Aloitin thyroxin lääkityksen noin

puoli-vuotta-sitten

Olen siis 52v. nainen. Minulla on estrogeenikorvaushoito ja thyroxin lääkitys aloitettiin terveyskeskuksessa 50mikrog. Päivässä puolen vuoden ajan.

Nyt annosta laskettiin 25mikrog. Päivässä.

Kahden viikon jälkeen väsymys pahentui, ahdistuneisuutta ja unihäiriöitä, painajaisunia.

7

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alilääkitys

      Miksi annosta pudotettiin? Ehkä jälleen taas vain TSH-arvoa hoitava lääkäri?
      "Liian alhaista TSH:ta" ei vajaatoimintaisilla lääkärien väitteistä huolimatta ole.

      Toinen väärä käytäntö on lopettaa annosnostot kun TSH tulee viitealueelle.
      2013 USA:ssa viitealueeksi otettiin 0,3-3,0 mutta jo 2,5:llä usein hoidetaan.
      Varsinkin jos TPOab tai TyglAb osoittaa autoimmuunityreoidiittia ("Hashimoto").

      Mitkä olivat TSH, T4v ja T3v? Mitattiinko edes TPOab?
      Tyroksiinista oikeinkin otettuna imeytyy 40-80%. (Iltaotolla vähän enemmän.)
      Tyypillinen annos on 100 - 150 ug, tilastokeskiarvo 1,6ug/potilaan painokilo.

      Hyvin usein alhainen ferritiini aiheuttaa samoja oireita. Samoin B12, D ja folaatti.
      Kortisolin puutoskin mutta ei yhtä yleisesti.

      • 52.v-nainen

        Tämmöiset laboratorio tulokset oli kun annostus laskettiin 25mikrog.

        S -TSH
        3.19 mU/l
        0.4-4 mU/l


        S -TYROKSIINI, VAPAA
        S -T4-V
        14 pmol/l
        9-19 pmol/l


      • 52.v-nainen

        Tässä lähtöarvot.
        S -TSH
        5.17 mU/l
        0.4-4 mU/l
        S -TYROKSIINI, VAPAA
        S -T4-V
        15 pmol/l
        9-19 pmol/l


    • järkihoi

      Siis lääkäri ei selittänyt, miksi annosta laskettiin? Olisikohan siksi, että TSH on saatu viitteiden sisään? Se saisi lääkityllä laskea jopa alle yhteen, jos ei liikatoimintaoireita. T4V taas olisi varaa nostaa, sen puute niitä vajisoireita aiheuttaa.

      • 52.v-nainen

        Kannassa lääkäri mainitsi , että arvot viitearvojen sisällä .

        Kysyn terveyskeskuksessa voisiko toinen lääkäri tarkistaa annostusta.


      • olo_kohenee

        Valtaosalla tyroksiinilääkityistä tarvitaan TSH 0 - 1 ja T4v yläkolmanneksessa


    • TSH_3

      Jälleen täällä kirjoittelee ne joilla ei ole mitään kokemusta kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
      Aloittajan kilpirauhasarvot ovat hyvät sekä lääkityksellä että myöskin ilman lääkitystä ja oireiden todellista syytä kannattaa miettiä.
      Ero kilpirauhasarvoissasi on todella pieni ja minun kokemus on se ettei TSH arvon suurikaan vaihtelu vaikuta oireisiin.
      Minulla on samanlaiset arvot kuin aloittajalla 25mg annoksen jälkeen enkä ole saanut ohjetta nostaa annosta enkä myöskään voi paremmin suuremmalla annoksella.
      Kannattaa kuitenkin kokeilla aikaisempaa annosta mutta en oikein usko että lääkäri määrää lisää tyroksiinia mainitsemiisi oireisiin.Väsymys voisi olla peruste mutta oireidesi taustalla on todennäköisesti jokin muu syy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      448
      2185
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      223
      1946
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1552
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1271
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1247
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      40
      1114
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      64
      1045
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    Aihe