http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/118972-lieksan-uudesta-sillasta-suunnittelukilpailu
Puretaanko kaarisilta vai tuleeko tuo uusi johonkin muualle?
Uuden sillan suunnittelukilpailu
56
184
Vastaukset
- on.jo.sovittu
Päätetty on, että vanha silta puretaan ja uusi rakennetaan puretun sillan paikalle.
- kankkulnakaivoonrahat
Tai sitten museovirasto sanoo,,,ei pureta siltaa, tehkää uusi mualle ja suojelkaa vanhaa siltaa remonteilla, vaikka sitä ei voi kuin katsella, ei käyttää!
- muistetaanpas-taas
Kaarisiltaa ei tulla suojelemaan, koska sen ylläpito jonkinlaisessa käytössä suojeltunakin maksaa. Suojellun sillankin on täytettävä turvallisuusvaatimukset ja se tulee omistajalle kalliiksi. Mikään taho ei voi vaatia sillan suojelua.
- lukeminenkannattaa
Lukeehan tuo uutisessa: Lieksanjoelle sopiva nykyisen kaarisillan korvaava silta.
- puretaan
Selkeimmin Lieksan lapussa
http://www.lieksanlehti.fi/ - zepeteux
Kolille tekevät riippusillan, koska jäätie ei ole auki.
- kohina.vielä.alkaa
Sitten vaan odottelemaan ja toivomaan kaunista siltaa. Kaikkia miellyttävää ei ole olemassakaan sehän on selvä.
Harmi juttu, on se niin kaunis silta.
- JokuToopeValittaa
Joo, ei sitä saa purkaa, se pitää suojella! Toivottavasti joku neropatti valittaa eu:hun, että purkuhomma viivästyy 20 vuotta!
- puretaan-heti
Eivät auta itkut eivätkä valitukset sillan suojelemiseksi. Ilmoitus purkamisesta museovirastolle riittää.
- aamurusko0958
Näinhän se on, että on katsottava tulevaisuuteen ja tehtävä uusi silta. Ei tuon vanhan korjaamisessa ole järkeä. Toivoisin kuitenkin, että uuteen siltaan tulisi koristekaaria, jotka olisivat "muistona"
tästä entisestä kaarisillasta. - Muistorr3r3
Aikansa kutakin.
Oikea päätös.
Ottakkaa nyt ne viimeiset kuvat tuosta hienosta sillasta.
Suunnitteluhommissa ollessani oli eräs kultainen sääntö: jätä tuotteeseen jotain
entisestä. Siis ulkomuodosta tai toimintaperiaatteesta jne.Kyllä tuo mielestäni on ihan järkevä ratkaisu. Ihan hyvä että vihdoin on jotain päätöksenteon makua Lieksassa. Hihat olisi kyllä voinut jo aiemmin kääriä, mutta hyvä näin. Toivottavasti asiainhoito tämän siltahankkeen osalta ei mene vetkutteluksi tulevaisuudessa.
Tyylin ja linjojen toivoisin jotenkin säilyvän myös uudessa sillassa ja tavallaan tuovan nostalgian, kotikaupungin kaipuun, esille. Ei sen tarvitse olla samanlainen, kunhan se toisi jotain muistoa entisestä riittävästi. Eihän palanutta kirkkoakaan rakennettu entisillä piirustuksilla. Näin näköjään rakkaan kaupunkimme kadunrakennuspäällikkökin toteaa lehdessä (LL). Hyvin on silmä uuteen kirkkoonkin tottunut, vaikka avioon vanhassa vihittiin.
Riittääköhän tämä vuosi sillan suunnitteluun, kuten Lieksan Lehdessä mainitaan. Olen asian suhteen hieman skeptinen. Onhan tietysti niin, että suunnittelu on suunnittelua toisaalla, saattaa siis hyvinkin riittää. Mutta sitten alkaa se päätöksenteko ja kustannusarvion laadinta. Voi sitä pikku pelkoa joka sieraimissani on. Aika entinen ei koskaan enää palaa. Lieksaan tarvittaisiin Akseli Jaatisen tapaisia miehiä!
https://www.youtube.com/watch?v=1MAZ91k6obg
Mukavaa ja asiallista jatkoa kaikille.Avasit muistirinkini, täytyypä kaivella kätköistä tuo Paasilinnan Onnellinen Mies ja lukea se taas.
- ulisuchedyds
Vanhan sillan purku olisi voitu antaa venäläisille, niillä olisi sopivia ohjuksia!
Hyvä. Paitsi typerät venäläiset ohjukset.
Ajatelkaamme.
Kuka on nuorena, huimana uskaltanut kävellä yli synkän virran ;) sillan kaarien kautta? Yli joen toisele puolelle?
Pikku lauantaikyssäri?
https://www.youtube.com/watch?v=rzN6Ms0Th8U
Pienuus on muualla, se on hiukkasissa.
PS. ulisuchedyds = takaisin koulun penkille!Luin tuossa aamutumaan Lieksan Lehden nettiversiosta (lehti tulee viiveellä tänne Vantaalle), erää ajattelijan mietteitä kaarisillasta. Mielestäni jos rakennelma alkaa hajota ja on kohta vaarallinen, joutaa purkaa pois.
Niin kuin mainitsin toisaalla niin uudessa sillassa tulisi olla muisto vanhasta.
Ei liene vaikeaa rakentaa samamallista uusista materiaaleista.- hissanmaikk
Sinulla ei ole mitään tekemistä sillan kanssa kun et asu täällä eikä oikeutta sanoa yhtään mitään.
Älä unta näe, Suomessa on sanomisen vapaus.
- pietilät
Mistähän nuo kirkonsuunnittelijat saivat ajatuksen kirkon kaarevalle kattorakenteelle kysyn vaan?
- joskus-alaa-opiskellut
pietilät kirjoitti:
Mistähän nuo kirkonsuunnittelijat saivat ajatuksen kirkon kaarevalle kattorakenteelle kysyn vaan?
Suunnittelussa on ajateltu ennen kaikkea suuren rakenteen lujuutta, koska kupolimainen rekenne on luja eikä se tarvitse lisätukia. Myös holvikaarissa on pyritty lujuuteen. Näitä näkee muinaisissa silloissa ja vanhoissa rakennuksissa kuten juuri kirkoissa.
Niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, esimerkiksi suurten hallien pitkissä betonisissa I-palkeissa reijät tuovat palkkiin lisää lujuutta ja samalla keventävät rakennetta. - exvaranoottori
Miljöö tulee muuttumaan koska silta puretaan ja kaupungintalo ja sivistysvirasto. myös seuraavaksi koska ne jätetään nyt kylmilleen selvää on myös,että pankit yhdistyvät niin Osuuspankista tulee tilaa koska nyt jo tuohon taloon on kaupungin palveluja siirretty
- elontapa
En ole ymmärtävä katkera. Kuitenkin. Ei tarvitsse suurempia huilia, huolia kantamattomilleen, pienille, hartioilleen kantaakseen ottaa.
- fwrf
pietilät kirjoitti:
Mistähän nuo kirkonsuunnittelijat saivat ajatuksen kirkon kaarevalle kattorakenteelle kysyn vaan?
Iät ja ajat on kirkoissa ollut kaaria, ja paljon ennen lieksan siltaa!
- näin-on-kaaret
fwrf kirjoitti:
Iät ja ajat on kirkoissa ollut kaaria, ja paljon ennen lieksan siltaa!
Jo tuhansia vuosia on ollut kaaria.
- siltavouti
joskus-alaa-opiskellut kirjoitti:
Suunnittelussa on ajateltu ennen kaikkea suuren rakenteen lujuutta, koska kupolimainen rekenne on luja eikä se tarvitse lisätukia. Myös holvikaarissa on pyritty lujuuteen. Näitä näkee muinaisissa silloissa ja vanhoissa rakennuksissa kuten juuri kirkoissa.
Niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, esimerkiksi suurten hallien pitkissä betonisissa I-palkeissa reijät tuovat palkkiin lisää lujuutta ja samalla keventävät rakennetta.Ehkä insinöörit ovat tuon statiikan miettineet,mutta en ole varma onko sillan kuntotutkijat ymmärtäneet tämän sillan statiikan ,kun panivat niinsuuren painon kantavuudesta välitangoille.
- joskus-alaa-opiskellut
siltavouti kirjoitti:
Ehkä insinöörit ovat tuon statiikan miettineet,mutta en ole varma onko sillan kuntotutkijat ymmärtäneet tämän sillan statiikan ,kun panivat niinsuuren painon kantavuudesta välitangoille.
Kaarisillan betonikaarissa ovat kiinni sillan kannen ripustustangot ja tietenkin sillan kantavuuden takia kaikkien ripustustankojen pitää olla käytössä. Ripustustankojen kiristys niiden alapäissä oikeaan lujuuteen saattaa olla vaikea tehtävä, mutta nykymenetelmillä tankoihin ehkä voitaisiin tehdä uusi kiristysmenetelmä. Kaaret kyllä kestävät alaspäin vetoa.
- statikko
joskus-alaa-opiskellut kirjoitti:
Kaarisillan betonikaarissa ovat kiinni sillan kannen ripustustangot ja tietenkin sillan kantavuuden takia kaikkien ripustustankojen pitää olla käytössä. Ripustustankojen kiristys niiden alapäissä oikeaan lujuuteen saattaa olla vaikea tehtävä, mutta nykymenetelmillä tankoihin ehkä voitaisiin tehdä uusi kiristysmenetelmä. Kaaret kyllä kestävät alaspäin vetoa.
Ne on välitangot ei ripustustangot ei sillankansi ole niiden varassa,kylläkin pienentävät tukimomettia ja pääkannattajien jännitystä.
- Minä_tietää
Ei tule siltaa eikä edes sillankaaria!
Luotettavasta lähteestä saamani tiedon mukaan ensin palkataan lossinkuljettaja ja käydään sen jälkeen odottelemaan josko joskus saataisiin vielä lossikin.
Näin se toimii, eli tämä video paljastaa tulevaisuuden:
https://www.youtube.com/watch?v=VPO7DZ_Yf1I Olisikohan vanhan korjaus, ja muuttaminen kevyen liikenteen sillaksi, ollut sittenkin halvempi ja hyödyllisempi.
- kaarisillatt
Kuka lähtisi kokoamaan adressia vanhan sillan säilyttämisen puolesta.
- ei-korjata-enää
Vaikka adressiin tulisi runsaasti nimiä, pelkillä nimillä ei vanhaa siltaa korjata ja pidetä turvallisessa kunnossa sekä rakenneta samalla uutta käyttökelpoista siltaa. Tiedossahan on, että vanha silta tarvitsee peruskorjauksen ja sen lisäksi vuosittaisen kunnossapidon. Korjaus maksaisi satoja tuhansia euroja ja silti se olisi vanha ja lähes käyttökelvoton silta. Uusi silta tarvitaan joka tapauksessa.
- paskajoutaapurkaa
Kuka keräisi adressia, että nuo vanhansillan puolesta vouhkaajat kustantaisi itse sen remontin, tai vietäisiin hoitoon!
- vaihdokki
Laittakaa sen puron yli iso putki,johon sivulle ikkunat,niin ei arkajalkoja ylittäminen pelottaisi ja olisihan se outona iso nähtävyys.
- silta.inssi
Korjaaminen on aivan varmasti halvempi kevyttä liikennettä varten. Raskasta liikennettä varten on oma silta. Olen monta siltatyömaata käynyt ja tiedän sen mistä puhun.
- ölkjhgfd
Miten se voi olla halpa kun pitäisi perustuksista lähtien uusia?
- ruskisoldat
Mutta Atte Pendikäinen ajoi toisen kaaren trialpyörällä muutama vuosi sitten.Löytyy youtubesta jos joku ei ole vielä nähnyt.
- Putkeen_vetäjä
"Laittakaa sen puron yli iso putki,johon sivulle ikkunat,niin ei arkajalkoja ylittäminen pelottaisi ja olisihan se outona iso nähtävyys."
Nii että tälleekö?
http://personal.inet.fi/yritys/koukkula/gallery/kuusi1.jpg - todellinen.syy
Lieksa on saanut somaleista rahhaa niin paljon että pakko johonkin pistää siksi tehdään uusi silta. Johtajat saa taas kuuluisuutta.kunniakysymys
- mediallehommia
Ja insinöörejä on kylä tulvillaan tekemään uutta siltaa,,olisi taas lehtijutun paikka, missä insinöörit ovat työn tuoksinassa!
- Karjalainen2013
Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa.
- eikös.kannattaisi
Onko tehty puolueetonta laskelmaa mitä korjaus maksaisi.
- exvaramoottori
Joo jos entiset kujeet pitää paikkansa niin konsultit tekevät laskelmia ja virkamiehet omiaan ja kun ne ei sovi yhteen niin valtuusto jatkaa hakuammuntaa myöntää rahat ja taas uudet selvitykset ja nekin menevät mynkään joku valittaa tai äänestetään valtuustossa taas tehdään uudet selvitykset ja kustannusarviot ja pyydetään tarjouspyynnöt nekin ei sovi tehtyyn burjettiin ja jälleen uusi kierros joten tämä on aina ollut sama tyyli jonka varsin hyvin tunnen ,joten ainakin viisi vuotta menee ja rahaa palaa selvityksiin
- tuttuahommaa
Kustannusarvio menee jotakuinkin että,,,konsultit 40% työnjohto ja viskaalit 30% siltatarvikkeet 25% ja työmiesten palkat 5%,,suurinpiirtein noin,,kuten ennenkin!
- ei-koskaan-hyvä
Puolueetonta kustannusarviota on kaupunkien organisaatioissa mahdoton teettää. Kustannusarviot pitäisi teettää asiantuntijoilla eikä kaupungin omilla teknikoilla. Valintamenettelyssä politikoinnilla sotketaan hyväkin lopputulos, sillä mistään mitään tietämättömät poliitikot tekevät lopulta päätökset.
- Pielisen.järvilohi
Nyt tarvitaan taas "projektipäälliköitä"
Luin tuossa illalla "Onnellinen mies" kirjan. Siinäpä Jaatinen pisti sillan pystyyn ja muutenkin kylän asiat kohdalleen. Tuollaisia tarvitaan. Täytyy muuten käydä auditoimassa se kaarisilta tulevana viikonloppuna kun käyn Lieksassa hautajaisissa ja jänisjahdissa.
- surullista_meininkiä
Suomessa on kolme noin vanhaa ja historiallista siltaa.
En halua olla näkemässä sitä prosessia, kun yksi pala Lieksan vanhaa historiaa hävitetään taivaan tuuliin.
Asian historiallista syvyyttä eivät kaikki tajua. Jotkut voivat tajuta sen sitten, kun menevät Kantatien sillalle ja silmäilevät näkyä, kun siltaa ei enään ole. - surokkaa
Silta on pala Lieksan historiaa jota ei pitäisi hävittää.
- insnöörix
Kaarisilta kävelysillaksi ja uusi silta autoiluun siihen viereen tai ylemmäs jokijuoksulle.
- xccxz
Ja rautatiesilta myös siihen viereen, että junalla pääsee keskustaan, ja riippusilta turisteille! Mitä muuta vielä yhtä järjetöntä, kuin tuon vanhan sillanromun suojelua!
- olisikin.erikoista
Veturin ja vaunun kuljettaminen rautatiesillanpätkälle olisi kallis operaatio. Juna ajaisi edestakaisin rannalta toiselle sadan metrin matkan.
- olishanerikoista
olisikin.erikoista kirjoitti:
Veturin ja vaunun kuljettaminen rautatiesillanpätkälle olisi kallis operaatio. Juna ajaisi edestakaisin rannalta toiselle sadan metrin matkan.
Suunnilleen yhtä järkevää hommaa kuin vanhan sillan suojelu ja ylläpitokulut!
- vanhapois
Toivottavasti tuo vanha silta häviää ja pian, tai siirtäkööt sitä haluavat sen oamlle tontilleen!
- ken.elää.se
Uusi silta voi olla kauniimpi kuin nykyinen. Ei tuomita ennen kuin nähdään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 448921
- 785442
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14780Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon383914Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella543282- 463181
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme273155- 412266
- 341902
- 2091747