Kun olen vasta-alkaja näissä asioissa, niin haluaisin kysyä mikähän boxi minulla mahtaa olla.
Kyseessä on 70 - luvun 8 metrinen purjevene, jossa on VP 2001 moottori.
Vaihteiston jälkeen on puolimetriä kirkasta akselia näkyvissä ja sitten siinä on pronssinen mutikka jonka suulla on kuminen stefan näköinen tiiviste.
Tuon pronssimutikan päällä seisoo rasvakuppi, jota edellinen omistaja neuvoi aina silloin tällöin kiertämään kiinnipäin.
Olen siihen kuppiin joka kevät lisännyt vaseliinia ja kiertänyt sitä kerran viikossa hieman tiukemmalle, mutta aina joskus sinne pilssiin tulee muutama litra vettä.
Sen pronssimutikan jäkkeen se akseli menee kumiletkun sisään ja pohjasta ulos. Siinä mutikassa ei ole mitään kiristysmutteria eikä muutakaan irrotettavaa osaa, paitsi se rasvakuppi.
Olen yrittänyt netistä etsiä kuvaa samanlaisesta systeemistä - turhaan.
Kysynkin tietäjiltä, mikä tämän sydeemin nimi mahtaa olla. Kiitos jo etukäteen, nimim. ihmettelijä.
Ps. Laitoin tämän kysymyksen tännekin, koska tuolta yleiseltä puolelta ei ole tullut vielä selvyyttä.
Akseliveto ja rasvaboxi
11
1405
Vastaukset
- miesjakirves
Ota auki ja katso mitä se on syönyt. Se ei ole vaikeaa.
- TiinaMiinaLiina
Ota ensin vene maalle. Muuten voi tulla vaikeaa.
- w1power
epäilen että sinulla ei ole rasvapoksi. tuo rasva voitelee ainoastaan sen kumiletkun varassa olevan pronssilaakerin, johon on kiinnitetty akselitiiviste. akselitiiviste ei tarvitse rasvaa -vesi voitelee sen. akselitiiviste vaatii tarkan paikoituksen akseliin nähden ja tuo pronssilaakeri tekee sen.
eli laakerointi on joustava. perälaakeri on todennäköisesti kumilaakeri, jossa on rihlaus. vesi kulkee näiden rihlauksien läpi ja voitelee perälaakerin.
tiivistyslaakeri saattaa olla hieman väljä, jolloin akseli hölskyy akselitiivisteessä ja akselitiivisteen joustavuus ei riitä pitämään akselitiivisteen ja akselin välistä liitosta tiiviinä. akseli voi myöskin olla kulunut tiivisteen kohdalta uralle. kumi nimittäin syö uran metalliseen akseliin. metalli siis väistää , kumi ei.
pika "korjaus" urautuneeseen akseliin, on siirtää akselia muutama millimetri taaksepäin jos helposti mahdollista. jos tiivistyslaakeri on väljä, niin akselin siirtäminen on turhaa.
jos perälaakeri on vesivoideltu, niin laita "pss seal".
saa vaikka tuolta.
http://www.asap-supplies.com/eu/propeller-drivetrain/propeller-shaft-seals/shaft-seals-for-propeller-shafts- Rantalaivuri
Kiitos vastauksesta. Minulla on todellakin vesivoideltuperälaakeri, sillä edellinen omistaja sen mainitsi esittelyssä.
Ihmetystä herättää, se että pitääkö tuo pronssilaakeri, jonka päällä on se rasvakuppi, veden (paitsi silloin tällöin) ulkona veneestä.
Siinä suulla oleva stefan näköinen tiiviste on väljäksi kulunut - akseli näyttää sileältä.
Siellä ei todellakaan ole mitään kiristyssydeemiä nauhalle tai muullekaan vastaavalle. - Valitsemyrkkysi
Rantalaivuri kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Minulla on todellakin vesivoideltuperälaakeri, sillä edellinen omistaja sen mainitsi esittelyssä.
Ihmetystä herättää, se että pitääkö tuo pronssilaakeri, jonka päällä on se rasvakuppi, veden (paitsi silloin tällöin) ulkona veneestä.
Siinä suulla oleva stefan näköinen tiiviste on väljäksi kulunut - akseli näyttää sileältä.
Siellä ei todellakaan ole mitään kiristyssydeemiä nauhalle tai muullekaan vastaavalle.Ota auki, pura tiiviste ja laita uudet nauhat. Nauhan koon saat selville, kun mittaat akselin ja holkin halkaisijan ja jaat erotuksen kahdella.
Tai jatka kyselyä ja ihmettelyö täällä aloittamalla kolmas ketju aiheesta. Sekin on hyvin yleisesti käytetty tapa. Jokaiseen ketjuun saat erilaisia vastauksia.
Voit sitten valita niistä mieleisimmän. Yksi parhaista vastauksista kaikkiin asioihin on:
XXX on myyjien keksintöä ja täysin turha. Sillä huijataan ihmiset köyttämään enemmän rahaa.
Tätä voi soveltaa mihin tahansa osaan, palveluun, huoltoon tai korjaukseen.
Toinen hyvä vastaus on:
Minulla on kestänyt XXX ainakin YY vuotta sinun ei tarvitse tehdä mitään. - Rantalaivuri
Hyvä nimimerkki valitse myrkkysi, olen yrittänyt selvittää, että siinä pronssimutikassa/kannatinlaakerissa ei ole mitään nauhoja tai niiden kiristysmutteria.
Otin sen stefan irti katsoin mitä sen takana näkyy. Siellä oli pronssiseinämä edessä ja välys akseliin sellainen, että hiuksen saa sinne väliin.
Kuten sanoin edellä en löytänyt netistä kuvaa samanlaisesta järjestelmästä, vaikka Australiasta saakka niitä sivuja selailin.
Sitten vielä seuraava asia, vaikka vastaukset ovat tervetulleita, niin tyylisi ei ole kovin ystävällinen. Jos kysymykseni ärsyttää sinua, niin älä vastaa mitään ja äärimmäisessä tapauksessa jätä myös lukematta.
- sdfgbhg
Tälläisiä tiivistyspokseja on käytetty kenties enemmän öljytäytteisinä siten että öljysäiliö on vesilinjan yläpuolella ja on yhdistetty letkulla boksiin. Sitäpaitsi jos käytetään vaseliinia sen on oltava ns. vesivaseliinia. Muut rasvat kovettuvat vedessä eivätkä voitele kunnolla.
- Rantalaivuri
Totta, olen ostanut pari putkea sellaista punaista vesivaseliinia Sipoon veneakselistosta, mutta silloin olin vielä enemmän noviisi, enkä osannut kysellä asioista enempää.
Oli kevät ja niillä kavereilla näytti puhelin soivan yhtämittaa. Muistan kuitenkin sen ohjeen, että sitä rasvaa ei saa työntää liikaa sinne vannasputkeen, ettei se vaikuta sen akselin vesivoiteluun.
Minulla on vielä se ensimmäinenkin putkilo käytössä, (6 vuotta) , joten niissä merkeissä ei sinne liikkeeseen näytä olevan asiaa :)
Mainittakoon että tänä kesänä sieltä ei tullut tippaakaan vettä sisään. Työnsin kesän alussa lämpimällä säällä sitä rasvaa sinne sisään ehkä hieman reippaammin.
Sanonta että tieto lisää tuskaa näyttää pitävän paikkansa tässäkin asiassa. Kun nyt on tullut asiasta lisää tietoa, niin se herättää uteliaisuutta asiaa kohtaan ja siksi tämä kyseleminen ko. rasvaboxista.
- w1power
eli sinulla ei ole myöskään narupoksi. akselisi ei tarvitse muuta huoltoa, kuin tiivistyslaakerin rasvausta määrävälein. stefa ei tarvi rasvaa, vesi riittää.
jos haluat, niin voit vaihtaa stefan.
itselläni on kuminen perälaakeri, se ei tarvitse rasvaa (ei tosin vaurioidu myöskään rasvasta). tiivistyslaakerina on niinikään pronnsinen laakeri kumiletkun päässä. kierrän rasvakuppia ehkä puolikierrota (löysät pois) 20 min välein ja satamaan saapumisen jälkeen (kierrän akselia käsin rasvauksen aikana).
tiiviste on narupoksi. sitä ei ole tarvinnut kiristää ollenkaan 17 vuoteen. narupoksin tulee vuotaa muutaman tipan minuutissa käynnin aikana. kun satamassa rasvaa tiivistyslaakerin ja pyörittää samalla akselia, niin akseli ei vuoda ollenkaan satamassa oloajan aikana. stefa ja keraaminen/hiili ovat täysin kuivia myös ajon aikana.- Rantalaivuri
Kiitos w1power. Olen pohtinut tuon systeemin vaihtamista nykyaikaa vastaavaksi, mutta kun sieltä on niin vähän sitä vettä tullut sisään, niin olen tyytynyt vain ihmettelemään:)
Eiköhän sillä vielä yksi kesä päästä läpi, kun nytkin on aivan kuiva.
Kitos kaikille vastanneille - ei oppi ojaan kaada D. - ppstiiviste
Rantalaivuri kirjoitti:
Kiitos w1power. Olen pohtinut tuon systeemin vaihtamista nykyaikaa vastaavaksi, mutta kun sieltä on niin vähän sitä vettä tullut sisään, niin olen tyytynyt vain ihmettelemään:)
Eiköhän sillä vielä yksi kesä päästä läpi, kun nytkin on aivan kuiva.
Kitos kaikille vastanneille - ei oppi ojaan kaada D.Ei kannata vaihtaa poksia, jos osaa sitä käyttää eikä koe rasvausta ongelmaksi. Jos uusi poksi hajoaa, se hajoaa laakista ja akseli pitää lukita paikalleen.
Esimerkiksi pps-tiivistettä varten joudut laittamaan vesisyötön pakoputkesta ja rasvan lisäämisen sijaan vaihtelet rengastiivisteitä. On tietenkin makuasia vaihtaako harvemmin tiivisteen vai lykkääkö useammin rasvaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076894- 954421
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483786Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513478
- 1873419
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242939- 672644
- 462491
- 131844