Pelottelua....

noviiisi

Taksikuskit samanlaisia möykkääjiä kuin demarit ja kommarit....pelotellaan ja maalataan piruja seinille mitä tulee tapahtumaan kun sääntelystä osittain luovutaan.Keksitään päättömiä juttuja hinnoista ja palveluista ja niiden saatavuudesta,vaikka päivääkään ei uudessa tilanteessa vielä olla oltu.Eikö täällä saa saatana mitään muuttaa tai uutta kokeilla?

37

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VapaudenTuulet

      Ruotsi 1.7.1990, muistatko niin pitkälle, olitko edes elossa? Silloin siellä vapautui luvat. Oletko tietoinen, miten siellä on asiat nyt? Jos et tiedä, ota selvää, tule vasta sitten huutelemaan....

      • taxistocholm

        On ne ruottalaiset tyhmiä jos 30 vuotta on ollut asiat päin persettä eikä lain laatia saa mitään aikaiseksi....vai onko siellä sittenkään taxi asiat niin huonosti kun yrität sopertaa


      • njdiosospps

        No tuohan on just sitä uhkakuvien maalailua mistä aloittaja kirjotti!!!!!!!


      • VapaudenTuulet
        njdiosospps kirjoitti:

        No tuohan on just sitä uhkakuvien maalailua mistä aloittaja kirjotti!!!!!!!

        Matkustakaa stokikseen, katsokaa ympärillenne ja lukekaa lehtiä. N. viikko sitten hesarissa oli isohko juttu alan tilanteestasta siellä. Ei ole kehumista, palkka neljästä kahdeksaan euroon tunnissa. Repikää siitä.
        Itse saan nyt eläkkeelläkin enemmän.. ;) :-)


    • jasdhu

      Kokeilla? Meinaat, että n 20000 ihmisen toimeentulo voidaan noin vain asetttaa vaakalaudalle "että voidaan kokeilla uutta" ?? Duunarille kun ehdotettiin 15 min lisää työaikaa niin jo oli maa mielenosoituksia täynnä, ei "kokeiltu uutta" ei.
      Jos nyt totean, että vapaassa markkinassa (?) toimiva Uber velottaa aamun ruuhkatunneilla 80-100 eur kyydistä, jonka normitaksi hoitaa hintaan 47 eur, niin kai tääkin nyt on kommunistin uhkakuvien heittelyä, vai mitä?
      Hintaesimerkki ei ole päätön, vaan tarksitettavissa joka arkiaamu /yön ruuhkatunteina uberin appsista, vertaamalla taksi helsingin hinta-arvioon.
      Onneks nää jutut säilyy täällä suomi 24 pöntössä, joten 2018 voi sitten nostaa näitä "viisauksia"esiin, ja katsoa miten (taksi)maailma makaa

      • VanhempiPirssimies

        Tohon mä vielä lisäisin, että 20000 alan ihmisen ja heidän perheensä toimeentulo on uhattuna! LakiESITYS on vasta yhden tahon esitys, tätä ei lainlaatija (eduskunta) edes ole käsitellyt istunnoissaan. Edellisen hallituksenkin aikaan liikenneministeriön lakiluonnos oli eduskunnan käsittelyä vaille valmiina, sinne se jäi toteuttamatta. Ei tämäkään laki vielä ole loppunkäsitelty, muutoksia taatusti tulee. Olishan tuo laki sitten EU alueen liberaalein toteutuessaan. Eipäs nyt hötkyillä, eduskunta käsittelee lakia tiettävästi keväällä ja uskon vielä suuria muutoksia tulevan. Eduskunta itse on suuri käyttäjäkunta takseille, kriittinen sellainen joka antaa helposti palautetta taksipalveluista. Tähän asti se on ollut erittäin positiivista, haluavatko itsekkään palvelua huonontaa jää nähtäväksi.

        Omaa itseäni tuo laki ei liikuta, olenhan jo ikänikin puolesta eläköitymässä ennen lain voimaantuloa, enkä ole antanut jälkikasvuni alkaa alalle tietäen alan surkean tilanteen ja palkkauksen, nuorempien taksareiden puolesta olen huolissani.

        Aika kaksinaamaista muuten päättäjien toiminta: Ottivat taksareilta ensin koko autoveronalennuksen pois, sitten kuitenkin puolittivat sen samalla toivoen, että kilpailu alentaisi taksien taksoja??!! Näin liikenneministeriössä, melko kaksinapaista toimintaa, sanoisin.


    • Taksiakäyttävä

      Melkoisen sekavaa kirjoittelua, hinnat nousee ja palkat laskee. Taksikuskit parkuu ja kansa ihmettelee.
      Lähtökohtahan on että Suomi velkaantuu vauhdilla ja jotain on tehtävä, byrokratia ja verotuksen tarve tapissa. Suomi hukkumassa tukiin ja sen jakamisesta aiheutuviin kuluihin.
      Luulisi taksimiehen olevan tyytyväinen, kun saa vapaasti yrittää ja hintaakin korottaa, eli nostaa palkkaansa.
      Samaa mieltä taksiliitto käyttäytyy Vasemmistoliiton tavoin !
      Ruotsin malli on täysin toimiva ja taksilla pääsee kaikkina vuorokauden aikoina, tarjontaa riittää ja uudehkot autot, mustaa Mergedestä riittää.
      Tilataksit siellä selvästi lisääntyneet, Vienon kyyti ensi luokkaista !

      • Taksia

        Joo tulevaisuudessa Taksikyytien hinnat nousee reippaasti , koska patoutunut hintojen korotuspaine pääsee sääntelyn purun takia purkautumaan ja samaan aikaan useimmat Suomen taksiyrittäjistä ja kuljettajista menettävät työnsä koska ajot vähenee. Näinkö se tulee menemään ?


      • ehkäsemeneenäin
        Taksia kirjoitti:

        Joo tulevaisuudessa Taksikyytien hinnat nousee reippaasti , koska patoutunut hintojen korotuspaine pääsee sääntelyn purun takia purkautumaan ja samaan aikaan useimmat Suomen taksiyrittäjistä ja kuljettajista menettävät työnsä koska ajot vähenee. Näinkö se tulee menemään ?

        Luultavasti. Markkinataloudellisesti ei ole enää mitään mieltä seisottaa autoja tolpilla vaan odottamassa sitä 10 euron kyytiä, joka nasahtaa palkintona 30 min odotuksesta, joten: Lyhyet kyydit kallistuu roimasti, palvelutaso laskee, kun asiakkaalla ei olekaan välttämättä (esim hki) 1400 autoa yhden puhelinnumeron takana, vaan ehkäpä on useampi pieni yhteenliittymä, joista ei välttämättä sitä autoa saakkaan 4 minuutissa ovelle, koska "voi voi kun meidän kaikki autot on nyt itä-helsingin alueella, mutta toki jos odotat 20 minuuttia, niin lähetämme sinulle auton Konalaan. Maksaa tietty se kun se auto ajaa tyhjänä hakemaan toiselta puolelta kaupunkia, mutta hei, : mitäs siitä ,kun on vapaa markkinatalous, eli: hinnat nousee ja palvelu huononee.
        Tai ehkä sä soittelet läpi kaikki tuottajat ja vertailet alati muuttuvia hintoja, tai ehkä tulee appi, jolla löytyy se halvin vaihtoehto.
        Keskustoissa baarien sulkemisaikaan palvelu taatusti paranee, koska autoja on pilvin pimein, mutta älä odota, että hinta olis sama kuin vaikka arkiaamupäivällä klo 10.


    • Jehfiefhiefhie

      Jos jokin asia on Suomessa arvioitu maailman parhaaksi niin miksi sitä pitäisi muuttaa vain vain koska pitää saada muutosta.

      • Kuuuluuttaja

        Suomessa ei ole kuluttajan kannalta mikään maailman parasta mikä liittyy autoiluun tai matkustamiseen mukaanlukien taksit, liian kallista kaikki.Ja tämä johtuu pelkästään kilpailun puutteesta ja korkeista veroista.Bussiliikentessä vähän jo merkkejä paremmasta.


      • sossu
        Kuuuluuttaja kirjoitti:

        Suomessa ei ole kuluttajan kannalta mikään maailman parasta mikä liittyy autoiluun tai matkustamiseen mukaanlukien taksit, liian kallista kaikki.Ja tämä johtuu pelkästään kilpailun puutteesta ja korkeista veroista.Bussiliikentessä vähän jo merkkejä paremmasta.

        hsl saa noin 30 miljoonaa tukea joka vuosi.


      • matkustelia

        Kuka on todennut maailman parhaaksi? Ei ainakaan asiakkaiden keskuudessa tehdyt kyselyt! Maailman parhaasta taksipalvelusta ovat jo vuosia kilpailleet Lontoo ja New York. Tukholmakin on yleensä sijoilla 5-10 ja jopa Bangkok löytyy viiden parhaan joukosta suurimmassa osassa kansainvälisiä kyselyitä. Voitko linkittää jonkin kansainvälisen vertailun missä Helsinki/Suomi on ykkösenä.


      • koukgjklöö

        Se on sen omassa päässä maailman parasta.


      • laatuaksi

      • rahaamenee

      • Tietoaon
        sossu kirjoitti:

        hsl saa noin 30 miljoonaa tukea joka vuosi.

        HSL toimijan tuki on 500 miljoonaa vuodessa, täytyy korjata väärä tieto.


      • bjklvgvljbl

        Takseilla 400 mljoonaa € yhteiskunnan maksamia kuljetuksia vuodessa.Joten turha jauhaa paskaa täällä veronmaksajien rahoista.


      • 1ynnä2on5
        matkustelia kirjoitti:

        Kuka on todennut maailman parhaaksi? Ei ainakaan asiakkaiden keskuudessa tehdyt kyselyt! Maailman parhaasta taksipalvelusta ovat jo vuosia kilpailleet Lontoo ja New York. Tukholmakin on yleensä sijoilla 5-10 ja jopa Bangkok löytyy viiden parhaan joukosta suurimmassa osassa kansainvälisiä kyselyitä. Voitko linkittää jonkin kansainvälisen vertailun missä Helsinki/Suomi on ykkösenä.

        Noitten äänestyksien ihmiset ei ole kuullut edes kaupungista Helsinki, puhumattakaan että olisi käyttänyt Helsinkiläistä taksia. Ja totuuden nimissä täytyy sanoa että Helsingissä on Suomen surkeimmat taksikuskit. On siellä toki hyviäkin kuskeja.


      • taksinkäyttäjä
        1ynnä2on5 kirjoitti:

        Noitten äänestyksien ihmiset ei ole kuullut edes kaupungista Helsinki, puhumattakaan että olisi käyttänyt Helsinkiläistä taksia. Ja totuuden nimissä täytyy sanoa että Helsingissä on Suomen surkeimmat taksikuskit. On siellä toki hyviäkin kuskeja.

        Kukaan ei ole niin itsevarma, kuin taksikuski. Tietää heti, että Suomi ei ole mukana tutkimuksessa ja että Helsingissä ovat Suomen surkeimmat taksikuskit. Melkoista mutuilua ilman minkään näköistä faktaa tai tutkimusta.
        Suomessa on yksi maailman kalleimmista takseista ja palvelun laatu ei vasta hintaa. Siinä ihan yksinkertainen syy, miksi ei pärjätä kansainvälisissä vertailuissa. Jokainen, joka on käyttänyt taksia eri kaupungeissa, Bangkokista Pariisiin, Sydneystä New Yorkiin tietää, että itse kuljettajien palvelualttiudessa ei isoja eroja ole. Suomalainen taksi ei poikkea tästä porukasta suuntaa jos ei toiseenkaan. Samalla tavalla V70 takaluukku avataan napilla sisältä ja ei "ehditä" nostamaan tavaroita kyytiin, ennen kuin asiakas on sen itse tehnyt. Ainoastaan hinta ja saatavuus poikkeaa. Maailmalla on tapana, että jokaisen vähänkin merkittävimmän hotellin edessä on takseja jonossa. Saatavuus siis paljon parempaa, kuin Suomessa. Em ole löytänyt yhtään hotelia Suomesta, jonka oven edessä olisi valmiina takseja. Päin vastoin, aina joutuu tilaamaan.
        Samoin hinnoittelu. Liitin matkalaskuun juuri kuitin eräästä suomalaisesta kaupungista, jossa kuitissa lukee matka 4.8 km ja aika 11 min 8 sekuntia Loppusumma tasan 20€. Eli 4,17€/km. Paluumatka samasta paikasta hotellille, matka 4,4 km ja aika 6 min 59 sekuntia. Hinta 17,40€. Kilometrihinta 3,95€/km. Kuka selittää eron? Sama matka, kaksi eri hintaa?


      • kiitos_ja_anteeksi
        taksinkäyttäjä kirjoitti:

        Kukaan ei ole niin itsevarma, kuin taksikuski. Tietää heti, että Suomi ei ole mukana tutkimuksessa ja että Helsingissä ovat Suomen surkeimmat taksikuskit. Melkoista mutuilua ilman minkään näköistä faktaa tai tutkimusta.
        Suomessa on yksi maailman kalleimmista takseista ja palvelun laatu ei vasta hintaa. Siinä ihan yksinkertainen syy, miksi ei pärjätä kansainvälisissä vertailuissa. Jokainen, joka on käyttänyt taksia eri kaupungeissa, Bangkokista Pariisiin, Sydneystä New Yorkiin tietää, että itse kuljettajien palvelualttiudessa ei isoja eroja ole. Suomalainen taksi ei poikkea tästä porukasta suuntaa jos ei toiseenkaan. Samalla tavalla V70 takaluukku avataan napilla sisältä ja ei "ehditä" nostamaan tavaroita kyytiin, ennen kuin asiakas on sen itse tehnyt. Ainoastaan hinta ja saatavuus poikkeaa. Maailmalla on tapana, että jokaisen vähänkin merkittävimmän hotellin edessä on takseja jonossa. Saatavuus siis paljon parempaa, kuin Suomessa. Em ole löytänyt yhtään hotelia Suomesta, jonka oven edessä olisi valmiina takseja. Päin vastoin, aina joutuu tilaamaan.
        Samoin hinnoittelu. Liitin matkalaskuun juuri kuitin eräästä suomalaisesta kaupungista, jossa kuitissa lukee matka 4.8 km ja aika 11 min 8 sekuntia Loppusumma tasan 20€. Eli 4,17€/km. Paluumatka samasta paikasta hotellille, matka 4,4 km ja aika 6 min 59 sekuntia. Hinta 17,40€. Kilometrihinta 3,95€/km. Kuka selittää eron? Sama matka, kaksi eri hintaa?

        Ainakin pk seudulla on taksiasema jokaisen hotellin edessä, joten turha jauhaa paskaa jos on niin sokea ettei osaa kääntää katsetta siihen 5 metrin päähän, jossa on taksiasema.
        Bangkokista senverran, että minä turistina olen saanut opastaa paikallista kuskia kun ei löytänyt Silom Roadille, no joo, onhan se niin pieni katu :) Tai sitten kukaan 10 kuskista ei ruuhkan takia halua lähteä ajamaan johonkin tiettyyn suuntaan tiettynä kellonaikana.Parasta palvelua, hah
        Intian taksit on kuuluisia siitä, että turistilta revitään 10X hinta, joo halpaahan se silti on kun saippua, mutta ei palvelua, mun mielestä ainakaan.
        Hinta saattaa olla todella halpa maassa, jossa keskiansio on vaikka 10% suomalaisen keskiansiosta. Tämän luulisi "taksinkäyttäjänkin" ymmärtävän, siitä päätellen että on hommissa joissa kirjoitellaan matkalaskuja, mutta ..eihän sitä koskaan tiedä..jos ei osaa siitä taksikuitista päätellä, että menomatkalla on ollut paikallaanseisomista, josta kyllä laskuttaa jokaikinen maailman taksi, niin voihan se muukin ymmärrys olla vähän hmm ...
        Ehkä kannattas se viinanjuonti ees siksi aikaa lopettaa että saa ne laskut tuherrettua. Auts nyt olin ilkee ....


      • tulinkoryöstetyksi
        kiitos_ja_anteeksi kirjoitti:

        Ainakin pk seudulla on taksiasema jokaisen hotellin edessä, joten turha jauhaa paskaa jos on niin sokea ettei osaa kääntää katsetta siihen 5 metrin päähän, jossa on taksiasema.
        Bangkokista senverran, että minä turistina olen saanut opastaa paikallista kuskia kun ei löytänyt Silom Roadille, no joo, onhan se niin pieni katu :) Tai sitten kukaan 10 kuskista ei ruuhkan takia halua lähteä ajamaan johonkin tiettyyn suuntaan tiettynä kellonaikana.Parasta palvelua, hah
        Intian taksit on kuuluisia siitä, että turistilta revitään 10X hinta, joo halpaahan se silti on kun saippua, mutta ei palvelua, mun mielestä ainakaan.
        Hinta saattaa olla todella halpa maassa, jossa keskiansio on vaikka 10% suomalaisen keskiansiosta. Tämän luulisi "taksinkäyttäjänkin" ymmärtävän, siitä päätellen että on hommissa joissa kirjoitellaan matkalaskuja, mutta ..eihän sitä koskaan tiedä..jos ei osaa siitä taksikuitista päätellä, että menomatkalla on ollut paikallaanseisomista, josta kyllä laskuttaa jokaikinen maailman taksi, niin voihan se muukin ymmärrys olla vähän hmm ...
        Ehkä kannattas se viinanjuonti ees siksi aikaa lopettaa että saa ne laskut tuherrettua. Auts nyt olin ilkee ....

        Niin kyllähän tietysti n. 4€ kilometrihinnalla kuvittelisi saavansa huippupalvelua. Taksit aina selittävät ajavansa toiseen suuntaan tyhjänä, jää siitä silti 2€ kilometri. Aika suolainen on veloitus. Tietääkö joku kalliimpaa missään päin maapalloa?


      • kuskituliryöstetyksi
        tulinkoryöstetyksi kirjoitti:

        Niin kyllähän tietysti n. 4€ kilometrihinnalla kuvittelisi saavansa huippupalvelua. Taksit aina selittävät ajavansa toiseen suuntaan tyhjänä, jää siitä silti 2€ kilometri. Aika suolainen on veloitus. Tietääkö joku kalliimpaa missään päin maapalloa?

        Voihan se kilometrihinta olla mitä vaan, jos esim joutuu liikenneruuhkaan. Taksamittari jauhaa kumminkin sen 1,5 kilometriltä sillon kun liikutaan. Jos olla paikallaan, tulee n. 0,8 eur minuutilta.
        Ei se putkimieskään osaa loppuhintaa sanoa, jos ei sulla oo tarkkoja speksejä siitä, mitä tulee vastaan rempan aikana. Pitäiskö taksin ottaa pelkkä km maksu, vaikka saatat ohjata sen seisomaan ruuhkassa?? Ei kukaan ilmaseks tee mitään palvelua, ja tulevaisuudessa varmaan vielä vähemmän.


    • TaksiliitostaTerve

      Miksi te valitatte? Tämähän on etujärjestönne eli Taksiliiton siunaama päätös. Heistä tämä koko liikennekaari oli mahtava ajatus.

    • Kalleleila

      Nykissäkö maiilman parhaat cabit?
      Kerran ei meinannut intialainen kuski edes löytää lentokenttää, ajo rampista väärään suuntaan ja veloitti abaut 20 taalaa ylimääräistä. Hinnan alennusta tiedustellessa uhkasi poliisilla. Fuck it, firma maksaa.
      Nykissä on myös yleensä tapana että avaavat konttin sisältä ja asiakas nostelee ihan itse romunsa. Saa laittaa vielä itse kontinkin kiinni. Kerran jätin auki niin kuski lähti kumit vinkuen kontti auki. Se siitä aspasta.

      • KaiSitäSaaMitäHalutaan

        Tätä samaa halutaan Suomeen. Saadaankohan? ;)


      • eiseniinvaikeaaole

        Kato kun tulevaisuudessa toivottavasti saa valita minkälaisen firman palveluksia käytetään.Tällaisessa perseen kokoisessa maassa tulee nopeasti tietoon huonot firmat.Koskee ihan kaikkea palvelutuotantoa,myös takseja.Onko tämä niin vaikea käsittää??Näkee ettei Suomalainen taksijärjestelmä ja sen ylläpitäjät tiedä markkinataloudesta hevon paskaakaan.


      • KaiSitäSaaMitäHalutaan

        Firman on taksissa saanut valita jo nyt. Meinaat sitten, että tässä perseen kokoisessa maassa on tilausta suuremmallekkin määrälle firmoja ja kaikille pitäis sitten liikevaihtoakin saada?

        Näin, kun en enää ite ole tuolloin vapautuessa mukana, olenkin toivotellut kaikki uudet yrittäjät tervetulleeksi. Suomessa on mahdollisuus yrittää, nyt mahdollisuus yrittämiseen annetaan taksialallekin useammalle, vaikkei nykyisilläkään oikein liikevaihtoa meinaa syntyä riittävästi.

        "eiseniinvaikeaaole", se voi olla huomattavasti paljon vaikeampaa. Markkinatalous kyllä alalla tunnetaan, moni on jo nyt pistänyt lapun luukulle ja siirtynyt muihin hommiin, tai jopa vain toisen palvelukseen rengiksi. Yrittäminen Suomessa on kuule kovaa hommaa, taksiyrittäminen vieläkin kovempaa, ei käy uusia yrittäjiä kateeksi.

        Todennäköisesti et itse ole alalla, kun et tunnu ymmärtävän taksialasta mitään. Vaan ei siinä mitään, kokeilemaan sitten vaan!


      • yelmaksaja
        KaiSitäSaaMitäHalutaan kirjoitti:

        Firman on taksissa saanut valita jo nyt. Meinaat sitten, että tässä perseen kokoisessa maassa on tilausta suuremmallekkin määrälle firmoja ja kaikille pitäis sitten liikevaihtoakin saada?

        Näin, kun en enää ite ole tuolloin vapautuessa mukana, olenkin toivotellut kaikki uudet yrittäjät tervetulleeksi. Suomessa on mahdollisuus yrittää, nyt mahdollisuus yrittämiseen annetaan taksialallekin useammalle, vaikkei nykyisilläkään oikein liikevaihtoa meinaa syntyä riittävästi.

        "eiseniinvaikeaaole", se voi olla huomattavasti paljon vaikeampaa. Markkinatalous kyllä alalla tunnetaan, moni on jo nyt pistänyt lapun luukulle ja siirtynyt muihin hommiin, tai jopa vain toisen palvelukseen rengiksi. Yrittäminen Suomessa on kuule kovaa hommaa, taksiyrittäminen vieläkin kovempaa, ei käy uusia yrittäjiä kateeksi.

        Todennäköisesti et itse ole alalla, kun et tunnu ymmärtävän taksialasta mitään. Vaan ei siinä mitään, kokeilemaan sitten vaan!

        Eiköhän tämä nykyinen lähes 10000 firmaa riitä jatkossakin. Voi olla, että muutaman vuoden päästä yrityksiä on 1000 ja kuskeja paljon nykyistä enemmän. Siinä, että yrityksellä on vain yksi auto ei ole järjen häivääkään. Yksinkertainen laskuesimerkki sen jo osoittaa. Jos oletetaan firman liikevaihdoksi 100 000€ ja yrittäjän yel maksuksi vaikkapa 10 000€, niin se on 10% yrityksen liikevaihdosta. 10 auton firmalla liikevaihto 1 000 000€ ja yrittäjäeläke edelleen 10 000€. Hintoja voi tiputtaa välittömästi 9% tuloksen kärsimättä. Kyllä suuruuden ekonomia toimii takseissa kuten kaikessa muussakin.


      • jiupoi
        KaiSitäSaaMitäHalutaan kirjoitti:

        Firman on taksissa saanut valita jo nyt. Meinaat sitten, että tässä perseen kokoisessa maassa on tilausta suuremmallekkin määrälle firmoja ja kaikille pitäis sitten liikevaihtoakin saada?

        Näin, kun en enää ite ole tuolloin vapautuessa mukana, olenkin toivotellut kaikki uudet yrittäjät tervetulleeksi. Suomessa on mahdollisuus yrittää, nyt mahdollisuus yrittämiseen annetaan taksialallekin useammalle, vaikkei nykyisilläkään oikein liikevaihtoa meinaa syntyä riittävästi.

        "eiseniinvaikeaaole", se voi olla huomattavasti paljon vaikeampaa. Markkinatalous kyllä alalla tunnetaan, moni on jo nyt pistänyt lapun luukulle ja siirtynyt muihin hommiin, tai jopa vain toisen palvelukseen rengiksi. Yrittäminen Suomessa on kuule kovaa hommaa, taksiyrittäminen vieläkin kovempaa, ei käy uusia yrittäjiä kateeksi.

        Todennäköisesti et itse ole alalla, kun et tunnu ymmärtävän taksialasta mitään. Vaan ei siinä mitään, kokeilemaan sitten vaan!

        Miten niin valita? Kun tilaan taksin soitan välityskeskukseen ja sieltä lähetetään auto ei sitä kuljetus yritystä voi itse valita.


      • wegrn
        jiupoi kirjoitti:

        Miten niin valita? Kun tilaan taksin soitan välityskeskukseen ja sieltä lähetetään auto ei sitä kuljetus yritystä voi itse valita.

        Mikset soittais suoraan firmaan?


      • KaiSitäSaaMitäHaluaa
        yelmaksaja kirjoitti:

        Eiköhän tämä nykyinen lähes 10000 firmaa riitä jatkossakin. Voi olla, että muutaman vuoden päästä yrityksiä on 1000 ja kuskeja paljon nykyistä enemmän. Siinä, että yrityksellä on vain yksi auto ei ole järjen häivääkään. Yksinkertainen laskuesimerkki sen jo osoittaa. Jos oletetaan firman liikevaihdoksi 100 000€ ja yrittäjän yel maksuksi vaikkapa 10 000€, niin se on 10% yrityksen liikevaihdosta. 10 auton firmalla liikevaihto 1 000 000€ ja yrittäjäeläke edelleen 10 000€. Hintoja voi tiputtaa välittömästi 9% tuloksen kärsimättä. Kyllä suuruuden ekonomia toimii takseissa kuten kaikessa muussakin.

        Mistä ajattelit ottaa kuskit niihin 10 autoon, kun kuskipula on sietämätön jo nyt? Tietysti saat, jos maksat kunnolla, et vaan sitten pysty laskemaan hintoja ollenkaan, pikemminkin nostat niitä. Onnea yrityksillesi!


      • yel_ja_tyel_maksaja
        yelmaksaja kirjoitti:

        Eiköhän tämä nykyinen lähes 10000 firmaa riitä jatkossakin. Voi olla, että muutaman vuoden päästä yrityksiä on 1000 ja kuskeja paljon nykyistä enemmän. Siinä, että yrityksellä on vain yksi auto ei ole järjen häivääkään. Yksinkertainen laskuesimerkki sen jo osoittaa. Jos oletetaan firman liikevaihdoksi 100 000€ ja yrittäjän yel maksuksi vaikkapa 10 000€, niin se on 10% yrityksen liikevaihdosta. 10 auton firmalla liikevaihto 1 000 000€ ja yrittäjäeläke edelleen 10 000€. Hintoja voi tiputtaa välittömästi 9% tuloksen kärsimättä. Kyllä suuruuden ekonomia toimii takseissa kuten kaikessa muussakin.

        yelmaksajalle tullee yllätyksenä, että kun palkkaat 10 kuskia tahkoamaan sitä miljoonaa, sun pitää maksaa myös niitten eläkkeet, eli nopeesti laskien sun oma YEL 10.000 Tyel 17% palkoista (n330.000/vuosi) 60.000 eli siitä miljoonastasi maksat eläkeyhtiöille 70.000 ja tietysti 10 hengen työnantajana sulla on muitakin rahallisia rasitteita kuten sotumaksu 2,5% palkoista, työttömyysvakuutus, tapaturmavakuutus, työterveyshuolto eli kulut on se sama 10% liikevaihdosta ,riippumatta siitä oliko yksi vai kymmenen taksia.


    • Vapaayritteliäisyys

      Kyllä markkinatalous hoitaa taksienkin määrän ja hinnan kilpailun avulla, ei tarvita säänteleviä virkamiehiä kuukausipalkalla.
      Palveluakin löytyy, kun on kilpailua riittävästi. Näin Suomi säästää verotuksen tarvetta ja tuki miljooniakin.
      Liikennekaari on erinomainen asia, paljon rajoituksia poistuu ja enemmistöhallitus saa tahtonsa helposti läpi.
      Väitettiin sitä uistin lakiakin uusiessa, että kalat vesistä katoavat. Kukahan ne kalat oikein omisti, jäi kyseenalaiseksi.
      Taksialaakaan ei omista taksiliitto, kannattaa huomata.

      • kyllämarkkinatalous

        Niin, palveluakin löytyy, toki se maksaa, ja ihan toisella tapaa kuin nyt, mutta tottakai löytyy.
        Suurin este taksialan palvelutason nostolle on ollut hintakatto, joka ei ole mahdollistanut palvelupuolelle muuta kuin auton oston joka kolmas vuosi, ja rengin ajamaan surkealla palkalla ne vuorot joita isäntä ei ehdi.


    • uudistetaanpois

      Just niin. Tieverkkoyhtiö, jota kanssa liikennekaaressa ennakoidaan, on erinomainen ajatus. Koskas ministeri ja hallitus nyt olisivat väärässä olleet? Rohkeasti vaan kaikki uusiksi, saavatpahan edes konsultit duunia.

    • lipposenpave

      Kukaan ei vastaa, kun kaikki menee vituiksi.Minä haluan jonkun kantavan vastuun.
      Eli suunnittelijat ja päättäjät vastaavat omalla omaisuudellaaan tästä.
      Jos toimii palkitaan,ku ei kaikki takavarikoidaan ja niistä maksetaan kärsineille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2255
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      68
      1897
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1705
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1631
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1594
    6. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      145
      1563
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1504
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1208
    Aihe