi ja otan osaa. Suosittelen kuitenkin terapeuttisia hoitoa asian tiimoilta, koska jos eri automerkit aiheuttavat ihmiselle noinkin pahan olotilan, on siihen suhtauduttava asian vaatimalla vakavuudella ja käännyttävä pikaisesti asiantuntijan pakeille.


      • Vanhatromut
        Syvänmerensukeltaja kirjoitti:

        Kyllä Toyotassakin on nimenomaan automatiikka, joka sytyttää ajovalot vasta moottorin käynnistyttyä, eikä sitä ennen. Mutta jos sinulla on noin paha antipatia ko. automerkkiä kohtaan, niin ymmärrän toki katkeran vuodatuksesi ja otan osaa. Suosittelen kuitenkin terapeuttisia hoitoa asian tiimoilta, koska jos eri automerkit aiheuttavat ihmiselle noinkin pahan olotilan, on siihen suhtauduttava asian vaatimalla vakavuudella ja käännyttävä pikaisesti asiantuntijan pakeille.

        Saksasta raahatuissa vanhoissa autoissa ei ole automatiikkaa..., hyvällä säkää sen saa merkkipajalla ohjelmoitua päälle, mutta aiheuttaahan se vanhan entisen premiumin tuoneessa katkeruutta, kun huomaa että nekin on ollut vakiona "itäautoissa" jo todella pitkään.


    • 13ynnä4

      No niin.Asia on edennyt.Löysin volojen viiksestä keltaisen johdon.Kun tämän johdon irrottaa,valot sammuvat.Eli asia taisi selvitä pienellä vaivalla.Keltainen johto poikki väliin mekaaninen kytkin,jos haluaa valot toimimaan niin kuin ennen toimenpidettä.Lisäksi releohjaus avaimen takaiselta johdolta.Niin,siinä se sitten onkin.Tyhmä pääni ja siksi kaikki mietiskely kestää.

    • Igolstadin_Rinkula

      Tänä päivänä tietokone pihalla kiinni ja valojen koodaus.

      • patterit_tyhjinä

        Joko itäautoihin on saatu väyläohjatut sähköt?

        Meinaa, että lehtien koeajoissa on jopa hypetysautoja hyytynyt pihaan, kun on joku ovi unohtunut raolleen viikonlopuksi ja sisävalo tyhjentänyt akun.


      • ikiaikaistaFaktaa

        Aina akut on hyytyneet jos sisävalot palaa yön yli pakkasilla, noin on käynyt jo 70-luvulta alkaen.


      • patterit_tyhjinä kirjoitti:

        Joko itäautoihin on saatu väyläohjatut sähköt?

        Meinaa, että lehtien koeajoissa on jopa hypetysautoja hyytynyt pihaan, kun on joku ovi unohtunut raolleen viikonlopuksi ja sisävalo tyhjentänyt akun.

        Eikö itäautoihin ( japsit ) ekana tullutkin väyläohjaus.


      • itämaan_perässähiihtäjät

        Ei tullut, näkeehän se juuri näistä hyytymisistäkin. Niitä on ollut eri lehtien koeajoissa useampi tapaus ja syynä aina kesämökin pihassa raolleen jäänyt ovi.

        Yleensä väyläohjauksella varustetut autot osaavat sammuttaa sisävalot. On tullut testattuakin... auto lentokentän parkkiin, nopea tarkastus, sisävalo pakotettuna päälle, että on kaikki lentoliput yms. mukana ja sitten matkaan. Vasta lentokoneessa tuli mieleen, että jäi se valo päälle... paluu samana iltana klo 21 maissa ja pakkasta -26. Nou hätä, kun auto oli valonsa sammuttanut.

        Tosin ihan hulluna ei tähänkään kannata luottaa. Voi olla, että joku hanskalokero tai takakontti on edelleen pelkän mekaanisen kytkimen varassa.


      • Kummaatestaamista
        itämaan_perässähiihtäjät kirjoitti:

        Ei tullut, näkeehän se juuri näistä hyytymisistäkin. Niitä on ollut eri lehtien koeajoissa useampi tapaus ja syynä aina kesämökin pihassa raolleen jäänyt ovi.

        Yleensä väyläohjauksella varustetut autot osaavat sammuttaa sisävalot. On tullut testattuakin... auto lentokentän parkkiin, nopea tarkastus, sisävalo pakotettuna päälle, että on kaikki lentoliput yms. mukana ja sitten matkaan. Vasta lentokoneessa tuli mieleen, että jäi se valo päälle... paluu samana iltana klo 21 maissa ja pakkasta -26. Nou hätä, kun auto oli valonsa sammuttanut.

        Tosin ihan hulluna ei tähänkään kannata luottaa. Voi olla, että joku hanskalokero tai takakontti on edelleen pelkän mekaanisen kytkimen varassa.

        Kummaa porukkaa ne testaajat kun pitää jättää ovet auki mökkien pihalla testatessa.
        Paperit kannattaa jo kotona laittaa johonkin kassin sivutaskuun, ei se paljon kentällä tsekkaaminen auta, jos niitä ei enää kotoa ehdi hakea. Joten ei tarvetta valojen kytkemiselle. Toisaalta boardingpass on kännykässä ja useimpiin reissuihin riittää luottokortin kokoinen henkkari joka kulkee lompakossa aina.


      • itämaan_perässähiihtäjät

        Onhan se hyvä testata tuokin, vaikka itäautolla ajavaa harmittaakin, kun tuodaan kummalliset ominaisuudet esiin. Uskispiireissähän on tiukka ryhmäkuri niin vikojen kuin suunnittelun kukkastenkin käsittelyyn - kaikki hyssytellään "perhepiirissä" eikä julkisuuteen saa huudella.


      • 13ynnä4

        Tämä auto käynnistyy starttinappulasta. Käynnistys vie noin sekunnin. Ei niin väliä ,vaikka valot syttyvät yhtä aikaa kun starttaa. Käytännössä valot valaisevat kun auto jo käy. Toki rasittaahan tämä akkua, mutta sen tekee i-stoppikin....kymmenkunta kertaa päivässä. Tuo i-stop on turha.


      • eiHaittaaKunOsaa

        Start/stop toiminnon saa pois nappia painamalla, ainakin laatuautoissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Au Pairit Maltalla - Keskustelua !!

      Keskustelua uudesta kaudesta. Täällä kaikki jaksot katsottu kun verot pakko maksaa.. Myyn ulkopuolelle jättäminen oli su
      Tv-sarjat
      268
      3159
    2. Suomalaisia valmistautuneena pakenemaan

      https://yle.fi/a/74-20084635 “Auto on aina tankattuna ja pari laukkua valmiiksi pakattuna, jos tulee äkkilähtö.”
      Maailman menoa
      397
      1978
    3. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      70
      1895
    4. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1619
    5. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      114
      1365
    6. Ei kiinnosta idän humpuuki

      Onko kukaan ihminen koskaan hyötynyt idän opeista pätkääkään? Ei ole, uskallan väittää!
      291
      1117
    7. Ikävöin sinua nainen

      Vaikka lopetin yhteydenpidon kokonaan. Ehkä joskus ymmärrät, et se oli ainoa järkevä vaihtoehto. Ei rakkaus lopu siihe
      Ikävä
      45
      1037
    8. Ristinryövärin kastamattomuus?

      KASTAMATON RISTINRYÖVÄRI Ristinryövärin pelastumista ilman kastetta on joskus käytetty perusteena sille, ettei kasteell
      Luterilaisuus
      277
      978
    9. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      105
      908
    10. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      895
    Aihe