Hei palstalaiset:D

Ihan ensimmäiseksi toivotan Hyvää ja raikasta syyskautta. Kylmät viimat alkavat jo tuntua, ja saa etsimään lämpimiä varusteita säilöstä. Hauskaa se onkin, kesäpukeutuminen kun on aika huoletonta mielestäni.

Monet menot on vieneet aikaani, lukenut olen osittain palstaa, antanut myös Face:ssa elonmerkkejä itsestäni. Ensi vilkaisulla koen palstan jumittuneen henkilökohtaiseen viestittelyyn, etsien, olettaen syitä joihinkin käyttäytymismuotoihin.
En lähde nyt sille keittiöpsykologilinjalle, sitä on tarpeeksi ennestään.

Sitä vastoin keittiöaiheet on kohta ajakohtaisia, broilerinrungosta aioin keittää keiton runsailla vihanneksilla. Suolan olen korvannut mineraalisuolalla, tuo "Omahoitoohjelma" alkaa jo vaikuttaa, verenpainekin on laskenut nätisti 😊

Aurinkoista syyspäivää teille kaikille, jotka iloitsette syysruskan loistosta, halua viestitellä tavallistakin asioista, ja uskoa mieluimmin hyvää kuin pahuutta kanssaihmisistämme.
Ihan mukavaa päivän jatkoa!

26

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muittenmukana

      Hyviä syyspäiviä itsellesikin. On merkillistä kun palstan ylläpito ei huolehdi laillisuuden valvonnasta lainkaan!

    • vuodelta 2003 olevan lain mukaan on ylläpidon valvottava rikkeitä ja toimittava poistoin ja bannereineen, tatpeen mukaan.

      Laiminlyöntikin on rikos.

      • Niin, harmillista laiminlyöntiä on todettava! Eipä kai auta kuin pärjäillä Villin Lännen sala-ampujista välittämättä, ja pitää vain oma tiensä selkeänä.

        Tällä väliin sain imuroitua ja pölyt pyyhittyä, keiton valmistuessa tuolla hiljalleen.
        Ruokailutauko ja sitten asioimaan, saunasaippua ja pientä iltapalaa puuttuu illaksi! heippa🍵


      • vaalierkki

        Ruuneman, tietänet yhtälön valvonnan resurssien ja viestien runsauden välillä olevan epätasapainossa, ainoa reaaliratkaisu olisi epäkuranttien palstojen lakkauttaminen, eikö järkevämpää olisi ottaa vastuu omista kirjoituksista?


      • Ruuneman

        Laiminlyöntikin on rikos...ja se vuosi taas 2003??extr.

        kirjoittelee ruune sini-sirkun ihanaan aloitukseen, siis vetäisee taas tuon "ässä-kortin"hihastaan.

        Yritä "hyväihminen" päästä tuosta pakko mielteestäsi, jota olet jauhanut täällä Pilmarin ja hänen useiden nikkiensä voimalla ja edelleen kaivat samaa tunkiota. Miksi?

        Onko sinussa miestä, että unohdat nuo joutavat syytökset, koska ne ovat vanhentuneet, mikäli et tee uusia mokia? (Nyt niitä teet) Sanoisin melkein, että "älä ala milleenkään tuon moninikin kansa"!"DD

        Anna olla, äläkä kommentoi mitenkään. Kyllä aika hoitaa yleensä asian, kuten perheriidoissakin, ..joskus?

        Onhan täällä palstallakin lytätty yks´sun toinen, varsinkin uskonnon varjolla ja mikä´ettei myös seksin?

        Usko ja seksi ei ilmeisesti kohtaa ja ainakaan "ikuisesti rakastavat" avioparit ja ne "luopiot, jotka ovat eronneet?

        Ruuneman. Palaa arkeen ja ala kirjoitela meidän kanssa näistä arkisista asioista ja ehdottomasi, unohda se????


      • Mielelläni palaan arkeen ja niin teen heti tai kun se on mahdollista.

        Täältä on riistetty oikeudet kirjoittaa järkeviä viiestejä ilman syytöksiä.


      • viiestejä???

        "ja niin teen heti tai kun se on mahdollista."??

        Ruuneman: Miksi ei olisi, jos unohdat nuo inhokkisi kirjoitukset ja ohitat ne, kuten me toisetkin tehdään. Muista myös, että Kahvipirtiinkin kirjoitit loukkauksia, jota ystäväsi yritti lieventää, mutta olithan silloinkin asialla, varmasti.

        Niin, niin ja niitä sinun nyt suurimpana loukkauksena oli karjalaisten sukujuurten perimä? Minä olen syntynyt Pohjois-Karjalassa ja en häpeä sitä, mutta jos olisin Turun seudulta syntynyt, niin häpeäisin, vai olisinko sittenkin tullut katkeraksi, umpiomaiseksi, toisia kadehtivaksi yksilöksi, joka ei voi koskaan antaa anteeksi mitään?

        Karjalaisten viereaan`varaisuus on tunnettu aina. Kukaan kulkija ei jää ilman ruokaa vieläkään,. mutta mitä on nämä Länsi-Suomen rannikot? Evakoita ei huolittu, tai halveksittiin niitä, koska??, niin mitä?Oliko ne täit, tai torakat, mutta hyvin ylimielistä kohtelua saivat kirjoitusten perustelta, Evakot Länsi.Suomea.

        Ilman "sarvia ja hampaita", haluaisin sinun ruuneperi/manni unohtavan kaikki nuo entiset ja palaavan tähän päivään.


      • hyvä-kristiina
        Kristiina23 kirjoitti:

        viiestejä???

        "ja niin teen heti tai kun se on mahdollista."??

        Ruuneman: Miksi ei olisi, jos unohdat nuo inhokkisi kirjoitukset ja ohitat ne, kuten me toisetkin tehdään. Muista myös, että Kahvipirtiinkin kirjoitit loukkauksia, jota ystäväsi yritti lieventää, mutta olithan silloinkin asialla, varmasti.

        Niin, niin ja niitä sinun nyt suurimpana loukkauksena oli karjalaisten sukujuurten perimä? Minä olen syntynyt Pohjois-Karjalassa ja en häpeä sitä, mutta jos olisin Turun seudulta syntynyt, niin häpeäisin, vai olisinko sittenkin tullut katkeraksi, umpiomaiseksi, toisia kadehtivaksi yksilöksi, joka ei voi koskaan antaa anteeksi mitään?

        Karjalaisten viereaan`varaisuus on tunnettu aina. Kukaan kulkija ei jää ilman ruokaa vieläkään,. mutta mitä on nämä Länsi-Suomen rannikot? Evakoita ei huolittu, tai halveksittiin niitä, koska??, niin mitä?Oliko ne täit, tai torakat, mutta hyvin ylimielistä kohtelua saivat kirjoitusten perustelta, Evakot Länsi.Suomea.

        Ilman "sarvia ja hampaita", haluaisin sinun ruuneperi/manni unohtavan kaikki nuo entiset ja palaavan tähän päivään.

        Hyvä Kristiina! Lisätään tuohon vielä pahimmat evakkojen kohtelijat eli ruotsinkieliset. Yhtään evakkoa ei huolittu, ettei olisi tarvinnut isoja tiloja jakaa. Tekosyynä oli kielisuhteet. Häpeällistä että hallitus ja eduskunta salli sen. Sama etuoikuksien kahminta jatkuu yhä.


      • hyvä-kristiina kirjoitti:

        Hyvä Kristiina! Lisätään tuohon vielä pahimmat evakkojen kohtelijat eli ruotsinkieliset. Yhtään evakkoa ei huolittu, ettei olisi tarvinnut isoja tiloja jakaa. Tekosyynä oli kielisuhteet. Häpeällistä että hallitus ja eduskunta salli sen. Sama etuoikuksien kahminta jatkuu yhä.

        Näinhän se on mennyt kirjoitusten mukaan, joista olen lukenut paljonkin ja onhan niistä elokuviakin tehty, kuinka Evakoita kohdeltiin, mutta on se minusta outoa tuollainen, koska ainakin kotiseudullani oli, ..niin tietenkin siellä Pohjois-Karjalassa, Suomen puolella olisi ollut ystävällinen vastaanotto, mutta sota oli lähellä.

        Oli siellä äidilläkin "ryysyt" pakattu ja valmis lähtöön kahden lapsen kanssa, mutta onneksi sai jäädä. Mihin olisi Evakot ottanut? Tai otti kyllä, sitten myöhemmin. Meilläkin asui saunakamarissa pariskunta, joista kumpikaan ei osannut lukea tai kirjoittaa. Isäni auttoi heitä lukien lehden. Oli meillä myös sukulais pariskunta, jonka vaimosta sain "vara äidin", koska omalla äidilläni oli jotain "muita menoja"!D Mitähän nekin oli tärkeämpiä, kuin minun hoitaminen.??? No, kyllä minä sen nyt ymmärrän, onneksi ja myös surukseni äitini valtavasta työtaakasta hänen koko elämänsä ajan.

        Edelleen olen vihainen Ruunen arviosta karjalaisista? Me olemme iloisia laulavia ja puheliaita, mutta eihän sellaista hämäläiset ja turkulaiset hyväksy koskaan..., kun itse eivät saa sanaa suustaan ja sitten kun saavat, niin se on aina arvostelu toisesta (jos ei ole turkulainen) ja myös aina negatiivisesti, koska eihän hän (vastapuoli) ole edes ihminen, jos ei ole turkulainen? Samaa saastaa näiden turvapaikanhakijoiden luokka?!!DD

        Hitsi, että aihe sai minutkin hermostumaan, koska oletin, että olin jo käynyt läpi tuon inhon Evakoiden kohtelusta Länsi-Suomessa. Nyt vain ruune teki vihonviimeisen rimanalituksen julistuksella, että syntymäpaikka karjalassa olisikin suuri häpeä???

        Mielestäni kaikki Turkulaiset/Raisiolaiset ja kaikki Länsi-Suomessa eläneet, siis syntyneet siellä, jotka evakoita syrjitte, niin teidät pitäisi lähettää nyt Syyriaan.
        No, vitsi, vitsi, mutta ilkeitä olitte.


    • Ramoona_

      Pyöräillessä pitää olla jo käsineet ja löysin ohuen pipon kypärän alle, legginsit ja villatakki tuulipuvun alle, sillä syksyn kylmä henkäys tuntuu jo. Toki syyskadulla esiinnyn tyylikkäämpänä, kunpa oppisin pitämään hattuakin. :) Viihdyn villaisissa neuleissa ja pidän neuletöistä, nytkin on korissa luonnonväreillä värjättyjä lankoja.

      Vaahteroiden ruska on nyt parhaimmillaan täällä ja auringossa väri-ilo pääsee loistoonsa. Maaruskaa saadaan varisseista lehdistä, ei tarvitse Lappiin asti lähteä, ja onhan metsissä mustikanvarvut punaisissaan. Saniaiset hellivät silmiä tyylikkään ruskean sävyissä, kaislikot hillityissä vivahteissaan keinuen ja suhisten suorastaan taidetta, viljapellot sadonkorjuun jäljiltä pehmeän murretun sävyisinä, yllä huikaisevan sininen kuulas taivas. Olen poiminut kunnan pellolta auringonkukkia monta kertaa, nyt ei ollut terälehtiä kuin muutamassa. Virkistävää on pyyhältää pyörällä halki syksymaiseman vastatuuleen.

      Suolan käytön minimoinnin opin jo kauan sitten, pian tottuu vähäsuolaiseen ja ruoka-aineiden omat maut pääsevät esiin. Mineraalisuolaa käytin suolavieroituksessa, mutta se pitää mitata, ei ainakaan yhtään enempää kuin tavallista suolaa, natriumin vähentäminen on se pääasia. Kaliumin lisäyksellä sitä mainostetaan, mutta kaliumia saa luontaisesti esim. kasviksista, hedelmistä ja pähkinöistä ja jopa peruna on hyvä lähde, maitotuotteet samoin. Tietysti joku tarvitsee kaliumlisää esim. jos verenpainelääkkeenä on diureetti. Liemikuutiot ja yrttisuolat olen unohtanut, yrtit sellaisinaan antavat makua ja suolaa voi ripotella valmiin ruuan päälle, esim. paistettuun kalaan, niin pienikin määrä antaa suolaisuuden makua. Sitruunaa on lähes aina pöydässä, kalan päällä ja salaateissa hapokkuus korvaa suolaisuutta. Onkohan liika suolan käyttö geneissä, kun aikoinaan piti säilöä suolan avulla.

      Keitot ovat syksyllä lämmittäviä ja sesongin tuoreet juurekset maistuvat niissä ihanilta. Onkin hyvä idea keittää kokonainen kanalintu , saa monta ateriaa ja palkaksi vielä maistuvaa lientä. Minun lempparini on punajuuri, ei etikkaisena vaan pelkästään keitettynä borssikeiton osana tai uunipunajuurina, hyvä laatikkokin niistä tulee ja kohtahan voi alkaa rosollin tekoa harjoitella.

      • "Suolan käytön minimoinnin opin jo kauan sitten, pian tottuu vähäsuolaiseen ja ruoka-aineiden omat maut pääsevät esiin".

        Mineraalisuolaa käytin suolavieroituksessa, ?

        Olipa sinulla ihana kirjoitus, kun vain minäkin oppisin tuon. Mineraalisuolaa käytin joskus ja oli "kammottavaa? Nyt pitäisi vain totuttaa itsensä siihen.

        Onhan minulla ollut näitä "kammoja", esim. homejuustoon nuoruudessani, joka on nyt suuruinta herkkuani. Samoin oli nämä UTH-maidot ja niihinkin olen tottunut, koska se on "päiväni pelastanut", sillä nyt käyn Lidlistä hakemassa sen 12 pakkauksen, mutta kun kävin toista merkkiä S-marketista, niin voi, ei, kuinka voi olla niin erilaista?

        Yksi löytö oli myös Lidlin perunamuussi. Aina olen inhonnut näitä "Mummonmuusseja", en tiedä miksi? Oliko silloin, että oli suurempi perhe, mutta yksin ollessa kahden perunan keittäminen tuntuu turhalta, vaikka siinä keitäisikin pari kananmunaa samalla?

        Minulla on verenpainelääke ja suolaa pitäisi välttää, mutta elimistöni välillä "huutaa" suolaa? Olen ollut kuukauden kursilla, jossa oli vain kasvis, puuro (ei lihaa) ja suolatonta ruokaa, mutta verenpaine ei laskenut?

        Verenpaine yhdistetään usein lihaviin, kuten 2-diabetes, mutta sukulaisissa
        ani on myös laihoja! Kunka sen voi selittää?


    • Kysymysmerkki.ki

      Omat henk.koht. työt siivois, pyykkäys, ruuanlaitto, ulkoilu, jne..niistähän täällä keskustellaan koska niillä ei pitäis olla loukkaavaa vaikutusta kanssakirjoittajiin, vaan jopa tuli siitäkin huomautus ja päälle päätteksi pari kirjoitelmaa samoista aiheista

      • Kysymysmerkki.ki

        Mistä sinun mielestäsi pitäisi keskustella, jos joku porukka tuntee vain haluaa kirjoitella, mitä on päivän aikana askarrellut?

        Kyllä meilläkin on ollut joskus "se elämä", mutta ei niitä muistella näillä palstoilla, kuten jotkut vatvoo vain netin aikaisia riitojaan, ja aivan naurettavan tyyliin, kuten lapset hiekkalaatikolla?


    • arkihuomen

      Yksinäisiä ihmisiä kaikki kirjoittajat kun ei ole kaveria kotona niin on kerrottava täällä syömiset ja juomiset.

    • hyväruoka-parempimieli

      Kyllä perheellisetkin syö ja juo ja hyvä ruoka kokoaa ihmiset saman pöydän ääreen.Telkkari on täynnä ruokaohjelmia, onko ne yksinäisille tarkoitettu ? Mistähän täällä voi kirjoittaa, ettei joku ilonpilaaja tee omia katkeroituneita tulkintojaan.

    • Kurasaapas

      Harvalla meistä on mitään sitä vastaan että arkisista asioista puolueettomasti keskustellaan, niinhän sitä useinkin napurienkin kanssa tuumaillaan. Onko syys siivous, ikkunan pesuineen tehtyvai jaksetaanko edes kaikista selvitä.
      Harvemmin tulee mitään vaateostoksia enää edes tehtyä vaikka olisihan mukavaa pyörähdellä uuden syyshatun kanssa etupihalla!
      Puhutaan vaan mitä mieleen tulee, pidetään sillä kirjoitustaito hyppysissä ja ainakin se on puolueetonta, harmitonta kanssakäymistä.
      Kuka kieltää kertomasta vaikka sohvan vaihdosta?
      Jää sitä aikaa vielä TVlle ja radiollekin.

      • Suurpiirteisyys kuultaa kurasaappaan kommentista, mukava sellaisia on lukea. Minusta on oikein jutella juuri niinkuin teemme kasvokkainkin ihmisten kanssa.
        Harvemmin sentään alamme selostamaan lukemaamme kirjaa , tai mieltä kiehtovaa tiedeartikkelia. Täällä toki senkin voi tehdä, osallistujista ei silloin ole taetta.

        Viimeisessä Tiedelehden julkaisussa on aiheen otsikko neurofysiologiasta: "Kosketus kutsuu yhteen", jota juuri luen mielenkiinnolla:

        "Lempeä hyväksyvä kosketus on meille niin tärkeä, että en havaitsemiseen on omat hermopäätteet. Se rakentaa luottamuksen ja kiintymyksen tunteet, joihin koko lajimme menestys perustuu".

        Tuo on niin totta,...sen voimme tuntea omaistemme ja rakkaiden ystävien halauksessa. MIten hyvin me voimmekaan sellaisen tapaamisen jälkeen!

        Täällä emme voi fyysisesti koskettaa toista, mutta sanoillamme on sosiaalisessa mediassa suurempi vaikutus kuin ymmärrämmekään.

        Ne kerrat, jolloin hyvät sanat saavat lämmittää mieltämme, koemme täällä samaa luottavaista uskoa ihmiseen! Emmekö voisi pyrkiä siihen,... sanoilla repimisen sijaan? Oltaisi ehkä hivenen verran onnellisempia tappelun sijaan täällä sosiaalisessa mediassakin!


      • itsestäänselvää
        sini-sirkku kirjoitti:

        Suurpiirteisyys kuultaa kurasaappaan kommentista, mukava sellaisia on lukea. Minusta on oikein jutella juuri niinkuin teemme kasvokkainkin ihmisten kanssa.
        Harvemmin sentään alamme selostamaan lukemaamme kirjaa , tai mieltä kiehtovaa tiedeartikkelia. Täällä toki senkin voi tehdä, osallistujista ei silloin ole taetta.

        Viimeisessä Tiedelehden julkaisussa on aiheen otsikko neurofysiologiasta: "Kosketus kutsuu yhteen", jota juuri luen mielenkiinnolla:

        "Lempeä hyväksyvä kosketus on meille niin tärkeä, että en havaitsemiseen on omat hermopäätteet. Se rakentaa luottamuksen ja kiintymyksen tunteet, joihin koko lajimme menestys perustuu".

        Tuo on niin totta,...sen voimme tuntea omaistemme ja rakkaiden ystävien halauksessa. MIten hyvin me voimmekaan sellaisen tapaamisen jälkeen!

        Täällä emme voi fyysisesti koskettaa toista, mutta sanoillamme on sosiaalisessa mediassa suurempi vaikutus kuin ymmärrämmekään.

        Ne kerrat, jolloin hyvät sanat saavat lämmittää mieltämme, koemme täällä samaa luottavaista uskoa ihmiseen! Emmekö voisi pyrkiä siihen,... sanoilla repimisen sijaan? Oltaisi ehkä hivenen verran onnellisempia tappelun sijaan täällä sosiaalisessa mediassakin!

        Tuo on tiedetty kautta maailman sivun, nytkö tiedemihet sen muka keksi.


    • jjoutava

      keittiöasiaa. Kun nyt olen sattuneesta syystä ymmärrettävästi heitteillä omasta ruokinnastani. Jos en itse toimi, en syäkään. Kysyttiin minulta mitä minä laitan syötäväksi? Vastasin totuudenmukaisesti että Valmista kesäsalaatia rasiaan ostin. Kypsennettyä lohta palasen yli 5e se maksoi, mutta monta kertaa siitä riittää syödä. Valmista kaalilaatikkoa ostan. puolikkaan pitkon ja piimää. Rotestin saan niskaani ainakin hajulta, mutta en piittaa noista kahjoista mitään.

    • jjoutava

      Virhe tuli kun mainistin kahjot' onneksi kukaan ei ole heistä kuullutkaan. Viikonlopuksi laitan paistosta sika-nauta jauhelihasta ja perunia kypsennän mikrossa sen stressitohtuori Pertti Pakarisen ohjeen mukaan.. Sen osaan.

    • pottu-kattila

      Millaiset ne Pakarisen potut on? Eikö ne räjähdä mikrossa, miksi et keitä kattilassa ?

      • jjoutava

        Potut kannattaa keittää mikrossa. Eivät räjähdä vaikka ei pistele edes reikiä niihin. Otetaan kannellinen mikroastia. Laitetaan siihen perunat ja noin puoli desiä vettä pohjalle kansi löysästi päälle (räjähdysvaara). Mikro säädetään kokemuksen mukaan noin 7,5 min. täydellä teholla. Kypsyminen jatkuu vielä vaikka mikro pysähtyy joten ne kannattaa ottaa pois uunista ennen kuin tuloksena on ruttuiset perunat. Tärkeätä on poikamiehelle nopeus, nopeus ja nopeus.


    • ei.kiirettä

      Minne sinulla on kiire ?

      • jjoutava

        Ei ole kiirettä kun osaa käyttää oikeita ohjeita. Mikä vika Pakarisen potuissa muka on. Kirjassaan "Supervaimon käyttöohje" on em. keitto-ohje.


    • osaamatonn

      Nii-iii. Eihän supervaimoa osaa käyttää ilman ohjetta.

      • Kyllä jjoutava pärjää ruuanlaitossa huomaan, ja pärjättävähän on! Just tulin saunan hyvää tekevästä löylystä, ja jatkan vielä ruuan hehkuttamista 🌿😊
        Äsken söin graavilohi voileivän ja juon tölkillisen Lapin Kulta olutta janooni. Siinähän sitä iltapalaa onkin tarpeeksi, nyt katsomaan illan filmiä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1663
    2. Kieli pitkällä täällä odotan :D

      Pus pus :D
      Ikävä
      44
      1003
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      62
      958
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      929
    5. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      60
      908
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      879
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      840
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      785
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      768
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      752
    Aihe