Olen siis 52v. nainen. Minulla on estrogeenikorvaushoito ja thyroxin lääkitys aloitettiin terveyskeskuksessa 50mikrog. Päivässä puolen vuoden ajan.
Nyt annosta laskettiin 25mikrog. Päivässä.
Kahden viikon jälkeen väsymys pahentui, ahdistuneisuutta ja unihäiriöitä, painajaisunia.
Aloitin thyroxin lääkityksen noin
7
111
Vastaukset
- alilääkitys
Miksi annosta pudotettiin? Ehkä jälleen taas vain TSH-arvoa hoitava lääkäri?
"Liian alhaista TSH:ta" ei vajaatoimintaisilla lääkärien väitteistä huolimatta ole.
Toinen väärä käytäntö on lopettaa annosnostot kun TSH tulee viitealueelle.
2013 USA:ssa viitealueeksi otettiin 0,3-3,0 mutta jo 2,5:llä usein hoidetaan.
Varsinkin jos TPOab tai TyglAb osoittaa autoimmuunityreoidiittia ("Hashimoto").
Mitkä olivat TSH, T4v ja T3v? Mitattiinko edes TPOab?
Tyroksiinista oikeinkin otettuna imeytyy 40-80%. (Iltaotolla vähän enemmän.)
Tyypillinen annos on 100 - 150 ug, tilastokeskiarvo 1,6ug/potilaan painokilo.
Hyvin usein alhainen ferritiini aiheuttaa samoja oireita. Samoin B12, D ja folaatti.
Kortisolin puutoskin mutta ei yhtä yleisesti.- 52.v-nainen
Tämmöiset laboratorio tulokset oli kun annostus laskettiin 25mikrog.
S -TSH
3.19 mU/l
0.4-4 mU/l
S -TYROKSIINI, VAPAA
S -T4-V
14 pmol/l
9-19 pmol/l - 52.v-nainen
Tässä lähtöarvot.
S -TSH
5.17 mU/l
0.4-4 mU/l
S -TYROKSIINI, VAPAA
S -T4-V
15 pmol/l
9-19 pmol/l
- järkihoi
Siis lääkäri ei selittänyt, miksi annosta laskettiin? Olisikohan siksi, että TSH on saatu viitteiden sisään? Se saisi lääkityllä laskea jopa alle yhteen, jos ei liikatoimintaoireita. T4V taas olisi varaa nostaa, sen puute niitä vajisoireita aiheuttaa.
- 52.v-nainen
Kannassa lääkäri mainitsi , että arvot viitearvojen sisällä .
Kysyn terveyskeskuksessa voisiko toinen lääkäri tarkistaa annostusta. - olo_kohenee
Valtaosalla tyroksiinilääkityistä tarvitaan TSH 0 - 1 ja T4v yläkolmanneksessa
- TSH_3
Jälleen täällä kirjoittelee ne joilla ei ole mitään kokemusta kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Aloittajan kilpirauhasarvot ovat hyvät sekä lääkityksellä että myöskin ilman lääkitystä ja oireiden todellista syytä kannattaa miettiä.
Ero kilpirauhasarvoissasi on todella pieni ja minun kokemus on se ettei TSH arvon suurikaan vaihtelu vaikuta oireisiin.
Minulla on samanlaiset arvot kuin aloittajalla 25mg annoksen jälkeen enkä ole saanut ohjetta nostaa annosta enkä myöskään voi paremmin suuremmalla annoksella.
Kannattaa kuitenkin kokeilla aikaisempaa annosta mutta en oikein usko että lääkäri määrää lisää tyroksiinia mainitsemiisi oireisiin.Väsymys voisi olla peruste mutta oireidesi taustalla on todennäköisesti jokin muu syy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.854970- 962853
- 432816
- 1992402
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj282014- 1331959
- 1781570
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161501Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51329Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3681311