Koira-allergiasta, testeistä, koiran hankinnasta

Nimetön

Hei

Olen siis testatusti allerginen, muistaakseni saanut 7 testeissä, onko se paljon? Tietääkö kukaan mistä rodusta on testeissä on kysymys? Käsittääkseni on kuitenkin eroja siinä, miten eri roduille on herkistynyt?

Tiedän, että koiraa ei pitäisi ottaa eikä kait harkitakaan, mutta kiinnostaa kuitenkin esim. vehnä/ kerrynterrierit, pumit, lagotot, schnautzerit. Olen siinä käsityksessä, että yksi tapa olisi vierailla kasvattajan luona, mutta noinkohan kukaan haluaa vieraita vaan testaamaan itseään?

Onko kukaan kokeillut "parantua" allergiasta homeopatialla tai akupunktiolla tai näiden yhidstelmällä. Luin jostakin (netissä) jenkkihenkilön kokemuksia, että hän olisi parantunut allergioistaan eräänlaisella akupunktion ja homeopatian yhdistelmällä ja lisäksi jollain "cold laser" -tekniikalla?

Onko kenelläkään mitään kokemuksia?

Olisi kiinnostavaa kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä, jos tällaisia asioita sattuisi nyt joku pohtimaan.

kevättä odotellen

7

1210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suti

      Koiran rodulla ja allergialla ei ole mitään yhteyttä. Koira-allerginen on siis allerginen kaikkien koirien ihohilseelle, kuolalle ym. eritteille.

      • ...........

        Allergia on aina yksilöllistä. Toiset allergisoivat eniten näille "allergisoimattomille" koirille, toisille tulee pahimmat oireet pitkäkarvaisista, toisille lyhytkarvaisista, toisille uroksista, toisille nartuista, toisille kuolasta, toisille hilseestä, toisille karvattomista jne...
        Sinulle saattaa sopia myös naapurin cairnterrieri, mutta toisen naapurin cairni aiheuttakin todella pahat oireet. Eli allergia ei ole rodusta kiinni vaan yksilöistä.


      • Anttu
        ........... kirjoitti:

        Allergia on aina yksilöllistä. Toiset allergisoivat eniten näille "allergisoimattomille" koirille, toisille tulee pahimmat oireet pitkäkarvaisista, toisille lyhytkarvaisista, toisille uroksista, toisille nartuista, toisille kuolasta, toisille hilseestä, toisille karvattomista jne...
        Sinulle saattaa sopia myös naapurin cairnterrieri, mutta toisen naapurin cairni aiheuttakin todella pahat oireet. Eli allergia ei ole rodusta kiinni vaan yksilöistä.

        Moi, itse olen myös jokseenkin allerginen koirille.

        Koirallisten tuttavien luona olen saanut pahimmat allergiaoireet kaverin bichonista. Vertailukohteina mm. rottweiler, dobermann, sileäkarvainen noutaja jne.

        Itse olen kokemusteni perusteella tehnyt sellaisen päätelmän, että koiran syömän ruoan laatu vaikuttaa minun allergiaoireideni laatuun. Jos koira popsii pääsääntöisesti nappuloita ja muuta kaupasta pussissa/purkeissa ostettavaa koiranruokaa on oireeni pahat. Mutta kun koira mussuuttaa samaa ruokaa kuin omistajansakin, ei oireita minulle ole tullut.


      • Kokenut
        Anttu kirjoitti:

        Moi, itse olen myös jokseenkin allerginen koirille.

        Koirallisten tuttavien luona olen saanut pahimmat allergiaoireet kaverin bichonista. Vertailukohteina mm. rottweiler, dobermann, sileäkarvainen noutaja jne.

        Itse olen kokemusteni perusteella tehnyt sellaisen päätelmän, että koiran syömän ruoan laatu vaikuttaa minun allergiaoireideni laatuun. Jos koira popsii pääsääntöisesti nappuloita ja muuta kaupasta pussissa/purkeissa ostettavaa koiranruokaa on oireeni pahat. Mutta kun koira mussuuttaa samaa ruokaa kuin omistajansakin, ei oireita minulle ole tullut.

        Luulin olevani allerginen poikani koiralle, sain todella pahan astmakohtauksen, kun koira oli yön yli hoidossa. Myöhemmin selvisi, että reagoinkin koiran 'nappularuoalle', siinä oleville lisä- ja säilöntäaineille. Aloin myös reagoimaan makkaroille, leikkeleille, yms. Olin n. 2 v. syömättä niitä; kokolihaa (itse valmistettua) pystyin kyllä syömään. Kun koira siirtyi koirille tarkoitettuun lisä- ja säilöntäaineettomaan muonaan, en reagoinut. En ole allerginen koiralle allergiatestien mukaan, mutta atoopikkona en uskalla hankkia omaa koiraa. Onneksi on pojan koira! Ja kun koira on minun kanssani esim. mökillä, koira saa syödä samaa ruokaa kuin minä - molemmat ovat tyytyväisiä :-)


    • sudenkorento75

      tarkoittaa että vasta-aineita veressä on niin paljon että allergia on selvä. Testi ei ole rotukohtainen vaan kertoo sinun olevan allerginen koiralle. Itselläni ei ollut allergiaa kun otin koirat, allergiatesti tehtiin kun oireet alkoivat tulos 1,9. Itse omistan westejä ja saan niistä jonkin verran oireita, valitettavasti. Rodulla ei todella ole merkitystä vaan esim. omalle koiralle voi siedättyä. En suosittele koiraa sinulle, vaikka kuinka mieli tekisi.Edesvastuutonta on ostaa koira vaikka tietääkin olevansa allerginen, pahimmassa tapauksessa saat itse astman ja joudut etsimään koirallesi uuden kodin.

      • Nimetön

        Hei

        Kiitoksia vastauksista. Tiedostan hyvin mainitsemasi riskit enkä toki halua itselleni tai viattomalle koiralle mitään pahaa. Kuten tuossa toinenkin vastaus oli, koirat ovat yksilöitä samoin kuin me ihmiset, joten ilmeisesti siedättyminen omalle koiralle on mahdollista. Ehkä kuitenkin kannatta mietiä rotua, joka hilseilee vähemmän.

        Tosin minun tapauksessani ennuste on varmaankin huono. Joka tapauksessa aion tutustua eri rotuisiin koiriin ja "testata" miten saan reaktoita kyläillessäni niiden luona. Se ei toki ole sama asia kuin 24h kotioloissa. Ehkä tulevaisuudessa voin hoitaa jonkun kaverin koiraa lyhyempiä aikoja, vaikken omaa koiraa voisikaan saada.

        Toinen asia mikä mietittyttää, että onko oikein hankkia koiraa ylipäätänsä kerrostaloasuntoon, jossa se joutuisi viettämään kuitenkin väh. 6 tuntia yksin sisällä? Ainakaan pennulle se ei varmaan olisi oikein.

        Mitä meiltä muut ovat?


    • Mie vaan

      Pojalla kissa-allergian arvo yli 10 mutta ei sitten minkäänlaisia oireita allergiasta. Kotona on ollut kissa jo ennen pojan syntymää - lääkäri epäili, että on siedättynyt kissalle eikä siksi oireile.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1492
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1278
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      162
      1113
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      896
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      800
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      794
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      681
    Aihe