Narsisteista ei tykkää kukaan

mimmimmin

Olisi varmasti kauheaa olla narsisti.
Yleensä ihmiselle on tärkeää, että hänestä pidetään, hänestä välitetään ja häntä rakastetaan, jolloin ihminen käyttäytyy odotustensa täyttymiseksi hyvin myös muita ihmisiä kohtaan. Mutta narsistille se on samantekevää, siksi narsisti käyttäytyy niin, ettei hänestä pidä kukaan, eikä hän ikinä saa osakseen lapsuudessa vaille jäänyttä rakkautta, eikä hänelle ole annettu mahdollisuutta kokea vastarakkauden jakamista.

Ehkei narsistina olo ole sittenkää kauheaa, sillä hän ei näytä välittävän lainkaan siitä, ettei hänestä tykkää kukaan. Päinvastoin, narsisti näyttää nauttivan tilanteesta. Narsisti tuntee suurta Jumaluutta itsestään ja luulee, että maailma palvoo häntä ja häntä kadehditaan.

Ehkä narsistia on turha sääliä. Narsisti pärjää aina, onhan hänellä itsensä.

64

564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ölkjhfdfghjk

      Narsistin manipuloimana lapsena on tavallaan päätynyt vähän samaan rooliin, vaikkei olekaan narsisti.
      Kun vähän kaikki ihmiset koko ajan ovat luulleet minusta kaikkea paikkansapitämätöntä, niin pakko sitä on yrittää opetella olemaan jotenkin sen ulkopuolella ja yrittää olla välittämättä.

      Narsisti on itse manipuloinut muita kohtelemaan minua väärin ja sitten pilkkaa niitä vääryyden tekijöitä ja sanoo minulle: "Luuletko, että se heitä haittaa mitä he ovat tehneet??? He elävät siitä huolimatta ihan tyytyväisinä!"

      • dfghjklkjhgf

        Soitin psykopaatilleni ja kerroin, että kerron hänelle varmuuden vuoksi jos hän ei itse tiedä että hän on aivan mahdottoman valheellinen manipuloija, joka manipuloi useita ihmisiä sekaisin ja, että vaati minulta melkoisen "etsiväntyön" saada tämä selville !"
        Hän oli sitä mieltä, että näin jälkikäteen ajatellen olisi ollut parempi, että hän olisi elänyt omaa elämäänsä, eikä avustanut muita.
        Sanoin, että: "Joo joo mutta auttamisen varjolla hän on tehnyt näitä manipulaatiota ja minä tiedän tämän."
        Hän vastasi hymyilevällä pirteällä äänellä: "No hyvä jos olet saanut tämän selville, niin voit sitten lähteä oman elämäsi siitä.

        HOHOH


      • Kalliskorva

        Niinpä. Ja koskaan eikä ikinä kysytä sinun versiota asiasta. Vasta nyt aikuisena joku hoitsu ja psykiatri toimii korvana. Ne ei voi kuitenkaan ihmissuhteita korvata, vaikka en kyllä kaipaamaan ihmisiä ketkä eivät ole pätkääkään kiinnostuneita minusta. Vain pahan kuiskaukset kiehtoo.. Eihän tuollaiset ole edes kelpaisi realistisiin vastavuoroisiin suhteisiin. Kahlataan sitten näin tämä tauti nimeltä elämä. Veronmaksajat maksaa.


      • ölkjhgfdsdfghjk

        Minulla on tässä erittäin lähellä esimerkki kuinka nimenomaan auttamisen varjon suojissa voi tehdä vaikka mitä.
        Ilmankos jo sana"apu" on minua jotenkin kammottanut jo pidemmän aikaa.
        Ja tämä ihminen on itse antanut minulle lahjaksi kirjan: "Auttajan varjo".
        En tosin ole lukenut kirjaa.


      • lkjhgfdsdfghj

        Latoin hälle vielä viestin että: "Rukoile nyt vaikka Jumalalta pelastusta".
        Enpä liene enempää voivan tehdä.


    • ttt6

      Kyllä narsisteista tykkää toiset narsistit, tai ainakin tältä vaikuttaa. Ehkä ne ne oikeasti vihaa toisiaan mutta ovat jostain syystä yhdessä. En kadehdi narsisteja vaikka joskus tuntuu että olisi helpompaa olla tuntematta mitään ja olla täysin itsekäs ja tehdä mitä huvittaa välittämättä yhtään mistään. Kuitenkaan he jäävät vaille tärkeimpiä asioita nimittäin rakkautta, onnellisuutta ja ylipäätään vaille inhimillisyyttä. Mitä järkeä on elämässä jos olet pelkkä tyhjä kova kuori ja egon, vihan ja katkeruuden täyttämä mieli? Kuitenkin tätä epätervettä narsismia nykymaailmassa ihannoidaan. Mitä hienoa siinä on?

    • kraakki

      Narsisti rakastaa itseään ja on onnellinen kun saa huomiota, vaikka pahaa tehden. Yleensä hän kyynärpäätaktiikalla saa kaiken mitä päättää saada. Lisäksi, ei omatunto paina, ei masenna.
      Eikä kukaan kiusaa.
      Heidän omasta näkökulmasta asiat on siis hyvin.
      Narsistia ei haittaa vaikkei hänestä pidetä, sillä hän ei yksinkertaisesti kykene sitä ymmärtämään. Harha kantaa hänet hautaan asti, eikä näe pahuuttaan niinkuin uhrit näkevät. Osaa toki itsekin esittää uhria, kun se edistää hänen asiaansa. Vika on hovissa, joka poistaa narsistin yksinäisyydentunteen.

      • lölkjhgfdfghj

        Mitäs sitten kun hovilaisten mielestä narsisti on hyvä, mutta jos narsisti päättääkin itse paljastaa olleensa paha ?
        En tiedä käykö sellaista, mutta sen tapaista joskus tapahtuu.


      • kraakki
        lölkjhgfdfghj kirjoitti:

        Mitäs sitten kun hovilaisten mielestä narsisti on hyvä, mutta jos narsisti päättääkin itse paljastaa olleensa paha ?
        En tiedä käykö sellaista, mutta sen tapaista joskus tapahtuu.

        Tarkoitus on vain saada ihmiset tolaltaan tai vedättää, eri syistä. Kyseessä voi olla testi, kuka ei ole tarpeeksi uskollinen. Narsisti voi esittää mitä vain korkkiruuvimaisesti kieroen kun se vain edistää hänen asiaansa. Narsistille paha on hyvä.


      • ku_olisinki

        Jotenkin näin. Voidakseen olla onnellinen täytyisi nimenomaan olla narsisti, mutta tiedostaa ettei tee kenellekään pahaa, mutta narsistille se kuitenkin on huvia ja psykopaatilla taas on ihan oma logiikkansa. Mistä sitä rakkautta on edes mahdollista saada. Parempi se narsun vastikkeellinen ja ei niin pyyteetön vaan hyötyä tavoitteleva jonkin asteinen kiintymyssuhde kuin ei mitään ja totaalinen yksinäisyys.


      • suonikohjupää

        Jokainen on nähnyt narsistin mielensäpahoittajailmeen ja marttyyri-ilmeen, jos ei saa tahtoaan läpi. Pikkulapsimainen murjotus saattaa tosin kestää vain hetken ja muuttua raivohulluksi, jolla siniset ohimosuonet pullottavat päässä kuin saattaen poksahtaa millä hetkellä hyvänsä.

        Melkein naurattaa narsistin yritys vedota tunteisiin halutessaan jotain, sellainen lapsellinen loukkaantuneisuus ei ole terveen aikuisen ihmisen naamalla koskaan nähtävissä.

        Narsistin temppuihin tutustuneena, ei voisi uskoa samasta ihmisestä lähtevän niin monen sorttista tunnereaktiota. Ihmeellistä sinänsä, että tunteet narsisti esittää ylidramatisoiden ja jotenkin väärissä kohdissa vääränlaiset tunnekuohut.
        Jossain aivan mitättömässä asiassa, mittasuhteet paisuvat äärimmäisen suuriksi.


    • Fde333

      Narsismia ei ole olemassa. Narsisti on mielenhallinnan uhri, josta voi oppia ulos. Yhteiskunnan huijaus, ettei ihmiset ihmettelisi kuiluun potkittuja ihmisiä.

      • åpoiuytrtyui

        Mielenkiintoinen uudenlainen teoria.
        Kirjoittaisitko lisää?


      • blaablaab

        Tyypillinen narsistin kirjoitus. Älylliseksi viitteeksi tarkoitettu lauseen abstraktiosa vain peittää ettei mitään tosiasiaa ole. Narsistiko se mielenhallinnan uhri on?
        Toki narsistit voisivat enemmänkin kertoa, ai niin ei tyhjästä ole kerrottavaa.


      • ölkjhgfdfghjk

        Mietin tuota siksi, että itse koen itseni mielen hallinnan uhriksi psykopaatin tai narsistien uhrina.
        Pyrkimys on vapautua.
        Mutta mietin vain mitä tapahtuisi ihmiselle, joka ei lainkaan huomaisi olevansa mielen hallinnan uhri ? Itse olin kauan huomaamattani. Ja jotenkin kai siinä tilassa aloin vaikuttaa joillekin aivan tuntemattomille ihmisille jotenkin narsistimaiselle.
        Ihmettelin kovasti niin outoa käsitystä, kun se on niin kaukana totuudesta kuin olla ja voi. Mutta aloin miettiä mistä se voisi aiheutua sellainen vaikutelma. Ja tulin siihen tulokseen, että he vain kenties eivät erota, että olen narsistien mielenhallinnan uhri, vaan jotenkin vaistoavat sen narsistien tunkeutumisen minun aivoihini ja luulevat sen jotenkin olevan minä, sen jonkun kumman ilmapiirin minkä jotenkin vaistosivat. Tai jos kohtasivat minut narsistin seurassa, eivät pystyneet erottamaan meitä toisistaan, vaan luulivat minunkin olevan kuten seurassani oleva narsisti. Ja useinhan minä vain siinä kiltisti hymyilin vieressä, niin ehkä luulivat minun olevan jotenkin samaa mieltä narsistin kanssa, mutta shokissahan minä siinä hymyilin viimeiseksi pelastuksekseni,
        Eli erehtyivät vaan tunteensa ja ilmiön analysoinnissa tms.


      • herkkis66
        ölkjhgfdfghjk kirjoitti:

        Mietin tuota siksi, että itse koen itseni mielen hallinnan uhriksi psykopaatin tai narsistien uhrina.
        Pyrkimys on vapautua.
        Mutta mietin vain mitä tapahtuisi ihmiselle, joka ei lainkaan huomaisi olevansa mielen hallinnan uhri ? Itse olin kauan huomaamattani. Ja jotenkin kai siinä tilassa aloin vaikuttaa joillekin aivan tuntemattomille ihmisille jotenkin narsistimaiselle.
        Ihmettelin kovasti niin outoa käsitystä, kun se on niin kaukana totuudesta kuin olla ja voi. Mutta aloin miettiä mistä se voisi aiheutua sellainen vaikutelma. Ja tulin siihen tulokseen, että he vain kenties eivät erota, että olen narsistien mielenhallinnan uhri, vaan jotenkin vaistoavat sen narsistien tunkeutumisen minun aivoihini ja luulevat sen jotenkin olevan minä, sen jonkun kumman ilmapiirin minkä jotenkin vaistosivat. Tai jos kohtasivat minut narsistin seurassa, eivät pystyneet erottamaan meitä toisistaan, vaan luulivat minunkin olevan kuten seurassani oleva narsisti. Ja useinhan minä vain siinä kiltisti hymyilin vieressä, niin ehkä luulivat minun olevan jotenkin samaa mieltä narsistin kanssa, mutta shokissahan minä siinä hymyilin viimeiseksi pelastuksekseni,
        Eli erehtyivät vaan tunteensa ja ilmiön analysoinnissa tms.

        Narsistit ovat nimenomaan niin kuin loisia jotka tunkeutuvat sun mieleen eivätkä hevillä lähde sieltä pois vaikka fyysisesti olisivat jo häipyneet. Huvittavaa on että nämä samaiset narsistit usein haukkuvat muita yhteiskunnan loisiksi. Oikeasti siis puhuvat kai itsestään. Itsehän ne on niitä jotka sitä elämänenergiaa muista imevät, mutta silti syyttävät muita "sossupummeiksi", yhteiskunnan eläteiksi jne. Eli syyttävät muita siitä mitä itse ovat, mitä itse tekevät mutta HENKISESTI.

        Narsistin uhri todellakin saattaa joskus vaikuttaa itse narsistilta varsinkin "heräämisvaiheessa" kun on hysteerinen ja vainoharhainen kun pelkää että kaikki yrittää satuttaa sua ja hyötyä susta. Se on aika traagista.


      • ljhfdssdfghjk

        Juuri niin, se henkisen energian imeminen on todellakin kummallinen ilmiö, mutta täyttä totta. Mutta jotenkin kauan se tuntui niin hullulle, että oli vaikea tajuta miten sellainen ilmiö voi edes olla olemassa, miten voi olla olemassa ihmisiä joiden mieli ja tunne-elämä toimii niin kummallisesti ja on todella suuntautunut tekemään sellaista "näkymätöntä" asiaa, vaikka päällisin puolin voivat olla käytännön ihmisiä huomattavasti enemmän kuin minä, mutta silti salatusti he voivat olla hyvinkin tietoisia siitä kummallisesta henkisestä toiminnastaan.
        Ja niinhän siinä voi käydä, jos jostakusta imetään kaikki henkiset energiat, hänestä tulee lopulta "sossupummi" tai vastaava, vaikka koulunsa olisi käynyt parhailla arvosanoilla ja pitää moraaliarvoja hyvin tärkeinä jne., eikä olisi ikinä juonut alkoholia jne.


    • daipadaipa

      Narsistit menestyvät usein ihan hyvin elämässä. Kaikenlisäksi narsisteja on hyvin erilaisia. Narsisti voi saada tyydytystä vaikka ihmisten auttamisesta eikä vahingoittamisesta ja siis toimii hyvinkin tehokkaasti, joskin häikäilemättömästi, valitsemassaan tehtävässä. Tietenkin mikäli narsistin valitsema goal on muiden vahingoittaminen ja saa siitä tyydytystä, niin asiat ovat huonosti.

      • kraakki

        Auttaminen, hoitaminen ovat juuri vallankäyttöä. Ei narsisti hoida ketään siksi että muille tulisi hyvä olo, vaan että häntä kiitettäisiin. Narsisti voi myös kadehtia ja vihata empaattista hoitajaa.


    • 34235423

      Ihmiset eivät tajua narsismista tai narsisteista oikein mitään. Ehkä wikipedia auttaa:

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Narsismi

      "
      Narsismia voidaan pitää ihmisen tärkeimpänä positiivisena ominaisuutena.[7] Terveen narsistisella henkilöllä on hyvä itsetunto, ja hän voi hyvin. Narsistinen henkilö kykenee olemaan rikastuttavassa vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa ja löytää elämästään monia mielihyvää tuottavia asioita. Narsisti tuntee vahvuutensa ja heikkoutensa, eikä hänellä ole tarvetta korostaa itseään tai kykyjään eikä nujertaa toisia.[7] Terveen narsistista itsensä toteuttamista voidaan pitää elämänhaluisen elämän edellytyksenä. Terveellä narsistilla on rikas tunne-elämä ja sen myötä kyky kokea voimakkaita tunteita ja innostusta.[8] Hyvän itsetunnon ansiosta narsisti pystyy tarvittaessa olemaan myös yksin, ja terveen narsismin avulla ihminen kykenee selviytymään elämän kriiseistä ja kovistakin koettelemuksista.[7][8]
      Terveen narsismin puutetta voidaan pitää lähes yhtä haitallisena asiana kuin narsistista luonnehäiriötä.[7] Narsistisuuden puute heijastuu huonona itsetuntona, joka ilmenee henkilöä jatkuvasti riivaavana huonommuuden tunteena. Hyvätkään kokemukset ja onnistumiset eivät paranna narsismin puutteesta kärsivän huonoa minäkuvaa.[7] Narsismin puutetta voidaan kuitenkin hoitaa terapiassa, jossa käsitellään muun muassa empatian, hyväksymisen ja välittämisen kokemuksia.[7]
      Terveen narsismin perusta syntyy jo varhaislapsuudessa. Se kehittyy lapsen minuuden ja hoitavan ympäristön myönteisiä kokemuksia vahvistavassa vuorovaikutuksessa.[8] Narsistinen tasapaino voi kuitenkin kenellä tahansa vaihdella. Pahimmissa tasapainon häiriöissä voi syntyä narsistinen ahdistus, joka saattaa johtaa addiktioihin tai josta voi syntyä narsistinen häpeäromahdus.[1]
      "


      Narsistinen persoonallisuushäiriö on sitten eri asia. Silloinkin mikäli narsisti kaikkivoipaisuudessa paneutuu vaikka auttamistehtäviin/johtoasemiin whatever voi hänestä olla ihmisille yllättävän paljon hyötyä. Stressinsietokyky huipussa ja usein tilaan liittyvä tunteettomuus itse asiassa auttaa monissa valintatilanteissa.

