Seminaarit

amkorrri

Mites nämä seminaarit eroaa siitä, että tehdään ryhmätöitä ja "puretaan" ne sitten tunnilla eli esitetään toisille luokan edessä? Vai onko tuo seminaari uusi hieno nimi esitelmän pidoille?

9

2860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joopaha

      En tiedä ammattikorkean seminaareista varmasti, mutta yliopiston seminaareissa ei ole ryhmätöitä, vaan jokainen tekee oman kirjallisen työn. Jokainen toimittaa valmiin työnsä kaikille seminaarilaisille ennen työn käsittelypäivää. Käsittelypäivänä tekijä esittelee työnsä seminaarissa, minkä jälkeen ennalta määrätty opponentti ruotii työtä esittäen sen hyvät puolet ja tehden parannusehdotuksia. Kaikki keskustelevat näistä seminaarin vetäjän johdolla. Seminaarissa on tarkoitus oppia tieteellistä esittämistä sekä kirjallisesti että suullisesti. Mutta ammattikorkeassa on varmaan jotain muuta...

      Yhtenä seminaaripäivänä käsitellään vain yksi työ. Jokainen toimii opponenttina jonkun työlle. En tätä ihan esitelmän pitämiseksi sanoisi. Mutta ehkä ammattikorkeakoulussa...

      • Molemmissaopiskellut

        Kutakuinkin noin se menee myös AMK:ssa. Seminaari siis on se tilaisuus, missä opiskelija esittelee kirjallisen työnsä.

        Seminaarissa esiteltävä työ voi aiheesta riippuen olla paitsi yksilötyö myös parityö, tai voi tekijöitä olla useampikin. Yliopistossa kyllä useimmiten opinnäytetyöt tehdän yksilötöinä ja AMK:ssa voidaan tehdä yksin tai parin tai ryhmän kanssa. Ei kyllä varsinaiseti ole yliopistossakaan mitään tarkkaa määritelmää, että montako henkilöä voi tehdä samaa tutkimusta. Aika useinhan tutkimusta tehdään ryhmässä. Isommalla porukalla saa aikaan enemmän. Voisi olla hyvä yliopstossakin harjoitella enemmän yhdessä tekemistä jo kandi- ja graduvaiheessa.

        Seminaari tulee latinan sanasta seminarium, joka tarkoittaa siemenille tehtyä kylvöpenkkiä tai kasvualustaa.


    • eikiitosryhmätöille

      Ammattikorkeakoulujen seminaarit ovat aivan yhtä turhia kuin ammattikorkeakoulujen ryhmätyöt. Silkkaa ajanhaaskausta! Ryhmätöillä ja seminaareilla säästetään opettajien aikaa ja lähiopetustunteja. Opiskelijoille ne eivät tuo mitään lisäarvoa!

      Turhia ryhmätöitä ja seminaareja suositaan, koska ne säästävät opettajien työaikaa ja panostusta laadukkaaseen opetukseen. 1 opettaja voi kätevästi ohjata ryhmätöissä tai seminaareissa esim. 50 opiskelijaa. Hän käy antamassa aloitustunnilla esitysten aiheet. Seminaaripäivänä hän kuuntelee noin 10 esitystä. Yksilöopetuksessa hän joutuisi valmistelemaan etukäteen luennot ja luennoimaan sekä laatimaan ja tarkastamaan 50 opiskelijan tentit.

      Vastaavat ja paremmat tiedot voi hankkia nopeammin ja kätevämmin kotona verkkokursseilla opiskellen ja hakemalla omatoimisesti tietoa Internetistä ja oppikirjoista.

      • Sullekintekishyvää

        Enemmän minusta oppii tekemällä itse seminaariesitelmän kuin kuuntelemalla passiivisesti jotain luentoa. Kun tekee itse, niin joutuu käymään läpi erilaisia lähteitä ja tiivistämään tietoa esitykseen ja oppii myös opponoimaan toisten töitä. Voihan seminaariesitelmän yksinkin tehdä, mutta jos tekee ryhmässä, niin oppii myös tekemään töitä toisten kanssa. Opettajalle jää kyllä se arviointihomma kuitenkin.

        Niin, kyllähän verkkokurssi silti on ihan paras, mutta ei niitä ole joka aiheesta. Ehkä siinäkin voisi siirtyä siihen, että opiskelijat saisi tehdä toisilleen videoesityksiä aiheesta.

        Opettajan pitämä luento on kaikkein huonoin vaihtoehto. Ei kaikki luennot todellakaan ole aina laadukkaita. Ja jos satut olemaan kipeä, menetät koko jutun, samoin jos et jotain kohtaa kuule tai huomaa, niin se meni ikuisesti ohi. Varsinkin kirjalllisest tentit on minusta stressaavia. Ne opettaa vain tiukkaan yksilösuorittamiseen, mille ei taida nykyisessä työelämässä olla paljon tilausta.


    • oppimistulosratkaisee

      Ryhmätöistä ja seminaareista pääsee läpi tekemättä mitään. Ryhmästä löytyy 1-2 ahkeraa, jotka vetävät homman maaliin ja muut pääsevät kuin koirat veräjästä tekemättä mitään. Kurssista tulee kaikille sama numero.

      Opiskelijan tekemässä yksilötehtävässä tai tentissä selviää henkilökohtaisen osaamisen taso.

      Ammattikorkeakouluissa teetätetään liikaa ryhmätöitä ja koulusta pääsee läpi, vaikka osaaminen olisi luvattoman heikkoa. Terveysalalla uhkana on jopa potilasturvallisuuden vaarantuminen, jos amk:sta valmistunut ei osaa aseptiikkaa tai toteuta turvallista lääkehoitoa. Lähihoitajakouluista valmistuu lähihoitajia, jotka eivät hallitse yläkoulun perusmatematiikkaa ja lääkelaskuja.

      • oppimistulosKYLLÄ

        Aseptiikkaa ei voi suorittaa ryhmätyönä muiden siivellä. Jonkin pienen teoriaosuuden siitä voi tehdä yhdessä, mutta varsinaisen asian hallinnan osoittaa jokainen simulaatioissa ja työpaikkaharjoitteluissa ihan itse. Lääkelaskut suoritetaan yksilötentteinä.

        Tämä ei varsinaisesti kuulu ammattikorkeakoulut-osioon, mutta mikä on lähihoitajakoulu? Lasketaanko siellä perusmatematiikkaa ja lääkelaskuja ryhmätyönä?

        Ei pidä sallia siipeilyä. Ryhmän itsearviointiin kuuluu kirjoittaa kuka teki minkäkin osuuden työstä. Ryhmätöitä tehdään siksi, että opitaan työyhteisövalmiuksia. Työpaikallakin tehdään töitä yhdessä ja kyllä kaikkien kuuluu tehdä oma osuutensa. Et kai sinä työpaikallakaan kollegan töitä tee?


      • miten_kirkasta_psakaa

        Kyllä taas niin sumutetaan asiasta tietämättömiä, että oksat pois. Mistäköhän opiskelijakunnan propagandakampanjasta olet todellisuudelle vieraan oman kilven kiillotustekstin lainannut?


      • OnkoTeilläLaiskaOpe

        ... tai sitten eri amkeissa on todella paljon eroja. Kyllä meilläkin suoritettiin lääkelaskut yksilötentteinä ja aseptiikan osaaminen tuli esiin simulaatioharjoituksissa ja työssäoppimisjaksoilla. Onko jokin paikka, missä tosiaan voi suorittaa aseptiikan tai lääkelaskut ryhmätyönä? Nimiä, kiitos ...


    • Ahaa-amkit

      Väittelevät big roomissa big datasta, aivan kuin avaruuslentäjät

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      271
      4687
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3040
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2857
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      29
      2841
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1801
    6. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1654
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1521
    8. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      60
      1429
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1292
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      215
      1180
    Aihe