Sain viikko sitten Tyrazol-lääkityksen kilpirauhasen liikatoimintaan. T4-v oli 49 ja tsh nollassa.
Syön 2 tablettia 3 kertaa päivässä. Kuinka hän kauan kestää, ennenkuin lääke alkaa vaikuttaan?
Olo ei ole parantunut yhtään. Tuntuu, että huonommaksi mennyt. Ei jaksa pysyä pystyssä ollenkaan. Jalat on ihan voimattomat ja tuntuvat kummallisilta. Ihan kuin jotain väreitä kävis, niinkuin hermosto olisi yliherkkä.
Onko muilla ollut tälläisia oireita?
Liikatoiminta
3
153
Vastaukset
- muutama_viikko
Tuoreessa ketjussa: "Tavallisin aloitusannos on 20–40 mg/vrk, jolla oireet rauhoittuvat muutamassa viikossa"
(http://endokrinologiyhdistys.yhdistysavain.fi/potilasohjeet/kilpirauhasen-liikatoiminta/)
Toisaalta hoito jossain muodossa jatkuisi 1 - 1½ vuotta - Kaisuuuu
Mulla oli aikaisemmin myös tuo Tyrazol. Sain myös propralia helpottamaan tykytystä. Tyrazol rupesi vaikuttamaan vasta 3-4 viikon jälkeen. Oloa voit helpottaa lopettamalla kahvin/kofeiinin juomisen. Vähennä raskas liikunta. Nuku enemmän ja LOPETA STRESSAAMINEN! Puhumattakaan tupakasta, jos sellaista harrastat. Mä söin lääkkeitä vaan 1/2 vuotta. Arvot palautui vuoden jälkeen lähes normaaleiksi muuttamalla elintapoja. Nyt ei ole ollut mitään enää 8:aan vuoteen 😊
- Tasapainoahaetaan
Minulla todettiin 2 kk sitten liikatoiminta: T4V 60 ja THS alle 0.01. Söin 1.5 kk Tyrazol 5mg 2 tabl 4 kertaa päivässä eli suurin annos. Ei minullakaan vieä w viikon kohdalla ollut yhtään parempi olo, mutta jossain 4 viikon päästä olo oli tasapainoisempi eli arvot varmaan aika ok, mutta en ollut kunnon seurannassa (odotin sisätautilääkärille pääsyä vielä) ja jatkoin vain samaa annosta koko ajan ja viidennellä viikolla iski kova väsymys ja verikokeiden mukaan olin mennytkin jo reilusti vajaatoiminnalle T4V 7.1 ja THS 0.03 (tämä arvo nousee hitaasti). Lääkitys vähennettiin 2 tabl 2 kertaa viikossa, mutta liikatoiminta syveni vielä lisää viikon aikana ja nyt annos on 1 tabl 2 kertaa päivässä (pääsin sisätautilääkärille) ja tuntuu, että väsymys olisi jo vähän helpottamassa. Eli sisätautilääkäri sanoi, että usein käydään vajaatoiminnalla ja sitten aletaan annosta hioa niin, että päästään sopiviin annoksiin. Minulla on nyt 6 viikon päästä kilpirauhasarvojen kontrolli, että katsotaan mihin arvot asettuvat tällä annoksella ja sitten taas muutetaan, jos on tullut esim. taas liikatoimintaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379