      • äykrym

        Narsismi aikuisella ei koskaan ole tervettä, vaan luonnevaurio. Alle 3-vuotiaan narsismi sen sijaan on tärkeä kehitysvaihe. Narsismi ei missään tapauksessa tarkoita samaa kuin hyvä ja terve itsetunto! Narsismin taustalla nimenomaan on heikko itsetunto. On saattanut jäädä pukkulapsivaiheessa ilman tarvittavaa hoivaa ja huolenpitoa.


      • oiuytsdfghjk

        Kyllä ymmärrän tämän pointin. Riippuu täysin siitä mitä narsismilla tarkoittaa.
        Mielestäni minun vanhemmilla on se narsistinen häiriö ja itselläni syntyi terveen narsismin puute.
        Koen että hyvän narsismin lisääminen parantaa tilannetta. Ja on haitallista ne ketkä nimeävät kaiken hyvänkin "narsismin" pahaksi, koska se antaa vallan niille narsismihäiriöisille ja tuottaa sitä terveen narsismin puutetilaa, joka villitsee narsisteja todella.

        Mielestäni asia ilmenee hyvin kirjasta: Egoistin käsikirja ja Terveen itsekkyyden harjoituskirja, Josef Kirscner.

        Mielestäni hän tuo hyvin esiin kuinka toisiin valtaa käyttävät sekä alistujat eivät ole vapaita, vaan vapaita ovat terveen itsekkäät, ei toisia hyväksikäyttävät vallankäyttäjät eikä hyväksikäytetyt. He kummatkin ovar riippuvaisia.
        Olen sitä mieltä että paras tilanne on kauniisti ja hyväntahtoisesti itsekkäillä, jotka sallivat toisillekin aidon tyytyväisyyden itseensä. Sellaisille ihmisillä ei ole kiinnostusta kiusata ketään, ei alistamistarpeen vuoksi eikä siksi että toivoisi toistenkin kärsivän alistettuna kuten itse.


      • oiuytrertyui

        Minun mielestäni narsistit usein kadehtii terveesti itseensä tyytyväisiä ihmisiä, esim. lahjakkaita jossain tms. ja sitten voivat alkaa väittää näitä narsisteiksi tuhotakseen näiden terveen itsetunnon. Nähty on.
        Ei ole mitään väärää olla vaikka kuinka itseensä tyytyväinen ihminen, jos ei mitenkään kiusaa muita mutta kannustaa heitäkin olemaan itseensä tyytyväisiä ja loistamaan omana aitona itsenään. Minusta se on oikeastaan rakkautta.
        Ja siitähän narsistit ei tykkää yhtään.


      • poiuytrhjk

        Vielä jatkuu.
        Itse en pysty tällä hetkellä olemaan itseeni tyytyväinen, mutta kannustan ilman muuta kaikkia muita olemaan ja itsellänikin on päämääränä, että voisin olla.


      • herkkis66
        oiuytrertyui kirjoitti:

        Minun mielestäni narsistit usein kadehtii terveesti itseensä tyytyväisiä ihmisiä, esim. lahjakkaita jossain tms. ja sitten voivat alkaa väittää näitä narsisteiksi tuhotakseen näiden terveen itsetunnon. Nähty on.
        Ei ole mitään väärää olla vaikka kuinka itseensä tyytyväinen ihminen, jos ei mitenkään kiusaa muita mutta kannustaa heitäkin olemaan itseensä tyytyväisiä ja loistamaan omana aitona itsenään. Minusta se on oikeastaan rakkautta.
        Ja siitähän narsistit ei tykkää yhtään.

        Tämä on totta. Tässä maailmassa aika monet voi huonosti. Kun itsellä ollut juuri tuota terveen narsismin puutetta ja yrittänyt lisätä sitä olen törmännyt näihin jotka ovat väittäneet että olen jotenkin itsekäs kun olen halunnut toipua ja tulla terveeksi ja tasapainoiseksi ihmiseksi. Mitä ne itse on kun yrittävät estää muiden ihmisten hyvinvoinnin? Mielestäni on paljon itsekkäämpää estää muiden hyvinvointia kuin lisätä omaansa!

        Tuntuu että on kolmentyyppisiä ihmisiä: narsisteja tai narsistisia ihmisiä, sitten ihmisiä joilta puuttuu tervettä narsismia (voisi sanoa että läheisriippuvaisia) ja sitten on terveitä ja tasapainoisia ihmisiä. Minä ainakin haluan kuulua näihin terveisiin ja tasapainoisiin ihmisiin, mutta on paljon ihmisiä jotka yrittävät tai ovat yrittäneet heittää kapuloita rattaisiin kun olen yrittänyt tervehtyä ja toipua! Ovat ehkä kateellisia siitä että et ole luovuttanut kokonaan, vaan välität itsestäsi sen verran että haluat voida hyvin ja teet sen eteen jotain?

        Jossain oli arvio että maailman ihmisistä olisi jopa 80% läheisriippuvaisia. Siksi täällä maailmassa on paljon kärsimystä. On ihan turha väittää että vain osa ihmisistä on itsekkäitä. Kyllä ihan kaikki ihmiset on sitä, itsekkyyden määrä vain vaihtelee. Voisi sanoa että on tervettä itsekkyyttä ja epätervettä. Terveen itsekkyyden lisääminen on tervettä ja hyödyllistä ja hyödyntää ihan kaikkia ihmisiä, ei vain ihmistä itseään.. Kun tämän tajuaa on päässyt läheisriippuvuudesta toipumisessa jo aika pitkälle. Tästä puhuu mm. Paula Salomaa kirjassaan "Narsismin tiedostaminen" joka on mielestäni lukemisen arvoinen.


      • herkkis66
        herkkis66 kirjoitti:

        Tämä on totta. Tässä maailmassa aika monet voi huonosti. Kun itsellä ollut juuri tuota terveen narsismin puutetta ja yrittänyt lisätä sitä olen törmännyt näihin jotka ovat väittäneet että olen jotenkin itsekäs kun olen halunnut toipua ja tulla terveeksi ja tasapainoiseksi ihmiseksi. Mitä ne itse on kun yrittävät estää muiden ihmisten hyvinvoinnin? Mielestäni on paljon itsekkäämpää estää muiden hyvinvointia kuin lisätä omaansa!

        Tuntuu että on kolmentyyppisiä ihmisiä: narsisteja tai narsistisia ihmisiä, sitten ihmisiä joilta puuttuu tervettä narsismia (voisi sanoa että läheisriippuvaisia) ja sitten on terveitä ja tasapainoisia ihmisiä. Minä ainakin haluan kuulua näihin terveisiin ja tasapainoisiin ihmisiin, mutta on paljon ihmisiä jotka yrittävät tai ovat yrittäneet heittää kapuloita rattaisiin kun olen yrittänyt tervehtyä ja toipua! Ovat ehkä kateellisia siitä että et ole luovuttanut kokonaan, vaan välität itsestäsi sen verran että haluat voida hyvin ja teet sen eteen jotain?

        Jossain oli arvio että maailman ihmisistä olisi jopa 80% läheisriippuvaisia. Siksi täällä maailmassa on paljon kärsimystä. On ihan turha väittää että vain osa ihmisistä on itsekkäitä. Kyllä ihan kaikki ihmiset on sitä, itsekkyyden määrä vain vaihtelee. Voisi sanoa että on tervettä itsekkyyttä ja epätervettä. Terveen itsekkyyden lisääminen on tervettä ja hyödyllistä ja hyödyntää ihan kaikkia ihmisiä, ei vain ihmistä itseään.. Kun tämän tajuaa on päässyt läheisriippuvuudesta toipumisessa jo aika pitkälle. Tästä puhuu mm. Paula Salomaa kirjassaan "Narsismin tiedostaminen" joka on mielestäni lukemisen arvoinen.

        Oikeastaan nämä jotka ovat syyllistäneet minua täysin normaalista elämään kuuluvasta asiasta ovat itseasiassa mielestäni vähän narsistisia tai narsistipiirteisiä ihmisiä jonka vuoksi olen ottanut etäisyyttä heihin ja välttelen sen tyyppisiä ihmisiä. On myös läheisriippuvaisia jotka eivät kellekään toivo mitään pahaa. Eli siis kaikki terveen narsismin puutteesta kärsivät eivät todellakaan ole pahantahtoisia ihmisiä. On vain niin vaikea maallikkona tunnistaa näitä narsistipiirteisiä ihmisiä että pitäisi kai lopettaa luokittelu ja arvailu ja pitää heitä vain ihmisinä joilla on ikäviä piirteitä. Diagnoosia kun en voi kellekään antaa.


      • öuysdfghjkl

        Taas mää tykkäsin näistä herkkiksen kirjoituksista.

        Minusta ne ihmiset ovat jotenkin narsistisia, jotka yrittävät mennä toisen ihmisen ja tämän itsen väliin ikäänkuin johtamaan sitä kuinka tämän toisen ihmisen pitäisi itsensä kanssa olla, ja jos ei menettele juuri heidän ideoidensa mukaan itsensä kanssa, on heidän mukaansa itsekeskeinen tms.
        He niinkuin eivät ollenkaan edes huomaa itseasiassa olevansa itse toisen ihmisen alueella määräilemässä, niin eivätkö he siinä vähän ole liian itsekkäitä itse, kun ei edes oma reviirinsä helle riitä, vaan pitää laajentaa sitä vielä toisten ihmisten minuuden alueelle, ja sitten nimittelevät itsekeskeisiksi sellaisia, jotka eivät toisten reviirillä hypi.


      • jalistajatkuu
        öuysdfghjkl kirjoitti:

        Taas mää tykkäsin näistä herkkiksen kirjoituksista.

        Minusta ne ihmiset ovat jotenkin narsistisia, jotka yrittävät mennä toisen ihmisen ja tämän itsen väliin ikäänkuin johtamaan sitä kuinka tämän toisen ihmisen pitäisi itsensä kanssa olla, ja jos ei menettele juuri heidän ideoidensa mukaan itsensä kanssa, on heidän mukaansa itsekeskeinen tms.
        He niinkuin eivät ollenkaan edes huomaa itseasiassa olevansa itse toisen ihmisen alueella määräilemässä, niin eivätkö he siinä vähän ole liian itsekkäitä itse, kun ei edes oma reviirinsä helle riitä, vaan pitää laajentaa sitä vielä toisten ihmisten minuuden alueelle, ja sitten nimittelevät itsekeskeisiksi sellaisia, jotka eivät toisten reviirillä hypi.

        Nimenomaan. Tee niin kuin haluat itsellesi tehtävän - kunnioita toisen yksityisyyttä, anna hänen itse tehdä omat tärkeät valintansa ilman narsistista ohjailua, kannusta kaikkia ihmisiä heidän terveessä hyvinvoinnissaan ja itsensä toteutuksessaan; jos et tiedä, niin älä luulottele ja valehtele ympäriinsä (että joku on sossupummi jne.)


      • fgjhggy
        öuysdfghjkl kirjoitti:

        Taas mää tykkäsin näistä herkkiksen kirjoituksista.

        Minusta ne ihmiset ovat jotenkin narsistisia, jotka yrittävät mennä toisen ihmisen ja tämän itsen väliin ikäänkuin johtamaan sitä kuinka tämän toisen ihmisen pitäisi itsensä kanssa olla, ja jos ei menettele juuri heidän ideoidensa mukaan itsensä kanssa, on heidän mukaansa itsekeskeinen tms.
        He niinkuin eivät ollenkaan edes huomaa itseasiassa olevansa itse toisen ihmisen alueella määräilemässä, niin eivätkö he siinä vähän ole liian itsekkäitä itse, kun ei edes oma reviirinsä helle riitä, vaan pitää laajentaa sitä vielä toisten ihmisten minuuden alueelle, ja sitten nimittelevät itsekeskeisiksi sellaisia, jotka eivät toisten reviirillä hypi.

        Mistä noita muuten oikein sikiääkin. Noita toisen ihmisen määräilijöitä ja taluttajia vailla mitään kiinnostusta sitä ihmistä itseä tai hänen tilannettaan kohtaan. Eihän tässä ole ollut mitään mahiksia löytää toipumisen tielle.


    • zepulis

      Hankaluutena tietenkin että vaikka stressinsietokyky on huipussaan, niin kun tulee romahdus nin se todellakin tulee voimalla :D

    • ölkjhgfghjkl

      Joo siis kyllä. Joskus psykopaatti on ottanut tehtäväkseen hyviä rehellisiä asioita ja hoitanut ne kiitettävän tehokkaasti ja rehellisesti. Surullista kyllä se ei ole se henkilön pääasiallinen persoonallisuus. Tämä henkilö on itse tuhonnut ja taas auttanut omissa tuhoissaan jne. uudelleen tuhonnut ja sitten taas auttanut. Näin häntä on kovasti tarvittu.

    • aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa3
      • yritän_muistella

        Oikeesti ero on agressiossa. Narsistisesta persoonallisuudesta kärsivä tarvitsee jonkinlaisen provosoitumisen agressiolleen.Psykopaatti taas voi raivostua silmittömästi vailla mitään syytä. Omassa hämärässä mielessään hänellä tosin on joku omasta mielestä oikea motiivi. Psykopatia on narsismin vakavin aste , joka syntyy lapsen kaikkein varhaisimmassa vaiheessa. Jotkut tutkijat myös ovat sitä mieltä, että syy voi olla biologinen eli häiriö aivojen metaboliassa.


    • r35434534

      Poliitikot, yritysjohtajat jne. ovat prosentuaalisesti yliedustettuja narsistien joukossa. Eli narsistisilla ominaisuuksilla pääsee pitkälle. Tuskin olisi evoluutiossa niin säilynyt ilman "voittavia"-ominaisuuksia.

    • voihyvävit

      Narsisti kirjoittaa että on löytänyt narsistin ja tämä "narsisti" sanoo että ole hyvä ja mene. Kumpi oli narsisti????

    • 7654343

      Itsessä on paljon narsistisia piirteitä mitä nyt kuvauksista luin. Mites moisesta pääsee eroon. Onko narsisti mikäli ei halua olla narsisti?

      Tuossa on myös aste-eroja eli joku voi olla lähes 100% narsisti ja joku sitten 70%, 50% tai jotain sellaista. Ei ihan yksinkertaista tuo narsismin määritelmä, kun ihmisistä on moneksi.

      Kaiken lisäksi narsisti on haukkumanimi kuten vaikka rasisti tai suvakki tai mitä näitä nykyään onkaan. Se että joku haukkuu narsistiksi ei vielä mitään todista. Haukkuja voi itse olla narsisti :D

    • jrsnetbhfg
      • ölkjhfdjkl

        hyvä artikkeli


      • kraakki

        Jossain oli että erityisherkällä esim vaatteiden laput ja saumat kutittaa.? Vaikea uskoa että paksunahkaisella narsistilla olisi edes tuota inhimillistä ominaisuutta.


      • uytredfghjk

        Siksi minäkin ajattelen että minun psykopaatti ei ole perustyypillinen täyspsykopaatti, koska hänellä on aistiherkkyyksiä mitä ilmeisesti olen itsekin sieltä perinyt.
        Mutta olen tullut muutenkin siihen tulokseen, että ihmisiä voi olla minkä vain ominaisuuksien sekoituksia millaisissa vain kombinaatioissa missä vain suhteessa.


      • ölkjhgfdsdfghj

        Mutta se ei muuta sitä, jos joku on toiminut kertakaikkisen vääryydellä jotakuta kohtaan jne.


      • herkkis66
        uytredfghjk kirjoitti:

        Siksi minäkin ajattelen että minun psykopaatti ei ole perustyypillinen täyspsykopaatti, koska hänellä on aistiherkkyyksiä mitä ilmeisesti olen itsekin sieltä perinyt.
        Mutta olen tullut muutenkin siihen tulokseen, että ihmisiä voi olla minkä vain ominaisuuksien sekoituksia millaisissa vain kombinaatioissa missä vain suhteessa.

        Herkkäkin ihminen voi olla narsisti, samoin "empaatikko". Itse tiedän sekä herkän että empaatikon jotka ovat narsistipiirteisiä ihmisiä.


      • poiuytrertyui

        Hyvä tietää.
        Se on jotenkin hämmentävää.
        Mutta tosiaan voihan esim. herkkäaistisenkin mieli mennä kieroon.


      • 244242
        herkkis66 kirjoitti:

        Herkkäkin ihminen voi olla narsisti, samoin "empaatikko". Itse tiedän sekä herkän että empaatikon jotka ovat narsistipiirteisiä ihmisiä.

        Sanoisin, ettei narsisti koskaan ole aidosti empaatikko, mutta esittää sellaista hyvin uskottavasti.


      • empatiasta

        No minun vanhempaa pidetään hyvin ymmärtävänä ihmisenä, kun hän puhuu muille kaikkea mitä minä olen elämäni varrella hänelle puhunut.
        Täten häntä pidetään älykkäänä ja ymmärtävänä ihmisenä, koska hän on aikoinaan saanut kuunnella monologiani vähintään 20 000 tuntia. Ja minä ajattelen todella paljon. Siinä hänelle tehokas koulutus moniin hänelle muutoin tuntemattomiin aiheisiin ja ihmiset voivat vain hämmäställe mistä jonkun surkean tyttären äiti on tämän kaiken ihmillisen sydämellisen ymmärryksen moniin asioihin saanut. (Jos joku ei usko että tuo tietämys on alunperin minun, voin puhua samoista aiheista viisi kertaa enemmän.)
        Hän arvelee ihmisten empatian olevan näytelmää ja on yrittänyt neuvoa minua ymmärtämään ihmiset vaan vedättää minua esittäessään minulle empaattista.


      • ölkjhddgh

        Jos nyt lopultakin pääsisin tästä nettikirjoittelusta.
        Mutta tuli vielä mieleen, että tässä perheessä on selvästikin kyse älyllisestä narsismista. Siitä kuka on viisaampi, ei lainkaan siitä kuka on seksikkäin.


      • ölkjhgfddfgh

        Tästä oivalsinkin miksi minulla ei ole heikkoutta hurmurinarsisteihin.
        Sen verran olen näiden älyllisnarsistien kasvatti.
        Ja ärsyttää kyllä kovasti kun minusta on valehdeltu monen monta kertaa, että muka minä olisin toiminut jollain hurmureihin liittyvillä motiiveilla.
        En ole ihan sellaiselle asteelle aivokopassani koskaan edes vielä päässyt näiden älyllisnarsistien kasvattina.


      • erosko

        No minusta on ollut joskus mukava hurmata tai tulla hurmatuksi. Kenestä ei? Ei se nyt kuitenkaan mikään elämän pääsisältö ole... vai onkohan tavallaan sittenkin, kun kiinnostamaan on kyllä jäänyt monien kummalliset rakkauskäsitykset kaikkine juonteineen ja mausteineen. Tätä kiinnostusta nyt koetan sitten muun ohella toteuttaa lähinnä kait ns. älyllisesti, vaikka kummallisia tilaisuuksia tarjoutuu joskus liiankin kanssa ihan omakohtaisessa arkielämässä. Erityisesti ja varsinkin silloin kun olen sellaista kokemusta vähiten vailla. Voisikohan olla, että minuun sitten myös liitetään vahvasti jotain hurmurimotiivia, vai mitä kummaa selkälapussani oikein lukee? Helpotuksekseni alan muuten olla jo liian vanha ihan hirveään myllytykseen, mitä monesti erotiikkaan ja parinmuodostukseen ja perheen perustamiseen/ylläpitoon liittyy. Näyttää olevan yksi vaarallisimmista asioista naisihmiselle, kun oikein miettii. Melkein luulisi kuulevan rovioilla palavien huudot, vaikka elämme sivistynyttä feminismiaikaa ;)


    • stolen

      Mädäntykööt helvetissä kaikki.

    • KingdomCome

      Hyi että näitä juttuja...

      Ettekö tajua että kaikki tavoittelevat jollain tavalla omaa etuaan ja on ihan eri asia olla "itsekeskeinen" kuin "narsisti".

      Sitäpaitsi kaikillahan on esim. facebookissa joku hymyilevä kuva. Sanotaanhan valokuvia otettaessakin, että "hymyilkää". Varmaan jonkun mielestä sekin on narsismia?

      Jos joku ei halua osaa eikä arpaa teidän kummallisissa elämänkuvioissanne, syytätte sitäkin narsistiksi, koska "ei tarvitse ketään"?

      Mitenkään ei "narsistienmaalaajia" pysty miellyttämään. Neuvoksi annan teillekin, että missä vain kohtaatte tätä asiaa, niin suuntautukaa muualle, yksinkertaisesti, älkää pohtiko asiaa, jatkakaa omaa tietänne, mukavampaan suuntaan.

      Maailma on täynnä turhaa paskaa mihin voi sotkeutua aivan turhaan, mistä ei ole kuin harmia.

      • jhgffghjklölk

        Mutta jos narsismin uhriutta ei huomaa, voi itse päätyä elämään epätodessa maailmassa. Kyseessä on elämän kokoinen asia.
        Itse jouduin kirjoittamaan 500 sivua elämästäni, jotta huomasin missä mättää !!!
        Mutta tämän oivalluksen jälkeen olen alannu laittamaan hymyileviä kuvia esille.
        Sitä ennen elin jossain oudossa olemattomuuden tilassa pitkään.
        Pohtiminen on ollut aivan täysin välttämätöntä, koska muuten psykopaatti olisi manipuloinut minut todella vakavasti.


      • ölkjhgfdfghj

        Ja tämä oikeastaan melkein yllättää minut, että nämä henkilöt jotka elämäntarinastani nappasin ja mitä heistä sitten analysoin, nyt myöntävät kaiken.
        Itsekin melkeen ihmettelen oman analyysini tarkkuutta.
        Minulle aina joskus käy sellaista.


      • ölkjhgfdfghj

        Tai oikeastaan mitä muutakaan minun vanhemmat voisi kuin myöntää, kun he ei yksinkertaisesti osaa sanoa mitään minua älykkäämpää vaikka esiintyvätkin tuhatkertaisesti minun yläpuolisinani niin, etteivät suo edes puhua minun alhaisuudelleni. Mutta koko heidän asemansa perustuu voittoon törkeydessä.


      • pinkybrain

        No tuo on varmasti totta monissa narsistiperheissä. Ja lapset on muutenkin näkymättömiä ja epäkunnioitettuja kulttuurissamme, mistä on tietysti joskus ihan silmille hyppiviä traagisia seurauksia. Mitään ei kuitenkaan haluta oppia, eikä ketään kiinnosta sitten ensiorgastisen tunnekuohahduksen jälkeen Tuskin muualla maailmassa juuri on paremmin...?


    • narsistinnormaalia

      Nasse ei elä pelkästään kiusaamalla uhreja. Hänelle on tärkeää, että kannustajien kuoro ja apureiden armeija on aina käytettävissä. Ihailun ja tuen varmistamiseksi narsisti hurmaa ihmisiä jatkuvasti. Hän on mutkaton kaveri, järkevä, hauska, kannustava, kaikkea mitä vain toinen tuntuu tarvitsevan tai arvostavan. Useissa tapauksissa hurma myös haihtuu nopeasti. Muutama päivä sitten todistin narsistille tyypillistä käytöstä. Hän kehuskeli, koska oli "kouluttanut" erästä hyväuskoista tuttavaansa. Tämä epäonninen henkilö oli aiemmin jutellut narsistille työpaikkansa epäkohdista. Nasse oli esittänyt ymmärtäjää saaden kohteen avautumaan yhä enemmän. Kuitenkin narsisti oli kertonut kaiken eteenpäin taholle, jota kaverinsa oli arvostellut. Nyt narsisti nauroi makeasti, koska oli paljastanut myös avautujalle, mitä oli tehnyt. Luottamuksen pettäminen on narsistin normaali tapa kohdella ystäviään. Kaveripiirissä käy jatkuva vaihto.

    • MrJuha82outolintu

      Minä en välitä ollenkaan muitten mielipiteistä.
      Jos joku vihaa mua, en lotkauta korviani.
      Ylipäänsä mulle ei oo tärkeää olla rakastettu tai suosittu tai vihattu.
      Kunhan vain oon.
      Elän omaa elämääni.
      Aika yksipuolista tosin =)

    • hjkulokkki

      Joskus on vaikeaa ja suorastaan mahdotonta olla pidetty ilman että aiheuttaisi pahaa jälkeä itselleen. Totuuden kantajista ei aina tykätä. Tai riippuu kai totuudesta. Oma arvovalinta sitten...

      • ölkjhgfdfghj

        Pakko valita totuus vaikka luurit paukkuisi korvaan, koska muuten lähtee järki, jos alkaa valehtelemaan kaikkien mieliksi.
        Sekin pieni ripaus mitä kokeilin mieliksi valehtelua oli liikaa.


      • ölkjhgfdfg

        Lisään vielä, että tämä meidän psykopaatti esiintyi vuosikymmenet "yksinkertaisena perunoidenkuorijana", ei sitten ollukkaan niin yksinkertanen...


      • Asemankummitus

        Tuommoinen ei ole kait luokkasidonnainen asia. Aina se kai hiukan yllätyksenä "paljastuu", jos sitä nyt on niin tarve normisokealle koskaan peitelläkään. Sen ne ns normaalit tekevät usein itse.


      • ölkjhgfdfgh

        Niin tekevät.
        Olen nähnyt kuinka vaikka mitä asioita voidaan sanoa suoraan ihmisten silmien edessä, koska he esim. reagoi siihen hyvänä vitsinä.


    • Anonyymi

      päinvastoin: narsisti kärsii jatkuvasti siitä mikä hän on..käytöshäiriöinen. Sieluton tyhjä kuori. Ihminen, joka käyttää muita ihmisiä..joka ei osaa rakastaa edes itseään. Hän halveksii ihmistä, joka rakastaa häntä koska hän tietää sisimmässään että on heikko ihminen.

      Hän haalii ympärilleen menestyneitä ja kuuluisia, varakkaita ihmisiä jotka peilaavat hänen erinomaisuuttaan ja joita hän voi käyttää hyväkseen. Syvällä sisimmässään hän kuitenkin halveksii hoviaan. Niitä, jotka ovat saavuttaneet sen mihin hän ei koskaan itse kykene.

      Narsistin tunneskaalaan kuuluu vain kateus, viha ja kostonhalu. Missä hän kulkeekin, siellä syntyy ristiriitoja. Hän on teflonia - kanna koskaan vastuutaan. Hän nauttii toisten kaltoinkohtelemisesta. Hän saa siitä kaipaamansa vallantunteen. Siksi eron jälkeen uhrin ei kannata laittaa ajatustakaan kostoon tai energiaa haukkumiseen. Narsisti ei muutu. Koskaan.

      Kuka haluaa narsistin kohtalon itselleen? Elää illuusiossa, että maailma pyörii omien tarpeiden ympärillä ja kulissielämää eläen...tietäen oman tyhjyytensä ja sen ettei koskaan kykene kokemaan aitoa rakkautta?

    • Anonyymi

      Imartelu riittää psykofantti keksi jotain muuta jos osaat

    • Anonyymi

      Kyllähän joistain narsisteista niiden hovi tykkää esim Facebookissa. Sellaiset jotka ei joudu elämään livenä sen narsistin lähellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe