Onko liikatoimintaa arvojen perusteella?

Minttumaaritti

Minulla epäillään kilpirauhasen liikatoimintaa. Nyt tuli tulokset tekstiviestinä minulle eli arvot T4-V 7.3 ja THS 0.03. Osaako joku sanoa suoralta kädeltä onko arvot pielessä ja kuinka pahasti?

6

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vajaatoiminnalla

      Vain T3v yli alueen (jotain 7...8) voi näyttää liikatoiminnan.
      T4v:n mukaan on paha vajaatoiminta, sen pitäisi olla jotain kaksinumeroista

    • ristiriitaa

      Arvosi ovat todellakin ristiriitaiset. T4V on tosi huono ja viittaa vajaatoimintaan. Noin alhainen TSH taas viittaa liikatoimintaan. Onko sulla mitään (liikatoiminnan) oireita? Aivolisäkeperäinen vajaatoiminta tai häiriötekijöitä labrojen määrityksissä?

      • Minttumaaritti

        Alkuperäinen kysyjä: On minulla siis jo ollut voimakas liikatoiminta, alussa arvot olivat T4V 60 ja THS alle 0.01. Nyt olen syönyt Tyrazol 5mg 2 tabl 4 kertaa päivässä eli 40mg vrk yhden kuukauden ajan ja tämä on ensimmäinen arvojen kontrolli sen jälkeen. Minua hoitaa työpaikka lääkäri ja vasta 2 viikon päästä pääsen Taysiin sisätautilääkärille, nämä testi on pyydetty Täysistä. Toki minulta on otettu myös T3V ja muitakin kokeita, mutta sitä tulosta en ole saanut puhelimeeni. Mutta 2 viikon päästä vasta kuulen lääkäriltä siellä näiden arvojen arvioinnin ja jatkotoimet ja mietin, että voinko vain syödä edelleen noin iso annosta Tyrazolia vai pitäisikö itse vain pienentää sitä, kun tuo toinen arvo on jo vajaatoiminnalla, mutta toinen tosiaan näyttää liikatoimintaa. Minulla ei ole enää pahoja liikatoiminnan oireita, vain silmien kuivuutta. Olen lihonutkin jo 3 kiloa yhden viikon aikana:-( Minulla on todettu basedowin tauti. Mitä kannattaisi tehdä???


      • aivooire

        AIvolisäkeperäinen vajaatoiminta kyseessä kun kummatkin arvon ovat matalat.


    • amiodaronikilppari

      Arvosihan ovat tosi hienosti korjaantuneet ja arvosi ovat menossa vajiksen puolelle. Luulisin, että Tyrazol-annosta nyt vähennetään. TSH kulkee "vähän jäljessä". Voisit kysyä vaikka työpaikkalääkäriltä varmuudeksi-- kyllä ne yleislääkäritkin yhtä sun toista tietävät, ainakin enemmän kuin maallikot. Itselläni oli v. 2006 raju amiodaroni-lääkkeen laukaisema liikatoiminta T4V 90 luokkaa ja Tyrazolia söin 1 kk 10 tabl/pv ja kun T4V oli laskenut vasta 60 tasolle, tosin vointi korjaantunut huikeasti, annosta nostettiin 12 tabl/vrk ja kun arvot lähenivät normaalia endokrinologi lähti laskemaan Tyrazol-annosta. Silti tiheästä seurannasta huolimatta vajis tuli rajuna, TSH 90 luokkaa ja lennosta Tyrazolin tilalle Thyroxin ja sitä linjaa. Oma kokemukseni on siis, että vajikselle voidaan mennä Tyrazolin aikana ihan päivissä. Kysy ihmeessä nyt annosasiaa lääkäriltä.

      • Minttumaaritti

        ap: Hei, kiitos neuvosta "amiodaronikilppari". Soitin nyt työpaikkalääkärille ja hän hämmästeli arvojen näin nopeaa muuttumista, tosiaan vajaatoiminnalle menyt jo. Hän määräsi Tyrazolin päiväannoksen puolituksen eli nyt menee aamuin illoin 2 tablettia vain. Ja laittoi lähetteen verikokeisiin ensi maanantaille, kun haluaa nähdä ennen kuin menen Taysiin, että mihin suuntaan arvot menee tällä annoksella eli pyysi soittamaan hänelle ne arvot. Kuten sanoit, että voidaan yhden päivän aikana mennä vajaatoiminnalle ja minulle on kyllä käynyt juuri näin, vielä viime viikolla ja viikonloppunakin olin elämäni kunnossa ja tänä aamuna, tiistai, en meinannut päästä sängystä ylös, kun olisin vain halunnut nukkua ja en ole saanut mitään tehtyä kotona tänään, palellut, syönyt vain suklaata ja mieli on apea:-( ja tosiaan painoa tullut lisää viikossa 3kg.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1573
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      69
      1263
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1198
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      178
      998
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      988
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      984
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      862
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      834
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      806
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      764
    Aihe