Hulluutta vai epilepsiaa?

Anihar

Hei,

Löysin tämän palstan, kun sain juuri työterveyslääkäriltä lähetteen neurologisiin tutkimuksiin epilepsiaepäilyn takia.

Tuo otsikon heitto liittyy siihen, että minulla on jo vuosia ollut diagnoosina kaksisuuntainen mielialahäiriö. Sitä en ole mitenkään kiistämässä nytkään, mutta viimeaikaisten kokemusten valossa olen alkanut miettiä, että voisiko olla että ainakin osa oireistani jotka on aina laitettu "hulluuden" piikkiin, voisikin olla jotain muuta, esim. epileptistä?

Minulla on jo vuosia ollut kohtaustyyppisiä tiloja, joihin liittyy voimakasta ahdistusta, ja siksi ne on ollut helppo liittää psyk.sairauteen. Mutta esim viime viikolla sain tällaisen kohtauksen "psyykkisesti normaalissa tilassa" (olin lomalla, ja käyn siis normaalisti töissä yms). Kohtauksen alkuun tuntuu liittyvän voimakas ahdistustila, nytkin aloin itkeä ilman mitään ilmeistä syytä (kesken saunanlämmityksen) - sitten tuntuu, kuin "aivot menisivät sijoiltaan", alkaa pyöriä ihan hirveä määrä kaoottista dataa päässä, sanoja, kuvia, nopeita assosiaatioita, ihan selkeästi muuttunut tajunnantila, jonka ikään kuin tajuan, mutten pysty tekemään sille mitään. Tärisen ja säpsähtelen ja keinutan itseäni, ja kädet tekevät esim harovia liikkeitä tai muuta "hassua". Kun yritän puhua, en tahdo saada järkeviä sanoja suusta (vaikka pystyn mielessäni muodostamaan jonkin lauseen, jonka haluaisin sanoa, niin en vain saa sitä ulos - tai sitten suustani tulee jotain nonsenseä). Kaikki äänet kuulostavat pelottavilta ja lujilta, ja haluan pitää silmät kiinni, koska jotenkin näköärsykkeetkin "pelottaa ja on liikaa". Tämän tilan aikana mulla on tunne, että tajuan ympäristön ja itseni ainakin jossain määrin (tosin jotenkin vääristyneenä) - mutta jälkikäteen en kuitenkaan muista kaikkea, ja ilmeisesti en esim ajan kulkua tajua. Tyypillisesti olen kohtauksen jälkeen ihan käsittämättömän väsynyt, ja yleensä sammunkin nukkumaan useiksi tunneiksi. Hyvin voimakas väsymys jatkuu yleensä seuraavanakin päivänä. Ja itse asiassa esim. nyt tuntuu, että olen ollut koko alkuviikon edelleen omituisessa, väsyttävässä jälkitilassa, vaikka tuo varsinainen "kohtaus" oli melkein viikko sitten.

Tiedän, ettei tämä mitään tyypillistä mielialahäiriöoireilua ole, mutta en ole aikaisemmin osannut ajatella epilepsiaakaan, kun olen yhdistänyt sen vain selkeisiin poissaolo- ja kouristuskohtauksiin. Mitään psykoositaipumusta minulla ei ole koskaan ollut, mutta olen aikaisemmin tulkinnut nuo kohtaukseni jonkinlaiseksi rajatilatyyppiseksi voimakkaaksi ahdistukseksi (koska niihin liittyy myös voimakas ahdistus, sanoisin suorastaan kauhu, ja tunne sekaisinmenosta).

Lisäksi minulla on jonkin verran ihan harmittomanoloisia lyhyitä "depersonalisaatio-hetkiä" sekä sellaisia varmaankin vajaan sekunnin mittaisia "katkoja", kun olen tekemässä jotain, tuntuu kuin tilanne pysähtyisi hetkeksi, ja sitten vain "palaan takaisin" jatkamaan mitä olin tekemässä.

Olen siis neurologille menossa, ja toivottavasti siellä asiat selviävät - mutta olisi myös kiinnostava kuulla teidän kokemuksianne ja näkemyksiänne siitä, että kuulostavatko oireeni sellaisilta, että voisivat olla muutakin kuin "vain hulluutta"?

2

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roxette

      Itse sairastan epilepsiaa! Ja luin epilepsiaa käsittelevää kirjaa , jossa mainittiin juuri tuon tyyppisiä kauhukohtauksia! Uskoisin että nuo sinun kohtauksesi johtuvat epilepsiasta!

    • Temporaali

      Kai tuo hulluuttakin olla voi

      Minulla se on nimeltään ohimolohkoepilepsia :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe