Lukujen pituus / tarina tarinan sisällä?

Viiviivii

Onko haittaa, jos luvut ovat kovin eri mittaisia? Kyse lastenromaanista. Joku luku on 3-4 sivua, joku toinen 8-9 sivua. Tässä kirjassa haluan kuvata kussakin luvussa yhden päivän, mikä mielestäni sopii tarinaan, mutta en halua suotta alkaa lisätä jotain turhaa vain jotta sivuja luvussa olisi enemmän.

Entä mitä mieltä olette tarinasta tarinan sisällä? Eli että siirrytään aika ajoin toiseen tarinaan eli päähenkilö siirtyy välillä toiseen maailmaan, toiseen tarinaan, (lastenromaani). Onko tällainen turhan kömpelöä ja parempi kirjoittaa molemmat tarinat erikseen? Mietityttää siksi, kun alunperin keksin molemmat tarinat yhdessä, toistensa lomassa, mutta jostain sain palautetta, että kivempi olisi nykyhetken tarina pelkässä nykyhetkessä.

3

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukujen pituuden vaihtelu on täysin ok, niin kauan kuin yksittäisen luvun pituus ei paisu liian suureksi. Tasapitkät luvut olisivat itse asiassa varsin tylsät, koska lukujako auttaa rytmittämään tarinaa. En myöskään lähtökohtaisesti löydä mitään vikaa maailmasta toiseen hyppimisessä, koska se myös auttaa luomaan tarinalle rytmiä. Kannattaa luetuttaa teksti niin monella kuin pystyy ja tekemään isoja muutoksia vasta sitten, koska lukijoiden kokemukset voivat vaihdella hyvin paljon. Jollet ole vielä kirjoittanut koko tarinaa loppuun, tee se ensin ja mieti rytmitystä editoinnin yhteydessä.

• lksjklsad

Yhdyn edelliseen, mutta lisäys, että lukujen pituus kannattaa olla niiden painoarvon mukainen. Eli ei pitkää jaarittelua toisarvoisista asioista, vaikka esimerkiksi joku tapahtuma luonnostaan tulisi kerrottua pidemmästi kuin toinen. Tuollaisessa tapauksessa kannattaa karsia kovalla kädellä.

Toisaalta tärkeääkään lukua ei tule itsearvoisesti venyttää; olennaisempaa on, että kerrot sillä tavalla, että se tehoaa lukijaan.

• Hyvä lisäys! Nimenomaan tarina ja tärkeys edellä, ja kaikki ylimääräinen pois :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      70
      5808
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      236
      4572
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      20
      2568
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      27
      2483
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      82
      1507
    6. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      11
      1393
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      96
      1305
    8. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      128
      1296
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      97
      1194
    10. Rötösherra käräjillä

Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu
      Ähtäri
      19
      1161
    Aihe