Tässä viime vuoden puolella oli joku kirjoittanut hyvät ohjeet miten saa releillä lisää tehoa vakiovaloihin. Eli siis suorat johdot akulta vakiovaloihin releiden kautta. Kertokaapa mitä konkreettisia eroja olette huomanneet vaihdon jälkeen.
Ajattelin viikonloppuna vaihtaa, sehän ei tule kovin kalliiksi kun muutaman releen ostaa, paljon johtoa, liittimiä, kutistesukkaa ja vois varmaan samantien laittaa uudet H4:t umpiohin.
Asiallisia viestejä kiitos.
Releillä lisää tehoa vakiovaloihin
6
1265
Vastaukset
- kokeiltu on
eron entiseen valojen sävyssä (ei enää himmeän keltainen) ja kasvaneessa kantamassa ja valaisu pinta-alassa. Eikä vastaan tulevien valot vaikuta häikäisevän niin pahasti.
Käytä riittävän paksua johtoa ja suojaa liitokset huolella. Akulta releelle min. 6 mm2 ja polttimoille 2,5 - 4 mm2. Tietysti sulake ennen relettä. Itse laitoin lähivaloille kaksoisreleen, jolle virta- ja maadoitusjohdot, sekä sulake tuplana. Eipähän pimene kaikki valot kerralla niin herkästi jos tulee jotain hämminkiä...
Polttimoiden käyttöikä on kyllä lyhentynyt kasvaneen jännitteen vuoksi, mutta jos vaihtaa syksyisin uudet polttimot, niin kyllä ne kesään asti kestää. - Jussi
Asensin muutama vuosi sitten II-koppaiseen Jettaan Bilteman "valovahvistinsarjan", mikä käytännössä tarkoitti alkuperäistä paksumpia johtimia ja releet, joitten ansiosta virran kulkureitti lyheni murto-osaan. Alkuperäisten johtimien tehtäväksi jäi releitten ohjaaminen.
Kyllä lamppujen kannoille tuleva jännite kohosi yli 1 voltin ja sitä myötä valojen kirkkaus merkittävästi. Lisäetuna valonvaihtimen kautta kulki enää releitten ohjausvirta. Jetan (Golfin) ajovalosysteemissä ei nimittäin alunperin ole ensimäistäkään relettä, vaan kaikki virta kiertää "ratin kautta".- mini
Eli kannattaako herätevirta ottaa esim työntämällä litteä abiko oikeaan H4mötikkän reikään(Siis se mätikkä, joka työnnetään lampun kantaan). Lisätään siis ostoslistaan uudet mötikät.
Tässähän olis se etu, jos rele hajoaa niin yhdistää vaan vanhan mötikän lampun kantaan ja valoa tulee taas.
- MOK
Virtajohtojen uusimisen releiden lisäksi pitää muistaa laittaa myös lampuille menevät maajohdot uusiksi. Omassa autossani mittailin jännitteitä ja maadoitus hukkasi jännitettä melkein saman verran kuin virtapuolikin.
lampulle tuleva jännite. Asenna valoreleet ja paksummat johdot. Mittaa nyt lampulle tuleva jännite. Jaa suurempi luku pienemmällä. Korota saamasi luku potenssiin 3,8 niin saat lukeman, kuinka monikertaiseksi valoteho nousi. Huomioi kuitenkin, että silmä näkee valotehon nousun logaritmisen asteikon mukaisena eikä lineaarisena. Näin se homma pelaa.
Laskutaidottomille lyhyesti: asenna valoreleet ja paksummat johdot. Valoteho nousee, lamppujen kestoikä vähän laskee, valonvaihtimen yms kestoikä kasvaa todella paljon. Kannattaa tehdä!- autoilija
Kannattaa itse kenenkin mitata valonsa. Eli kanta pois ja yleismittarilla jännitteet. Sitten mittaus suoraan akulta. Auto tietenkin käynnissä koko ajan. Itse mittasin Toyotastani akulta 14,16V ja valoilta 14,08V eli ei kannata vaihtaa uusia johtoja, häviö on niin pieni.
Mutta esim volkkareissahan virta menee viiksien kautta jossa vaihto voi tuoda jonnin verra lisää tehoa valoihin.
Että tämmöstä invormaatiota.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke332193- 1181866
- 771591
Mitä harrastuksia kaivatullasi on?
Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?671207- 1601202
- 611036
- 481033
- 641004
Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi
Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂62927Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?
Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t28900