Koira-allergiasta, testeistä, koiran hankinnasta

Nimetön

Hei

Olen siis testatusti allerginen, muistaakseni saanut 7 testeissä, onko se paljon? Tietääkö kukaan mistä rodusta on testeissä on kysymys? Käsittääkseni on kuitenkin eroja siinä, miten eri roduille on herkistynyt?

Tiedän, että koiraa ei pitäisi ottaa eikä kait harkitakaan, mutta kiinnostaa kuitenkin esim. vehnä/ kerrynterrierit, pumit, lagotot, schnautzerit. Olen siinä käsityksessä, että yksi tapa olisi vierailla kasvattajan luona, mutta noinkohan kukaan haluaa vieraita vaan testaamaan itseään?

Onko kukaan kokeillut "parantua" allergiasta homeopatialla tai akupunktiolla tai näiden yhidstelmällä. Luin jostakin (netissä) jenkkihenkilön kokemuksia, että hän olisi parantunut allergioistaan eräänlaisella akupunktion ja homeopatian yhdistelmällä ja lisäksi jollain "cold laser" -tekniikalla?

Onko kenelläkään mitään kokemuksia?

Olisi kiinnostavaa kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä, jos tällaisia asioita sattuisi nyt joku pohtimaan.

kevättä odotellen

7

1231

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suti

Koiran rodulla ja allergialla ei ole mitään yhteyttä. Koira-allerginen on siis allerginen kaikkien koirien ihohilseelle, kuolalle ym. eritteille.

• ...........

Allergia on aina yksilöllistä. Toiset allergisoivat eniten näille "allergisoimattomille" koirille, toisille tulee pahimmat oireet pitkäkarvaisista, toisille lyhytkarvaisista, toisille uroksista, toisille nartuista, toisille kuolasta, toisille hilseestä, toisille karvattomista jne...
        Sinulle saattaa sopia myös naapurin cairnterrieri, mutta toisen naapurin cairni aiheuttakin todella pahat oireet. Eli allergia ei ole rodusta kiinni vaan yksilöistä.

• Anttu
        ........... kirjoitti:

Allergia on aina yksilöllistä. Toiset allergisoivat eniten näille "allergisoimattomille" koirille, toisille tulee pahimmat oireet pitkäkarvaisista, toisille lyhytkarvaisista, toisille uroksista, toisille nartuista, toisille kuolasta, toisille hilseestä, toisille karvattomista jne...
        Sinulle saattaa sopia myös naapurin cairnterrieri, mutta toisen naapurin cairni aiheuttakin todella pahat oireet. Eli allergia ei ole rodusta kiinni vaan yksilöistä.

Moi, itse olen myös jokseenkin allerginen koirille.

Koirallisten tuttavien luona olen saanut pahimmat allergiaoireet kaverin bichonista. Vertailukohteina mm. rottweiler, dobermann, sileäkarvainen noutaja jne.

Itse olen kokemusteni perusteella tehnyt sellaisen päätelmän, että koiran syömän ruoan laatu vaikuttaa minun allergiaoireideni laatuun. Jos koira popsii pääsääntöisesti nappuloita ja muuta kaupasta pussissa/purkeissa ostettavaa koiranruokaa on oireeni pahat. Mutta kun koira mussuuttaa samaa ruokaa kuin omistajansakin, ei oireita minulle ole tullut.

• Kokenut
        Anttu kirjoitti:

Moi, itse olen myös jokseenkin allerginen koirille.

Koirallisten tuttavien luona olen saanut pahimmat allergiaoireet kaverin bichonista. Vertailukohteina mm. rottweiler, dobermann, sileäkarvainen noutaja jne.

Itse olen kokemusteni perusteella tehnyt sellaisen päätelmän, että koiran syömän ruoan laatu vaikuttaa minun allergiaoireideni laatuun. Jos koira popsii pääsääntöisesti nappuloita ja muuta kaupasta pussissa/purkeissa ostettavaa koiranruokaa on oireeni pahat. Mutta kun koira mussuuttaa samaa ruokaa kuin omistajansakin, ei oireita minulle ole tullut.

Luulin olevani allerginen poikani koiralle, sain todella pahan astmakohtauksen, kun koira oli yön yli hoidossa. Myöhemmin selvisi, että reagoinkin koiran 'nappularuoalle', siinä oleville lisä- ja säilöntäaineille. Aloin myös reagoimaan makkaroille, leikkeleille, yms. Olin n. 2 v. syömättä niitä; kokolihaa (itse valmistettua) pystyin kyllä syömään. Kun koira siirtyi koirille tarkoitettuun lisä- ja säilöntäaineettomaan muonaan, en reagoinut. En ole allerginen koiralle allergiatestien mukaan, mutta atoopikkona en uskalla hankkia omaa koiraa. Onneksi on pojan koira! Ja kun koira on minun kanssani esim. mökillä, koira saa syödä samaa ruokaa kuin minä - molemmat ovat tyytyväisiä :-)

• sudenkorento75

tarkoittaa että vasta-aineita veressä on niin paljon että allergia on selvä. Testi ei ole rotukohtainen vaan kertoo sinun olevan allerginen koiralle. Itselläni ei ollut allergiaa kun otin koirat, allergiatesti tehtiin kun oireet alkoivat tulos 1,9. Itse omistan westejä ja saan niistä jonkin verran oireita, valitettavasti. Rodulla ei todella ole merkitystä vaan esim. omalle koiralle voi siedättyä. En suosittele koiraa sinulle, vaikka kuinka mieli tekisi.Edesvastuutonta on ostaa koira vaikka tietääkin olevansa allerginen, pahimmassa tapauksessa saat itse astman ja joudut etsimään koirallesi uuden kodin.

• Nimetön

Hei

Kiitoksia vastauksista. Tiedostan hyvin mainitsemasi riskit enkä toki halua itselleni tai viattomalle koiralle mitään pahaa. Kuten tuossa toinenkin vastaus oli, koirat ovat yksilöitä samoin kuin me ihmiset, joten ilmeisesti siedättyminen omalle koiralle on mahdollista. Ehkä kuitenkin kannatta mietiä rotua, joka hilseilee vähemmän.

Tosin minun tapauksessani ennuste on varmaankin huono. Joka tapauksessa aion tutustua eri rotuisiin koiriin ja "testata" miten saan reaktoita kyläillessäni niiden luona. Se ei toki ole sama asia kuin 24h kotioloissa. Ehkä tulevaisuudessa voin hoitaa jonkun kaverin koiraa lyhyempiä aikoja, vaikken omaa koiraa voisikaan saada.

Toinen asia mikä mietittyttää, että onko oikein hankkia koiraa ylipäätänsä kerrostaloasuntoon, jossa se joutuisi viettämään kuitenkin väh. 6 tuntia yksin sisällä? Ainakaan pennulle se ei varmaan olisi oikein.

Mitä meiltä muut ovat?

• Mie vaan

Pojalla kissa-allergian arvo yli 10 mutta ei sitten minkäänlaisia oireita allergiasta. Kotona on ollut kissa jo ennen pojan syntymää - lääkäri epäili, että on siedättynyt kissalle eikä siksi oireile.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      4578
    2. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      352
      3824
    3. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      36
      3446
    4. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      18
      3010
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      12
      2543
    6. 279
      2343
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      319
      1782
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      98
      1753
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      46
      1469
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1173
    Aihe