Tiedoksianto haastemieheltä

toivotontyhmänuori

Olen ajautunut oman hölmöyteni ja myös huonon onnen vuoksi velkavaikeuksiin.
Nyt sitten tuli ilmoitus että tiedoksianto haastemieheltä. Olen aivan järkyttynyt ja sain pahan paniikkikohatuksen tämän seurauksena. Otin lainoja, ja kuvittelin että pystyn ne maksamaan. No, työt loppui, ja olin 2kk ilman töitä. Nyt aloitin uudessa työssä täysipäiväisesti ja tilillä 1,50€ rahaa. Ahdistaa niin perkeleesti että tekisi mieli kuolla. Kämppää ei ole, asun tuttujen nurkissa. En ole myöskään puhunut tästä kenellekkään. En tiedä, mitä teen, sillä en haluaisi kuulla konkreettisesti jonkun sanovan puhelimessa ääneenkään ongelmaa. Luulin, että nyt työn saatuani voisin hyvin alkaa maksamaan velkoja pois, mutta taitaa olla myöhäistä jos haaste on tullut. Ensimmäisen palkan saan 15.11. Haluan asiani kuntoon, en halua menettää luottotietoja. Mitä minun kannattaa tehdä? Pystynkö sopimaan asiaa haastemiehen kanssa soittamatta hänelle? En jaksa enää. Herään öisin siihen että sydän tykyttää tuhatta ja sataa ja en vain jaksa enää. :'( Elämäni on pilalla. Lainaa yhteensä noin 10000. Olen saanut sovittua isoimpiin lainoihin maksusuunnitelmat.

12

467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keskiviikko191016

      Tiedän tasan tarkkaan mitä nyt käyt läpi, koska itse olen ollut samassa tilanteessa tosin sillä erotuksella, että minulla oli asunto. Ongelma ei kuitenkaan katoa eikä asiat hoidu sillä, että haluat työntää pään hiekkaan. Vaikka kuinka hävettäisi ja peloittaisi, niin otat heti huomenna yhteyttä henkilöön joka on mainittu tiedoksiannossa. Se on ainoa keino nyt yrittää hoitaa asiaa.

      Sitä ei täällä voi kukaan varmuudella sanoa pystytäänkö sinulle antamaan vielä maksuaikaa ja vaikka voisikin, niin sinun pitäisi silti tehdä sopimus siitä haastemiehen/ulosottoviranomaisen kanssa. Puhelua et siis pysty välttämään millään keinolla.

      Ahdistuksen ollessa valtava, ei pysty ajattelemaan mitenkään rationaalisesti ja rauhoittamaan itseään. Yritä kuitenkin jotenkin ajatella, että soittamalla ja kysymällä asiasta kannat vastuun ja puhelun loputtua tiedät enemmän. Ymmärrän myös halusi salata ystäviltä ja/tai perheeltä asian, mutta keskustelu ainakin velkaneuvojan kanssa voisi valottaa mahdollisuuksiasi. En tiedä mistä päin olet, joten en laita numeroita mutta netistä varmasti löytyy kun hakee.

      Elämä ei ole ohi, mutta tilanteesta selviäminen vaatii sinulta aktiivisuutta. Vaikka kuinka tuntuisi pahalta, niin asioiden hoitoon on tartuttava ja myönnettävä itselleen, että nyt on elettävä sen mukaan miten on tilanteensa pedannut. Apua on tarjolla, mutta siihen on itse tartuttava ja mietittävä miten elämää rakentaa tästä eteenpäin. Jonain päivänä huomaat selvinneesi tästä kurimuksesta, kunhan vain tartut nyt toimeen.

    • velkavelka

      Haastemiehellä ei ole mitään muuta asiaa tässä kuin hän kertoo, että velkasi (velkoja, velkasumma) on menossa käräjille. SIeltä sitten tuomion jälkeen ulosottoon. Uo-lähettää sinulle laskun ja vielä tässä vaiheessa voit maksaa sen kokonaan (maksuhäiriömerkinnän tosin saat siinä vaiheessa kun velasta tulee käräjäoikeiden tuomio). Maksuhäiriömerkinnän voit siis välttää maksamalla tuon kyseisen velan heti pois.

    • sipum

      Ja vielä haastemiehestä: hän ei kuulustele velkojasi, syyttele tai kysele maksuhalujasi. Hänen tehtävänään on ainoastaan tuoda haaste sinulle tiedoksi: eli sangen nopea puhelu.

    • itissimple

      Aloittajan tilanne on kieltämättä tukala, mutta apu löytyy simplia.fi:stä. siellä aina ystävä ja uusi parempi laina.

    • av_toivotontyhmänuori

      Tämä haaste oli helvetti vie syntynyt 17€ maksusta. Aivan uskomatonta. Kyseessä siis vielä sellainen tapaus että kuukausi sitten minulle tuli soitto kyseiseltä velkojalta ja oli unohdettu mainita että haastehakemus menossa. Sanoin että laittakaa loppusumma sähköpostiin niin maksan. No, nyt kaikkine kuluine summa onkin 180€!! Laitoin asiasta viestiä perintäfirmalle että miten tämä on mahdollista että en ole saanut muuta kun postitse maksuvaatimukset, mutta ei ole mitään tietoa annettu kun sähköpostitse olen kysynyt eikä ole mitään muuta soittoa tullut kun kyseinen. Olen kyllä todella järkyttynyt että jos en saa rahoja kasaan niin tosiaan luottotietoni menevät 17€ laskun takia, jonka olisin kyllä pystynyt maksaa.
      Kaikista lopuista veloistani olen saanut tehtyä maksusuunnitelmat. Tein itselleni excel-taulukkoon tarkan maksusuunnitelman kaikista veloistani ja 2 vuoden päästä olen velaton. Mutta kaksi viikkoa aikaa maksaa tuo 180€ lasku tai menee ulosottoon. Tuntuu hirveältä. Todellakaan en saa rahoja kasaan siihen mennessä. Seuraavan kerran saan rahaa 15.11. :(

      • valttia

        Kerro mikä perintätoimisto on kyseessä?


      • av_toivotonnuorityhmä

        En taida viitsiä mainita perintäfirman nimeä täällä, etten joudu lisää vaikeuksiin. En tosin tiedä onko se edes mahdollista.
        Joka tapauksessa, unohdin mainita sen että kuukausi sitten kun pyysin velkani _loppusumman_ sähköpostiini, tuli 32€ lasku ka maksoin sen heti, ja laitoin vielä sähköpostinkin perään. Silti, vaikka kaiken tämän selitin heille, he vain vastaavat, että he ovat lähettäneet kaksi maksuvaatimusta.
        Koska minulla ei ole tällä hetkellä asuntoa, olen pysäyttänyt postini ja tilannut kaikki laskut netpostiin tai sähköpostiini. Ja tämän tapauksen kanssa kyselin sähköpostitse avoimesta saldosta. Ei riitä ymmärrys kertakaikkiaan. Ilmeisesti menee kuitenkin lain mukaan toiminta ja tosiaan tästä menee luottotiedot.
        Kyseessä tietääkseni iso perintäfirma.


    • sj123

      Täältä löydät yhteystietoja auttaviin tahoihin talousongelmissa: http://www.webtieto.com/p/raha.html

      Jos luottotiedot ei vielä ole menneet, voi lainojen yhdistäminen olla ratkaisu.

    • niinsemenneeeee

      "että en ole saanut muuta kun postitse maksuvaatimukset,"

      Mitä muuta olisi pitänyt saada? Fanfaari ja äänimerkki, mies ovelle kertomaan, että lasku on katsos sellainen mikä tulee maksaa?

      Perintäfirma ei ole velvoitettu soittamaan tai lähettämään tekstareita, jos sen tekevät, on kyseessä ylimääräinen palvelu. Yksi kirjallinen maksuvaatimus riittää siihen, että velan voi jo viedä käräjäoikeuteen.

      Oletko varma ettei sulla ole pari eri velkaa siellä perintätoimistossa? Ja olet saanut loppusumman toista velkaa koskien sähköpostiisi?

      Jos alkuperäinen lasku on ollut 17€ ja nyt 180€, on se ehtinyt olla hetken perinnässäkin. Kun lasku menee käräjäoikeuteen, siihen tulee päälle oikeudenkäyntikulut, minimi 115€. Pari maksuvaatimusta tuon suuruiseen velkaan tekee 14 7 euroa, eli kun vähennetään kaikki perintäkulut, jää pääoman ja koron osuudeksi n. 44€. Olisi ehkä kannattanut maksaa lasku jo ekasta maksuvaatimuksesta, jolloin summa on tod.näk. ollut jotain viidenkympin luokkaa.

      • av__

        Koska määräaikaisen asuntoni vuokrasopimus päättyi, keskeytin postini kuten aikaisemmin sanoin. Siksi olen tiedustellut kyseisestä paikasta saldoa sähköpostitse, ja kuukausi sitten annettiin 32€ summa, jonka maksoin heti ja laitoin kuitin perään sähköpostilla.
        Ole vaihtanut kaikki laskuni netpostiin tuleviksi. Tämä ei tule ja siksi yritin sähköpostitse saada tietoa. Ja mikä idea heidän on soittaa velasta, jos sanovat virheellisen summan kun pyysin koko jäljelläolevaa summaa?
        Ei ole muuta haasteelle menossa sillä sain erittelyn tästä ja on kokonaisuudessaan tästä yhdestä laskusta josta oli 17€ maksamatta. Kokonaisuudessaan ollut 100€.


    • maalaisjuntitJohtaa

      Ei kuolla kannata, elää enneminkin. Selvitä kylmähermoisestyi lailliset vaihtoehdot mitä on jälkimmäiseen ja niitä varmasti on kymmenittäin. Yksi puolituttu 80-luvulla oli softafirman perustaja innokas nuori kun oli mutta kun Esko Aho ja kepu pääsi valtaan niin lamahan siitä tuli. Ao herrasmies oli sen verran nuori että ajeli fillarilla Välimerelle ja värväytyi lopulta Ranskan muukalaislegioonaan, siellä ensin 5v ja en tiedä jatkoiko sitä. Tämä ääriesimerkki.

    • av___

      Mä tunnen ton kaverin, muukalaislegioonan jälkeen se meni talvisotaan ja kuinkas kävikään, Suomi pysyi itsenäisenä valtiona !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      2444
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2257
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2011
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe