Uuden sillan suunnittelukilpailu

Keppele

56

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on.jo.sovittu

      Päätetty on, että vanha silta puretaan ja uusi rakennetaan puretun sillan paikalle.

    • kankkulnakaivoonrahat

      Tai sitten museovirasto sanoo,,,ei pureta siltaa, tehkää uusi mualle ja suojelkaa vanhaa siltaa remonteilla, vaikka sitä ei voi kuin katsella, ei käyttää!

      • muistetaanpas-taas

        Kaarisiltaa ei tulla suojelemaan, koska sen ylläpito jonkinlaisessa käytössä suojeltunakin maksaa. Suojellun sillankin on täytettävä turvallisuusvaatimukset ja se tulee omistajalle kalliiksi. Mikään taho ei voi vaatia sillan suojelua.


    • lukeminenkannattaa

      Lukeehan tuo uutisessa: Lieksanjoelle sopiva nykyisen kaarisillan korvaava silta.

    • puretaan
    • zepeteux

      Kolille tekevät riippusillan, koska jäätie ei ole auki.

    • kohina.vielä.alkaa

      Sitten vaan odottelemaan ja toivomaan kaunista siltaa. Kaikkia miellyttävää ei ole olemassakaan sehän on selvä.

    • Harmi juttu, on se niin kaunis silta.

    • JokuToopeValittaa

      Joo, ei sitä saa purkaa, se pitää suojella! Toivottavasti joku neropatti valittaa eu:hun, että purkuhomma viivästyy 20 vuotta!

      • puretaan-heti

        Eivät auta itkut eivätkä valitukset sillan suojelemiseksi. Ilmoitus purkamisesta museovirastolle riittää.


      • aamurusko0958

        Näinhän se on, että on katsottava tulevaisuuteen ja tehtävä uusi silta. Ei tuon vanhan korjaamisessa ole järkeä. Toivoisin kuitenkin, että uuteen siltaan tulisi koristekaaria, jotka olisivat "muistona"
        tästä entisestä kaarisillasta.


      • Muistorr3r3

        Aikansa kutakin.
        Oikea päätös.
        Ottakkaa nyt ne viimeiset kuvat tuosta hienosta sillasta.


    • Suunnitteluhommissa ollessani oli eräs kultainen sääntö: jätä tuotteeseen jotain
      entisestä. Siis ulkomuodosta tai toimintaperiaatteesta jne.

    • Kyllä tuo mielestäni on ihan järkevä ratkaisu. Ihan hyvä että vihdoin on jotain päätöksenteon makua Lieksassa. Hihat olisi kyllä voinut jo aiemmin kääriä, mutta hyvä näin. Toivottavasti asiainhoito tämän siltahankkeen osalta ei mene vetkutteluksi tulevaisuudessa.

      Tyylin ja linjojen toivoisin jotenkin säilyvän myös uudessa sillassa ja tavallaan tuovan nostalgian, kotikaupungin kaipuun, esille. Ei sen tarvitse olla samanlainen, kunhan se toisi jotain muistoa entisestä riittävästi. Eihän palanutta kirkkoakaan rakennettu entisillä piirustuksilla. Näin näköjään rakkaan kaupunkimme kadunrakennuspäällikkökin toteaa lehdessä (LL). Hyvin on silmä uuteen kirkkoonkin tottunut, vaikka avioon vanhassa vihittiin.

      Riittääköhän tämä vuosi sillan suunnitteluun, kuten Lieksan Lehdessä mainitaan. Olen asian suhteen hieman skeptinen. Onhan tietysti niin, että suunnittelu on suunnittelua toisaalla, saattaa siis hyvinkin riittää. Mutta sitten alkaa se päätöksenteko ja kustannusarvion laadinta. Voi sitä pikku pelkoa joka sieraimissani on. Aika entinen ei koskaan enää palaa. Lieksaan tarvittaisiin Akseli Jaatisen tapaisia miehiä!

      https://www.youtube.com/watch?v=1MAZ91k6obg

      Mukavaa ja asiallista jatkoa kaikille.

    • Avasit muistirinkini, täytyypä kaivella kätköistä tuo Paasilinnan Onnellinen Mies ja lukea se taas.

    • ulisuchedyds

      Vanhan sillan purku olisi voitu antaa venäläisille, niillä olisi sopivia ohjuksia!

    • Hyvä. Paitsi typerät venäläiset ohjukset.

      Ajatelkaamme.
      Kuka on nuorena, huimana uskaltanut kävellä yli synkän virran ;) sillan kaarien kautta? Yli joen toisele puolelle?

      Pikku lauantaikyssäri?

      https://www.youtube.com/watch?v=rzN6Ms0Th8U

      Pienuus on muualla, se on hiukkasissa.

      PS. ulisuchedyds = takaisin koulun penkille!

    • Luin tuossa aamutumaan Lieksan Lehden nettiversiosta (lehti tulee viiveellä tänne Vantaalle), erää ajattelijan mietteitä kaarisillasta. Mielestäni jos rakennelma alkaa hajota ja on kohta vaarallinen, joutaa purkaa pois.
      Niin kuin mainitsin toisaalla niin uudessa sillassa tulisi olla muisto vanhasta.
      Ei liene vaikeaa rakentaa samamallista uusista materiaaleista.

      • hissanmaikk

        Sinulla ei ole mitään tekemistä sillan kanssa kun et asu täällä eikä oikeutta sanoa yhtään mitään.


    • Älä unta näe, Suomessa on sanomisen vapaus.

      • pietilät

        Mistähän nuo kirkonsuunnittelijat saivat ajatuksen kirkon kaarevalle kattorakenteelle kysyn vaan?


      • joskus-alaa-opiskellut
        pietilät kirjoitti:

        Mistähän nuo kirkonsuunnittelijat saivat ajatuksen kirkon kaarevalle kattorakenteelle kysyn vaan?

        Suunnittelussa on ajateltu ennen kaikkea suuren rakenteen lujuutta, koska kupolimainen rekenne on luja eikä se tarvitse lisätukia. Myös holvikaarissa on pyritty lujuuteen. Näitä näkee muinaisissa silloissa ja vanhoissa rakennuksissa kuten juuri kirkoissa.

        Niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, esimerkiksi suurten hallien pitkissä betonisissa I-palkeissa reijät tuovat palkkiin lisää lujuutta ja samalla keventävät rakennetta.


      • exvaranoottori

        Miljöö tulee muuttumaan koska silta puretaan ja kaupungintalo ja sivistysvirasto. myös seuraavaksi koska ne jätetään nyt kylmilleen selvää on myös,että pankit yhdistyvät niin Osuuspankista tulee tilaa koska nyt jo tuohon taloon on kaupungin palveluja siirretty


      • elontapa

        En ole ymmärtävä katkera. Kuitenkin. Ei tarvitsse suurempia huilia, huolia kantamattomilleen, pienille, hartioilleen kantaakseen ottaa.


      • fwrf
        pietilät kirjoitti:

        Mistähän nuo kirkonsuunnittelijat saivat ajatuksen kirkon kaarevalle kattorakenteelle kysyn vaan?

        Iät ja ajat on kirkoissa ollut kaaria, ja paljon ennen lieksan siltaa!


      • näin-on-kaaret
        fwrf kirjoitti:

        Iät ja ajat on kirkoissa ollut kaaria, ja paljon ennen lieksan siltaa!

        Jo tuhansia vuosia on ollut kaaria.


      • siltavouti
        joskus-alaa-opiskellut kirjoitti:

        Suunnittelussa on ajateltu ennen kaikkea suuren rakenteen lujuutta, koska kupolimainen rekenne on luja eikä se tarvitse lisätukia. Myös holvikaarissa on pyritty lujuuteen. Näitä näkee muinaisissa silloissa ja vanhoissa rakennuksissa kuten juuri kirkoissa.

        Niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, esimerkiksi suurten hallien pitkissä betonisissa I-palkeissa reijät tuovat palkkiin lisää lujuutta ja samalla keventävät rakennetta.

        Ehkä insinöörit ovat tuon statiikan miettineet,mutta en ole varma onko sillan kuntotutkijat ymmärtäneet tämän sillan statiikan ,kun panivat niinsuuren painon kantavuudesta välitangoille.


      • joskus-alaa-opiskellut
        siltavouti kirjoitti:

        Ehkä insinöörit ovat tuon statiikan miettineet,mutta en ole varma onko sillan kuntotutkijat ymmärtäneet tämän sillan statiikan ,kun panivat niinsuuren painon kantavuudesta välitangoille.

        Kaarisillan betonikaarissa ovat kiinni sillan kannen ripustustangot ja tietenkin sillan kantavuuden takia kaikkien ripustustankojen pitää olla käytössä. Ripustustankojen kiristys niiden alapäissä oikeaan lujuuteen saattaa olla vaikea tehtävä, mutta nykymenetelmillä tankoihin ehkä voitaisiin tehdä uusi kiristysmenetelmä. Kaaret kyllä kestävät alaspäin vetoa.


      • statikko
        joskus-alaa-opiskellut kirjoitti:

        Kaarisillan betonikaarissa ovat kiinni sillan kannen ripustustangot ja tietenkin sillan kantavuuden takia kaikkien ripustustankojen pitää olla käytössä. Ripustustankojen kiristys niiden alapäissä oikeaan lujuuteen saattaa olla vaikea tehtävä, mutta nykymenetelmillä tankoihin ehkä voitaisiin tehdä uusi kiristysmenetelmä. Kaaret kyllä kestävät alaspäin vetoa.

        Ne on välitangot ei ripustustangot ei sillankansi ole niiden varassa,kylläkin pienentävät tukimomettia ja pääkannattajien jännitystä.


    • Minä_tietää

      Ei tule siltaa eikä edes sillankaaria!

      Luotettavasta lähteestä saamani tiedon mukaan ensin palkataan lossinkuljettaja ja käydään sen jälkeen odottelemaan josko joskus saataisiin vielä lossikin.

      Näin se toimii, eli tämä video paljastaa tulevaisuuden:

      https://www.youtube.com/watch?v=VPO7DZ_Yf1I

    • Olisikohan vanhan korjaus, ja muuttaminen kevyen liikenteen sillaksi, ollut sittenkin halvempi ja hyödyllisempi.

    • kaarisillatt

      Kuka lähtisi kokoamaan adressia vanhan sillan säilyttämisen puolesta.

      • ei-korjata-enää

        Vaikka adressiin tulisi runsaasti nimiä, pelkillä nimillä ei vanhaa siltaa korjata ja pidetä turvallisessa kunnossa sekä rakenneta samalla uutta käyttökelpoista siltaa. Tiedossahan on, että vanha silta tarvitsee peruskorjauksen ja sen lisäksi vuosittaisen kunnossapidon. Korjaus maksaisi satoja tuhansia euroja ja silti se olisi vanha ja lähes käyttökelvoton silta. Uusi silta tarvitaan joka tapauksessa.


    • paskajoutaapurkaa

      Kuka keräisi adressia, että nuo vanhansillan puolesta vouhkaajat kustantaisi itse sen remontin, tai vietäisiin hoitoon!

    • vaihdokki

      Laittakaa sen puron yli iso putki,johon sivulle ikkunat,niin ei arkajalkoja ylittäminen pelottaisi ja olisihan se outona iso nähtävyys.

    • silta.inssi

      Korjaaminen on aivan varmasti halvempi kevyttä liikennettä varten. Raskasta liikennettä varten on oma silta. Olen monta siltatyömaata käynyt ja tiedän sen mistä puhun.

    • ölkjhgfd

      Miten se voi olla halpa kun pitäisi perustuksista lähtien uusia?

    • ruskisoldat

      Mutta Atte Pendikäinen ajoi toisen kaaren trialpyörällä muutama vuosi sitten.Löytyy youtubesta jos joku ei ole vielä nähnyt.

    • Putkeen_vetäjä
    • todellinen.syy

      Lieksa on saanut somaleista rahhaa niin paljon että pakko johonkin pistää siksi tehdään uusi silta. Johtajat saa taas kuuluisuutta.kunniakysymys

    • mediallehommia

      Ja insinöörejä on kylä tulvillaan tekemään uutta siltaa,,olisi taas lehtijutun paikka, missä insinöörit ovat työn tuoksinassa!

      • Karjalainen2013

        Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa.


    • eikös.kannattaisi

      Onko tehty puolueetonta laskelmaa mitä korjaus maksaisi.

      • exvaramoottori

        Joo jos entiset kujeet pitää paikkansa niin konsultit tekevät laskelmia ja virkamiehet omiaan ja kun ne ei sovi yhteen niin valtuusto jatkaa hakuammuntaa myöntää rahat ja taas uudet selvitykset ja nekin menevät mynkään joku valittaa tai äänestetään valtuustossa taas tehdään uudet selvitykset ja kustannusarviot ja pyydetään tarjouspyynnöt nekin ei sovi tehtyyn burjettiin ja jälleen uusi kierros joten tämä on aina ollut sama tyyli jonka varsin hyvin tunnen ,joten ainakin viisi vuotta menee ja rahaa palaa selvityksiin


    • tuttuahommaa

      Kustannusarvio menee jotakuinkin että,,,konsultit 40% työnjohto ja viskaalit 30% siltatarvikkeet 25% ja työmiesten palkat 5%,,suurinpiirtein noin,,kuten ennenkin!

    • ei-koskaan-hyvä

      Puolueetonta kustannusarviota on kaupunkien organisaatioissa mahdoton teettää. Kustannusarviot pitäisi teettää asiantuntijoilla eikä kaupungin omilla teknikoilla. Valintamenettelyssä politikoinnilla sotketaan hyväkin lopputulos, sillä mistään mitään tietämättömät poliitikot tekevät lopulta päätökset.

    • Pielisen.järvilohi

      Nyt tarvitaan taas "projektipäälliköitä"

    • Luin tuossa illalla "Onnellinen mies" kirjan. Siinäpä Jaatinen pisti sillan pystyyn ja muutenkin kylän asiat kohdalleen. Tuollaisia tarvitaan. Täytyy muuten käydä auditoimassa se kaarisilta tulevana viikonloppuna kun käyn Lieksassa hautajaisissa ja jänisjahdissa.

    • surullista_meininkiä

      Suomessa on kolme noin vanhaa ja historiallista siltaa.
      En halua olla näkemässä sitä prosessia, kun yksi pala Lieksan vanhaa historiaa hävitetään taivaan tuuliin.
      Asian historiallista syvyyttä eivät kaikki tajua. Jotkut voivat tajuta sen sitten, kun menevät Kantatien sillalle ja silmäilevät näkyä, kun siltaa ei enään ole.

    • surokkaa

      Silta on pala Lieksan historiaa jota ei pitäisi hävittää.

    • insnöörix

      Kaarisilta kävelysillaksi ja uusi silta autoiluun siihen viereen tai ylemmäs jokijuoksulle.

    • xccxz

      Ja rautatiesilta myös siihen viereen, että junalla pääsee keskustaan, ja riippusilta turisteille! Mitä muuta vielä yhtä järjetöntä, kuin tuon vanhan sillanromun suojelua!

      • olisikin.erikoista

        Veturin ja vaunun kuljettaminen rautatiesillanpätkälle olisi kallis operaatio. Juna ajaisi edestakaisin rannalta toiselle sadan metrin matkan.


      • olishanerikoista
        olisikin.erikoista kirjoitti:

        Veturin ja vaunun kuljettaminen rautatiesillanpätkälle olisi kallis operaatio. Juna ajaisi edestakaisin rannalta toiselle sadan metrin matkan.

        Suunnilleen yhtä järkevää hommaa kuin vanhan sillan suojelu ja ylläpitokulut!


    • vanhapois

      Toivottavasti tuo vanha silta häviää ja pian, tai siirtäkööt sitä haluavat sen oamlle tontilleen!

    • ken.elää.se

      Uusi silta voi olla kauniimpi kuin nykyinen. Ei tuomita ennen kuin nähdään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      44
      8921
    2. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      78
      5442
    3. Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella

      No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus
      Kasinopelit
      1
      4780
    4. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      38
      3914
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      54
      3282
    6. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      46
      3181
    7. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      27
      3155
    8. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      41
      2266
    9. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      34
      1902
    10. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      209
      1747
    Aihe