Vertaistukea/neuvoja kaivataan vajaatoimintaan

sumupää93

Moi!

Sain thyroxin lääkityksen n. vuosi sitten vähän viiterajojen yläpuolella olevien arvojen ja vajaatoiminnan oireiden takia, T4 taisi olla kuitenkin normaaleissa rajoissa.

Kuten aika yleistä tuntuu olevan niin thyroxin ei kuitenkaan ole auttanut mua koskaan täysin parantumaan, toki oon pirteämpi kuin ennen lääkitystä ja jaksan päivät suht normaalisti, mutta etenkin iltapäivisin ja iltaisin aivot on yhtä sumua, sosiaaliset taidot ja keskittymiskyky täysin nollassa, väsyttää ja tuntuu niin epänormaalilta että itkettää eikä jaksa tehdä asioita eli aloitekyky on nollassa ja asiat tuntuvat todella raskailta.

Mikähän sitten neuvoksi? Olen 23-vuotias nuori nainen ja minulla oli kyllä todella stressaava ajanjakso ennen kuin "sairastuin" joten ajoittain pohdin onko minulla edes kilpirauhasen vajaatoimintaa mutta oireeni ja erityisesti aivosumu kyllä viittaisi vahvasti siihen enkä tiedä mistä muustkaan kaikki voisin johtua. Olen kuitenkin pyrkinyt elämään tasapainoista ja rentoa elämää, syömään hyvin ja jättämällä joksikin aikaan gluteeninkin pois ruokavaliosta - tuloksetta. En kuitenkaan ole ikinä jaksanut tehä ruokaremonttia kovinkaan pysyvästi, joten voisiko sillä kuitenkin olla suuri vaikutus kaikkeen? Syön mielestäni kuitenkin normaalin terveellisesti, mutta tosiaan suolen toiminta ei ole mitään ihanteellista ja vatsakin turvottaa jatkuvasti. Olen lukenut että suolta pidetään "toisina aivoina" eli varmasti ruokavaliolla on jonkin verran merkitystä. Eli pitäisiköhän minun vaan sinnitellä thyroxinilla ja kokeilla edelleen pysyvää ruokaremonttia vai olisikohan järkevää yrittää saada esim armouria/thyroidia tai lioa thyroxinin tilalle?

Olisi mukava kuulla kaikkien tarinoita ja myös siitä mikä teillä on tai ei ole auttanut oloon.

8

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sumupää

      Ja voisin lisätä vielä että kilppariarvot tällä hetkellä ovat: TSH 1,5 T4 22 T3 5,3

    • monta-vaikuttavaa

      Terveiden henkilöiden hormonitilanteeseen päästään jos T4v on noin kolminkertainen T3V.hen verrattuna, molemmat viitealueensa yläkolmanneksessa. Saavutetaan lisäämällä Liothyroninia. Jos T4v on suunnilleen nelinkertainen, toisilla olo kohenee pelkällä annosnostolla, toisilla ei.

      Hashimoto tutkittu? On tai ei, tiukka gluteenittomuus, 200ug seleeniä ja TSH:n lääkitseminen hyvin alas auttavat.

      Ovatko Ferritiini, D ja Folaatti yli viitealueinsa puolivälin, B12 viitealueen ylärajalla?

      • sumupää93

        Kiitos pikaisesta vastauksesta, mukavaa että joku jaksaa auttaa :)

        Hashimoto tutkittu ja ei ollut sitä.. Eli vielä olisi ehkä siis nostamisen varaa thyroxin annoksessa (tällä hetkellä 0,75 mg/päivä) lio rinnalle? Ferritiiniä ei testattu, folaatti 0.38, B12 ei myöskään tutkittu tosin olen syönyt purkista melko vahvaa B12 lisää.


      • monta-vaikuttavaa

        Kurja fakta että ihan samoja oireita tulee kymmenistä syistä.
        Potilaskokemukset (ja tutkimuksetkin) kertovat tavallisimmat.
        Alla brittiendojen lista, kolmisenkymmentä eri syytä ...
        https://drive.google.com/open?id=0B94Wq-KMIhMVSTBLdkFIZEYtM1U

        Ferritiini, B12, D ja folaatti osoittautuneet hyvin yleisiksi.
        Linkitetyssä merkkasin vihreillä täplillä prof Välimäen mainitsemat


      • yhdistelmmälääkityskö

        >> Terveiden henkilöiden hormonitilanteeseen päästään jos T4v on noin kolminkertainen T3V.hen verrattuna <<

        Tämä on vajishoidon vaiettu arka paikka.
        1. Tarvitseeko päästä? Välimäki heti kättelyssä sanoo että pelkällä tyroksiinilla ei voi päästä: "Pelkällä tyroksiinilla (T4) hoidetuilla potilailla yleinen hyvinvointi ja muistitoiminnot ovat huonommat kuin verrokeilla tai väestössä keskimäärin"
        (Suomen Lääkärilehti 68 (18): 1324-1325, 2013).
        2. Synteettinen T4 melkein kaikkialla kropassa alkaa jarruttamaan omaa toimintaansa jos riittävää määrää T3-hormonia ei ole läsnä. Aivolisäkkeessä tätä jarruvaikutusta ei ole ja TSH alenee aiheettomasti.
        3. On selvää näyttöä että suuri osa potilaista pärjää hyvin jarruvaikutuksesta ja TSH-vääristymästä huolimatta kunhan tyroksiiniannosta kompensoivasti nostetaan.
        4. Jotta ylläesitetty ei paljastuisi potilaille, vältellään T3v-kokeen ottamista.
        5. Samoin vältellään T3:n lisäämistä, josta Välimäki em. kirjoituksessa kertoo


    • TSH3

      Täällä päivystää joku jatkuvasti ja laittaa samat vastaukset lähes joka aloitukseen joten näitä ensimmäisinä tulevia vastauksia ei kannata ottaa kovin vakavasti koska viestejä laittavalla ei selvästikään ole mitään henkilökohtaista kokemusta kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkityksestä.
      Olen viettänyt pitempiä aikoja ulkomailla ilman lääkitystä ja joskus olen huomannut sen että väsymys on poistunut kun ruokavalio on täysin muuttunut ja alkoholi sekä kahvi on jäänyt pois koska joissakin maissa niitä ei ole helposti saatavilla.

      Minullakin oli "aivosumua" samaan aikaan kun lääkityksellä T4v arvo nousi ja TSH laski noin arvoon 3. Ilman lääkitystä TSH oli paljon korkeampi mutta ainut oire oli lievä väsymys.
      Vähensin hieman tyroksiiniannosta ja nyt tuntuu aivan normaalilta mutta en väitä että tyroksiini olisi ollut syynä epänormaaliin olotilaan.

    • tutkittu-asia

      Vaihtelevan (epä)myönteisesti mainittu suomalainen kilpparilääkäri esitteli USA:ssa (15th International Thyroid Congress 18.–23.10.2015) tutkimuksensa "Iron deficiency is the main cause of symptom persistence in patients treated for hypothyroidism":
      http://www.mdedge.com/clinicalendocrinologynews/article/104350/pituitary-thyroid-adrenal-disorders/iron-deficiency-may

      Englannissa 44 tuhannen jäsenen vertaistukifoorumi on tavanomaisesta poiketen yksimielinen British Thyroid Associationin kanssa ferritiinin, B12:n, D:n ja folaatin roolista oireidenaiheuttajana: https://drive.google.com/open?id=0B94Wq-KMIhMVSTBLdkFIZEYtM1U

    • Keltanokkainenko

      Liity yhdistykseen: kilpirauhaspotilaat.fi jos haluat konkreettista apua ja vertaistukea.

      Jos haluat vaan kuulua johonkin liittoon, niin etsi kilpirauhasliiton sivut. Heiltä saat mm. sopeutumisvalmennuskursseja, jotta siedät olla hoitamattoman olosi kanssa. Siellä on myös "mukavia" yhteistyölääkäreitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1416
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1243
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1042
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      780
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      652
    Aihe