Se kurja anoppi

SeKurjaAnoppi

Miniä kun meidän perheeseen tuli, odotin innolla että ehkä vihdoin pääsen hänen kanssa tekemään niitä "tyttöjen" juttui, poikia kun ainoastaan löytyy talosta. Aluksi kuvittelin miniän olevan vain hieman ujo kun ei vienyt astioitaan tiskiin eikä siivonnut jälkiään, kuvittelin sen menevän ohi, voihan olla ettei hänen perheessä tarvinnut jälkiään siivoo... Noh, vuodet kuluivat ja sama tahti jatkui, valmiiseen pöytään tultiin ilman että olisi apua tarjottu, edes jouluna ei isovanhemmille liiennyt sitä 5e joulukukkaa, vaikka miniän perheeseen kaikkea kantoi ( kuulostaa ehkä katkeralle, mut lähinnä ihmettelen, koska usein edes joulukukan vieminen on ollut tapana, kun passattavaks menee valmiiseen joulupöytään ja jos heillä ei ole ollut rahaa, me olemme antaneet, eli ei kyse siitäkään) .

Annoimme asunnon nuorille, täältä päin kun ei asuntoja niin vaan saada ja ajattelimme, että nuorten on helpompi aloittaa oma elämä eikä me isoa asuntoa miehen kanssa tarvittu sekä siksi kun miniä jotenkin vaan muutti poikamme huoneeseen, mut sekin taisi olla liian vanha asunto ja vaihtoonhan se sitten meni. Aina oltiin auttamassa, mutta itse kun tarvitsimme apua, se tuli hieman kai pakottamalla.

Pikku hiljaa aloin ymmärtää että olemme miniän mielestä se ns huonompi sakki, perus rivityöntekijöitä, pakollisia pojan takia. Pikkuhiljaa pojan ruokailut kotona alkoivat vähenee, mitä kovin toivoin että olisi edes kerran viikossa niin että näkisimme.

Pojan yksin ollessa meidän luonna, poika on rento ja puhelias, miniän kanssa kun tulevat, tuntuu että joka sanaa pitää harkita ja vierailut lyhentyneet... Riitoja heillä on ja jotenkin heidän riitoihin osallistuu myös miniän oma äiti haukkuen poikaani, ei kauheen reilukerho, vaikka olen myös miniän äidille sanonut, että ei puuttuisi nuorten riitoihin, lyömiseksi kun heillä ei homma ole mennyt.

Mua äitinä usein surettanut, että miksi näin piti mennä ja toivon yhä että olisi vaan ohimenevä romanssi.

Elikäs miniät, jos rakastatte miestänne, älkää erottako heitä vanhemistaan, se kun ei ole rakkautta. Jos ette kestä puolisonne vanhempia, ei teidän heitä tarvitse nähdä, mutta älkää olko jarruna puolisonne ja hänen vanhempien suhteelle, koska siinä ette tee kuin hitonmoista hallaa puolisonne sielulle. Miettikää jos itse saisitte moisen puolison omalle muksullenne.

Nyt olen tilanteessa etten tule toviin näkemään miniääni ja itseasiassa aika helpotuskin, ei tarvitse kuunnella hänen parhauttaan, enpä ole muuten kertaakaan kuullut hänen poikaani kehuvan vaikka nuori (20v ) onkin ja sai ammatin, mut sekin tais olla se huono ammatti mitä ei kauheesti tarvii ylistää.
En voi kuin rukoilla pojalleni voimia ja viisautta, ehkä hänen jalat vielä rupee kantamaan sen verran että uskaltaa kokeilla omia siipiään ja huomaan niiden kantavan ilman tyttöystäväänsäkin.

45

532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyssäripyssäri

      no huh. Olipa aloitus. Miniä on vasta 20vuotias ja nyt jo anoppi haukkuu mennen tullen.
      Ensinnäkin:
      Auttaako poikasi sinua ruuan laitossa, laittaako omat astiansa tiskikoneeseen, tuoko poikasi sen 5€ joulukukan?
      Vai olisiko mahdollista, että olet itse kasvattanut poikasi yhtä huonosti ja vajavaisesti kuin miniäsi vanhemmat tyttärensä?

      Toiseksi:
      Oletko pyytänyt miniääsi auttamaan sinua kotiaskareissa, ruuanlaitossa ja pöydän siivoamisessa?
      Onko hän kieltäytynyt jos olet pyytänyt?

      Kolmanneksi:
      Käsitin tekstistäsi niin, etteivät nuoret ole vielä edes aviossa, vaan seurustelevat.
      Siis oikeastiko annoitte poikanne seurustelukumppanille oman asuntonne tuosta noin vaan ilmaiseksi? Vai annoitteko te asunnon pojallenne, siis siirsitte omistusoikeuden poikanne nimiin? Vai annoitteko te asuntonne puoliksi pojallenne ja tulevalle miniälle?

      Jos asunto oli poikanne nimissä, miten se miniä voi vaihtaa sen toiseen tai myydä?

      • SeKurjaAnoppi

        Jaa, että sitä mieltä olet... No, en ihmettelisi jos ei omani auttaisi ja muistaisi olla kohtelias. Pojalleni on itsestäänselvyys tarjota apuja ilman pyyntöä. Vie miniän vanhempia sukulaisia kaupoille, auttaa, muistaa yms.kotootahan kaikki lähtee.

        2. Olen pyytänyt, itse kun olen jopa siivouksissa auttanut ja milloin missäkin kun on pitänyt jotain korjailla, mutta jos toinen seisoo tumput suorina, niin ei kauheesti enää jaksa apuja pyydellä kun ei niitä saa..

        3. Nuoret ovat avoliitossa. Kuten kerroin, luovutimme asuntomme heille, jotta olisi helpompi aloittaa omaelämä ( että hieman haasteellista oli asuu ns kimppakämpässä kun miniä jotenkin vaan "muutti" meille)


      • kyssäripyssäri
        SeKurjaAnoppi kirjoitti:

        Jaa, että sitä mieltä olet... No, en ihmettelisi jos ei omani auttaisi ja muistaisi olla kohtelias. Pojalleni on itsestäänselvyys tarjota apuja ilman pyyntöä. Vie miniän vanhempia sukulaisia kaupoille, auttaa, muistaa yms.kotootahan kaikki lähtee.

        2. Olen pyytänyt, itse kun olen jopa siivouksissa auttanut ja milloin missäkin kun on pitänyt jotain korjailla, mutta jos toinen seisoo tumput suorina, niin ei kauheesti enää jaksa apuja pyydellä kun ei niitä saa..

        3. Nuoret ovat avoliitossa. Kuten kerroin, luovutimme asuntomme heille, jotta olisi helpompi aloittaa omaelämä ( että hieman haasteellista oli asuu ns kimppakämpässä kun miniä jotenkin vaan "muutti" meille)

        Lisää kysymyksiä pukkaa ja entistä kummallisemmalta juttusi tuntuu.

        Huomaatko, mikä ristiriita tässä lauseessasi on, vai onko?
        ... No, en ihmettelisi jos ei omani auttaisi ja muistaisi olla kohtelias.....

        1. Mitenkäs se miniä pystyi vaihtamaan sinun omistaman asunnon johonkin toiseen?

        2. Miksi poikasi pitäisi käydä vanhempien luona kerran viikossa syömässä jos hän asuu jo toisaalla ja on aikuinen?

        3. No, onko se poikasi tuonut sinulle sen 5€ kukan vai ei muulloin kuin äitienpäivänä?
        Sanot antavasi pojallesi rahaa. Miksi? Eikö hän ole jo aikuinen, yli 20 vuotias?
        Pitäisikö miniän ostaa myös kukka omilla rahoillaan?

        4. olet auttanut - miniää - siivoamisessa ja korjauksissa. Pyysikö miniä sinua auttamaan? Olivatko nämä vain miniän aiheuttamia sotkuja ja rikkomia asioita?

        5. Miniä muutti teille tuosta noin vaan ilman sinun ja poikasi suostumusta,
        Kuinka tämä oli mahdollista?

        6. Mitenkäs tämä on sinulta pois jos poikasi vie miniän vanhempia kaupoille sun muuta?
        Onko miniän vanhemmilla auto ja voimassa oleva ajokortti tai yhtä hyvä mahdollisuus käydä kaupoilla kuin sinulla, jos kerran asutte jossain periferiassa?

        7. Onko miniälläsi oma auto ja ajokortti?
        Onko sinulla oma auto käytettävissäsi ja ajokortti?
        Odotatko tosiaan, että miniäsi pitää vuorostaan viedä sinua kaupoille ja leikkiä tyttöjen leikkejä kanssasi?


      • SeKurjaAnoppi

        Hieman hymyilyttää tää jo, mut vastaan nyt kun vapaapäivää tässä viettelen...

        1. Miniä kirjoilla ja painostus poikaa kohden muuttoon.

        2. Asuvat lähellä ja kivahan se on tavata, meillä oli/on pojan kanssa läheiset välit

        3. Miniäni tuppaa päättää pojankin rahoista ja toisinaan on tilanteita ettei pojalle ole jätetty lanttiakaan ...ja kyllä, poikani haluisi toisinaan muistaa vanhempiaan, isovanhempiaan, mutta...

        4. Olen auttanut todellakin, on pyytänyt, miksi en auttausi jos on aikaa koska autan samalla poikaanikin, on yksi aihe sillä hetkellä vähemmän heillä kinasteltavaa.

        5. Kaikki on mahdollista...

        6. Heillä on kyllä auto, isovanhemmilla ei, joten auttaa kantamuksissa... Niin ja tääl on kaupat lähellä, ei tietysti isoimmat kauppakeskukset, mut oikein loistava julkinen liikenne.

        7. Miniällä ei ole korttia kuten ei minullakaan, mutta usein pojalla mahdollisuuksien mukaan isänsä auto lainassa. Ja niin, en todellakaan odota miniäni mua kaupoilla käyttävän, niin kauniisti tuskin aurinko koskaan paistaa että hän vapaaehtoisesti moista tekisi, mut usein ihmisillä nyt on vaan tapa kysyy josko voisivat auttaa (sekin jo usein muuten lämmittää mieltä, jos edes kysyy) jos paikalla sattuu olemaan...tai siis heillä joilla jotkut käytöstavat on ja lähimmäisistään välittää, oli kyse ystävistä tai sukulaisista... voin tietty olla väärässäkin ja elän jossain kivikaudella, ajassa kun ihmiset auttelivat toisiaan ;)


      • ankeatäti

        Tämä on vaan elämää eli tässä jaossa saitte tällaiset kortit. Poika on mikä on (kiltti, liian kiltti?) johtuen perimästä, kasvatuksesta, ympäristöstä, sattumasta. Tyttö on oman perimänsä ja historiansa tulos.
        Poika valitsi näin ja se on vaan hyväksyttävä ja nieltävä. Aika näyttää mitä heidän ja teidän kaikkien elosta muotoutuu ja kehittyy.
        Tsemppiä ja voimia ja viisautta!


      • SeKurjaAnoppi

        Niin, täytyy ajatella, että kaikki vielä järjestyy. Nuori poika kuitenkin kyseessä ja ensimmäinen kunnon suhde. Kyllähän sitä itsekin muistaa kuinka ensirakkaus vei mukanaan eikä varoituksista huolimatta nähnyt mitään, jaksoi vaan kunnes se kuuluisa kamelinselkä katkes. Harmittaa vaan silti hitosti.


      • selkisminullekin
        SeKurjaAnoppi kirjoitti:

        Hieman hymyilyttää tää jo, mut vastaan nyt kun vapaapäivää tässä viettelen...

        1. Miniä kirjoilla ja painostus poikaa kohden muuttoon.

        2. Asuvat lähellä ja kivahan se on tavata, meillä oli/on pojan kanssa läheiset välit

        3. Miniäni tuppaa päättää pojankin rahoista ja toisinaan on tilanteita ettei pojalle ole jätetty lanttiakaan ...ja kyllä, poikani haluisi toisinaan muistaa vanhempiaan, isovanhempiaan, mutta...

        4. Olen auttanut todellakin, on pyytänyt, miksi en auttausi jos on aikaa koska autan samalla poikaanikin, on yksi aihe sillä hetkellä vähemmän heillä kinasteltavaa.

        5. Kaikki on mahdollista...

        6. Heillä on kyllä auto, isovanhemmilla ei, joten auttaa kantamuksissa... Niin ja tääl on kaupat lähellä, ei tietysti isoimmat kauppakeskukset, mut oikein loistava julkinen liikenne.

        7. Miniällä ei ole korttia kuten ei minullakaan, mutta usein pojalla mahdollisuuksien mukaan isänsä auto lainassa. Ja niin, en todellakaan odota miniäni mua kaupoilla käyttävän, niin kauniisti tuskin aurinko koskaan paistaa että hän vapaaehtoisesti moista tekisi, mut usein ihmisillä nyt on vaan tapa kysyy josko voisivat auttaa (sekin jo usein muuten lämmittää mieltä, jos edes kysyy) jos paikalla sattuu olemaan...tai siis heillä joilla jotkut käytöstavat on ja lähimmäisistään välittää, oli kyse ystävistä tai sukulaisista... voin tietty olla väärässäkin ja elän jossain kivikaudella, ajassa kun ihmiset auttelivat toisiaan ;)

        Ok, siis se kämppä josta muutit pois olikin vuokra-asunto, ei omasi ja te saitte siirrettyä vuokrasopimuksen pojan ja hänen avokkinsa nimiin.


    • 54521

      Ensinnäkin ajattele että se ei ole sinulta poissa vaan pulisolta jos ei halua tutustua teihin. Ja älä suotta sure pojan kohtaloa. Hän on aikuinen ja jos ei ole sen vertaa miehessä munaa että saa yhden naisen kuriin vaan antaa pompottaa itteään niin oma on vikansa.

    • Roksi

      Miniäehdokkaallasi on oikeus olla se mikä on, jokaisella on se oikeus. Sinulla oli ennakko-odotuksia, ja kun ne eivät täyttyneet, olet pettynyt. Miksi ihmeessä?
      Älä syytä häntä myöskään siitä että hän tulee ''valmiiseen pöytään'' . Itse olet kutsunut ja täytyy ottaa huomioon että hän ilmeisesti on parikymppinen nuori tyttö, ja vaikka täysi-ikäinen onkin, sen ikäinen on vielä ihmisenä raakile. Sinä taas et ole, joten ymmärtäminen jää sinulle.
      Ilmeisesti on myös niin, että oman äidin neuvot ovat jääneet vähemmälle.

      Sitä, että nuori ihminen, - tai kuka tahansa - pitää toista ''huonompana sakkina'', ei pidä sietää. Toista ihmistä ei saa luokitella huonommaksi mitenkään, ja siitä täytyy heti huomauttaa jos joku sensuuntaista vihjailee.

      Miten niin rukoilet että poika tajuaa että hän pärjää ilman tyttöystävääkin?! Älä toivo hänelle pahaa. Sillä hän katsoo omaa elämäänsä ja suhdetta tyttöönsä ihan eri näkökulmasta kuin sinä. Sinä määrittelet nyt pojan suhdetta omasta ''mielensäpahoittajan'' suunnasta, poika taas välittää tytöstään ja näin määrittelee asiaa ihan eri tavalla.
      Tämän takia poika on joutunut kahden tulen väliin. Hänen ei varmaankaan ole hyvä olla. Sinun tulisi olla se aikuinen mutta sinä olet sortunut mielensäpahoittajan rooliin.

    • Hohhoijjaaaaa

      Ja taas löytyy yhden anopin yksipuolinen tarina siitä kuinka miniä "varastaa" poikansa. Taidat olla yksi niistä riippuvaisista äideistä joilla on vaikeuksia ymmärtää poikansa aikuistuvan. Olisko aika katsoa peiliin?

    • 1111173

      Kertoo tuo viimeinen lause niin napakasti siitä millainen ihminen olet. Toivot enemmän omaa onneasi kuin poikasi. Muuten toivoisit heidän liitolleen kaikkea hyvää. Varmasti olisit tykännyt vastaavasta reaktiosta itsesi kohdalla kun aloit seurustelemaan oman miehesi kanssa? Olet omaan napaasi tuijottaja. Hyvä että ovat saaneet sinuun etäisyyttä.

    • Vieräilijaäa

      Syynä etäisyydelle taitaakin olla se että halusit tehdä "tyttöjen juttui" ja yrittää olla liian läheinen. Miniällä on jo oma äiti eikä tarvitse toista.

      • SeKurjaAnoppi

        En todellakaan äidiksi miniälleni halua, lähinnä, että olisimme yhtenäistä perhettä ilman että miniän kylässä ollessa kaikkien pitäisi olla varpaillaan. Lapseni ystävätkin kun tuovat puolisoitaan kylään kahville tullessaan, ilmapiiri on niin toinen, juttelemme ja voi vapaasti jokainen olla oma itsensä, samoin kuin poikani tulee yksin meille, on ihan eri ihminen... Se surettaa


    • tinttarellatyttönen

      Meillä ainakin sen takia pidetään etäisyyttä poikaystäväni vanhempiin, koska ovat alkoholisteja. Tulevat meidän paikalliseemme dokaamaan, alkavat aina riitelemään ja koittavat päästä kotiimme yöksi umpihumalassa. Jos kohteliaasti kieltäydymme alkaa kamala solvaus ja uhkailu (anopin puolelta), että jos ei meille pääse, niin lähtee jonkun vieraan juopon mukaan pubista. Myös lääkkeitäni on varastanut ja hygieniatuotteitani on käytellyt usein ilman lupaani. En vain jaksa tuollaista vuosi tolkulla joka viikko katsella. :(

    • Morningcame

      Olisi jännä kuulla tosiaan myös toisen osapuolen puoli tästä tarinasta. Usein asiat tuppaa vähän vääristymään kun tulee vain yhden ihmisen näkökulma. Onko poikasi siis ostanut yksin lahjat, joulukukat yms. perheellenne? Vai onko nyt niin että pyydät miniältä jotain mitä edes OMA lapsesi ei tee? Se ei ole realistista. Tarinassasikin oli paljon aukkoja; et esimerkiksi kerro konkreettisesti miten miniä suhtautuu teihin "ala-arvoisempiin"? Taitaa olla omassa pääkopassa vikaa jos ilman minkäänlaista näyttöä alkaa arvioida toisen suhtautumista itseensä. Mikä on sinun roolisi tässä kaikessa? En kyllä nyt jotenkin osta tätä "olen niin kiva anoppi ja parhaani tehnyt ja miniä on vain nainen suoraan helvetistä" soopaa. Yleensä on molemmat kantanut kortensa kekoon että saadaan tämmöinen roihu aikaan.

      Yritä elää sen kanssa että poikasi aloittaa nyt elämäänsä toisen kanssa. Hän ei ole velvollinen pitämään sinulle seuraa, sama pätee myös toisinpäin. Lisäksi jos on töissä ja on oma koti ja oma parisuhde, ikävä kyllä ei nähdä ystäviä ja sukulaisia niin usein kuin ennen. Varmastikaan hän ei olisi ylpeä kun lukisi mitä äitinsä kirjoittelee hänen avopuolisostaan. Luuletko tosiaan että hänkään haluaa olla lukemansa jälkeen tekemisissä jos hän tuota naista rakastaa?

      • SeKurjaAnoppi

        Jännä lynkkausmieliala täällä :/ Tietysti haluan että poikani siivet kantaa, mutta jotenkin aina kun heillä on ongelmia, parisuhteessakin, miniäni soittelee meille kuinka toivoisi poikani toimivan tai kun poika ei heti koulusta valmistuttuaan saanut töitä (työpaikaksiko tässänyt pitäisi muuttua ) ja että minun pitää hänelle puhuu.

        Meidät pyydetään aina apuun oli kyse...no lähes mistä tahansa, olemme kai se alulle paneva voima. Jos pyydämme poikaamme yksin käymään luonamme, miniä esim on jossain muualla, niin heti ihmetellään eikä ymmärretä jos pojan isä esim haluaa viedä pojan syömään ja jutella "miesten kuulumisia".

        En todellakaan toivo mitään ihmeminiää, ihan perus kohteliaisuudetkin olisi kiva puolin ja toisin. Poikani tietaa kyllä mitä mieltä olemme hänen puolisostaan, ymmärtää kyllä näkökantamme (samasta on monet muutkin hänelle sanoneet) , mut olen sanonut myös että koitamme tulla juttuun avokkinsa kanssa, sydämelleen kun ei voi oikein mitään.

        Ja mitä tulee "tarinassa paljon aukkoja", luultavasti, ihan kaikkea ei tänne voi kirjoittaa, lähinnä ihmetellä voi.. ;)

        Ihan mielenkiinnolla... Kuinkas sun anoppi/appisuhde toimii?


      • Morningcame

        Hyvin, ehkä johtuu siitä että olemme saaneet elää rauhassa ja elää puolin ja toisin sovussa. Jos on tullut ongelmia on se ratkottu kasvotusten, ei haukkumalla keskustelupalstoilla. Ja itse aloitit tämän miniäsi lynkkaamisen heti alkuunsa? Eli sinun kanssasi ei saa olla eri mieltä tai kyseenalaistaa? Voin vaan kuvitella mitä nuori naisen alku joutuu kokemaan.. Kuten sanottu, kukaan ei voi estää poikaasi käymässä kylässä ja hänellä on oma tahto. ;)


    • ankeatäti

      Täällä vastailee kuusikymppinen anoppi - neljä lasta ja jokaisella avopuoliso tai seurustelukumppani.

      Aloittajan kirjoituksen perusteella jo lähtötilanne toimivaan anoppi-miniä suhteeseen vaikuttaa huonolta. Siis anopin asenteen ja odotusten vuoksi. Voi kuulostaa kivalta ajatukselta nuo "tyttöjen jutut" miniän kanssa, mutta minä en ymmärrä moista toivetta. Toki miniän kanssa voi syntyä läheinenkin ystävyys vuosien mittaan, mutta se on sitten ekstraa ja bonusta se. Ihan vaan asialliset välit riittää minun mielestäni.

      Asiallinen käytös myös riittää itse kultakin. Minä en odottele joulukukkia enkä osallistumista. Jos kutsun syömään tai muuta, niin toki varaudun hoitamaan hommat. Jos en jaksa tai viitsi kokkailla en myöskään kutsu ketään. Simppeliä minusta.

      Tuo "asunnon antaminen" kuulostaa myös oudolta. Jos omaisuutta riittää ja pursuilee toki sitä on järkevääkin siirtää jälkipolvelle, mutta että niin vain annettaisiin ja suurin odotuksin, että tyttis on sitten myös mieluinen ja mielin kielin kun asunnonkin saivat. Ei se niin mene - tietää vaan vaikeuksia asuntojen ja rahan antaminen ja oletus, että sittenpä ovat niinkuin me vanhemmat tahdomme.

      Tässä jotakin mieleen nousevaa. Olisi todella kiintoisaa kuulla pojan ja miniän näkökannat. Jotakin solmua ja väärinymmärrystä ja mielensäpahoittamista lienee puolin ja toisin.

    • noppinappi

      Tässä ap:n kirjoituksessa on nyt jotain hyvin epäselvää, mitä en tajua. Viimeisessä kappaleessaan hän kirjoittaa pojastaan, että tämä sai ammmatin, vaikka nuori onkin (20 v.) mutta taisi olla huono ammatti, mitä ei miniän tarvitse siis kauheasti ylistellä.

      Siis onko poika nyt vasta 20-vuotias????

      Ja kun miniä tuli, niin oli sellaista ja tällaista ja anoppi odotti hänen muuttuvan, mutta VUODET KULUIVAT ja tahti pysyi samana... jne.

      Eli miten hiivatin nuorina nuo poika ja sen tyttöystävä ovat alkaneet yhteiselämänsä? Viisitoistavuotiaina? Ja kaiken lisäksi kirjoittaja puhuu isovanhempien perheestä, kenestä? Itsestään vai? Onko näillä pojalla ja tämän tyttöystävällä siis jo lapsi tai lapsia?

      Voiko tuollaista paria edes pitää minään pariskuntana vielä, nämähän on suurin piirtein lapsia vielä, ja miten heille on annettu koko asunto käyttöön, ja kuinka ihmeessä tyttö vain jotenkin muutti pojan huoneeseen asumaan? Teini-ikäisten pitää asua vielä omassa kodissaaan, ei muuttaa mihinkään toisen kotiin loisimaan. Tuota ei olisi pitänyt antaa tapahtua.

      Ei minusta tuossa kirjoituksessa "anoppi" ole tehnyt mitään kauhean pahaa tai väärää, vaikka häntä täällä alettiinkin heti syyllistää ja moittia.

      Kyllä minusta on ihan oikein odottaa, että vieras on edes jollain lailla kohtelias isäntäväelle tämän kodissa vieraillessaan tai ollessaan. Nykynuorilla kyllä tuntuu olevan tavat hukassa, se on täysin totta. Jos kerran tuon tyttöystävän kotiin vievät kaikenlaista (kuten ap kirjoittaa), niin outoa on, jos toisen vanhemmat jätetään tällä tavoin kokonaan huomiotta. Mutta se on tosiaan sitä tapojen puutetta.

      Jännä juttu, että täällä palstoilla hirveän helposti syytellään äitejä, jos nämä yrittävät yhtään olla huolissaan omasta pojastaan nähdessään tämän olevan vaikeassa tilanteessa. Ihan kuin äidillä ei olisi mitään oikeutta olla huolissaan ja surra lapsensa takia. Miksi ihmeessä ei? Asiahan on nimittäin niin, että äitiys ei lopu silloin, kun lapsi erkaantuu kodistaan ja perustaa oman perheen. Äitiys ei lopu milloinkaan. Tämän oppii jokainen nainen siinä vaiheessa, kun saa lapsen. Vaikka se lapsi olisi 60-vuotias, siitä kantaa huolta ja sille aina hyvää tahtoo ja toivoo ja sen puolesta tuntee surua, jos lapselle jotain ikävää tapahtuu. Ja äidit ne yleensä lapsestaan parhaiten huomaavat, jos jotain on vinossa. Tietenkään kenelläkään äidillä ei ole oikeutta tehdä päätöksiä lapsensa puolesta enää sen jälkeen, kun lapsi on täysi-ikäinen, mutta lapsesta huolta kantaminen ei siihen kuitenkaan lopu.

      Nuorten riitoihin puuttuminen on tietenkin tarpeetonta, ja sitähän tämä ap ei kirjoituksensa mukaan teekään, vaan on kehottanut tytönkin vanhempia olemaan puuttumatta. Mutta minkäpä näillekään mahtaa.

      Riiteleminen ei ole koskaan hyvä merkki liitossa, jos niitä riitoja on vielä paljon ja niihin vielä tämän tytön vanhemmatkin puuttuvat. Ei minusta ole väärin kenenkään toivoa lapselleen parempaa elämää, jos kerran ei hyvin näytä menevän.

      Valitettavasti hyvin harvoin elämässä saa nähdä kaikista asioista kaikki puolet. Päinvastoin aika usein joudumme tekemään asioista johtopäätöksiä vain sen perusteella, mitä meille toinen osapuoli kertoo tai mitä siitä toisen osapuolen elämästä näemme tai kuulemme. Yleensä ihmiset ei tätä edes huomaa, vaan muodostaa mielipiteensä vain tämän yhden puolen perusteella ja on sitten mielestään aina täysin oikeassa kuitenkin. Eli peiliin meidän kannattaisi katsoa ihan jokaisen, koska ei meistä kukaan tiedä kaikesta kaikkea, mutta mielipiteitä meillä on kuitenkin.

      • Kaapistelija

        Ei vieläkään tullu aplta vastausta, että miten heidän poikansa käyttäytyy ko. tilanteissa? Tuoko siis poika yksin ne kukat ja auttaako siivoamisessa? Miksi hänen oman poikansa ei tarvitse osallistua jos hänen tyttöystävänsä täytyy? Tätä en ymmärrä. Taitaa olla äidin kultamussukka myös yksi niistä jotka istuvat valmiiseen pöytään. Ja se että antaa asunnon nuorelle parille ei ole väärin. Väärin on se että oletetaan että pari sitoutuisi käyttäytymään hänen haluamallaan tavalla siitä johtuen (eli toisin sanoen lahjotaan). Ei myöskään selvinnyt oliko asunto omistusasunto vai miten antoi asunnon tuosta noin vaan?? Taitaa jättää AP myös oman osansa kertomatta. Miksi hänen poikansa jättäisi kyläilemättä jossei se olisi hänen oma tahtonsa? Tuskin se nainen sitä sinne asuntoon kahlitsee. Ja vastaus ei ole että riitoja välttääkseen. Jos sen naisen kanssa olisi oikeasti niin kamalaa niin varmasti olisi jo ottanut uuden? Vaikuttaa pahasti että kaikki on vieritetty "miniän" harteille ja omaa poikaansa glorifioi. Mistä hän tietää millainen poikansa on parisuhteessa? Kyllä ne mammanpojatkin vetelee akkoja turpaan. ;)


      • SeKurjaAnoppi

        Kaapistelija vastasin ylempänä, ihan en voi täällä notkuu kaiket ajat, arjen velvoitteet kun vie aikaa myös.

        Noppinappi, juu, nuorena todellakin aloittivat juttunsa, ensirakkaus ja todellakin, on monta asiaa minkä nyt tekisin toisin... En esim olisi antanut pojan tyttöystävän muuttaa hiljalleen meille, mut kun ei päässyt omaan kotiinsakaan, niin jotenkin kai kuvittelin olevani reilu...mikä jälkikäteen oli kylläkin virhe.

        Emme todellakaan ole rikkaita, normaaleja työssä käyvii, mutta sattui tulee sauma, että pystyimme siirtää asunnon pojallemme ja ajattelimme myös että sieltä itsenäisyys on helpompi aloittaa kun oli pienet asumismenot ja muutimme itse pienempään asuntoon.

        Nyt en voi kuin toivoo, että aika antaa järkee meille kaikille ja kaikella on tarkoituksensa matkalla parempaan, toivottavasti.


      • kyssäripyssäri
        SeKurjaAnoppi kirjoitti:

        Kaapistelija vastasin ylempänä, ihan en voi täällä notkuu kaiket ajat, arjen velvoitteet kun vie aikaa myös.

        Noppinappi, juu, nuorena todellakin aloittivat juttunsa, ensirakkaus ja todellakin, on monta asiaa minkä nyt tekisin toisin... En esim olisi antanut pojan tyttöystävän muuttaa hiljalleen meille, mut kun ei päässyt omaan kotiinsakaan, niin jotenkin kai kuvittelin olevani reilu...mikä jälkikäteen oli kylläkin virhe.

        Emme todellakaan ole rikkaita, normaaleja työssä käyvii, mutta sattui tulee sauma, että pystyimme siirtää asunnon pojallemme ja ajattelimme myös että sieltä itsenäisyys on helpompi aloittaa kun oli pienet asumismenot ja muutimme itse pienempään asuntoon.

        Nyt en voi kuin toivoo, että aika antaa järkee meille kaikille ja kaikella on tarkoituksensa matkalla parempaan, toivottavasti.

        Lisää kysymyksiä pukkaa jutussasi olevien outouksien takia.
        Annoitte asunnon pojallenne, siis annoitteko myös omistusoikeuden?
        Jos annoitte niin maksoitteko lahjaveron?

        Jos poikasi omisti yksin sen asunnon, niin miten se miniä sai sen omiin nimiinsä jos kerran eivät ole aviossa?
        Antoiko poikasi puolet asunnosta avovaimolleen?
        Vai omistaako poikasi yhtä sen vanhan tai uuden asunnon missä nyt asuvat?

        Miksi tyttö ei päässyt enää takaisin omaan kotiinsa vaikka oli alaikäinen?
        Miksi hän joutui muuttamaan kotoaan pois, tuliko hän raskaaksi vai mikä oli se oikea syy, että hän joutui muuttamaan pysyvästi teille?


    • EitoivottuMiniä

      Minä annan mieheni tavata perhettään vaikkeivat minua huoli käymään:)

      • SeKurjaAnoppi

        Ihana olet varmaakin, et koita erkaannuttaa miestäsi suvustaan ja juuristaan, vaikka et harmi vaan ole toivottu.... Voi kun meilläkin olisi noin, paitsi meillä on toistenpäin, me ei olla miniälle toivottui :/ Toivottavasti poikamme saa joskus rohkeutta sen verran, että uskaltaa sanoo omankin tahtonsa, nyt kun se pitkälti on mennyt siihen, että poika ei halua riitoja avokkinsa kanssa ja aristelee sanomisiaan.


    • Nytvaloja

      Lapsesi on jo aikuinen joten saa päättä omista asioistaan. Kukaan ei häntä voi estää käymästä kylässä. Jos poikasi oikeasti haluaisi vierailla, tulisi sinne vaikka tyttöystäväänsä ärsyttäisikin. Itse näen vanhempiani joka joulu ja juhannus ja se riittää. Puhelimessa puhumme päivittäin. Miksi näet olevan tarpeellista että aikuinen ihminen kävisi joka viikko kylässä? Eiköhän ne vapaapäivät vietetä puolison kanssa, varsinkin jos on harvoin yhteistä aikaa. Minusta sinun pitäisi nyt vain keskittyä omiin ihmissuhteisiisi eikä puuttua miten oma aikuinen poikansa haluaa sitä elää. Hän tulee kyllä kylään paljon useammin jossei tunnu sen olevan velvollisuus tai kyläily ei tapahdu painostuksen johdosta.

    • Miniäitsekkin

      Olen kolmen lapsen äiti ja yhden miniäehdokkaan "anoppi" ja tulemme toimeen ihan hyvin. En odota että miniä pitäisi meitä "ykkösperheenään", koska emme sitä ole. Luotan, että olen lapseni kasvattanut niin hyvin että hän osaa tehdä omat päätöksensä kenen kanssa seurustelee tai asuu. Sinulla ei ole minkäänlaista oikeutta puuttua nuoren parin asioihin. Onko sinulla itselläsi harrastuksia tai ystäviä tai miestä johon voisit purkaa tuon ylimääräisen energian? Niin kauan kun ei poikasi ole hengenvaarassa ja hän haluaa tuon naisen kanssa seurustella, sinulla ei ole mitään syytä olla sitä vastaan. Poikasi erkaantuu sinusta entisestään jos lähdet sorkkimaan hänen yksityiselämäänsä. Jos et miniän kanssa ole väleissä, uskon että et tule poikaasikaan pahemmin näkemään. Näin se vain on.

    • Bläähää

      Aikamoisen avautumisen oot tänne tehnyt.Mitä itse olet tehnyt tilanteen parantamiseksi?Usein miniät ei ole edes tietoisia että mikään on vikana kun istutaan tuppisuuna ja kattellaan kieroon..Oletko puhunut asiasta oikeasti niinkuin aikuiset ihmiset?

    • räkyräky

      Jos miniäehdokkaalla on oikeus olla se, mikä on, niin kuin nimim. Roksi tänne kirjoitti, niin totta vieköön anopillakin on oikeus olla se mikä on. Jos hän on miniästään tuota mieltä, niin on oikeus olla sitä mieltä.

      Ja minkä takia tämän anopin olisi pitänyt tehdä jotain "tilanteen parantamiseksi?" (Viittaan edelliseen kirjoittajaan). En minäkään mene tyttäreni perheeseen tekemään minkäänlaisia tilanteen parantamisia, vaikka heillä siellä mitä olisi meneillään. Itse asiassa minäkin vain hiljaa toivoin 10 vuotta, että eroaisivat, ja nyt Luojalle kiitos ovatkin muuttaneet erilleen. Minun tehtäväni ei ole puuttua, toivoa vain. Ja rukoillakin aina voi, mutta eipä paljon muuta.

      • Eiolenoinvaikeaa

        En pystyisi itse toivomaan omalle lapselleni mitään muuta kuin hyvää. Mutta meitä on moneen junaan ;)

        Ja tilanteen korjaamisella varmaankin tarkoitettiin, että onko anoppi sanonut miniälleen näistä epäkohdista reilusti että niihin voitaisiin puuttua? Vai onko vaan kihissyt itsekseen ja etsimällä etsinyt asioita joista voisi kritisoida? Voi olla ettei miniä edes tiedä että anopilla on tämmöisiä tuntemuksia jos ei osaa niistä puhua. Kukaan ei ole ajatustenlukija :)


    • Vammansa.kullakin

      Lapsuudessani riideltiin ja tapeltiin aina isän kotiväen kanssa. Oikea isoäiti kuoli ja isoisä otti uuden vaimon, joka teki kaikkensa vieroittaakseen omat poikansa ja isän toisistaan. Onnistuikin.
      Liekö siitä johtunut, että me siskokset emme ole koskaan pärjänneet anopin kanssa. Yksi on katkaissut välit tykkänään jostakin anoppinsa typerästi sanotusta lauseesta, toinen hääti anopin kodistaan ulos ja itse sitkuttelin juuri ja juuri jotenkin sietäen. Kun nyt myöhemmin ajattelen, ei anopissa erityisempää vikaa ollut. Köyhä oli ja selvästi odotti, että olisimme auttaneet, sekin ärsytti sikana. Nyt mietin että olisi ollut varaa enemmänkin antaa, mies antoi vähän salaa minulta. Harvoin käytiin, mies olisi saanut käydä useammin, muttei käynyt. Kun erosimme, minä olisin edelleen pitänyt etäiset, kohteliaat välit anoppiin, mutta hän ei halunnut olla missään tekemisissä kanssani. Lapsiin on anopilla vieraahkot mutta asialliset välit.
      Tajusin kyllä että syy on "perityistä riitaisuuksista", mutta en jaksanut ruveta terapiassakaan käymään, kun muiden ihmisten kanssa pärjään.
      Nyt uudessa suhteessa mieheni yksi lapsi ei voi sietää minua, syy on ihan typerä lapsen itse keksimä. Olen helpottunut, enkä edes yritä välejä parantaa. Miehelle on kova pala, mutta lapsensa on aika herkkähermoinen, niin antaa asian olla.
      Iloitsen unelmavävyistäni, hyviä ovat isinä ja näyttää parisuhteetkin rullaavan. Hyvä etten aikanaan saanut poikaa toiveistani huolimatta, en jaksaisi taiteilla miniän kanssa, kyllä nainen on monimutkaisempi käsitellä kuin mies. Olen myös iloinen että tyttäreni pärjäävät anoppinsa kanssa kohtalaisesti (minulle joskus parjaavat anoppejaan mielestäni aika lapsellisista asioista) ja lapsenlapsilla on mummut ja vaarit usein lähellä.

      Toivon aloittajalle ymmärrystä, on monia syitä, mistä kaikesta miniän käytös saattaa johtua. On paljon mahdollista että sinussa ei ole mitään vikaa.
      Ehkä sinun vain on annettava asian olla niin kuin se nyt on. Pura itseäsi mieluummin täällä palstalla tai luotettavien ystäviesi kanssa ennen kuin menet miniälle asiaa vatvomaan, luultavaksi pahemmaksi vain menee. Eikä pojallesi ainakaan, ahdistuu. En oikein usko että toisen hyväksyminen tulee keskustelun myötä, se joko on tai sitä ei ole. Voimia ja jotain muuta iloisempaa ajateltavaa sinulle toivon.

      • SeKurjaAnoppi

        Voi kuule, kyllä minussakin on vikaa, liikaa olen paaponut nuoria ja olen sellainen, että haluan selvittää ongelmat, mut minkäs teet jos toinen ei kestä muita mielipiteitä kuin omansa. Olen koittanut parantaa välejä jopa poikani kautta, jos hän osaisi mua paremmin pukee sanoiksi asiat.

        Miniäni perhe on..no siellä on ongelmia, kuten eipä se mun ja miehenikään perhe ihan päihittäis suomalaista unelmaa, mut jotenkin olen halunnut katkaista sen kierteen mitä itse olen nähnyt. Kai olen niin henkeen ja vereen perheihminen ja toivoisin että olisi edes jotain mihin uskoo. Näen liian paljon työni puolesta yksinäisiä joilla on perheeseen välit katkenneet ja jotenkin toivoisin että poikani naisensa kanssa voisi luottaa että on edes jotain pysyvää riidoista huolimatta, mutta minkäs teet.

        Tiedän, että jälleen kun heille tulee riita ja miniä yhdessä oman äitinsä kanssa solvaa poikaani, eiköhän meidät vanhemmat taas kutsuta hätiin :/

        Pojalleni olen aina kertonut, että kotiin saa tulla takasin jos jalat ei maailmalla kanna, oveani en hänelle koskaan tule sulkemaan


      • SeKurjaAnoppi

        Kun sanoit " mies antoi vähän salaa minulta" alkoi hymyilyttää, poikani kun viimeksi syntymäpäivilläni antoi salaa naiseltaan minulle 20e ja sanoi, "osta äiti jotain kivaa itsellesi". Ihme otuksia me naiset kyllä osataan olla, ei voi kuin ihmetellä


    • yksi.veikkaus

      Veikkaan että käy näin:

      1. Miniäsi erottaa poikasi teistä ja yrittää muutenkin pitää hänet kotona erossa ihmisistä

      2. Poika on yksipuolisesti rakastunut häneen ja yrittää kaikin keinoin olla mieliksi naiselleen

      3. Lopulta he eroavat vuoden tai muutaman päästä. Poikasi joutuu henkisesti tiukille. Miniälläsi on siinä vaiheessa jo uusi elämä ja hän yrittää ottaa kaiken mahdollisen hyödyn pojastasi ponnistaessaan eteenpäin elämässään

      • SeKurjaAnoppi

        ^^ oli kuin poikani ystävien suusta joita ei voi nähdä enää kovin usein (mutta kylläkin meillä käyvät toisinaan) , toivottavasti ei kuitenkaan näin :/ Ja jos poikani joutuu lujille, teemme kaikkemme että nousee taas jaloilleen..


    • elämäopettaa

      20-vuotiaat ovat vielä kovin nuoria ja opettelevat elämään. Sekä poikasi että hänen tyttöystävänsä ovat asuneet teillä. Vaikka tyttö asuikin ehkä vähän aikaa, niin nyt kumpikin tekee tavallaan sitä eroa, mikä jokaisen nuoren tulee vanhempaansa tehdä. Jos ei saa irtautua, ei pysty tulemaan takaisin.

      Nuorten irtautumista haittaa se, että he ovat saaneet asuntonsa teiltä. He eivät ole päässeet omilleen.

      tyttö ei ole saanut asua kotonaan (syy ei ilmene tekstistä). Hänellä ei ole hyvät välit äitiinsä, miksi hänellä olisi hyvät välit anoppiinsa?

      Nuoret ovat kovin nuorina aloittaneet seurustelun. Osa nuorista kasvaa yhteen ja kokee vanhuudenkin yhdessä. Osalle tulee halu kokeilla seurustelua muiden kanssa, kokeilla mitä parisuhde voisi olla jonkun toisen kanssa.

      Nuorten on saatava tehdä omat ratkaisunsa myös omat virheensä. Elämä opettaa. Elämä opettaa ihan hautaan asti, jos oppia on valmis kuulemaan.

      Kun siivousapua pyydetään, voit luvata siivousoppitunnin. Asiat tehdään yhdessä tai kun nuoret tekevät alussa saadun mallin mukaan, niin anoppi lukee lehtiä ja on valmis opastamaan seuraavan vaiheen. 20-vuotias ei vielä tajua, miten paljon omassa asunnossa on huolehtimista ja tekemistä. Hyvänen aika, ruokaakin pitää tehdä joka päivä! Kyllä siitä riidan saa aikaiseksi.

      Hellitä. Annan nuorten kokeilla omia siipiään.

      • ankeatäti

        Piti vielä pohtia ja kirjoitella, mutta tuossa edelle "elämäopettaa" jo ilmaisee hyvin sen mitä itsekin mietin.

        Elämä tosiaan opettaa - meikäläistä kuusikymppistä ja aloittajaakin. Keskeneräisiä tässä ollaan. Toki kaksikymppinen on aivan raakile. Silti hänellä on oikeus ja velvollisuus elää ja löyttää tiensä. Kompuroidakin. Aika näyttää millaiseksi elämä muotoutuu, me ei sitä voida tietää eikä määritellä.

        Ja virheitä tehdään me vanhemmatkin. Kuten mielestäni aloittaja tehnyt virheen päästäessään tytön ensin asumaan kotiinsa ja sitten luovuttaessaan asunnon nuorille. Ei siitä yleensä seuraa hyvää vaikka toki tarkoitus on hyvä.

        Nyt kehoittaisin ottamaan etäisyyttä nuorten asioihin ja elämään. Yhteys toki pitää pyrkiä säilyttämään. Ja toivoa pojalle ja nuorille kaikkea hyvää. Yhteyskanava poikaan "lämpimänä", niin että hänen on helppo ottaa yhteyksiä kun siltä tuntuu.

        Ja jos aloittajaa yritetään vetää mukaan riitoihin ym, niin sanoisin että on palaverin paikka. Kerrot selvin ja suorin sanoin, että tämä peli ei vaan toimi. Sinä et voi etkä halua olla mukana riidoissa ym. Tarjoudu antamaan neuvoja jos niitä halutaan ja kysytään, mutta muuten etäisyyttä.

        Nuorten aikuisten äitinä ymmärrän, että mieli on täynnä huolta. Silti suuhteellisuuden tajua kehiin: kukaan ei käytä huumeita, kukaan ei ole rikostein tiellä, nuoret ovat perusterveitä, heillä ei ole vammaista lasta ... ja mitä nyt voi olla oikeasti vaikeaa ja vakavaa elämässä. Se on kuitenkin pieni huoli jos parikymmppiset ovat vielä vähän teinejä. Mutta etäisyyttä ja hellittämistä ja vähän huumoriakin - ei aikaakaan kun on taas uutta mietittävää: isompaa tai pienempää.


    • tulimieleen

      Hei ap, toivot siis, että se olisi heillä vain ohimenevä romanssi, kestänyt kuitenkin jo useita vuosia?

      Mutta jos tosiaan on kyse vasta parikymppisistä nuorista, niin kyllä se aika todennäköistä onkin, että on ohimenevää.

      Aika pahaan saumaan olet joutunut, kun nää nuoret kuitenkin tuntuu sua tarvivan, mutta muuten ei mitään välittämistä. Rahaa olette antaneet ja asunnonkin alkuun. Tarvitseeko nyt enää sitä rahaa antaa, jos pojallasi on ammatti ja on työssä?

      Oikein nauratti tuolla aiemmin kuin näitä luin, kuinka joku ilm. hyvin nuori naisihminen siellä kaikki sun toimet kyseenalaisti, mutta ASUNNON ANTAMINEN EI OLE VÄÄRIN... just joo, noin itsekkäästi ne nuoret ajattelee. Kaikki heille vaan siitä nyt vaan antamaan ihan kaikki!!!! Mutta mitään ei saa ajatella saavansa vastapalvelukseksi, ei edes kohteliasta käytöstä.

      Kyllä minusta kiitollisuuskin pitää jotenkin osoittaa, jos kerran jotain saa ihan noin vaan.

      Mut hei. älkää osallistuko noiden lasten riitoihin älkääkä menkö sinne niihin puuttumaan vaikka pyytäisivätkin. Pysykää erillänne. Ne on ihan kakaramaisia riitoja vielä tuossa iässä, ei ne kuulu teidän ikäisille. Jos mahdollista, niin muuttakaa vaikka muualle ihan kauas näistä ja antakaa setviä keskenään asiansa. Pojallenne olette sanoneetkin, että kotiin saa aina tulla, ja hän siis tietää sen. Se on aivan oikein, niin pitääkin olla. Ja se riittää, hän voi tulla kotiin jos maailmalla ahdistaa. Tytöllä on ilmeisesti vähän huonommat kortit jaettu siinä mielessä, mutta jos hänen äitinsäkin asioihin on puuttumassa, niin eiköhän tämä äiti sitten tyttärestään muutenkin huolen pidä.

      En ole varma, mutta jotenkin rivien välistä olin lukevinani, että miniäsi vanhemmat saattaisi olla eronneet ja kummallakin vanhemmalla oma uusi perhe ja tyttö siksi vähän kuin ei-kenenkään ja sen takia oli hänelle luontevaa vain asettua sinne poikasi huoneeseen asustelemaan ja sinä et pystynyt siinä tilanteessa olemaan riittävän jämäkkä käskeäksesi hänet pois. Tuota tapahtuu paljon. Hyvä tilanne se ei ole, koska siinä ollaan heti toisen vanhempien niskoilla. Meilläkin kävi samalla tavalla veljeni kanssa, nuori neitonen vain alkoi asustella veljeni huoneessa, kysymättä ollenkaan äidiltäni, voiko hän sinne asettua. Ei auttanut missään kotitöissä, ei edes sitä veljeni huonetta siivonnut. Ruoka- ja kahvipöytään astui kuin ainakin, mutta elettäkään ei tehnyt niiden eteen, ei todella edes pöytää siivonnut ruokailun jälkeen, hiippaili vain sinne veljeni huoneeseen syötyään. Äiti jäi tiskailemaan. Koska en enää asunut kotona, en tajunnut tilannetta ennen kuin äiti alkoi siitä hiljalleen minulle puhua. Veljeni opiskeli, tyttö ei käynyt missään töissä. Siellä vain vietti päivät äitini kanssa. Kyllä hän jutteli ja oli ihan mukava periaatteessa, mutta tilanne ei ollut luonteva. Äitihän siinä oli saanut yhden suun lisää ruokittavaksi ilman että häneltä mitään kysyttiin. Tilanne laukesi sitten siihen, että veljeni lähti toiselle paikkakunnnalle jatko-opiskelemaan. Tyttö yritti sinnekin hänen peräänsä, mutta veljeni sai vain soluasunnon, johon ei voinut kahta majoittaa. Kaiken huipuksi veljelläni oli jo toinen tyttökin kiikarissa, mutta tämä äidilleni asettunut yritti viimeiseen asti pitää veljestäni kiinni, asumalla siis äitini luona. Viimein äiti sanoi hänelle, että sinun on nyt kuule ihan pakko vain muuttaa täältä pois, et voi asua tässä minun kanssani, kun ei tuo X:kään täällä enää asu. Lähtihän se viimein, kaiken kaikkiaan kummallinen episodi. Olen vain sitä mieltä, että äidin olisi pitänyt osata olla jämäkkä jo heti alussa eikä sallia tuollaista ensinkään. Ajan mittaan siitä tulee vain hankaluuksia. Eroperheestä sekin tyttö oli lähtöisin ja molemmille vanhemmille kai sitten vain helpotus, kun ei kummankaan tarvinnut ottaa häntä luokseen asumaan, mutta olen sitä mieltä, että omilla vanhemmilla on velvollisuus järjestää lapsensa asuminen ja hänen elättämisensä ihan itse, ei kenenkään vieraan ihmisen voi eikä saa olettaa siitä huolehtivan.

      No, sulla on nyt sitten tilanne sellainen kuin olet kertonut, mutta ihan totta, olen aika varma, että ohimenevää tuo onkin. Todennäköisesti tyttö on se, joka pistää poikki. Poikasi saa kolhun, mutta jatkaa sitten elämäänsä ja vain Luoja tietää, mitä siellä on sitten edessä. Toivotaan parasta ja kaikkea hyvää ja itse asiassa heille molemmille.

    • Ihniung

      Ihan naurettavaa akkojen kaakatusta.

    • Lapset.keskenään

      Olet seurannut päältä, kun poikasi on lyöttäytynyt yhteen lapsen kanssa! Vuodet ovat kuluneet ja nyt miniä on 20-vuotias.
      Omalta kohdaltani en haluaisikaan niin nuoresta tytöstä lähiystävää. Ja ne "tyttöjen jutut " ovat mielestäni muuta kuin yhdessä tehtäviä taloustöitä.
      Ehkä miniäkin ajattelee niin.

    • suhdetoimintaa

      Äiti on aina äiti lapsilleen, siitä ei pääse mihinkään. Nämä anoppi keskustelut ovat melko turhia, osoitus ihmisten sopeutumattomuudesta puolin ja toisin. Vallanhimoa toiseen ihmiseen. Huono itsetunto paistaa keskusteluista kuin keskikesän aurinko. Yleensä meillä ihmisillä on vanhemmat, joihin on hyvä pitää yhteyttä, mutta ei roikkua.
      Tämänhän miniäkin tietää, eikös.

      • apio

        Ihanasti sanottu, elikkä äiti on aina äiti.


    • mukavaäitijaloistoanoppi

      Hoitakaa huushollinne keskenään, riidelkää keskenään, hankkikaa rahanne keskenään, pitäkää mielipiteenne, päättäkää keskenänne miniä ja poika, mutta kuulumisia kysyn ja tekemisissä haluan olla.

    • Winterflake

      Mielestäni tähän ei voi sanoa mitään muuta kuin että itse olet poikasi kasvattanut. Nyt keräät kasvattamasi puun hedelmiä. Et sitten opettanut häntä valitsemaan oikein tai edes kuuntelemaan teidän neuvoja erehdysten sattuessa. Puhu poikasi kanssa. Jos olette edelleen eri mieltä, ette valitettavasti enää ymmärrä toisianne. Ei tämä kaikki miniästä johdu. Kyllä poikasi pitäisi itsekin ohjata omaa elämäänsä. Jos hän ei siihen pysty, vika on hänessä ja kasvatuksessa.
      Itse olen monesti ihmetellyt miten mieheni käyttäytyy perhettänsä kohtaan minun läsnäollessa. Ei halua viedä joulukukkaa, vaikka itse ehdotan ja meidän perheelle viemme. Olen moittinutkin häntä siitä. Jutussasi on aika paljon olettamuksia. Voi olla, että miniä on ihan eri mieltä, mutta poikasi ei vain tunne teitä sittenkään riittävän hyvin ja siksi käyttäytyy noin.

    • apio

      Minulla on ollut kaksi miniää, joista ensimmäinen oli nuori ja tosi saamaton. Ei minkäänlaista keskustelua ei yhteistä aikaa. Ainoastaan poikani huoneessa mököttämistä, vaikka oli jo 20v. En ymmärtänyt ollenkaan, kun olin sen ikäisenä jo äiti. No, poikani väsyi itsekin tuohon vätykseen(osti itselle vaan isänsä rahoilla vaatteita, eikä pannut vuokramenoihin). Vihdoinkin poikani löysi naisen, joka oli mieluinen miniä minulle 10vuotta, jota autoin uralla, autoin lapsien hoidossa, ajoin viikoittain 480km lasten hoidossa. Ostettiin omakotitalo! Lapset oli koulussa! Kunnes huomasin, ettei minua enää tarvittukaan! Ei kutsuttu Joulupäivälliselle, ei kesäisin grilli iltoihin ei olla kertaakaan 1,5v uudessa talossa sauna illassa. Isä on jo 72v. vanha ja sydämessään hyvin pahoillaan, kun miniä on niin itsekeskeinen ja shoppailu riippuvainen, kun on nyt varaa. Meidät on unohdettu, kun meitä ei enää tarvitse!!! Näin se menee ja meidän on se hyväksyttävä. MINIÄT RULAA

    • 89898989

      Sanonpa sanasen minäkin. Olen itse se eitoivottu miniä. Varmasti se anoppi odottaa myös minulta mm osallistumista jonkin asteiseen siivoukseen ja minä olen se, joka seisoo tumput suorina, niinkuin tämän kirjoittajaanopin miniä. Minä en osaa ikinä tarttua toimeen varsinkaan jonkun minulle vieraan ihmisen luona. Koen aina olevani kylässä heidän luonaan. Asuimme muinoin heidän luonaan muutaman vuoden ja siivosin, kun olin siellä yksin, muutoin en olisi tehnyt asioita anopin mielen mukaisesti.

      Oma anoppini soitteli pojalleen useita kertoja päivässä ja tarkisti mm onko poika saapunut ehjänä töistä kotiin. Tämä siis silloin, kun jo omillamme asuimme. Siitä hetkestä, kun kännykän ostin, ei ole tämä anoppi minun numeroani tiennyt, Minulla ei ole mitään sanottavaa hänelle. Soitelkoon miehelleni, mutta minulle ei tarvitse soitella. Anoppien olisi hyvä katsoa, etteivät tuppaa toisten elämään. Eivät ole minunkaan vanhempani ikinä tupanneet elämäämme tai puuttuneet siihen millään tavalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe